Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Předseda
klubu KDS, nyní se hlásí předseda
klubu ODA pan poslanec Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážené dámy
a pánové, také náš klub nepodpoří
tento návrh zákona, a to z podobných důvodů.
Přijatým zněním čl. 2 bod 2
po našem soudu došlo ke zneužití stavu legislativní
nouze, k tomu, že návrh zákona nikoliv provádí
rozhodnutí Ústavního soudu, ale směřuje
přímo proti němu. Z těchto důvodů
tento zákon nemůžeme podpořit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosí
si ještě někdo z předsedů poslaneckých
klubů vystoupit? Pan kolega Výborný, předseda
klubu KDU-ČSL.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající,
dámy a pánové, nedomnívám se,
že došlo ke zneužití stavu legislativní
nouze a ačkoliv jsem podporoval návrh poslance Černého,
protože jsem ho považoval za správný,
umím nést porážku v této věci
a jsem přesvědčen, když nebyl tento
pozměňovací návrh přijat, že
není důvod odmítat celý návrh,
protože kdyby se tak stalo, dojde ke znejistění
právního stavu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Nyní
budeme hlasovat o celém návrhu. Dovolte, abych vám
přednesl návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna schvaluje vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších předpisů, zákon
ČNR č. 243/1992 Sb., kterým se upravují
některé otázky související
se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, ve znění
pozdějších předpisů - podle sněmovního
tisku 2073 a schválených pozměňovacích
návrhů.
Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, budeme hlasovat.
Jedná se o 76. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 121
poslanců pro, proti 36.
Tím jsme splnili další bod podle schváleného
programu. Děkuji místopředsedovi vlády
a ministru zemědělství i společnému
zpravodaji.
Oznamuji vám, že pan kolega Lobkowicz má náhradní
kartu číslo 7.
Budeme se věnovat dalšímu bodu podle programu,
kterým je
Z pověření vlády jej uvede místopředseda
vlády a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Ještě než se ujme slova, chci oznámit,
že předseda vlády v předkládacím
dopise požádal o zkrácení lhůty
pro projednání tohoto návrhu zákona
ve výborech. Pane místopředsedo, prosím,
abyste se ujal slova. A vás, dámy a pánové,
prosím ještě jednou o klid. Děkuji.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, návrh novely zákona o dani
silniční je předkládán vládou
Poslanecké sněmovně zhruba ze tří
důvodů.
Prvním důvodem je skutečnost, že poslední
doplnění zákona o dani silniční
ve vztahu ke speciálním vozidlům používaným
pro polní práce v zemědělské
výrobě vyvolalo mnohé nejasnosti v aplikaci
tohoto zákona a vedlo k rozporům mezi správci
daně. V zájmu odstranění těchto
nejasností bylo po dohodě s Ministerstvem zemědělství
a Ministerstvem dopravy vypracováno nové znění,
které tento rozpor odstraňuje.
Za druhé se navrhuje nově rozšířit
osvobození od silniční daně pro všechna
vozidla zabezpečující linkovou osobní
dopravu na území České republiky,
neboli k dosavadnímu osvobození autobusové
dopravy městské tak připadá i autobusová
doprava ostatní. V důsledku toho se předpokládá
snížení výnosu silniční
daně zhruba o 150 mil. korun, nicméně pan
ministr dopravy je přesvědčen, že tato
úprava povede ke zlepšení toho, čemu
se vžilo říkat dopravní obslužnost.
A konečně třetím důvodem je
skutečnost, že k 31. prosinci 1995 skončilo
osvobození vozidel, která splňují
ekologické předpisy, tzv. EURO 1, a návrh
novely tedy obsahuje i vypuštění příslušných
ustanovení a za účelem stimulace nákupu
ekologických vozidel, která splňují
zpřísněné limity, tzv. EURO 2, se
navrhuje prodloužení osvobození předmětných
vozidel i pro léta 1997 a 1998.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
schválila v rámci prvého čtení
tento návrh a posunula jej do projednání
v rámci druhého čtení. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
poslance Jiřího Vačkáře, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Vačkář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte
mi, abych byl velmi stručný, protože zcela
jednoznačně veškeré argumenty, které
byly vzneseny panem místopředsedou vlády,
odpovídají tomu, co je smyslem předložené
novely.
Přesto si neodpustím jednu poznámku. Jsem
rád, že poté, co jsem před dvěma
lety obdobný návrh předložil (a dokonce
ho sněmovna schválila a pak revokovala) se k tomu
vracíme a řešíme problém dopravy,
zejména z pohledu autobusů. Jsem rád, že
jsme našli formu a dořešili jsme uvedený
problém z hlediska zemědělských vozidel,
kde byl sice předložen pozměňovací
návrh, nebyl však dokonalý.
Myslím, že tato novela vyčerpává
všechny potíže a některé nedostatky,
které vznikaly v průběhu uplatňování
této věci a myslím, že by bylo dobře
uvedený návrh schválit a posunout jej do
druhého čtení a přikázat rozpočtovému
výboru k projednání.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo
nehlásí, takže ji končím. Protože
nebyl vznesen návrh na vrácení navrhovateli
ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem
na přikázání výboru k projednání.
Organizační výbor navrhuje přikázat
předložený návrh k projednání
rozpočtovému výboru, přičemž
já navrhuji zkrátit lhůtu pro projednání
návrhu ve výboru o 20 dnů a vyhovět
tak žádosti předsedy vlády. Má
někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování. Prosím,
abyste se znovu zaregistrovali, budeme hlasovat.
Přednesu návrh usnesení:
"Poslanecká sněmovna
1. přikazuje předložený návrh
k projednání rozpočtovému výboru,
2. zkracuje lhůtu pro projednání tohoto návrhu
zákona ve výboru o 20 dnů."
Budeme hlasovat hned, jakmile budeme schopni hlasovat. Prosím,
abyste se znovu zaregistrovali.
Zahájil jsem 78. hlasování. Kdo návrh
podporuje? Kdo je proti?
Návrh usnesení byl přijat. Pro 71, proti
nikdo.
Tím jsme se vyrovnali s bodem 36 a přistupujeme
k dalšímu bodu, kterým je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2072. Z pověření vlády jej uvede
místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, od data, kdy zákon č. 202
o loteriích a jiných podobných hrách
vstoupil v platnost, uplynulo více než pět
let. Za tuto dobu celá oblast prodělala obrovský
rozvoj. V současné době jsou v České
republice nabízeny všechny druhy mezinárodně
provozovaných sázkových her. Tento rozmach
sázkových her a určité problémy
spojené s aplikací stávajícího
zákona v praxi vyvolaly i objektivní potřebu
zákon novelizovat.
Novela zákona tak jak je vám předložena
řeší především rozšíření
povinnosti prokazovat bezúhonnost u osob v zákoně
uvedených na všechny druhy loterií a sázkových
her, dále potom stanovení povinnosti složit
herní jistotu pro provozovatele všech druhů
sázkových her k zajištění pohledávek
státu, obcí a pro výplaty výher hráčů.
Dále stanoví nový způsob výpočtu
prostředků, odváděných na veřejně
prospěšné účely u sázkových
her v kasinu, kurzových sázek a u sázkové
hry Bingo.
Novela navrhuje počítat odvod na veřejně
prospěšné účely ze stejného
základu jako je tomu u správního poplatku
vybíraného za provozování sázkových
her. Tím dojde i k zajištění stability
tohoto odvodu.
Dalším důvodem je nutnost zkvalitnění
dozoru nad celou touto oblastí. Jde především
o to, že se zapojí i finanční úřady
do kontrolní činnosti v oblasti výherních
hracích přístrojů, která se
jeví jako nejproblémovější z
hlediska výkonu dozoru. Dozor zde dosud provádějí
povolující orgány, a to obce.
Konečně posledním významnějším
rysem novely je zpřísnění sankcí
při porušení povinností stanovených
zákonem, popř. v rozhodnutích povolujících
orgánů. Například pokuty jsou zvyšovány
zhruba o 50% dosud platných sazeb.
Kdybych měl shrnout, novela zákona sleduje především
zpřesnění podmínek her, zpřísnění
režimu jejich provozování, zprůhlednění
celé této oblasti a zkvalitnění dozoru.
Doporučuji jménem vlády, aby Poslanecká
sněmovna v rámci prvního čtení
schválila tento návrh novely do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení
poslance Věnceslava Lukáše, kterého
žádám, aby se ujal slova.
Poslanec Věnceslav Lukáš: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane místopředsedo vlády, návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 202/1990 Sb., ve znění zákona
č. 70/1994 Sb., o loteriích a jiných podobných
hrách byl podrobně uveden a odůvodněn
panem místopředsedou vlády a ministrem financí
Kočárníkem. Jak bylo řečeno,
smyslem této novely je především zpřísnit
režim provozu loterií, zprůhlednit celou tuto
specifickou činnost, zkvalitnit dozor, zpřísnit
sankce. Důležité je rovněž stanovení
povinnosti skládat herní jistotu.
Je třeba si uvědomit, že provozování
loterií a jiných podobných her je specifickou
činností, kterou zcela nelze podřídit
režimu běžného hospodářského
podnikání. Hry o peníze jsou totiž v
podstatě zakázány, a proto nemohou požívat
ochrany ekonomických svobod. Protože však existuje
lidský sklon hrát, jsou možné určité
výjimky, ale to může udělat pouze veřejná
moc, čili stát, a tomu pak náleží
tím pádem kontrola nad nimi.
I když nemohu plně souhlasit se všemi body navržené
novely, pokládám ji za důležitou a doporučuji
její postoupení ke druhému čtení.
Navrhuji v souladu s rozhodnutím organizačního
výboru její přikázání
rozpočtovému výboru.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Otevírám
obecnou rozpravu, do které se jako první hlásí
kolega Josef Hájek. Připraví se kolega Kužílek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
místopředsedo vlády, dámy a pánové,
dovolte mi k tomuto tématu v obecné rozpravě
několik poznámek. Předložená
novela by měla v podstatě obhospodařit jedno
veliké odvětví, o kterém se mnoho
nehovoří, pokud s tímto odvětvím
nejsou problémy, tak jak jsme toho v minulosti několikrát
byli svědky. Jsou publikována různá
data, kolik peněz ročně projde sázkovými
kancelářemi, kolik peněz obyvatelstvo vlastně
vloží do loterií a her. Řád těchto
odhadů (troufnu si říci odhadů, protože
pravděpodobně není a ani nemůže
být přesná evidence) je 20 až 30 miliard
Kč ročně. To je nesporně dost peněz,
aby se tato sněmovna právě tomuto problému
i jeho fiskální výši věnovala
s plnou odpovědností.
Chtěl bych připomenout, že v zásadách
jsme tento návrh projednávali v roce 1993 a 1994.
Není to žádné téma, které
se narodilo včera, nebo před půl rokem, kdy
jsme byli svědky mediálních výstupů
v kauze Lotynka. Najednou přichází návrh
novely - a jsem rád, že přichází
- který podle mého názoru, názoru
člověka, který se v průběhu
těch tří let tímto tématem
nějak zabýval, je trochu překvapivý.
Překvapují mě proti původní
filozofii zásad tyto věci: vstup zahraničního
kapitálu. Kolega Lukáš tady správně
uvedl, že to není komerce, není podnikání
v tom pravém slova smyslu. Chtěl bych jen říci,
že většina západoevropských zemí
si důsledně tuto oblast střeží
jednak kvůli fiskálnímu rozpočtovému
příjmu, to je pochopitelné, a jednak toto
odvětví je skutečně jedno z odvětví,
které je náchylné k praní špinavých
peněz a zvýšený dohled a transparentnost
musí být naprosto vzorová. Překvapilo
mě, že se tady najednou objevuje tento zcela nový
titul a chci říci, že s ním zásadně
nesouhlasím.
Jsou tady i některé další věci,
které by zasloužily větší pozornost
odborníků i poslanců. Myslím institut
heren, zvýšení vkladů na jednotlivou
hru atd. atd.
Chci závěrem svého vystoupení, kde
jsem na tyto problémy upozornil, vyslovit určitou
víru, že ve druhém čtení tohoto
zákona, všechna tato minimálně sporná
místa se nám podaří ošetřit
tak, aby již nedocházelo k problémům,
kterých jsme byli v nedávné minulosti svědky.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Kužílek.
Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
náš poslanecký klub má pochybnosti o
tomto návrhu zákona. Překvapuje nás
zejména velmi neobvyklý návrh, aby se stát
zbavil monopolu na číselnou loterii, což je
velmi neobvyklé ve srovnání s jinými
zeměmi.
Stejně tak považujeme za velmi podivný návrh
na zvýšení základního vkladu
do hracích automatů, ale musím říci,
že tento návrh obsahuje ještě další
velké otazníky.
Konečně nespatřujeme žádný
zvláštní důvod, aby se norma, která
je skutečně velmi problematická a zabývá
se "jednou z nejméně probádaných
a zřetelných oblastí vlivu Ministerstva financí",
přijímala v tomto řekněme legislativním
kalupu. Proto si dovoluji navrhnout, aby návrh zákona
byl v prvním čtení zamítnut.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo se dál hlásí do rozpravy? Pan kolega
Pěnička.
Poslanec Stanislav Pěnička: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
pane ministře, chtěl bych upozornit jen na jednu
věc, že odročení a další
oddalování řešení problému
tohoto odvětví je daleko horší, než
vládní návrh zákona nějakým
způsobem pozměňovacími návrhy
upravit.
Myslím, že druhé čtení má
dostatečně dlouhou lhůtu k tomu, aby zákon
byl vylepšen, aby byl upraven do té podoby, která
by odpovídala našim názorům nebo názorům
veřejnosti.
Přimlouvám se za to, abyste k tomu návrhu
kolegy Kužílka se nestavěli způsobem,
že byste ho měli podpořit. Myslím, že
vystoupení kolegy Hájka poukazovalo na některé
nedostatky tohoto zákona. Přimlouvám se za
to, aby tento zákon byl přikázán rozpočtovému
výboru do druhého čtení. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se nikdo nehlásí. Pan místopředseda
vlády a ministr financí.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Pane
předsedo, pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, chtěl bych vám ještě dodatkem
říci asi dvě věci k té diskusi.
Pokud jde o vstup nebo nevstup zahraničního - tady
to bylo nepřesně nazváno monopolem státu,
o žádný monopol státu z tohoto hlediska
nejde, je to chování se subjektů na základě
zákona, který upravuje a to není monopol.
Byl předmětem i diskuse ve vládě.
Ministerstvo financí dávalo trochu jiný návrh,
nicméně vláda byla tohoto názoru.
Já nemám teď ani právo tento názor
vlády měnit, nicméně myslím
rovněž, že v rámci dostatečně
dlouhé lhůty, kterou budete mít, pokud schválíte
tento zákon do druhého čtení, že
sněmovna odpovědně posoudí tento problém.
Neměl by nás traumatizovat.
Druhou poznámku bych chtěl říci, že
ten zákon je předmětem obrovského
lobování na jedné straně velikých
společností, na druhé straně malých
podnikatelů, kteří mají malé
počty automatů atd. Ti velcí by chtěli
mít monopol, ti malí se tomu zase brání
atd. Toto je vyvážený kompromis, tento zákon,
mezi těmi všemi silami, které se v této
oblasti nacházejí.
Chtěl bych, abyste toto věděli. My jsme se
všemi těmi asociacemi vedli poctivou debatu, proto
také se ten zákon opozdil a rozhodně bych
chtěl sněmovnu ujistit, že zákon představuje
podstatné vylepšení v oblasti her, sázek
atd., zprůhlednění, zpřísnění
dohledu a určitě potřebujeme tento zákon
mít.
Proto bych ještě jednou rád na vás apeloval,
abyste jej do druhého čtení propustili. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se nikdo nehlásí, takže ji končím
a než přednesu návrhy usnesení, prosím,
abyste se znovu zaregistrovali.
V obecné rozpravě nejprve zazněl návrh
na zamítnutí předloženého návrhu.
Podle § 90 budeme o tomto návrhu hlasovat nejdříve.
Jedná se o 79. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 8, proti 69 poslanců.
Dovolím si vám navrhnout další návrh
usnesení: Poslanecká sněmovna přikazuje
předložený návrh k projednání
rozpočtovému výboru. Má někdo
jiný návrh? Není tomu tak. Můžeme
hlasovat. Jedná se o 80. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh usnesení byl schválen. Pro hlasovalo
82 poslanců, nikdo nebyl proti.
Děkuji společnému zpravodaji.
Přistoupíme k projednání bodu 38,
kterým je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2080. Z pověření vlády jej uvede
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, z pověření
vlády předkládám v rámci prvého
čtení Poslanecké sněmovně novelu
zákona o investičních společnostech
a investičních fondech. Rovněž u tohoto
zákona bych velmi rád chtěl zdůraznit,
že vypracování této novely předcházela
obrovská spousta diskusí, které se o postavení
investičních fondů vedly v uplynulém
období na různých úrovních.
Výsledkem těchto diskusí, jejich zhodnocení,
vyhodnocení je předkládaný návrh
novely stávajícího zákona, který
- pokud jde o koncepční pojetí investičních
společností a investičních fondů
- nepředstavuje zásadní změny. Nicméně
změny, které v novele jsou, považuji za významné
a jsou zaměřeny zejména na následující
věci:
Především dochází k jednoznačnému
vymezení subjektů, na které se zákonná
úprava vztahuje. Dále dochází k posílení
úlohy státního dozoru, spočívající
zejména v rozšíření škály
sankcí, které budou moci být ukládány.
Dále novela obsahuje konkretizaci úlohy a postavení
bank, depozitářů. Za významný
prvek této novely považuji zpřesnění
informační povinnosti investičních
společností a investičních fondů,
která pro investory bude znamenat daleko přesnější
a průhlednější hospodaření.
Novela obsahuje i konkrétní vymezení obsahu
úplaty za obhospodařování majetku
v podílových fondech a majetku investičních
fondů, nově též i majetku penzijních
fondů investičních společností.
Tento zákon zabezpečuje ochranu investorů
zejména tím, že jasně vymezuje kategorie
investičních společností, investičních
fondů a podílových fondů, chrání
jejich označení, podřizuje je státnímu
dozoru a daňovými zákony jim zaručuje
výhodnější daňový režim.
Rozhodnutí o tom, komu investor svěří
své prostředky, zda investičnímu či
podílovému fondu, jejichž činnost je
upravena a zároveň omezena zákonem, anebo
subjektu, jehož činnost zákonem upravena nebo
omezena není, záleží na míře
rizika, které je investor ochoten podstoupit, tedy výlučně
na jeho rozhodnutí.
Předkládaný návrh novely zákona
nepočítá se změnami limitů,
které jsou charakteristickým rysem investičních
fondů. Jejich zvýšení nebo dokonce zrušení
by představovalo mimo jiné podstatnou změnu
výchozích podmínek, za kterých do
těchto fondů vstupovali "dikové".
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, domnívám se, že tento
návrh novely je vyváženým návrhem,
a proto vám doporučuji, abyste jej schválili
a propustili jej do druhého čtení. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
poslance Tomáše Ježka, kterého žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
ministře financí, naše 39. schůze má
na pořadu novelizace několika zákonů,
které dohromady určují to, co se děje
na našem kapitálovém trhu. Jsou to: zákon
o cenných papírech, kde budeme mít dvě
verze, obchodní zákoník a právě
tento zákon o investičních společnostech
a investičních fondech, který uvedl před
chvílí pan ministr financí.
Víme, že veřejnost má k dění
na kapitálovém trhu celou řadu kritických
výhrad a jedna třída těchto výhrad
právě směřuje k činnosti investičních
společností a investičních fondů.
Proto velmi vítám, že se vláda ujala
úkolu novelizovat tento zákon a předložila
celou řadu prvků, které reagují jednak
na nové jevy, které tam jsou, jednak na kritické
jevy, které je třeba vrátit do řečiště
legality a tržní morálky.
První, co bych pochválil, je, že investiční
společnosti mohou obhospodařovat majetek penzijních
fondů. Je tam dále možno za velmi dobrý
prvek označit rozšíření informačních
povinností investičních společností,
investičních fondů o tržní hodnotě
portfolia. Za nejdůležitější vůbec
považuji ochranu drobných investorů, bývalých
"diků" při přeměnách
investičních fondů na jiný podnikatelský
subjekt manažerského typu tím, že se zavádí
povinný odkup akcií těch, kteří
nesouhlasí s touto transformací. Pak se tam rozšiřuje
celá řada sankcí, tím se posiluje
vlastně státní dozor, včetně
možnosti vyměnit nehodné orgány investičních
společností, které ne dobře vykonávají
svou činnost.
Je tam samozřejmě také celá řada
věcí, která by mohla být udělána
lépe, nebo která tam i chybí. A právě
proto, že jsou to tak velmi závažné věci,
velice doporučuji, aby sněmovna pustila tuto novelu
do druhého čtení, tedy do parlamentního
procesu, a věřím, že se nám podaří
v závěrečném hlasování
ve třetím čtení pustit na svět
velmi dobrou novelu tohoto zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám obecnou rozpravu. Nikdo se do ní
nehlásí, takže ji končím. Protože
nebyl přednesen návrh na vrácení navrhovateli
nebo na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem
na přikázání výborům
k projednání. Organizační výbor
navrhl přikázat předložený návrh
k projednání rozpočtovému výboru.
Má někdo jiný návrh? Není tomu
tak. Přistoupíme k hlasování. Přednesu
návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna přikazuje předložený
návrh k projednání rozpočtovému
výboru.
Prosím, abyste se znovu zaregistrovali, budeme hlasovat.
Zahájil jsem 81. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh byl schválen, pro hlasovalo 80 poslanců,
nikdo nebyl proti.
Dámy a pánové, tím jsme se vyrovnali
s bodem 38. Nyní prosím o malou chvilku strpení.
Přistoupíme k projednávání
bodu 39, kterým je
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2086. Z pověření vlády ho uvede
místopředseda vlády a ministr financí
pan Ivan Kočárník, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dovolte mi, abych stručně vzhledem k času
odůvodnil návrh novely celního zákona.
Změny, které tato novela obsahuje, by se daly shrnout
asi do 4 hlavních bodů. Tím prvním
je, že se vytváří nová organizační
struktura celních orgánů, která na
jedné straně umožňuje racionalizovat
práci celních orgánů, snížit
administrativu ze stávajících 21 oblastních
úřadů na 8 těchto institucí.
Na druhé straně v rámci této nové
organizační struktury počítáme
s vytvořením inspektorátu celní a
finanční stráže, toho, co nutně
potřebujeme pro boj s daňovými úniky.
Druhým prvkem novely jsou nové kompetence celních
orgánů při odhalování trestních
činů spáchaných v souvislosti s porušením
celním předpisů a předpisů
o daních a poplatcích. Tato úprava vytvoří
příznivější podmínky k
zamezování nezákonného dovozu, vývozu
a tranzitu zboží, včetně omamných
a psychotropních látek, a umožní tak
plnit závazky České republiky, které
vyplývají z mezinárodních smluv.
Třetím věcným bodem novely je skutečnost,
že se nahrazuje subsidiální působení
zákona o správním řízení
právními předpisy o správě
daní a poplatků. Tím se sjednocuje postup
celních orgánů při správě
cel a daní s postupem finančních orgánů.
Toto pokládám rovněž za velmi důležité.
Konečně čtvrtou věcnou změnou
je, že nová právní úprava zajistí
celní dluh. Při zajišťování
celního dluhu vytvoří stejné podmínky
pro všechny subjekty, které dovážejí
zboží.
Kdybych měl shrnout - záměrem novely celního
zákona je vytvoření lepších podmínek
pro odhalování celních a daňových
úniků, bude výsledkem zvýšení
příjmů do státního rozpočtu.
Navrhovaná úprava je kompatibilní s právní
úpravou v rámci Evropské unie. Doporučuji
sněmovně, aby novelu celního zákona
propustila do druhého čtení. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
poslance Jana Třebického, kterého žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Jan Třebický: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
celní zákon č. 13/1993 vznikal v hektické
době prosince 1992 a v mezidobí si vyžaduje
určité úpravy už vzhledem k tomu, co
jsme sami v tomto čase přijali ohledně určitých
mezinárodních úmluv.
Předně se jedná o posílení
kompetencí orgánů celních v oblasti
boje proti nezákonným praktikám a daňovým
únikům. Dále paralelně s tím
si vyžádá úpravu působností
celních a finančních úřadů
a jejich vzájemné užší vazby. Ukazuje
se, že k vyšší efektivitě bude potřeba
upravit samostatnou organizační strukturu celnictví.
V neposlední řadě, jak bylo zmíněno,
návrh akceptuje již přijaté mezinárodní
závazky vyplývající z ustanovení
článku 70 Evropské dohody, závěrečného
aktu Uruguayského kola, jednání v Marakéši
z předminulého roku a dvoustranných jednání
se Spojenými státy, Spolkovou republikou Německo
a Švédskem. Velice důležité jsou
úmluvy o tranzitu společenství, úmluvy
o sjednání formálních zjednodušení
formalit při výměně zboží
a jednání Evropské unie, společenství
volného obchodu CEFTA a EFTA z podzimu minulého
roku ve švýcarském Interlakenu.
Přestože, jak bylo zmíněno, úpravy
nebudou mít nulové náklady, lze říci
velmi obecně, že každá úprava,
která vede k pořádku v celnictví,
je vždy plusová. Proto z pohledu rozpočtového
výboru i z pohledu času, který je potřebný,
abychom zachytili hlavně letošní sezonu, je
velice dobře navrhován i vlastní termín
účinnosti od 1. července letošního
roku. Potřebnost, propracovanost a způsobilost novely
k projednání mne vede k tomu, že navrhuji,
abychom propustili návrh do druhého čtení
a přikázali rozpočtovému výboru.