Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Jiřímu Paynovi. O slovo požádal
místopředseda vlády a poslanec Jan Kalvoda.
Já mu dám přednost před ostatními.
Připraví se pan poslanec Jaroslav Melichar.
Místopředseda
vlády ČR Jan Kalvoda: Pane
předsedo, děkuji. Já teď cestou sem
přemýšlím, jestli mám využít
toho práva přednosti, protože hodlám
vystoupit jako poslanec. Snad bude méně zdržovat,
když přednesu svůj příspěvek,
než abych dále váhal.
Chtěl bych se vyjádřit
k několika tématům, která evokuje
tento návrh zákona, stejně jako reflektovat
část rozpravy, kterou jsem vyslechl.
Za prvé bych chtěl
říci, že v roce 1990 - jsem stejně jako
pan poslanec Payne pamětníkem a poslancem ČNR
z té doby došlo k nastartování reformy
veřejné správy několika málo
kroky soustředěnými do několika málo
měsíců, v hektické legislativní
atmosféře. Byl přijat zákon o obcích,
zákon o hlavním městě Praze, zákon
o okresních úřadech. Byrokraticko-centristické
elementy, o kterých tady byla před chvílí
řeč, nebyly kraje jako takové, které
mimochodem dodnes máme v této zemi jako
územně správní jednotky, ale byla
to soustava národních výborů. A to
je mýlka, kterou jste - pane poslanče Payne - myslím
měl odhalit. Národní výbory, orgány
státní moci a státní správy,
sověty klasického typu, to bylo to, co bylo v polovině
roku 1990 zrušeno. Nikoli kraje.
Chtěl bych říci,
že nastal začátek reformy - v roce 1990 aniž
kohokoli ve snu napadlo, že je to zároveň konec.
Protože od té doby se nestalo vůbec nic. Od
té doby jako pamětník konstatuji, že
jsem v třetím parlamentě v třetím
volebním období svědkem argumentací
toho typu, že není dost analýzy, že je
třeba věci ještě promyslet. Ze není
třeba se ukvapit a že je třeba sledovat historické
a zároveň moderní evropské zkušenosti.
S tím vším já souhlasím. Souhlasím
s tím však s jistými rozpaky,
pokud to říkáme poté, co po třikráte
odkládáme tento základní krok, a poté,
co jsme po dvakráte slíbili svým voličům,
myslím tím skoro všechny zde přítomné
strany, že přestaneme analyzovat a váhat a
začneme jednat. Já vím, že reforma veřejné
správy je proces.
Je to proces, který se děje v moderních státech
v etapách. Trvá desítky let. Ale od roku
1990, zhruba od léta se v této zemi nestalo nic.
Já myslím, že je poněkud nemožné
volat po dalších debatách a nastolovat problémy
ve stylu ne jak, ale zda vůbec.
Myslím, že naší povinností bylo
uvažovat jak.
Teze o tom, že regionální
diktátoři mohu být horšími pány
obcí než liberální vláda vychází
z nějakého jiného modelu, než který
je v této zemi vůbec ve hře. Tady nejde o
regionální diktátory. Tady jde o volbu, jestli
některé regionální věci, regionální
záležitosti lépe spravuje stát ve svém
centru anebo regionální zastupitelstvo. V tom je
ten problém. Já netvrdím, že platí
teze, že státní úředník
rozhoduje vždy hůře a vždy špatně.
Konec konců vždy úplatně. A
že vždy lépe rozhoduje zastupitelstvo. Ale jednu
významnou výhodu z hlediska demokracie regionální
zastupitelstvo přece jenom má. Ono je totiž
politicky odpovědné mnohem přímočařeji
a zřetelněji, než úředník
ve třetím odboru v první sekci ve třetím
patře centrálního
ministerstva. Na toho totiž žádná regionální
politická odpovědnost dopadnout ani nesmí,
protože státní správa na rozdíl
od samosprávy, má tu kvalitu, že musí
prosazovat vždy rovně administrativní záměry
a rozhodovat vždy rovně o právech a povinnostech
občanů a právnických osob a že
musí být vysloveně imunní vůči
regionálním politickým vlivům což
naopak regionální zastupitelstvo býti nemusí.
Nejlepší cesta jak
zamezit diskusi i decentralizaci státu, o kterém
můžeme diskutovat, jestli je nebo není programem
- já si myslím, že je programem ale vždy
vztaženým ke konkrétnímu stavu centralizace
státu. Myslím, že diskuse musí z tohoto
výchozího stavu vycházet.
