Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka a 179 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr dopravy V. Budinský, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr I. Němec, ministr spravedlnosti J. Novák,
ministr vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr zdravotnictví
J. Stráský, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
(Schůze opět zahájena v 9.15 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení členové vlády,
milí hosté, zahajuji třetí jednací
den 39. schůze Poslanecké sněmovny. Všechny
vás srdečně vítám.
Prosím, aby všichni, kdo se dosud nepřihlásili
svými identifikačními kartami, tak učinili
okamžitě a oznámili, kdo ještě
žádá o vydání náhradní
karty. Do této chvíle byly náhradní
karty vydány těmto poslancům: pan poslanec
Trnka má náhradní kartu č. 1, pan
poslanec Černý má náhradní
kartu č. 2. Nemám tu hlášeny žádné
další omluvy poslanců a poslankyň týkající
se jejich neúčasti na dalším jednání.
Nyní bych rád připomněl, že jsem
vyhlásil na návrh vlády stav legislativní
nouze na dobu od 7. do 8. února 1996. Má rozhodnutí
vám byla vydána, a proto jen stručně
uvedu, že stav legislativní nouze se týká
projednání vládního návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 229/91 Sb., o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon ČNR č. 243/92
Sb., kterým se upravují některé otázky
související se zákonem č. 229/91 Sb.,
o úpravě vlastnických vztahů k půdě
a jinému zemědělskému majetku, ve
znění pozdějších předpisů,
sněmovní tisk 2073.
Zároveň jsem rozhodl, že uvedený vládní
návrh bude projednán ve zkráceném
znění, a přikázal jsem uvedený
vládní návrh k projednání zemědělskému
výboru, a to do konce včerejšího dne.
Podle § 99 odst. 4 máme před projednáním
pořadu schůze posoudit, zda trvá stav legislativní
nouze. Já se táži, zda někdo z pánů
poslanců a poslankyň má v tomto směru
nějaký návrh? Nevidím, že by
někdo něco navrhoval. Vycházím tedy
z toho, že stav legislativní nouze trvá, a
oznamuji, že dále podle § 99 odst. 5 máme
posoudit, zda jsou podmínky pro projednání
uvedeného vládního návrhu ve zkráceném
jednání.
Kdo souhlasí tedy s tím, že jsou podmínky
pro projednání vládního návrhu
ve zkráceném jednání, ať v hlasování
č. 56 stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? Hlasování č.
56 skončilo.
Z 87 přítomných bylo 79 pro, 5 proti. Návrh
byl přijat.
Konstatovali jsme tedy, že podmínky pro projednání
vládního návrhu ve zkráceném
jednání jsou. Nyní vzhledem k tomu, že
uvedený vládní návrh zákona,
sněmovní tisk 2073, byl zařazen v prvním
čtení do pořadu 39. schůze, navrhuji
příslušný 64. bod schváleného
pořadu přeřadit za první bod dnešního
jednacího dne, tzn. ihned za odpovědi členů
vlády na interpelace poslanců. Zároveň
připomínám, že v souladu s § 99
jednacího řádu nepůjde již o
první čtení. Budeme tedy hlasovat o přesunu
64. bodu dosavadního pořadu na místo, jež
jsem uvedl, to je za odpovědi na interpelace.
V hlasování č. 57 stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku, kdo tento návrh na přesunutí
podporujete. Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování
č. 57 skončilo.
Z 92 přítomných bylo 84 pro, nikdo proti.
Návrh byl přijat. Bod byl přesunut a bude
tedy projednán v pořadí, jež jsme schválili.
Přikročíme nyní k projednání
Pan poslanec Ullmann má náhradní kartu č.
3, náhradní karta pana poslance Matulky má
č. 4.
