ZÁSADA Č. 24
- ZÁKLADNÍ POJMY
Pro účely tohoto
zákona se rozumí:
1. Plynem - zemní plyn,
svítiplyn, koksárenský plyn čistý,
degazační plyn, generátorový plyn,
bioplyn, propan, butan a jejich směsi - který je
dodáván odběratelům.
2. Plynovým zařízením
- zařízení pro rozvod plynu, která
se dělí na:
a) plynárenská zařízení,
kterými jsou všechna plynová zařízení
od zdroje plynu až k hlavnímu uzávěru
včetně a která jsou v majetku plynárenských
podniků. Patří sem též domovní
regulátory, zřízené po nabytí
účinnosti tohoto zákona a všechna zařízení
pro obchodní měření plynu. Jsou to
zařízení pro získávání
plynu chemickou či fyzikální cestou k následné
úpravě jejich vlastností (štěpící
stanice, tlakové generátory,
zařízení na výrobu bioplynu, plnírny
zkapalněných a stlačených plynů,
zařízení pro zvyšování
a snižování tlaku plynu včetně
zařízení pro jeho předehřev,
zařízení pro čištění,
sušení, vlhčení plynu a odorizaci),
zařízení pro přepravu a distribuci
plynu sestávající
z potrubního systému, skladování sestávající
z plynojemů, stabilních tlakových zásobníků
včetně zařízení pro zvyšování
a snižování tlaku, zařízení
pro obchodní měření plynu t.j. plynoměry,
měřicí tratě a ostatní zařízení,
které k obchodnímu
měření přísluší.
Zdroje, ve kterých vzniká plyn jako vedlejší
produkt, nemusí být plynárenským zařízením.
Zdrojem plynu se rozumí výrobna, mezistátní
nebo vnitrostátní předávací
stanice, zařízení pro uskladnění
plynu nebo plnírna propan-butanu. Ustanovení
horního zákona tímto nejsou dotčena.
b) odběrná plynová
zařízení, kterými jsou zařízení
za hlavním uzávěrem a jsou ve vlastnictví
fyzických a právnických osob. Mezi odběrná
plynová zařízení patří
zařízení pro skladování plynu,
odpařování plynu, zvyšování
a snižování tlaku plynu, dodávku plynu
odběratelům a spotřebu plynu. Dělícím
místem je hlavní uzávěr plynu, který
se umisťuje v souladu s technickými normami a technickými
pravidly.
3. Odběratelem - fyzická
nebo právnická osoba, která odebírá
plyn na základě smlouvy.
4. Plynárenským
podnikem - držitel státní autorizace, který
nakupuje, vyrábí, uskladňuje, upravuje, dopravuje
a prodává plyn odběratelům, nebo provádí
alespoň jednu z těchto činností, které
plynárenské podniky plní ve veřejného
zájmu.
ODŮVODNĚNÍ:
Obsahuje základní
pojmy, rozhodné pro orientaci podnikatelů v plynárenství.
Především vymezuje pojem plynu v jejich technickém
označení, které jsou nyní využívány
jako palivo pro vytápění, ohřev vody,
přípravu jídel v domácnostech a technologické
účely v provozech. Podstatným a společným
znakem pro uvedené plyny nebo jejich směsi je, že
jsou dodávány odběratelům jednotnou,
propojenou sítí plynovodů s výjimkou
zkapalněného propan-buranu, dodávaného
jiným druhem sítě tlakových nádob
a bioplynu, který je
však teprve na počátku rozvoje výroby
a spotřeby zejména pro lokální spotřebu.
Pod pojmem bioplyn jsou zde zahrnuty ve smyslu technických
norem všechny plyny, vznikající biologickým
rozkladem. Plynárenská zařízení
jsou zařízení, která provozují
výhradně plynárenské podniky. Důvodem
je skutečnost, že se jedná o zařízení
s vysokým rizikem vzniku mimořádných
událostí. Protože tento aspekt nebyl minulým
zákonem řešen důsledně, došlo
v mnoha případech ke stavu, kdy některé
plynovody na místech veřejně přístupných
jsou provozovány právnickými osobami bez
potřebné kvalifikace. Odběrná plynová
zařízení jsou ve vlastnictví neplynárenských
majitelů a jedná se o zařízení,
která jsou připojena na hlavním uzávěru
přes obchodní měřidlo včetně
plynových spotřebičů. Výrazným
pojmem je hlavní uzávěr plynu, který
jo dělicím místem a je zařazen mezi
plynárenská zařízení. V zásadě
je na tomto místě uveden dále používaný
termín technické normy a technická pravidla.
Jedná se o termín, který zatím není
možno vykládat jednoznačně vzhledem
k nejasnostem ve výkladu zákona č. 142/1990
Sb. Pro tento zákon vycházíme ze současného
stavu, kdy jsou technické normy závazné.
Další problematickou záležitostí
jsou podniky, vyrábějící plyn pouze
jako vedlejší produkt s tím, že jeho dopravu
a distribuci vykonává jiný t.j. plynárenský
podnik.
ZÁSADA Č. 25
- PODMÍNKY PŘIPOJENÍ
1. Plynárenský podnik
je povinen připojit každého odběratele
ve smyslu zásady č. 10, který:
- má zřízeno
odběrné plynové zařízení,
které odpovídá technickým normám
a bezpečnostním pravidlům
- splní technické
podmínky stanovené plynárenským podnikem,
týkající se místa a způsobu
napojení na plynárenské zařízení
- má uzavřenou smlouvu
o dodávce plynu.
2. Plynárenský podnik
je povinen zajistit připojení zařízení
pro obchodní měření dodávek
plynu a má právo na tomto zařízení
provádět nezbytná opatření
proti neoprávněné manipulaci např.
ochranou plombou.
3. Účelně
vynaložené náklady plynárenského
podniku za připojení nese odběratel, pokud
není dohodou stanoveno jinak.
4. Plynárenský podnik
je oprávněn požadovat u vlastníků
objektů nezbytné úpravy při zřizování
nebo rekonstrukci plynárenského zařízení
pro jejich objekt a odběratel je povinen umožnit plynárenskému
podniku kontrolu tohoto zařízení. Tímto
ustanovením nejsou dotčena ustanovení
stavebního zákona.
ODŮVODNĚNÍ:
Povinnost připojení
odběratele vyplývá zejména z práva
každého na dodávku energie v souladu se stavem
ve vyspělých průmyslových zemích,
zejména členských státech Evropského
společenství a v souladu s ustanovením Charty
evropské energetiky. V zásadě jsou upřesněna
pravidla, za jakých podmínek je možno odběratele
připojit na komerčním základě
na plynárenskou síť včetně úhrady
za připojení a podrobnosti týkající
se měření plynu.
ZÁSADA Č. 26
- DODÁVKA PLYNU
1. Plynárenský podnik
má povinnost na území vymezeném státní
autorizací spolehlivě bezpečně, hospodárně
a kvalitně zásobovat plynem každou fyzickou
a právnickou osobu, která požádá
o dodávky plynu pro konečné energetické
využití a splní podmínky stanovené
tímto zákonem.
2. Odběratel je povinen
upravit své odběrné plynové zařízení
související s měřením plynu
podle pokynů plynárenského podniku.
3. Odběr plynu měří
a účtuje plynárenský podnik na základě
údajů vlastního obchodního zařízení
pro měření plynu, které odběrateli
na svůj náklad osadí a zapojí a za
úplatu udržuje.
4. Má-li odběratel
plynu pochybnost o správnosti údajů zařízení
pro měření plynu, má právo
si kdykoli na svůj náklad nechat přezkoušet
zařízení pro měření
plynu v autorizované zkušebně. Písemné
žádosti odběratele o přezkoušení
zařízení pro měření
plynu musí plynárenský podnik vyhovět
do 15 dnů od doručení této žádosti.
V případě zjištění závady
hradí náklady spojené s přezkoušením
a výměnou zařízení pro měření
plynu plynárenský podnik. Zjistí-li
odběratel plynu závadu na zařízení
pro měření plynu, je povinen toto neprodleně
oznámit plynárenskému podniku.
5. Smlouvy o dodávce plynu
se uzavírají písemně na každé
odběrné místo zvlášť. Odběrným
místem se rozumí takové místo dodávky
plynu, které je určeno jednomu odběrateli
a dodávka plynu je měřena jedním měřícím
zařízením.
6. Odběratel je povinen
projednat, smluvně uzavřít a dodržovat
sjednaný odběrový diagram. Při odběru
plynu odběratel respektuje regulační opatření
vyhlášená formou regulačního
stupně a otopové křivky.
7. Držitel státní
autorizace a odběratel mohou vstupovat do smluvních
vztahů při splnění technickoprovozních
podmínek stanovených tímto zákonem.
ODŮVODNĚNÍ:
Zásadou je deklarována
stálá povinnost dodávky plynu při
dodržení jeho parametrů za rovnocenných
a předem deklarovaných podmínek vymezených
tímto zákonem a navazujícími obecně
závaznými právními předpisy.
Vzhledem ke specifickému charakteru plynu (může
být i příčinou veřejného
ohrožení) a systémovému charakteru plynárenského
odvětví (nutno
respektovat fyzikální zákony) budou tímto
zákonem vymezena technickoprovozní pravidla, za
nichž autorizované osoby a odběratelé
mohou vstupovat do smluvních vztahů. Tato pravidla
budou specifikována v paragrafovaném znění.
Rozvedena je problematika
měření plynu jako nejdůležitější
bod při prodeji plynu. Plynárenský podnik
je povinen zajistit správnou funkci měřidel
v souladu se zákonem o státní metrologii.
Dále jsou zde deklarována práva odběratele
na přezkoušení plynoměru v případě
jeho pochybností
o správnosti funkce plynoměru. Povinnost uvedená
v bodě 6. se nevztahuje na odběry pro domácnost.
ZÁSADA Č. 27
- ZMĚNA DRUHU NEBO TLAKU PLYNU
1. Plynárenský podnik
je oprávněn změnit druh nebo tlak dodávaného
plynu.
2. Každá změna
druhu nebo tlaku plynu včetně rozsahu a lhůty
potřebných úprav zejména na odběrných
plynových zařízeních musí být
plynárenským podnikem předem projednána
se všemi odběrateli, jakož i dotčenými
právnickými a fyzickými osobami. Písemné
oznámení o změně tlaku nebo druhu
plynu je plynárenský
podnik povinen doručit odběratelům z vysokotlakých
plynovodů nejméně dva roky a odběratelům
z místní sítě nejméně
jeden rok před počátkem roku v němž
má být změna provedena.
ODŮVODNĚNÍ:
Tato zásada při
záměně druhu plynu bude mít prakticky
účinnost jen po dobu, než veškerá
odběrná plynová zařízení
budou převedena na odběr zemního plynu (odhaduje
se na r. 1996). Záměna druhu nebo tlaku plynu je
prováděna zásadně z provozních
důvodů a před.stavuje zásah do odběrných
plynových zařízení odběratelů.
Proto je nutno dostatečně včas potřebné
úpravy dojednat se všemi dotčenými odběrateli
a zároveň i s obecními úřady
a dalšími dotčenými institucemi.
ZÁSADA Č. 28
- PROVOZ PLYNÁRENSKÝCH ZAŘÍZENÍ
1. Plynárenská zařízení
provozují výhradně plynárenské
podniky v rozsahu udělené státní autorizace.
2. S ohledem na fyzikální
a chemické vlastnosti plynů a nebezpečí
vzniku obecného ohrožení při nekvalifikovaném
zásahu je provoz plynárenských zařízení
řízen provozními pravidly, která podrobně
stanoví bezpečnostní, technické a
technologické podmínky provozu plynárenských
zařízení ve smyslu tohoto zákona.
Tato pravidla vydá ministerstvo vyhláškou.
3. V případě
odvracení mimořádných událostí
může hlavní uzávěr uzavřít
kdokoliv. Jeho opětovné otevření smí
provést po kontrole u dotčených odběratelů
pouze plynárenský podnik.
ODŮVODNĚNÍ:
Plynárenská zařízení
umístěná na místech veřejně
přístupných mohou být v důsledku
neoprávněné manipulace zdrojem mimořádných
událostí a obecného ohrožení.
Jejich provoz je tedy nutno řídit v souladu s provozními
pravidly, která v souladu s tímto zákonem
podrobně specifikují bezpečnostní,
technické a technologické podmínky tak, aby
nedošlo k ohrožení osob a majetku. Zásadou
je proto stanoveno, že provozovatelem může být
pouze oprávněný
držitel státní autorizace. Opětovné
otevření hlavního uzávěru je
možno uskutečnit pouze postupem definovaným
v zásadě z důvodů bezpečnostních.
ZÁSADA Č. 29
- ODBĚRNÁ PLYNOVÁ ZAŘÍZENÍ
1. Odběrná plynová
zařízení zřizují a provozují
na svůj náklad odběratelé plynu.
2. Na části odběrného
plynového zařízení, kterým
je veden neměřený plyn od hlavní`ho
uzávěru k zařízení pro obchodní
měření, nesmí být prováděny
bez souhlasu plynárenského podniku kromě
běžné údržby žádné
zásahy.
ODŮVODNĚNÍ:
V zásadě je zdůrazněna
skutečnost, že odborná plynová zařízení
jsou zřizována a financována neplynárenskými
právnickými a fyzickými osobami na základě
smlouvy o dodávce plynu. Dále je zde zdůrazněn
zákaz manipulace a jakýchkoliv zásahů
do této části plynového zařízení,
kterou prochází neměřený plyn.
Za bezpečnost odběrného plynového
zařízení odpovídá výlučně
jeho vlastník. Vyžaduje se, aby odběrné
plynové zařízení bylo provedeno odborně
a v souladu s technickými normami a technickými
pravidly tak, aby neohrožovalo bezpečnost
osob a majetku.
ZÁSADA Č. 30
- ODBORNÁ ZPŮSOBILOST K ČINNOSTEM NA PLYNOVÝCH
ZAŘÍZENÍCH
1. Montáž a opravy
plynárenských zařízení mohou
provádět pouze osoby mající zvláštní
odbornou způsobilost. Podmínky zvláštní
odborné způsobilosti stanoví ústřední
orgán státní správy vyhláškou.
2. Montáž a opravy
odběrných plynových zařízení
mohou provádět fyzické a právnické
osoby, které mají k této činnosti
odbornou způsobilost podle zvláštních
předpisů.
3. Pro plynová zařízení
smí být použito pouze materiálů,
výrobků a zařízení, která
splňují bezpečnostní požadavky
a vyhovují technickým předpisům.
ODŮVODNĚNÍ:
Plynárenská soustava
má svůj specifický charakter a strategický
význam pro národní hospodářství.
Neodborná montáž a údržba zařízení
pro rozvod plynu může způsobit obecné
ohrožení a vážně ohrozit i funkčnost
ekonomiky. Požadavek zvláštní odborné
způsobilosti je nezbytný i v důsledku aplikování
prací pod tlakem. Zvláštní odborná
způsobilost osob pro činnost v plynárenství
stanovená zvláštním předpisem
nevylučuje, ale
naopak předpokládá i způsobilost stanovenou
obecně právními předpisy pro práce
na vyhrazeném plynovém zařízení.
Pouze je prohlubuje pro specificko podmínky montáže
a údržby plynárenského zařízení.
Činnosti na odborném plynovém zařízení
je možno provádět
na základě odborné způsobilosti podle
zvláštních předpisů. Velkou roli
zde musí hrát instituce státního odborného
dozoru nad bezpečností práce.
ZÁSADA Č. 31
- OCHRANA PLYNÁRENSKÝCH ZAŘÍZENÍ
1. Ochranná pásma se stanovují pro ochranu
plynárenských zařízení.
Bezpečnostní pásma se stanoví pro
ochranu majetku a osob proti účinkům plynárenských
zařízení.
2. Ochranná a bezpečnostní
pásma jsou vymezena vodorovnou vzdáleností
od obrysu půdorysného průmětu plynárenského
zařízení měřeno kolmo na obrys.
3. Rozsah ochranných pásem:
| a) plynovody do DN 200 | 4 m |
| b) plynovody nad DN 200 do DN 500 | 8 m |
| c) plynovody nad DN 500 | 12 m |
| d) nízko a středotlaké plynovody jimiž se rozvádějí plyny v intravilánu obce | 1 m |
| e) technologické objekty (regulační stanice, zařízení protikorozní ochrany, plnírny propan-butanu apod.) | 4 m |
Veškeré práce
a činnosti v ochranném pásmu mohou být
prováděny jen po předchozím projednání
s příslušným plynárenským
podnikem a za podmínek s ním dohodnutých.
4. Zřizování
staveb v bezpečnostním pásmu je možno
pouze po dohodě s příslušným
plynárenským podnikem.
ODŮVODNĚNÍ:
Touto zásadou je stanovena
zákonná ochrana plynárenských zařízení,
kterou je zvýrazněna závažnost celé
problematiky. Ochrana platí na obě strany, t. j.
směrem k plynárenskému zařízení
i naopak k ochraně okolí před účinky
plynu. V ochranných pásmech byla vypuštěna
taxativní ustanovení, které by mohly ohrožovat
plynárenská zařízení, provádět
na základě projednání a za podmínek
stanovených provozovatelem t.j. plynárenským
podnikem, odpovědným
za bezpečný a plynulý provoz. Na rozdíl
od minulého zákona se nově zavádí
termín bezpečnostní pásmo, sloužící
k ochraně staveb v blízkém okolí plynárenského
zařízení před účinky
mimořádných událostí na těchto
zařízeních. Toto pásmo bylo zatím
stanoveno v technických normách, jako nejmenší
povolená vzdálenost pro zřizování
staveb. Jedná se o závažný zásah,
proto je nutno toto omezení práv fyzických
a právnických osob včlenit do zákona.
Rozsah bezpečnostních pásem bude vymezen
v paragrafovaném
znění. I v ochranném pásmu je možno
některé stavby zřizovat při využití
mimořádných bezpečnostních
opatření, ale pouze po dohodě s plynárenským
podnikem, který je jediným subjektem schopným
posoudit míru bezpečnosti realizovaných opatření.
ZÁSADA Č. 32
- NEOPRÁVNĚNÝ ODBĚR
1. Neoprávněným
odběrem se rozumí:
a) odběr plynu bez uzavřené
smlouvy nebo v rozporu s uzavřenou smlouvou
b) odběr za použití
obchodního měřidla, na kterém byl
proveden zásah zapříčiňující
nesprávné zaznamenávání odběru
plynu
c) odběr bez obchodního
měřidla, připojeného plynárenským
podnikem
d) odběr za použití
obchodního měřidla na němž byly
porušeny plomby a odběratel toto porušení
neoznámil bez zbytečného odkladu plynárenskému
podniku.
2. Při neplacení
za odebraný plyn je dodavatel oprávněn přerušit
dodávku plynu pouze tehdy, pokud přes dvojí
prokazatelné písemné upozornění
plynárenského podniku odběratel nezaplatí
zálohovou platbu nebo konečné vyúčtování
za odebraný plyn. Dodávka plynu může
být přerušena nejdříve po uplynutí
30 dnů od doručení
prvního písemného upozornění.
Ve druhém upozornění musí být
stanoven konkrétní termín přerušení
dodávky plynu. V případě odebrání
měřidla musí být přítomen
zástupce plynárenského podniku i odběratel.
ODŮVODNĚNÍ:
Odběratelé napojení
na plynovodní síť mohou odebírat plyn
i bez souhlasu dodavatele a nad rámec smlouvy, přičemž
tím nejen krátí tržbu dodavatele, ale
mohou takovým počínáním ohrozit
i své okolí. Proto je zde zaveden institut neoprávněného
odběru, ze kterého se vychází při
posouzení výše
náhrady škody a pro vyměření
jednorázové pokuty.
ZÁSADA Č. 33
- ZÁKLADNÍ POJMY
Pro účely tohoto
zákona se rozumí
1. Zařízením
pro zásobování teplem - zařízení
k výrobě tepla ve výrobně tepla a
jeho přenosu veřejným rozvodem tepla a tepelnou
přípojkou k odběrnému tepelnému
zařízení.
2. Výrobnou tepla - zařízení,
v němž se teplo vyrábí a současně
předává teplonosnému médiu
a je připojeno na rozvod tepla. Těmito zařízeními
jsou výtopny, teplárny nebo elektrárny s
odběrem tepla a zařízení pro využití
tepla z exotermických a jiných technologických
procesů.
3. Veřejným rozvodem
tepla - soubor zařízení k dopravě
tepla a změně jeho parametrů mezi výrobou
tepla a tepelnými přípojkami k odběrnému
tepelnému zařízení včetně
měřící, řídící
a zabezpečovací techniky.
4. Tepelnou přípojkou
- zařízení pro připojení jednoho
odběrného tepelného zařízení
na veřejný rozvod tepla nebo přímo
k výrobně tepla.
5. Odběrným tepelným
zařízením - zařízení
odběratele, připojené měřícím
zařízením na veřejný rozvod
tepla nebo na tepelnou přípojku, které slouží
pro vnitřní rozvod a spotřebu tepla v objektu
nebo v souboru objektů jednoho odběratele.
6. Odběratelem - fyzická
nebo právnická osoba, která odebírá
teplo od dodavatele na základě smlouvy odběrným
tepelným zařízením.
ODŮVODNĚNÍ:
Zásady tohoto zákona
se vztahují pouze na výrobu a rozvod tepla k odběrnému
tepelnému zařízení. Toto zařízení
je nedílnou součástí vytápěných
objektů a tudíž i v odpovědnosti jejich
vlastníků. Odběrné tepelné
zařízení odběratele je připojeno
na veřejný rozvod tepla dodavatele (držitele
státní autorizace) tepelnou přípojkou
v místě plnění dodávky tepla
dohodnutém ve smlouvě a náleží
k němu veškerá tepelná zařízení
za tímto místem plnění dodávky
vnitřní rozvody, zařízení
pro úpravu parametrů,
otopná tělesa - spotřebiče s příslušenstvím
včetně regulačního zařízení
a technických prostředků pro rozzúčtování
nákladů na teplo a teplou užitkovou vodu. Odběratelem
pro potřeby tohoto zákona není uživatel
bytu, jako je tomu u elektřiny
a plynu, nýbrž majitel, správce vytápěného
objektu. Pravidla vytápění a rozzúčtování
nákladů na teplo a teplou užitkovou vodu mezi
jednotlivé spotřebitele (uživatele bytů
a nebytových prostor) v objektu (domu) nejsou předmětem
tohoto zákona, a vyžadují
přijetí samostatné zákonné
normy v bezprostřední časové návaznosti
na přijetí tohoto zákona.
Zásady se nevztahují
na průmyslové využívání
tepelné energie zemské kůry s výjimkou
tepelné energie vody vyvedené na povrch.
ZÁSADA Č. 34
- PODMÍNKY PŘIPOJENÍ
1. Držitel státní
autorizace připojí odběratele, dohodne-li
se s ním o připojovacích podmínkách,
jimiž jsou:
- výkon (MW,), množství
(GJ) dodávaného tepla a odběrový diagram,
- parametry dodávaného teplonosného média,
- parametry vraceného teplonosného média,
- místo, způsob
a termín připojení tepelné přípojky
a odběrného tepelného zařízení
odběratele,
- umístění
měřidel, pomocného a ovládacího
zařízení držitele státní
autorizace a způsob přístupu držitele
státní autorizace k nim.
2. Účelně
vynaložené náklady spojené s připojením
hradí odběratel, nedohodne-li se s držitelem
státní autorizace jinak.
ODŮVODNĚNÍ:
Zásada vyjmenovává
základní podmínky, které je nutno
dohodnout pro připojení odběrného
tepelného zařízení odběratele
na zařízení veřejného rozvodu
tepla s držitelem státní autorizace.
Účelně
vynaložené prostředky na připojení,
které nese ten, kdo žádá o připojení
na veřejný rozvod teplem, v sobě skrývají
účelovost vynakládaných prostředků,
což ve svém důsledku značí, že
i držitel státní autorizace ve vlastním
zájmu se může na těchto nákladech
podílet, aby získal odběratele.
ZÁSADA Č. 35
- DODÁVKY TEPLA
1. Dodávka tepla je plněna
přechodem teplonosného média ze zařízení
pro zásobování teplem držitele státní
autorizace do odběrného tepelného zařízení
odběratele v místě měření.
Teplonosné médium je majetkem držitele státní
autorizace.
2. Držitel státní
autorizace má povinnost na území vymezeném
státní autorizací zásobovat teplem
každou fyzickou a právnickou osobu, která o
to požádá a splní podmínky
stanovené tímto zákonem.
3. Držitel státní
autorizace je povinen, provádí-li plánované
rekonstrukce, opravy či údržbové a revizní
práce, nebo mění-li technické podmínky
podle zásady č. 10 a), vyžádat si předchozí
souhlas místně příslušného
orgánu státní správy a samosprávy,
trvají-li tyto práce déle než 14 kalendářních
dnů v jednom roce. Tyto práce však nesmějí
být prováděny v otopném období.
4. Držitel státní
autorizace je povinen po splnění podmínek
stanovených tímto zákonem vykupovat teplo
z výroben tepla, kde se teplo vyrábí v kombinaci
s elektřinou a dále teplo získané
při technologických procesech, kde teplo vzniká
jako vedlejší produkt. Připojení těchto
zdrojů tepla na veřejný rozvod tepla si zajišťují
po dohodě s držitelem státní autorizace
majitelé těchto
zdrojů.
5. Odběr tepla ze zařízení
pro veřejný rozvod nebo z tepelné přípojky
měří a účtuje držitel
státní autorizace podle údajů vlastního
měřícího, pomocného a ovládacího
zařízení, které odběrateli
na svůj náklad osadí a zapojí a za
úplatu udržuje. Jakýkoliv zásah do měřícího
zařízení bez souhlasu držitele státní
autorizace je nepřípustný.
6. Odběratel je povinen
upravit své odběrné tepelné zařízení
související s měřením tepla
podle pokynů držitele státní autorizace.
7. Do údržby měřícího
zařízení náleží i péče
o úřední ověření správnosti
měření (cejchování), jehož
periodické provádění má držitel
státní autorizace za povinnost vůči
odběrateli.
8. Má-li odběratel
pochybnosti o správnosti údajů měřících
zařízení, má právo nechat si
je přezkoušet. Za tím účelem
je držitel státní autorizace povinen na základě
písemné žádosti odběratele vyměnit
do 30 dnů měřící zařízení.
V případě zjištění závady
na měřícím zařízení
hradí náklady spojené s jeho přezkoušením
a výměnou držitel státní autorizace.
Není-li na měřícím
zařízení zjištěna závada,
hradí tyto náklady odběratel. K výměně
měřícího zařízení
musí držitel státní autorizace pozvat
odběratele, který potvrdí odečty starého
a nového měřidla.
9. Smlouvy na odběr tepla
se uzavírají na každé odběrné
místo zvlášť.
10. Držitel státní
autorizace a odběratel mohou vstupovat do smluvních
vztahů při splnění technickoprovozních
podmínek stanovených tímto zákonem.
11. V případě
havárie zařízení pro zásobování
teplem nebo odběrného tepelného zařízení
je držitel státní autorizace povinen projednat
s příslušným odběratelem změnu
smlouvy o dodávce tepla.
ODŮVODNĚNÍ:
Držitelé státní
autorizace dle těchto zásad zákona uskutečňují
své dodávky na základě smlouvy. Vzhledem
ke specifickému charakteru teplárenství jako
systémového odvětví (nutno respektovat
fyzikální zákony), budou tímto zákonem
vymezena technickoprovozní pravidla, za nichž autorizované
osoby a odběratelé mohou vstupovat do smluvních
vztahů. Tato pravidla budou specifikována v paragrafovaném
znění. Zásada
dává pravomoc místně příslušnému
orgánu státní správy a samosprávy
rozhodovat na žádost držitele státní
autorizace o omezení nebo přerušení
dodávky v případech, kdy toto omezení
nebo přerušení má trvat déle
než 14 dnů. Předloha sleduje šetření
primárních
energetických zdrojů energie a tím i životního
prostředí v zásadě, podle které
držitel státní autorizace přednostně
vykupuje teplo z kombinované výroby tepla a elektřiny
a z technologických procesů, kde se získává
teplo jako vyvolaná energie. Zásada rovněž
upravuje vztahy související s měřením
tepla mezi držitelem státní autorizace a odběratelem.
ZÁSADA Č. 36
- ZMĚNA TEPLONOSNÉHO MÉDIA NEBO JEHO PARAMETRŮ
Změna teplonosného
média nebo jeho parametrů, pokud vyžaduje úpravy
zařízení pro zásobování
teplem nebo odběrného tepelného zařízení,
se může uskutečnit nejdříve 2
roky po oznámení, nedohodne-li se dodavatel s odběratelem
jinak.
ODŮVODNĚNÍ:
V praxi může dojít
buď na straně držitele státní autorizace
nebo na straně odběratele k potřebě
změny média nebo jeho parametrů. Míra
dopadů z této změny na zařízení
pro zásobování teplem nebo odběrné
tepelné zařízení může
být různá podle charakteru změny.
Proto předloha detailně neřeší
všechny v úvahu přicházející
případy, ale zakládá povinnost s potřebným
předstihem informovat
odběratele tepla o zamýšlené změně.
ZÁSADA Č. 37
- TEPELNÁ PŘÍPOJKA A ODBĚRNÉ
TEPELNÉ ZAŘÍZENÍ
1. Tepelnou přípojku
zřizuje na žádost odběratele za podmínek
sjednaných s držitelem státní autorizace
oprávněná fyzická nebo právnická
osoba. Náklady spojené s připojením
hradí odběratel.
2. Odběrné tepelné
zařízení připojuje k veřejnému
rozvodu tepla případně výrobně
tepla pomocí tepelné přípojky držitelem
státní autorizace.
ODŮVODNĚNÍ:
Tepelná přípojka
je součástí technologického zařízení
pro zásobování teplem a bezprostředně
ovlivňuje spolehlivost i hospodárnost celé
soustavy zařízení pro zásobování
teplem. Proto se vyžaduje dodržení podmínek
dohodnutých s držitelem státní autorizace.
Vychází se ze
skutečnosti, že odběrné tepelné
zařízení, jehož součástí
obvykle jsou tepelné rozvody uvnitř teplem zásobených
objektů, objektové stanice pro úpravu parametrů
teplonosné látky a nakonec jednotlivé spotřebiče
tepla, je zabudovanou součástí těchto
objektů ve výhradní odpovědnosti odběratele.
Mezi tepelnou přípojkou
a odběrným tepelným zařízením
je uzavírací armatura, která musí
být z technických, bezpečnostních
a jiných důvodů pro dodavatele tepla, přístupná.
Z tohoto důvodu se obvykle umístí u vstupu
do objektu odběratele nebo na jiném, ve smlouvě
o dodávce tepla
dohodnutém místě. Odběrná tepelná
zařízení, nebo jejich části,
jsou zařízení v odpovědnosti jejich
vlastníků či uživatelů. Vzhledem
ke zvláštnostem tepla a vzhledem k tomu, že majetkově
je odběrné tepelné zařízení
součástí vytápěných
objektů, nepředpokládá se úprava
vztahů, které jsou nebo vznikají (a v případě
zásobování činžovních
domů se s postupem privatizace bytů mění)
k částem odběrného tepelného
zařízení tímto zákonem. Řešení
této problematiky vyžaduje přijmout samostatnou
právní normu,
která by mimo jiné pojala nebo modifikovala některá
ustanovení platné vyhl. 186/1991 Sb. o hospodaření
teplem, řízení soustav centralizovaného
zásobování tepla a o ochranných pásmech
a vyhláška 197/1957 Ú. l., o úplatě
za ústřední (dálkové) vytápění
a za dodávku teplé vody.
ZÁSADA Č. 38
- OCHRANA ZAŘÍZENÍ PRO ZÁSOBOVÁNÍ
TEPLEM
1. Zařízení
pro zásobování teplem je chráněno
ochranným pásmem.
2. Ochranným pásmem
je prostor v bezprostřední blízkosti zařízení
pro zásobování teplem, který je určen
k zabezpečení jeho spolehlivého provozu.
3. Šířka ochranných
pásem u zařízení pro zásobování
teplem je vymezena svislými rovinami vedenými po
obou stranách tohoto zařízení ve vodorovné
vzdálenosti měřené kolmo k tomuto
zařízení a činí 3 m u veřejného
rozvodu tepla a tepelné přípojky mimo stanic
pro změnu parametrů. U stanic pro z.měnu
parametrů v samostatných budovách je ochranné
pásmo vymezeno svislými rovinami vedenými
ve vodorovné vzdálenosti 3 m kolmo na půdorys
stanic.
4. Ochranné pásmo
nevzniká u veřejného rozvodu tepla, jestliže
prochází budovami. V tomto případě
je vlastník budovy povinen umožnit k němu přístup
a provádění nezbytných prací
na rozvodu.
5. V ochranných pásmech
zařízení pro zásobování
teplem je bez souhlasu vlastníka těchto zařízení
zakázáno provádět činnosti,
které by mohly ohrozit zařízení pro
rozvod tepla, jeho provoz a údržbu, např. uskladňování
a práce s hořlavinami a výbušninami,
přejezdy těžkých mechanismů,
provádět stavby a umisťovat zařízení,
provádět odkopy nebo navršování
zemin nebo jiného materiálu, vysazovat trvalé
porosty.
6. K ochraně výrobny
tepla provozované ke dni účinnosti tohoto
zákona, u které není ochranné pásmo
stanoveno, se přiměřeně použije
ustanovení tohoto zákona, týkající
se ochranného pásma stanice pro změnu parametrů.
ODŮVODNĚNÍ:
Význam ochranného
pásma je v tom, že zabezpečuje nerušený
provoz díla pro zásobování teplem
a tím plynulé zásobování teplem.
ZÁSADA Č. 39
- NEOPRÁVNĚNÝ ODBĚR
Neoprávněným
odběrem tepla nebo teplonosného média se
rozumí:
- odběr tepla nebo teplonosného
média bez uzavřené smlouvy nebo v rozporu
s uzavřenou smlouvou,
- provedení takového
zásahu na zařízení nebo na měřidle
instalovaném držitelem státní autorizace,
že toto buď odběr vůbec nezaznamenává
nebo jej zaznamenává ke škodě držitele
státní autorizace,
- přemístění
měřidla bez souhlasu držitele státní
autorizace,
- připojení na zařízení
pro veřejný rozvod tepla nebo odběrné
tepelné zařízení další
osoby bez souhlasu držitele státní autorizace,
- odběr za měřidlem
držitele státní autorizace, na němž
byly porušeny plomby a odběratel toto porušení
neoznámil bez zbytečného odkladu držiteli
státní autorizace.
ODŮVODNĚNÍ:
Předloha specifikuje
případy neoprávněného odběru
tepla, které mohou být důvodem přerušení
nebo omezení dodávky tepla.