Existují některé
mýlky, které mají velmi tuhý život,
např. že regionální samosprávy
budou znamenat další mezivrstvu úřednickou
případně byrokratickou, to zní ještě
o něco pejorativněji. Posuďte sami.
Od roku 1990 do dnešního
dne vzniklo celkem 62 druhů různých expozitur
ústředních orgánů státní
správy, dnes ústředních správních
úřadů. 52 dekoncentrátů, druhů
dekoncentrátů a deset detašovaných pracovišť.
Existuje snad silnější
důkaz o tom, že existuje jakási poptávka
po regionální rozhodovací úrovni?
Existuje snad silnější důkaz o tom,
že stát spouští své rozhodovací
struktury na různé regionální úrovně,
něco větší než obec, něco
menší než okres, velký jako kraj, o něco
větší než kraj, to všechno jsou územní
obvody v kterých rozhodují expozitury ústředních
orgánů státní správy.
Byla zde řeč o státním
informačním systému. Není snad evidentně
výhodnější a evidentně úspornější
co do počtu pracovních sil ve státní
správě, jestliže z těch 60 druhů
různých lokálních a rozhodovacích
agend se alespoň z poloviny vytvoří jeden
krajský nebo chcete-li zemský úřad,
manažersky řízený se stejným
způsobem vyřešení
správních agend a identickým informačním
systémem? Není to nejen úspornější
co do peněz za budovy, otop, světlo, auta, obslužné
síly a není to zároveň efektivnější
co do rychlosti rozhodování? Já si myslím,
že ano. Jestliže ne, pak diskusi veďme dál;
situace vypadá,
že ji asi povedeme počtvrté po zralém
a uvážlivém odkladu ještě v dalším
volebním období. Co mně však na tom
trochu osobně překáží je jedna
věc. Já si myslím, že věrohodnost
v politice je všude jenom jedna, a že potřetí
nebo počtvrté slibovat že
už přistoupíme vážně k problému
decentralizace a reformy veřejné správy,
může být zajímavé pro nás,
že však to nebude přispívat k věrohodnosti
ústředních politických struktur vůči
občanům, které to konec konců nemusí
opravdu zajímat. Mně by se zdál docela
pozoruhodný až zvláštní až
perverzní občan, který by se zajímal
o taje veřejné správy, o kompetenční
přesmyčky a podobné věci. A koho by
to mělo zajímat, protože zachází
s penězi daňových poplatníků
a je povinen sledovat efektivitu rozhodování státu,
to je přece ten,
kdo za to odpovídá a může to změnit.
To je parlament.
Já asi skončím
s tímto svým expozé. Vždycky je nutné
se postavit za požadavek uvážlivého, na
základě analýzy postaveného kroku
veřejné správy. Myslím si jen, že
nemám právo to říkat v případě,
že jsme to před lety slíbili. Pak budeme totiž
muset odpovídat na to, proč jsme tak dosud ještě
nečinili. Ale obecním jmenovatelem celého
tohoto problému je, jestli stát nalezne odvahu,
aby některé své rozhodovací funkce
přesunul tam, kam evidentně patří.
Jestliže si odpovíme na otázku jestli existuje
regionální život, jestli neexistuje, pak se
nemáme zde v podstatě o čem bavit. Jestliže
však ano, z hlediska životního prostředí,
kulturních zařízení, regionálního
a obecního významu, sociální politiky,
školství, potom asi regionální život
existuje a potom jde o to, jestli zvolíme adekvátní
míru decentralizace, samozřejmě přiměřenou
všem okolnostem. Ovšem to je debata o tom, jak a ne
debata o tom, zda.
Nemohu si nevzpomenout při
debatě o otázkách typu "jak se řeší
dopravní cesty" a "co to udělá
s územní strukturou státu" na nedávnou
situaci docela komentovanou v novinách. Co se stane v případě,
že dopravce na lince autobusu mezi pěti obcemi usoudí,
že tato linka není zisková. Tak ji prostě
zruší. Stane se
pak, že děti z pěti obcí mají
potíže s tím, dostat se do školy. A jejich
rodiče z pěti obcí mají potíž
dostat se do práce. Starostové se sejdou a nastane
problém státní dopravní politiky.
