Odůvodnění:
Návrh zákona musí
vymezovat podmínky kladené na fyzickou osobu, ucházející
se o státní službu, ale též podmínky,
jež musí být státním zaměstnancem
plněny po celou dobu státní služby.
Ze stanovených podmínek nebudou moci být
činěny žádné výjimky.
Základní podmínkou,
kterou stanovují též právní předpisy
států, které mají upravenu státní
službu, je státní občanství.
Pro ně bude rozhodující právní
úprava daná zákonem ČNR č.40/1993
Sb., o státním občanství České
republiky.
Kvalifikační předpoklady
mají podle navrhovaného zákona záležet
v předepsaném školním vzdělání,
případně též odborné praxi
a budou na základě zákonného zmocnění
blíže upraveny prováděcím předpisem.
Navrhuje se, aby splnění kvalifikačních
předpokladů, s výjimkou přechodných
ustanovení, bylo neprominutelné.
Pro podmínku potřebné
zdravotní způsobilosti pro výkon státní
služby má platit zvláštní předpis,
kterým je směrnice ministerstva zdravotnictví
č. 49/1967 Věstníku ministerstva zdravotnictví
o posuzování zdravotní způsobilosti
k práci (registrováno v částce 2/1968
Sb.), ve znění pozdějších předpisů.
Podmínka trvalého
pobytu na území České republiky se
jeví pro účely navrhovaného zákona
nezbytnou, a její stanoven i se opírá o čl.
26 odst. 2 Listiny základních práv a svobod,
podle kterého může zákon stanovit podmínky
a omezení pro výkon určitých povolání.
Zásada č. 19
Jmenování do státní
služby na státně zaměstnanecké
místo lze uskutečnit jen tehdy, jestliže je
toto místo podle schválené systemizace vytvořeno
a je volné. Ustanovení předchozí věty
se vztahuje na všechny druhy státní služby
podle tohoto zákona.
Státně zaměstnanecký
poměr vzniká na základě jmenování
na státně zaměstnanecké místo
dnem, kdy je složen služební slib.
Jmenování podle
předchozího odstavce provede vedoucí služebního
úřadu. To platí též o jmenování
představeného. Vedoucího podřízeného
služebního úřadu jmenuje vedoucí
nadřízeného služebního úřadu.
Vedoucího služebního úřadu ve
služebních úřadech, které nemají
nadřízený služební úřad,
jmenuje vedoucí služebního úřadu
v Úřadu pro legislativu a veřejnou správu.
To neplatí o jmenování představených
v politických funkcích. Vedoucího služebního
úřadu v politické funkci jmenuje vedoucí
orgánu, který obsazuje tyto funkce podle zvláštního
zákona.
Zásada č. 20
Rozhodnutí o jmenování
do státní služby obsahuje:
a) jméno a příjmení
jmenovaného, datum a místo jeho narození,
b) státně zaměstnanecký
titul,
c) obor státní služby,
d) služební úřad,
e) platové zařazení,
f) délku kratšího
služebního úvazku, jestliže byl povolen,
g) dobu trvání státní
služby dočasné s výjimkou státní
služby představeného v politické
funkci.
Zásada č. 21
Státní zaměstnanec
skládá služební slib, který zní:
"Slibuji věrnost
České republice, při výkonu státní
služby budu dodržovat Ústavu, zákony,
ostatní právní předpisy a vnitřní
služební předpisy a řídit se
v souladu s nimi příkazy představených.
Své povinnosti budu vykonávat řádně,
svědomitě a nestranně.".
Služební slib se skládá
do rukou vedoucího služebního úřadu
uvedeného v zásadě č. 19; výjimečně
do rukou pověřeného představeného;
jde-li o představeného v politické funkci
do rukou vedoucího orgánu, který obsazuje
politickou funkci podle zvláštního zákona.
Služební slib se skládá bez zbytečného
odkladu po rozhodnutí o jmenování do státní
služby.
Služební slib je složen,
jestliže po jeho přečtení prohlásí
ten, kdo slib skládá "Tak slibuji" a stvrdí
to vlastnoručním podpisem na příslušné
listině; z této listiny musí vyplývat
datum složení služebního slibu.