Pan předseda vlády Václav Klaus odpověděl
na interpelaci poslance Jiřího Vyvadila ve věci
údajného zneužívání vily
Dr. Edvarda Beneše k rekreačním účelům
státních úředníků. Interpelace
spolu s odpovědí je předložena jako
sněmovní tisk 2068. Žádám pana
poslance Jiřího Vyvadila, aby se vyjádřil
k obdržené odpovědi.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážený
pane předsedo vlády, především
bych chtěl říci, že jsem nepodal interpelaci
ve věci údajného zneužívání
vily dr. Edvarda Beneše, ale podal jsem interpelaci ve věci
zneužívání vily dr. Edvarda Beneše.
Vidím, že u některých přátel
to vyvolává úsměv. Já musím
říci, že jsem již poučil příslušné
pracovníky, že takto není možné
postupovat. Oni mohou mít jakkoli kladný vztah k
předsedovi vlády, ale pořád jsou zaměstnanci
Poslanecké sněmovny. Jsem rád, že je
zde i kancléř. V tomto ohledu prostě musí
formulovat interpelaci tak, jak si to přeje poslanec, byť
by si o tom mysleli cokoli. Věc byla vyřízena.
Ještě ráno jsem přemýšlel,
že by to mělo stát hlavu i kancléře,
dnes už se věc vyřešila kladně.
Pane ministerský předsedo, já jsem sám
váhal, jestli mám odpovídat nebo nemám.
Dal jsem vám asi tři interpelace a vy jste mi na
ně nějakým způsobem odpověděl.
Já netvrdím, že ty odpovědi byly zcela
toho druhu, že bych s nimi souhlasil.
Nicméně neměly onen charakter, jak vy říkáte,
že bych já musel projevit zásadní nesouhlas.
A protože platí zásada Qui tacet, consentire
debet (Kdo mlčí, souhlasí), tak pokud bych
nenastolil tento problém, vypadalo by to, že já
souhlasím s vaší odpovědí.
Já si vůbec nedělám iluze o tom, že
projednání vaší odpovědi zde,
v této Poslanecké sněmovně, má
nějaký obzvláštní význam.
A vůbec si nemyslím, že bych toho chtěl
nějakým způsobem využít pro účely
volební. Ono jde o cosi jiného. Já jsem nikdy
nezpochybňoval, že nepochybně jste naším
předním odborníkem v oboru ekonomiky. Když
jste před X lety nějakým způsobem
stanovil kurz naší měny, nepatřil jsem
k těm, kdož říkali, že to je chybné,
a dodneška si myslím, že jste to udělal
dobře.
Problém je v tom, že jakmile se dostanete mimo rovinu
ekonomických souvislostí, vy prostě nemáte
politický cit. A ten nedostatek politického citu
se projevuje i ve vaší odpovědi. Já
samozřejmě chápu, že jste mi asi nemohl
odpovědět "je to protizákonné,
provedu ostrá opatření", ale musím
říci, že když jsem si tak představoval,
jak by mi asi třeba odpověděl pan místopředseda
vlády Josef Lux, tak mám pocit, že by mi přece
jenom alespoň řekl "no, pane poslanče,
nezákonné to nebylo, ale asi to není vhodné,
jestliže ministr financí, guvernér České
národní banky, ministr Úřadu vlády
Igor Němec, jakýsi šéf Správy
vládních zařízení za 150,-
Kč na den je ve vile prezidenta Dr. Edvarda Beneše",
kde já se domnívám, že čistě
tržní hodnota jednoho pronájmu za den by musela
být 5 000,- Kč. Ale nejde o tu cenu. Jde o to, že
za prvé tito pánové, a možná
správně, dbají o to, aby výdaje byly
co nejmenší (případně i příjmy
občanů byly co nejmenší), a tím
pádem se samozřejmě i ti občané
musí ptát, jak to řeší oni.
Vy jste si v posledním roce oblíbil jedno slůvko:
je to nefér. Kdybyste mi tam odpověděl "Pane
poslanče, nebylo to protizákonné, ale přece
jenom pokládám za nefér, že ti pánové
ve vile prezidenta Dr. Edvarda Beneše pobývali",
tak já bych tu otázku nenastolil. Je docela možné,
že už takhle k vám, pravda zády, vystupuji
naposled. Já mám už jenom jediné přání.
