Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, pane místopředsedo, vážené
kolegyně a kolegové, nemohu souhlasit s argumenty
obou stran. Za prvé není pravdou, že by nebylo
možné předvídat tuto situaci. Že
k této situaci dojde, bylo jasné datem 12. července
1994, kdy Ústavní soud vydal nález 164 z
téhož dne, kterým řešil obdobný
problém u zákona 87 z roku 1991 Sb. o mimosoudních
rehabilitacích. Stačilo jenom počkat, kdy
v podstatě stejní poslanci podají návrh
skupiny poslanců i ohledně zákona 229/1991
o půdě a bylo jasné, že Ústavní
soud musí rozhodnout způsobem, kterým rozhodl.
To mohla samozřejmě předvídat i vláda.
Došlo k tomu, že na to nikdo nereagoval, stejně
jako vůbec nikdo nereagoval na nález Ústavního
soudu v zákonu o mimosoudních rehabilitacích
z července 1994. Nyní je tady vidět daleko
větší problém s ohledem na to, že
význam restitučních zákonů
z pohledu jejich pořadí je nejsilnější
u zákona o půdě a nyní se dostává
vlastně do problému vztah těch lidí,
kteří privatizovali nějaký majetek
a vztah těch, kteří mohou být v postavení
oprávněné osoby.
Nemohu souhlasit ani s těmi kolegy, které nebudu
jmenovat, kteří tady tvrdili, že jde o vlastnické
nároky. O vlastnické nároky nejde v případě
oprávněné osoby, protože všechny
restituční zákony jsou na principu zmírnění
křivdy. Je to uvedeno v zákoně. Je to uvedeno
v důvodových zprávách, je to uvedeno
nakonec i v nálezu Ústavního soudu. Čili
nejde o vlastnické žaloby na vydání
věci jako vlastníka, ale jde o žaloby oprávněných
osob a teprve v procesu se ukáže, zda jde o oprávněnou
osobu, nebo nikoliv. Kdo je oprávněná osoba,
to samozřejmě záleží na Parlamentu,
aby řekl, jestli podmínky zachová, jaké
jsou, nebo jestli je změní.
Ve stejném nálezu, který jsem citoval z 12.
července 1994, je řečeno, že podle čl.
1 Ústavy je naše republika demokratickým právním
státem, a proto platí princip právní
jistoty a princip ochrany nabytých práv. To jsou
rozhodující dva právní principy, kterým
podle mne musíme vyhovět a jestli tady jde o ohrožení
již těch vlastnických práv, která
jsou nabytá v kolizi s právy těch možných
potenciálních oprávněných osob,
pak se domnívám, že musíme dát
přednost principu, tedy ochrany již nabytých
vlastnických práv. Z tohoto důvodu se domnívám,
že návrhu vyhovět musíme, i když
celá situace byla zaviněna tím, že vláda
vůbec nereagovala na to, jakým způsobem Ústavní
soud judikoval už v červenci 1994.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vladimíru Řezáčovi.
Zdá se, že nikdo další nechce vystoupit.
Nyní je tedy čas na to, abych dal hlasovat o návrhu
poslance Marka Bendy, který v souladu s § 99 odst.
1 poslední věta dal návrh, aby sněmovna
stav legislativní nouze, který byl vyhlášen
rozhodnutím předsedy Poslanecké sněmovny,
zrušila.
Já vás, dámy a pánové, v tuto
chvíli všechny odhlásím a poprosím,
abyste se znovu přihlásili. Ještě před
hlasováním jednou zopakuji to, o čem budeme
rozhodovat. Budeme rozhodovat o tom, zda stav legislativní
nouze rušíme.
Táži se, kdo je pro? Zahájil jsem hlasování
č. 44. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování v tuto chvíli skončilo výsledkem
17 pro, proti 128. Konstatuji, že stav legislativní
nouze nadále trvá ve smyslu rozhodnutí předsedy
Poslanecké sněmovny.
Dámy a pánové, o slovo se přihlásil
předseda výboru pan Jan Černý.