Odmítnutí složit
služební slib nebo služební slib s výhradou
má za následek, že státně zaměstnanecký
poměr nevznikne.
Odůvodnění
k zásadám č. 19 až 21:
Jestliže není příslušné
státně zaměstnanecké místo
podle schválené systemizace skutečně
vytvořeno, a není-li volné, nemůže
být fyzická osoba (státní zaměstnanec)
jmenována do žádného z druhů
státní služby, které upravuje navrhovaný
zákon.
Rozhodujícím atributem
státní služby podle navrhovaného zákona
má být jmenování do státně
zaměstnanecké funkce s tím, že státně
zaměstnanecký poměr vznikne až dnem,
kdy byl vykonán služební slib. Tímto
řešením odpadnou problémy spočívající
v tom, že kdyby státně zaměstnanecký
poměr vznikal již jmenováním do státně
zaměstnanecké funkce a posléze nebyl složen
slib nebo byl tento slib složen s výhradou, musel
by státně zaměstnanecký poměr
skončit.
V zásadě č.
19 se navrhuje upravit jmenování do státní
služby pro řadové státní zaměstnance,
představené a vedoucí služebních
úřadů.
Zásada č. 20 upravuje
taxativně náležitosti rozhodnutí o jmenování
do státní služby, které bude vydáno
v řízení podle navrhovaného zákona.
Při zvážení toho, jaké náležitost
i má rozhodnutí obsahovat, převážil
praktický přístup. Ten spočívá
v tom, aby bylo - jestliže to lze - vydáno jen jedno
rozhodnutí. Kdyby mělo být totiž rozlišováno
mezi více a méně důležitými
náležitostmi, bylo by nutné vydávat
více rozhodnutí.
Věcná a prostorová
působnost služebního zákona vyplývá
ze zvláštních zákonů, které
služební úřad, na který se bude
navrhovaný zákon vztahovat, konstituují.
Na rozdíl od obecných pracovněprávních
předpisů (místo výkonu práce)
- bude státní zaměstnanec povinen vykonávat
státní službu nejen v s ídle služebního
úřadu, ale i v místech, které jsou
mimo toto sídlo, jestliže patří do prostorové
působnosti služebního úřadu.
Tím nebude dotčena úprava služební
cesty.
Služební slib je podstatnou
náležitostí ve státní službě.
Jeho vykonání má mít konstitutivní
důsledky. Jde v něm především
o vyjádření věrnosti státu
při výkonu státní služby. Je
třeba i u složení služebního slibu
rozdílně upravit, jak bude postupováno u
představených v politických funkcích
ve státní službě dočasné.
Zásada č. 22
Účelem kvalifikační
zkoušky je ověřit, zda státní
zaměstnanec - čekatel zná a dovede aplikovat
právní předpisy potřebné k
výkonu státní služby v příslušném
oboru státní služby včetně znalosti
tohoto zákona a vnitřních služebních
předpisů; s vnitřními služebními
předpisy musí být státní zaměstnanec
řádně seznámen.
Při kvalifikační
zkoušce se zároveň přihlédne
k tomu, jak státní zaměstnanec - čekatel
plnil služební úkoly ve státní
službě přípravné. Vychází
se ze služebního hodnocení a z hodnocení
školitele, které ke kvalifikační zkoušce
vypracuje. S hodnocením školitele musí být
státní zaměstnanec - čekatel seznámen.
Kvalifikační zkouška
se skládá z části písemné
a ústní. Obě části kvalifikační
zkoušky se zpravidla konají v jeden den.
Kvalifikační zkouška
se koná v posledních 6 měsících
státní služby přípravné
a musí být vykonána nejpozději v poslední
den trvání této služby, pokud není
dále stanoveno jinak; na její vykonání
je právní nárok, pokud státní
služba přípravná podle tohoto zákona
neskončila.
Služební úřad
je povinen určit den konání kvalifikační
zkoušky, svolat kvalifikační komisi a písemně
na ni pozvat státního zaměstnance - čekatele,
alespoň 1 měsíc před datem konání
této zkoušky.
Nemohla-li být v posledních
6 měsících státní služby
přípravné z naléhavých důvodů
kvalifikační zkouška vykonána a tato
služba podle tohoto zákona neskončila, služební
úřad určí, že kvalifikační
zkouška bude vykonána v době 3 měsíců
po uplynutí doby trvánístátní
služby přípravné; o tuto dobu se státní
služba přípravná prodlužuje.
Den úspěšného
vykonání kvalifikační zkoušky
je posledním dnem trvání doby státní
služby přípravné. Následující
den po úspěšném vykonání
kvalifikační zkoušky musí být
provedeno jmenování do státní služby
stálé.
Zásada č. 23
Kvalifikační komise
se zřizuje podle příslušného
oboru státní služby u služebního
úřadu, který je ministerstvem nebo jiným
ústředním orgánem státní
správy. Pro služební úřady, které
nejsou ministerstvy nebo jinými ústředními
orgány státní správy, se kvalifikační
komise zřizuje u Úřadu pro legislativu a
veřejnou správu podle příslušného
oboru státní služby.
Pro státní zaměstnance
okresních a krajských soudů se kvalifikační
komise zřizují u příslušného
krajského soudu, pro státní zaměstnance
ostatních soudů a státní zaměstnance
Vězeňské služby u ministerstva spravedlnosti.
Kvalifikační komisi
zřizuje vedoucí příslušného
služebního úřadu ze státních
zaměstnanců státní služby stálé
příslušného oboru státní
služby a dalších fyzických osob; komise
musí mít 5 členů a předsedá
jí nejvýše služebně postavený
státní zaměstnanec. Je-li v kvalifikační
komis i víc stejně služebně postavených
státních zaměstnanců, určí
se předseda této komise losem. Dva
z členů kvalifikační komise nemusí
být státními zaměstnanci. V případě
potřeby se z řídí více kvalifikačních
komisí.
Kvalifikační komise
se usnáší o výsledku kvalifikační
zkoušky; komise je schopna se usnášet, je-li
přítomen plný počet členů,
a to většinou všech hlasů. Člen
kvalifikační komise se nesmí zdržet
hlasování. Usnesení kvalifikační
komise zní: "vyhověl" nebo "nevyhověl".
Kvalifikační komise
se může usnést, že výsledek písemné
a ústní části kvalifikační
zkoušky se posuzuje samostatně.
Zásada č.
24
Jestliže státní
zaměstnanec - čekatel kvalifikační
zkoušku úspěšně nesložil,
povolí mu služební úřad na základě
jeho písemné žádosti opakování
kvalifikační zkoušky; na opakování
kvalifikační zkoušky je nárok. Kvalifikační
zkoušku lze opakovat jen jednou.
Žádost o opakování
kvalifikační zkoušky musí být
doručena služebnímu úřadu do
10 dnů po neúspěšné kvalifikační
zkoušce.
Opakovaná kvalifikační
zkouška může být vykonána nejdříve
měsíce po neúspěšné kvalifikační
zkoušce, nejpozději však do 1/2 roku ode dne
vzniku státně zaměstnaneckého poměru.
Doba do opakovaného vykonání kvalifikační
zkoušky je pokračováním státní
služby přípravné.
Opakovanou kvalifikační
zkoušku skládá státní zaměstnanec
před kvalifikační komisí v jiném
personálním obsazení než konal kvalifikační
zkoušku.
Odůvodnění
k zásadám č. 22 až 24:
Kvalifikační zkouška
je rozhodující a poslední podmínkou
před tím, aby mohl být státní
zaměstnanec - čekatel. jmenován do státní
služby stálé. Proto se navrhuje upravit podmínky
vykonání kvalifikační zkoušky,
úkoly služebního úřadu, složení
a činnost kvalifikační komise, opakovanou
kvalifikační zkoušku včetně vztahu
k trvání státní služby přípravné
v navrhovaném zákoně.
O dni konání kvalifikační
zkoušky se bude rozhodovat v řízení
podle tohoto zákona. Na vykonání kvalifikační
zkoušky i pakované kvalifikační zkoušky
má státní zaměstnanec - čekatel
právní nárok.
Kvalifikační komise
nemá charakter poradního orgánu - jak tornu
obvykle bývá u různých komisí,
které si vedoucí organizace (statutární
orgán) zřizuje - nýbrž orgánu,
který se usnáší o výsledku kvalifikační
zkoušky samostatně s rozhodujícím závěrem.
Žádné odvolání nebo potvrzování
výsledku kvalifikační zkoušky nějakým
jiným orgánem nemůže přecházet
v úvahu. Na usnesení
kvalifikační komise o výsledku kvalifikační
zkoušky se nemá řízení podle
tohoto zákona vztahovat. Představení ani
služební úřad nebudou moci do průběhu
kvalifikační zkoušky zasahovat. Většina
z členů komise musí být státními
zaměstnanci státní služby stálé;
umožňuje se, aby v ní mohli působit
externí odborníci, na př. soudci nebo vysokoškolští
učitelé. Externí odborníci by byli
v kvalifikační komisi - na rozdíl od státních
zaměstnanců, u kterých by byla činnost
v komisi výkonem státní služby - v pracovněprávním
vztahu na základě dohody o práci vykonané
mimo pracovní poměr.
Neúspěch u kvalifikační
zkoušky, nebude-li konána opakovaná kvalifikační
zkouška, neúspěch u opakované v kvalifikační
zkoušky a nepodání žádosti o vykonání
opakované Kvalifikační zkoušky bude
mít právní důsledky na skončení
státní služby, což se navrhuje upravit
v příslušných zásadách.
Rovněž se navrhuje
umožnit, aby z naléhavých důvodů,
ať na straně služebního úřadu
nebo státního zaměstnance čekatele
mohlo být vykonání kvalifikační
zkoušky odloženo. Nemůže být však
překročena doba do 3 1/2 roku ode dne vzniku státně
zaměstnaneckého poměru.
Zásada č. 25
Tomu, kdo vykonal státní
službu dočasnou v trvání alespoň
3 let, může být na základě jeho
písemné žádosti povoleno vykonat kvalifikační
zkoušku.
Žádost o vykonání
kvalifikační zkoušky v oboru státní
služby se doručí služebnímu úřadu,
ve. kterém státní zaměstnanec vykonával
naposled státní službu dočasnou.
Bude-li kvalifikační
zkouška vykonána úspěšně,
vznikne nárok na jmenování do státní
služby stálé na řadové státní
zaměstnanecké místo.
Na vykonání a opakování
kvalifikační zkoušky se vztahují zásady
č. 22 a 24.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby za stanovených
podmínek mohlo být též státnímu
zaměstnanci ve státní službě
dočasné nebo bývalému státnímu
zaměstnanci státní služby dočasné
umožněno vykonat kvalifikační zkoušku.
Na základě úspěšného vykonání
této zkoušky by měla fyzická osoba právo
na jmenování
do státní služby stálé. Aby byla
odůvodněna vytýčená koncepce
státní služby stálé, je nezbytné
i v tomto případě trvat na úspěšné
vykonání kvalifikační zkoušky.
Jiné zvýhodňující podmínky
nelze pro tyto případy navrhovat. Předpokládá
se, že o vykonání kvalifikační
zkoušky může požádat jak státní
zaměstnanec, jehož státní služba
dočasná dosud trvá, jakož i bývalý
státní zaměstnanec státní služby
dočasné, jehož státní služba
dočasná již skončila.
Vzhledem ke skutečnosti,
že státní služba dočasná
má mít podle navrhovaného zákona jiný
účel, než státní služba
přípravná, nelze navrhnout, aby na vykonání
kvalifikační zkoušky byl právní
nárok. Takový návrh by ve své podstat
narušil fungování systemizace.
Zásada č. 26
Ten, kdo byl ve státně
zaměstnaneckém poměru ve státní
službě stálé, jehož státní
služba skončila, splňuje-li podmínky
podle zásady č. 18, může být
na základě písemné žádosti
jmenován do státní služby stálé,
aniž by musel znovu projít státní službou
přípravnou,
jestliže od skončení předchozí
státní služby stálé,
a) neproběhly více,
než 3 roky, pokud znovu složí služební
slib,
b) neproběhlo více,
než 6 let, pokud znovu složí služební
slib a kvalifikační zkoušku.
Jestliže od skončení
předchozí státní služby stálé
proběhlo více než 6 let, musí být
složen služební slib, vykonána státní
služba přípravná a složena kvalifikační
zkouška.
Na vykonání a opakování
kvalifikační zkoušky se vztahují zásady
č. 22 a 24.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby zákon
umožňoval zjednodušeným způsobem
uvést do státní služby stálé
ty fyzické osoby, ucházející se o
státní službu, které dříve
v této službě působily.
Zásada vychází
z předpokladu, že služební úřady,
na které se má navrhovaný zákon vztahovat,
nejsou a v dohledné době ani nebudou personálně
vybaveny tak, aby mohly bývalé státní
zaměstnance, ucházející se znovu o
státní službu odmítat. Mzdová
konkurence podnikatelské sféry, s níž
nemůže odměňování ve státní
službě soupeřit, bude nepochybně dále
pokračovat.
Na opětovné jmenování
do státní služby však nemůže
mít fyzická osoba právní nárok.
Bude proto věcí rozhodnutí, zda po splnění
navrhovaným zákonem stanovených podmínek
bude opětovné jmenování povoleno.
Navrhovaná zásada se má vztahovat - jak je
z jejího kontextu patrné - na
opětovné jmenování těch státních
zaměstnanců, kteří již byli jmenováni
do státní služby stálé. Nebude
se tato zásada vztahovat na případy těch
fyzických osob, které ve služebních
úřadech, na které se má vztahovat
tento zákon, pracovaly před nabytím jeho
účinnosti.
Tuto situaci se navrhuje upravit v přechodných ustanoveních.
Zásada č. 27
Na základě výsledků
služebního hodnocení se ze státních
zaměstnanců státní služby stálé,
přicházejících na funkci představeného
v úvahu, vybere ten, který bude jmenován
do funkce představeného.
Státního zaměstnance
lze jmenovat do funkce představeného jen s jeho
souhlasem.
Odůvodnění:
Na rozdíl od výběrového
řízení pro státní službu
přípravnou, kde se navrhuje uvažovat s fakultativním
postupem, podle této zásady mají být
představení do vedoucí funkce vybíráni
jen na základě výsledku služebního
hodnocení vedoucím služebního úřadu.
Zvolený přístup
vychází z předpokladu, že na jmenování
do funkce představeného není právní
nárok. Jestliže by mělo být uvažováno
s výběrovým řízením,
v jakékoli formě, nemohl by zřejmě
výsledek tohoto řízení zaručovat,
že státní zaměstnanec, který
dosáhl nejlepšího pořadí, bude
do funkce představeného jmenován. Kdyby tomu
tak mělo být, nemohlo by platit, že na funkci
představeného není právní nárok.
Navrhovaný zákon
v ustanoveních o změně státní
služby předpokládá, že změna
bude moci být provedena též z jednoho oboru
státní služby do jiného oboru státní
služby. I když lze mít za to, že do funkcí
představených budou zpravidla jmenováni státní
zaměstnanci státní služby stálé
z téhož oboru státní služby, nelze
vyloučit ani případy, aby mohl být
jmenován též státní zaměstnanec
ve státní službě stálé
z jiného oboru státní služby, jestliže
by mohl s ohledem na svou odbornou
způsobilost a dosavadní průběh státní
služby funkci představeného zastávat.
Zásada č. 28
Státně zaměstnanecký
poměr skončí jen z důvodů uvedených
v tomto zákoně.
Státně zaměstnanecký
poměr skončí odvoláním ze státně
zaměstnaneckého místa, pokud nedošlo
k jeho skončení ze zákona nebo smrtí
státního zaměstnance.
Odvolání podle předchozího
odstavce, případně oznámení
podle zásady č. 32 provede vedoucí služebního
úřadu uvedený v zásadě č.
19.
Zásada č. 29
Služební úřad
skončí státně zaměstnanecký
poměr z těchto důvodů:
a) pro neplnění
podmínky nezbytné pro státní službu
podle zásady č. 19 odst. 1 písm. a), f) a
g); skončení státní služby pro
neplnění podmínky psychické a fyzické
zdravotní způsobilosti, jde-li o státní
službu stálou, musí předcházet
zařazení státního zaměstnance
mimo státní službu činnou ze zdravotních
důvodů; to neplatí v případě,
že má zdravotní nezpůsobilost za následek
invaliditu nebo částečnou invaliditu státního
zaměstnance,
b) pro odvolání
ze státní služby přípravné
nebo státní služby dočasné, jestliže
ba) státní zaměstnanec
nevykazuje podle služebního hodnocení řádné
výsledky ve státní službě,
bb) státní zaměstnanec
dlouhodobě nesplňuje podle rozhodnutí zdravotnického
orgánu podmínku psychické a fyzické
zdravotní způsobilosti,
bc) došlo k úsporným
opatřením ve státní službě,
c) odvoláním ze
státní služby dočasné podle zásady
č. 16 odst. 2, pokud nejde o státního zaměstnance
státní služby stálé.
Státně zaměstnanecký
poměr skončí uložením disciplinárního
opatření propuštění ze státní
služby stálé.
Zásada č. 30
Státně zaměstnanecký
poměr skončí na základě písemné
žádosti státního zaměstnance.
Podle předchozího
odstavce státně zaměstnanecký poměr
skončí v době stanovené v rozhodnutí;
tato doba nesmí být však delší,
než 1 měsíc od vydání rozhodnutí.
Zásada č. 31
Státně zaměstnanecký
poměr může skončit ve zkušební
době ve státní službě přípravné
nebo státní službě dočasné
z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu,
jak ze strany služebního úřadu, tak
státního zaměstnance. Státně
zaměstnanecký poměr skončí
v době stanovené v rozhodnutí: tato doba
nesmí být však delší, než
15 dnů od vydání rozhodnutí.
Zásada č. 32
Státně zaměstnanecký
poměr skončí ze zákona dnem:
a) uplynutí doby trvání
státní služby přípravné,
jestliže nebyla úspěšně vykonána
kvalifikační zkouška,
b) uplynutí doby trvání
státní služby dočasné,
c) právní moci rozsudku,
kterým byl státní zaměstnanec odsouzen
pro trestný čin spáchaný úmyslně,
nebo dnem právní moci rozhodnutí, kterým
byl zbaven způsobilosti k právním úkonům
anebo kterým byla jeho způsobilost k právním
úkonům omezena,
d) kterým státní
zaměstnanec dovrší věk 65 let; služební
úřad může státnímu zaměstnanci
na jeho písemnou žádost státně
zaměstnanecký poměr prodloužit, nejvíce
však do doby než dovrší věk 70 let.
Při skončení
státně zaměstnaneckého poměru
podle předchozího odstavce se vydá oznámení
o tom, kterým dnem státně zaměstnanecký
poměr skončil.
Odůvodnění
k zásadám č. 29 až 32:
Podobně jako je tomu v
pracovněprávních vztazích se navrhuje,
aby státní služba podle navrhovaného
zákona skončil a jen z důvodů, které
v něm budou stanoveny. Důvody skončení
státně zaměstnaneckého poměru
se navrhuje rozlišit jednak podle toho, jaký druh
státní služby má skončit a posléze
podle druhu důvodu skončení státní
služby.
Aby se mohla fyzická osoba
stát státním zaměstnancem státní
služby stálé, musí plnit navrhovaným
zákonem stanovené podmínky. Byla-li tato
osoba do státní služby stálé
jmenována, má jí být dána určitá
záruka v tom, že státně zaměstnanecký
poměr může skončit jen z úzkého
okruhu důvodů, a to těch, které
spočívají v osobě státního
zaměstnance. Státní služba stálá
má představovat tzv. definitivu.
Skončení státní
služby služebním úřadem
Podmínky podle zásady
č. 18 odst. 1
písm. a) - státního
občanství ČR,
písm. c) - bezúhonnosti,
písm. f) - potřebné
psychické a fyzické zdravotní způsobilosti,
písm. g) - trvalého
pobytu na území ČR
musí být splněny
po celou dobu trvání státní služby.
Jejich neplnění proto musí mít za
následek skončení státně zaměstnaneckého
poměru. Skončení státní služby
stálé pro neplnění psychické
a fyzické zdravotní způsobilosti se poskytuje
zvýšená ochrana spočívající
v tom, že státní zaměstnanec musí
být nejprve zařazen mimo státní službu
činnou ze zdravotních důvodů podle
zásady č. 143.