Vy stále vycházíte z toho - a v tom asi máte
pravdu - že ekonomické souvislosti jsou v této
zemi stále pro voliče prioritní. Ony jsou.
Možná ještě budou v příštích
volbách. Ale v určité chvíli si lidé
řeknou, že jsou také jiné hodnoty. Peníze
nejsou všechno. Ani trh není všechno, pane ministerský
předsedo.
A je třeba se někdy vracet i k určitým
hodnotám a principům slušnosti. Vy jste tam
v závěru napsal takovou roztomilou věc: "Musím
konstatovat, že nevidím na výše popsaném
využívání nic pobuřujícího
a domnívám se naopak, že Dr. Beneš by
byl potěšen, že v jeho zařízení
pobývají po dlouhé době opět
členové demokratické vlády."
Pane ministerský předsedo, kdyby to aspoň
byla vláda, která Dr. Edvarda Beneše respektuje.
To není ale ani tato vláda.
Já už nemám žádnou povinnost dát
teď jakýkoliv návrh. Mám k vám
pouze jedno přání, a to je přání
ve váš prospěch: Najděte politický
cit!
Předseda PSP Milan Uhde: Já otevírám
rozpravu k tomuto tématu a ptám se, kdo se do ní
hlásí. Nevidím žádnou přihlášku
do rozpravy, proto rozpravu uzavírám. Můj
úkol nyní je zeptat se pana poslance Vyvadila, zda
trvá jeho nesouhlasné stanovisko k odpovědi
předsedy vlády na jeho interpelaci.
Poslanec Jiří Vyvadil: Já jsem rád,
že mě pan ministerský předseda chce
poslouchat. Já jsem to vyjádřil. Já
nepodávám žádný návrh
a nejsem k tomu povinen. (Hlasy: To byla ztráta času.)
Nebyla to ztráta času. (Hlas: To je už rozprava.)
Předseda PSP Milan Uhde: Dobře, podám
tedy ten návrh já, protože jsem z vašeho
podání....
Poslanec Jiří Vyvadil (z místa): Nemůžete.
Předseda PSP Milan Uhde: Kterýkoliv poslanec
může podávat návrh po skončení
rozpravy, pane poslanče. Toto právo mi prosím
neberte. To ani vaše mrazivá ironie nedokáže.
Já jsem z vašeho podání vycítil,
že s odpovědí nesouhlasíte. Hlásí
se pan poslanec Koháček s poznámkou technickou
nebo faktickou - rozprava je uzavřena.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, poslanec
Vyvadil má pravdu v tom, že návrh může
podat jenom on a tím, že se toho vzdal, je tato interpelace
definitivně vyřízena.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji. Přistoupíme
k odpovědi, kterou dal místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník na
interpelaci poslance Jiřího Šolera ve věci
údajně postupné fyzické a morální
devastace českého zdravotnictví. Interpelace
spolu s odpovědí je předložena jako
sněmovní tisk 2108/1. Táži se pana poslance
Šolera, zda chce sněmovně sdělit své
stanovisko k odpovědi. (Ano.) Má příležitost.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedo, vážený pane premiére,
vážení páni ministři, vážené
kolegyně, vážení kolegové, mohl
bych si dovolit z tohoto místa, podobně jako můj
předřečník kolega Vyvadil, žádat
hlavu pana kancléře, protože slovo "údajně"
na interpelaci nikde nebylo. Nečiním tak, pouze
se této možnosti vzdávám.
Vážený pane místopředsedo vlády,
děkuji vám za vaši milou odpověď
na mou interpelaci. Potěšilo mě, že náš
pohled na mnoho otázek je téměř shodný.
