Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovoluji si vám předložit
k prvnímu čtení vládní návrh
zákona o podmínkách dovozu a vývozu
ohrožených druhů volně žijících
živočichů a planě rostoucích
rostlin, a o dalších opatřeních k ochraně
těchto druhů.
Cílem této právní úpravy, je
úprava problematiky dovozu, vývozu a obchodu s živočichy
a rostlinami, které jsou na seznamu těch, jež
jsou bezprostředně ohroženy vyhubením
ve volné přírodě. Jde proto především
o ochranu ohrožených druhů před vyhynutím,
jejichž vzácnost právě vyplývá
z tohoto faktu a která je tedy i silným faktorem
v obchodu s nimi.
Z tohoto důvodu se jedná o silně vnímaný
problém, který je předmětem zájmu
světové veřejnosti a vlád všech
vyspělých zemí. Právní úprava
této problematiky je těmito vládami citlivě
vnímána a je posuzována jako výraz
globální odpovědnosti za přežití
a další existenci těchto druhů. Rád
bych upozornil na to, že objem mezinárodního
obchodu s druhy ohroženými vyhubením se odhaduje
na více než 20 miliard dolarů ročně
a podle údajů Interpolu černý trh
představuje více než 5 miliard ročně.
Vzhledem k tomu, že v České republice neexistuje
právní úprava toho typu, která by
přiměřeně regulovala tento obchod,
stáváme se vhodnou tranzitní zemí,
ve které se mohou legalizovat nedovolené odchyty
z třetího světa pro další obchod
se zeměmi vázanými legislativou Evropské
unie. Ukazují to množící se případy
zachycení nelegálních zásilek celníky
a Veterinární službou České republiky.
Mezinárodně právním dokumentem, který
zajišťuje ohrožené druhy proti vyhubení
nadměrným odchytem ve volné přírodě,
je Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými
druhy, tzv. Úmluva CITES, která pochází
z roku 1973. Česká republika je signatářem
této Úmluvy od r. 1992. Za porušování
této Úmluvy jsme na některých fórech
Evropské unie kritizováni, a to především
proto, že dosavadní naše legislativa umožňuje
"propírání" nezákonně
získaných jedinců nejkritičtěji
ohrožených druhů ze zemí celého
světa.
Cílem předkládané právní
úpravy vycházející z předpisů
komise Evropského společenství je zejména
vytvoření podmínek pro regulérní
chov těchto vzácných živočichů
v zajetí a vytvoření právních
jistot pro chovatele, kteří oprávněně
poukazují na nedostatečně konkretizované
povinnosti při dovozu, vývozu a obchodu s celosvětově
chráněnými druhy fauny a flory. V souladu
s předpisy komise Evropského společenství
zavádí tento předkládaný vládní
návrh zákona tyto instrumenty regulace:
Za prvé doklad o původu ze země vývozu,
dále povolení k dovozu do České republiky,
povolení k vývozu z České republiky,
registrace a nezaměnitelné označení
jedinců určených ke komerčnímu
využití a omezení obchodu s první generací
odchovanou v zajetí.
Omezení obchodu s první generací odchovanou
v zajetí je pak nástrojem, který vytváří
jakési dělítko mezi řádnými
chovateli, rozmnožujícími chráněné
druhy ke komerčnímu využití a mezi překupníky.
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, jsem přesvědčen, že přijetí
této právní úpravy je pro Českou
republiku velmi potřebné, neboť vytváří
právní jistoty chovatelů i obchodujících
subjektů a že posiluje prestiž České
republiky v mezinárodním měřítku.
Proto tedy věřím, že předkládaný
vládní návrh zákona v prvním
čtení podpoříte a přikážete
jej příslušnému výboru k dalšímu
řízení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Františku Bendovi. Prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Josef Červinka, kterého organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení.
Poslanec Josef Červinka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, tento
vládní návrh zákona o podmínkách
dovozu a vývozu ohrožených druhů volně
žijících živočichů je v
podstatě zákon, kterým se Česká
republika opětovně hlásí k mezinárodní
Úmluvě o ochraně živočichů
a rostlin. V důvodové zprávě je uvedeno,
že česká federace se k této úmluvě
již také přihlásila, a to 28. 5. 1992,
a samozřejmě vznikem České republiky
pak Česká republika jako stát nástupnický
dne 1. 1. 1993.
