Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 166 poslanců.
Za vládu České
republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
financí I. Kočárník, ministr životního
prostředí F. Benda, ministr pro hospodářskou
soutěž S. Bělehrádek, ministr dopravy
V. Budinský, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr I. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr
vnitra J. Ruml, ministr zdravotnictví J. Stráský,
ministr kultury P. Tigrid, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička.
(Schůze opět zahájena
ve 14.20 hodin.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení členové vlády
a milí hosté. Zahajuji pátý jednací
den 37. schůze Poslanecké sněmovny a všechny
vás vítám.
Dámy a pánové,
prosím o klid, v opačném případě
vyhlásím dvouhodinovou přestávku.
(Neklid v jednacím sále.)
Dámy a pánové,
prosím o klid.
Naše jednání
bude pokračovat třetím čtením
vládního návrhu zákona o státním
rozpočtu na rok 1996. Prosím, abyste se všichni
přihlásili identifikačními kartami
a oznámili, kdo žádal o vydání
náhradní karty, popřípadě kdo
jakou náhradní kartu již dostal.
Mám zprávu, že
pan poslanec Josef Ježek má náhradní
kartu č. 22, pan poslanec Hirš náhradní
kartu č. 30, pan poslanec Jaroš náhradní
kartu č. 27, pan poslanec Jegla náhradní
kartu č. 25, paní poslankyně Nováková
náhradní kartu č. 22, pan poslanec Votava
náhradní kartu č. 21.
Dámy a pánové,
dovolte mi, abych vás seznámil s přehledem
omluv poslanců ze schůze sněmovny: pan poslanec
Vyvadil se omlouvá na 12. - 15. prosince pro zahraniční
cestu, pan poslanec Tlustý se omlouvá pro nemoc
od 12. 12., pan poslanec Šuman ze stejných důvodů
na stejný termín, pan poslanec Benda od 13. 12.,
pan poslanec Doubrava od 12. 12., paní poslankyně
Bumbová od 12. 12., paní poslankyně Lagová
od 12. 12. - vždy je důvod nemoc.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci.
V minulém týdnu vám byla rozdána pozvánka
na 38. schůzi Poslanecké sněmovny. Protože
nebyl stanoven přesný termín konání
schůze, sděluji vám nyní, že
38. schůze Poslanecké sněmovny bude zahájena
v úterý 19. prosince ve 14,00 hodin, přičemž
předpokládáme, že bude pokračovat
také ve středu 20. prosince. Doba mezi ukončením
nynější, tj. 37. schůze Poslanecké
sněmovny, a zahájením následující
schůze bude věnována jednáním
některých výborů, které se
připravují na příslušnou 38.
schůzi.
Náhradní kartu č.
18 má pan poslanec a místopředseda vlády
Kalvoda, pan poslanec Gjurič má náhradní
kartu č. 29.
Dámy a pánové,
budeme se nyní řídit - podle schváleného
programu dalším bodem. Je to
Zahajuji třetí čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 1996. Pozměňovací návrhy a jiné návrhy přednesené ve druhém čtení vládního návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 1996 jste obdrželi v pátek 8. prosince jako sněmovní tisk
1936/5. Ještě připomenu,
že k projednání vládního návrhu
zákona o státním rozpočtu na rok 1996
máme již sněmovní tisk 1936 a dále
1936/1 - 1936/5.
Nejprve chci požádat
zpravodaje rozpočtového výboru pana poslance
Tomáše Ježka, aby svým úvodním
vystoupením připomenul průběh prvního
a druhého čtení a poté zaujal místo
u stolku zpravodajů a sledoval rozpravu.
