K druhému bodu - léky:
Spotřeba léků ve finančním
vyjádření je nejrychleji rostoucí
položkou ze základní struktury výdajů
ve zdravotnictví. Přestože je to zčásti
vysvětlitelné, otevřením přístupu
na světový farmaceutický trh počet
lékových položek na našem trhu se zhruba
zdesetinásobil. Nemůžeme další
růst nákladů na léky v dosavadním
rozsahu připustit. Na jedné straně vzbuzuje
vývoj nákladů na léky pochopitelnou
nevoli zdravotníků. Již teď spotřebujeme
na léky téměř
čtvrtinu všech prostředků určených
na zdravotnictví, ve světě je to 10 až
17%. Na druhé straně jsou to ovšem právě
lékaři, kteří toto množství
léků předepisují.
S regulačním cílem
je připravena k projednání a následnému
vydání vyhláška, upravující
na základě dosavadních zkušeností
generický seznam léků, který byl uveden
v platnost 1. října 1995. Dokončuje se nový
seznam volně prodejných léků, který
by měl platit od 1. července 1996. S Ministerstvem
financí byla dohodnuta některá zpřísnění
celkové regulace,
zejména u léků nově zaváděných
na český trh.
V sortimentu léků
se Česká republika dostala na úroveň
vyspělé Evropy. Je čas převrátit
bývalé východisko "Každý
nový lék je pro českého občana
dobrý." v otázku "Opravdu potřebujeme
na našem trhu nový lék? A pokud ano, je vždy
nezbytné ho hradit z prostředků všeobecného
zdravotního pojištění?"
K dalšímu bodu: Druhou
rozhodující a rychle rostoucí položkou
ve struktuře nákladů českého
zdravotnictví je přístrojová technika.
Její živelné pořizování,
které za určitou hranicí četnosti
vede k malému využití a zároveň
ke snaze využít ji za rámec účelnosti,
ohrožuje v řadě případů
ekonomickou stabilitu našich nemocnic. Uveďme jen dva
příklady krátkodobého růstu
těchto přístrojů, jejichž pořizovací
hodnota jde do desítek
milionů za kus a které vyvolávají
zároveň - i když jsou někdy pořizovány
s lákavou nadační podporou - velké
provozní náklady. Ještě v roce 1991
jsme měli v České republice dvě magnetické
rezonance a 22 počítačových tomografů.
Již za tři roky, tedy
na konci roku 1994, užívá české
zdravotnictví sedm magnetických rezonancí
a 64 počítačových tomografů.
Vláda na návrh Ministerstva
zdravotnictví přijala v minulém měsíci
závěr, že vybrané nákladné
druhy zdravotní techniky - je jich devět - bude
napříště možno pořídit
výhradně, a to úplatně i neúplatně,
se souhlasem Ministerstva zdravotnictví.
To vypracovalo kriteriální
rozhodovací postup založený na znalosti současného
stavu vybavení těmito 9 nejnákladnějšími
druhy zdravotní techniky na území České
republiky a představě o jejím optimálním
rozmístění.
Ke čtvrtému bodu.
Není sporu o tom, že v hospodaření zdravotních
zařízení setrvávají nedostatky.
Hospodářské výsledky nemocnic se v
posledních dvou letech zhoršily. Nedostatky potvrzují
kontroly NKÚ i jiných kontrolních orgánů.
V závěru roku 1995 byly z iniciativy ministerstva
zdravotnictví až doporučením stejného
postupu na úrovni okresů a obcí zřízeny
ve všech státních zdravotnických zařízeních
dozorčí rady jako kontrolní a konzultační
orgán vedení zdravotnického
zařízení a zároveň jeho zřizovatele.