Poslanec Jan Černý: Děkuji. Využil
bych této přestávky a na základě
usnesení, které bylo, bych svolal zemědělský
výbor okamžitě po ukončení zasedání
Poslanecké sněmovny do místnosti 108 - státní
akty.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi zemědělského výboru.
Vás, dámy a pánové, chci informovat
o tom, že předpokládám, že konec
dnešního odpoledního pořadu bude někdy
před 18.00 hod.
Nyní můžeme přistoupit k bodu
Je to vládní návrh, který jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 2083. Uvede ho z pověření
vlády ministr zdravotnictví pan Jan Stráský.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, předkládaný návrh
zákona je dílčí novelou všech
čtyř zákonů upravujících
všeobecně zdravotní pojištění,
tedy zákona o všeobecném zdravotním
pojištění, zákona o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění,
zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně
a zákona o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách.
Slovem dílčí chci vyjádřit,
že předkládaný návrh skutečně
není souborem základních změn v systému
zdravotního pojištění, ale jedním
z kroků, který jsme sto v tomto okamžiku učinit
a kterým lze řešit některé z
řady aktuálních problémů v
této oblasti.
Jednou z těchto aktuálních otázek
je současné nefunkční rozdělení
kompetencí při provádění zdravotního
pojištění mezi Ministerstvem financí
a Ministerstvem zdravotnictví. Navrhuje se proto, aby veškerou
působnost v této oblasti vykonávalo Ministerstvo
zdravotnictví s tím, že kontrolu finančního
hospodaření zdravotních pojišťoven
bude toto ministerstvo provádět v součinnosti
s Ministerstvem financí.
Z hlediska změny kompetence nejde v tomto zákoně
jen o tuto oblast.
Druhým návrhem je přesun stávajících
kompetencí Poslanecké sněmovny na vládu,
pokud jde o schvalování zdravotně pojistných
plánů, výročních zpráv
a účetních závěrek zdravotních
pojišťoven. Vláda tím v tomto návrhu
sleduje především hledisko operativnosti.
Dalším krokem, který obsahuje předkládaný
návrh, je rozšíření možnosti
státu prosazovat při provádění
všeobecného zdravotního pojištění
účinnějším způsobem svou
zdravotní politiku. Je totiž třeba mít
na paměti, že zdravotní pojišťovny
mají charakter veřejnoprávních institucí,
nejde tedy o komerční subjekty, jakož i to,
že tyto pojišťovny hospodaří s nemalou
částí veřejných prostředků
získaných jednak výběrem povinného
pojištění a jednak přídělem
ze státního rozpočtu. Podle návrhu
by posílení vlivu státu mělo být
dosaženo jednak kontrolou hospodaření zdravotních
pojišťoven nejen při posuzování
zdravotně pojistných plánů a výročních
zpráv, ale i v průběhu kalendářního
roku, jednak možností navrhovat opatření
při zjištění bilanční
nerovnováhy nebo při jiných nedostatcích
hospodaření.
Poslední oblastí je pak komplexní a velmi
podrobná úprava udělování povolení
zdravotním pojišťovnám k provádění
všeobecného zdravotního pojištění,
možností a důvodů v odnětí
tohoto povolení, postupu při zavedení nucené
správy, způsobů zrušení zdravotní
pojišťovny, včetně stanovení podrobného
postupu při její likvidaci. Dosavadní úprava
je totiž v tomto směru nedostatečná
a při její aplikaci by docházelo v praxi
k obtížím. Domnívám se, že
právě v současné době, kdy
v důsledku neschválení zdravotně pojistných
plánů některých pojišťoven
bude možno i nutno využít těchto kroků,
je užitečné mít pro tento postup podrobnější
právní úpravu.