Poslanec Tomáš
Ježek: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážení kolegové, první
čtení vládního návrhu zákona
o státním rozpočtu naší republiky
na rok 1996 se konalo 18. října. Poslanecká
sněmovna přijala usnesení, které je
obsaženo ve sněmovním tisku 1936/1. Tímto
usnesením jsme schválili vládou navržené
výdaje a vládou navržené příjmy
a saldo ve výši 0 Kč a dále jsme schválili
celkové dotace ze státního rozpočtu
do rozpočtů okresních úřadů
a obcí. Příprava na druhé čtení
pak probíhala v jednotlivých výborech s tím,
že veškeré navrhované změny se
musely pohybovat v mezích stanovených usnesením
sněmovny po prvním čtení, tzn., že
návrhy na dodatečné výdaje musejí
být kryty odpovídajícími návrhy
na úspory ve výdajích. Podle nového
jednacího řádu rozpočtový výbor
vystupoval v nové roli, tj. v roli výboru, který
je odpovědný za takový souhrn usnesení
všech výborů sněmovny, který
by zůstal v souladu se schválenou filozofií
rozpočtu na konci prvního čtení, tj.
zachoval by saldo rozpočtu rovno nule. V této své
funkci přijal rozpočtový výbor usnesení,
které je uvedeno ve sněmovním tisku 1936/2.
Připomínám, že jsem sněmovnu
tehdy upozorňoval na eráta a že sněmovna
má též k dispozici bezchybný tisk.
Rozpočtový výbor byl nucen vypořádat se s faktem, že jednotlivé výbory navrhly dodatečné výdaje v celkové výši přes 9 miliard korun, přičemž tyto dodatečné výdaje byly jen z menší části kryty odpovídajícími návrhy úspor. Rozpočtový výbor postupoval tak, že podrobil kritické analýze výdajovou stránku rozpočtu a shledal, že je možné uspořit na výdajích
3 437 400 Kč. V rámci
této částky tak mohl navrhnout ke schválení
dodatečné výdaje. Podstatné je, že
tyto dodatečné výdaje jsou vybilancovány
jako celek s celkovými dodatečnými úsporami.
Podrobnosti o dodatečných úsporách
i dodatečných výdajích jsou uvedeny
v tisku 1936/2.
V rámci druhého
čtení, které proběhlo ve sněmovně
6. 12., byly předneseny na plénu návrhy,
které jsou pozměňovacími návrhy
k tisku 1936/2 a pak další návrhy. Všechny
jsou obsaženy v tisku 1936/5. Jelikož šlo o jednotlivé
návrhy vznesené na plénu, kde rozpočtový
výbor již neměl příležitost
nalézt pro ně odpovídající
krytí nebo užití, je nutné požadovat,
aby každý jednotlivý návrh byl vybilancován
sám o sobě, tj. bylo u něj uvedeno krytí
v případě dodatečného výdaje,
nebo užití v případě dodatečné
úspory. Jen některé návrhy tomuto
požadavku vyhověly, jak je uvedeno v tabulce celkových
změn v tisku 1936/5, kde je záporné saldo
2 275 900 Kč.
Celá logika projednávání
návrhu státního rozpočtu velí
proto postupovat při hlasování ve třech
krocích. Filozofie hlasování je založena
na tom, že výsledek žádného hlasování,
žádného jednotlivého hlasování,
ať už dopadne jakkoliv, podotýkám, ať
už dopadne jakkoliv, nesmí narušit saldo rozpočtu
rovno nule. To je usnesení naší sněmovny
na konci prvního čtení.
Nejprve dáme hlasovat o
pozměňovacích návrzích k tisku
1936/2, jak jsou obsaženy v tisku 1936/5, poté dáme
hlasovat o příloze rozpočtového výboru
č. 550, podle sněmovního tisku 1936/2 a pak
budeme hlasovat o návrhu zákona o státním
rozpočtu jako celku včetně schválených
pozměňovacích návrhů. Podotýkám
znovu, ať dopadne hlasování v prvním
a druhém bloku jakkoliv, vždy je vyloučeno
porušení usnesení sněmovny k prvnímu
čtení, tj. vždy bude zachováno saldo
rozpočtu ve výši 0 korun. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Nyní
v souladu s § 106 odst. 2 otevírám rozpravu.
