Poslanec Leopold Zubek: Vážený pane
předsedající, vážení kolegové,
jedná se skutečně o novelu poměrně
stručnou, řekl bych věcně technickou,
která přináší změny, mířící
do tří oblastí.
Nejvýznamnější je oblast první,
to znamená zásah do ustavování pásem
hygienické ochrany. Bylo řečeno, že
ustupujeme od plošného vymezování pásem
hygienické ochrany a směřujeme k tomu, že
hledáme příčinné souvislosti
mezi zdrojem znečištění a výslednou
kvalitou jakosti vody. Během uplynulých téměř
20 let působnosti vyhlášky Ministerstva zdravotnictví
provozovatelé vodních zdrojů tyto souvislosti
vesměs poznali, takže navržená úprava
je vysoce účelná.
Další oblasti, do kterých míří
úprava, nejsou tak významné: nahrazení
státních organizací organizacemi, které
pověřuje ústřední vodohospodářský
orgán rozšiřuje možný počet
organizací, které spravují vodohospodářsky
významné toky.
Poslední úprava, která se týká
povodňové ochrany je velice technickou záležitostí,
kde není žádného problému.
Doporučuji sněmovně, aby uložila projednání
výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Leopoldu Zubkovi a otevírám rozpravu.
Pan poslanec Exner se hlásí. Pane poslanče
máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Omlouvám se za relativně
pozdní přihlášku. Pane ministře,
chtěl bych se zeptat na ekonomické důsledky
tohoto zákona. V důvodové zprávě
je o této věci určitá zmínka,
ale zdá se mně ten výsledek relativně
paradoxní a myslím si, že bychom měli
v obecné rozpravě se k této otázce
vyjádřit.
Konstatuje se, že dochází vlastně ke
snížení ochranných pásem, ke
snížení nároků v této
oblasti, ale na druhé straně to vyúsťuje
k předpokládanému zdražení cen
jak surové vody, tak případně pitné
vody, a uvádějí se i konkrétní
čísla. Prosil bych, jestli by bylo možně
např. v závěrečném slově
k této části rozpravy vysvětlit, v
čem bude spočívat zdražení cen
vody, které vyplývá z navrženého
zákona, a zda nebylo možné uvedenou záležitost
řešit jiným způsobem, než opět
přenášením na konečné
spotřebitele. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Pokud pan ministr chce vystoupit, může,
samozřejmě má k tomu právo.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: V prvé řadě bych
chtěl jenom doplnit, že náklady na ochranu
životního prostředí a náklady,
které jsou skutečně zdůvodněnými
náklady na dosažení určité kvality,
například v tomto případě vody,
budou vždycky přenášeny na konečného
spotřebitele, jinak ani nemůže být;
a jsou. Možná, že v dnešní době
jsou přenášeny též na daňového
poplatníka a to je to, v čem bychom nechtěli
dále pokračovat.
V čem je návrh nový? Jak jsem se letmo zmínil,
existuje úprava již velmi stará, kdy jsou stanovena
tři pásma hygienické ochrany. Celé
hydrologické povodí je pod touto ochranou. Tato
pásma byla v minulosti důvodem pro vyplácení
různých újm, ale jednu věc mohu zodpovědně
říci: důvody, respektive podmínky,
ta omezení, která v těchto pásmech
byla ukládána, byla omezení, která
nebyla přímo - řekl bych - zdůvodněna,
respektive byla stanovena plošně a nebyla to zdůvodnění,
která by se vázala přímo k dosažení
skutečné požadované kvality vody.
Navrhovaná úprava tedy přináší
změnu v tom, že nařízené režimy,
které půjdou nad rámec toho, co je standardním
užíváním třeba pozemků
v daném území, ta nařízená
opatření půjdou k tíži toho,
v jehož prospěch byla dělána. To znamená,
budeme muset podstatně zvážit, jakým
způsobem respektive jak se podílí ta či
ona činnost na příslušném parametru
kvality či znečištění vod a jaké
jsou zde relace mezi náklady na snížení
tohoto parametru, tohoto znečištění
a tedy, jaká je efektivita těchto nákladů.
Pan poslanec možná zmínil jedno téma,
které je dnes v úplně jiné souvislosti
předmětem pozornosti sdělovacích prostředků,
a to relace mezi cenou surové vody a cenou vody pro spotřebitele.
Chtěl bych říci, že na této úrovni,
to znamená na úrovni ceny surové vody, která
se prodává pro úpravu na vodu pitnou, jsou
tato opatření dnes v řádu haléřů
na metr kubický, takže i v minulém roce akciové
společnosti povodí zvýšily cenu v průměru
o 0,07 až 0,15 Kč a já nerozumím tomu,
jak je možné, že toto zvýšení
se promítlo do desetikorunových a vícekorunových
nárůstů pitné vody. Proto bych byl
nerad, aby tento jev, který máte dnes pravděpodobně
někteří z vás na mysli, byl spojován
s tímto návrhem.
Ještě jednou rekapituluji. Navrhovaná změna
zrušením paušální ochrany celého
hydrologického povodí, těch tří
pásem, bude znamenat snížení - prakticky
téměř zrušení - těch zátěží,
které jsou přenášeny na daňového
poplatníka tím, že stát do tohoto území
nějakým způsobem ze státního
rozpočtu dotuje různá opatření.
Na Želivce je to asi 120 miliónů ročně.
Změnou se zvýší adresnost, účelnost
a zdůvodnění opatření, která
budou soustředěna především k
odběrovým místům a tam, kde skutečně
znečištění má svůj přímý
vliv na kvalitu a ten, kdo bude tato opatření nařizovat,
bude samozřejmě zvažovat velmi pečlivě
jejich míru, protože je bude muset hradit subjekt,
v jehož prospěch jsou činěna. Jestliže
tento subjekt pak vodu prodává (to si nemusíme
zakrývat, není to žádné tajemství),
je samozřejmé, že se náklady přenášejí
na spotřebitele.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Bendovi. Obecnou rozpravu končím.
Sděluji, že organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh k projednání výboru pro veřejnou
zprávu, regionální rozvoj a životní
prostředí a táži se, zda-li má
někdo nějaký další návrh.
Není tomu tak. Přednesu návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání výboru pro veřejnou
zprávu, regionální rozvoj a životní
prostředí.
Zahájil jsem hlasování č. 55 a táži
se, kdo je pro. Kdo je proti?
Hlasování skončilo. Pro 83, proti nikdo.
Konstatuji, že jsme usnesení přijali.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu poslanci Zubkovi.
V souladu se skutečností, že bude muset zasedat
během dnešního večera či noci
zemědělský výbor, dnešní
odpolední pořad končím. Sejdeme se
zítra v 9.00 hodin a budeme pokračovat obvyklým
čtvrtečním programem.