Poslanec Otakar Vychodil: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jak už zde pan předkladatel řekl, zahraniční
výbor, jak mu bylo přikázáno, projednal
dohodu o přístupu Republiky Slovinsko ke Středoevropské
dohodě o volném obchodu podepsané dne 25.listopadu
1995 v Ljubljani a kterou jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1997, a na své schůzi dne 21. února
1996 přijal doporučující
usnesení v tom smyslu, že zahraniční
výbor doporučuje Poslanecké sněmovně
vyslovit souhlas s vládním návrhem, kterým
se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
dohoda o přístupu Republiky Slovinsko ke Středoevropské
dohodě o volném obchodu, podepsaná dne 25.
listopadu 1995 v Ljubljani. To je všechno.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Otakaru Vychodilovi a k uvedenému vládnímu
návrhu otvírám nyní rozpravu. Písemných
přihlášek nemám. Nejsou ani jiné
přihlášky do rozpravy, takže ji končím
a přikročíme k hlasování.
Budeme hlasovat o návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny, které
je součástí předloženého
vládního návrhu. Dovolím si Vás
odhlásit a prosím o novou registraci. V tuto chvíli
mohu přistoupit k zahájení hlasování
č. 64.
Ptám se, kdo souhlasí s tímto usnesením?
Kdo je proti?
Hlasování skončilo
výsledkem 70 pro, nikdo proti. Usnesení bylo přijato.
Dalším bodem tedy je
Jedná se o druhé
čtení a opět prosím pana ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého, aby
z pověření vlády uvedl ve druhém
čtení předložený vládní
návrh.
Ministr průmyslu a obchodu
ČR Vladimír Dlouhý: Vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, po projednání
v zahraničním výboru je předkládán
ke druhému čtení návrh dohody o volném
obchodu mezi Českou republikou a Bulharskou republikou.
Tato dohoda je dalším ze sjednaných preferenčních
dokumentů a jejím cílem je významně
napomoci stimulaci růstu obchodní výměny
mezi oběma zeměmi. Zároveň se perspektivně
vytváří nová oblast volného
obchodu mezi státy přidruženými
k Evropské unii, která může v budoucnosti
napomoci k vytvoření celoevropské oblasti
volného obchodu.
Připomínám,
že tato dohoda předpokládá liberalizaci
vzájemného obchodu v průběhu přechodného
období, které skončí dnem 1. ledna
1998. K tomuto datu budou zásadně zcela odstraněna
cla obchodu s průmyslovými výrobky. Musím
však současně konstatovat, že se podařilo
v této dohodě sjednat i určitý objem
liberalizace obchodu se zemědělskými výrobky.
Dotýká se to vybraného okruhu výrobků
a je to možné považovat
za první etapu liberalizace agrárního obchodu.
Jak známo v této citlivé otázce to
považujeme za významný pokrok.
Závazky České
republiky vyplývající z dohody o volném
obchodu jsou v souladu s dříve přijatými
mnohostrannými i dvoustrannými závazky a
odrážejí reálný vývoj
transformace naší ekonomiky. Rovněž chci
připomenout, že již od 1. ledna t. r. je dohoda
prováděna předběžně.
Ze všech uvedených
důvodů, paní poslankyně a páni
poslanci, vám doporučuji vyslovit souhlas s předkládanou
Dohodou o volném obchodu mezi Českou republikou
a Bulharskou republikou.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Dlouhému. Předložený vládní
návrh jsme v prvém čtení opět
přikázali zahraničnímu výboru,
ten jej projednal a přijal usnesení, které
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2078/1.
Prosím nyní pověřeného
zpravodaje tohoto výboru pana poslanec Otakara Vychodila,
aby předložené usnesení uvedl.
Poslanec Otakar Vychodil: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
zahraniční výbor - jak mu bylo přikázáno
- se dne 21. února 1996 zabýval předloženou
dohodou a přijal k ní usnesení, kterým
doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit
souhlas s vládním návrhem, kterým
se předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu
Dohoda o volném
obchodu mezi Českou republikou a Bulharskou republikou,
podepsaná dne 15. prosince 1995 v Praze. Důvody,
proč to je pro nás výhodné, zde byly
řečeny naprosto explicitně, nemám,
co bych dále dodal. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vychodilovi a otevírám rozpravu. Písemné
přihlášky nemám, nikdo jiný se
do rozpravy nehlásí, takže rozpravu končím.
Budeme hlasovat o návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny, které
je součástí předloženého
vládního návrhu.
Zahájil jsem hlasování
č. 65 a ptám se, kdo je pro. Děkuji. Kdo
je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.
Pro hlasovalo 69, nikdo proti.
Konstatuji, že jsme toto usnesení přijali.
Děkuji panu ministru Dlouhému
a panu poslanci Vychodilovi.
Přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, kterým je
Je to sněmovní tisk
1968, třetí čtení. Zahajuji tedy třetí
čtení předloženého návrhu
zákona - sněmovní tisk 1968/3 obsahuje pozměňovací
návrhy ze druhého čtení návrhu
zákona.
Prosím pana poslance Křížka,
aby se ujal svých povinností, rovněž
pana poslance Třebického, aby se ujal funkce zpravodaje,
a sledovali se mnou rozpravu, kterou ve třetím čtení
otevírám. Do rozpravy je v tuto chvíli přihlášen
poslanec Jan Třebický.
Poslanec Jan Třebický:
Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
z důvodu zkráceně řečeno využití
současného institutu prominutí daně
v zákoně 337 o správě daní
a poplatků z roku 1992 Sb., a to na místo institutu
nově uváděného vrácení
daně, což v podstatě formulačně
je změna, ale zachovává věcné
hledisko celé záležitosti, stejně jako
dodatečně zjištěné skutečnosti,
že návrh pana poslance Tomáše Ježka
přednesený při druhém čtení
byl omylem zařazen do zákona na místo, kde
existuje již žádoucí úleva z daně,
se souhlasem předkladatelů kolegy Křížka
i momentálně nepřítomného Tomáše
Ježka předkládám v tomto okamžiku
s využitím zákona o jednacím řádu
§ 95 odst. 2 procedurální návrh na opakování
druhého čtení, a to nyní s tím,
že současně navrhuji, aby třetí
čtení se zařadilo jako bod č. 33 našeho
pořadu s tím, že se ostatní přečíslují.
Jsem připraven přednést
doplňující návrhy, které jsem
si dovolil vám včera nechat rozdat na lavice. Z
důvodů, jež jsem uvedl, myslím, že
vyhovíme podmínce 24 hodin lhůty tak, abychom
mohli ještě při této schůzi přistoupit
ke třetímu čtení.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Třebickému. Další přihlášení
do rozpravy nejsou, takže rozpravu končím.
Rozhodneme o návrhu pana poslance Třebického
ve smyslu § 95 odst. 2. Je zřejmé, o čem
budeme hlasovat. Připomínám, že hlasujeme
o tom, aby návrh zákona byl vrácen a opakováno
druhé čtení
zákona. Rozhodneme hlasováním č. 66.
Ptám se, kdo je pro návrh
pana poslance Třebického. Děkuji. Kdo je
proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
poměrem 77 hlasů pro, 1 proti. Návrh byl
přijat.
Vrátili jsme se do druhého
čtení projednávání tohoto zákona
a ve smyslu návrhu pana poslance Třebického
otevírám rozpravu. Hlásí se jako první
pan poslanec Třebický.
Poslanec Jan Třebický:
Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
na jednacím dni 39. schůze Poslanecké sněmovny
Parlamentu, konané 15. února 1996, byl předmětem
druhého čtení návrh poslanců
Josefa Křížka a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 357/1992 Sb., o dani dědické,
darovací a dani z převodu nemovitostí, ve
znění pozdějších předpisů
- tisk 1968, ve znění doporučeném
Poslanecké sněmovně ke schválení
rozpočtovým výborem ze 24. ledna 1996. Po
projednání tohoto uvedeného znění
s pracovníky ministerstva financí, zabezpečujícími
správu daní z procesně právního
hlediska bylo shledáno, že podmínkou pro odpis
pravomocně stanovené
daňové povinnosti a pro vrácení daně
je ve smyslu zákona č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, ve znění pozdějších
předpisů, existence vratitelného přeplatku.
Předpokladem vzniku vratitelného
přeplatku je zánik daňové povinnosti,
ke kterému může dojít pouze za užití
k tomu zákonem stanoveného institutu, přičemž
na daný případ lze aplikovat pouze institut
prominutí daně.
Proto předkládám
návrh, aby článek 11. bod 1 zněl:
Nastala-li v době od 24. 6. 1991 skutečnost uvedená
v článku l, v bodě 1 a 2, která byla
předmětem daně dědické, daně
darovací a daně z převodu nemovitostí,
nebo předmětem notářského poplatku,
příslušný finanční úřad
na základě žádosti podané do
6 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona, daň, popř. poplatek v rozsahu
osvobození uvedeného
v článku 1. v bodě 1 a 2 poplatníkovi
promine. Vznikne-li prominutím vratitelný přeplatek,
vrátí jej finanční úřad
bez žádosti do 30 dnů.
Druhý návrh, který
si dovolím později předložit, odůvodňuji:
V podrobné rozpravě při druhém čtení
předmětného návrhu byl předsedou
rozpočtového výboru poslancem Tomášem
Ježkem předložen pozměňovací
návrh, jehož smyslem je osvobodit od daně darovací
nabytí finančních prostředků
k účelům souvisejícím se vzděláváním,
lékařskou a sociální péčí.
Předmětné osvobození se
navrhovalo zapracovat do zákona č. 357/1992 Sb.,
o dani dědické, dani darovací a dani z převodu
nemovitosti, jako nové písmeno e) v § 20 odstavec
6. Přitom bylo zřejmě vycházeno ze
znění zákona č. 357/1992 Sb. ve znění
zákona č. 18/1993 Sb., kde § 20 odstavec
6 obsahoval pouze písmena a) až d). Ve stávajícím
znění citovaného zákona však
v § 20 odstavec 6 obsahuje již písmena a) až
i), přičemž podle písmene e) jsou osvobozeny
od daně z převodu nemovitostí vklady do obchodních
společností a družstev. Neboli
nebylo jistě záměrem navrhovatele právě
toto zrušit.
Vzhledem ke shora uvedenému
nesprávnému zařazení pozměňovacího
návrhu do stávajícího znění
zákona číslo 357/1992 Sb. předkládám
návrh, aby § 20 se doplnil v odstavci 13 tímto
zněním:
Odstavec 13. Od daně darovací
je osvobozeno nabytí peněžních prostředků
poskytnutých fyzické osobě, která
je prokazatelně použije na zvýšení
nebo změnu kvalifikace, studium, léčení,
úhradu sociálních služeb nebo na zakoupení
pomůcky pro zdravotně postižené, jakož
i přímé poskytnutí
takové pomůcky.
Tolik mé návrhy.
Snad jenom pro legislativu - do stena - si dovolím upozornit,
že v původním návrhu poslanců
Josefa Křížka a dalších v článku
1. na konci odstavce chybí ještě uvedení
jednoho ze zákonů, a to zákon č. 248/1995
Sb., to ovšem nepodléhá našemu schválení,
upozorňuji pouze na nutnou legislativní úpravu.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Třebickému. Do rozpravy se dále
hlásí pan poslanec Křížek. Prosím.
Poslanec Josef Křížek:
Vážený
pane předsedající, váženě
kolegyně a kolegové, s předkládaným
návrhem pana zpravodaje samozřejmě souhlasím
a navrhuji, aby ve třetím čtení byl
tento bod navržen jako bod 39. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Myslím,
že mohu rozpravu ukončit, protože se nikdo nehlásí.
Tím jsme skončili druhé čtení
návrhu zákona a můžeme přistoupit
k hlasování o procedurálním návrhu
pana poslance Křížka, aby tento bod ve třetím
čtení byl projednán jako bod číslo
39 této schůze. Rozhodneme v hlasování
číslo 67, které jsem právě
zahájil.
Ptám se, kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji. Hlasování skončilo.
64 pro, nikdo proti z 90 přítomných.
Návrh byl přijat.
Můžeme nyní
přistoupit k projednávání dalšího
bodu, ale vidím zdviženou ruku pana poslance Vačkáře,
takže mu dám slovo.
Poslanec Jiří
Vačkář: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
dovolte mi, abych dal procedurální návrh,
kterým stávající bod č. 18,
návrh Karla Macha a dalších, bude přesunut
až jako bod č. 40, protože se jedná o
stejnou materii, kterou řeší návrh pana
Josefa Křížka. Myslím si, že by
bylo neúčelné v současné době
toto v prvním čtení projednávat. Protože
v případě, že tento návrh bude
přijat, pravděpodobně skupina navrhovatelů
uvedený návrh zařazený pod bodem č.
18 stáhne. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vačkářovi za tento procedurální
návrh. Rozhodneme o něm v hlasování
č. 68, které jsem právě zahájil.
Táži se, kdo je pro?
Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro 71, nikdo proti.
Nemýlím-li se, paní a pánové,
dostáváme se do
situace, kdy můžeme začít projednávat
bod
Jedná se o prvé
čtení a pokračování přerušeného
jednání. Projednávání tohoto
bodu bylo zahájeno na 39. schůzi. Po úvodních
slovech a rozpravě, která byla ukončena,
přijala Poslanecká sněmovna usnesení,
kterým odročila projednávání
předloženého návrhu zákona do
příští schůze Poslanecké
sněmovny. Prosím zástupce navrhovatele pana
poslance Ivana Maška a zpravodaje pana poslance Stanislava
Pěničku - pokud jsem dobře informován,
Tomáše Ježka zastoupí Stanislav Pěnička,
je tomu tak? (Souhlas.) - aby zaujali místo u stolku zpravodajů.
Vrátili jsme se do prvého
čtení. Přerušili jsme projednávání
tohoto bodu. Mohu konstatovat, že nemám žádné
přihlášky, které by mě opravňovaly
k tomu, abych zpochybnil skutečnost, že skončila
rozprava k prvému čtení. V prvém čtení
nezazněly ani návrhy na vráceni či
zamítnutí předloženého návrhu.
Chce vystoupit zpravodaj Stanislav Pěnička.
Poslanec Stanislav Pěnička:
Vystupuji za nepřítomného
předsedu rozpočtového výboru Tomáše
Ježka.
Chtěl bych, vážení
kolegové a kolegyně, upozornit na jednu věc,
že máme teď ve sněmovně tři
návrhy na vydání zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon o daních
z příjmů. Je to jednak návrh poslanců
Ivana Maška a dalších pod bodem 19, dále
je to vládní návrh zákona pod bodem
21 a třetí návrh je návrh poslanců
Karla Macha a dalších pod bodem 28.
Pane předsedající,
navrhl bych jednu věc, aby všechny tři zákony,
které se týkají téhož, byly přikázány
rozpočtovému výboru. Ten zodpovědně
návrhy posoudí a předloží sněmovně
do druhého čtení.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji.
Pan poslanec Ivan Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, velmi podporuji návrh,
který právě vznesl zpravodaj. Myslím
si, že bude ku prospěchu věci a ku prospěchu
občanů, jestliže návrhy budou projednány
dohromady. Věřím, že výsledkem
bude rozumná kombinace, která umožní
skutečné snížení daňového
zatížení.
K tomu, aby návrhy mohly
být projednány včas tak, aby daně
mohly být sníženy ještě v tomto
volebním období, je třeba podle § 91
jednacího řádu u všech těchto
tří návrhů zkrátit lhůtu
k projednávání rozpočtovým
výborem na 40 dnů a tento návrh tedy podávám.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ivanu Maškovi za tento návrh. Myslím,
že můžeme vyjádření zpravodaje,
vyjádření navrhovatele vzít jako vyjádření
těchto a konstatuji, že budeme hlasovat o dvou věcech.
Návrh na vrácení či zamítnutí
nezazněl. Budeme se tedy zabývat návrhem
na přikázání výboru k projednání
a návrhem na zkrácení lhůty k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona rozpočtovému výboru.
Rozhodneme tedy prvně o tomto návrhu. Chcete všechny
tři? Omlouvám se, že asi nevyhovím této
žádosti. Pan poslanec Pěnička sám
říkal, zdali to jde. Myslím, že to nejde,
protože projednáváme tento bod, k těm
dalším by se museli postupně
vyjadřovat předkladatelé, zpravodajové.
Nicméně chci apelovat na všechny kolegy a kolegyně,
aby důvody, které pan poslanec Pěnička
vznesl, vzali v potaz až budeme rozhodovat o dalších
návrzích. Věřím tomu, že
se s tím vyrovnáme se ctí a v tuto chvíli
navrhuji, abychom hlasováním rozhodli o následujícím
usnesení.
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvém čtení předložený
návrh zákona k projednání rozpočtovému
výboru.
Zahájil jsem hlasování
č. 69. Táži se, kdo je pro? Děkuji.
Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
výsledkem 76 pro, 1 proti. Návrh byl přijat.
Další návrh,
který zazněl z úst pana poslance Maška,
je, abychom ve smyslu zákona o jednacím řádu
§ 91 odst. 2, zkrátili lhůtu k projednání
na 40 dnů.
Vidím v rukou svých
kolegů karty. Odhlašuji vás. Odhlášení
se také nedaří. Už se to povedlo. Prosím
o novou prezentaci.
Zahájil jsem hlasování
č. 70 a ptám se, kdo je pro návrh pana poslance
Maška na zkrácení lhůty pro projednání.
Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo.
Pro hlasovalo 77, 3 proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Maškovi
a panu poslanci Pěničkovi.
Dalším bodem, který
budeme probírat podle schváleného jednacího
řádu je
Vládní návrh
uvede z pověření vlády ministr práce
a sociálních věcí pan Jindřich
Vodička, prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážený
pane místopředsedo vlády, dámy a pánové,
v rámci celkové koncepce snižování
daňového a povinného příspěvkového
zatížení se navrhuje přistoupit v roce
1997 k úpravě příspěvkové
sazby zaměstnavatelů právnických a
fyzických osob a osob samostatně výdělečně
činných v pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, a to u příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti. Snížení
celkové sazby se navrhuje v rozsahu
0,3 bodu tak, aby odpovídalo možnostem vyvážené
bilance příjmů a výdajů státu
v rozpočtovém výhledu na rok 1997, zejména
v oblasti příjmů a výdajů,
která se dotýká státní politiky
zaměstnanosti. Objektivním ekonomickým podnětem
pro tuto změnu je skutečnost,
že vývoj některých makroveličin,
především mzdových a jiných příjmů,
inflace a míry nezaměstnanosti, které spoluurčují
vývoj inkasa příjmů z pojistného
i vývoj výdajových položek státního
rozpočtu na obyvatelstvo, tj. výdajů na sociální
zabezpečení a na
státní politiku zaměstnanosti, vyúsťuje
do predikce rozevírání nůžek
mezi tempem růstu inkasa a příjmů
z pojistného a tempem růstu potřeby na straně
výdajů. Nejvíce se to projevuje při
porovnání tempa růstu mezd a jiných
příjmů a míry nezaměstnanosti
mezi lety 1996 a 1997,
což se promítá do vývoje výnosu
příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.
Ve druhé polovině
roku 1995 došlo k poklesu míry nezaměstnanosti,
která představovala ke konci roku 1995 2,9%, což
představuje snížení o necelých
0,5 bodu proti míře na počátku roku
1995, kdy v lednu byla míra nezaměstnanosti 3,4%.
Průměrná
míra nezaměstnanosti v roce 1995 dosáhla
výše 3,0%, tj. méně o 0,1 bodu procentního.
Předpoklad na rok 1996 činí 3,1%, tj. méně
o 0,6 bodu oproti prognóze na které je založen
státní rozpočet na rok 1996. Na rok 1997
je predikována průměrná míra
nezaměstnanosti ve výši 3,5%.
Korekce úvahy o vývoji
nezaměstnanosti ovlivňuje uvažovaný
rozsah potřeby státních financí na
aktivní politiku zaměstnanosti výší
výdajů na hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání a ostatních
aktivit státu podporujících trh práce.
Kromě příznivého vlivu v makroagregátu
na rozsah transferových výdajů obyvatelstva
lze v roce 1997 očekávat i cílené
účinky aplikace nového adresného směrování
sociálních dávek v systému
státní sociální podpory.
Finanční dopad navrhované
úpravy. Z rozpočtového hlediska bude mít
snížení sazby o 0,3 procentního bodu
podle předloženého návrhu zákona
vliv na snížení příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti v celoročním dopadu cca 1,8
mld. korun.
Zvýšení výnosu
daně z příjmu právnických osob
a fyzických osob, které jsou zaměstnavateli,
o cca 0,6 mld. Kč a snížení mzdových
a jiných výdajů v části výdajů
na pojistné v rozpočtových a příspěvkových
organizacích, což se ve státním rozpočtu
promítne úsporou rozpočtových výdajů
v objemu cca 250 mil. Kč.
Z těchto důvodů
vás, dámy a pánové, žádám,
abyste tento návrh zákona pustili do druhého
čtení.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Vodičkovi a prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Jindřich Němčík, jehož
organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení.
Poslanec Jindřich Němčík:
Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
dovolte mi, abych přednesl své stanovisko k vládnímu
návrhu zákona, kterým se mění
zákon ČNR č. 589/92 Sb. o pojistném
na sociálním zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti ve znění
pozdějších předpisů.
Tento návrh zákona
je předkládán v rámci celkové
koncepce snižování daňového a
povinného příspěvkového zatížení
a navrhuje přistoupit v roce 1997 k úpravě
příspěvkové sazby zaměstnavatelů
právnických i fyzických osob i osob samostatně
výdělečně činných v
pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, a to u příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti.
Vzhledem ke kontextu, ve kterém
je tento návrh předkládán, a vzhledem
k souvislosti s ostatními návrhy novel daňových
zákonů doporučuji Poslanecké sněmovně,
aby schválila tento návrh zákona ke druhému
čtení. Zároveň navrhuji, aby tento
návrh zákona byl předložen nebo přikázán
k projednání výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví a v souvislosti a v kontextu předcházejících
návrhů zákonů doporučuji, aby
byla zkrácena lhůta pro jeho projednání
na 40 dnů.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Jindřichu Němčíkovi
a otevírám obecnou rozpravu. Hlásí
se pan poslanec Exner.
Poslanec Václav Exner: Pane
předsedající, pane ministře, dámy
a pánové, dovolte mi, abych v souvislosti s předloženým
návrhem zákona vznesl dva dotazy, které by,
jak se domnívám, měly být v rámci
prvního čtení objasněny z hlediska
předpokládaných cílů a důvodů
pro tuto úpravu.
Pan ministr se zmínil o
tom, že je možné očekávat cílené
účinky aplikace nového adresného směřování
sociálních dávek v systému státní
sociální podpory a zajímalo by mě,
jakou souvislost v této oblasti je možno očekávat
s vývojem nezaměstnanosti, resp. faktory, které
se vývoje nezaměstnanosti dotýkají,
což jsou body, které mají být důvodem
pro změnu příspěvku nebo
pojistného na sociální zabezpečení.
Dále bych prosil, jestli
by mohlo být zdůvodněno, proč dochází
k nesymetrickému snížení pouze u zaměstnavatelů
a osob samostatně výdělečně
činných, a zůstává zachována
sazba příspěvků u zaměstnanců.
Až dosud se zdálo,
že poměr příspěvků na
politiku nezaměstnanosti u těchto osob byl poměrně
dobře vyjádřený a nyní dochází
ke změně, která je příznivá
pro skupinu zaměstnavatelů a osob samostatně
výdělečně činných, a
není změna u zaměstnanců, čímž
se poměr posunuje. Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Exnerovi. Chce pan ministr odpovědět
v tuto chvíli? Prosím, pane ministře.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Dnes
fyzické osoby, resp. zaměstnanci, kteří
přispívají na státní politiku
zaměstnanosti určitým procentem ze svého
platu, tj. vyměřovacího základu, platí
už velice nízký odvod. Je to méně
než 1%, je to 0,7%. Další snížení
této částky by prakticky vedlo k nulovému
příspěvku ze strany zaměstnanců
na státní politiku zaměstnanosti.
K té zásadní změně, k zásadnímu
snížení došlo v letošním roce,
kdy právě u plátců tohoto příspěvku
ze strany fyzických osob zaměstnanců došlo
ke snížení pod 1%.
Co se týče adresné
sociální podpory, která již 3. měsíc
běží na území ČR, jaký
to má vliv na zaměstnanost či nezaměstnanost,
samozřejmě, ten systém je koncipován
tak, aby sociální podpora nebyla demotivujícím
faktorem pro zaměstnání. Takže vyplácí
se dnes v tomto systému výplaty sociálních
dávek pracovat, protože i příjem z práce
plus dávky státní
sociální podpory výrazně zlepšují
situaci rodin, které se pohybují svým příjmem
zhruba kolem 1 - 1,1 násobku životního minima.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi. Další přihlášky
nejsou, takže rozpravu končím. Nebyl přednesen
návrh na vrácení ani zamítnutí,
budeme se zabývat návrhem na přikázání
výboru k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví. Jiný návrh není,
takže přikročíme k hlasování.
Zahajuji hlasování
č. 71.
Kdo je pro to, abychom přikázali
tento návrh výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví? Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro bylo 75, nikdo proti, návrh
byl přijat.
Další návrh,
který zazněl, se týkal zkrácení
lhůty pro projednání lhůty tohoto
návrhu zákona. Lhůta je navrhována
v délce 40 dnů. Budeme hlasovat.
Hlasování č. 72,
které jsem právě zahájil, je o
tom, kdo souhlasí s tímto zkrácením?
Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Hlasování
skončilo.
Pro bylo 74, proti 2. Konstatuji,
že jsme přijali i tento bod.
Dámy a pánové,
byl jsem požádán, abych se odhodlal k tomu
navrhnout, abychom v tuto chvíli projednali poslední
bod, který se týká pana ministra Jindřicha
Vodičky, a to bod č. 54, tzn. úmluva Mezinárodní
organizace práce. Věřím, že vyjdeme
panu ministru vstříc a budeme o tom samozřejmě
hlasovat. Paní poslankyně Gerta Mazalová
má náhradní kartu č. 5, paní
poslankyně Eva Fischerová se hlásí
s faktickou poznámkou.