Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru Pavlu Tigridovi a udílím slovo Jaroslavu
Ortmanovi, který se do rozpravy přihlásil.
Připraví se pan poslanec Dalibor Matulka.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane předsedo, páni místopředsedové,
vážení členové vlády,
vážení kolegové, dovolte mi, abych se
vyjádřil jménem Levého bloku k projednávanému
tisku č. 1989, tedy k návrhu zákona Marka
Bendy a dalších poslanců o sídle Parlamentu.
Cílem zákonné úpravy je sídlo
senátu ve vztahu ke konkrétním
budovám. Jsem rád, že přede mnou vystoupil
pan ministr, protože v podstatě náš postoj
v řadě věcí se shoduje se stanoviskem
vlády, že část této problematiky
tohoto návrhu je řešena v jiných platných
právních normách.
Podle našeho názoru
je předložený návrh z tohoto pohledu
nekonzistentní. Má řešit využití
objektů využívaných v současné
době Ministerstvem kultury bez toho, že není
řešeno další umístění
ministerstva, jak tu uvedl i ministr kultury. Návrh navíc
neobsahuje výši předpokládaných
nákladů,
které si s sebou přijetí zákona vyžádá.
Přitom přímo to vyžaduje jednací
řád. Není tedy splněna tato podmínka.
Samotný návrh zákona pak směřuje
k určení sídla Senátu, a to v Praze,
přičemž podle nás jsou zde i jiné
varianty.
Dovolte, abych navrhl ve smyslu
§ 90 odst. 2 jednacího řádu, aby se
sněmovna usnesla, že vrátí navrhovatelům
návrh k dopracování ve smyslu připomínek
vlády a dále ve smyslu toho, aby byly uvedeny finanční
náklady. Pan Marek Benda v úvodním slově
řekl, že si je vědom nedostatků, které
má tento návrh. Podle nás bude nejlepší,
když nedostatky odstraní předkladatelé
sami a my jim to umožníme tím, že jim
návrh vrátíme k dopracování.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jaroslavu Ortmanovi, slovo má pan poslanec Dalibor
Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, už
v úvodním slově pan poslanec Benda upozornil
na to, že existuje nebo existovala debata i o tom, zda sídlem
Senátu má být Praha nebo nějaké
jiné město. Tu poznámku zakončil sdělením
svého vlastního názoru. Asi jste všichni
dostali na toto téma dopis od Klubu staré Prahy.
Nevím, jestli existuje třeba klub za staré
Brno, ale víme, že z Brna se také ozývají
hlasy, aby Senát byl umístěn tam. V každém
případě ta debata nedoproběhla a je
to škoda. Já
se domnívám, že z toho, že v Ústavě
je řečeno Praha je hlavním městem,
explicitně nevyplývá, že by zrovna druhá
komora Parlamentu musela být v hlavním městě.
Domnívám se také,
jestliže poslanec Benda hovořil o nějakých
negativech toho, když vrcholné státní
orgány jsou umístěny mimo území
hlavního města, že to zakládá
nedobrou spolupráci. Bylo by korektní říci,
v čem. Já si myslím, že dosavadní
zkušenosti s umístěním třeba
Ústavního soudu, Nejvyššího soudu,
atd. mimo hlavní město nejsou zrovna negativní
a jestliže jsou nějaké důvody domnívat
se, že by taková spolupráce neexistovala, pak
by to bylo potřeba říci.
Co je ale podstatné? Navrhovatelé
skutečně do důvodové zprávy
neuvedli nároky na státní rozpočet,
čímž podle mého názoru porušili
to, co ukládá navrhovatelům zákon
o jednacím řádu. Jeden z navrhovatelů
v průběhu prvního čtení zde
z tohoto místa řekl odhad těchto nároků.
Tím podle mého názoru není zhojeno
toto porušení zákona.