Hlásí se pan kolega Gross jako první do rozpravy.
Další přihlášky zatím do
rozpravy nemám.
Poslanec Stanislav Gross:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážení členové vlády,
dovolte mi, abych jménem poslaneckého klubu ČSSD,
přednesl procedurální návrh, který
se týká třetího čtení
návrhu zákona o státním rozpočtu.
Ve smyslu § 106 odst. 1 zákona
o jednacím řádu Poslanecké sněmovny
navrhujeme, aby se hlasovalo o návrhu na vrácení
státního rozpočtu ke druhému čtení
a znovu otevření rozpravy k tomuto návrhu.
Domníváme se totiž, že v rozpravě
padla řada návrhů, které se nám
zdají být logické a zdají se nám
být hodny podpory, nicméně s druhou částí,
např. odkud se na ně mají vzít finanční
prostředky, nemůžeme souhlasit. Domníváme
se, že pokud by došlo znovu k otevření
rozpravy a vrácení do druhého čtení,
že by tyto chyby mohly být odstraněny a poté
by se tyto návrhy daly podporovat.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Předpokládám,
že navrhujete, abychom o tomto procedurálním
návrhu hlasovali po ukončené rozpravě.
Poslanec Stanislav Gross: Jestli dobře rozumím jednacímu řádu, tam se píše, že na závěr třetího čtení sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popřípadě jiných návrzích. Předpokládám, že toto je jiný návrh, tedy zřejmě po rozpravě k třetímu čtení.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále pan kolega Štrait. Připraví se
pan kolega Mašek. Technické sdělení:
kolega Svoboda Tomáš má náhradní
kartu č. 16, paní kolegyně Buzková
č. 19.
Poslanec Jaroslav Štrait:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, chtěl
jsem jen využít § 106, odst. č. 2 a upřesnit
logickou vazbu na návrh kolegy Recmana, jak jsem to učinil
v závěru svého vystoupení 6. 12.
Zní takto: Doporučuji
snížit ve shodě s bodem 3/7, 3/8, 3/11 a o
návrhu 10/4 případně nehlasovat, bude-li
předmětem hlasování u kolegy Recmana.
Ještě jednou: V mém
vystoupení, které je v pořadovém čísle
10, snížení státního rozpočtu
nikde nedoporučuji. Ano, pane předsedo? Je to tam.
Protože jsem se odvolával v závěru svého
vystoupení, že akceptuji rozložení snížení
státního rozpočtu u kolegy Recmana, tj. třetí
bod, a sice 3/7, 3/8 a 3/11. Recman má trojku, třetí
v pořadí.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Rozumím
tomu tak, že ve stenozáznamu k vašemu vystoupení
ve druhé rozpravě byl vlastně váš
návrh vybilancovaný?
Poslanec Jaroslav Štrait: Ano, nebyl vybilancován z důvodů, že jsem se tam odvolával na kolegu Recmana. Takže, akceptovat bilancování na straně snížení státního rozpočtu s kolegou Recmanem 3/7, 3/8 a 3/11.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ptám se pana společného zpravodaje, zda-li souhlasí s tímto pojetím?
Poslanec Tomáš
Ježek: Ano, je to
upřesnění návrhu. Je třeba
s tím souhlasit. Jenom spočítám, zda
to skutečně souhlasí číselně.
Procedurálně by to mělo souhlasit.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále je do rozpravy přihlášen kolega
Ivan Mašek. Sděluji technicky, že pan kolega
Kubiš má náhradní kartu č. 26.