Závěrem bych vás chtěl požádat,
abyste při vyjádření svého
stanoviska k předkládanému návrhu
zvážili důvody, které jsem uvedl, a
podporou tohoto návrhu pomohli v řešení
problematiky zdravotního pojištění pokročit
o kus dál. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
ministru Janu Stráskému, který odůvodnil
vládní návrh, a konstatuji, že organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
pana poslance Martina Syku. Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedající,
vážení páni ministři, dámy
a pánové, vládní novely zákonů
550, 551, 592 a 280, které jsou předkládány
vládou k projednání Poslanecké sněmovně,
skutečně, jak řekl pan ministr, řeší
pouze dílčí současné aktuální
problémy, které se vyskytují v oblasti zdravotního
pojištění.
Někomu z nás se může zdát, že
je řeší velice málo, někomu se
budou zdát tyto novely jako příliš široké.
Já bych každopádně chtěl požádat
o to, abyste souhlasili s tím, zařadit tyto novely
do druhého čtení, tak jak rozhodl organizační
výbor, aby se jimi mohl zabývat výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví, neboť,
a to opakuji, jsou skutečně pouze dílčím
řešením současných problémů
a domnívám se, že vláda se nevyhne úkolu
připravit systémově zásadní
pohled na problematiku zdravotního pojištění.
Mám ten pocit, že ministr zdravotnictví uvažuje
v kontextu jednoho roku, že vláda takovýto
zákon předloží. Myslím si, že
bude velice důležité pracovat na tom širším
problému a z hlediska toho, tak jak jsme i projednávali
pojistné plány jednotlivých pojišťoven
a narazili jsme na mnoho problémů, je třeba,
abychom se zabývali ve smyslu předložených
návrhů novel těmito novelami, a proto bych
vás všechny požádal, abyste vyjádřili
souhlas s předkládanými novelami a umožnili
tak postoupit tyto novely druhému čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Martinu Sykovi a otevírám obecnou
rozpravu. Protože se nikdo nehlásí (hlasy z
pléna).
Velmi lituji, paní poslankyně Lagová, zřejmě
pod těmi papíry to najdu, nebyl to můj úmysl,
každý předsedající má
jiný systém zařazení přihlášek.
Já mám ve zvyku to vkládat do určitých
bodů. Omlouvám se vám a vidím, že
jste to právě vy, kdo je přihlášen,
takže máte slovo.
Poslankyně Hana Lagová: Pane předsedo,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
vzpomínáte si, když jsme na jaře loňského
roku projednávali zde ve sněmovně podobné
novely těchto zákonů a známe jejich
dopad a přestože jsme dopředu říkali,
že tyto novely zákonů nejenom nikomu až
tak neublíží, ale ani nepomohou, pouze jsme
srovnali např. zaměstnanecké zdravotní
pojišťovny na jednu rovinu, na rovinu více méně
všeobecných.
Právě proto, co tu řekl zpravodaj, mne vede
k tomu, abych vyjádřila názor poslaneckého
klubu Levého bloku a požádala sněmovnu,
abychom tento návrh zákona odmítli. Je příliš
krátký čas do konce volebního období.
Ta spousta problémů, které se nahromadily
v oblasti zdravotnictví, už podle našeho soudu
nedovolují dělat tyto dílčí
kroky, i když, přiznáváme, že řada
z nich je užitečných, ale systému jako
celku samozřejmě nepomohou. Nemyslím si,
že by sněmovna měla být tím,
kdo se bude tvářit, že těsně
před koncem volebního období tomuto systému
nějak účinně pomáhá.
Myslím si, že by bylo užitečnější
tento čas věnovat tomu, aby resort a ostatní,
kteří do těchto věcí mají
co hovořit, pracovali na tom, aby byla po volbách
jasná představa, kudy se bude ubírat zdravotnictví,
jakým způsobem bude třeba modifikovat dosavadní
systém zdravotního pojištění.
Ještě jednou tedy opakuji, že doporučujeme,
aby sněmovna odmítla tento návrh zákona,
tak jak ho předložila vláda. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Lagové, dalšími přihlášenými
jsou pan poslanec Čerbák a pan poslanec Syka.
Poslanec Miroslav Čerbák: Pane předsedající,
dámy a pánové, vnímám řadu
pochybností, které uvedla kolegyně Lagová.
