Odůvodnění:
Navrhovaný zákon
musí upravit rovněž problematiku důvodů
vylučujících výkon státní
služby. Státní služba podle navrhovaného
zákona má být koncipována jako výkon
odborných činností nezbytných pro
zabezpečení řádného fungování
státního mechanismu.
Zásadu se navrhuje upravit ve dvou skupinách.
V odstavci 1, má - jak
ze zvláštních předpisů vyplývá
- jít o výkon činností, které
mají mít přechodnou povahu. Proto se navrhuje,
aby byl v těchto případech státní
zaměstnanec zařazen mimo státní službu
činnou. Fyzické osobě, která byla
jmenována do státní služby, nemůže
být bráněno, např. v tom, aby uspokojovala
svoje politické aspirace: musí však počítat
s tím, že její státní služba
nebude moci být po dobu výkonu např. poslanecké
funkce vykonávána.
V odstavci 2 se navrhuje soustředit
případy, které vykazují znaky trvalosti.
V těchto případech má státně
zaměstnanecký poměr státního
zaměstnance skončit ze zákona. Jestliže
fyzická osoba skončí výkon činností
uvedených v odstavci 2, může se o státní
službu podle navrhovaného zákona znovu ucházet
za podmínek vyplývajících ze zásady
č. 26.
Zásada č. 34
Jestliže byla přijata
úsporná opatření ve státní
službě stálé, státně zaměstnanecký
poměr státního zaměstnance nekončí
státní zaměstnanec státní služby
stálé se zařadí mimo státní
službu činnou. Po dobu zařazení mimo
státní službu činnou mu náleží
70 % jeho služebního platu.
Není-li vytvořeno
nebo není-li volné státně zaměstnanecké
místo pro státní službu stálou,
zařadí se státní zaměstnanec
mimo státní službu činnou. Po dobu zařazení
mimo státní službu činnou mu náleží
služební plat, který by mu náležel
ve státní službě stálé
při výkonu státní služby činné.
Jestliže je státní
zaměstnanec zařazen mimo státní službu
činnou podle zásady č. 33 odst. 1, nenáleží
mu služební plat.
v době zařazení
mimo státní službu činnou je státní
zaměstnanec povinen dodržovat povinnosti státního
zaměstnance s výjimkou povinnosti vykonávat
státní službu.
Služební úřad
je povinen usilovat, aby mohl být státní
zaměstnanec povolán do státní služby
činné; to neplatí v případě
zásady č. 33 odst. 1. Odpadnou-li důvody
zařazení státního zaměstnance
mimo státní službu činnou, zařadí
se státní zaměstnanec do státní
služby činné.
Zařazení státního
zaměstnance státní služby stálé
mimo státní službu činnou skončí
nejpozději ke dni, kdy státní zaměstnanec
dosáhne nároku na starobní důchod,
pokud toto zařazení neskončilo dříve.
Odůvodnění:
Jestliže dojde k úsporným
opatřením ve státní službě,
státně zaměstnanecký poměr
neskončí. To je důsledek tzv. definitivy.
V návrhu zákona se reaguje na skutečnost,
že ve schválené systemizaci bude stanoven nižší
počet státních zaměstnanců,
čímž dojde k nadbytečnosti státního
zaměstnance O tom, kdo bude zařazen mimo státní
službu činnou, bude rozhodovat služební
úřad v řízení podle navrhovaného
zákona. V době zařazení mimo státní
službu činnou bude státnímu zaměstnanci
náležet jen část jeho služebního
platu. Ze zásady č. 50
vyplývá, že i v době zařazení
mimo státní službu činnou, protože
státně zaměstnanecký poměr
dále trvá, je vyloučen výkon výdělečné
činnosti.
Přestože v úpravě
systemizace se navrhuje stanovit, že jakékoli dispozice
mezi jednotlivými druhy státní služby
podle schválené systemizace nejsou přípustné,
je třeba zajisti t řešení situací,
kdy státní zaměstnanec po úspěšném
vykonání kvalifikační zkoušky
nemůže být jmenován do státní
služby stálé, protože příslušné
státně zaměstnanecké místo
nebyl o vytvořeno nebo
sice vytvořeno bylo, ale není volné. Pro
tyto případy se rovněž navrhuje umožnit,
aby mohl být zařazen mimo státní službu
činnou s tím, že mu bude poskytován
plný služební plat jako kdyby vykonával
státní službu stálou ve státní
službě činné.