Navíc bych chtěl
také poukázat na stanovisko vlády k tomuto
návrhu zákona. Domnívám se, že
vláda ve svém stanovisku vytkla jednak věcné
výhrady k tomuto návrhu, ale domnívám
se, že i legislativní výhrady, že jde
prostě o návrh, který je zpracován
nekvalitně, a to nejen z hlediska nevyčíslení
rozpočtových nákladů. Z ostatních
důvodů, které jsem uvedl, podávám
návrh na zamítnutí v prvním čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Daliboru Matulkovi. Nemám žádnou další
písemnou přihlášku, ale vidím
přihlášky pánů poslanců
Zeminy a Ullmanna. Prosím pana poslance Zeminu, aby se
ujal slova. Připraví se pan poslanec Ullmann, potom
pan poslanec Drápela.
Poslanec Ondřej Zemina:
Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
mnoho již bylo řečeno, nicméně
já bych přece jen rád velmi krátce
jako jeden z navrhovatelů ještě řekl,
že proč se domnívám, že by nebylo
dobré, abychom v prvním čtení tento
návrh zákona zamítli.
Samozřejmě, a bylo
to tady, myslím, jasně řečeno, že
obě cesty k tomu, aby určitý objekt, u kterého
je majitelem stát, byl použit k určitým
účelům, je schůdný, to znamená,
vedle toho, aby byl Valdštejnský palác a jiné
paláce přiřknuty Senátu České
republiky jako jeho sídlo, tak vedle této cesty,
vedle této zákonné cesty, je samozřejmě
cesta exekutivní. My se domníváme, že
právě z těch
důvodů, o kterých hovořil pan ministr
kultury, že se jedná o mimořádně
cenné a vzácné objekty, které by měly
sloužit spíše pro reprezentaci, některé
objekty by měly být skutečně používány
jen zcela výjimečně, že by v takovýchto
velmi cenných objektech
měla sedět jedna ze dvou komor Parlamentu ČR.
Není tomu, pane ministře, tak, že Ministerstvo
kultury nebo kterékoli jiné ministerstvo jsou osvícenější
nebo lepší instituce pro to, aby takovéto prostory
využívaly. Já se domnívám, že
naopak bychom měli
těmto palácům dát váhu tím,
že v nich bude sídlit jedna z komor Parlamentu. Já
uznávám a respektuji stanovisko vlády, která
vychází z toho, že to, co není nezbytně
nutné řešit zákonem, že se má
dělat jinými cestami, v tomto případě
exekutivní cestou. Nicméně
se domnívám, že v době, kdy pro zákon
o sídle ČNR, jestli se nepletu, hlasovalo kolem
170 poslanců této sněmovny, že nadešla
chvíle, kdybychom tento velmi kritizovaný a ne zcela
šťastný zákon přijímali,
že nadešla chvíle, kdybychom ho mohli zprovodit
ze světa a nahradit ho
komplexním, řekl bych politicky neutrálním
zákonem o sídle Parlamentu České republiky
už jen z toho důvodu, že se nemůže
nikdy stát, že by vláda za 20, 30, za 40 let
např. chtěla Senát přestěhovat
do Nového Jičína nebo do jiného města,
kde by... promiň, Františku, pardon, já nesmím
oslovit žádného poslance, já se omlouvám.
Prostě to město mě napadlo zcela náhodou.
(Smích v sále.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Všechno jsme slyšeli,
pane poslanče.
Poslanec Ondřej Zemina:
Nemám nic proti Novému
Jičínu. Chtěl bych vás velice poprosit,
kolegové z pravého i z levého spektra této
sněmovny, abyste nám umožnili, aby tento návrh
byl přikázán těm výborům,
o kterých se hovořilo, abychom měli šanci
případně i legislativně ho poopravit,
vylepšit a abychom
definitivně o něm mohli rozhodnout ve druhém,
případně třetím čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Ondřeji Zeminovi, slovo má pan poslanec
Josef Ullmann, připraví se pan poslanec Jiří
Drápela.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte
mi několik poznámek k vysloveným námitkám
vůči tomuto zákonu. Jednak pokud se týká
termínu vyklizení předmětných
budov. Domnívám se, že to je přesně
ta věc, o které by se mělo hovořit
ve druhém čtení. To je věc, která
se musí věcně zvážit, posoudit,
a na základě toho případně
ten návrh upravit.