Vnímám to, že jsme už před rokem
žádali, aby vláda připravila komplexní
novelu těchto zákonů. Vnímám
i to, že návrh zákona, který šel
z ministerstva do vlády, byl podstatně bohatší.
Byly tam prvky, které ve vládním návrhu
vymizely.
Dá se říci, že v současném
návrhu zůstaly v zásadě tři
věci, které jsou buďto užitečné,
nebo alespoň hodné diskuze.
Je to ochrana pacienta v tom, že tento návrh umožňuje
změnu pojišťovny, která krachuje. Je tam
upraven způsob, jak zacházet s pojišťovnou,
která zaniká. Je tam upravena, to už neříkám,
že je to užitečné, ale je to diskuze hodné;
je tam upravena změna převodu kompetencí
z Parlamentu na vládu co se týče zdravotních
pojišťoven.
V tomto třetím bodu si nejsem jist, jestli je to
úprava správná a jestli se má týkat
např. všech pojišťoven. Jestli se má
týkat jak Všeobecné zdravotní pojišťovny,
tak i ostatních pojišťoven.
Tyto novely ponechávají dosavadní definici
těch tzv. oborových pojišťoven, tato definice
už dnes neplatí.
Mně osobně připadá takřka nepřijatelné,
a jsem ochoten o tom diskutovat, právo veta každého
zástupce vlády ve správní radě.
Je tu napsáno, že musí souhlasit všichni
přítomní členové správní
rady, kteří byli jmenováni vládou.
Znamená to možnost veta i jednoho člena, jednoho
státního úředníka. Poněkud
to v mých očích degraduje těch deset
členů správní rady pojišťoven,
kteří jsou voleni námi.
Vidím v tom tedy řadu nedostatků. Vidím
v tom řadu věcí, které mi tam scházejí,
které by měly být řešeny.
Domnívám se ale, že to jsou okruhy otázek,
o kterých lze diskutovat a o kterých je potřeba
diskutovat. Domnívám se, že toto jsou ty problémy,
které lze řešit ve výborech.
Proto nesouhlasím s odmítnutím a doporučuji
postoupit do druhého čtení s tím,
že tam budu mít samozřejmě řadu
výhrad. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Čerbákovi. O slovo se přihlásil
pan poslanec Pluhař. Další pořadí,
jak jsem si zaznamenal, je poslanec Syka a poslanec Raška.
Poslanec František Pluhař: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
předem upozorňuji, že jsem se zúčastňoval
zakládání jedné takové pojišťovny
a že dodnes v jedné takové pojišťovně
jako poradce pracuji. To proto, aby bylo jasno, proč tady
také povídám. Nepovídám zde
proto, že bych za pojišťovny chtěl lobbovat,
ale protože se domnívám, že do toho problému
vidím hlouběji a více než někteří
ostatní.
Každý rok přistupuje sněmovna k novelizaci
pojišťovacích zákonů ve zdravotnictví;
1993, 1994, 1995, letos 1996.
Zákony č. 550, 551, 280 a 592 vytvořily dobrý
základ, který dával možnost navázat
na tradici minulého československého pojišťovnictví.
Tato možnost však byla v průběhu těchto
čtyř let promarněna.
Již v roce 1993 signalizovala Všeobecná zdravotní
pojišťovna, že nastává rozdíl
mezi příjmy z pojistného a výdaji
na léčebně preventivní péči
a že by mohl hrozit finanční deficit v systému.
Ministerstvo zdravotnictví tehdy věc "vyřešilo"
novelizacemi, které zavedly systém přerozdělování
vybraného pojistného mezi jednotlivými pojišťovnami
a povinnou otevřeností všech pojišťoven.
Nic proti této solidaritě. Problémům
to ovšem nepomohlo.
Potíže, které se nejmarkantněji projevovaly
u Všeobecné zdravotní pojišťovny
se tak přelily i do ostatních pojišťoven
a nárůst finančního deficitu se nejen
nezastavil, ale ani nezmírnil. Ani nemohl, protože
jeho příčiny nejsou v pojišťovnách,
ale ve zcela nedostatečném regulování
systému.