V případech podle
zásady č. 33 odst. 1 nemůže mít
státní zaměstnanec právní nárok
na služební plat.
Zásada č. 35
Neplatné skončení
státní služby
Jestliže je podle pravomocného
rozhodnutí skončení státní
služby neplatné, státně zaměstnanecký
poměr nadále trvá. Státnímu
zaměstnanci náleží služební
plat rovněž za dobu od neplatného skončení
státní služby do opětovného zařazení
do státní služby.
Odůvodnění:
Podobně jako je tomu v
obecných pracovněprávních předpisech
se navrhuje upravit důsledky neplatného skončení
státně zaměstnaneckého poměru,
které bude vyplývat z příslušného
rozhodnutí.
Protože se na řízení
ve věcech skončení státně zaměstnaneckého
poměru má vztahovat řízení
podle navrhovaného zákona, přichází
v úvahu rozhodnutí odvolacího orgánu,
rozhodnutí při přezkoumání
pravomocných rozhodnutí anebo rozhodnutí
soudu.
Zásada č. 36
Změnami státní
služby jsou
a) dočasné přidělení,
b) trvalé přeložení,
c) povinné zastupování
představeného,
d) odvolání z funkce
představeného,
e) zařazení státního
zaměstnance státní služby stálé
mimo státní službu činnou ze služebních
důvodů,
f) zařazení státního
zaměstnance státní služby stálé
mimo státní službu činnou ze zdravotních
důvodů,
g) zpětné zařazení
státního zaměstnance do státní
služby po skončení zařazení mimo
státní službu činnou, po mateřské
dovolené nebo po skončení péče
státního zaměstnance o dítě
do 3 let věku a po skončení péče
o dlouhodobě těžce zdravotně postižené
dítě vyžadující mimořádnou
péči až do 7 let jeho věku
a
h) jmenování představeným.
Změna státní
služby může být provedena jen ve státní
službě stálé v témže oboru
státní služby nebo z jednoho oboru státní
služby do jiného oboru státní služby,
jestliže státní zaměstnanec může
služební místo v jiném oboru státní
služby s ohledem na své kvalifikační
předpoklady a dosavadní průběh státní
služby podle výsledku služebního hodnocení
vykonávat. V případě povinného
zastupování představeného nesmí
zastupování přesáhnout 3 měsíce
v kalendářním roce. V době zastupování
nevykonává státní zaměstnanec
dosavadní služební úkoly. Pověřování
výkonem funkce představeného se zakazuje.
Změnu státní
služby provede vedoucí služebního úřadu,
který je příslušný podle zásady
č. 19.
Zásada č. 37
Státního zaměstnance
lze s jeho souhlasem dočasně přidělit
k výkonu státní služby na stanovenou
dobu do jiného služebního úřadu
téhož oboru státní služby nebo
do jiného služebního úřadu jiného
oboru státní služby.
Zásada č. 38
Státního zaměstnance
lze s jeho souhlasem trvale přeložit k výkonu
státní služby do jiného služebního
úřadu téhož obor státní
služby nebo do jiného služebního úřadu
jiného oboru státní služby.
Zásada č. 39
Představený ve státní
službě stálé se odvolá z funkce
představeného, jestliže
a) mu bylo pravomocně uloženo
disciplinární opatření odvolání
z funkce představeného,
b) nevykazuje podle služebního
hodnocení řádně výsledky ve
státní službě,
c) byla přijata úsporná
opatření ve státní službě
stálé, d) ze zdravotních důvodů.
Představený musí
být odvolán z funkce představeného,
jestliže o to písemně požádá
služební úřad.
Výkon funkce představeného
skončí v době stanovené v rozhodnutí;
tato doba nesmí být delší, než
2 měsíce od vydání rozhodnutí.
Doba pode předchozí věty běží
ode dne právní moci rozhodnutí.
Bude-li z funkce představeného
odvolán představený ve státní
službě dočasné podle zásady č.
16 odst. 2, jeho státně zaměstnanecký
poměr skončí podle zásady č.
29 písm. c).
Výkon funkce představeného
zařazeného k výkonu státní
služby v zahraničí skončí uplynutím
doby, na kterou byl představený do funkce jmenován.