Souhlasím s vámi, že standardně vynakládané
prostředky na zdravotnictví v naší společnosti
mohou být těžko vyšší. Již
tak občané trpí značným zatížením
formou daní na výdaje na veřejné účely
požadované státem. Souhlasím, že
je přínosem přístupnost nadstandardních
léků, které si může pacient koupit
- samozřejmě za vlastní peníze - v
každé lékárně a nemusí
shánět známé, kteří
by mu je sehnali v zahraničí. Je pro něho
za úplatu dostupná nadstandardní péče
apod. Bohužel nemohu souhlasit, když stát odmítá
nést garanci za nutnou lékařskou péči
a nezbytné léky nebo když vzhledem k nedostupnosti
péče dojde k poškození jeho zdraví.
Pacienti nemohou být spokojeni, když seznamy léků
hrazené pojišťovnou se neustále mění,
takže najednou musí platit za léky, které
se jim osvědčily a které dříve
pojišťovna hradila. Takové případy
se dosud stávají.
Stejně tak pacienty znepokojuje, když výdaje
za nezbytné léky, jako jsou cytostatika, léky
pro diabetiky, astmatiky, kardiaky apod., tvoří
stále větší část jejich
rozpočtu.
Za naprosto kuriózní musím považovat
vaše tvrzení, že nárůst výdajů
za léky je nutno hledat v jejich předpisování.
K čemu jinému slouží základní
léky než k předpisování a užívání
pacientem?
Dovoluji si ještě k otázce léků
vyjádření, které jsem získal
od dr. Jana Slabého, ředitele nemocnice v Táboře.
Nedojde-li okamžitě k zavedení regulačních
mechanismů a budou i nadále, jak se zmiňujete,
farmaceutické firmy žít s fantastickým
ziskem na zákonném pojištění,
potom těžko dojde k nějaké nápravě
našeho zdravotnictví. Je paradoxní, že
příkladem zvýšené péče
Ministerstva financí České republiky o financování
zdravotnictví je váš zájem o hodnocení
pojistných plánů a výsledků
hospodaření zdravotních pojišťoven,
a přitom vaše ministerstvo nikdy nedalo podnět
k uvalení nucené správy ani k neschválení
pojistných plánů zdravotních pojišťoven
do roku 1995.
Jedním z klíčových problémů
zdravotnictví jsou finanční prostředky.
Bohužel stále jsme čas od času svědky,
jak jsou neúčelně vynakládány.
Asi před týdnem mi např. ekologičtí
aktivisté v Uherském Hradišti předali
materiály o ekonomicky nesmyslné stavbě -
nemocniční spalovny za 40 mil. korun. (Materiál
předal pan poslanec Šoler panu ministru Kočárníkovi.)
Samozřejmě ze státních dotací.
Malá kapacita spalovny s výkonem 1 tuna za den,
to je asi 40 kg odpadu na hodinu, neumožňuje efektivní
provoz, náklady na stavbu jsou neúčelné,
zvláště při nezbytnosti monitoringu
složení spalin a občasného testu obsahu
toxických látek ve spalinách.
Mohu pouze citovat závěr ekologů: Proč
se vlastně spalovna postavila, když nemocnici chybí
peníze na důležitější věci?
Proč nová kapacita, když spalovny v okolí
nespalují na plný výkon a levněji?
Kdo a proč stavbu prosadil? Nechci samozřejmě
od pana ministra vysvětlení k této jediné
akci. Chci jenom ukázat, že zdravotnictví na
jedné straně zbytečně plýtvá
prostředky, na druhé straně křičí,
že jich není dostatek. Alespoň v oblasti investic
by mělo Ministerstvo financí lépe plnit svoji
roli garanta účelného vynakládání
prostředků než dosud. Proto nemohu s odpovědí
pana ministra v plném rozsahu souhlasit. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Šolerovi. Otevírám rozpravu. Kdo se do ní
hlásí? Nehlásí se nikdo, rozpravu
uzavírám. Táži se pana poslance Jiřího
Šolera, zda je v pořádku, když navrhnu
nesouhlasné usnesení Poslanecké sněmovny
k odpovědi pana místopředsedy vlády.