S technickou pan kolega Vlach.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Jenom s reakcí na minulé vystoupení. Myslím,
že je správná cesta to, co navrhuje pan kolega
Gross. Sice nepodpořím návrh jako takový,
ale to je regulérní postup. U pana kolegy Štraita
se domnívám, že miliarda 400 miliónů
nerovná se miliarda 950 miliónů a že
asi odkaz na 3/7, 3/8 a 3/11 nebude stačit. To není
vybilancovaný návrh, byť by se ze stena dalo
najít, že jste se odkazoval na to, co navrhoval kolega
Recman. Čísla stejně nesouhlasí. Upřesnit
by to pak bylo možné jen v případě,
že by se otevřelo druhé čtení
znovu.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Poprosil
bych, aby společný zpravodaj s panem předkladatelem
tohoto návrhu si sedli a pokud není věc vybilancovaná,
respektujme to, co řekl kolega Vlach.
Poslanec Tomáš Ježek: Musím se na to podívat. Tak, jak to zatím pan kolega Štrait řekl, tak to nehraje ani číselně. Podíváme se do stenozáznamu, zda je pravda, že pan kolega Štrait se odkazoval na kolegu Recmana.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
prosím pana kolegu Maška. Omlouvám se za to,
že byl předběhnut. Nikdo jiný se do
rozpravy zatím nehlásí.
Poslanec Ivan Mašek:
Vážené dámy, vážení
pánové, chtěl bych podat návrh tiskové
úpravy, který logicky vyplývá z mnou
předneseného pozměňovacího
návrhu. Úprava se týká tisku 1936/5
strany 4, a to čtvrté položky zdola. Zde navrhuji,
aby rubrika "text" byla upravena takto:
"Snížení
položky příspěvky na činnost
příspěvkovým organizacím celkem
v kapitole 335 - ministerstvo zdravotnictví." Omylem
při přepisu pozměňovacího návrhu
došlo k tomu, že snížení o 408 mil.
bylo zde zahrnuto do ostatních neinvestičních
výdajů. Z logiky návrhu, který jsem
podal, vyplývá, že návrh snižuje
položky neinvestičních výdajů
u těch ministerstev a ústředních úřadů,
kde tyto výdaje překračují výdaje
v letošním roce plus očekávání
inflace. Pokud by tento návrh byl vztažen k položce
1 , nebylo by to logické z hlediska návrhu, protože
u ministerstva zdravotnictví tyto výdaje nedosahují
ani 70% výše letošní, zatímco
naopak v položce 2 - příspěvky na činnost
příspěvkovým organizacím celkem
- dosahují 131.3%, jak lze snadno zjistit nahlédnutím
na první stranu rozpočtu kapitoly 335.
Chtěl bych říci,
že veškeré položky, které jsme navrhovali
snížit, se skutečně týkají
jen ministerstev a ústředních úřadů,
které zvyšují své výdaje více
než je očekávaná inflace. Netýkaly
se na rozdíl od - podle mého soudu - nekompetentního
usnesení rozpočtového výboru snížení
plošného. Rozpočtový výbor snižuje
2,5% všem ministerstvům a ústředním
úřadům v této kapitole rozpočtových
organizací, a to bez ohledu na to, zda tato ministerstva
a ústřední úřady již při
návrhu rozpočtu šetřily, čili
daly částku v mezích očekávané
inflace nebo dokonce nižší anebo zda nešetřily
a daly částky význačně vyšší
jako např. ministerstvo financí téměř
142% nebo ministerstvo spravedlnosti téměř
130%. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Brožík, připraví se pan kolega Špaček.
Poslanec František Brožík:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, při rozdání
tohoto materiálu, sněmovního tisku 1936/5,
v pátek minulý týden jsem zjistil, že
pod položkou 19 mého pozměňovacího
návrhu na snížení dotace přídělu
do FKSP u ústředních orgánů
státní správy, u řízených
organizací státní správy a u rozpočtových
a příspěvkových organizací
na 50% rozpočtovaných přídělů
byla v bilancování zvýšení a
snížení všude nula. Já jsem se
okamžitě obrátil na předsedu rozpočtového
výboru a zpravodaje k tomuto zákonu pana poslance
Ježka, který mi sdělil, že to zabezpečí,
aby Ministerstvo financí propočítalo, o jakou
částku se v tomto směru jedná. Také
jsem se obrátil i na tajemníka rozpočtového
výboru poslance Mandelíka, který mě
ubezpečil o tom, že pokud bude tento můj návrh
schválen, bude rozpočítán a bude zahrnut
do bilance snížení a zvýšení
příjmů a výdajů státního
rozpočtu.