Ministerstvo zdravotnictví určilo složení
dozorčích rad. Nejsou složeny tak jako v prvním
okamžiku vzniku, pouze z lékařů nemocnic,
ze zaměstnanců, známých vedení
apod. a doporučilo také vzorový statut. V
současné
době se pracuje na zlepšení organizačních
a personálních podmínek nezbytných
k využití zjištění a doporučení
dozorčích rad na úrovni zřizovatele.
O výsledcích hospodaření
jednala minulý měsíc i vláda České
republiky. Uložila ministrům financí a zdravotnictví,
aby připravili metodiku zpřísnění
realizace zřizovatelské činnosti vůči
rozpočtovým a příspěvkovým
or9anizacím ve zdravotnictví. Zpřísnění
bude ovšem znamenat také rozšíření
dosavadních kompetencí, které zřizovatelé
vůči těmto zařízením
mají. Ministerstvo
zdravotnictví hledá motivační nástroj
i v oblasti hmotné stimulace. Ještě v tom měsíci
uzavře ministerstvo smlouvy s řediteli státních
zdravotnických zařízení, v nichž
bude určená část jejich odměny
vázána na splnění jednotlivých
úkolů. Stejné doporučení
šlo na přednosty okresních úřadů
a budeme s nimi o tom diskutovat při prvním setkání,
které s nimi vláda má, a to je hned v pondělí
příští týden v Benešově.
Posledním bodem je nadměrný
počet a neefektivní hospodaření některých
zdravotních pojišťoven. Ministerstvo zdravotnictví
využilo v posledních měsících
všech možností platných zákonů
k redukci této sítě.Výsledkem tohoto
úsilí bylo neschválení zdravotně
pojistných plánů u deseti z 27 zdravotních
pojišťoven. V tom procesu měl poslední
slovo právě tento parlament.
Od okamžiku jejich neschválení
nastal proces žádoucí redukce jejich počtu.
Od 1. března probíhá likvidace Hornické
pojišťovny a došlo ke sloučení a
tím zániku pojišťovny Prima. Ministerstvo
zdravotnictví v souladu s usnesením vlády
jedná s osmi pojišťovnami o možném
sloučení. V případě neúspěšnosti
těchto jednání přistoupí neodkladně
k jejich zrušení.
Vláda přijala pro
zdravotnictví velmi vstřícné a mimořádné
rozhodnutí. Nabídka výkupu pohledávek
od věřitelů likvidované Hornické
pojišťovny - zdůrazňuji, výhradně
od zdravotnických zařízení a lékáren,
pokud si to budou přát - s úhradou 80% jejich
nominální hodnoty, bude znamenat v krátké
době přísun asi jedné miliardy korun
do zdravotnictví. Ministerstvo financí a ministerstvo
zdravotnictví připravují
právní a procesní cestu k realizaci tohoto
rozhodnutí. Jsou všechny předpoklady, že
toto opatření začne být realizováno
v nejbližších dnech.
Proces redukce sítě
pojišťoven určitě není u konce.
K rozšíření možnosti a účinnosti
kontroly pojišťoven má vést novela 4 pojišťovacích
zákonů, které již parlament projednává.
Soubor dosud uplatňovaných regulačních
opatření ze strany státu a zdokonalovaných
regulačních opatření ze strany pojišťoven
však nespěje dostatečně rychle k odstranění
napětí uvnitř systému
financování zdravotnictví. Přesto,
že finančních prostředků každoročně
přibývá, zejména s růstem nominálních
mezd, které jsou základem pro stanovení výše
zdravotního pojištění, náklady
na léčení rostou v posledních dvou
letech ještě rychleji. Přitom růst
mezd - průměrná mzda ve zdravotnictví
byla v r. 1995 9139 korun, tj. trojnásobek průměrné
mzdy ve zdravotnictví v r. 1989 - neodpovídá
očekávání některých
skupin pracovníků ve státních zdravotnických
zařízeních.