Pokud se týká nákladů
na opravu Valdštejnského paláce, ty nebudou
vynaloženy, pokud by tento návrh zákona byl
přijat, proto, že tam má být Senát,
ale proto, že předchozí uživatelé
tohoto paláce - a nechci říkat, že za
to nesou vinu, to opravdu netvrdím - ale skutečnost
je, že jeho předchozí uživatelé
tak hrubě zanedbali údržbu toho paláce,
že to prostě musí být uděláno
nezávisle na tom, kdo v tomto paláci bude.
To je prostě naše povinnost tento klenot opravit.
Tam si myslím, že ta přímá vazba
se Senátem není.
Další věc,
která mě trochu zaráží, je námitka,
že by druhá komora Parlamentu mohla sídlit
jinde, a je to srovnáváno se spoluprací např.
s Ústavním soudem. Zdánlivě je to
námitka logická, nicméně dovolím
si podotknout, že já ji takto nevidím. Kdybychom
např. řekli, že každý výbor
tohoto Parlamentu bude sídlit v jiném městě,
bylo by to vlastně něco podobného. Nesmíme
zapomenout, že Senát je součástí
parlamentu. To není
druhý Parlament. To je součást Parlamentu,
je to jeden z jeho orgánů a tyto orgány nutně
musí jistým způsobem spolupracovat, a to
co nejtěsněji. Když nic jiného, tak
si dovedu představit, kolik se ušetří
na cestovném, když to bude na jednom místě.
Ale prostě tento argument
se mi jeví osobně jako velmi absurdní.
A na závěr bych
chtěl podotknout ještě jednu věc, které
bychom zjevně měli věnovat pozornost. Náš
stát je založen na třech pilířích,
které mají být od sebe odděleny. Je
to moc zákonodárná, moc výkonná,
moc soudní. Domnívám se, že není
moudré, aby jedna z těchto mocí byla závislá
na moci druhé, třeba jenom v tom, že u ní
bude v pronájmu a že její sídlo bude
moci být ovlivněno z jiné části
moci, která v tomto státě je. Já se
domnívám, že tyto
tři moci musí být odděleny, a čím
více budou odděleny, tím logičtější
řešení to poskytuje a tím lepší
řešení z toho vyplývá. Proto
bych se velmi přimlouval za to, abychom do druhého
čtení tento zákon pustili. Děkuji
vám.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Jiří Drápela, připraví
se pan poslanec Čestmír Hofhanzl.
Poslanec Jiří
Drápela: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi, abych k této problematice zaujal také stanovisko.
Domnívám se, že rozhodnutí vlády
má své opodstatnění a že bychom
neměli přijímat návrh tohoto zákona.
Dále zde byla vedena řeč
o místě Senátu. Nedávno jsme měli
možnost, ať už opoziční či
koaliční poslanci, navštívit primátorku
města Brna paní Lastoveckou a pan předseda
mně dá určitě za pravdu, neboť
byl s námi, že bylo řečeno, že
město Brno má k dispozici minimálně
5 budov, kde by mohlo být důstojně umístěno
místo Senátu. Domnívám se, že
i tato alternativa by měla být v této sněmovně
zvážena, neboť Česká republika
se skládá ze dvou historických celků
a není záhodno
všechny čelné instituce dávat pouze
do jednoho. A v době elektronického přenosu
dat si myslím, že ta spolupráce může
být velmi dobrá. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Drápelovi, slovo má
pan poslanec Čestmír Hofhanzl.
Dámy a pánové,
zvažte prosím své přihlášky,
chystám se uzavřít rozpravu.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, když
jsem poslal svou přihlášku, tak jsem viděl
pana předsedu, že nějak kroutil hlavou, že
se mu to asi nějak nelíbilo. Považoval jsem
za potřebné k tomuto zákonu zaujmout své
stanovisko.
Jsem přesvědčen,
že zákon o sídle České národní
rady, který jsme před dvěma-třemi
lety schválili, že to byl jeden z nejlepších
zákonů této sněmovny. A chtěl
bych říct, že ctihodný autor před
staletími napsal, že státy a instituce se obnovují
na kořenech a na tradicích. Tady těmi místy,
ve kterých sídlíme i my, šla česká
historie a vlastně se zde tvořily i základy
českého státu. Myslím, že lidé
a instituce potřebují tradici a lidé jednají
i tak, v jakém prostředí jednají a
jak vlastně ten dojem z historie na nich ulpívá.