Já nepochybuji o tom, že tato právní
norma je nutná. Podle mého názoru však
není nutná v tak příliš přísné
podobě, v jaké je koncipována, to znamená
úmluvu zpřísňuje a zavádí
zde jisté způsoby dokazování pro toho
chovatele, který některý z těchto
druhů chová, zda jsou z prvé, druhé
či jiné generace. Přesto všechno, že
jsem si vědom, že tam jsou nedostatky i z jiných
obecně právních předpisů, tzn.
vstoupit do některého provozu, do chovné
stanice atd., přesto doporučuji, aby tento vládní
návrh zákona byl v prvním čtení
přijat a ve smyslu usnesení organizačního
výboru ze dne 18. 1. doporučuji přijmout
usnesení, ve kterém sněmovna přikáže
tento vládní návrh zákona zemědělskému
výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Josefu Červinkovi a otevírám
obecnou rozpravu. Mám jednu písemnou přihlášku
od pana poslance Václava Franka, pak vidím zdviženou
ruku pana poslance Jana Černého a pana poslance
Radima Špačka.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedající,
pane ministře, kolegyně a kolegové, mám
chuť věřit panu ministrovi, že je to oblast
velice problematická a složitá a že může
být i oblastí, kde dochází k velikému
finančnímu úniku. Nicméně si
dovolím tvrdit, že v českých podmínkách
se tento zákon týká převážně
koníčka, chovu exotických zvířat
a pěstitelských, nikoli tedy nosorožčích
chovů a moderních velrybářských
technik, jak vyplývá z důvodové zprávy.
Ač má jít podle názvu o obchod s volně
žijícími živočichy a planě
rostoucími rostlinami, zákon má především
zavést regulaci živočichů chovaných
a odchovaných v zajetí. Dovolím si tvrdit,
že návrh zákona se týká zoologických
a botanických zahrad a chovatelů, ale přesto
nebyli ani unie zoologických zahrad a botanické
zahrady, ale ani Český svaz chovatelů přizvány
k připomínkovému řízení.
Tyto instituce dostaly návrhy zákona pouze na vědomí,
na rozdíl od takových účastníků
připomínkového řízení,
jako je Svaz výrobních družstev a Sdružení
zdravotně postižených, i když před
oběma organizacemi hluboce smekám.
Říkám to proto, že i na tom je vidět,
že Ministerstvo životního prostředí
nemělo zájem o názory těch, jichž
se bude zákon především týkat.
Já ho nechci a nebudu bagatelizovat, ale mám obavy,
že důsledkem zákona bude to, že si zvířata
budeme muset darovat. V tom vidím ovšem podvodné
činnosti, čili jinými slovy, někdo
vám daruje papouška, vy mu darujete 10 tisíc,
někdo to oznámí, dostanete pokutu 100 tisíc.
Prodávat své obchody bude smět jen ten, kdo
prokáže, že je to nejméně vypěstovaná
druhá generace v zajetí. Dosud ještě
žádný český chovatel nedokázal
přesvědčit, promiňte mi ten výraz,
ministerské úředníky, že má
odchov druhé generace, i když se o to mnozí
z nich snažili.
I já mám, jak naznačil pan zpravodaj, celou
řadu námětů a připomínek,
ale nejsou asi předmětem prvého čtení.
Nemohu souhlasit s udávanou administrativní nenáročností,
nemohu souhlasit s povinnou registrací živočichů
ani s povinnou registrací mrtvých exemplářů.
Mám vážné výhrady i k tomu, co
pan zpravodaj naznačil, že např. okresní
úřad a Česká inspekce životního
prostředí budou smět v podstatě kdykoliv
vstoupit na pozemky občanů a do objektů,
sloužících k podnikání nebo jiné
hospodářské činnosti, s odůvodněním,
že konají kontrolu nad dodržováním
tohoto zákona.
Konečně, vztah návrhu zákona a mezinárodní
úmluvy CITES, kde předpisy pro povolování
vývozu a dovozu jsou velmi odlišné od předpisů
stanovených v úmluvě CITES.
Pan zpravodaj Vlk řekl velice dobře: Jsou daleko,
já si dovolím tvrdit - ještě víc
přísnější. Českým
občanům tak bude tedy bráněno ve volném
obchodu v takovém rozsahu, ke kterému se náš
stát podpisem mezinárodní úmluvy nezavázal.
Kontrola vnitrostátního obchodu a chovu tedy není
v mezinárodní úmluvě v podstatě
vůbec obsažena, i když samozřejmě
Česká republika má právo si své
podmínky stanovit i přísnější.
Zákon by měl především zajistit
plnění závazků, které pro náš
stát vyplývají z mezinárodní
úmluvy, a to podtrhuji, v nezbytném rozsahu.
K vlastní potřebnosti zákona. Já se
osobně domnívám, že plnění
úmluvy CITES je v současnosti zajištěno.
Máme je zajištěno zákonem č.
114 z roku 1992 Sb., podle kterého Ministerstvo životního
prostředí dává povolení k vývozu
a dovozu a dále každý, kdo drží
nebo nabízí k prodeji rostlinu a živočicha
chráněného podle mezinárodních
úmluv, je povinen na výzvu orgánů
ochrany přírody prokázat povolený
způsob jejich nabytí. Tím je i svým
způsobem zajištěna kontrola legálnosti
nabytí i vnitrostátně. Chci upozornit na
to, že tento zákon řeší i postihy,
čili pokuty a případně i konfiskace.
Pravda je, že nám trochu zatím pokulhávají
a chybějí možná zákonné
předpisy, např. v oblasti působnosti celních
orgánů, které by mohly být doplněny
formou jednoduché novelizace z již citovaného
zákona č. 114 z roku 1992 Sb., jak bylo již
vícekrát navrhováno, a je to i v připomínkovém
řízení. Konečně na tuto možnost
upozornil i Ústavní soud České republiky
ve svém nálezu z 19. října 1995.
Z uvedených důvodů doporučuji Poslanecké
sněmovně, aby i vzhledem k uvedeným nedostatkům,
které zákon má, a pokládám
je za poměrně hrubé, byl návrh zákona
vrácen vládě k přepracování.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Frankovi, prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Černý, připraví se pan poslanec Špaček.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, pan
kolega Frank zde, myslím, velmi dobře popsal některé
nejasnosti, které ustanovení tohoto zákona
provázejí. Já jsem dostal do svých
materiálů celkem velmi pěkný leták
z Ministerstva životního prostředí,
který vysvětluje, co to vlastně CITES je,
co je úkolem CITES a jakým způsobem by se
vlastně měla Česká republika zapojit
do potírání mezinárodního nelegálního
obchodu s některými druhy živočichů.
Jak všichni víte, tento obchod způsobil i jejich
vymizení. Pravda je ovšem také to, že
spousta živočichů, spousta rostlin, které
se ve volné přírodě dnes vyskytují
velmi omezeně, zůstávají zachovány
díky práci chovatelů, díky práci
koníčkářů, díky práci
těch, které tato činnost baví.
Zákon, tak jak je předkládán, jde
podle mého názoru za hranici úmluvy CITES,
která má zabránit nelegálnímu
obchodu s ohroženými druhy, a já si myslím,
že návrh na vrácení vládě
k přepracování má své racionální
jádro. Dodám několik argumentů.
Smlouva CITES má v podstatě dva seznamy. Jeden seznam,
ve kterém jsou skutečně ohrožení
živočichové a rostliny, druhý seznam,
ve kterém jsou druhy, které sice nejsou bezprostředně
ohroženy, ale, pokud by nebyla prováděna regulace,
mohly by být ohroženy.
Je potom zajímavé, proč jsou vlastně
ve vyhláškách některé druhy,
byť bezprostředně ohrožené, vyjmuty
i z registrace jenom proto, že na světových
trzích stojí málo peněz. A na druhou
stranu, proč některé druhy, které
jsou v zemích jejich původu považovány
spíše za škůdce, jsou naopak vzhledem
k jejich vysoké ceně na trhu zahrnuty do registrovaných.
Myslím si, že nejasností kolem toho zákona
je víc. Chápu pana ministra, proč byl tento
zákon předložen. Chápu, že by Česká
republika měla dostát svým závazkům
a zařadit se mezi země, které potírají
nelegální obchod se zvířaty, které
se účastní aktivně na ochraně
přírody.
Nemělo by to však být za cenu likvidace nebo
velmi velkého znepříjemnění
života našim chovatelům, chovatelům exotického
zvířectva, kteří prostě své
úspěchy mají. Neměli bychom jim tudíž
bránit, aby své výpěstky uplatňovali
i na trhu.
Na závěr se chci zmínit jako odborník,
jako veterinář, o tom, že se skutečně
velmi těžce bude prokazovat úředníkům
státní správy původ zvířat,
původ druhé filiální generace, protože
je to v podstatě nemožné.
Lze prokázat, že mám odchov tím, že
pozvu úředníka, když ptáci hnízdí;
pozvu úředníka, když ptáci snesou
vajíčko a pozvu úředníka když
se to vylíhne. Ale nelze dokázat, že to jsou
vlastně ptáci z druhé filiální
generace.
Myslím si, že i toto jde za hranici Úmluvy,
o které tento zákon jedná a že to je
zbytečně tvrdé pro naše chovatele a
pro obchod se zvířaty v České republice.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Černému. Prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Špaček. Připraví se
pan poslanec Šoler.
Poslanec Radim Špaček: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, pan kolega dr. Černý
zakončil řeč odbornou částí,
kdy jako odborník, veterinář, tvrdí,
že nelze prokázat příslušnost konkrétního
jedince do druhé filiální generace.
Dovolím si oponovat z jiného oboru, z oboru molekulární
genetiky, která toto dokáže naprosto bez problémů,
rutinními postupy, které jsou relativně i
velmi levné a zcela běžně dostupné.
Nechci tady rozvíjet odbornou debatu, protože ta,
domnívám se, patří do druhé
části, pokud se do ní tento zákon
dostane. Nicméně jsem chtěl říci,
že sdílím do značné míry
názor předřečníků na
charakter předkládaného zákona.
Je pravda, že když si člověk přečte
předkládaný zákon, tak ho musí
obejít hrůza ze státního dirigismu,
z toho, jakým způsobem naroste byrokratická
zátěž těch nešťastníků,
kteří se zabývají chovem zvěře,
případně vůbec nakládáním
s těmito druhy. To je nepochybně pravda. Obávám
se, že pro řadu lidí to bude veliká
komplikace jak z hlediska oné byrokratické zátěže,
tak i z hlediska ekonomických dopadů.
Dámy a pánové, bohužel platí
také to, že Česká republika je účastníkem
Úmluvy CITES, která je promítnuta do legislativy
Evropské unie. V situaci, kdy jsme před čtrnácti
dny podali přihlášku do Evropské unie,
tak bychom měli ještě zvýšit své
úsilí o to, aby náš právní
řád byl s právním řádem
Evropské unie kompatibilní co nejvíce a co
nejdříve.
Navíc je Úmluva CITES z mezinárodních
instrumentů nikoli snad výjimečná,
ale patří do té kategorie úmluv, které
mají svůj výkonný orgán. V
tomto případě se nazývá Stálý
výbor, který zasedá téměř
průběžně. Průběžně
kontroluje plnění závazků členských
států této Úmluvy. Tady je bohužel
potřeba konstatovat, že Česká republika
se ocitla na seznamu zemí, který ještě
není sice úplně černým seznamem,
ale je to seznam už hodně tmavošedý.
V případě, že nebude letos přijata
dostatečná právní úprava, která
ošetřuje obchod s těmito ohroženými
druhy, tak se ocitneme na seznamu úplně černém.
Přítomnost na takovém seznamu má zcela
jasné a okamžité ekonomické dopady na
země, které na něm jsou.
Zároveň také platí, že Stálý
výbor CITES přijímá doplňující
usnesení k provádění této Úmluvy,
z nichž vyplývají věci, které
nejsou obsaženy v Úmluvě samotné, ale
přesto jsou dodržovány zeměmi, nebo
alespoň většinou zemí, které
jsou Úmluvou CITES vázány. To je také
částečně to, o čem zde bylo
hovořeno, že zákon jde nad rámec Úmluvy.