Na konci roku 1994 se finanční situace ve zdravotnictví
natolik zhoršila, že se stala předmětem
veřejné diskuze a sporu mezi Ministerstvem zdravotnictví,
lékařskými komorami i parlamentním
výborem pro sociální politiku a zdravotnictví.
Ministerstvo předložilo novely pojišťovacích
zákonů, které výrazně omezily
možnosti hospodaření pojišťoven,
i když přiznávám, že hospodaření
může být nejen dobré, ale i katastrofální.
Nejen u pojišťoven. Jsem přesvědčen,
že výrazná centrální regulace
ekonomiky jakéhokoliv subjektu není dobrá.
Po několikaměsíční diskuzi
byly tyto novely loni v březnu přijaty. Výbor
je přijal s výhradami a pouze jako první
krok z několika dalších, které měly
ještě v prvním pololetí 1995 následovat.
Nový sazebník výkonů není hotov
dodnes. Hodnocení cen léčiv nepřineslo
očekávané výsledky a finanční
deficit se dále prohloubil.
O našich zdravotních pojišťovnách
se jen s velkou nadsázkou dá hovořit, že
jsou to opravdu pojišťovny. Nejenom, že jsou dnes
všechny stejné, ale všechny jsou vlastně
jenom ústavy, které přerozdělují
státem vybírané peníze mezi poskytovatele
zdravotní péče. O nějaké pojišťovací
politice vůbec nelze hovořit.
Pojistné plány, které vláda a Parlament
schvalují, jsou jenom účetní odhady,
kolik peněz se asi vybere a na co budou použity. Totéž
dělaly v minulosti krajské ústavy národního
zdraví, ale jednodušším způsobem.
Novely, které dnes projednáváme, jsou pokračováním
této historie. Podle nich bude mít Ministerstvo
zdravotnictví ve správních radách
absolutní převahu hlasů. Bude mít
v podstatě právo veta v nejdůležitějších
ekonomických otázkách pojišťovny.
Zodpovědnost ovšem zůstane na pojišťovně.
Na závěr. Ministerstvo zdravotnictví nadále
neřeší podstatu finančního deficitu
ve zdravotnictví. Říkám, že neřeší,
alespoň o takovém řešení nevím
a zatím to není známo, přestože
jeho podstatu musí znát.
Problém pojišťoven je jenom zástupním
problémem a odvádí pozornost a síly
od skutečného řešení.
Z tohoto hlediska jsou tyto novely, stejně jako novely
z roku 1995, zbytečné a dokonce i škodlivé.
Ministerstvo zdravotnictví by si především
mělo ujasnit, zda chce zdravotnictví financovat
skutečně systémem zdravotního pojištění
a vytvořit pro to odpovídající podmínky,
a nebo se vrátit k rozpočtovému systému,
kam možná nevědomky po celé čtyři
roky v podstatě směřuje.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Pluhařovi a prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Martin Syka a připravil se pan poslanec Raška.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
přiznám se, že jsem neočekával
tak širokou rozpravu na prvním čtení.
Nepopírám a nepopíral jsem nikdy, že
vláda v této oblasti má svůj dluh.
Myslím si, že jsme před třemi, čtyřmi
lety očekávali, že záležitost ve
vývoji systému půjde rychleji dopředu.
Každopádně ale to, co zde zaznělo z
úst mých kolegů, je přesně
to, co by se mělo diskutovat na výboru, protože
je třeba o tomto problému v každé poloze
diskutovat a myslím si, že výbor je tím
hlavním místem, kde tato problematika musí
být diskutována.
Tyto novely si podle mého nekladou žádný
nárok na to, aby fundamentálně, zásadně
změnily systém zdravotního pojištění,
ale reagují na určité věci, které
se vyvinuly za zhruba rok, co jsme přijali novely, které
zde byly zmíněny.