Při neustálém
růstu počtu a nákladnosti jednotlivých
výkonů, samozřejmě i růstu
nákladů na léky, dopravu, materiál
atd., hodnota bodu této zvláštní jednotky
pro vyjádření "ceny za výkon",
která je hrazena pojišťovnami zdravotnickým
zařízením, dlouhodobě stagnuje. "Očekávání
stagnace výše bodu"
ceny za výkon akceleruje růst výkonů,
počet jednotlivých zdravotních výkonů
provedených na českém obyvatelstvu za rok.
Nemůže tomu být ani jinak, mají-li si
zdravotnická zařízení zajistit při
stejné hodnotě bodu krytí alespoň
inflace. Hodnota bodu násobená
počtem jednotlivých výkonů vyjádřených
v bodech je u nemocnic významným, v průměru
asi 40procentním a u ambulantních zařízení
převažujícím, v průměru
asi 70procentním, způsobem získání
finančních prostředků od pojišťoven
na krytí vynaložených nákladů
zdravotnických zařízení.
Pro úplnost dodávám, že doplněk
do 100% je hrazen zdravotnickým zařízením
přímo v korunovém vyjádření,
ale nárok na tyto úhrady je často rovněž
vázán na produkci bodů.
Zjednodušeně můžeme
říci, že stagnace hodnoty bodu vyvolává
akceleraci počtu výkonů a zvýšený
počet výkonů znemožňuje zvýšit
hodnotu bodu. Zvýšený počet výkonů
není-li jen fiktivní, což se bohužel rovněž
vyskytuje, vyžaduje ovšem růst nákladů
v oblasti přístrojů a materiálů
mnohdy právě na úkor růstu mezd. Pacienti
jsou ošetřováni
v rozsahu a nejspíš i kvalitě tak, jako nebyli
nikdy před tím. V počtu návštěv
občana u lékaře jsme bezpečně
na čele světové tabulky. Má toto Kolumbovo
vejce řešení?
Krátkodobě je vidíme
v radikálním, důsledném a všeobecném,
byť diferencovaném, zastavení, přesněji
zpomalení růstu výkonů českého
zdravotnictví. Tento záměr rozpracovaný
v únoru tohoto roku a schválený vládou
poslední únorový den, konzultovaný
v únoru a v březnu se všemi partnery, na jejichž
součinnosti je jeho realizace postavena,
dostal velmi nepřesný název "Akce frekvence".
Je postaven na předpokladu radikálního, rázného,
na všeobecné spolupráci a důvěře
všech partnerů spočívajícího
zastavení samoúčelného růstu
výkonů.
Zopakujme ještě jednou
fakta uplynulých dvou let. V každém z nich
v roce 1994 a 1995 přibylo do zdravotnictví vždy
proti předchozímu roku 12 miliard korun. Nevedly
ke zvýšení hodnoty bodu. Utratily se za růst
věcných nákladů a výkonů.
V roce 1996 přibude opět 14 miliard korun. Mají
se opět rozplynout bez vlivu na hodnotu
bodu, bez vlivu na možnost lepšího zhodnocení
práce ve zdravotnictví?
Pro přesnost je třeba
připomenout, že v uplynulých dvou letech byly
provedeny 4 úpravy tzv. seznamu výkonů ve
zdravotnictví, jakéhosi speciálního
ceníku zdravotních výkonů, vždy
s odůvodněním narovnání relací
v ocenění jednotlivých výkonů,
vždy však s důsledkem celkového růstu
těchto cen, tedy růstu počtu bodů
za jednotlivé výkony.
Cena výkonů uhrazovaná
zdravotními pojišťovnami zdravotnickým
zařízením se tak skrytě zvýšila
přiznáním většího počtu
bodů za některé výkony, aniž
by došlo ke zvýšení hodnoty bodu. Těmito
kroky byla pravděpodobně odčerpána
z meziročního přírůstku finančních
prostředků plynoucí do zdravotnictví
v r. 1995 ve výši 12 miliard asi jedna miliarda. Ostatních
11 miliard bylo vynaloženo
na zvýšení počtu výkonů
a vyšší korunové náklady.
Pokusím se co nejjednodušeji
vyjádřit, na čem tento regulační
záměr, krátkodobé opatření
pro zbytek roku 1996, spočívá. Řeč
bude pouze o rozdělení přírůstku
finančních prostředků plynoucích
do zdravotnictví v roce 1996 nad objem finančních
prostředků, které tam plynuly v roce 1995,
tedy o 14 miliardách.
Je třeba přijmout
taková regulační opatření a
promítnout je do smluvních vztahů mezi pojišťovnami
a zdravotnickými zařízeními, aby těchto
14 miliard bylo v roce 1996 použito takto:
50 procent, tj. 7 miliard, na
odůvodněný růst výkonů
ve stávající a nezbytně rozšířené
síti zdravotnických zařízení,
minimální růst objemu a cen léků
atd. Nejde tedy o zmražení výkonů, ale
jejich zpomalení, zpomalení na polovinu finančního
přírůstku do českého zdravotnictví.
Z 25 procent, tj. 3,5 miliardy,
na ozdravění finančních vztahů
uvnitř systému, zejména podstatné
snížení uznaných a neproplacených
závazků pojišťoven vůči
zdravotnickým zařízením, prakticky
tedy na krytí nákladů, které zdravotnická
zařízení vynaložila v roce 1995 a nedostala
je od pojišťovny uhrazeny, na zlepšení platební
disciplíny pojišťoven, zkrácení
termínů úhrad atd.
A konečně z 25 procent,
tj. 3,5 miliardy korun, na zvýšení hodnoty
bodu, jímž se vytváří prostor
pro zvyšování mezd ve státním
zdravotnictví, ale i pro zvyšování důchodů
v soukromém zdravotnictví.
Reakcí na probíhající
diskuse a nejasnosti je třeba zdůraznit, že
tímto regulačním opatřením
se nijak neomezuje objem finančních prostředků
určených pro zdravotnictví v roce 1996. Zmíněných
14 miliard korun přijde v roce 1996 do zdravotnictví.
Nikdo z nich nic neubírá a nikdo z nich nechce proti
nastavenému procesu cokoli odejmout. Záměr
je, aby z nich pouze polovina - 7 miliard
- byla spotřebována na růst výkonů
a věcných nákladů zdravotnictví
- tato polovina představuje asi desetiprocentní
přírůstek nákladů proti roku
1995 - aby čtvrtina byla použita, zjednodušeně
řečeno, na úhradu nákladů,
které zdravotnictví vydalo již loni
a nedostalo za ně zaplaceno, a aby čtvrtina, znovu
opakuji, 3,5 miliardy, byla použita na vyšší
ocenění práce ve zdravotnictví, což
by mělo shodně příznivý dopad
pro soukromá zdravotnická zařízení
i pro zaměstnance státních zdravotnických
zařízení. Pokud
se totiž celý přírůstek použije
na krytí přírůstku věcných
nákladů, nemůže být vytvořen
prostor pro přiměřený a žádoucí
růst mezd ve zdravotnictví.
Nepopírám, že
není lehké tato regulační opatření
prosadit, poněvadž je tak možno učinit
jen zpřesněním smluvních vztahů
mezi pojišťovnami a zdravotnickými zařízeními
a především jejich skutečným
dodržováním po celý zbytek roku 1996.
Otázka, zda je dříve
slepice nebo vejce, se opět vrací na stůl.
Ředitelé zdravotnických zařízení,
byť po vyjasnění pochybností, v převážné
většině přijali tato regulační
opatření, ale obávají se přijmout
tento regulační závazek, poněvadž,
pokud by nebyl zároveň doplněn zvýšením
hodnoty bodu, jim nezajistí pokrytí nezbytných
nákladů příjmy od zdravotních
pojišťoven. Pojišťovny se obávají
vyhlásit zvýšení hodnoty bodu a potvrzují,
že je plně v jejich kompetenci, poněvadž
se obávají, že pokud zdravotnická zařízení
nedodrží dohodnutá regulační
opatření, dostanou se do finančních
potíží právě ony. Jednání
však stále probíhají.
V souvislosti s tímto opatřením
bývá mnohdy naznačováno ohrožení
pacienta touto akcí. Tvrdím, že z vlastního
záměru pro to neplyne žádný důvod.
Občané České republiky budou v roce
1996 ošetřeni nebo léčeni ve finančním
vyjádření jako v roce 1995 plus 10 procent,
7 miliard. Pouze 10 procent to
bude za předpokladu, že druhá polovina meziročního
přírůstku finančních prostředků
do zdravotnictví, tedy rovněž 7 miliard, bude
použita výhradně na úhradu závazků
zdravotnických zařízení z minulých
let a na zvýšení mezd.V jiných
případech by polovina na rozvoj zdravotnictví
byla větší.
Pokud by oponenti připravované
regulace chtěli otázku ohrožení pacienta
vážně nastolit, museli by nejprve doložit,
že extenzívní trend, růst výkonů,
růst sítě zdravotnických zařízení,
růst a zahušťování sítě
přístrojové techniky atd., je skutečně
v zájmu pacienta. Ve skutečnosti je především
v zájmu zdravotníků, dodavatelů zdravotní
péče a jejich dodavatelů a ve svém
důsledku v zájmu rozporném, i pro ně
nejednoznačném. Vytváření další
nabídky, totiž
v oblasti nákladů, vyčerpává
konečné množství peněz ve zdravotnictví
na úkor mezd a nespokojenost zdravotníků
vytváří tlaky na občana buď jako
na pacienta, nebo jako na plátce daní, aby na zdravotnictví
přispíval větší měrou
než dosud.
Vláda České
republiky přijala 28. února 1996 usnesení
č. 162, jímž schválila opatření
směřující k řešení
deficitu všeobecného zdravotního pojištění,
jehož podstatu jsem se pokusil právě popsat.
Řešení se dá
vyjádřit také takto: Z každé
koruny, která přijde v roce 1996 do zdravotnictví
navíc, půjde 25 haléřů na zvýšení
bodu, 25 haléřů na zlepšení finanční
situace a 50 haléřů na kvalitativní
a kvantitativní rozvoj zdravotnictví.
V návaznosti na tato regulační
opatření vláda ČR dlouho a odpovědně
zvažovala, zda podnítit účinnost uvedeného
opatření určitou jednorázovou finanční
podporou. Odpoutání zdravotnictví od probíhajícího
extenzívního vývoje vyžaduje zřetelný
signál, že růst výkonů je nejen
zcestný, neužitečný a neufinancovatelný,
ale že je především zbytečný,
poněvadž se
do zdravotnictví mohou dostat peníze bez nadměrného
růstu vykazovaných výkonů právě
vyšším oceněním bodu, lůžko
dne atd.
Přestože převažuje
názor, že systém zdravotnictví musí
nalézt dlouhodobě rovnováhu mezi převážně
obligatorními příjmy a vynaloženými
náklady na zdravotnictví, při současném
množství finančních prostředků,
připomeňme, že se jedná v roce 1996
o 110 miliard korun, rozhodla se vláda pro dvě opatření,
která mají urychlit nastolení rovnováhy.
První opatření
spočívá v časovém posunu. Vzhledem
k nerovnoměrnosti plateb pojistného, v prvním
pololetí méně než ve druhém,
a čerpání nákladů, v prvním
pololetí více než ve druhém, poskytne
Ministerstvo financí v březnu tohoto roku zálohu
v cirka jedné měsíční státní
splátce na státní pojištěnce,
která tuto nerovnoměrnost vyrovná. To umožní
zdravotním pojišťovnám přistoupit,
nebo přistoupit dříve než předpokládaly,
ke zvýšení hodnoty bodu z tohoto titulu a zesílit
tak okamžitě účinnost zvýšené
hodnoty bodu na redukce extenzívního rozvoje
zdravotnictví.
Druhé opatření
je objemové. Zvýšit s účinností
od 1. 7. 1996 příspěvek státu do systému
zdravotního pojištění za tzv. státní
pojištěnce ze 65 na 80 procent, z 13,5 procenta minimální
mzdy. Tímto krokem, který ovšem závisí
na rozhodnutí parlamentu, by došlo jednorázově
ke zvýšení finančních prostředků
do zdravotnictví ve druhém pololetí 1996
cca o 1,5 miliardy korun.
Není pochyb o tom, že
na konečné rozhodnutí Parlamentu bude mít
vliv situace ve zdravotnictví v nejbližších
týdnech. Lze se snad shodnout na názoru, že
pokud by tyto kroky vlády nebyly provázeny výše
popsanými regulačními opatřeními,
byly by v dané situaci nejspíš kontraproduktivní.
Podle našich propočtů
sama popsaná regulační akce by měla
umožnit zvýšení hodnoty bodu od 1. 4.
1996 o 9 haléřů, časový přesun
příjmů za státní pojištěnce
od 1. 4. 1996 o 3 haléře a zvýšení
prostředků za státní pojištěnce,
pokud se k nim vyjádří Parlament souhlasně,
by zvýšilo hodnotu bodu od 1. 7. 1996 o dalších
7 haléřů.
Vláda ČR ve svém
usnesení doporučila řediteli Všeobecné
zdravotní pojišťovny ČR, aby Všeobecná
zdravotní pojišťovna v návaznosti na všechna
zmíněná opatření, zejména
na uzavření smluv a dohod se zdravotnickými
zařízení garantujícími uvedené
předpoklady, zvýšila hodnotu bodu o uvedené
částky. Následující den přijala
tuto strategii také správní rada Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Tato pojišťovna
má dnes přes 70% pojištěnců ČR
a její kroky do značné míry určují
postup ostatních zdravotních pojišťoven.
Přesto vláda ve
svém usnesení doporučila i představitelům
ostatních zdravotních pojišťoven, aby
se rovněž podíleli na realizaci schválených
opatření a záměrů. Konečné
slovo ovšem mají příslušné
orgány pojišťoven, které musí posoudit
nejen rizika těchto opatření pro průběžnou
platební schopnost
pojišťovny, ale zejména svou schopnost zajistit
účinnost regulačních opatření.
Optimální propočet
regulační akce potvrzuje, že jsou předpoklady,
dosáhne-li se regulace věcných nákladů,
t. j. nákladů mimo mzdy, na úroveň
roku 1995 plus 10%, zvýšit hodnotu bodu v meziročním
srovnání o 15% a úroveň mezd diferencovaně
o 20%. Kalkulaci podle svých podmínek a možností
si ovšem musí provést každé zdravotní
zařízení.
Znovu opakuji, že realizace
celé akce vyžaduje součinnost všech zainteresovaných.
Proto jsou podle harmonogramu vedena jednání, která
k této součinnosti musí směřovat,
neboť jednotlivé kroky jsou navzájem podmíněny.
Z jednání vyplynula celá řada podnětů,
z nichž některé je vhodné uvést.
1. Ředitelé státních
zdravotnických zařízení budou významnou
částí své odměny zainteresováni
na smluvním stavu se zřizovatelem na dodržení
regulačních dodatků ke smlouvám s
pojišťovnami.
2. Cílem akce není
přes nerovnoměrnou závislost jednotlivých
typů zdravotních zařízení na
výši bodu neuváženě měnit
podíl na příjmech ze zdravotního zařízení,
plynoucích do jednotlivých typů zdravotnických
zařízení. Pojišťovny nemají
přistupovat k dodatečným smlouvám
mechanicky - rok 1995 a 10% -, ale diferencovaně podle
jednotlivých skupin i jednotlivých zdravotnických
zařízení.
3. Pojišťovny musí
zajistit takové termínování zúčtování
se zdravotnickými zařízeními, aby
se minimalizovalo riziko vyčerpání finančních
prostředků na zdravotní péči
v předstihu.
4. Tam, kde nedojde k dohodě
mezi pojišťovnou a zdravotnickým zařízením,
nebo kde bude dohoda porušena, pojišťovna uplatní
stávající hodnotu bodu.
Ministerstvo zdravotnictví
ČR a vláda ČR přijali soubor opatření
k řešení některých současných
problémů ve zdravotnictví, o kterých
jsem vás informoval, v přesvědčení,
že jde o společný jmenovatel někdy legitimních,
někdy úmyslně odstředivých
zájmů všech zainteresovaných. Jeho realizace
má přinést zpomalení exteze českého
zdravotnictví, která způsobuje potíže
samotným zdravotníkům a jejíž
přínos pro pacienty je v mnoha případech
přinejmenším sporný.
Jednotlivá opatření
nemění podstatně systém. Spíše
naopak uvnitř systému vyhledávají
brzdy proti jeho prohlubujícímu se negativnímu
působení. Jeho přijetí přinese
časový prostor zhruba 3/4 roku pro přípravu
změn systému.
Často přetřásaná
spojitost s blížícími se volbami tu
nepochybně je. V tomto období se obtížně
dnes se všemi partnery ve zdravotnictví dohadujeme
o opatřeních uvnitř systému, natož
pak o jeho změně.Situace ve zdravotnictví
však neumožňuje nečinnost z důvodu
volebních kalkulací.
Navržená opatření jsou před přípravou
k hlubším změnám. O regulaci totiž
půjde i po volbách, a to v každém případě.
Výše uvedená
opatření mají ovšem krátkodobou
účinnost. Dlouhodobě nechceme regulovat zdravotnictví
přímo finančním objemem, i když
právě on to je a on to bude, který musí
tvořit rámec a krýt se s výsledkem
regulace. Dovolím si vás již jen velmi krátce
informovat o některých připravovaných
systémových opatřeních.
Časově nejbližší
je narovnání relací mezi jednotlivými
skupinami poskytovatelů zdravotní péče,
která povede ke stabilizaci podnikatelského klimatu
ve zdravotnictví. Dokončíme dohadovací
řízení nad novým seznamem výkonů,
z něhož do budoucna využijeme spíše
věcnou než kvantitativní stránku. Opatření,
která připravujeme, budou směřovat
k postupnému opouštění výkonového
financování zdravotnictví. Důvody
jsou snad patrné ze všeho, co jsem dnes v této
sněmovně řekl.
Pracujeme na rozdělení
zdravotní péče na tn části,
o čemž jsem informoval v úvodu svého
vystoupení. Zejména rozpracováváme
systém dlouhodobého zdravotního pojištění,
z něhož by byly hrazeny běžné zdravotní
defekty. Zavedení tohoto prvku bude provázeno postupným
snižováním, popřípadě
úplným zrušením dnešní platby
zdravotního pojištění pojištěncem.
Záměrně uvádím toto nejvíc
diskutované opatření v popředí,
byť je nejsložitější a bude je možno
zavádět nejspíš až od roku 1998.
Nemůžeme a nechceme vystavovat pacienta přímé
konfrontaci se zdravotnickým zařízením
dříve, než najdeme vhodnou formu otázky,
zda o tak nákladnou péči opravdu
stojí. Za takovou formu považujeme povinné
dlouhodobé zdravotní spoření, v němž
občan bude spolurozhodovat o tom, zda nabízenou
zdravotní péči opravdu potřebuje a
chce. Nepovažujeme za odpovědné zvyšovat
překotně podíl pacienta na přímé
úhradě zdravotní
péče dříve, než vyčerpáme
větší část vnitřních
rezerv, dříve, než zastavíme prudké
zdražování zdravotnických služeb
a odstraníme motivy, které vedou k expanzi výkonů.
V kratším časovém
horizontu však chceme zavést jiná systémová
opatření a já se omlouvám, že
o nich budu mluvit jednoduše, zkráceně a možná
ne pro všechny srozumitelně.
V ambulantní péči
praktických lékařů a pediatrů
chceme posílit jejich přirozenou roli strážců
celého zdravotního systému a
a) Zavést kombinovanou
kapitační platbu v této sféře
ambulantní péče.
b) Zavést povinnost doporučení
praktického lékaře k návštěvě
ambulantního specialisty se stanovenými výjimkami.
c) Zavést fond laboratorních
vyšetření, která by objednal, kontroloval
a hradil příslušný praktický
lékař a byl by na jejich rozsahu zainteresován.
d) Zavést akreditaci praktických
lékařů k provádění některých
specializovaných výkonů nad rámec
kapitace.
V oblasti stomatologie důsledně
odlišit péči hrazenou a nehrazenou ze všeobecného
zdravotního pojištění definováním
standardních a ostatních výkonů podle
použitého materiálu a na něj vázané
technologie.
V oblasti ambulantních
specialistů hradit zdravotní péči
dál výkonovým systémem s perspektivou
jeho postupného nahrazení v horizontu dvou až
tří let. Do té doby použít k
regulaci výdajů v této oblasti model tzv.
sestupné platby za poskytnuté výkony. Péče
ambulantního specialisty, která by byla poskytnuta
bez doporučení příslušného
praktického lékaře, bude péčí
plně hrazenou pacientem.
V lůžkové péči
vymezit výkony neopakovatelné a nezneužitelné
a ty hradit výkonovým způsobem, který
bude co nejdříve vyjádřen nikoli v
bodech, ale v korunách. Ostatní výkony shrnout
do úhrady ošetřovacího dne, zavést
v lůžkových zařízeních
důsledně systém sestupné platby a
spoluúčast pacienta za
hotelové služby lůžkových zařízení.
V oblasti nákladů
na léčiva stanovit jednotlivým lékařským
odbornostem objem prostředků na léčiva
ve vztahu k jejich celkovým nákladům.
Stanovit lůžkovým
zdravotnickým zařízením reálné
hodnoty lékových paušálů a zrušit
kategorii zvlášť účtovaných
léků.
Zavést limity úhrad
za léčiva použitelná pouze v lůžkové
péči s tím, že lůžková
zařízení nebudou mít ve svých
pozitivních listech léčiva shodného
složení za vyšší cenu.
Konečně, za poslední.
Umožnit nemocnicím nákup vybraného sortimentu
léčiv přímo od výrobce.
Milé paní poslankyně,
vážení poslanci, jsem přesvědčen,
že jsem odpověděl na všechny tři
části položené otázky: o stavu
zdravotnictví, příčinách a
řešení. Považoval jsem za nutné
třetí část rozdělit na operativní,
krátkodobá a střednědobá řešení.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji ministru
zdravotnictví panu Janu Stráskému za zprávu,
kterou nám na žádost sněmovny podal.
Otevírám k předložené zprávě
rozpravu.
Oznamuji, že se do ní
písemně přihlásily tyto poslankyně
a tito poslanci: jako první paní poslankyně
Hana Lagová, druhá paní poslankyně
Eva Fischerová, třetí pan poslanec Zdeněk
Vorlíček, čtvrtý pan poslanec Josef
Janeček, pátá paní poslankyně
Eva Nováková. Další přihlášky
nemám.
Zvu tedy k řečništi
paní poslankyni Hanu Lagovou. Připraví se
paní poslankyně Eva Fischerová.