V některých případech jde nad rámec
této Úmluvy právě díky tomu,
že by se měla do našeho právního
řádu promítnout usnesení Stálého
výboru Úmluvy.
K Úmluvě CITES samotné musím říci,
že pokládám její východiska a
principy řešení, které tato Úmluva
předkládá, v řadě případů
za zcela pochybná. Souhlasím s tím, co zde
říkal kolega Černý o tom, že
některé druhy, jejich existence, je udržována
díky činnosti chovatelů a tzv. koníčkářů,
ale také, a to si myslím, že je ještě
důležitější, stavy některých
ohrožených druhů se v posledních letech
zvýšily díky tomu, že tyto druhy jsou
pěstovány s ekonomickými účely,
mimo jiné i na odstřel. Jakkoli by se zdálo,
že je to paradoxní, ve skutečnosti to vedlo
k nárůstu stavu těchto ohrožených
druhů.
Je to nicméně závazek spíše pro
naši reprezentaci, jak exekutivní tak parlamentní,
abychom se na půdě, mimo jiné Stálého
výboru CITES např. připojili k aktivitě,
kterou tam zatím neúspěšně vyvíjí
Jihoafrická republika a usilovali o změny některých
principů, které jsou v Úmluvě zakotveny.
K tomu se samozřejmě jednoznačně připojím,
protože se opravdu domnívám, že některé
principy míří špatným směrem.
To nás přesto nezbavuje povinnosti chovat se podle
toho, co tato Úmluva vyžaduje, jakkoli by se mi chtělo
dodat: bohužel.
Přicházím k samotnému meritu toho,
proč jsem sem přišel, a to je jakýsi
návrh další procedury. Nechci zpochybňovat
nebo nějakým způsobem diskutovat o tom, co
navrhuje organizační výbor, tj. přikázat
projednávaný tisk zemědělskému
výboru, ale domnívám se, že tato materie
zcela logicky a domnívám se, že nerozporně,
by měla také náležet výboru pro
veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí.
Můj návrh tedy spočívá v tom,
aby sněmovna přikázala tento tisk k projednání
tomuto výboru, o kterém jsem se zmínil.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Šoler.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně,
vážení kolegové, můj předřečník
řekl mnohé z toho, co jsem chtěl říci.
Chtěl bych jenom doplnit toto. Plně se ztotožňuji
se světovou veřejností, že ochrana ohrožených
druhů živočichů a rostlin je nezbytná.
Na druhé straně se domnívám, zvláště
po rozhovoru s některými odborníky ze zoologických
zahrad apod., že je samozřejmě zapotřebí
vytvořit takové postupy, které zabrání
jakémukoliv černému obchodu s těmito
živočichy.
Na druhé straně byrokratická zátěž,
která už v současné době existuje
a je aplikována, např. brání obchodu
s podobnými živočichy např. zoologickým
zahradám toho typu, že u nich pochybnost o původu
druhu, který sami odchovaly, je velice nízká.
Proto se přimlouvám, aby zákon získal
takovou formu, aby samozřejmě v těch nebezpečných
případech zabránil tomu, co se dít
nemá, ale na druhé straně, aby profesionálním
pracovníkům ze zoologických zahrad umožnil
pokud možno minimální byrokratickou zátěž
jejich činnosti.
Domnívám se, že zákon o ochraně
ohrožených druhů se netýká pouze
nějakých afrických exotických druhů,
ale týká se i některých druhů
u nás. Jsem si vědom toho, že např.
některé rostlinné druhy vyhubili naši
alpinkáři tím, že si je systematicky
vozili na svou zahrádku, protože musí mít
druh z přírody a ne koupený někde
u kamaráda. Proto plně chápu, že tento
zákon se snaží nejen splnit ony mezinárodní
závazky, ale i rozšířit určitá
vnitrostátní omezení. Naši chovatelé
či pěstitelé mohou také ohrozit naše
druhy a myslím, že i zde je na místě
jistá regulace.
Na druhé straně jsem si vědom, že někteří
naši živočichové, např. migrující
ptactvo, jsou ohroženy nejen obchodem, ale i odstřelem
těchto živočichů, např. ve státech
jižní Evropy, ale to asi není přesným
předmětem tohoto zákona.