Žádal bych nyní vysvětlení, jak se bude o tomto mém pozměňovacím návrhu hlasovat.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
slova se ujme pan poslanec Ježek, společný
zpravodaj, k vysvětlení.
Poslanec Tomáš
Ježek: Pane kolego,
vzhledem k tomu, že ten návrh je opravdu složitý
a výpočty zatím nemáme, dáme
o něm hlasovat v procentních částkách.
Pokud bude tento návrh schválen, nebude problém
rozpočet o ty částky opravit.
Dlužíte stejně
ještě upřesnění, rozdělení
té eventuální úspory ze snížení
dotace mezi ty dva účely, které navrhujete,
tj. kolik z ušetřených peněz hodláte
věnovat na dopravní obslužnost a kolik na obnovu
vozového parku. To jste neuvedl.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme pan kolega Špaček, připraví se pan kolega Vrzal.
Poslanec Radim Špaček:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi též
upřesnit úpravu vyplývající
z logiky podaného návrhu. Týká se
pozměňovacího návrhu pod pořadovým
číslem 21/3 na str. 7. Ze všech mých
pozměňovacích návrhů je zřejmé,
že jsem v žádném případě
logicky nesměřoval k vytvoření přebytkového
rozpočtu a totéž se tyká i pozměňovacího
návrhu č. 3, kde v případě,
že by sněmovna odsouhlasila snížení
o 1,8 miliardy oné zmiňované položky,
měla by tato úspora být převedena
do nově vytvořené položky "rezerva",
jejíž využití je vázáno
na souhlas Poslanecké sněmovny, což je vybilancování
této položky, tak jak byla navržena.
Domnívám se, že
z logiky celého návrhu je zřejmé,
že jsem toto pouze opomněl zdůraznit. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega Vrzal se ujme slova, připraví se kolega Brožík.
Poslanec Ivan Vrzal:
Vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, já bych chtěl
upozornit na nepřesnost, která se nachází
u mého pozměňovacího návrhu.
V zápise se tento návrh skládá ze
dvou částí - 12/1, 12/2. Já jsem část
12/1 vůbec nepodal. Ověřili jsme to teď
ještě ve stenozáznamu, takže prosím,
abyste si vyškrtli tu část, která je
označena jako 12/1, a můj pozměňovací
návrh je pouze pod číslem 12/2. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Brožík se ujme slova.
Poslanec František Brožík: Skutečně je těžké rozdělit prostředky, o kterých nevíme, jestli se budou pohybovat v řádech stamiliónů, ale přesto navrhuji, aby kapitola VPS prostředky na dopravní obslužnost - obsahovala 60% těchto prostředků a 40% na obnovu vozového parku.
Místopředseda
vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:
(Hovoří z
místa) Tam nejsou rozpočtovány 4%, co jste
si myslel. Nejsou. Kdybyste byl ve výboru, tak byste věděl,
že tam je rozpočtováno pouze 1,4, což
jsou 2%. Nevím, co vlastně chcete.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Je
zřejmé, oč se jedná? Prosím
pana poslance Ježka, aby při přednášení
jednotlivých návrhů přednesl eventuální
upřesnění a způsob projednávání
tohoto bodu.
Ptám se, kdo se ještě
hlásí do rozpravy ve třetím čtení.
Nikdo. Rozpravu tedy končím. A ve smyslu §
66, odst. 2, prosím o závěrečné
slovo zástupce navrhovatele, místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka.