Přítomni
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda
PSP J. Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 173 poslanců.
Za vládu České
republiky: místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
ministr dopravy V. Budinský, ministr obrany V. Holáň,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr
zdravotnictví J. Stráský.
(Schůze zahájena
v 9.06 hodin.)
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, zahajuji přerušenou schůzi.
Dalším bodem je
Vládní návrh
zákona uvede z pověření vlády
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
pan Ivan Pilip, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Ivan
Pilip:
Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych krátce
uvedl vládní návrh nového zákona
o vysokém školství. Tento návrh zákona
by měl nahradit doposud platný zákon o vysokých
školách, který byl schválen v roce 1990
a podle nějž se s drobnými úpravami
řídí sektor vysokého školství
až doposud.
Nový zákon se snaží
odstranit některé nedostatky současného
systému a zavést do systému některé
prvky, které by měly vést k několika
věcem, které bych rád stručně
charakterizoval. Zákon se snaží především
o rozšíření a zpřesnění
nabídky vysokoškolského studia tím,
že zavádí možnost nových institucí,
poskytujících vysokoškolské vzdělání,
tzv. vysokoškolských
institutů a že umožňuje, aby jak tradiční
vysoké školy tak i tyto nově vznikající
vysokoškolské instituty mohly zřizovat i nestátní
subjekty a některé jiné instituce než
přímo školy vysoké.
Zároveň návrh
charakterizuje možnost a přesná pravidla toho,
jakým způsobem mají být udělovány
vysokoškolské diplomy, charakterizuje průběh
vysokoškolského studia a jeho strukturu na studium
bakalářské, magisterské a doktorantské.
Dalším výrazným
rysem tohoto zákona je zpřísnění
pravidel pro kontrolu a prověřování
kvality výkonu jednotlivých vysokých škol,
a to sice rozšířením možností
a pravidel tzv. akreditačního kolegia, které
se má nyní jako sbor předních odborníků
v jednotlivých vysokoškolských oborech věnovat
kontrole kvality jednotlivých studijních programů,
kateder, fakult a jednotlivých vysokých škol.
Další velmi významnou
změnou, kterou tento návrh doporučuje je,
aby bylo zavedeno spolupodílení se jednotlivých
studujících na studiu na vysokých školách.
Jde o princip, který má zvýšit motivaci
na studium, diverzifikovat finanční toky ve vysokém
školství a stejně tak umožnit zesílení
zpětné vazby mezi vysokou školou a studentem
a další přerozdělování
kapacit uvnitř nabídky vysokého školství.
Další významnou
změnou, kterou vysokoškolský zákon navrhuje
v této své nové podobě je upřesnění
finančních toků a upřesnění
vnitřních autonomií a rozdělení
pravomocí uvnitř vysokých škol s tím,
že se nově upravují vzájemné
vztahy mezi vysokými školami jako celkem, mezi akademickými
senáty, rektory a vědeckými radami
vysokých škol. Snahou
je zejména posílit odbornou stránku rozhodování
na vysokých školách a i touto cestou usilovat
o zvýšení kvality současného
sektoru vysokého školství.
Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že jde o návrh schválení
v prvním čtení, považuji tuto stručnou
charakteristiku zákona za dostačující
a dovoluji si doporučit, aby bylo schváleno jeho
další projednávání v dalším
čtení parlamentu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Pilipovi a protože organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Františka Kozla, zvu ho, aby přednesl
svou řeč.
Poslanec František Kozel:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, pane ministře, dámy
a pánové, jako zpravodaj pro první čtení
bych chtěl sněmovně připomenout, jakou
procedurou již toto paragrafově znění
prošlo. Před nabytím účinnosti
nového jednacího řádu byly projednány
zásady tohoto vysokoškolského zákona
a tyto zásady byly sněmovnou jednotlivými
výbory schváleny. Jsme tedy před projednáváním
paragrafovaného
znění, které má podobu vládního
návrhu a já bych chtěl konstatovat, že
toto paragrafové znění nevykazuje žádné
podstatné odchylky od sněmovnou projednaných
zásad.
Proto doporučuji sněmovně,
aby tento vládní návrh byl přikázán
k projednání v druhém čtení
a aby byl přikázán výboru pro vědu,
vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Františku Kozlovi a otevírám
obecnou rozpravu.
Přečtu jména
těch, kteří se již přihlásili:
pan poslanec Zdeněk Vorlíček, Marie Stiborová,
Jiří Karas, Eduard Zeman, Petra Buzková,
Jan Decker, Hana Orgoníková, Pavel Hirš, Květoslava
Čelišová a Zdeněk Trojan.
Prosím, aby se jako první
ujal slova pan poslanec Zdeněk Vorlíček.
Připraví se paní poslankyně Marie
Stiborová.
Poslanec Zdeněk Vorlíček:
Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, kolegyně
a kolegové, dovolte, abych vás seznámil se
stanoviskem poslaneckého klubu Levého bloku k návrhu
zákona o vysokém školství.
Návrh zákona byl
očekáván jako komplexní úprava
vysokého školství, která bude systémově
řešit tuto oblast lepším způsobem,
než dosud platný zákon č. 172/1990 Sb.,
o vysokých školách. Vysoké školy
přitom právem očekávaly, že návrh
bude respektovat principy decentralizace, autonomie vysokých
škol a subsidiarity
uznávané v celém vyspělém světě.
(Předsedající: Prosím o klid, dámy
a pánové.)
Bohužel, předložený
návrh je naopak krokem zpět proti dosud platné
právní úpravě. Se ztrátou právní
subjektivity své postavení tratí fakulty,
na nichž leží největší tíha
a odpovědnost z hlediska poslání vysokých
škol. Podstatně se celou řadou institutů
ze zákona posiluje pravomoc Ministerstva školství
vůči vysokým školám. Navrhuje
se tak návrat před rok 1990 ke stavu tuhé
centralizace, aniž předkladatel zákona odůvodnil
tento nečekaný krok.
Akademické svobody vysokých
škol garantované v celém civilizovaném
světě mohou být zaručeny jen při
samosprávě vysokých škol. Odstranění
rady vysokých škol jako celostátní reprezentace
vysokých škol ze zákona je však krokem
proti samosprávě vysokých škol, neboť
tím budou zbaveny reálné možnosti systém
správy vysokých škol vůbec nějak
ovlivnit.
Výrazné omezení
pravomoci akademických senátů např.
odebráním volby děkana fakulty a dalšími
opatřeními a taxativní výčet
toho, čím se jen smí akademický senát
zabývat, znamená, že ovšem nad uvedený
výčet záležitostí budou rozhodovat
ministerští úředníci.
Neúměrné
posílení pravomoci postavení Ministerstva
školství vůči vysokým školám
ukazuje v návrhu i zcela podřízený
vztah mezi akreditačním kolegiem a ministerstvem.
Akreditační kolegium už nemá být
poradním orgánem celé vlády, ale poradním
orgánem Ministerstva školství, který
ani k jeho odbornému doporučení nemusí
přihlédnout.
Nebyl přijat návrh
vysokých škol, aby akreditační kolegium
mělo pro posílení nezávislosti dozorčí
radu volenou Parlamentem. Předložený návrh
tak činí rozhodnutí o zřízení
vysoké školy věcí politického
rozhodnutí momentálního ministra školství,
reprezentujícího určitou politickou stranu,
který může zřídit vysokou školu
nebo fakultu v některém
městě prostě jenom proto, že to vyhovuje
zájmu jeho strany, ač to bude v rozporu s odbornými
hledisky a zájmy příslušného
vysokoškolského oboru.
Je v naprostém rozporu
s posláním akreditačního kolegia,
jestliže není organizačně a personálně
nezávislé a jeho odborná rozhodnutí
nejsou závazná, ale v řadě případů
budou pouhými podklady pro rozhodování ministerských
úředníků.
Řada ustanovení
návrhu zákona ukazuje odtrženost navrhovatelů
od reálné situace vysokých škol. Například
snaha docílit tzv. vyšší mobility vysokoškolských
učitelů navrhovaným zkracováním
pracovních poměrů, je zcela iluzorní,
když platové ocenění vysokoškolských
pedagogů je naprosto neodpovídající.
Jsme zásadně proti
školnému. Navíc však návrh školného
považujeme za nedostatečně připravený.
V dané podobě, kdy mají platit stejně
výborní studenti jako ti špatně prospívající,
nemá zdůrazňovanou motivační
funkci, nejsou vyřešeny sociální souvislosti,
naprosto nepřijatelná je snaha s vybíráním
školného, přerozdělit a snížit
prostředky dosud vynakládané státem
na oblast vysokého školství.
Řada právníků
navíc upozorňuje na elementární nedostatky
předloženého návrhu, např. nedostatek
mezí a hledisek pro usměrňování
správního uvážení Ministerstva
školství při rozhodování podle
zákona a na téměř úplnou absenci
procesních pravidel.
Experti poukazují na to,
že vysoké školy založené státem
by takto ztrácely právní jistotu, zatímco
tuto jistotu by rozhodně zákon nedával zájemcům
o zřízení a provozování nestátních
vzdělávacích institucí. Přitom
problematika nestátních vzdělávacích
institucí byla označována za jeden z klíčových
důvodů tvorby nového vysokoškolského
zákona.
Vážené kolegyně
a kolegové, nedostatky předloženého
návrhu zákona jsou takové, že s ním
s uvedených vážných věcných
důvodů nesouhlasí v podstatě celá
akademická obec a akademický senát naší
nejstarší a světově uznávané
vysoké školy, Univerzity Karlovy, pokládal
za nutné veřejně (cituji): "S veškerým
důrazem poukázat na hrozbu nebezpečí,
kterou by znamenalo pro ideje akademických
práv a svobod, české vysoké školství
a národní vzdělanost, přijetí
navrhované podoby zákona o vysokém školství."
Ztotožňujeme se s
tímto názorem a jsme na základě uvedených
důvodů přesvědčeni, že
předložený návrh trpí koncepční
neujasněností a obsahuje řadu závažných
nedostatků. Navrhujeme proto přijmout usnesení
podle § 90 odst. 2 jednacího řádu, aby
Poslanecká sněmovna vrátila předkladateli
zákon k dopracování.
Pokud by tato varianta v hlasování
neprošla, navrhujeme hlasovat o tom, že se zákon
zamítá. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal : Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi. Prosím, aby se
slova ujala paní poslankyně Marie Stiborová.
Připraví se pan poslanec Jiří Karas.
Konstatuji, že pan poslanec Koucký má náhradní
kartu č. 28, pan poslanec Tomáš Svoboda č.
29 a pan poslanec Petr Nečas náhradní kartu
č. 30.
Paní poslankyně
Stiborová není přítomná a ztrácí
pořadí.
Prosím proto pana poslance
Jiřího Karase, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří
Karas: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, již od předložení
návrhu zásad zákona o vysokém školství
jsme očekávali, že by měl obsahovat
všechny optimální prostředky a způsoby,
kterými by znění tohoto zákona vyhovovalo
budoucím generacím. Z tohoto důvodu poslanecký
klub KDU-ČSL vedl konkrétní
jednání o podobě zákona se zástupci
studentské akademické obce, pedagogů a funkcionářů
vysokých škol, jakož i s předkladateli
návrhu a zástupci exekutivy.
Po vyslechnutí názoru
a zpracování připomínek všech
zúčastněných dospěl poslanecký
klub KDU-ČSL ke stanovisku, že předložený
návrh zákona obsahuje především
následující závažné nedostatky.
1. Návrh zákona
o vysokém školství neúměrně
posiluje postavení ministerstva. Za nepřiměřený
považujeme zejména navrhovaný vztah mezi akreditačním
kolegiem a ministerstvem, kdy akreditační kolegium
je orgán zřízený ministrem, který
odborně posuzuje podklady a vydává stanoviska
k otázkám, které rozhoduje ministerstvo.
2. Nelze souhlasit s navrhovaným
zánikem právní subjektivity fakult. Na úrovni
fakulty spočívá těžiště
celého poslání vysokoškolského
vzdělání, a tomu by mělo být
úměrné jejich postavení.
3. Přinejmenším
za diskutabilní pokládáme výrazné
omezení pravomoci samosprávných orgánů,
především akademických senátů.
Podle předloženého návrhu zákona
se akademický senát dostává do postavení,
že některé pravomoci mu mají být
odebrány zcela a ostatní představují
převážně pouze schvalovací proces
návrhů rektora, resp. děkana.
4. V návrhu zákona chybí institut rada vysokých
škol coby reprezentativní orgán k jednání
s ministerstvem.
5. Navrhovanou podobu školného
považujeme za nepřijatelnou a nedostatečnou,
která by neúměrně zatížila
absolventy vysokých škol. Zejména nesouhlasíme
s tím, že prostředky získané
ze školného nebudou přínosem rozpočtu
jednotlivých škol a že není k dispozici
důkladná rozvaha sociálního dopadu
po takto navrhovaném řešení.
6. V rozporu s Jednacím
řádem nebyla předložena klíčová
norma, příloha navrhované vyhlášky
ministerstva školství o stipendiích.
Výše uvedené
výhrady považujeme za klíčové
a bez jejich řešení se stavíme proti
schválení zákona o vysokém školství
ve stávající podobě. Je zřejmé,
že tedy nejde o politizaci tohoto problému, jak tvrdí
pan ministr ve sdělovacích prostředcích.
Dámy a pánové,
jménem poslaneckého klubu KDU-ČSL navrhuji
podle Jednacího řádu Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky § 90 odst. 2 přijmout
následující usnesení:
"Sněmovna vrací
navrhovateli návrh zákona o vysokém školství
č. tisku 2001 k dopracování."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jiřímu Karasovi a prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Eduard Zeman.
Poslanec Eduard Zeman:
Pane předsedo, pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové! - (Mpř.
Kasal: Prosím o klid.)
Byl bych nerad, aby to, co přednesu,
bylo vnímáno pouze jako politické stanovisko
klubu Sociální demokracie. Zákon, který
před námi leží, je příliš
zásadní věc a jeho dopady budou značné.
Předřečníci,
kteří mluvili přede mnou, už v podstatě
vypočítali všechny zásadní problémy,
které navrhovaný zákon má. Já
bych jen stručně shrnul.
Tento zákon má závažné
a zásadní nedostatky ve všech třech
hlavních oblastech.
Především v
oblasti sociální, kde otázka školného,
stipendií a vůbec péče o studenta
je krajně nedořešena a naopak proti původním
návrhům se v tomto podání zhoršila.
Rovněž po věcné
stránce je zákon velmi nedostačující,
protože ošetřuje základní věci
velmi vágně a nechává bohužel
kdeco na dalších prováděcích
předpisech, jinými slovy na vůli ministerstva.
A tomu, domnívám se, by mohli rozumět i kolegové
po mé pravici.
Třetím problémem,
který zde je a byl už zde také jmenován,
je právní nedotaženost určitých
věcí. zejména procesních. Zákon
skutečně na spoustu věcí nepamatuje.
Mohl bych připomenout jenom některé detaily,
které zde nezazněly. Nepamatuje ani na takové
věci, co se stane se studentem, jestliže bude zrušena
akreditace; zákon nijak neošetřuje, co se studentem
dál bude - zřejmě přestal být
studentem. Zákon neošetřuje žádným
způsobem tu otázku, že student, aby mohl nastoupit,
aby mohl být zapsán,
musí nejprve zaplatit školné, ale v tom okamžiku
si nemůže ještě vzít slibovanou
půjčku. Takovýchhle nejasností, nedotažeností
obsahuje tento zákon velmi mnoho.
Velice se obávám
toho, co je v tomto parlamentě až příliš
zakořeněným zvykem, že si tento parlament
bude chtít hrát na inkubátor, který
se pokusí oživit toto - s prominutím nedonošené
legislativní dítě. Velmi bych před
tím varoval.
Jménem klubu České
strany sociálně demokratické navrhuji totéž
usnesení, které navrhovali moji předřečníci
návrh zákona vrátit předkladateli
k přepracování.
Děkuji vám.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Eduardu Zemanovi a prosím, aby se slova ujala
paní poslankyně Petra Buzková a připravil
se pan poslanec Jan Decker. Paní poslankyně Buzková
kromě toho, že bude hovořit, má sdělení,
že má náhradní kartu č. 27.
Poslankyně Petra Buzková:
Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, po vystoupení svého kolegy
Eduarda Zemana bych ráda doplnila spíš několik
krátkých poznámek, které považuji
za poměrně důležité a které
se tohoto zákona týkají.
Přiznám se, že
jsem k tomuto zákonu přistupovala poměrně
s rozpaky, protože tento zákon mě v mnoha věcech
překvapil.
Očekávala jsem,
že zákon o vysokém školství bude
do jisté míry střetem v koncepci - zjednodušeně
řečeno -, zda školné ano a nebo školné
ne. Nicméně musím se přiznat, že
v tuto chvíli v tomto zákoně vidím
mnohem závažnější problémy,
než je právě zmiňované školné.
Otázka vybírání
příspěvků na studium je samozřejmě
velkým problémem, je problémem politickým,
a proto bych byla ráda, kdybychom se o tomto velkém
problému bavili nad zákonem, který by byl
jinak zpracován tak, že by byl přijatelný
a že by neotvíral spoustu dalších otazníků.
Myslím si, že to právě tento zákon
není.
V tomto zákoně mě
v § 21 odst. 1 zaujal odstavec 3, který říká,
že vysoká škola je samosprávná
v mezích tohoto zákona. Musím se přiznat,
že tato věta mi velmi připomíná
výraz o mírném pokroku v mezích zákona.
Připomíná mi jej proto, že když
dále čtu tento zákon, zjišťuji,
že vysoká škola vlastně téměř
vůbec samosprávná není.
Vysoká škola se podle
§ 22 zřizuje a zrušuje zákonem, který
schvalujeme zde my v Poslanecké sněmovně.
To je sice pěkné, ale na druhou stranu vysoká
škola de facto může zaniknout i jinými
způsoby, které nemají se zákonem a
s Parlamentem České republiky nic společného.
Za prvé je to otázka
udělení či neudělení akreditačního
programu, který vysoká škola musí mít,
aby studium na ní mohlo probíhat. Tento program
je udělen, nicméně může být
ministrem na základě doporučení akreditačního
kolegia odebrán, a to v zásadě bez zákonem
uvedených taxativně vyjmenovaných důvodů.
To je podle mého názoru jeden velký problém,
kdy vlastně může ministr svým rozhodnutím
de facto vysokou školu zrušit.
Pak je zde ještě §
57, který se tyká financování vysokých
škol, kde v podstatě o způsobu financování
rozhoduje opět ministr. To znamená, že otázka
financování vysoké školy, její
existence či neexistence je opět v rukou ministra.
Mám zde dojem a myslím, že dojem
poměrně oprávněný, že
posílení pravomocí ministra v tomto zákonu
vůči vysokým školám je skutečně
absolutně neúměrné.
Co se týče již
zmiňovaného akreditačního kolegia,
možná stojí za zmínku, že toto
akreditační kolegium, které jmenuje ministr,
je v podstatě jmenováno opět pouze na uvážení
ministra. Je zde řečeno "z významných
osobností, s odbornými předpoklady, autoritou",
ale to - jak sami uznáte - není právní
kategorie. Je to v podstatě opět otázka,
která leží na rozhodnutí jednotlivce.
(Předsedající: Prosím o klid,
dámy a pánové.)
Nechci dále rozvádět
věci, které mi v tomto zákoně chybí,
tzn. rada vysokých škol nebo třeba konference
rektorů. Myslím, že tento zákon je právě
v otázce samosprávy vysokých škol zpracován
takovým způsobem, že si myslím, že
není možné jej pozměňujícími
návrhy opravit. Proto a i z důvodu, že tento
zákon je, vážené kolegyně a kolegové
prominou, psán jazykem, který je jakýmkoli
jiným jazykem, ale nikoli jazykem legislativním.
Připojuji se ke stanovisko
svých kolegů a doporučuji, aby tento
návrh zákona byl vrácen ministerstvu k dopracování.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Petře Buzkové. Konstatuji,
že pan poslanec Payne má náhradní kartu
č. 25.
Žádám, aby
se slova ujal pan poslanec Jan Decker a připravila se paní
poslankyně Hana Orgoníková.
Poslanec Jan Decker: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
kolegyně a kolegové, úvodem se musím
přiznat, že pojem vysoké školy u mne vždy
vyvolá jistý druh jakéhosi vnitřního
rozechvění, protože jsem - tak jako většina
z vás prožil nezapomenutelná léta posluchačského
života na vysoké škole. Nejprve na Českém
vysokém učení technickém v Praze a
později i na Univerzitě Karlově. Kromě
toho jsem měl možnost poznat vysokou školu i
z pohledu vědeckého pracovníka působícího
na katedře silničních staveb fakulty stavební
ČVUT. Netajím se ani tím, že na akademické
půdě v listopadu 1989 vlastně začala
moje politická činnost, když jsem aktivně
působil ve stávkovém výboru a poté
i v prvním akademickém senátu fakulty.
Již tehdy jsme byli všichni
přesvědčeni o tom, že vysoké
školy budou tak jako ve všech skutečně
demokratických a civilizovaných zemích svobodné,
že budou stánkem vědeckého poznání
a bádání a jejich výsledky budou předávány
svým posluchačům a kteří se
budou pyšnit tím,
že působí na škole, která se má
čím pochlubit. Úroveň vysoké
školy se podle mého názoru nepozná pouze
podle toho, kolik vyprodukuje absolventů, ale především
podle toho, jakým způsobem přispívá
k rozvoji vědy a poznání.
Předkládaný
vládní návrh zákona o vysokém
školství ale bohužel jakoby tuto podstatnou věc
stavěl jaksi pouze mimochodem. Zapomíná na
to, že vysoké školy jsou institucemi vědy
a vzdělání - právě v tomto
pořadí. Současně platný zákon
má alespoň preambuli, která si tuto skutečnost
uvědomuje. Navrhovaný zákon preambuli postrádá
a myslím, že je to více na škodu než
ku prospěchu.
Předložený
návrh zákona má ale podle mne nedostatky
podstatnější, než je absence preambule.
Nemohu pochopit proč se současně předkládaný
text v některých důležitých otázkách
tolik diametrálně liší od zásad
k tomuto zákonu. Například v otázce
akreditace studijního programu bylo v zásadách
uvedeno: "Akreditace studijního programu je vyjádřena
souhlasným výrokem akreditačního kolegia,
který je výsledkem odborného posouzení
záměru popsaného v projektu studijního
programu, a připravenosti předkládající
vzdělávací instituce ke kvalitnímu
uskutečňování tohoto studijního
programu. Žádost se podává akreditačnímu
kolegiu".
V návrhu zákona se v § 7 odst. 2 praví:
"Akreditaci uděluje
ministerstvo rozhodnutím na základě odborného
posouzení akreditačním kolegiem". Proč
najednou takový skok? Že by Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy nedůvěřovalo
souhlasnému výroku akreditačního kolegia?
Kolegia, které by podle mého názoru
mělo být složeno z nezávislých
odborníků, nominovaných prostřednictvím
rektorů vysokých škol, akademie, ředitelů
ústavů základního výzkumu,
rady vysoké školy? Co se stalo, že se z akreditačního
kolegia stává pouze jakýsi poradní
orgán řízený ministerstvem?
Vždyť ještě v zásadách bylo
akreditační kolegium nezávislým odborným
orgánem, který dbá na kvalitu vysokého
školství a dokonce ho považuje za právnickou
osobu. V odůvodnění bylo dokonce doslova
uvedeno: "Akreditační kolegium zastává
v systému vysokého školství
velmi významnou a nezastupitelnou roli. Na rozdíl
od stávající legislativní úpravy
se nepokládá za poradní orgán vlády.
Jeho nezávislost na orgánech a institucích
v oblasti vysokého školství je dostatečně
zaručena tím, že jeho členy jmenuje
vláda". Tolik citace.
Podíváme-li se do
tisku 2001 na stranu 32, dostaneme se k § 54 odst. 1, že
akreditační kolegium zřizuje ministr jako
odborný a poradní orgán. Zvláštní,
že? Nemohu tedy souhlasit, aby natolik erudované a
významné kolegium se stalo poradcem ministerského
úředního šimla.
Další, s čím
není možné souhlasit, je navrhovaný
zánik právní subjektivity fakult a ponechání
pouze vysoké škole - viz § 21. Současná
platná úprava zákona o vysokých školách
ze 4. května 1990 totiž v § 5 odst. 1 říká:
"Vysoké školy a fakulty jsou právnickými
osobami". Jsem přesvědčen o tom, že
na úrovni fakult, a zejména na některých
vysokých školách je to velice markantní.
Právě například na ČVUT nebo
na Univerzitě Karlově spočívá
těžiště celého poslání
vysokoškolského bádání
a vzdělání a je proto nutné, aby jejich
postavení bylo vůči tomu odpovídající
a úměrné.
V předkládaném
zákonu dále postrádám jakoukoli zmínku
o radě vysokých škol, která doposud
jako orgán samosprávy vysokých škol
reprezentuje vysoké školy zejména ve vztahu
k ministerstvu. Kdo se tedy bude nadále vyjadřovat
k návrhu na zřízení a složení
akreditačních komisí, k návrhu na
rozdělení finančních prostředků
vysokých škol a jiným opatřením,
která se týkají vysokých škol
tak, jak to říká současně platný
zákon? Budou tedy
rady jako nepotřebné zrušeny?
Výše uvedené
poznatky mne vedou k přesvědčení,
že navrhovaný zákon o vysokém školství
neúměrně posiluje a upevňuje postavení
ministerstva ve vztahu k vysokým školám, což
jde přesně proti mé představě
o akademických svobodách, které jsou v současně
platné úpravě zákona přijatelnější.
Umím si představit, že pokud by byl předložený
návrh zákona přijat, s největší
pravděpodobností by postoj a chování
současného ministra školství chod vysokých
škol výrazně nenarušil. Mám ale
jisté obavy, že v případě příchodu
méně hodného ministra a platnosti takovéto
zákonné úpravy by mohlo dojít k nedozírným
škodám, které si naše vysoké školství
rozhodně nezaslouží. Vždyť se pyšníme
druhou nejstarší univerzitou ve střední
Evropě a pojem Českého vysokého učení
technického v Praze je rovněž dostatečně
znán a uznávaný.
Jsem tedy přesvědčen,
že současná platná úprava zákona
o vysokých školách je - ač ne jistě
zcela ideální - alespoň postačující
do té doby, než bude vypracována nová,
skutečně dobrá a nekonfliktní
úprava nového zákona o vysokém školství.
Připojuji se tedy k návrhům,
aby vládní návrh zákona o vysokém
školství, tisk 2001, byl vrácen navrhovateli
k přepracování, a to jsem ještě
nehovořil o problematice školného, kterou rovněž
považuji za velmi diskutabilní. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Deckerovi. Prosím, aby se slova ujala
paní poslankyně Hana Orgoníková a
připravil se pan poslanec Pavel Hirš.
Poslankyně Hana Orgoníková:
Vážený pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, studenti
Vysoké školy pedagogické v Hradci Králové
mi včera předali petici "Ne školnému!",
s jejímž zněním vás chci seznámit.
Petice "Ne školnému!" (cituji): V souvislosti
s vysokoškolským zákonem, který reálně
počítá se zavedením školného,
si dovolujeme vyjádřit svůj rozhodný
nesouhlas na základě těchto skutečností:
1) Zastánci školného
často argumentují tím, že školné
nebude na překážku vyššímu
vzdělávání mladých lidí
ze sociálně slabších rodin. Na základě
vlastních zkušeností můžeme prohlásit,
že se jím stane, protože již nynější
náklady spojené se studiem na vysokých školách
se pohybují na samé hranici únosnosti, ne-li
již za ní.
2) Neexistuje ucelený systém státní
podpory studujícím.
3) Kampaň za prosazení
školného za každou cenu, která v současnosti
probíhá, považujeme za demagotickou. Mechanická
aplikace dílčích prvků, kterou jsou
součástí systémů školství
v zahraničí, úmyslně vytržených
z kontextu, je zavádějící. Plošný
systém placení školného na státních
školách neexistuje nikde v Evropě.
4) Jen velice omezenému
počtu absolventů vysokých škol finanční
situace umožní v krátké době
vyrovnat náklady na studie.
5) Proti argumentaci typu, že
"...jde přece o investici studenta do budoucnosti",
bychom chtěli namítnout, že vysokoškolsky
vzdělaný člověk svou prací
vrátí státu náklady asi za 3 - 4 roky.
Jde o investici celé společnosti a se vzděláním,
kulturou a zdravím nelze zacházet jako se zbožím.
Pane předsedající,
prosím vás, napomeňte sněmovnu!
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, prosím, abychom vyslechli stanovisko
studentů z Hradce Králové.
Poslankyně Hana Orgoníková:
Věříme v rozumnou část našeho
politického spektra, která nekývne podle
nás k asociálně a jednostranně připravenému
zákonu. I v případě, že bude
přijat, doufáme, že budoucí politická
scéna, která vzejde z příštích
parlamentních voleb, bude brát ohled na sociálně
slabé a potřebné a zákon přepracuje.
Pod touto peticí je v současné
době 1090 podpisů. Petiční akce pokračuje.
Petice vznikla z aktivity studentů, kterých se zvýšení
školného na vysokých školách netýká
a vyjadřují solidaritu s těmi, kteří
na vysoké školy nastoupí a školné
by měli platit.
V pátek minulý týden
jsem se účastnila setkání studentů
s panem předsedou Uhdem. Studenti předali panu předsedovi
otevřený dopis, určený nám,
poslancům. Byla bych velice ráda, kdyby vás
pan předseda se zněním dopisu seznámil.
Za Českou stranu sociálně
demokratickou zde již stanovisko k zákonu zaznělo.
Je zbyteční ho opakovat. Originál petice
"Ne školnému" i s 1090 podpisy předávám
panu ministrovi. Děkuji za pozornost.