Odpovídá to skutečně tomu, co jste
řekl? (Ano.) Děkuji. Podávám Poslanecké
sněmovně návrh, aby schválila toto
usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky nesouhlasí s odpovědí, kterou dal
místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník na interpelaci poslance Jiřího
Šolera ve věci postupné fyzické a morální
devastace českého zdravotnictví - sněmovní
tisk 2108/1.
Jde o 58. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 58.
hlasování skončilo.
Ze 105 přítomných bylo 32 pro, 41 proti.
Návrh nebyl přijat.
Postoupíme k odpovědi, kterou dal místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové
ve věci nezákonného postupu ředitele
územního odboru Ministerstva zemědělství
České republiky v Semilech ing. Františka Václavíka,
CSc. Interpelace spolu s odpovědí byla předložena
jako tisk 1980. Projednávání odpovědi
bylo na 38. schůzi přerušeno usnesením
Poslanecké sněmovny na žádost paní
poslankyně. Žádám paní poslankyni
Orgoníkovou, zda chce využít příležitosti
a sdělit sněmovně své stanovisko k
odpovědi.
Poslankyně Hana Orgoníková: Vážený
pane předsedo, vládo, kolegyně a kolegové,
děkuji panu ministru Luxovi za odpověď na moji
interpelaci, která se týkala nezákonného
postupu ředitele územního odboru Ministerstva
zemědělství České republiky
v Semilech pana ing. Františka Václavíka. Pan
ministr rozdělil odpověď do tří
částí, kterými se budu postupně
zabývat a panu ministrovi oponovat.
V prvé části dochází k záměně
jmen. Jedná se o pana Kobrleho, nikoli Kabrleho, jak je
uvedeno v odpovědi.
Nyní k problémům. Pan Kobrle na základě
žádostí oprávněných osob
o vyrovnání majetkových podílů
pohledávek postupoval z titulu předsedy Zemědělského
družstva Slaná u všech oprávněných
osob stejně, to znamená v cenách účetních,
které byly uvedeny ve schváleném transformačním
projektu. O všech těchto vydáních byly
se všemi oprávněnými osobami uzavřeny
písemné dohody, které oprávněné
osoby podepsaly.
Dále není pravdou, že zadlužené
Zemědělské družstvo Slaná navrhl
předseda Kobrle do likvidace. Společnost SLAKO,
s.r.o., vznikla na základě sdružení
vydaných majetkových podílů pohledávek.
Tato společnost převzala z původního
zemědělského družstva Slaná veškeré
úvěry, pohledávky a závazky u Komerční
banky v Semilech. Nová společnost působí
od 1. ledna 1995 a k návrhu na likvidaci Zemědělského
družstva Slaná došlo na základě
rozhodnutí členské schůze dne 11.
srpna 1995, o čemž je pořízen notářský
zápis.
Pane předsedo, prosím vás - napomeňte
sněmovnu.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím vás,
dámy a pánové, umožněte paní
poslankyni, aby své stanovisko vyslovila v klidném
prostředí, a nikoli v prostředí, ve
kterém se nedá sledovat žádný
souvislý projev.
Poslankyně Hana Orgoníková: Druhá
část se týká farmy LOUKOV, s.r.o.
V srpnu 1993 na členské schůzi Zemědělského
družstva Háje nad Jizerou byl zvolen nový předseda
družstva pan Kos. Společnost s ručením
omezeným, farma LOUKOV, byla založena 2. září
1993, kdy již pan Janata od srpnové členské
schůze nevykonával funkci předsedy ani jinou
funkci ve volených orgánech Zemědělského
družstva Háje nad Jizerou. Od této srpnové
členské schůze vydával majetkové
podíly všem oprávněným osobám
již nový předseda pan Kos.