Chci se připojit k návrhu kolegy Špačka,
aby tento zákon byl přikázán také
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí, protože
se v zásadě týká otázek ochrany
přírody.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Šolerovi. O slovo se přihlásil
pan ministr František Benda.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Pane předsedající,
dámy a pánové. Dovolte mi, abych se vyjádřil
k některým z vystoupení, která zde
zazněla.
Především mám k dispozici text, ze kterého
vycházel ve svém vystoupení pan poslanec
Frank a pozorně jsem si jej přečetl. Argumenty
tohoto textu jsou velmi problematické a pokud by se vedle
něj položil skutečně předložený
návrh zákona, myslím, že by celá
řada obav, které byly vysloveny, odpadla.
Musím zásadně odmítnout, že tento
zákon neprošel připomínkovým
řízením. Prošel připomínkovým
řízením, už i proto, že vláda
si toto připomínkové řízení
opakovaně vyžádala. Tohoto řízení
se zúčastnily všechny možné subjekty,
kterých se to dotýká, až na jeden, který
se dostal do této debaty v konečné fázi
a který na tuto věc má nejsilnější
názor. Domnívám se, že tento názor
nemůžeme akceptovat.
Chtěl bych zdůraznit především
toto: Zákon není zaměřen proti chovatelům,
naopak je to zákon, který chovatelům dává
jasná pravidla a těm, kteří od nich
případně exempláře kupují,
jasnou záruku. Trh, o kterém tady byla dnes mnohokrát
řeč a o který mají někteří
z vás obavy, není trhem, kterým bychom se
mohli chlubit. Znovu říkám, že nestojím
o to, abychom tento trh nějakým způsobem
chránili.
Mluvíte-li o cenách, to jen pro doplnění,
protože debata šla poměrně hluboko do
detailů, tak skutečně máte pravdu,
že samotná cena je problematická co do určení
závažnosti nebo významu tohoto problému.
Protože například jeden takový exemplář
jednoho z papoušků, který v Brazílii
je přísně chráněn a ohrožen
vyhubením, stojí na černém trhu v
Brazílii 40 dolarů a u nás 200 tisíc
korun. A jde o to, kterou cenu beru v úvahu, ve kterém
místě a v jakém čase. A v tom je právě
problém.
Dále bych chtěl doplnit to, co už tady pan
poslanec Špaček řekl. Právě dokazování
záležitostí generačních je dnes
rutinní záležitostí pro každou
okresní biochemickou laboratoř. Čili není
to problém, který by měl činit potíže.
Na závěr - navrhovaný zákon je podle
mého přesvědčení a vědomí
odpovídající standardu, který je dnes
v platnosti v Evropské unii a celý tento standard
- máte pravdu - jde poněkud nad rámec původní
úmluvy CITES. V tom případě tedy nad
tento rámec jsou i zákonné úpravy
většiny členských zemí Evropské
unie.
Znovu vás žádám, abyste zvážili
před hlasováním význam této
problematiky a s vědomím, že podle mého
většina výhrad se v podstatě dá
dořešit v dalším procesu, ve kterém
se tímto zákonem budeme zabývat, abyste tento
zákon doporučili k dalšímu řízení.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
O slovo se přihlásil pan poslanec Josef Červinka,
prosím.
Poslanec Josef Červinka: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jen bych ve stručnosti shrnul vystoupení poslanců.
Celkem vystoupili čtyři, přičemž
pan poslanec Frank navrhl vrátit vládě návrh
k přepracování, pan poslanec Černý
totéž a pak vystoupili dva poslanci, kteří
v podstatě návrh doporučili do dalšího
čtení s tím, že poslanec Špaček
navrhuje přikázat tento návrh zákona
rovněž výboru pro regionální
rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.
A pan poslanec Šoler totéž.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Červinkovi za rekapitulaci. V tuto chvíli
je třeba ukončit obecnou rozpravu, takže tak
činím. Ve smyslu návrhů, které
zazněly, budeme hlasovat, ovšem až poté,
co vás odhlásím a požádám,
abyste se znovu přihlásili.