Chtěl bych vás všechny požádat
o to, abychom zde zbytečně věcně neřešili
tento problém, abychom skutečně umožnili,
aby se náš výbor tímto problémem
zabýval a ve druhém čtení potom budeme
mít samozřejmě možnost zaujmout zcela
zásadní stanovisko v této věci. To
jsem jen chtěl cítit jako reakci hlavně na
vystoupení paní poslankyně Lagové,
ale i ostatních kolegů.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Martinu Sykovi. Prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Raška, připraví se paní
poslankyně Kolářová.
Poslanec Miroslav Raška: Pane předsedající,
pane předsedo, ač mám svého kolegu
a předsedu výboru Syku velmi rád, musím
říci, že bohužel v mnoha věcech,
které zde řekl, se minimálně hluboce
mýlí. Měl jsem možnost analyzovat návrh,
který vypracovalo Ministerstvo zdravotnictví ještě
před tím, než se dostal na projednání
vlády. Dá se říci, že to byl
návrh, který byl legislativně dopracovatelný
zde na parlamentní půdě. S lítostí
musím říci, že to, co z něho
nakonec zbylo zřejmě po zásahu pragmatických
ekonomických ministrů, kteří ovšem
podle mého názoru bez základní vize
o tom, jak by tento systém měl fungovat, okuchali
návrh do takové podoby, že by bylo serióznější
předložit zde prázdné desky s číslem
sněmovního tisku a návrh zde vypracovat poslaneckou
iniciativou. Bylo by to zřejmě daleko praktičtější.
Domnívám se, že návrh je natolik špatný,
že je třeba ho minimálně dopracovat,
a proto navrhuji, abychom tento návrh vrátili vládě
k dopracování. To, že vede systém vlastně
k centralistickému modelu rozdělování
prostředků zaznamenávám v poslední
době i určité signály, že se
začínáme poučovat ze způsobů,
které jsou dnes propagovány na Slovensku, že
je to systém, jakýsi výpočet nákladů
na pacienta, den, léky a údržbu, jakási
gramáž každého pacienta, kterou by měl
snést v té které nemocnici - se mi nezdá
dobré. Proto prosím zaznamenejte můj návrh
jako druhý pro hlasování.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Stalo se, pane
poslanče, děkuji. Prosím, aby se slova ujala
paní poslankyně Milena Kolářová.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedo, pane předsedající, dámy
a pánové, pokusím se být maximálně
stručná. Přesto si neodpustím jednu
poznámku. Mám takový dojem, že v poslední
době se stává módou, že když
se něco předloží v oblasti zdravotnictví,
vždycky tady zazní, že je to jen jedna část
a že je třeba napřed řešit něco
jiného. Řekl to tady velice správně
předseda výboru pan Syka a řekl to i pan
ministr, že toto je samozřejmě částečná
novela, o které se domnívám, že není
nic neřešící. Není to novela,
která by řešila vše, ale kdyby minimálně
tato novela řešila např. možnost přechodu
pacienta z jedné pojišťovny do druhé,
pokud se ocitne v likvidaci, tak už to, myslím, je
důvod k zamyšlení, abychom pustili tento návrh
do dalšího čtení. Nemluvím o
dalších, protože se jedná o prvé
čtení, tudíž není třeba
rozebírat všechno věcně.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Nikdo se
do rozpravy nehlásí, takže - paní poslankyně
Fischerová, ale na poslední chvíli. Paní
poslankyně, díval jsem se na vás, než
jsem vyřkl ono slovo. Příště
bych prosil o dvě vteřiny dříve.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající.
Děkuji vám především za toleranci
a za udělené slovo.
Budu velmi stručná. Na celém zákonu
mi vadí pouze to - tedy mezi jiným, ale není
toho mnoho - že tam není vyřešeno, kdo
zaplatí pohledávky zdravotnickým zařízením.
Jinak tento zákon, tuto novelu, považuji za nezbytně
nutnou, ale je to pouze symptomatická léčba.
Tento problém je třeba řešit radikálně,
všichni to víme a chci věřit, že
Ministerstvo zdravotnictví se toho neodkladně ujme.
Na rozdíl od jiných si myslím, že nedostatky
v celém systému i v novele se dají řešit
pozměňovacími návrhy na výboru
a ve druhém čtení. Budu pro tuto novelu hlasovat.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Evě Fischerové. Rozpravu
končím.
Zazněly dva návrhy, resp. tři, pokud počítám
návrh zpravodaje Martina Syky. Pan poslanec Raška
navrhl vrátit návrh k přepracování,
paní poslankyně Lagová navrhuje, abychom
zamítli.
Pan poslanec Stanislav Gross jako předseda klubu má
právo vystoupit.
Poslanec Stanislav Gross: Dámy a pánové,
omlouvám se, že maličko zdržíme
jednání Poslanecké sněmovny, ale žádal
bych pro poradu našeho klubu 15 minut před hlasováním.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Je 15.36 hodin,
v 15.50 přesně začneme.
(Schůze přerušena v 15.36 hodin.)
(Jednání zahájeno v 15.58 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, mám informaci, že Klub sociálních
demokratů potřebuje celou záležitost
ještě projednat, takže prodlužuji přestávku
do 16.10 hodin a prosím zároveň kolegy ze
sociální demokracie, aby se tuto lhůtu snažili
dodržet.
(Jednání přerušeno v 15.59 do 16.10
hodin.)
(Jednání zahájeno v 16.12 hodin.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy
a pánové, zdá se, že všechny poslanecké
kluby své jednání už ukončily,
takže můžeme přistoupit k hlasování
tak, jak jednotlivé návrhy od jednotlivých
poslanců v průběhu rozpravy zazněly.
Dovolte, abych vás v této chvíli požádal,
abyste se znovu přihlásili.
Opakuji, že v průběhu rozpravy zazněly
dva návrhy v souladu s jednacím řádem
Poslanecké sněmovny a to jeden návrh na to,
abychom vrátili předložený návrh
navrhovatelům k dopracování a druhý
návrh, abychom předložený návrh
zamítli.
Dámy a pánové, budeme tedy hlasovat o vrácení
předloženého návrhu navrhovatelům
k dopracování.
V hlasování 45., které jsem právě
zahájil, se ptám, kdo je pro tento návrh.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo výsledkem 48 pro,
69 proti. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme nyní hlasovat o dalším návrhu,
který zde v průběhu rozpravy zazněl,
a to o návrhu, že Poslanecká sněmovna
zamítá předložený návrh
zákona.
Zahájil jsem hlasování číslo
46. Táži se, kdo je pro tento návrh. Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem: pro
40, proti 83.
Konstatuji, že ani tento návrh nebyl přijat.
Můžeme tedy přistoupit k hlasování
o usnesení, které právě přednesu:
"Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví".
Zahájil jsem hlasování pořadové
číslo 47 a táží se, kdo je pro
tento návrh. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem: pro
93, proti 19. Návrh byl přijat.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu poslanci Sykovi.
Dalším bodem pořadu je
Jedná se opět o prvé čtení.
Konstatuji, že jsme vládní návrh obdrželi
jako sněmovní tisk 2088 a prosím pana ministra
zdravotnictví pana ministra Stráského, aby
z pověření vlády tento návrh
odůvodnil.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, v tomto případě
budu velice stručný, protože se jedná
o tématiku, která se týká zdravotnictví
jenom zprostředkovaně. Jde o novelu zákona
č. 20, která používá terminologii,
do které nezapadají fyzické osoby, které
podnikají ve zdravotnictví a mají být
postihovány za škody, které způsobují
životnímu prostředí. Občanský
zákoník totiž jednou ze svých novel
změnil subjekty občansko právních
pojmů tak, že pojmy "občan", "organizace"
nahradil pojmy "fyzická osoba" a "právnická
osoba". Toto je podstata této drobné úpravy,
která je vyvolána určitými soudními
spory, které už proběhly, a která má
jenom uvést do souladu záměr postihovat podnikatele,
včetně fyzických osob při určitých
škodách způsobených na životním
prostředí. Jsem přesvědčen,
že tuto novelu podpoříte.