Hospodářskou činnost zahájila farma
LOUKOV 1. 12. 1993. Od roku 1991 nebyly v původním
zemědělském družstvu prováděny
žádné investice, a tím tedy nemohlo
dojít z tohoto titulu k zadlužení. Uváděný
dluh vznikal postupně z hospodářské
činnosti tak, jak to v tuto dobu bylo v zemědělství
obecně, zvláště v této podhorské
a horské oblasti, po zrušení diferenciálních
příplatků. Vyrovnání jednotlivých
skupin oprávněných osob včetně
soukromých zemědělců bylo prováděno
podle stejných zákonů. Není tudíž
správné uvádět, že soukromí
zemědělci byli poškozeni. Vycházelo
se rovněž ze schváleného transformačního
projektu.
Konkurs na Zemědělské družstvo Háje
nad Jizerou vyhlásila Komerční banka v Semilech
28. března 1994. Do té doby měli zemědělci
možnost přijmout nabízená vyrovnání.
V části třetí pan ministr nesouhlasí
s mým názorem, že ředitel územního
odboru Ministerstva zemědělství v Semilech
ing. Václavík postupoval nesprávně
při rozhodování o poskytnutí dotací
farmě LOUKOV a společnosti SLAKO a nevidí
důvod pro jeho odvolání z funkce ředitele
územního odboru Ministerstva zemědělství
České republiky. Zde je v odpovědi chyba.
Je tam uvedeno Svitavy, správně má být
Semily.
K tomu mohu pouze dodat na základě vyjádření
k části 1 a 2, že jsem zcela evidentně
prokázala, že pan ing. Václavík překročil
pravomoci ředitele, rozhodoval subjektivně, při
šetření k mé interpelaci zřejmě
uvedl nesprávné údaje a navíc dotace
po interpelaci oběma společnostem poskytl.
Ze všech těchto důvodů trvám
na tom, aby pan ministr ing. Václavíka odvolal z
funkce ředitele územního odboru Ministerstva
zemědělství České republiky
v Semilech a myslím si, že z těchto důvodů
také mám právo s odpovědí pana
ministra nesouhlasit. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství Josef
Lux se přihlásil. Zároveň otvírám
rozpravu k této věci.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Vážený pane předsedo,
vážená paní poslankyně, dámy
a pánové, při poskytování dotací
nebo jakékoliv státní podpory, skrze Fond
tržní regulace, skrze Garanční fond
a další přistupujeme k jednotlivým zájemcům
z pohledu naplnění jednotlivých závazků
a podmínek. A mezi tyto závazky a podmínky
také patří restituční a transformační
vypořádání. A považuji za korektní,
aby stát poskytl pomoc těm, kteří
naopak dodrželi podmínky zákona. To je obecný
přístup.
Vy jste tady interpelovala v konkrétní věci,
já se omlouvám za formální nedostatky
mé odpovědi, kterou jsem vám poskytl a moje
informace jsou jiné, než vaše. Já vaše
nezpochybňuji, v tuto chvíli mohu říci
jediné, že tuto věc znovu pečlivěji
prověřím. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády a táží se, kdo si dále
přeje vystoupit v rozpravě. Nevidím žádnou
přihlášku, proto rozpravu uzavírám
a kladu paní poslankyni Orgoníkové otázku,
zda je v souladu s její vůlí, abych dal hlasovat
o nesouhlasné odpovědi Poslanecké sněmovny,
a neprodleně to učiním (poslankyně
Orgoníková souhlasí). Navrhuji tedy, aby
Poslanecká sněmovna schválila toto usnesení:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky nesouhlasí s odpovědí, kterou dal
místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové
ve věci nezákonného postupu ředitele
územního odboru Ministerstva zemědělství
České republiky v Semilech ing. Františka Václavíka,
CSc. Interpelace byla předložena jako tisk 1980, projednávání
odpovědi bylo přerušeno na 38. schůzi
na žádost paní poslankyně. Budeme hlasovat
v 59. hlasování. Já vás předtím
odhlásím a požádám vás
o novou registraci.
Kdo souhlasí s usnesením, jež jsem vám
navrhl, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku.
Kdo je proti?
59. hlasování skončilo. Ze 77 přítomných
bylo 36 pro, 35 proti. Návrh nebyl přijat.
Nyní je mou povinností sdělit sněmovně,
že další dvě odpovědi nemohou být
projednávány. Paní poslankyně Orgoníková
se hlásí s technickou nebo faktickou poznámkou
a já jí dám příležitost.
Poslankyně Hana Orgoníková: Pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, předpokládám,
že pan ministr splní slib, který řekl,
že ještě tuto interpelaci přešetří
a že mně předá písemnou zprávu.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
vlády a ministr zemědělství se hlásí.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství
ČR Josef Lux: Pane předsedo, vážená
paní poslankyně, dámy a pánové,
už nebudu podruhé opakovat co jsem řekl a dám
vám moji odpověď písemně.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano. Už se nikdo nehlásí
s faktickou ani technickou poznámkou. Před projednáváním
dalších dvou interpelací chci sdělit
sněmovně, že pan ministr pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiří
Skalický se omluvil z dnešní účasti
na projednávání odpovědí na
interpelace, neboť se zúčastní mezinárodního
symposia o privatizaci financování projektů
a finančních grantů v Düsseldorfu. Sympozium
připravila německá skupina Mezinárodní
hospodářské komory a já jsem ho omluvil.
Dále se omlouvá ministr školství, mládeže
a tělovýchovy Ivan Pilip. Je na pozvání
ministryně SRN a účastní se pracovní
cesty v Bonnu a dalších městech.
Po této informaci můžeme přistoupit
k odpovědi na další interpelace. Pan ministr
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
Jiří Skalický odpověděl na
interpelaci poslance Michala Krause ve věci privatizace
a.s. Pramen Praha - Červený dvůr. Interpelace
spolu s odpovědí byla předložena jako
sněmovní tisk 2021. Žádám pana
poslance Michala Krause, aby sdělil své stanovisko
sněmovně.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, dovolte mi na úvod
svého vystoupení konstatovat, že mě
velmi mrzí, že u pana ministra Skalického se
stává pravidlem, že na odpovědi na interpelace
není. Konkrétně v mém případě
se již více než rok vyhýbá tomu,
aby mohl čelit mým odpovědím na jeho
odpovědi. Domnívám se, že všichni
ministři mají svůj program natolik dopředu
stanovený, že by měli na tuto zákonem
stanovenou povinnost být přítomni. Tím
spíše, když odpovědi jsou takové,
jakou napsal pan ministr Skalický. Dovolte, abych reagoval
na jeho odpověď.
Je smutné, když ministr díky své neschopnosti
neplní úkoly, za které v čele příslušného
resortu odpovídá. Ještě smutnější
je, když svou neschopnost halí do arogance, ironie
a sarkasmu v momentě, kdy je na neplnění
svých povinnostní upozorněn v poslanecké
interpelaci.
Jen v důsledku naprosto ostudné neschopnosti mohlo
dojít k tomu, že do dnešních dnů
nebyla ukončena privatizace a.s. Pramen Praha - Červený
dvůr, přestože byl privatizační
projekt schválen ministerstvem již téměř
před třemi lety a vláda vydala své
usnesení přesně na den před rokem.
Je pro mne překvapením, že pan ministr, jak
píše ve své odpovědi, netuší,
že průtahy s dokončením privatizace
velmi úspěšně využívá
rakouská firma Meinl ke skupování akcií
z kuponové privatizace od drobných investorů
a zejména formou privatizačního "lízneringu"
od dvou investičních fondů - Creditanstalt
a známého CS Fondu, které jistě čistě
náhodně získaly každý 15,5% akcií,
dohromady tedy přesně 31%, takže k dnešnímu
dni má firma Meinl téměř 41% akcií
a.s. Pramen. Zdá se, že pan Lízner věděl
velmi dobře co říká, když konstatoval,
že jeho metody privatizace bylo použito ve stovkách
jiných případů. Pokud jsou panu ministrovi
tyto informace známy, pak mne znepokojuje, že nejsou
obsahem jeho odpovědi.