Odůvodnění
k zásadám č. 36 až 39:
Změna ve státní
službě může být podle navrhovaných
zásad provedena jen ve státní službě
stálé. S ohledem na charakter státní
služby přípravné a státní
služby dočasné není důvodné,
aby se změna uplatňovala též v případě
těchto služeb.
Při plném respektování
Listiny základních práv a svobod a mezinárodních
smluv o lidských právech a základních
svobodách (čl. 10 Ústavy České
republiky), nelze ani při změnách státní
služby připustit nucenou práci (čl.
9 Listiny základních práv a svobod, a úmluva
mezinárodni organizace práce č. 29/1930 -
č. 506/1990 Sb.). Změna státní služby
- obdobně jako je tomu podle § 40
odst. 4 a § 41 odst. 1 a 2 zákona o soudech a soudcích,
u soudců, je proto možná jen, jestliže
s tím státní zaměstnanec souhlasí.
Změna státní
služby má být umožněna, jak v jednom
oboru státní služby, tak i mezi různými
obory státní služby.
Zvlášť je třeba
upravit odvolání z funkce představeného.
Jedná se v tomto případě o představeného,
který nevykonává funkci, která se
považuje za funkci politickou. Představení
v politických funkcích a zástupci vedoucího
ústředního orgánu státní
správy mohou být podle zásady
č. 16 odst. 2 z těchto funkcí odvoláni
z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu.
Představený může
být ze své funkce odvolán jen z důvodů,
které jsou v návrhu uvedeny, aby mohly být
naplněny požadavky vyplývající
z úmluvy Mezinárodní organizace práce
o diskriminaci (zaměstnání a povolání)
č. 111/1958 (č. 465/1990 Sb.), to je zejména
zamezení diskriminace s ohledem na politické názory.
To se netýká představeného v politické
funkci.
Zastupování představeného
může trvat jen 3 měsíce v kalendářním
roce. Zároveň se navrhuje výslovně
v zákoně stanovit, že tzv. pověření
výkonem funkce představeného se zakazuje.
Ani v obecných pracovněprávních předpisech
nemá totiž pověření na funkci
vedoucího pracovníka žádný právní
význam, avšak v praxi se notoricky používá.
Státní zaměstnanec státní služby
stálé bude moci podle navrhované zásady
zastupovat rovněž představeného v politické
funkci.
Zásada č. 40
Po skončení zařazení
mimo státní službu činnou
a) pro úsporná opatření
ve státní službě stálé,
b) ze zdravotních důvodů,
c) po skončení mateřské
dovolené, nebo péče státního
zaměstnance o dítě do 3 let věku anebo
péče o dlouhodobě těžce zdravotně
postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči až do 7 let jeho
věku,
zařadí služební
úřad státního zaměstnance na
státně zaměstnanecké místo
do stejné státně zaměstnanecké
funkce, jakou vykonával v době než byl zařazen
mimo státní službu činnou z příslušného
důvodu.
Odůvodnění:
V zásadě se navrhuje
upravit postup služebního úřadu v uvedených
případech. I v těchto případech
je rozhodující, aby příslušné
státně zaměstnanecké místo
bylo v systemizaci vytvořeno a bylo volné.
Zásada č. 41
Státnímu zaměstnanci
se vydá služební posudek vždy při
skončení státní služby. Služební
posudek smí obsahovat jen skutečnosti týkající
se výkonu státní služby.
Zásada č. 42
Státnímu zaměstnanci
se vydá potvrzení o státní službě
při skončení státní služby.
V potvrzení o státní
službě se zejména uvede
a) doba trvání státní
služby,
b) závazky státního zaměstnance
v souvislosti se skončením státní
služby,
c) v jakém pořadí
a v čí prospěch jsou z platu státního
zaměstnance prováděny srážky,
d) údaj o skončení
státní služby přípravné
a státní služby dočasné z důvodů
úsporných opatření,
e) údaj o platu státního
zaměstnance, jestliže o to písemně požádá.
Zásada č. 43
Vydání služebního
posudku a potvrzení o státní službě
Služební posudek vycházející
ze služebního hodnocení státního
zaměstnance a potvrzení o státní službě
vydá služební úřad.
Odůvodnění
k zásadám č. 41 až 43:
Podobně jako podle právní
úpravy v obecných pracovněprávních
předpisech je třeba též pro obor působnosti
navrhovaného zákona upravit obligatorní vydání
služebního posudku a potvrzení o státní
službě.
Zásada č. 44
Státní zaměstnanec,
který vykonává státní službu
v mezích oprávnění vyplývajících
ze zvláštních předpisů, podle
tohoto zákona a vnitřních služebních
předpisů, má právo, aby mu služební
úřad poskytoval podporu a ochranu při výkonu
státní služby.
Státní zaměstnanec
má dále právo zejména:
a) odmítnout vyřizovat
ve styku se stranami ty služební úkoly, které
nepatří podle zvláštních předpisů
do působnosti služebního úřadu,
v němž vykonává státní
službu, nebo jestli že tyto úkoly nepatří
do jeho oboru státní služby,
b) odmítnout poskytnutí
informace o tom, jak by služební úřad,
v němž vykonává státní
službu, určitou věc vyřizoval nebo vykládal
právní předpis: to neplatí, jestliže
tato činnost patří podle zvláštního
předpisu k úkolům služebního
úřadu, v němž vykonává
státní službu,
c) odmítnout výkon
služebního úkolu,který má podle
zvláštních předpisů, vnitřních
služebních předpisů a vydaných
příkazů vykonat představený
osobně,
d) na plat podle tohoto zákona
a právních předpisů vydaných
k jeho provedení a na platový postup ve státní
službě,
e) na vytváření
podmínek nezbytných pro řádný
výkon státní služby,
f) na užívání
státně zaměstnaneckého titulu, a to
i v případě, kdy je zařazen mimo státní
službu činnou nebo v době pobírání
důchodu ze sociálního zabezpečení;
představený má právo užívat
při výkonu státní služby též
státně zaměstnanecký titul představeného;
státní zaměstnanec v celních orgánech
má právo užívat hodnost podle zvláštního
zákona,
g) nahlížet do svého
osobního spisu,
h) podávat ve věcech
výkonu státní služby žádosti
a stížnosti služebnímu úřadu
ve věcech výkonu státní služby,
ch) na prohlubování kvalifikace.
Odůvodnění:
Z navrhované zásady
je zřejmé, že si neklade za cíl upravovat
taxativně veškerá práva státních
zaměstnanců. Má jít jen o práva
základní. Práva státních zaměstnanců
vyplývají též z jiných zásad
navrhovaného zákona.
Státnímu zaměstnanci,
který postupuje při výkonu státní
služby důsledně podle právních
předpisů vztahujících se k jejímu
výkonu a vnitřních služebních
předpisů, musí být ze zákona
zaručena podpora služebního úřadu.
Tzn., bude-li např. na státního zaměstnance
podána stížnost a po jejím prošetření
se zjistí, že státní zaměstnanec
své povinnosti neporušil, musí být stěžovatel
jednak v tomto směru
vyrozuměn, hlavně však nesmí státní
zaměstnanec ze strany služebního úřadu
pociťovat žádnou kritiku nebo šikanování
za to, že na něj byla podána stížnost.
Podle písmene a) má
zabezpečeno vzhledem k tomu, že ve státní
službě nebude existovat pracovní smlouva s
druhem práce, aby k povinnostem státního
zaměstnance z hlediska výkonu státní
služby patřilo jen to, co zahrnuje obor státní
služby, který je uveden v rozhodnutí o jmenování
do státní služby.
Písmeno b) si klade za
cíl čelit negativním vlivům, které
jsou v současné době zejména na ústředních
orgánech státní správy na denním
pořádku. Jde o situace, že různí
žadatelé, ať fyzické nebo právnické
osoby požadují o poskytnutí právních
porad, výklad právních předpisů,
ale i takové rady,jak by byla nebo
mohla být posuzována určitá situace,
kdyby byla posléze předmětem úředního
jednání. Tito žadatelé vycházejí
z nesprávné z představy, že patří
k povinnostem pracovníků orgánů státní
správy jim takové informace, přirozeně
bez odkladu, ale též s jistou zárukou,
protože dotaz je kladen státnímu orgánu,
a také bez jakékoli úplaty, poskytnout. Přitom
je zřejmé, že ve společenském
mechanismu jsou pro poskytování různých
porad k dispozici advokáti, komerční právníci,
daňoví poradci apod. Navrhované ustanovení
nedopadá na ty případy,
kdy podle zvláštních předpisů
bude státním zaměstnancům příslušet,
aby nezbytné informace podávali, např. na
finančních úřadech, úřadech
práce a správách sociálního
zabezpečení.
Podobné cíle, jako
písmeno a) má řešit též
ustanovení písmene c). Státnímu zaměstnanci
nelze dávat ze strany představeného služební
úkoly, které má představený
vykonat osobně. Toto ustanovení navazuje na zásadu
upravující příkazy představeného
k výkonu státní služby.
Pojetí platu podle navrhovaného zákona je
jiné, než je tomu podle obecné pracovněprávní
úpravy. Plat nenáleží za vykonanou práci,
nýbrž jedná se o náležitost spojenou
se jmenováním do státní služby.
Státní zaměstnanec, který bude podávat
řádný výkon ve státní
službě, bude mít právní nárok
na platový postup
ve státní službě. Zda státní
zaměstnanec vykonává státní
službu skutečně řádně,
se bude sledovat ve služebním hodnocení.
Obdobně jako je tomu podle
obecné pracovněprávní úpravy,
musí být státnímu zaměstnanci
vytvářeny podmínky nezbytné pro výkon
státní služby. V tomto případě
jde o poskytování příslušných
právních předpisů, vnitřních
služebních předpisů a hlavně
informací potřebných pro plnění
služebních úkolů.
Zásada č. 45
Státní zaměstnanec
je povinen zejména:
a) zachovávat při
výkonu státní služby věrnost
státu,
b) vykonávat státní
službu jen v mezích svého oprávnění,
c) plnit služební
úkoly osobně, řádně a včas,
d) při výkonu státní
služby dodržovat právní předpisy
vztahující se k jejímu výkonu, jakož
i vnitřní služební předpisy,
e) dodržovat služební
disciplínu,
f) vykonávat úkoly,
které patří v oboru státní
služby k jeho služebním povinnostem; v případě,
že před tavený písemně uloží
státnímu zaměstnanci úkol, který
nepatří v oboru státní služby
k jeho služebním povinnostem, je státní
zaměstnanec povinen ho splnit; jeho právo podat
stížnost tím není dotčeno,
g) na základě příkazu
vykonávat státní službu v kvalifikační
komisi, disciplinární komisi a v poradních
orgánech zřizovaných podle tohoto zákona
nebo vnitřních služebních předpisů,
h) na základě příkazu
vykonávat státní službu jako školitel
pečující o odborný růst státního
zaměstnance - čekatele,
ch) na základě příkazu
provádět instruktáže k prohlubování
kvalifikace pro státní zaměstnance v podřízených
služebních úřadech v oboru jeho státní
služby,
i) zachovávat mlčenlivost
o služebních věcech, pokud není této
povinnosti zproštěn vedoucím služebního
úřadu; tato povinnost platí po dobu trvání
státně zaměstnaneckého poměru
i po jeho skončení,
j) vykonávat státní
službu nestranně,
k) poskytovat informace o činnosti
služebního úřadu, v němž
vykonává státní službu, jen za
podmínek stanovených vnitřním služebním
předpisem,
l) poskytovat služebnímu
úřadu informace ve věcech svého osobního
stavu a o jeho změnách,
m) hlásit služebnímu
úřadu uzavření sňatku s cizím
státním příslušníkem nebo
bezdomovcem,
n) prohlubovat si kvalifikaci,
o) v souvislosti s výkonem
státní služby nepřijímat dary
nebo jiné výhody, s výjimkou darů
nebo jiných výhod poskytovaných služebním
úřadem,
p) zdržet se jednání,
které by mohlo vést ke střetu veřejného
zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat
informací nabytých v souvislosti s výkonem
státní služby ve prospěch vlastní
nebo jiného,
r) oznámit služebnímu
úřadu, že byl pravomocně odsouzen pro
trestný čin nebo že je jeho způsobilost
k právním úkonům omezena,
s) zdržet se při výkonu
státní služby i mimo ni všeho, co by mohlo
narušit vážnost jeho státní služby
nebo ohrozit důvěru v její nestrannost, případně
v nestrannost rozhodování,
t) svědomitě ochraňovat
majetek, který mu byl svěřen,
u) chovat se slušně
k představeným, ostatním státním
zaměstnancům a zaměstnancům služebního
úřadu,
v) ve služebním styku
se stranami zachovávat slušnost,
x) plně využívat
služební dobu a splnit týdenní služební
úvazek, případně kratší
týdenní služební úvazek; to neplatí,
jestliže mu bylo uděleno služební volno
nebo dovolená,
y) být při výkonu
státní služby stanoveným způsobem
ošacen a dbát na úpravu svého zevnějšku;
státní zaměstnanci v celních orgánech
jsou povinni při výkonu státní služby
nosit služební stejnokroj,
z) zastupovat představeného
v plném rozsahu jeho činnosti, jestliže mu
to bylo uloženo služebním úřadem.
Státní zaměstnanec
v celních orgánech je povinen účastnit
se výcviku v používání donucovacích
prostředků a zbraně v rozsahu stanoveném
vnitřním služebním předpisem.
Zásada č. 46
Státní zaměstnanec
je povinen při výkonu státní služby
řídit se příkazy představeného,
o němž to stanoví vnitřní služební
předpis; přitom nesmí překročit
meze svého oprávněn i podle zvláštních
předpisů vztahujících se k výkonu
jeho státní služby a vnitřních
služebních předpisů. S vnitřními
služebními předpisy musí být
státní zaměstnanec řádně
seznámen.
Má-li státní
zaměstnanec za to, že příkaz, který
mu byl uložen, je v rozporu s právními předpisy
nebo vnitřními služebními předpisy,
je povinen písemně upozornit na tuto skutečnost
představeného dříve, než tento
příkaz začne plnit. Jestliže představený
trvá na splnění příkazu, je
povinen vydat jej státnímu zaměstnanci písemně.
Státní zaměstnanec má práva,
jestliže o to písemně požádá,
aby jeho upozornění podle věty první
bylo služebním úřadem uloženo do
jeho osobního spisu.
Státní zaměstnanec
nesmí plnit příkaz, odporuje-li tento zřejmě
věrnosti státu nebo ukládá-li zřejmě
trestné jednání anebo jestliže by jím
došlo ke spáchání přestupku.
Představený není
oprávněn ukládat podřízeným
státním zaměstnancům provedení
služebních úkolů, které má
podle právních předpisů nebo vnitřních
služebních předpisů, případně
podle vydaných příkazů, vykonat osobně.
Odůvodnění
k zásadám č. 45 a 46:
Přestože je povinností
státních zaměstnanců podle navrhovaných
zásad rozsáhlý výčet, jedná
se jen o výčet demonstrativní. Je třeba
předpokládat, že zvláštní
předpisy vztahující se k výkonu státní
služby státním zaměstnancem, mohou stanovit
povinnosti další. Posléze i navrhovaný
zákon v jednotlivých zásadách může
stanovit státním zaměstnancům další
právní povinnosti.
Rozsah právních
povinností vyplývajících ze státní
služby je důsledkem změny koncepce v právním
vztahu státního zaměstnance. Tento vztah
se má zakládat ke státu. Zásadním
požadavkem kladeným na státní zaměstnance
ve státní službě je důsledné
dodržování služební disciplíny.
Povinnosti, které služební disciplína
představuje, se vztahují nejen k vlastnímu
výkonu státní služby ve služebním
úřadu, ale působí též
mimo stání službu státního zaměstnance.
Povinnosti státního
zaměstnance
Věrnost státu navazuje
na služební slib a je nejdůležitějším
faktorem státní služby.
Každý státní
zaměstnanec, ať řadový nebo představený
musí vykonávat státní službu
jen v mezích svého oprávnění.
Tyto meze, pokud to nebude vyplývat ze zvláštního
předpisu, bude specifikovat vnitřní služební
předpis.
Navrhuje se, aby státní
zaměstnanec vykonával jen ty služební
úkoly, které náležejí do jeho
oboru státní služby. Návrh vychází
z předpokladu, že představený, který
bude podle vnitřního služebního předpisu
oprávněn ukládat státnímu zaměstnanci
příkazy k výkonu státní služby,
bude tento přístup dodržovat. Nicméně,
jestliže se tak nestane, nesmí být plnění
služebních úkolů ohroženo; státní
zaměstnanec bude povinen příkaz vykonat a
jeho stížnost může být až
následná.
Ze zákona je třeba
jako povinnost zabezpečit plnění úkolů
uvedených v písmenu g).
Odbornou připravenost státních
zaměstnanců v podřízených služebních
úřadech bude povinen státní zaměstnanec
zabezpečovat instruktážemi, jestliže k
tomu dostane příkaz.
Zachovávání
mlčenlivosti ve věcech státní služby,
které se navrhuje upravit, představuje jeden ze
stěžejních postulátů státní
služby. Povinnost mlčenlivosti má celoživotní
charakter a jedinou výjimkou má být zproštění
této povinnosti vedoucím služebního
úřadu.
Bez ohledu na to, s jakým subjektem
státní zaměstnanec jedná, musí
být výkon jeho státní služby
vždy nestranný. Proto se navrhuje tuto povinnost stanovit.
Povinnost poskytovat informace
o činnosti služebního úřadu navazuje
na čl. 17 odst. 5 Listiny základních práv
a svobod. Podle tohoto ustanovení - mimo jiné -
státní orgány jsou povinny přiměřeným
způsobem poskytovat informace o své činnosti
- podmínky provedení má stanovit zákon.
Nelze totiž vycházet z představy, že řadový
státní zaměstnanec bude mít právo
poskytovat informace o činnosti
služebního úřadu, v němž
vykonává státní službu např.
sdělovacím prostředkům. Způsob
a postup, jakým se tak bude dít, má stanovit
vnitřní služební předpis.
Základní podmínkou
nutnou k tomu, aby se mohla fyzická osoba stát státním
zaměstnancem je, že jde o státního občana
České republiky; tato podmínka musí
být splněna po celou dobu trvání státní
služby. Je proto na místě požadovat od
státního zaměstnance, aby osobnímu
úřadu oznámil uzavření sňatku
s cizím státním příslušníkem
nebo bezdomovcem.
Povinnosti uvedené v písmenu
o) až s) si kladou za cíl zabezpečit, aby státní
služba státního zaměstnance nebyla ovlivňována
žádnými nežádoucími vlivy.
Jednak korupcí, tím, že se státní
zaměstnanec nechová způsobem, který
odpovídá jeho postavení. Rovněž
má patřit
k povinnostem státního zaměstnance oznámit
služebnímu úřadu, že byl pravomocně
odsouzen pro trestný čin nebo, že je jeho způsobilost
k právním úkonům omezena.
Slušné chování
a vystupování mezi státními zaměstnanci
a mezi státními zaměstnanci a představenými,
mezi státními zaměstnanci a ostatními
zaměstnanci, jakož i ve vztahu ke stranám,
patří rovněž mezi základní
povinnosti státních zaměstnanců.
Přestože plat ve státní
službě má být postaven na jiných
přístupech, než je tomu v obecné pracovněprávní
úpravě, je třeba trvat na tom, aby i státní
zaměstnanec byl povinen plně využívat
služební dobu k výkonu státní
služby. Státní zaměstnanci budou placeni
ze státního rozpočtu, mají pro to
daňoví poplatníci právo na to, aby
se státní zaměstnanci plně věnovali
plnění svých
služebních úkolů.
Povinností, kterou se navrhuje
upravit je, že státní zaměstnanec by
měl být při výkonu státní
služby stanoveným způsobem ošacen a musí
dbát úpravu svého zevnějšku.
Státní zaměstnanec musí, jak svým
ošacením, zevnějškem i vystupováním
vytvářet důvěryhodný dojem.
Zásada č. 103 předpokládá podrobnou
úpravu součástí ošacení
státních zaměstnanců v prováděcím
předpisu.
Návrh zákona musí
zabezpečit též to, že státní
zaměstnanec, jemuž to bude osobním úřadem
uloženo, musí zastupovat představeného.
Zastupování bude trvat jen po dobu 3 měsíců
v kalendářním roce.
Povinností státního
zaměstnance má být zastupovat představeného,
za což mu bude příslušet k jeho platu
příplatek; nemůže však být
povinností státního zaměstnance být
proti své vůli jmenován do funkce představeného.
I ve státní službě je třeba vycházet
z právního názoru, že povinnost zastupovat
představeného po zákonem stanovenou dobu,
s níž musí státní zaměstnanec
počítat, není nucenou prací, nýbrž
jde o povinnost vyplývající ze státní
služby podle navrhovaného zákona.