Důvody uvedené v
písmenu b) se týkají státní
služby přípravné a státní
služby dočasné, kterým není zvýšená
ochrana poskytována.
Skončení státně
zaměstnaneckého poměru pravomocným
uložením disciplinárního opatření
státnímu zaměstnanci státní
služby stálé podle zásady č.
54 odst. 4 písm. b) je samostatným způsobem
skončení.
Skončení státní
služby na žádost státního zaměstnance
I na státní zaměstnance
se bude vztahovat Listina základních práv
a svobod a mezinárodní smlouvy o lidských
právech a základních svobodách (čl.
10 Ústavy České republiky). Nemůže
proto státní zaměstnanec konat nucenou práci
(čl. 9 Listiny základních práv a svobod,
a úmluva Mezinárodní organizace práce
o nucené (povinné) práci č. 29/1930
(č. 506/1990 Sb.). Navrhuje se proto, aby státní
služba mohla skončit na základě žádosti
státního
zaměstnance.
Skončení státní
služby ve zkušební době
Účelem zkušební
doby, která se navrhuje u státní služby
přípravné a státní služby
dočasné, je ověřit, zda se státní
zaměstnanec ke státní službě
skutečně hodí. Proto se také navrhuje;
aby délka zkušební doby byla 6 měsíců.
Tato délka není v právním řádu
nová; je stanovena již v § 48 odst. 2 zákona
ČNR č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně.
Skončení státní
služby ze zákona
Skončení státní
služby ze zákona navazuje na právní
skutečnosti, které navrhovaný zákon
zakládá v příslušných
zásadách. Státně zaměstnanecký
poměr skončí v tomto případě
na základě příslušné právní
skutečnosti a na rozdíl od konstitutivních
důsledků rozhodnutí o skončení
státně zaměstnaneckého poměru,
bude mít oznámení jen důsledky
deklaratorní, jak to vyplývá ze zásady
č. 32. Toto skončení se verifikuje oznámením
o skončení státně zaměstnaneckého
poměru.
Z důvodu fungování
systemizace se navrhuje stanovit, že státně
zaměstnanecký poměr skončí
dnem, kterým státní zaměstnanec dovrší
věk 65 let. Věková hranice je obdobná,
jako je tomu v § 46 odst. 1 písm. b) zákona
o soudech a soudcích. Stanovením věkové
hranice není úmluva Mezinárodní organizace
práce o diskriminaci (zaměstnání a
povolání) č. 111/1967 (č. 465/1990
Sb.) porušena.
Ze zásady č. 28
vyplývá, že státně zaměstnanecký
poměr bude končit též na základě
právní události, kterou je smrt.
Na skončení státně
zaměstnaneckého poměru podle navrhovaného
zákona se má vztahovat řízení
podle tohoto zákona.
Zásada č. 33
Důvody vylučující
výkon státní služby Dnem, kterým
se státní zaměstnanec stal
a) poslancem nebo senátorem
Parlamentu, prezidentem republiky, členem vlády,
prezidentem, viceprezidentem nebo členem Nejvyššího
kontrolního úřadu,
b) soudcem nebo asistentem soudce Ústavního soudu,
c) ředitelem Bezpečnostní
a informační služby České republiky,
d) členem voleného
orgánu územní samosprávy, se státní
zaměstnanec zařadí mimo státní
službu činnou po dobu, po kterou bude uvedené
činnosti vykonávat.
Dnem, kterým se státní
zaměstnanec stal
a) soudcem nebo justičním
čekatelem,
b) prokurátorem, vyšetřovatelem
prokuratury nebo právním čekatelem prokuratury,
c) vojákem z povolání,
d) příslušníkem
Policie České republiky,
e) příslušníkem
Bezpečnostní a informační služby
České republiky,
f) příslušníkem
Vězeňské služby,
g) příslušníkem
Železniční policie,
h) soudním tajemníkem,
jeho státně zaměstnanecký
poměr podle tohoto zákona skončí.
Zásada č. 32 o vydání
oznámení o tom, kterým dnem skonči
1 státně zaměstnanecký poměr
se použije i zde.