Dostaví se ministr dopravy a je vystaven atakům
na dotace. Pochopitelně,
že na státní dotace. Kdybyste zapátrali
v paměti a podívali se na vládní návrh
zákona o působnostech vyšších samosprávných
územních celků, zjistíte, že
mezi ty působnosti patří právo uzavírat
smlouvy k zajištění veřejných
služeb. Také dopravních služeb.
Přece jenom v rámci regionu, který zpravidla
dnes při mobilitě našich spoluobčanů
a při mobilitě pracovních sil větším
než v okresním měřítku, přece
tam je možno uzavřít smlouvy k uzavření
dopravních služeb s dopravcem, který prostě
bude muset, neboť je
jenom jednou ze dvou smluvních stran, kompenzovat ziskové
a neziskové autobusové linky. Jen tak se stane,
že nebude nutno žádné peníze z
veřejných prostředků, ať už
obecních, neboť obce je nemají, nebo státního
rozpočtu, který vždy má tyto peníze,
prostě platit.
Jsem dalek tvrzení, že
doprava nebude klást nároky na dotace, vždycky
ano. Ale tvrdím, že ne v takové míře
jako by byl nějaký regionální politický
subjekt, který bude mít působnost uzavírat
s dopravci takovouto smlouvu. Je to jeden příklad,
příklad, který reaguje na zprávy z
tisku. Ale je to o tom, nakolik je schůdnější,
aby ministerstvo řešilo otázky, která
trať je dostatečné obsazená, která
linka je dost obložená, jestli bude dopravní
referát okresního úřadu stavět
hlídku na různé tratě a zkoumat,
zdali je tam dost lidí nebo jestli nejezdí moc veliké
autobusy. To všechno je přece absurdní a může
to vyhovovat jen tomu trendu stálého rozšiřování
ústředních expozitur až do regionu k
posuzování toho či onoho. Státní
dotace je důležitá věc, je třeba
kontrolovat podmínky, zda
byly splněny těmi, kterým se dává.
Ale podle mého názoru absurdnější
příklad centralistického typu tohoto státu
může být přenesen ze života nikoliv
vymyšlený jakýmisi koryfeji samosprávy,
podivíny, kteří hrají svou politickou
hru a nedostatečně
analyzují.
Paní a pánové,
omlouvám se za rozvláčnost před poloprázdnou
sněmovnou, domnívám se, že pan prezident
před chvíli hovořil o jakési bilanci
a že jsou věci, které jsme všichni společně
zvládli a věci, které jsme nezvládli.
Toto je patrně věc, u které volání
po analýze a uvážlivosti bude jejím
osudem. Já si však myslím, že jen jediný
argument mluví pro to, abychom konečně přestali
uvažovat a začali trochu jednat. Může
se totiž stát, že občan této země,
stejně jako my všichni i v této sněmovně
zvyklí teprve několik let na politiku jako takovou,
usoudí, že neustálé sliby decentralizace
a většího angažmá občana
jako občana, nikoli jako partajníka, že to
jsou sliby, které se opakují každé čtyři
roky a že už nikoho nebaví. Občan se může
rozhodnout, že politika
je něco vzdáleného na co nemá vliv,
možná něco špinavého, protože
decentralizace se pouze slibuje a nekoná. To je důvod,
pro který jsem vystoupil a řekl, že si myslím,
že otázka struktury státu, stejně jako
dělení veřejné správy není
otázkou až
tak jen technologickou, ale otázkou politickou. A to prioritní.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Jaroslav Melichar. Obecná rozprava pak bude pokračovat
vystoupením pana poslance Jozefa Wagnera.
Poslanec Jaroslav Melichar: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, příznivci vyšších
územně samosprávných celků
jsou přesvědčeni, že jejich vznikem
bude splněn cíl nebo přání
spočívající v decentralizaci státní
správy a samosprávy. Dovolím si poznamenat,
že tak zvaný centralismus případně
arogantnost moci, jak často slyšíme z vyjádření,
jimiž někteří charakterizují
současný stav veřejné správy,
bude podle mého názoru v plné míře
bujet právě na krajské úrovni, protože
tam bude podle mého názoru mnohem
nedostižitelnější. Představa, jak
vyšší územně samosprávné
celky ulehčí občanům vyřizování
jejich záležitostí, jak občané
pocítí větší míru svobody,
jak silněji budou vnímat svou rozhodující
úlohu je - promiňte mi ten výraz - iluze.
Stejnou iluzí je domněnka
o zlepšení finanční situace obecních
pokladen, protože daně vybrané v těchto
celcích budou použity jednak na financování
činností ne financovaných státním
rozpočtem, jednak navíc nemalá jejich část
půjde na režijní provoz, nákup budov,
na mzdové náklady
administrativy vyšších územně samosprávných
celků. Obce tudíž budou chudší.
V uvádění
vzorů a příkladů některých
států západního světa, kde
vícestupňový systém veřejné
správy existuje, bych byl značně rezervovaný,
protože i v těchto zemích lze vidět
snahu o jejich redukci, protože je přebujelá,
nákladná a těžkopádná.
Posoudit, zda například německý občan,
který má nad sebou několikero úřadů,
pociťuje větší svobodu a demokracii, než
kdyby některý článek státní
správy byl zrušen, si i při největší
fantazii nedovedu představit.
Předkladatelé projednávaného
návrhu místo aby se zamysleli nad smyslem veřejné
správy, nad možností předání
větších pravomocí obcím, statutárním
městům, okresním úřadům,
zvážili účelnost či zbytečnost
nejrůznějších dekoncentrátů
a jiných úřadů, tedy aby realizovali
záměr, na kterém se asi všichni shodujeme,
což je zúžit úlohu státu, tedy
vlády na záležitosti nezbytně nutné,
tak raději rozparcelují Českou republiku
na 9 či více útvarů a každého,
kdo s takovým řešením nesouhlasí,
označí buď
za zarytého a arogantního centralistu, nebo ho rovnou
vrhnou do propadliště dějin, mimochodem výraz
vskutku originální, případně
sugestivně konstatují, že absenci krajského
uspořádání pocítí občané
smutně sami na sobě.
O jásajících
občanech nad schváleným návrhem zákona,
který je na pořadu jednání, mám
vážné pochybnosti. Bez komentáře
raději nechávám některá vyjádření
zastánců vyšších územně
samosprávných celků, protože nechci
přidělávat práci mandátovému
a imunitnímu výboru. Umím si ale představit
a stál by možná za pozornost model dalšího
stupně veřejné správy, jako je v Portugalsku
nebo Dánsku, to je na úrovni dnešních
okresů.
Dámy a pánové,
věřím v soudnost a rozum této sněmovny.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Jozef Wagner, připraví se pan poslanec
Petr Čermák.
Poslanec Jozef Wagner: Dámy
a pánové, vážený pane předsedo,
nevěřím v soudnost žádného
orgánu. Věřím v to, co představuje
zájmy těch orgánů, věřím
v to, co představuje skryté zájmy nevyslovené,
mocenské zájmy různých politických
stran, různých mocenských skupin. To je základ,
o němž se tady dnes hovoří.
Pokud si vzpomínám
a pokud jsem dobře sledoval své předřečníky,
tak pouze jednou zde padlo slovo samospráva a pořád
se mluví o veřejné správě.Ale
předmětem, o němž se má teď
jednat, není veřejná správa, ale samospráva.
To je základní mýlka, o niž v tuto chvíli
jde. Ještě z tohoto místa nikdo neřekl,
že Evropa nějakým způsobem má
tu samosprávu řešenou a že o té
samosprávě mnoho ví a že z těch
vědomostí vzniklo něco, co se nazývá
Evropská charta samosprávy. V této sněmovně
byla několikrát zmíněna, pokud mne
paměť neklame, v tom smyslu, že se zde někteří
moji kolegové a kolegyně ptali vlády, proč
že nehodlá přistoupit k Evropské chartě
samosprávy. A to
je základní filozofický a politický
problém, před nímž stojíme. Nikoliv
hloupé povídání o tom, co zastiňuje
problém, co vyvolává jen pseudoproblém.
Já bych samozřejmě
mohl potvrdit i obavy z druhé strany, vaše obavy,
že vznikne něco, co nebude ve svých počátcích
zcela akceschopné, protože to nemůže být
zcela akceschopné, neb jistě máte pravdu,
když tvrdíte, že regionální struktura
rakousko-uherská byla dávno poničená,
že československá z roku 1920 se nepovedla,
musela být o 8 let později změněna
a samozřejmě
v životě dávno zanikla a že poválečná
byla komunistická, 2x měněna. Tedy po válce
nejdříve země, poté malé kraje
a poté velké kraje.
Samozřejmě každá
správa regionů měnící hranice
a měnící kompetence vytváří
nové trvalé prvky života a některé
se ničí. Takže jsou na našem území
zbytky mnoha regionálních struktur. To samozřejmě
každý z nás ví, ale také každý
z nás ví, že dokud nerozhodneme a dokud Parlament
zákonem nestanoví povinnost vyhlásit volby
do samosprávných celků, že žádná
samospráva nebude
a že nebude lze některé věci přiblížit
občanovi, to je jeden problém, který vás
možná tolik netíží, byť by
právě měl tížit ty, kteří
nahlížejí z úhlu pohledu konzervativní
či liberálního, protože blíže
k občanovi je blíže k vaší vizi
bez jakékoliv regulace.
Nicméně vy vždy právě tak jako
my, v tom se v politice nikdo nelišíme, umíme
v pravou chvíli zamlčet to, co by mluvilo proti
nám a mluvit o tom, co mluví pro nás. A tak
se tady nemůžeme domluvit v tomto konkrétním
problému samosprávy, protože vy mluvíte
o jiném a my mluvíme o jiném. A ten hrách
lítá na různé zdi a dohoda je vyloučena.
Takže proč? Kladl
jsem si otázku proč je ta dohoda vyloučena?
Proč někomu, a zejména české
vládě, protože ta ji nechce, pokud vidíme
vládu jako většinu české vlády,
protože jak jsme se právě přesvědčili,
část české vlády by se zřízením
samosprávy souhlasila, tak proč tedy ta větší
část české vlády ji nechce?
Protože opět z tohoto místa nezaznělo
to podstatné. Žádnou kompetenci nevezme žádná
samospráva obcím, ale státu. Praha,
centrální moc, bude už navždy tak oslabena,
že žádné vládě se nebude
vládnout pohodlně.
Představte si skutečnost,
dámy a pánové, že by dnes, ale nejen
dnes, ale nejméně celou dobu transformace, existovala
samospráva. A představme si, že by byla politicky
stejné barvy jako pražská vláda a přesto
by byly pražská vláda a samosprávní
zastupitelstva regionální vlády v trvalém
sporu. O co? No samozřejmě o finance, o peníze,
o majetek. A to je hlavní a zásadní problém,
proč ani předseda české vlády,
ani jeho straničtí
kolegové z vlády netouží po tom, aby
existovala samospráva. Ale dokud nebude existovat, nebudou
mít občané této země zajištěny
ty služby, které nezbytně musí zajišťovat
jenom regionální úroveň, na kterou
je stát příliš velký a okres
příliš malý.
Kdyby to bylo existovalo v době
privatizace, byla by si právě zastupitelstva řekla
o to, o co si říkaly obce, o bezplatné převody
na obec, takže o bezplatné převody na územně
samosprávný celek. To je to, co někomu překáželo.
Proto vláda neplnila svůj program, proto nedecentralizovala,
a proto musím říci na poznámku jednoho
kolegy, že decentralizace není program, že decentralizace
je program, ale centralizace způsobem, kterým nám
ji předvádí česká vláda
neplnící svůj program, je rovněž
program, ale špatný.
Domnívám se, že
toto bylo nutné říci, aby bylo jasné,
o čem je mezi námi spor. Teď stojí otázka,
když už není co zamlžovat, jestli jsme ochotni
k dohodě v zájmu občanů této
země a v zájmu této země samé,
neb není pravdou, jak zde zmínil některý
z předřečníků, že kraje
neexistují. Zrušeny byly krajské národní
výbory. Nic víc a nic méně. Kraje
existují. V krajích probíhá nějak
život, lidé mají společné zájmy
a v řadě oborů lidské činnosti,
zejména v infrastruktuře nelze řešit
krajské problémy žádným centrálním
rozhodnutím a žádnou dohodou obcí. To
lze řešit jediným možným způsobem,
rozhodnutím příslušného orgánu
samosprávy toho kterého kraje. Takže k obviněním,
která už byla zde řečena pro neplnění
vládního programu přidávám
další. Vláda brání pokroku v
řešení mnoha a mnoha regionálních
a ekologických problémů tím, že
brání ustavení samosprávy.
Abych dokázal, že
nepředkládám jen své vlastní
názory a že nepředkládám dokonce
v tuto chvíli ani stranické názory, velmi
rád bych vás seznámil s textem, který
jsem obdržel od zástupců 30 obcí bývalého
libereckého kraje, kteří se sešli, aby
posoudili možnosti zřízení kraje.
Cituji. Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky v Praze.
Dnešního dne se sešli zástupci 30 obcí
z území bývalého libereckého
kraje. Toto shromáždění
zástupců obcí nesouhlasí s tím,
aby se k řešení územně správního
uspořádání České republiky
přistupovalo bez pečlivého zvážení
všech okolností, zejména regionálních
vztahů. Jsme volenými zástupci občanů
a naší vůlí je obnova samosprávy
v území bývalého
libereckého kraje z těchto důvodů.
Příbuznost a celistvost
regionů z hlediska správního, ekonomického,
kulturního a komunikačního dopadu, které
dřívější rozdělení
do krajů nerespektovalo. Navrhujeme, aby byl vytvořen
územně správní celek Severovýchodní
Čechy se sídlem v Liberci. Toto území
je svým charakterem odlišné od západní
části bývalého Severočeského
kraje a má tedy jiné potřeby. Geograficky
tvoří námi navrhovaný územní
celek historicky osvědčený model. Vyzýváme
poslance, aby s maximální
vůlí pracovali na vytvoření legislativy
pro vznik vyšších územně samosprávných
celků v územích, která budou zárukou
dobré funkčnosti a oboustranné přístupnosti
mezi decentralizovanou mocí a občanem. V Liberci
dne 7. ledna 1996.
Vážení, já
jsem to nepřečetl jen proto, že jsem byl požádán,
ale proto, abych získal argumentační podklady
pro to, co řeknu dál.
Potřeba samosprávy,
tedy potřeba rozhodování na mezistupni mezi
obcí a státem, demokratického rozhodování
volených zástupců lidu, je tak silná,
že ji cítí zástupci obcí. Tato
sněmovna by to tedy měla vzít na vědomí.
To je argument bez ohledu na to, jaké zájmy či
nezájmy kdo skrývá nebo neskrývá.
Teď k zájmům.
Co ještě nemůže být nadobro vyřešeno,
když nemáme vyřešen problém samosprávy.
Samozřejmé nemohou být vyřešeny
problémy související s daňovou reformou.
Měli-li bychom samosprávu, mohli bychom uvažovat
zcela vážně o tom, že daňový
příjem státu, tedy to, o čem bude
rozhodovat tato sněmovna, se podstatně sníží
a mohli bychom mluvit o číslu, tedy o číslu
ze všech daní, se
kterými bude rozhodovat tato sněmovna, že se
bude pohybovat okolo maximálně 40%. O tom je zde
řeč. Tato řeč zde nemůže
být vážná, protože není
komu přikázat, aby s daněmi v regionech hospodařil.
Je zde řada zcela jednoznačných, jistých
a nečestných
důvodů, proč současná politická
reprezentace části vládní koalice,
především Občanská demokratická
strana, nehodlá přistoupit na to, co je evropským
standardem, na dva stupně samosprávy, na obec a
vyšší územně samosprávný
celek. Posloucháme zde učené
přednášky o tom, jak moderně v 21. století
je třeba organizovat státní správu.
Promiňte, ještě
vás chvíli zdržím. Vraťme se k
onomu problému, který zde otevřel první
řečník této debaty. Občan za
nějakou dobu v 21. století, ať budeme mít
obce, samosprávu, krajskou, okresní, jakoukoliv,
stát, cokoliv, bude ve velké většině
věcí moci disponovat přístroji, se
kterým se spojí s příslušným
úřadem a bude vše vyřizovat ze svého
bytu. To je možná vize budoucnosti a když ne
na něčem jiném, tak na tomto se asi
shodneme. Ale tato vize neznamená
nic jiného než technické možnosti. Ať
budou ovšem technické možnosti jakékoliv,
tak ve věcech kompetencí, které patří
blíže k obcím, musí rozhodovat někdo,
kdo byl občany právě k tomuto regionálnímu
rozhodování kvalifikovaně
zmocněn. A nelze uvažovat o tom - a teď vás
podezírám z toho, že ze zvyku z mnoha let zažitých
věcí v komunistickém režimu, vidíte
před sebou národní výbory jako orgány,
v nichž obojí se spojovalo. Nebude co spojovat. Orgán
samosprávy bude vykonávat svou
samostatnou působnost a o politickým okresech oddělených
od všeho ostatního jsme mluvili nebo mluvila již
první republika, takže to jsou věci, které
jsou lehce oddělitelné. Je jen třeba dát
volný průchod tomu, aby to politická praxe
mohla dokázat.
A protože víte, že
politická praxe by dokázala to, co říkají
obhájci samosprávy, tedy obhájci standardního
evropského řešení, tak to samozřejmě
z úzkých politických a mocenských
zájmů část sněmovny, přesně
označená část koalice, většinou
Občanská demokratická strana, nepodporuje.
Měl bych ještě
jednu poznámku ke kolegům z Moravy. Je průchodné
jediné politické řešení. Ve velké
části této sněmovny. To je řešení,
že vznikne samospráva v menších celcích
než jsou země. Problém zemí je samozřejmě
velmi komplikovaný v situaci, kdy existuje již jen
Česká republika historické země. Problém
zemí byl aktuální v roce 1990, když
mohla být řeč o obnovení zemské
správy. Nyní ta řeč v tomto smyslu
být nemůže, a to je mínění
velké většiny. Ale může být
řeč o tom, že vzniklá samospráva
na Moravě může dostat ústavní
kompetence k tomu, aby o některých moravských
záležitostech ve společných jednáních
zástupci moravských krajů mohli jednat společně
nebo jejich delegace. Rozhodně lze najít takovéto
ústavní řešení a v každém
případě lze
najít řešení, především
v politické praxi, za existence samosprávy.
Proto bych požádal
kolegy z Moravy, tedy z Českomoravské unie středu,
aby uvažovali, čím prospějí moravským
zájmům více - jestli tím, že
budou striktně žádat jednu zemi, nebo tím,
že podpoří samosprávu jako princip a
budou usilovat získat takové postavení na
Moravě v samosprávě, aby prospěli
samosprávě vůbec a moravské zemi zvláště.
Domnívám se, že
řešení vede jen touto cestou a že každý,
kdo v této sněmovně, v rozporu s tím,
co je jednoznačným evropským standardem,
odmítne samosprávné řešení,
odmítl kus nové demokracie v České
republice. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan
poslanec Petr Čermák, připraví se
pan poslanec Václav Nájemník.
Poslanec Petr Čermák:
Vážený
pane předsedo, vážení kolegové
a vážené kolegyně, jsme v situaci, kdy
všude kolem nás lítají slova jako decentralizace
a decentralizace a ještě jednou decentralizace.
Nechtěl jsem moc vystupovat,
ale vzpomněl jsem si v jednu chvíli při opakovaném
obviňování vlády z toho, že není
ochotna k decentralizaci, na jednu věc, kterou bychom si
možná měli připomenout. A sice tu, že
jsme v této sněmovně vládní
návrh na zřízení vyšších
územních samosprávných celků
zamítli. A není to tak dávno. Zamítli
jsme ho prostě proto, protože
se většině poslanců této sněmovny
zdálo, že samosprávných celků
je o něco více než jim spadá do kompetence.
Proti návrhu pana kolegy
Ježka mě nutí všechno, abych byl zásadně
proti tomu. Prostě ten návrh pro mě, přeložen
do řeči, které rozumím, je ten, že
zachováváme bývalé komunistické
rozčlenění státu, které se
nám většinou pohříchu nelíbilo,
i když to bylo možná díky krajským
národním výborům a ne hranicím,
to souhlasím, ale v každém případě
byly ty hranice udělány velmi necitlivě a
v mnoha případech
naprosto arogantně s tím, že chyběl
olomoucký okres. Je-li toto výsledek mnohaleté
práce komise, tak musím říci, že
ten výsledek mě poněkud zaskočil,
velmi překvapil a jsem si jist, že takovýto
výsledek bychom dokázali mít i za dvě
minuty na papíře, možná
i za minutu. To prostě není výsledek žádné
seriózní práce. Ani se nedivím, má-li
tato komise taková zadání, že se nesmí
měnit hranice okresů, že se musí více
méně vycházet z toho, co bylo, tak o jaké
mluvíme decentralizaci.
Jsem velmi rád, že
pan kolega, pan předřečník hovořil
o prohlášení 30 obcí libereckého
regionu. Doufám, že až budeme hlasovat o tom,
aby návrh poslance Ježka byl doplněn o liberecký
kraj, že mě pan kolega, a nebude sám, podpoří
a že v rámci decentralizace bude vlastně celá
sněmovna pro. To
jako Liberečák budu opravdu velmi šťastný.
Ale musím říci jedno: Toto prohlášení
není jako spontánní výraz toho, že
obce na Liberecku chtějí vyšší
územně správný celek. V žádném
případě, bylo by to matení pojmu a
nepravda. To je prostě výraz toho, že
tyto obce mají hrůzu z toho, že by mohl projít
návrh pana kolegy Ježka v původním znění,
to znamená, že by opět spadly do jakéhosi
severočeského kraje se sídlem v Ústí
nad Labem. Nebýt tohoto návrhu, nikdy by nebylo
ani toto prohlášení a to bychom si také
jako úplně fér měli říci.
Další věc je
obecně. Jestli já žiji ve stejném státě
jako místopředseda koaliční vlády,
já nevím, já mám prostě ten
pocit, že žiji ve státě, kde byla již
řada kroků k decentralizaci učiněna,
obce, okresní úřady mají přece
pravomoce, o kterých se jim ještě před
pár lety ani nezdálo, ale nicméně
proto, že vím, o co těm obcím jde, i
okresním úřadům, tak mohu říci
myslím si jednu věc: Regionální život,
jak pan místopředseda vlády říkal,
nepochybně existuje, ale jsem si jist, že nepotřebuje
žádné hranice, dokonce jsem si jist, že
pro všechny uvedené argumenty existuje regionální
život jiný. Je prostě region výhodný
pro dopravu, jiný region výhodný pro ekologii,
jiný pro školství, jiný region pro zemědělství,
jiný region pro kulturu. Pořád
prostě nevím, co je regionálního na
politice, která dá do jednoho vyššího
územně samosprávného celku Jablonec
nad Nisou a Chomutov, jaký tam je společný
samosprávný regionální zájem.
Prosil bych, aby mi na to někdo odpověděl.
Nebo abych nebyl tak důsledně
severočeský, jaký tedy je regionální
společný zájem pro lidi v Mnichově
Hradišti a v Příbrami nebo v Sedlčanech?
Mezi nimi je Praha, oni většinou ani za celý
život se z jedné obce do druhé nemají
žádný důvod jet podívat a tvrzení,
že to je jakási kulturní
nebo dopravní entita, která potřebuje hranice
jako prstenec kolem Prahy, mě to nepřesvědčuje
o tom, že toto je pravda.
Jsem si jist, že regionální
život existuje, existuje sám, nepotřebuje mít
na silnici ceduli, že začíná jiný
region. Potřebuje jinou věc. Potřebuje financování
a o tom je celá tato debata, podle mého názoru
velmi zásadně.
Jedná se o to, že
vznikem regionu vzniknou místa, lokality, kde bude sedět
jakási zvolená skupina lidí, která
bude rozhodovat o tom, která místa regionu budou
podpořena tu kulturně, tam pro školství,
tam pro zdravotnictví. A existuje, a myslím, že
oprávněný, strach, který může
být reminiscencí na krajské národní
výbory, ale také nemusí, protože pochopitelně
moc vždy do určité míry může
přinášet a hrozí arogancí, to
zase nemá smysl
si namlouvat, že nikoli, prostě ty obce, ve kterých
nebudou sídla regionů, mají oprávněný
strach, že velká města budou sobě přidělovat
více na dopravu, sobě více na veřejná
osvětlení, sobě šlechtit divadla mnohem
více než ostatním obcím v tom
kterém vyšším územně správném
celku. Můžete mi namlouvat, že to tak nemusí
být, nebo nebude, ale já má prostě
strach, že bude.
To je ne všechno, co chci
k této věci říci, mám pro to
jeden důvod: neznám návrh zákona v
té podobě, v jaké o něm budeme hlasovat
a na příští debatu při třetím
čtení budu také připraven. Samozřejmě
připouštím, že v momentě, kdy budou
přijaty pozměňovací návrhy,
které dají vzniknout nikoli jen celku Liberec, protože
si myslím, že toto nemá s lokálním
patriotismem nic společného, ale
např. celku Pardubice, divím se, proč nepočítáme
s celkem Zlín, divím se, proč nepočítáme
s Opavou, divím se, proč nepočítáme
s Jihlavou, můžeme o tom diskutovat, ale mohu říci,
že čím více bude odhlasováno
pozměňovacích návrhů, které
zvětší počet těchto
celků, tím bude decentralizace větší
a tím více já konkrétně budu
pro tento návrh hlasovat. V podobě, v jaké
byl předložen a v jaké jsme ho dostali, je
ten návrh pro mne, a musím upozornit na to opět,
že nejen pro mne, ale pro celou řadu občanů,
z míst, která
nebudou sídlem regionu, je tento návrh absolutně
a zásadně nepřijatelný. A nemá
to nic společného s touhou po decentralizaci.