Panu ministrovi by mělo být přece velmi dobře
známo, že zástupci firmy Meinl se na valných
hromadách akciové společnosti již dnes
snaží strhnout na svou stranu většinové
zastoupení v řídících orgánech
a.s. a zcela určitě musí pan ministr vědět,
že zástupce firmy Meinl, především
pan Meinl junior, velmi pravidelně navštěvují
Ministerstvo pro správu národního majetku
a jeho privatizaci, zhruba 2x do měsíce, kde se
kromě jiného snaží prosadit prodej zbylého
balíku akcií přes burzu. Tato forma by byla
pro firmu Meinl velmi výhodná, protože by jí
stačila k získání majority odkoupení
zhruba 10% akcií, zatímco při odkupu celého
zbývajícího balíku by musela odkoupit
více než 49% akcií, jak rozhodla před
rokem vláda.
Pokud toto panu ministru známo není, potom určitě
není mužem na svém místě. Snažím
se doufat a věřit, že pan ministr ví
alespoň to, že odkup akcií přes burzu
by v podstatě znamenal znehodnocení, respektive
neprodejnost 40% akcií, což by pro FNM znamenalo ztrátu
zhruba 250 mil. Kč. Proto nechápu, proč Ministerstvo
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
váhá s realizací usnesení vlády,
které - jak už jsem několikrát konstatoval
- je staré přesně jeden rok.
Velmi mne mrzí, že pan ministr se ve své odpovědi
nebyl schopen vyjádřit ke znepokojení, které
jsem vyjádřil ve své interpelaci a které
se týkalo preferování rakouského zboží
firmou Meinl. Mrzí mne to o to více, že pan
Skalický je ministrem české vlády,
je stranickým kolegou ministra Dlouhého, který
vyhlásil akci "Kupujte české výrobky!"
a je členem strany, jež hlasitě vykřikuje
svou podporu českým drobným a středním
podnikatelům. Schopný ministr a člověk
na svém místě by nemohl nevědět,
že a.s. Pramen zásobuje několik desítek
tisíc obchodníků - vydražitelů
z malé privatizace, kterým zcela prokazatelně
dodává sortiment, v němž je pouze 15%
zahraničních výrobků, čímž
zcela logicky stimuluje produkci české zemědělské
prvovýroby, českých výrobců
potravin a českých výrobců dalšího
sortimentu, který a.s. Pramen dodává.
Schopný ministr a člověk na svém místě
by nemohl nevědět, že např. ve 4. čtvrtletí
v loňském roce dodávala firma Meinl 80% zboží
z dovozu, čímž se mj. podílela na stále
rostoucím schodku platební obchodní bilance
v zahraničním obchodě. Navíc tato
firma vytváří českým producentům
nekalou konkurenci tím, že na český
trh dodává rakouské potraviny, které
jsou rakouskou vládou dotovány v průměru
20%, v některých sortimentech až 40%, což
bohužel tato česká vláda stále
odmítá.
Kromě toho svým silným kapitálovým
zázemím vytváří tlak na drobné
prodejce, vydražitele z malé privatizace a postupně
je vytlačuje z jejich prodejen. Ostatně ne náhodou
šetří postup firmy Meinl Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž.
Jestliže toto všechno nechává pana ministra
zcela klidným, potom se ptám, proč je vlastně
ministrem české vlády, proč maže
občanům České republiky med kolem
úst a postupně rozprodává republiku
do zahraničí.
Je mi opravdu líto, ale nemohu být klidný
při konstatování faktů, že správa
národního majetku je právě v rukou
pana ministra Skalického, protože mám nepříjemný
pocit, že s ukončením činnosti jeho
ministerstva už nebude ani co spravovat, a to považuji
za trestuhodné.
Ve smyslu § 112 odst. 5 zákona o jednacím řádu
navrhuji proto přijmout k odpovědi ministra Skalického
nesouhlasné stanovisko s tím, že je povinen
do 30 dnů vypracovat novou odpověď, která
bude skutečnou odpovědí na velmi závažné
problémy, na něž jsem ve své interpelaci
upozornil. Děkuji.