Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Kočárníkovi. Předložený
vládní návrh jsme v prvním čtení
přikázali zahraničnímu výboru.
Ten jej projednal a přijal usnesení, které
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 2095/l.
Ptám se, zdali je povědomost
o tom, zda odůvodní tento návrh pan poslanec
Jiří Payne tak, jak to mám uvedeno v materiálu,
nebo zda se toho ujme některý z dalších
členů zahraničního výboru?
Pan poslanec Jan Kryčer s úsměvem a odvahou
se ujme funkce zpravodaje výboru.
Poslanec Jan Kryčer:
Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovoluji si vzít si slovo k tomuto materiálu. Dovolím
si k tomuto návrhu na přístup České
republiky k Úmluvě o zjednodušení formalit
ve zbožovém styku mezi EHS a ESVO z 28. dubna 1987
a k Úmluvě o společném tranzitním
režimu mezi EHS a zeměmi ESVO ze dne 20. května
1987 zdůraznit to podstatné, co zde již řekl
pan ministr, to je, že tato dohoda je velmi užitečná
pro Českou republiku.
Zjednoduší styk České republiky se zeměmi
Evropské unie, zjednoduší styk na hranicích,
zrychlí dopravu a bude daleko efektivnější
pro naše podnikatele ve styku se zeměmi Evropské
unie, o které máme největší zájem.
S těmito slovy a s doporučením
sněmovně, aby tento návrh schválila,
se obracím na vás jakožto zpravodaj tohoto
materiálu.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janu Kryčerovi a otevírám rozpravu.
Do rozpravy se nikdo nehlásí, takže ji končím.
Přistoupíme k hlasování
o usnesení, které je součástí
předloženého vládního návrhu.
Zahájil jsem hlasování
č. 84 a ptám se, kdo je pro? Děkuji. Kdo
je proti?
Hlasování skončilo
výsledkem 67 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Janu
Kryčerovi a panu ministru Ivanu Kočárníkovi.
Nyní přistoupíme
k dalšímu bodu, kterým je
Sněmovní tisk 2039
jsme obdrželi a stanovisko vlády k němu jako
sněmovní tisk 2039/1 rovněž. Návrh
uvede pan poslanec Čestmír Hofhanzl. Prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, předkládám
návrh zákona tisk 2039, kterým se doplňuje
zákon ČNR č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém
fondu České republiky, ve znění zákona
ČNR č. 546/1992 Sb.
Zákon ČNR č.
569/191 Sb., o Pozemkovém fondu, ve znění
zákona ČNR č. 546/1992, se doplňuje
takto:
V § 15 za odst. 4 se vkládají
dva nové odstavce 5 a 6. Podstatou této novely je,
že umožní použití akcií restitučního
investičního fondu v jejich nominální
hodnotě při privatizaci a prodeji majetku Pozemkového
fondu.
Myslím, že je to užitečný
zákon a doporučuji sněmovně, aby jej
dala do druhého čtení a později i
schválila. Zároveň žádám
sněmovnu o zkrácení lhůty na projednání
na 40 dnů.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Čestmíru Hofhanzlovi. Konstatuji,
že organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení poslance Pavla Peška,
leč pan poslanec Pešek zřejmě je někde
v budově. Již je dokonce zde takže ho prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Pavel Pešek: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, omlouvám
se za to, že jsem na chvíli vypadl z not.
Návrh, tak jak je předložen,
je - jak už jsme několikrát říkali
- bezkonfliktní a já souhlasím s tím
a navrhuji, aby byl doporučen k přijetí.
Doporučuji, aby byl přikázán zemědělskému
výboru k projednání.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Peškovi a otvírám v tuto chvíli
rozpravu, a to obecnou, protože se jedná o prvé
čtení. Nikdo se nehlásí, takže
obecnou rozpravu končím. Nezazněl návrh
na vrácení ani na zamítnutí a budeme
tedy hlasovat o návrhu, který zazněl a který
je totožný s návrhem organizačního
výboru, aby tento návrh zákona byl přikázán
výboru zemědělskému. Rozhodneme o
tom v hlasování č. 85, které jsem
právě zahájil.
Ptám, se kdo je pro? Kdo
je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
výsledkem 75 pro, nikdo proti. Tento návrh byl přijat.
Další návrh,
který zazněl se týkal zkrácení
lhůty pro projednání na 40 dnů.
Zahájil jsem hlasování
č. 86.
Táži se, kdo je pro
toto zkrácení? Kdo je proti? Děkuji.
Hlasování skončilo
výsledkem 63 pro, 3 proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi
a panu poslanci Peškovi. Dalším bodem je
Jedná se o sněmovní
tisk 2040. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 2040/1. Návrh uvede poslanec Vladimír Šuman.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
je mým úkolem přednést předkládací
zprávu k návrhu zákona o kontrole zpravodajských
služeb Parlamentem. Napřed uvedu základní
myšlenková východiska a v té souvislosti
vlastně odpovím na otázky, proč tento
zákon.
Tato Poslanecká sněmovna
proti původnímu návrhu vlády rozhodla,
že všechny zpravodajské služby budou kontrolovány
Parlamentem. Tato Poslanecká sněmovna požádala
vládu, aby předložila návrh zákona
o kontrole zpravodajských služeb Parlamentem a určila
pro tento svůj požadavek termín, tedy požádala,
aby tento požadavek byl splněn v určitém
termínu, a vláda se nejdříve
pokusila tento požadavek
odmítnout a ani pak nepředložila takový
návrh ani o rok později. Tato Poslanecká
sněmovna svým usnesením z června či
května loňského roku konstatovala, že
je nutné zvýšit kontrolu zpravodajských
služeb.
To byla fakta. K tomu můj
názor. Dosud neexistuje efektivní exekutivní
kontrola zpravodajských služeb. Tedy to vše jsou
důvody - ty první tři především
- pro to, že jsme připravili s kolegou Kužílkem
poslanecký návrh zákona o kontrole zpravodajských
služeb Parlamentem.
Teď se pokusím odpovědět
na otázku, proč právě takový
zákon. Veškeré zkušenosti se zpravodajskými
službami u nás i v zahraničí ukazují,
že je nezbytné, aby tyto služby, které
mají a musí mít vysoká oprávnění
vůči občanům, byly kontrolovány
přímo parlamentem, tedy zástupcem
občanů. Má-li být parlamentní
kontrola zpravodajských služeb dostatečná,
účelná, musí být koncipována
na základě čtyř principů, z
nichž první dva jsou protichůdné, ale
nikoli neslučitelné. První z těchto
principů je minimální pravděpodobnost
úniku informací
o uzavřených případech těchto
služeb spolu s vyloučením reálné
pravděpodobnosti úniku o probíhající
činnosti těchto služeb. Na druhé straně,
a to je ten druhý princip, parlamentní kontrola
musí mít přístup ke všem informacím
ze zpravodajských služeb
kromě konkrétních informací o vybraných
lidech, které jsou z tohoto oprávnění
explicitně vyjmuty. Jinak je představa o parlamentní
kontrole zpravodajských služeb iluzí. Je to
tak všude, kde jsou parlamentem kontrolovány zpravodajské
služby.
Dalším principem,
ze kterého jsme vycházeli je, že musí
existovat vysoký stupeň důvěry mezi
lidmi ze zpravodajských služeb a lidmi působícími
v parlamentní kontrole těchto služeb. Konečně
poslední princip - musí být dostatečně
jednoznačně formulována nejen oprávnění
kontrolujících
orgánů, ale také postup nakládání
s výsledky kontrolní činnosti.
Pro naplnění těchto
principů jsme v návrhu zákona zvolili tato
řešení. Nejdříve tedy ony dva
rozporné, tedy minimální pravděpodobnost
úniku a parlamentní kontrola, přístup
ke všem informacím. Tyto principy jsme zvolili dvojím
způsobem. Jednak rozdělením rozsahu oprávnění
mezi dva orgány a oba s minimálním počtem
členů. Dozorčí komise, pětičlenná
poslanecká komise určená pro kontrarozvědné
služby a konečně tříčlenný
kontrolní orgán,
tedy co nejmenší počet lidí. A konečně
další východisko k řešení
těch dvou základních problémů
je stanovení velmi náročných kriterií
na členy obou orgánů. Navrhujeme, aby zákon
obsahoval ustanovení. že členem dozorčí
komise může být poslanec nebo senátor
zpravidla působící v parlamentu nejméně
ve druhém volebním období, který svou
předchozí veřejnou činností
získal důvěru a poskytuje tak záruky
naplňování zájmů stanovených
tímto zákonem a záruky ochrany utajovaných
skutečností.
Setkal jsme se s názorem,
že tento požadavek není dost přesně
vymezen, ale všude, kde jsme byli a zabývali jsme
se touto věcí, jsme se dověděli to,
že to není stanoveno mnohdy žádným
přesným ustanovením, mnohdy je to dáno
jen funkcí těch lidí, kteří
působí v takovém orgánu a kde
ta důvěra vyplývá
už z toho, že se do těchto funkcí dostali.
Čili i to je podle našeho názoru přijatelná
formulace.
Včera tady pan poslanec
Klas při svém vystoupení navrhoval stažení
tohoto bodu z jednání.Tady dovolte odbočku
od důvodové zprávy z věcného
hlediska. Zdá se mi velmi problematické věcnými
důvody směřujícími ke kvalitě
tohoto zákona se snažit tento zákon dostat
z jednání Poslanecké sněmovny.
Právě k tomu slouží
prvé čtení, a nikoliv rozhodování,
zdali má být nebo nemá být zákon
projednáván na schůzi sněmovny. Včera
došlo k tomu, že pan poslanec použil jako jednu
z informací kriticky to, že požadavek je, aby
tam byl občan starší 40 let. Je to prostě
tak, že stejně jako v případě
senátorů jsme došli k názoru, že
tam musí být člověk, který
je už natolik vyzrálý
a svým věkem prokázal, že mu důvěra
má být prokázána a prokázal
to po dlouhou dobu dospělého života, že
je účelné, aby to bylo těch 40 let.
Je samozřejmě otázka, jestli 40 let. Tu dobu
jsme zvolili proto, že je to věk senátní.
Konečně se vracím
ke třetímu principu - vysoký stupeň
důvěry mezi lidmi ze zpravodajských služeb
a lidmi působícími v parlamentní kontrole
těchto služeb. Domníváme se, že
výrazným způsobem k tomu přispívá
nebo mohla přispět skutečnost, že dva
ze tří členů kontrolního orgánu
jsou navrhováni exekutivními instituty, tedy prezidentem
a vládou, a konečně třetí Senátem,
který není oponentem vlády.
Čtvrtý princip,
o kterém jsem se zmínil, je otázka ustanovení
určujících postupů pro nakládání
s kontrolními zjištěními. Máme
dojem, že je naprosto nezbytné, aby tento postup byl
přesný.
Nechávám si možnost,
až uslyším slova a argumentaci těch, kteří
zákon nebudou podporovat, abych právě u tohoto
zdůvodnil, proč se domnívám, že
věci, které jsou tam uvedené, jsou tam uvedeny
správně. Tolik tedy k věcné podstatě
projednávaného návrhu zákona.
Hlavním cílem mého
dnešního vystoupení je přesvědčit
vás, vážené kolegyně a kolegové,
že je naší povinností, abychom ještě
v tomto volebním období tento návrh zákona
projednali. Své rozhodnutí o parlamentní
kontrole jsme vtělili do zákona v polovině
roku 1994 a dodnes jsme nedokázali toto své rozhodnutí
naplnit. Je pravda, že s výrazným přispěním
vlády, protože ta nám dodnes nepředložila
návrh zákona, o který jsme ji požádali
do 31. 12. 1994. Je nám
namítáno, že na projednání zákona
není dost času. Domnívám se, že
je to výmluva. Tato otázka byla všemi, kteří
k tomu mají z jednotlivých klubů co říci
a kteří jsou znalí této problematiky,
tolikrát prodebatována - zákon máte
všichni řadu týdnů, že jde
jen a jen o dobrou vůli,
o povýšení zájmů obecních
nad zájmy jinými. Domnívám se, že
je naší povinností se o to pokusit. Nejdůležitější
je, aby byly co nejdříve vytvořeny podmínky
pro dostatečně účinnou kontrolu zpravodajských
služeb.
Dámy a pánové,
ať se nikdo nevymlouvá, že on odmítá
projednávat tento zákon proto, že s pojetím
kontroly zpravodajských služeb, ze kterého
návrh zákona vychází, nesouhlasí.
Úmyslně jsme návrh zákona koncipovali
tak, že poměrně jednoduše může
být dosaženo i koncepčních změn
ve změně
struktury. Doufám, že mi svým dnešním
hlasováním dáte příležitost,
abych vás příště v úvodu
druhého čtení přesvědčoval
o správnosti navržených principů kontroly,
přičemž nevylučuji, že mě
v průběhu projednávání ve výboru,
a nebo i na plénu, přesvědčíte
o účelnosti či dokonce nutnosti změn
našeho návrhu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Vladimíru Šumanovi a prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Stanislav Gross, který byl
organizačním výborem určen zpravodajem
pro prvé čtení.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, jako zpravodaj poslaneckého
návrhu zákona o kontrole zpravodajských služeb
chci říci pouze několik věcí.
Podstatu problému shrnul zástupce předkladatelů.
Mně přísluší, abych pouze řekl
některé záležitosti.
Myslím si, že v tuto
chvíli je věcně nezpochybnitelné,
že zákon řešící tuto problematiku
by měl být přijatý. Můžeme
se samozřejmě lišit v tom, jaký by ten
zákon měl být, jaké kontrolní
mechanismy by měl obsahovat a kdo by popřípadě
měl v těchto kontrolních orgánech
zasedat. Domnívám se však, že tyto rozdílné
pohledy na konstrukci oněch kontrolních mechanismů
je možné vyřešit v průběhu
jednání ve výborech popřípadě
při projednávání ve druhém
čtení tohoto zákona.
Proto doporučuji, aby Poslanecká
sněmovna postoupila tento návrh do druhého
čtení a aby byl přikázán brannému
a bezpečnostnímu výboru k projednání
ve druhém čtení.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Stanislavu Grossovi a otevírám obecnou
rozpravu. Přihlásil se o slovo pan ministr vnitra
Jan Ruml. Další přihlášení
jsou poslanci Tomáš Fejfar, Václav Klučka
a Jan Klas.
Ministr vnitra ČR Jan
Ruml: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte mi, abych jako zástupce exekutivy uvedl
svůj názor na předkládaný návrh
zákona o kontrole zpravodajských služeb. Podle
mého názoru tento navrhovaný zákon
svým rozsahem kontrolní činnosti Parlamentu
vůči zpravodajským službám nerespektuje
rozdělení moci mezi
moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní.
Návrh pojímá parlamentní kontrolu
jako kontrolu univerzální, to je zahrnující
do svého obsahu nejen zpravodajskou činnost samu,
to znamená jednotlivé případy, ale
rovněž vnitřní organizaci a řízení
služeb a hospodaření
služeb s rozpočtovými prostředky státu,
tedy i kontrolu celkové výkonnosti zpravodajských
služeb. To znamená, že tato kontrola je pojímaná
jako odborná, stálá, preventivní,
konaná z úřední povinnosti na každý
podnět podaný občanem. Znaky této
kontroly vykazují všechny znaky kontroly exekutivního
typu.
Účinnost kontroly
má být zabezpečena zejména vytvořením
profesionálního kontrolního orgánu
Poslanecké sněmovny s maximálním rozsahem
kontrolních oprávnění umožňujících
provádění hloubkových kontrolních
vstupů včetně vstupů do případů,
ve kterých je služba činná, či
včetně fyzické kontroly všech fází
použití zpravodajské techniky. Tím se
tento návrh zákona vymyká ústavně
vymezeným hranicím obsahu zákonodárné
moci. Univerzálně pojatá kontrola se znaky
kontroly exekutivního
typu se totiž překrývá s působností
již zavedených druhů kontroly zpravodajských
služeb. Nejvyšší kontrolní úřad
kontroluje využívání prostředků
státního rozpočtu, soudní kontrola
je kontrola přes povolování použití
zpravodajské techniky
a pak je zde ze zákona určena kontrola vládní,
která kontroluje finanční disciplínu,
zákonnost i efektivnost zpravodajských služeb.
Vláda těmto službám zadává
úkoly a kontroluje jejich plnění.
Podle mého názoru
by působnost parlamentní kontroly neměla
vycházet z univerzálnosti, ale naopak z principu
nezastupitelnosti této kontroly pro zcela určitou
oblast politických vztahů. Nezastupitelnost parlamentní
kontroly je dána především existencí
možnosti zneužití zpravodajských služeb,
jejich nezákonným úkolováním,
popřípadě vlastní nezákonnou
aktivitou těchto služeb v určitém politickém
zájmu, to znamená především ve
sféře soupeření politických
stran, obzvláště v případech,
kdy může být zneužití služeb
spojováno s adresou vlády či vládní
politické strany.V těchto případech
je vládní kontrola diskvalifikována a je
zcela na místě kontrola parlamentní.
Politický rozměr
parlamentní kontroly zpravodajských služeb
by měl proto korespondovat jak s politickým charakterem
možného zneužití zpravodajských
služeb, tak se všeobecnou politickou podstatou parlamentu
jako reprezentanta pluralitního demokratického systému.
Jestliže má mít kontrola politický charakter,
znamená to především, že kontrolní
orgány jsou tvořené parlamentem a jemu plně
odpovědné, složené pouze z poslanců,
eventuálně senátorů, podle klíče,
garantujícího zastoupení opozice, a že
jsou priorizovány ty podněty ke kontrole, které
jsou podávány politickou reprezentací a podobně.
Dále bych chtěl
říci, že jako opatření, která
mají bránit tomu, aby hluboké kontrolní
zásahy parlamentní kontroly nemařily činnost
zpravodajské služby, navrhovatel navrhuje vytvořit
složitou strukturu institucí a vztahů, dvoustupňovost
kontroly, komplikovaný způsob instalace kontrolorů,
prověřování jejich spolehlivosti,
složitý proces
odvolávání kontrolorů, verifikace
zpráv kontrolních institucí vládou
apod. Široký univerzální rozsah kontrolní
působnosti navíc donutil předkladatele zavést
vedle kontrolorů i účast tzv. externích
spolupracovníků a vytvořit všestranné
zabezpečení kontroly
kanceláří parlamentu.
Uvedená opatření
ovšem vyznívají do značné míry
proti jejich smyslu, neboť s nárůstem vytvářených
komunikací a přístupem řady dalších
osob ke kontrole a jejím výstupům narůstají
možnosti pro vyvíjení tlaku na kontrolory i
pro únik informací a tím i ohrožení
činnosti zpravodajských služeb. Navíc
prověrka spolehlivosti, kterou předvídá
návrh jako podmínku způsobilosti kontrolorů
k výkonu funkce, není v českém právním
řádu upravena. Neexistuje orgán, který
by měl působnost k provádění
prověrek, ani nejsou stanoveny
příslušné procedury k jejich uskutečňování.
V podstatě zavedením
instituce tzv. kontrolního orgánu zavádíme
instituci, která má svým obsahem statut ústavní
instituce, ačkoliv se skládá z osob, které
nemají přímý mandát vzešlý
z voleb do Parlamentu České republiky.
Chtěl bych závěrem
ještě říci, jestliže by byl tento
zákon schválen a byla by soustředěna
možnost získávat informace z činnosti
veškerých zpravodajských služeb do rukou
tří osob kontrolního orgánu, který
nemá z principu charakter ústavního orgánu,
tvořeného ústavními činiteli,
pak by bylo namístě vzápětí
vytvořit zákon na kontrolu kontrolního orgánu.
Nedovedu si představit, jak jinak by mohl nést odpovědnost
takto sestavený útvar.
Myslím si, že bude-li
návrh schválen, zbývá už jenom
jediný logický krok, zpravodajské služby
přenést z působnosti vlády do působnosti
Parlamentu ČR.
Chtěl bych se zastavit
u prvního bodu vystoupení pana poslance Šumana,
ze kterého vyplývá určitá nespokojenost
s tím, jak vláda kontroluje zpravodajské
služby a nespokojenost s nečinností vlády
při vytváření zákona o kontrole
zpravodajských služeb. Bude-li na to časový
prostor, mohu vyložit celou genezi přípravy
tohoto zákona. Pan poslanec Šuman se jedné
fáze také účastnil na mém ministerstvu.
Od začátku naše pohledy byly tak divergentní,
že bylo vidět, že nemůže ministr
vnitra společně s místopředsedou vlády
Kalvodou v podstatě spolupracovat s poslanci, kteří
mají úplně odlišný názor
na pojetí kontroly zpravodajských služeb. To
byl také jeden z
důvodů zdržení této věci.
V současné době zákon o kontrole zpravodajských
služeb byl již předložen vládě
a měl by být projednáván.
Je-li zde nespokojenost s tím,
jak vláda kontroluje zpravodajské služby, a
nespokojenost s tím, že vláda dosud nepředložila
zákon o kontrole zpravodajských služeb, to
není důvod k tomu, aby se působnost vlády
v této oblasti přesouvala na kontrolní orgán
vytvořený parlamentem. Je-li taková nespokojenost,
je třeba vládu volat k zodpovědnosti, ale
nikoli brát kompetence vlády a
přesouvat je do kompetencí Parlamentu ČR,
jak skutečně podle mého názoru proklamujeme
přesné vymezení moci zákonodárné,
výkonně a soudní.
Tolik mé stanovisko k tomuto
zákonu. Vážené poslankyně, vážení
poslanci, mohu-li v této sněmovně cokoli
doporučovat, doporučuji, aby tento zákon
nebyl schválen v prvním čtení. Děkuji
vám.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministrovi Janu Rumlovi. Prosím, aby se slova ujal
poslanec Tomáš Fejfar. Připraví se poslanec
Václav Klučka.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, kolegyně a kolegové, jsem
jedním z těch poslanců, o kterých
se před chvílí zmiňoval pan ministr
Ruml, kteří se nějakým způsobem
chtěli podílet na přípravě
tohoto zákona. Vzhledem k tomu, že si nemyslím
to, co pan předseda
Šuman, že lze tento zákon přepracovat
ve výboru nebo nedej Bože ve sněmovně
tak, aby došlo k dohodě, tak se zároveň
musím ohradit proti tomu, co pan předseda Šuman
říkal na adresu těch, kteří
jsou odpůrci tohoto zákona. Že totiž mají
nějaké divné, prapodivné zájmy.
Pan předseda Šuman
ví, že já jsem ten, který vede velice
klidnou, ale velice rozhodnou půtku, a to dva a půl
až tři roky, o tom, jakým způsobem má
fungovat kontrola zpravodajských služeb. Já
zde nebudu opakovat ty argumenty, které říkal
pan ministr Ruml - já s nimi souhlasím - o tom,
že je už ústavně podivné přetahovat
kompetence z výkonné moci na zákonodárnou.
Ten dvoustupňový systém se mi nelíbí.
Ale chci mluvit o něčem jiném.
Naše půtky, které
vedeme tři roky, byly zhruba o tom, jestli se dá
přesně vyspecifikovat způsob, jakým
má být kontrolována zpravodajská služba.
Já tvrdím, že ne. Pan předseda Šuman
má dojem, že ano, a vymyslel velmi složitý,
ale tudíž také velmi děravý způsob,
jak by tato kontrola měla být prováděna.
Já tady uvedu jeden
příklad, a to příklad Holandska.
V Holandsku funguje systém
kontroly zpravodajských služeb, tak jak je dnes praktikován,
od roku 1952. Dodnes nedošlo k jedinému úniku
informací ze zpravodajských služeb. Kontrolní
orgán funguje na základě jedné věty
z jednacího řádu sněmovny, kde je
napsáno, že poslanecká sněmovna zřizuje
kontrolní orgán pro kontrolu zpravodajských
služeb. Na základě této jedné
věty od roku 1952 funguje kontrola zpravodajských
služeb v Holandsku.
Podle zvykového práva, které se tam
mezi tím utvořilo, funguje tak, a to je velmi zajímavé
a prosím o pozornost, že je tam zastoupena jak koalice,
tak opozice, v minulosti to bývalo pět lidí,
v této chvíli jsou to čtyři poslanci,
ale nejsou to nějací ledajací poslanci. Jsou
to prosím předsedové
poslaneckých frakcí, tři koaliční,
jedna opoziční - teď v této chvíli.
V minulosti to bylo různě.
Přes ministra vnitra, který
tam je nadřízeným jak civilní rozvědky,
tak kontrarozvědky, se dozvídají informace,
o které požádají, s výjimkou
jmen agentů zpravodajské služby. Na základě
té důvěry, o které hovořil
pan předseda Šuman - já s ním naprosto
souhlasím, takové zkušenosti jsou i z jiných
zemí, mimo jiné i ze Spojených států,
protože důvěru nelze nadirigovat žádným
zákonem. Zpravodajská služba je tak
zvláštní věc, že pokud důvěru
nemá, tak se vždy najde způsob, jak ty informace
nedat. Lepší je, když ta důvěra
nastane a informace se jenom řinou. V Holandsku se stává
to, že jsou nabízeny tomuto kontrolnímu orgánu
upřesňující, velmi podrobné
informace a oni říkají
"děkujeme, nechceme". To je totiž věc,
kdy ne že ta kontrola není možná, ona
je naopak velmi efektivní - jestli jste slyšeli v
nedávné době o případu velikého
skandálu okolo drog v Holandsku, kdy parlament vytvořil
vyšetřovací komisi, která se
zabývala tím, jak
určitá skupina policistů porušovala
právní řád tím, že zneužívala
drogy, které měly být dány legálně
jako provokace na trh.
Tento orgán se nejvíc
zasloužil o to, že takováto parlamentní
komise byla vytvořena. Podle mého názoru
ne na základě složitého zákona
a snahy myslet na to, jak ošetřit každou situaci,
protože to není možné, to je obecnější
spor, který v této sněmovně vedeme,
jestli zákony mají být čtvrt metru
tlusté a pamatovat na všechny události, které
se mohou vyskytnout, nebo jestli
mají být stručnější, jasnější.
To je případ, kdy zvláštní specifika
zpravodajských služeb by měla být zohledněna.
Jsem přesvědčen, že návrh zákona
nelze předělat tak, aby se nedělo to, o čem
jsem mluvil, a proto navrhuji, aby v prvním čtení
tento návrh byl
vrácen předkladateli k přepracování.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Prosím, aby se slova ujal poslanec
Václav Klučka a připravil se poslanec Jan
Klas.
Poslanec Václav Klučka:
Pane předsedající,
pane ministře, paní a pánové, jednání
Poslanecké sněmovny Parlamentu je předložen
poslanecký návrh na vydání zákona
o kontrole zpravodajských služeb Parlamentem ČR.
Poslanecký klub Levého
bloku obecné vítá iniciativu důsledněji
se zabývat účinností a efektivitou
práce zpravodajských služeb s použitím
dostatečně účinné kontroly
Parlamentem. I my nejsme spokojeni s prodlužováním
stavu určité nejistoty související
obecně s činností zpravodajských služeb,
prohlubující mnohdy katastrofické úvahy
o jejich aktivitách.
Rozdílné postoje
oproti předloženému návrhu ovšem
sdílíme ve věci postavení, pravomoci,
početnímu složení dozorčí
komise, jakož i zřízení institutu kontrolního
orgánu. Polemizovat zcela určitě budeme o
návrhu užšího výběru poslanců
Poslanecké sněmovny a Senátu při
volbách dozorčí komise. Jsme přesvědčeni
o nutnosti zvýšení pravomoci dozorčí
komise s aplikací prvku demokratické kontroly, s
využitím zkušeností dosavadní kontroly
s včetně reálnější podobou
poměrného politického zastoupení,
jež dokreslí poměr mezi koalicí
a opozicí. Parlamentní kontrola má být
skutečně kontrolou parlamentní, poslaneckou
a ne ničím jiným. Svou úlohu zcela
jistě v oblasti kontroly musí sehrát i exekutiva.
Náš pohled na předložený
poslanecký návrh je tedy v mnohém rozdílný
s návrhem navrhovatelů. Přesto náš
poslanecký klub podpoří předložený
návrh k projednávání v prvém
čtení s tím, že celkové hlasování
podpoříme jen tehdy, bude-li konečný
návrh odpovídat principu parlamentní kontroly
zpravodajských služeb v duchu i našeho postoje.
Místopředseda
PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Václavu Klučkovi. Prosím, aby
se slova ujal poslanec Jan Klas a připraví se poslanec
Oldřich Kužílek.