Chtěl bych říci, že prostředí
v této sněmovně má dobrý vliv
na osobnosti, které se vyhrnuly v postkomunismu z našich
luhů a hájů a myslím, že i Senát
bude mít tento dobrý vliv
na osobnosti, které ještě se vyhrnou z našich
luhů a hájů. Věřím,
že tato sněmovna bude natolik osvícená
a pro to, aby zákon šel do druhého kola, bude
hlasovat.
Chci říci ještě
i to, že instituce i budovy mají být živé
a mají mít svůj život. A i ten Valdštejnský
palác, bude-li mít svůj život, bude
pro tuto zemi dále zachován ve stavu, v jakém
by pro příští generace zachován
měl být. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Jenom chci upozornit
pana poslance Hofhanzla, že mu samozřejmě přeji
příspěvků v rozpravě, kolik
si bude přát, a ničemu jsem se nedivil, pouze
jsem se snažil ujistit s místopředsedou Ledvinkou,
že se pan poslanec Hofhanzl opravdu hlásí k
tomuto bodu, protože přicházejí přihlášky
i k jiným bodům, různé preventivní
přihlášky. Protože ve vaší
přihlášce nebylo žádné téma
uvedeno, ujišťoval jsem se, zda vás mám
skutečně vyvolat tak, jak jsem to učinil,
a dobře učinil.
Slovo má nyní pan
místopředseda Ledvinka, připraví se
pan poslanec Jaroslav Ortman.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové.
Schválením státního rozpočtu
na rok 1996 tato sněmovna jednoznačně řekla,
kolik budou náklady na senát. My jsme si bleskově
připravili libreto postupu na eventuální
úpravu Valdštejnského paláce. Vycházíme
z toho, že je nezbytně
nutné Valdštejnský palác okamžitě
začít opravovat, sanačně tak, aby
nespadl. Konstatuji: aby nespadl! Výše těchto
nákladů je vyprojektována, Ministerstvo kultury
ten projekt připravilo, a prezentuje 170 miliónů
korun. 30 miliónů korun jsou nezbytné
úpravy související se zajištěním
drobných provozních úprav objektů
tzv. druhé části nebo zadních traktů
Valdštejnského paláce. 20 miliónů
se předpokládá na nezbytné servisní
úpravy rozvodů, které jsou v dezolátním
stavu a hrozí katastrofou. A 30 miliónů
korun máme počítáno na jednoměsíční
provoz Senátu. Howgh! 250 miliónů tato sněmovna
schválila. Další požadavky na státní
rozpočet tento návrh zákona nepředpokládá
a také nebudou.
Za druhé: já si
myslím, že bychom všichni nějak neměli
trpět ztrátou paměti. Když jsme schválili
zákon o sídle České národní
rady, tak stejné argumenty, naprosto stejné argumenty
ze strany památkářů, levice, krajní
pravice zněly na nezbytné úspory, na likvidaci
ohromných památkových hodnot na Malostranském
náměstí. Já bych těm,
kteří tady vystupovali, doporučil, aby se
šli podívat na paláce, které jsou připraveny
pro příští rok na stěhováni
pro Poslaneckou sněmovnu. Stejným způsobem
bychom se noblesně a slušně chtěli vyrovnat
s úkolem, který před námi technicky
stojí, to je rekonstrukce Valdštejnského
paláce.
Ano, pane ministře, v každém
případě je nezbytně nutné,
aby libreto toho zásahu předpokládalo dvě
věci: první, aby vlastní Valdštejnský
palác sloužil veřejnosti. S tím souhlasím.
Za druhé, aby stávající prostory,
které jsou využívány
kulturní veřejností, pražskou i celostátní,
i zahraniční, byly dále využívány.
S tím souhlasím, tak musí být libreto
zpracováno.
Za třetí, v každém
případě zákon předjímá,
že se vláda bude muset postarat o náhradní
řešení pro Ministerstvo kultury, protože
v opačném případě by to bylo
plácnutí do vody. Všechny tyto tři věci
tento zákon se pokouší nějakým
způsobem vyřešit.
Ještě jednou prosím,
aby tento zákon byl považován za pokus této
sněmovny nahradit chybějící Senát.
Také doporučuji,
abychom tento návrh zákona posunuli do druhého
čtení. Pokud se týká technických
záležitostí, ne jenom za výbory, ale
také za komisi slibuji, že se tím budeme zabývat
a podklady připravíme tak, aby výbory mohly
solidně a slušně zasedat. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan poslanec Jaroslav Ortman má slovo.
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane
předsedo, dovolte tentokrát, abych vystoupil osobně
k tomuto tématu. Pan místopředseda použil
formulaci "Nedopusťme, abychom trpěli ztrátou
paměti!", a dále vyslovil tezi o tom, že
někteří poslanci levice nepodpořili,
aby palác Smiřických a další
objekty připadly v rámci rekonstrukce Poslanecké
sněmovně. Nevím, koho měl na mysli,
rozhodně ne však Levý blok, neboť my jsme
to řešení - pane místopředsedo
- podporovali.
Ale já chci mluvit k té
ztrátě paměti. Když jsem zde seděl,
jako zde sedí dnes pan poslanec Benda, jménem předkladatelů
při poslední schůzi s dr. Röschovou,
coby zpravodajkou k návrhu novely zákona o Ústavním
soudu, navrhovali jsme, aby se provedly dvě krátké
změny v návrhu zákona o Ústavním
soudu. Nikdo nám tehdy v podstatě nevytkl chyby,
kterých bychom se dopustili, pouze bylo řečeno,
že nás návrh neobsahuje všechny možné
úpravy, které by mohla tato novela pojmout, čili
mohla být komplexnější.
Tehdy sněmovna rozhodla, že se návrh buďto
vrátí zpět k dopracování a
nebo se prostě odmítne.
Nyní jsme v situaci, kdy
sami navrhovatelé říkají, že
novela má nedostatky, že jsou si jich vědomi
a že při druhém čtení je prostě
opraví. Chci říci, že buď se bude
dodržovat postup podle jednacího řádu
a bude mít jednotná pravidla, a nebo hlasování
o tom, zda někdo naplní nebo nenaplní literu
zákona, bude hlasování politické.
Ale to by bylo to nejhorší, co bychom z hlediska čistoty
práva mohli udělat.
Předseda PSP
Milan Uhde: Děkuji
panu poslanci Ortmanovi, a protože už se nikdo do rozpravy
nehlásí, uzavírám ji a žádám
představitele navrhovatelů, aby pronesl závěrečné
slovo, pokud je hodlá pronést. Prosím, pane
poslanče Bendo.
Poslanec Marek Benda: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, mnohé
zde odeznělo, pokusím se jen zareagovat na některé
připomínky, které zazněly.
Za prvé k té hlavní,
zákon ano či ne, což je odvolávání
se zejména na stanovisko vlády. To samozřejmě
ponechávám plně na rozhodnutí této
sněmovny. Navrhovatelé předpokládají,
že by bylo vhodné, aby stejně tak, jako je
sídlo Poslanecké sněmovny upraveno zákonem,
bylo i sídlo Senátu upraveno zákonem.
Druhá námitka, která
byla vznesena, bylo zda Praha, některými poslanci
bylo navrhováno Brno, nebo další města.
Ústava předpokládá, že hlavním
městem je Praha. Musely by být podle mého
názoru dobré důvody pro to, aby tato druhá
komora byla přesunuta jinam. Já ty důvody
neshledávám. Mnohé bylo řečeno
již v rozpravě. Jen upozorňuji, že přesto,
že naprosto souhlasím
s tím, že Ústavní soud a Nejvyšší
soud sídlí v Brně, tak samotný fakt,
že Ústavní soud sídlí v Brně,
vyvolává některé komplikace. Já
jsem tady minulý týden ve středu nebyl, protože
jsem nemohl být na zasedání Poslanecké
sněmovny, jelikož jsem musel
hájit něco před Ústavním soudem
v Brně. Dnes jsou také někteří
poslanci omluveni proto, že musejí být na jednání
před Ústavním soudem. Já na to jen
upozorňuji, tento problém tady existuje a vzdálenost
vyvolává Problémy.
Třetí problém,
který byl zmiňován, je otázka rozpočtu
nebo rozpočtových dopadů, že nebyly
vyčísleny. Myslím, že jsem se to pokusil
přednést v úvodním slově, doplnil
to pan místopředseda Ledvinka. Čili v těchto
číslech je snad jasno.
Doporučuji Poslanecké
sněmovně, aby pustila návrh do dalšího
jednání. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Marku Bendovi. Žádám zpravodaje pana
poslance Josefa Holuba, aby i on se ujal slova, zhodnotil rozpravu,
pokud tak hodlá učinit, a předložil
postupně návrhy k hlasování sněmovny.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Holub: Vážený
pane předsedo, děkuji za slovo. V rozpravě
vystoupilo celkem 8 poslanců, z toho jeden dvakrát.
Byly vzneseny dva návrhy, o kterých můžeme
hlasovat. První z nich přednesl ve svém prvním
vystoupení pan poslanec Ortman, který žádá,
abychom ve smyslu paragrafu 90, odst. 2 jednacího řádu
vrátili návrh zákona předkladatelům
k dopracování ve smyslu připomínek
vlády a k vyčíslení nákladů
na státní rozpočet.
Druhý návrh byl návrh pana poslance Matulky,
který žádá
návrh zákona v prvním čtení
zamítnout.
Myslím, že se zde
ustaluje praxe, že nejprve budeme hlasovat o tom návrhu,
který žádá vrátit k dopracování
a pokud neprojde, tak o návrhu tykajícím
se zamítnutí.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Holubovi. Odhlašuji vás všechny
a prosím, abyste se nově přihlásili.
Pan zpravodaj navrhl hlasovat nejdříve o návrhu
vrátit předlohu k dopracování. Logické
by bylo hlasovat nejdříve o zamítnuti, ale
myslím, že obojí je možné. V jednacím
řádu se opraví,
že se hlasuje buď o návrhu na vrácení
k dopracování, nebo o zamítnutí. Jestli
tím je dáno pořadí, nejsem si zcela
jist.
Budeme hlasovat nejdříve
o návrhu na zamítnutí. Jde o 17. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete návrh pana poslance Matulky, aby
byl tento návrh zamítnut, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 17.
hlasování skončilo.
Ze 128 přítomných
bylo 33 pro, 91 proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní tedy je na řadě
návrh pana poslance Ortmana, aby byl návrh vrácen
navrhovateli k dopracování. 18. hlasování
na této schůzi.
Kdo návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 18. hlasování
skončilo.
Ze 127 přítomných
33 pro, 90 proti. Ani tento návrh nebyl přijat.
Prosím, pane poslance.
Poslanec Josef Holub: Myslím,
že teď je možno hlasovat už pouze o návrhu
organizačního výboru, kterým přikazujeme
určitým výborům, které organizační
výbor schválil, návrh k projednání.
Předseda PSP Milan Uhde:
Byl vznesen také
návrh na zkrácení lhůty.
Poslanec Josef Holub: To
by bylo součástí toho návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde:
Až po přikázání.
Budeme tedy v 19. hlasování hlasovat o návrhu
usnesení, které zní: Poslanecká sněmovna
v prvním čtení přikazuje předložený
návrh zákona k projednání hospodářskému
výboru.
Je tomu tak. Hlasujeme, 19. hlasování
začalo.
Kdo podporujete předložený
návrh, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 19. hlasování
skončilo.
Ze 129 přítomných
92 pro, 18 proti. Návrh byl přijat.
Poslanec Josef Holub: Teď
je zde návrh, který jsem přednesl ve své
zpravodajské zprávě, kterým žádám
sněmovnu, aby zkrátila lhůtu pro projednávání
ve výboru o 20 dní v souladu se zákonem č.
90/1995, § 91 odst. 2.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slyšeli jste návrh na zkrácení
lhůty o 20 dnů,
jak ho nyní reprodukoval pan poslanec Josef Holub. Ve 20.
hlasování o něm rozhodneme.
Kdo podporujete tento návrh,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? 20. hlasování
skončilo.
Ze 129 přítomných
bylo 85 pro, 34 proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Marku
Bendovi a panu poslanci Josefu Holubovi. Na řadě
je čtvrtý bod.
Před chvíli jsme
ukončili první čtení návrhu
poslanců Marka Bendy a dalších na vydání
zákona o sídle Parlamentu České republiky.
K umístění Senátu do předpokládaných
objektů je nezbytné zahájit přípravu
prakticky ihned. Prvním krokem je uvolnění
těchto objektů, aby v nich mohly být zahájeny
technické práce.
K tomu směřuje návrh usnesení, který
přečte sněmovně pan poslanec Marek
Benda.
Poslanec Marek Benda: Vážený
pane předsedo, děkuji za udělení slova
k tomuto bodu. Možná, že ten bod se nejmenuje
zcela přesně. Nejedná se o uvolnění
objektu, ale jedná se o určitý návrh
usnesení, který by měl následovat
poté, co jsme přikázali návrh zákona
k projednání, protože podle zpráv lidí,
kteří tomu rozumí, to znamená těch
firem, které prohlížely příslušné
paláce a říkaly, jak dlouho bude trvat rekonstrukce
se zdá, že doba rekonstrukce by měla být
řádově 9 měsíců.
Proto, chceme-li zajistit fungování
Senátu, je podle mého názoru zapotřebí
urychlit všechny práce, které na tom budou.
Pan ministr kultury zde také vystupoval při projednávání
minulého bodu, kdy upozorňoval, že stěhování
Ministerstva kultury není jednoduchou a krátkodobou
záležitostí.
Proto navrhuji Poslanecké
sněmovně, aby přijala toto usnesení.
Přečtu ho, je velmi krátké, jedná
se o jedinou větu.
"S ohledem na navrhovanou
účinnost zákona o sídle Parlamentu
k 1. březnu 1996 Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky žádá vládu,
aby bezprostředně zahájila práce na
tom, aby Ministerstvo kultury mohlo být přestěhováno
do náhradních prostor."
Jedná se o žádost
na vládu, aby připravila, řekněme
instruktážně, to jiné řešení,
do kterého by Ministerstvo kultury mohlo být po
účinnosti tohoto zákona přesunuto.
Nepochybně tam bude potřeba provést také
určité přípravné práce.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Marku Bendovi. Otevírám rozpravu; nejdříve
její všeobecnou část. Jejím obsahem
může být předložení návrhů
na odročení, zamítnutí, odkázání
jinému orgánu podle paragrafu 58 zákona o
jednacím řádu. Tato všeobecná
rozprava je nyní otevřena. Nemám žádnou
písemnou přihlášku. Nevidím žádnou
přihlášku
z místa. Proto všeobecnou rozpravu uzavírám.
Otevírám rozpravu
podrobnou, ve které mohou být vzneseny pozměňovací
a další návrhy podle paragrafu 72 zákona
o jednacím řádu. Nevidím, že
by se do podrobné rozpravy někdo hlásil.
Uzavírám ji tedy.
Dávám hlasovat o
návrhu usnesení. Je zcela zjevné, o jakém
návrhu usnesení budeme hlasovat. Text přednesl
pan poslanec Marek Benda. Není třeba text opakovat.
Odhlašuji vás. Prosím, abyste se nově
zaregistrovali, protože počet přítomných
se prokazatelně změnil.
Ve 21. hlasování
budeme hlasovat o návrhu usnesení, který
předložil pan poslanec Marek Benda.
Kdo podporujete tento návrh
usnesení, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování
skončilo.
Ze 102 přítomných
bylo 69 pro, 25 proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Marku
Bendovi.
Přistoupíme nyní
k projednání dalšího bodu, kterým
je
Žádám zpravodaje
branného a bezpečnostního výboru pana
poslance pana Tomáše Fejfara, aby přednesl
návrh usnesení Poslanecké sněmovny
a odůvodnil jej. Prosím, pane zpravodaji.