Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Paynovi a otevírám
obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou
písemnou přihlášku. Táži
se, kdo se hlásí ze svého místa. Nevidím
ani přihlášku z místa, proto obecnou
rozpravu končím a otevírám rozpravu
podrobnou. Ani do ní se nikdo písemně nepřihlásil
a vidím, že se nehlásí ani nikdo z místa,
proto podrobnou rozpravu uzavírám.
A protože nezazněl
návrh na vrácení zákona výboru
k novému projednání nebo k zamítnutí,
může sněmovna přikročit ke třetímu
čtení. Uzavřením podrobné rozpravy
jsme druhé čtení ukončili, přistupuji
ke třetímu čtení a otevírám
rozpravu podle § 95, odst. 7. Nikdo se nehlásí
do této rozpravy, proto ji uzavírám.
Žádám navrhovatele
pana ministra Josefa Zielence, aby sdělil, zda hodlá
využít práva ještě jednou zhodnotit
celý návrh v závěrečném
slově, připomenout jej sněmovně. Není
tomu tak.
Táži se pana zpravodaje,
zda si přeje vystoupit se závěrečným
slovem. Není tomu tak. Poněvadž nebyly podány
žádné pozměňovací ani
jiné návrhy, přikročíme na
závěr třetího čtení
k hlasování.
Přednesu ještě
jednou návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
schvaluje vládní návrh zákona o zrušení
zákonného opatření předsednictva
Federálního shromáždění
č. 366/1992 Sb., o opatřeních ve vztahu ke
Svazové republice Jugoslávie (Srbsko a Černá
hora), ve znění zákona č. 215/1993
Sb., zákona č. 42/1995 Sb., a zákona č.
302/1995 Sb., podle sněmovního tisku 2114.
Odhlásil jsem vás,
prosím přihlaste se svými registračními
kartami znovu.
Dám ve 28. hlasování
hlasovat o předloženém návrhu usnesení.
Kdo jej podporujete, stiskněte
prosím tlačítko a zvedněte ruku. Kdo
je proti tomuto návrhu? 28. hlasování skončilo.
Ze 109 přítomných
bylo 105 pro, 2 proti. Návrh zákona byl přijat,
a já to tedy konstatuji.
Ukončili jsme projednávání
prvního bodu.
Nyní vyhlašuji 15minutovou
přestávku a sděluji sněmovně,
že během této přestávky se pan
prezident republiky Václav Havel s námi rozloučí.
Pokračujeme v 16.45 hodin.
(Schůze přerušena
v 16.27 hodin.)
(Schůze opět zahájena
v 16.45 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Vážení
páni poslanci, vážené dámy, zvu
vás do jednací síně. Je 16.45 hodin
a je na čase začít.
Dalším bodem je
Z pověření
navrhovatelů uvede předložený návrh
zákona pan poslanec Josef Ježek. Žádám
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedo,
dámy a pánové, dovolil bych si nejdříve
několik víceméně osobních poznámek
k danému tématu.
Nejsem povoláním
kartograf, jehož hlavním cílem je "čmárat
po mapách". Má profese je ekonomická
a regionální geografie. V rámci mé
odborné praxe jsem byl v období let 1969 - 1989
svědkem velice marných pokusů bývalého
režimu o reformu národních výborů.
Zcela paradoxně sametová
revoluce realizovala jednu z variant reformy národních
výborů a rozhodla revolučním způsobem
o zrušení krajských národních
výborů.
Před zhruba šesti
lety jsem se řízením osudu ocitl na jednom
jednání u kulatého stolu, kde jsem tehdy
v rámci bodu, který se týkal přípravy
voleb do tehdy ještě národních výborů
v roce 1990, kde jsem pronesl plamennou řeč o tom,
jak by bylo dobře zřídit v této zemi
obecní samosprávu.
Posléze jsem v dubnu 1990
měl tu čest být u toho, když skupina
lidí na Ministerstvu vnitra rozhodla o tom, že národní
výbory budou zcela logicky, s ohledem na předchozí
zrušení ústavního zakotvení vedoucí
role KSČ, zrušeny.
Mohu říct, že
celých šest let jsem byl tak či onak účasten
rozmanitých debat na téma reforma veřejné
správy, decentralizace atd.
To je, dá se říct,
moje individuální motivace, proč se domnívám,
že přes neúspěch vládního
návrhu ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků minulý rok v červnu, proč bylo
rozumné předložit tento zákon jako návrh
poslanecký.
Chtěl bych zejména
říct, že to není návrh zákona,
který především řeší
otázku územního členění,
který především neřeší
to, v kterém městě bude sídlit ten
či onen úřad, ale je to ústavní
zákon, kterým se vlastně vytváří
regionální úroveň samosprávy,
kterou Ústava předpokládá.
Jde zároveň o naplnění
principu subsidiarity uvnitř státu v této
oblasti, jak se později pokusím ještě
ukázat.
Jde o moment kompatibility s Evropskou
unií, která nyní funguje na základě
Maastrichtských dohod.
Cílem poslaneckého
návrhu ústavního zákona je vytvoření,
mohli bychom říci, krajské samosprávy,
je vytvoření zastupitelských orgánů
samosprávy, které jsou od roku 1990 v obcích,
též na úrovni krajů.
Nehrozí nová federace,
konfederace ani spolkový stát, protože Ústava
z roku 1992 jednoznačně stanoví, že
Česká republika je jednotný stát,
přesto však jistý prvek federalismu zde je.
Budoucí krajská zastupitelstva, podle platné
Ústavy, mohou předkládat návrhy zákonů.
Co je doposud známo o působnostech
těchto zastupitelstev?
Často se totiž tvrdí,
že o působnostech nikdo nic neví. Tak to není
pravda, protože vládní návrh ze srpna
1994 - byl to vládní návrh ústavního
zákona, jehož projednávání bylo
přerušeno usnesením sněmovny - s tím,
že Poslanecká sněmovna se vyslovila pro předložení
jednoho zákona o zemích a krajích, kde by
byla řešena jak působnost těchto zastupitelstev,
tak orgánů,
tak i výkon státní správy.
Čili tento vládní
návrh zákona o působnostech ze srpna 1994
(tedy 1,5 roku starý) hovoří zejména
o zajišťování veřejných
služeb v oblasti sociální péče,
zdravotnictví, dopravy, školství a kultury,
zejména zřizováním právnických
osob a zařízení. Dále by toto zastupitelstvo
mělo schvalovat vlastní rozpočet a hospodařit
podle něj, mělo by rozdělovat finanční
hospodaření právnických osob a zařízení,
jimž je zřizovatelem a přidělovat dotace
z vlastních rozpočtových prostředků
i kontrolovat jejich použití.
V rámci přípravy
zákona o krajích lze s jistotou očekávat
diskusi o event. působnostech v oblasti životního
prostředí, územního plánování
i regionálního rozvoje.
Předkládaný
poslanecký návrh ústavního zákona
doplňuje Hlavu VII Ústavy, Územní
samospráva. Přijetí návrhu v žádném
případě (to chci podtrhnout) neznamená
okamžité ustavení těchto územních
samosprávných celků.
Domnívám se, že
je v obecném zájmu, aby příslušné
krajské volby byly uskutečněny nejdříve
společně s volbami obecními i senátními
v listopadu 1998. Proto je žádoucí, aby o nezbytném
doplnění ústavy rozhodl ještě
tento současný ústavodárný
Parlament.
Obě komory, které
vzejdou z letošních voleb, budou muset do konce roku
1997, případně do poloviny roku 1998, projednat
a schválit velké množství právních
norem, které by event. tyto volby umožnily, včetně
nového zákona o obcích, zákona o krajích
a zemích, nový zákon o okresních úřadech,
event. nová rozpočtová pravidla a celou řadu
dalších.
Význam nových rozpočtových
pravidel je nutno velice vyzvednout, protože doufám,
že se podaří prosadit institut finančního
vyrovnání rozpočtů obcí v rámci
krajů i rozpočtů krajů v rámci
celého státu, včetně oddělení
rozpočtů obcí od rozpočtů okresních
úřadů, což umožní mj. neprodleně
zrušit problematická
okresní shromáždění. Ale přesto
další úroveň veřejných
rozpočtů, tzn. rozpočty krajské, ze
kterých bude možné přispívat
např. na provoz nemocnic, na veřejnou dopravu (což
je nyní velice aktuální problém),
na různé ekologické investice,
nemůže pravděpodobně existovat dříve
než v r. 1999.
To jsou tedy zásadní
motivy, proč je poslanecký návrh ústavního
zákona navržen. Je to zásadní opatření
v oblasti decentralizace a reformy veřejné správy,
ale s tím, že proces decentralizace i proces reformy
veřejné správy tím vyřešen
není. To je téma věčné, téma,
které hýbe každým státem, pokud
existuje. Myslím, že skutečně by bylo
rozumné, kdyby po čtyřech letech diskusí,
pro někoho po šesti letech, tento ústavní
zákon byl schválen a umožnil další
postup.
Myslím, že by bylo
docela užitečné připomenout výroky
známého politologa Jacka Rupnika, který se
zde zúčastnil jednoho velmi zajímavého
semináře o decentralizaci.
Já si dovolím pár
vět odcitovat: "Ale ve střední Evropě
zjišťujeme také něco, co platí
zvláště pro Českou republiku. Po úvodní
fázi velké euforie, nadšení a angažovanosti
lidí, nastala fáze apatie, skepse, ne-li rezignace
na politiku. Výzkumy veřejného mínění
ukazují, že nové demokratické instituce
jsou již zpochybňovány, důvěra
k nim třeba na rozdíl
od trvalé důvěry v prezidenta klesá.
Únava z demokracie, která se teprve rodí,
je nebezpečná a zde právě vzniká
nejpádnější argument pro decentralizaci,
protože občan se potřebuje identifikovat s
něčím, co je mu blízké, co
opravdu řeší jeho problémy.
Vyvstává ovšem otázka, zda mezistupeň
mezi obcí a státní mocí není
jenom další byrokratickou strukturou, která
bude zbytečně spotřebovávat peníze
a věci ještě více zkomplikuje, protože
na regionální úrovni nemusí být
politická většina stejná jako na úrovni
celého státu. Ale problémy, které
se řeší na regionální úrovni,
nejsou v tom nejplošším slova smyslu ideologické
nebo politické, mají více pragmatickou konkrétní
povahu. Decentralizace by mohla být prostředkem
k posílení občanské společnosti
a vůbec identifikace
společnosti s demokratickými institucemi. Není
pouze protiváhou působící na úkor
státní moci, ale rovněž posílením
demokratického procesu a tedy také posílením
soudržnosti státu."
Pokud je zmínka o soudržnosti
státu, dovolte mi připomenout onu (použiji
toho slova) tak zvanou moravskou otázku, ale jde o to,
jestli je to otázka pouze tak zvaná, protože
v geopolitických základech tohoto státu je
prostě dualismus. Čechy a Morava jsou celky, které
jsou jak v realitě současné, tak zejména
v dlouhé realitě
historické prostě zakotveny a stát, který
tyto dva celky slučuje, pochopitelně musí
mít takové státoprávní uspořádání,
aby nebyla ohrožena jeho soudržnost.
Čili pro řešení
této zásadní otázky státoprávního
uspořádání je opět velmi důležité
konečně v otázce ústavního
zákona rozhodnout. Zároveň je to věc
stability státu. Já jsem již několikrát
prohlásil, že moje motivace v této věci
je mnohem více dána mým působením
v zahraničním výboru než jakýmisi
představami o té či oné podobě
uspořádání veřejné správy.
V citátu z výroku
Jacka Rupnika byla zmínka o vytváření
různých byrokratických struktur.
Já bych si jen dovolil
sdělit Poslanecké sněmovně to, že
komise pro reformu veřejné správy měla
k dispozici materiál zpracovaný Úřadem
pro legislativu a veřejnou správu ČR pro
jednání vlády. Tento materiál byl
minulý týden ve středu rozmnožen, každý
člen komise ho má. Tam je přímo monumentální
seznam jednak dekoncentrovaných orgánů státní
správy, jednak seznam detašovaných pracovišť
ministerstev a jiných ústředních orgánů.
Čili pokud jde o to, že mají vznikat nějaké
byrokratické mezistruktury, tak myslím, že
toto je důkaz, že byrokratické mezistruktury
existují, přímo bují, možná
dokonce způsobem, který by se dal nazvat zhoubným.
Mohu pouze konstatovat, že ve všech
dekoncentrovaných orgánech státní
správy ve třetím čtvrtletí
roku 1995 pracovalo více než 106 000 pracovníků
a tento počet se po novém roce zvětšil.
Mohu říci, že jsme už překonali
celkový počet pracovníků ONV a KNV
z r. 1989 dohromady. Detašovaná pracoviště
ministerstev a jiných ústředních orgánů
státní správy celkem zaměstnávala
již téměř 3000 pracovníků.
Takže v této věci, pokud se má docílit
jisté racionalizace, tak je opět podle mě
nejvyšší čas.
Jednou z možností,
jak tyto byrokratické struktury nebo mezistruktury nějakým
způsobem zkrátit, tedy resp. zkrátit jejich
bujení, rozrůstání, je decentralizace,
což znamená přenesení působnosti
těchto institucí na samosprávný orgán,
v tomto případě krajský a zemský.
Podobné zhoubné bujení nastalo i ve sféře
rozpočtových a příspěvkových
organizací. Existuje totiž představa ministerstva
financí, která je v současné době
v připomínkovém řízení.
Jedná se o věcný záměr zákona
o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky ČR a obcí, čili o rozpočtová
pravidla. Zatím,
pokud vím, se počítá s tím,
že ve druhém pololetí t. r. by měl být
tento zákon předložen. V tomto materiálu
najdete např. takovéto teze:
Zejména v obecní
soustavě existují příspěvkové
organizace, které suplují podnikatelské subjekty
a u kterých vedlejší (podnikatelská)
činnost převažuje nad hlavní. U těchto
organizací se tak vytrácí původní
smysl, totiž poskytování veřejně
prospěšných služeb. Podnikáním
se státním či obecním majetkem určeným
původně k jinému účelu tak
mnohdy narušují korektní hospodářskou
soutěž, příp. se snaží obejít
daňové předpisy.
Jiná teze: Podnikatelská
činnost rozpočtových a příspěvkových
organizací se neomezuje na využívání
v hlavní činnosti momentálně nadbytečných
majetkových a pracovních kapacit, ale v mnoha případech
se stává středem péče a pozornosti
organizace na úkor její hlavní činnosti.
Současně chybí i rozumné zásady,
které by měly povahu právního předpisu,
rozumné zásady poskytování dotací
ze státního rozpočtu. Další požadavek
je konečně oddělit rozpočty obcí
od státního
rozpočtu, zrušit přerozdělování
přes rozpočty okresních úřadů,
začlenit rozpočty okresních úřadů
do kapitol některých ministerstev, resp. do kapitoly
jednoho ministerstva. Zde se uvádí alternativa např.
ministerstvo financí nebo ministerstvo vnitra.
Je to v podstatě zásadní
úkol, který fakticky umožňuje ukončit
daňovou reformu. Zde je možno říci i
to, že pravděpodobně může dojít
i k tomu, že případně budou navrhovány
další místní daně, např.
na regionální úrovni, samozřejmé
s tím, že celkové daňové zatížení
se rozhodně nebude zvyšovat, nýbrž by
mělo být sníženo. Toto jsou hlavní
prvky celého procesu decentralizace, regionalizace, které
by schválením tohoto ústavního zákona
měly být umožněny.
Nyní bych nesděloval
sněmovně dílčí připomínky
k návrhu ústavního zákona, k návrhu
jednotlivých článků, příp.
k jednotlivým pozměňovacím návrhům,
tak jak byly diskutovány a projednávány v
obou výborech. Chtěl bych se zeptat pana předsedy,
zda jsem přihlášen do podrobné rozpravy
s tím, že bych na začátku podrobné
rozpravy si dovolil o těchto problémech ohledně
znění jednotlivých článků
vystoupit. (Předseda PSP M. Uhde: Je tomu tak.) Pokud je
to možné, prozatím bych si vystoupení
navrhovatele dovolil ukončit. Děkuji vám
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Ježkovi. Připomínám,
že návrh zákona jsme v prvním čtení
přikázali výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
a ústavně právnímu výboru.
Zpravodajem výboru pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí
byl určen pan poslanec Jan Litomiský, zpravodajem
ústavně právního výboru poslanec
Marek Benda. Žádám pány poslance, aby
nás postupně informovali o stanovisku svého
výboru. Prvního předvolávám
pana poslance Jana Litomiského. Prosím, máte
slovo. Připraví se pan zpravodaj Marek Benda.
Poslanec Jan Litomiský: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, výbor pro veřejnou
správu, regionální rozvoj a životní
prostředí projednal přikázaný
text ústavního zákona a velkou většinou
ho schválil s jedním pozměňovacím
návrhem, který potom přednesu. Výbor
pro veřejnou správu vycházel přitom
z usnesení parlamentní komise pro reformu veřejné
správy, která se shodla převážnou
většinou na rozdělení České
republiky do 8 - 10 krajů a vycházela ze zásady,
že má být zachována
soustava okresních úřadů a okres se
má stát základní skladební
jednotkou nově vytvořených krajů.
Komise byla vedena především snahou nevytvářet
zbytečné úřady a co nejvíce
navázat na současný systém státní
správy.
Domnívali jsme se, že
vláda sama by měla mít zájem na tom,
aby se zbavila zodpovědnosti za věci, které
nedokáže sama z centra efektivně spravovat.
V současné době je situace taková,
že o řadě věcí rozhodují
úředníci a tyto věci jsou hluboko
pod rozlišovací schopností jednotlivých
ministrů, kteří potom nesou politickou odpovědnost
za něco, co nedokáží kontrolovat.
Pozměňovací
návrh, který jménem výboru předkládám,
zní takto: v bodu 5, Severočeský, vypustit
okresy Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Liberec
a v bodě 6, Východočeský, vypustit
okres Semily. Zařadit nový bod, Liberecký,
s okresy Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad
Nisou a Semily. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Litomiskému a prosím, aby v rozpravě
podrobné svůj pozměňovací návrh
ještě jednou připomněl, aby se na něj
nezapomnělo.
Prosím poslance Marka Bendu,
zpravodaje ústavně právního výboru,
aby se ujal slova.
Poslanec Marek Benda: Děkuji.
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, ústavně právní
výbor projednal 27. února 1996 návrh poslance
Josefa Ježka a dalších na vydání
ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků, tisk 1912.
Ústavně právní
výbor nepřijal usnesení, jímž
by doporučil Poslanecké sněmovně předložený
návrh ústavního zákona schválit,
zároveň nepřijal ani usnesení, jímž
by doporučil Poslanecké sněmovně předložený
návrh ústavního zákona neschválit.
Ústavně právní
výbor doporučuje Poslanecké sněmovně
jeden pozměňovací návrh, a to tento:
Článek 7, který
by měl znít: Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 30. června 1998.
Vycházeli jsme právě
z té představy, že pokud by se volby měly
konat, měly by být na podzim roku 1998, aby tedy
mohly být 30. června zahájeny definitivní
práce, aby se volby mohly konat.
To je vše, jasně to
svědčí o jednání ústavně
právního výboru.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Marku Bendovi.
Mám před sebou písemné
přihlášky do rozpravy. Prosím, aby přihlášení
zkontrolovali, zda jsem správně jejich přihlášky
roztřídil. Podle toho, co je na přihláškách
uvedeno, soudím, že poslanec Josef Ježek, paní
poslankyně Gerta Mazalová, dále pan poslanec
František Kačenka, Vladimír Řezáč
a Petr Kavan mají zájem vystoupit v podrobné
rozpravě, zatímco pan poslanec Jiří
Payne, pan poslanec Jaroslav Melichar a pan poslanec Jozef Wagner
se hlásili do všeobecné rozpravy. Je tomu tak?
Otvírám obecnou
rozpravu. Žádám pana poslance Jiřího
Payna, aby se ujal slova a aby se připravil pan poslanec
Jaroslav Melichar.
Poslanec Jiří
Payne: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
vláda České republiky se usnesla, že
považuje zrušení zemí v roce 1949 a vzniklé
územně správní uspořádání
z té doby za nespravedlivý akt, vzešlý
z byrokraticko-centristické praxe, a že je třeba
provést reformu státní správy, při
níž by měly být zrušeny kraje jako
umělý a zbytečný
mezičlánek mezi republikou a okresem.
Na tom se, vážená
sněmovno, usnesla vláda v červnu 1990. Pozoruhodné
je, že úroveň krajského zřízení
byla nazvána byrokraticko-centristickou praxí. Dnes
slyšíme argumenty přesně opačné.
Do jisté míry obdobou těchto návrhů
bylo již župní zřízení,
které bylo do jisté míry analogické
krajskému uspořádání po roce
1948, které bylo právě prosazeno pod vlivem
totalitní moci. Takže vidíme, že tutéž
instituci, nějaký správní článek
mezi obcí a vládou, mohou jedni nazývat
prostředkem k decentralizaci a jiní naopak za nástroj
byrokraticko-centristické praxe.
Vedle toho se ukázalo právě
při reformě veřejné správy,
kterou navrhnul premiér Pithart, že kroky nebyly systémově
promyšleny, nebyly zasazeny do nějakého základního
konceptu veřejné správy, avšak se z
toho také až dodnes vzpamatováváme.
Dodnes nebyly důsledky této nepromyšlené
reformy zcela napraveny.
Zároveň se stalo
tehdy zřejmým, že rozkolísání
státní správy, veřejné správy,
státního aparátu má závažné
důsledky. A pokud se mu chceme vyhnout, pak je potřeba
uvažovat o reformě vždy velmi dobře připravené,
je potřeba uvažovat o systémových změnách
a je potřeba také všechny reformy zavádět
k nějakému stanovenému datu a vědět,
co se v ten den stane tak, abychom
se na to mohli připravit.
Když dnes hovoříme
v souvislosti s navrženým ústavním zákonem
o reformě veřejné správy, ve kterém
nám navrhovatel dokonce slíbil řešení
všech možných i nemožných těžkostí,
které by spasitelně tento návrh odstranil,
pak si musíme skutečně položit otázku,
jak má vypadat naše veřejná správa.
Přejeme si smíšené úřady?
Přejeme si všeobecnou politickou správu na
územním principu? Nebo máme mít státní
správu monokratickou? Jak chceme uspořádat
státní správu? Mám pocit, že
v této věci zdaleka
nemáme jasno. A to je právě to, čeho
bychom se měli vyvarovat. Přesně stejně
jsme neměli jasno v době, kdy premiér Pithart
v létě roku 1990 navrhnul některé
zásadní změny ve státní správě.
Bohužel musím říci,
že všechny katastrofické předpovědi,
které jsem tehdy přednesl z tohoto místa,
se nám vyplnily. Tehdy jsem například předvídal,
že se klidně může stát, že
některá samospráva nám zvlčí
a že prošustruje obecní majetek a obec se dostane
takzvaně na buben, zbankrotuje. A podívejme se,
co se stalo v Hřensku.
Prodali dokonce pozemek pod radnicí. Samozřejmě,
že to až v poslední řadě. Napřed
rozprodali veškerý obecní majetek, takže
jim nezbylo vůbec nic. Všechny katastrofické
scénáře se vyplnily - bohužel.
A dnes stojíme na prahu dalšího kroku, který
spustí nekontrolovanou
řadu dalších katastrofických scénářů,
na které nejsme připraveni. Myslím si, že
by stálo za to, než přistoupíme k prvnímu
kroku, vědět něco o tom, jaké kroky
budou následovat. Měli bychom vědět
něco o tom, jak bude potom vypadat správní
postup, správní řízení. Měli
bychom vědět, v jakém poměru bude
přímá správa a hospodářská
správa. To všechno bychom si měli zodpovědět
dříve, než k takovému kroku přistoupíme.
Hrajeme zde zvláštní hru, protože pan
navrhovatel na jedné straně jako koaliční
poslanec se dovolává vlády, na druhé
straně navrhuje cosi, co není slučitelné
s dalšími vládními návrhy. Je
to zvláštní hra. Ptám se, co je cílem
této hry, protože zcela zřejmě tento
návrh nesměřuje k veřejné správě
liberálního státu. Ten návrh dokonce
ani nemá politický
rozměr. Politickou motivací - zdá se - je
snad jedině škodolibost, protože decentralizace
není programem, decentralizace za každou cenu není
řešením. Cílem je promyšlená
efektivní veřejná správa, ale decentralizace
sama o sobě není programem
a není řešením toho, o čem zde
navrhovatel hovořil. Pouhé nahrazení tzv.
pragocentrismu brnocentrismem nebo jakýmkoli jiným
centrismem může být pro Olomouc nebo Ostravsko
stejně tíživým. Naopak, nedořešené
postavení Prahy v tomto návrhu, který máme
před sebou, svědčí
o tom, že debaty o veřejné správě
zdaleka ještě nedospěly k okamžiku, kdy
bychom měli jasno v tom, co vlastně chceme budovat,
kdy bychom měli jasnou vizi.
A musíme se zde trochu
zastat Prahy, protože Praha je velmi často kritizována
za svůj pragocentrismus a nutno říci, že
některé kroky byly v posledních letech vůči
Praze více než macešské. Domnívám
se, že by si Praha jako hlavní město přece
jenom zasloužila větší pozomost. Nutno
říci, že má dnes například
životní prostředí horší
než celá řada severočeských oblastí,
právě proto, že tam investice byly do životního
prostředí, zatímco Praha je z důvodů
obrany před pragocentrismem nedostala. Dobrá. Je-li
ale tedy cílem efektivní, funkční,
levná veřejná správa - a já
k tomu dodávám ještě moderní
veřejná správa,
pak si musíme položit otázky, čemu,
jakému státu bude tato správa sloužit.
A problém je v tom, že
Česká republika se právě teď
nachází v období poměrně dynamického
rozvoje. Zatímco před několika lety jsme
netušili, neměli jsme představu, jak se bude
tento stát, jakou rychlostí se bude vyvíjet,
tak dnes o tom víme možná něco více.
Přinejmenším víme, že dynamika
rozvoje této země je poměrně veliká.
A právě proto je velmi obtížné
dnes se znalostí pouze rakousko-uherských byrokratických
postupů a komunistického správního
systému rozhodnout přesně, jaký typ
správy této země bude tím nejefektivnějším.
A já se ptám nepromítne se náhodou
do požadavků na územní členění
vybudování státního informačního
systému České republiky? Nebude to znamenat
revoluční
změnu v požadavcích na územní
uspořádání? Nestálo by za to
dnes opustit ta rakousko-uherská klišé a budovat
naprosto moderní státní správu, která
by nám právě ušetřila mnoho úředníků?
Ale pak by musela být založena na naprosto jiných
postupech, než na
rakousko-uherské byrokratické rutině. Pak
prostě ta teorie řízení musí
být na současné úrovni. Na tom bychom
se ale museli zde ve sněmovně dohodnout. To by musela
být součást té reformy veřejné
správy.
Nutno říci, že
profesor Weyr ve dvacátých letech se také
podrobně zabýval reformou veřejné
správy. Sám tehdy poukazoval na to, že rozvíjející
se Československo potřebuje veřejnou správu
moderní. Obávám se, že dnes nejsme zdaleka
ani na takové úrovni, na jaké byl profesor
Weyr ve dvacátých letech. Obávám se,
že předložený návrh ustrnul nejenom
na úrovni reformy premiéra Pitharta z roku 1990,
ale možná i na úrovni ještě starší.
Jestliže hovoříme
o správních územích, pak ta území
musí respektovat - a tak se to popisuje v různých
knihách zeměpisná, dopravní, hospodářská,
kulturní i historická hlediska. Nepochybně.
Problém je v tom, že jenom v dopravě se budují
nové koridory. Dopravní spojení se zcela
mění a navazují se na evropské dopravní
systémy a tím se i mění požadavky
na územní členění státu.
Obávám se, že se
nám mohou vyrojit náruživí přerozdělovači
peněz, kteří sice ukojí své
vášně plánovat, řídit
a slibovat, kteří možná budou uspokojeni
tím, že budou přemlouváni ve věcech
dotací, protože budou tyto dotace přidělovat.
A já v tom vidím dokonce snahu nahradit
těmito přerozdělovači objektivizující
kritéria, která by byla daleko smysluplnější.
Nechci teď být extrémně
podezíravý, ale na druhé straně jako
konzervativní politik vím něco o tom, jak
se lidé chovají, jestliže se dostanou do situace
pokušení.
A to pokušení - nedělejme
si iluze - ze strany zástupců obcí k představitelům
tohoto navrhovaného článku nepochybně
přijde. Obávám se, abychom si tady nevybudovali
regionální diktátory - přerozdělovače,
kteří budou vládnout obcím daleko
tvrdší rukou než liberální
vláda. Obávám se, aby nedošlo k záměně
samosprávy za rozpočtovou samoobsluhu. V žádném
případě - si myslím - nemůžeme
přijmout provizorní návrhy, dílčí
návrhy. Správní uspořádání
je třeba řešit koncepčně a s
rozvahou. Myslím si. že debata o analýze jednotlivých
vlivů, jednotlivých aspektů členění,
kořenů problémů, debata o reacionálním
návrhu řešení se zatím neodehrává.
České země
naštěstí přežily reformu z roku
1920. České země přežily i nespravedlivý
akt vzešlý z byrokraticko-centristické praxe
- jak to nazval premiér Pithart - který zrušil
země a zavedl kraje. Věřím, že
je reálná šance, že by české
země přežily i schválení návrhu
pana poslance Ježka. Ale materie je příliš
závazná, než abychom o ní žertovali
nebo abychom experimentovali. Dosud jsme se ještě
nevzpamatovali z kompetenčních přesunů
po zrušení KNV. Pokud cítíme a přijímáme
odpovědnost za tento stát, pak nemůžeme
podpořit další nepromyšlenou reformu,
která by přinesla jeho destabilizaci. (Potlesk.)