Pan poslanec Frank navrhuje následující usnesení:
Poslanecká sněmovna vrací předložený
návrh navrhovateli k dopracování.
Zahájil jsem hlasování č. 52 a táži
se, kdo je pro. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 16 pro,
46 proti. Tento návrh nebyl přijat.
Jak už bylo řečeno, bylo organizačním
výborem navrhnuto přikázat předložený
návrh k projednání zemědělskému
výboru. Další poslanci se připojili
k názoru, že by dalším výborem
měl být výbor pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí,
který by se měl tímto návrhem zabývat.
Myslím si, že bude nejjednodušší,
když dám o těchto návrzích hlasovat
odděleně, abychom se vyhnuli nějakým
diskusím, protože oba návrhy lze potom lehce
sečíst a nebude tím způsobena žádná
škoda nebo křivda.
Nejdříve dám hlasovat o návrhu organizačního
výboru v hlasování č. 53, které
jsem zahájil. Návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh zákona k projednání zemědělskému
výboru.
Ptám se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 80 pro,
1 proti. Návrh byl přijat.
Dále budeme hlasovat o usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání výboru pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí.
Rozhodneme o tom v hlasování č. 54 a ptám
se, kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo výsledkem 77 pro,
5 proti. Konstatuji, že jsme se vypořádali
s tímto bodem.
Pokusíme se projednat další bod, kterým
je
Jedná se opět o první čtení.
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2066 a z pověření vlády ho opět
zdůvodní ministr životního prostředí
pan František Benda.
Prosím.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Děkuji za slovo. Pane předsedo,
dámy a pánové, jedná se o velmi malou
novelu, ale velmi důležitou novelu vodního
zákona. My jsme se k této novele uchýlili
poté, co jsme dospěli k jistotě, že
na zásadní novelizaci vodního zákona
bude třeba ještě si počkat, vzhledem
k tomu, že tento zákon vyžaduje a dopadá
v podstatě svými dopady do principů právního
řádu, které nejsou ještě ve všech
důsledcích dořešeny.
Proto tedy předkládám vládní
novelu zákona, která řeší a především
upravuje ochranná pásma vodních zdrojů.
Ochranná pásma vodních zdrojů, tak
zvaná pásma hygienické ochrany, jak je znáte
někteří z vás, byla stanovována
plošně bez indikace skutečného významu
a touto novelou budou za prvé významně redukována
stanovovaná individuálně podle skutečných
přírodních podmínek. Dojde tak k podstatnému
snížení případů omezení
práv osob dotčených ochranným pásmem,
upřesňuje se adresná odpovědnost za
úhradu nákladů na technické úpravy
v ochranných pásmech.
S tím souvisí i novela § 13, která doplňuje
požadavek souhlasu vodohospodářského
orgánu k činnostem, ovlivňujícím
vodohospodářské poměry. Ochranná
pásma, tak jak jsem řekl, již nebudou povinně
zahrnovat celé hydrologické povodí a tak
je třeba upravit i jiným způsobem vydávání
souhlasu vodohospodářského orgánů.
Dále v novele § 32 reaguje tento návrh na skutečnost,
že v současných podmínkách již
není nutné, aby správcem vodních toků
byla nadále výlučně státní
organizace. U vodohospodářských významných
vodních toků a hraničních toků
budou jejich správci odborně a technicky způsobilé
právnické osoby určené ústředním
vodohospodářským orgánem, ale vodní
správa vodních toků té ostatní
kategorie může být určena celé
řadě dalších subjektů, obcí,
atd. Tímto návrhem se odstraňují též
nejasnosti ve správě drobných vodních
toků.
Je tam ještě jedna novela technického rázu,
jejíž potřeba se projevila především
při minuloročních povodňových
situacích, a to § 42, který ukládá
oproti dosavadnímu stavu povinnost vypracovat povodňový
plán pro povodněmi ohrožené nemovitosti
každému, komu to uloží vodohospodářský
orgán.
Toto je obsah celé novely a já vás, vážené
dámy a pánové, žádám o
to, aby návrh této novely byl postoupen a přikázán
výboru pro veřejnou správu a životní
prostředí.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Františku Bendovi. Prosím, aby se slova
ujal pan poslanec Leopold Zubek, kterého organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení.