Příkazy představeného
k výkonu státní služby
Zásada obsahuje povinnosti
důležité pro státního zaměstnance.
Státní zaměstnanec se bude řídit
příkazy a pokyny představených, o
nichž to stanoví vnitřní služební
předpisy. Aby mohlo být od něj spravedlivě
požadováno řídit se těmi to vnitřním
služebními předpisy, musí být
zabezpečeno jeho řádné seznámení
s nimi. Vždy pak bude státní zaměstnanec
povinen dodržet meze svého oprávnění.
Dojde-li k závěru, že při plnění
příkazu byly
meze jeho oprávnění překročeny,
bude povinen informovat o tom bez odkladu představeného.
Na představeném pak bude, aby stanovil, jakým
způsobem bude povinen státní zaměstnanec
dál postupovat.
Odstavce 2 a 3 navrhují stanovit, jak bude postupováno,
bude-li příkaz v
rozporu s právními předpisy nebo vnitřními
služebními předpisy nebo bude-li příkaz
zřejmě odporovat věrnosti státu anebo
půjde-li o příkaz, jehož důsledkem
by mohlo být jednání zřejmě
trestné nebo jestliže by jím došlo ke
spáchání přestupku.
Za velmi závažnou
se pokládá povinnost podle odstavce 4. Jejím
záměrem je to, aby představení nepřenášeli
plnění služebních úkolů,
které mají podle příslušných
předpisů, ale též podle vydaných
příkazů nebo pokynů výše
postavených představených vykonat jen oni.
Jestliže právě o takovou situaci půjde,
a podřízený státní zaměstnanec
o ní bude mít potřebné informace,
bude oprávněn plnění služebního
úkolu odepřít, aniž by se jednalo o
porušení služební disciplíny.
Zásada č. 47
Dodržováním
služební disciplíny státním zaměstnancem
se rozumí dodržování všech povinností
vyplývajících z tohoto zákona, ostatních
právních předpisů vztahujících
se k výkonu státní služby a z vnitřních
služebních předpisů.
Odůvodnění:
Navrhuje se stanovit, co se má
podle služebního zákona považovat za dodržování
služební disciplíny. Důraz je položen
na navrhovaný zákon a ostatní právní
předpisy, jakož na vnitřní služební
předpisy. Např. u státních zaměstnanců
v celních orgánech jsou tyto povinnosti stanoveny
v § 23 až 44
celního zákona (povinnosti, oprávnění
a prostředky celníka).
Zásada č. 48
Vedle povinností státního
zaměstnance je představený povinen zejména:
a) řídit a kontrolovat
výkon státní služby podřízenými
státními zaměstnanci,
b) napomáhat při
vytváření podmínek nezbytných
pro řádný výkon státní
služby státními zaměstnanci,
c) slušně se chovat
vůči podřízeným státním
zaměstnancům,
d) vystupovat v disciplinárním
řízení před disciplinární
komisí nebo před soudem.
Odůvodnění:
Představený je státním
zaměstnancem, proto má stejné právní
povinnosti jako řadový státní zaměstnanec.
Dále se mu navrhuje stanovit povinnosti další,
které vyjadřují specifiku řídící
funkce.
Zásada č. 49
Služební úřad
může poskytnout státnímu zaměstnanci
odměnu za příkladný výkon státní
služby.
Odměnou podle předchozího
odstavce je:
a) písemná pochvala, která se zakládá
do osobního spisu,
b) peněžitý
nebo jiný dar,
c) mimořádný
postup do vyššího platového stupně.
Pro státní zaměstnance
v celních orgánech jsou dalšími odměnami:
a) udělení čestného
odznaku,
b) mimořádné
povýšení do vyšší hodnosti.
Odůvodnění:
Navrhovaný zákon
vychází z předpokladu, že každý
státní zaměstnanec bude plnit povinnosti
vyplývající z jeho státní služby
řádně. Jestliže nebudou služební
úkoly vykonávány řádně,
bude to mít za následek postih podle tohoto zákona.
Půjde zavedení disciplinárního řízení
a uložení disciplinárního opatření.
Mohou proto odměny přicházet
v úvahu jen za předpokladu, že státní
zaměstnanec plní své služební
úkoly na vyšší úrovni, než
je jen řádné plnění. Tento
stav se vyjadřuje tím, že jde o takové
plnění, které může být
dáno ostatním státním zaměstnancům
za přiklad hodný následování.
Mimořádný
postup do vyššího platového stupně
má znamenat, že státnímu zaměstnanci
bude zvýšen jeho služební plat, aniž
by musel mít odsloužena a započtena všechna
služební léta, jichž je pra postup do
vyššího platového stupně třeba
Jestliže k takovému postupu na základě
odměny dojde, bude
takto odměněný státní zaměstnanec,
pokud jde o jeho další platový postup ve státní
službě směřovat k dalšímu
vyššímu platovému stupni. Pokud ale státní
zaměstnanec bude zařazen v nejvyšším
možném platovém stupni, jehož může
jako řadový státní zaměstnanec
dosáhnout, nebude přicházet použití
takové odměny v úvahu.
S ohledem na specifiku státní
služby v orgánech celní správy se navrhuje,
aby pro tyto státní zaměstnance dalšími
odměnami byly též udělení čestného
odznaku a mimořádné povýšení
do vyšší hodnosti.
Zásada č. 50
Státní zaměstnanec
nesmí být členem statutárních
nebo kontrolních orgánů právnických
osob provozujících podnikatelskou činnost.
Výjimky ze zákazu podle předchozí
věty lze povolit jen zvláštním zákonem.
Státní zaměstnanec
nesmí vykonávat žádnou podnikatelskou,
živnostenskou nebo jinou výdělečnou
činnost, jakož i činnost odpovědného
zástupce podle zvláštního zákona.
Zákaz podle předchozí věty platí
po celou dobu trvání státně zaměstnaneckého
poměru.
Omezení uvedená
v předchozích odstavcích se nevztahují
na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou,
literární nebo uměleckou a na správu
vlastního majetku. Omezení uvedená v předchozích
odstavcích se nevztahují ani na činnost soudního
znalce nebo tlumočníka, jestliže je tato činnost
vykonávána pro úřední potřebu.
Odůvodnění:
Omezení uvedená
v zásadě vycházejí z čl. 26
odst. 2
Listiny základních práv a svobod. Podle tohoto
ustanovení zákon
může stanovit podmínky a omezení pro
výkon určitých povolání nebo
činností. Činnost státního
zaměstnance podle navrhovaného zákona, kde
by k takovým omezením mohlo dojít tímto
případem je. Navazuje se na případy,
které jsou v platném právním řádu
upraveny vůči
pracovníkům státní správy v
§ 73 a 75 zákoníku práce.
Při odkazu na pojem právnické
osoby provozující podnikatelskou činnost
jsou směrodatná ustanovení obchodního
zákoníku. Obchodní společnosti, jejichž
formy obchodní zákoník upravuje, jsou právnickými
osobami založenými za účelem podnikání.Podnikání
podle § 2 odst. I obchodního zákoníku
je soustavná činnost prováděná
samostatně podnikatelem vlastním jménem a
na vlastní odpovědnost za účelem dosažení
zisku. Živnostenskou činností, která
má být státním
zaměstnancům rovněž zakázána,
je podle § 2 živnostenského zákona soustavně
činnost provozovaná samostatně, vlastním
jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem
dosažení zisku a za podmínek stanovených
zákonem. Vedle obchodním společností
je právnickou osobou
rovněž družstvo, ale i státní podniky,
které dosud existují podle zákona č.
111/1990 Sb., o státním podniku.
Výjimka podle odstavce
1 je směrována, např. k § 18 a §
20 odst. 2 zákona č. 111/1990 Sb., pokud jde o zastoupení
zakladatele fyzickými osobami v dozorčí radě.
Zákaz členství
v řídících a kontrolních orgánech
právnických osob je třeba vztahovat i na
případy, kdy majetek státních zaměstnanců
byl vložen do obchodní společnosti a státní
zaměstnanec by chtěl svým členstvím
v řídících nebo kontrolních
orgánech se svým majetkem nakládat nebo hospodaření
s ním kontrolovat.
Podnikáním ani živností
pro účely uvedené zásady nemá
však být případ, kdy např. státní
zaměstnanec pronajme zemědělskou nebo lesní
půdu anebo byty v domě, který má ve
vlastnictví. Stejně tak ani dispozice s majetkem
v rámci kuponové privatizace nemá být
posuzována jako podnikání ve smyslu navrhovaného
zákona.
Zásada č. 51
Státním zaměstnancům,
na které se vztahuje tento zákon, nepřísluší
právo na stávku.
Odůvodněni:
Podle čl. 27 odst. 4 Listiny
základních práv a svobod nepřísluší
právo na stávku soudcům, prokurátorům,
příslušníkům ozbrojených
sil a příslušníkům bezpečnostních
sborů. Ustanovení čl. 44 Listiny základních
práv a svobod umožňuje omezit právo
na stávku také zaměstnancům státní
správy ve funkcích, které určí.
Listinou základních práv a svobod jsou výslovně
zmíněni v kontextu navrhovaného zákona
jen zaměstnanci orgánů státní
správy; zaměstnanci státních orgánů,
kteří plní státní
záležitosti, uvedeni nejsou. Činnost státních
zaměstnanců, kteří plní státní
záležitosti je srovnatelná s činností
státních zaměstnanců, kteří
vykonávají státní správu. Navrhuje
se omezit právo na stávku všem státním
zaměstnancům na všech státně
zaměstnaneckých
místech všech služebních úřadů,
na které se bude navrhovaný zákon vztahovat.
Kompenzační opatření, která
by měla být navrhovaným zákonem stanovena
se mají vztahovat na všechny státní
zaměstnance, na něž se bude vztahovat navrhovaný
zákon. Právo na
stávku žádná úmluva Mezinárodní
organizace práce výslovně neupravuje. Bohatou
jurisprudencí Mezinárodní organizace práce
k úmluvě Mezinárodní organizace práce
o svobodě odborů a ochraně práva odborově
se sdružovat č. 87/1948 (č. 489/1990 Sb.) je
tato úmluva vykládána.
Mezinárodní pakt
o hospodářských, sociálních
a kulturních právech (vyhláška č.
120/1976 Sb.) v čl. 6 odst. 1 písm. d) stanoví,
že smluvní strany se zavazují zajistit právo
na stávku za předpokladu, že je vykonáváno
v souladu se zákony příslušné
země. Nicméně v odstavci 2 cit. článku
se uvádí, že zákonná omezení
výkonu práva na stávku nohou být uložena
příslušníkům ozbrojených
sil nebo policie nebo správních orgánů
státu. Navíc v čl. 6 odst. 3 uvedený
pakt odkazuje na již citovanou úmluvu MOP
č. 87/1948 s tím, že příslušné
státy mohou přijmout zákonodárná
opatření, jež by prejudikovala záruky
stanovené v cit. úmluvě.
Konečné stanovisko,
zda je navrhované omezení práva na stávku
v souladu s Listinou základních práv a svobod
a s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká
republika vázána, bude příslušet
Ústavnímu soudu.
Navrhované omezení
může mít vůči státním
zaměstnancům, na které se má navrhovaný
zákon vztahovat, negativní dopady, což odůvodňuje
některé výhody, které jim má
navrhovaný zákon založit.
Zásada č. 52
Ve služebních úřadech,
na které se vztahuje tento zákon, se zakazuje činnost
odborových organizací.
Odůvodnění:
Podle čl. 11 úmluvy
o ochraně lidských práv a základních
svobod, ve znění protokolů č. 3, 5
a 8 platné pro ČSFR od 8.3.1992 (č. 209/1992
Sb.) platí, že každý má právo
na svobodu pokojného shromaždování a
na svobodu sdružovat se s jinými, včetně
práva zakládat na obranu svých zájmů
odbory nebo vstupovat do nich. Na
výkon těchto práv nemohou být uvalena
žádná omezení kromě těch,
která stanoví zákon a jsou nezbytná
v demokratické společnosti v zájmu národní
bezpečnosti, veřejné bezpečnosti,
předcházení nepokojům a zločinnosti,
ochrany zdraví nebo morálky nebo ochrany
práv a svobod jiných. Tento
článek nebrání uvalení zákonných
omezení na výkon těchto práv příslušníky
ozbrojených sil, policie a stání správy.
Z čl. 10 Ústavy
České republiky vyplývá, že ratifikované
a vyhlášené mezinárodní úmluvy
o lidských právech a základních svobodách,
jimiž je Česká republika vázána,
jsou bezprostředně závazné a mají
přednost před zákonem. Podle čl. 27
odst. 3 Listiny základních práv a svobod
- mimo jiné - platí, že činnost odborových
organizací může být omezena zákonem,
jde-li o opatření
v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu
bezpečnosti státu, veřejného pořádku
nebo práv a svobod druhých.
Vycházejíc z uvedených
ustanovení, se navrhuje stanovit, že ve služebních
úřadech, na které se má vztahovat
služební zákon, se zakazuje činnost
odborových organizací. Činnost odborových
organizací ve vztahu k zaměstnancům v pracovněprávních
vztazích podle zákoníku práce, však
zůstává nedotčena. Uvedené
omezení se navrhuje z důvodů zabezpečení
ochrany bezpečnosti státu a veřejného
pořádku, protože
fyzické osoby, na které se má navrhovaný
zákon vztahovat, mají být zaměstnanci
státu.
Státní mechanismus,
jehož chod státní zaměstnanci zabezpečují,
musí fungovat bez poruch za všech okolností.
Zásada č. 53
Státní zaměstnanec
odpovídá za služební provinění.
Státní zaměstnanec odpovídá
též za jednání, které má
znaky přestupku nebo jiného správního
deliktu podle zvláštních předpisů
(dále jen "přestupek").
Služebním proviněním
je zaviněné porušení služební
disciplíny státním zaměstnancem.
O závažné služební
provinění jde tehdy, jestliže vzhledem k povaze
porušení služební povinnosti, způsobu
jednání nebo opomenutí, míře
zavinění, opakování nebo jiné
přitěžující okolnosti je
škodlivost zvýšena.
Zásada č. 54
Za služební provinění
lze uložit státnímu zaměstnanci některé
z těchto disciplinárních opatření:
a) písemná důtka,
b) snížení
služebního platu až o 15 % až na dobu 6
měsíců,
c) pozastavení platového
postupu až na dobu 3 roků,
d) státnímu zaměstnanci
v celních orgánech lze uložit snížení
hodnosti o 1 stupeň.
Za přestupek lze uložit
za podmínek stanovený zvláštními
předpisy tato disciplinární opatření:
a) napomenutí,
b) pokutu ve výši stanovené
zvláštními předpisy, např. zákon
o přestupcích,
c) zákaz činnosti,
s výjimkou zákazu výkonu státní
služby státního zaměstnance, na dobu
stanovenou zvláštními předpisy, např.
zákon o přestupcích,
d) propadnutí věci.
Disciplinární opatření
podle předchozího odstavce je možné
uložit jednotlivě nebo vedle sebe: napomenutí
nelze uložit spolu s pokutou.
Za závažné
služební provinění lze uložit i
některé z těchto disciplinárních
opatření:
a) odvolání z funkce
představeného, s výjimkou představeného
v politické funkci,
b) propuštění
ze státní služby stálé.
Disciplinární opatření
podle předchozího odstavce je možné
uložit státnímu zaměstnanci, který
byl pravomocně odsouzen za trestný čin spáchaný
z nedbalosti, jestliže takové odsouzení není
důvodem skončení státně zaměstnaneckého
poměru ze zákona.
Pravomocné rozhodnutí
o uložení disciplinárního opatření
se ukládá do osobního spisu státního
zaměstnance.
Drobné nedostatky ve státní
službě státního zaměstnance nebo
drobné poklesky v jeho chování anebo přestupek
může ten, kdo je oprávněn podat návrh
na zahájení disciplinárního řízení,
vyřídit tím, že je státnímu
zaměstnanci vytkne, jestliže to je postačující.
Zásada č. 55
Disciplinární odpovědnost
státního zaměstnance za služební
provinění nebo přestupek zaniká, jestliže
uplynul od jejich spáchání, nebo v případě
uvedeném v zásadě č. 54 odst. 5 od
právní moci odsuzujícího rozsudku,
1 rok.
Zásada č. 56
Orgány disciplinárního
řízení jsou disciplinární komise
I. stupně a disciplinární komise II. stupně.
Disciplinární komise
I. stupně se zřizují v okresech k projednání
služebních provinění a přestupků
státních zaměstnanců zařazených
ve služebních úřadech s územní
působností vztahující se k území
příslušného okresu. Disciplinární
komise I. stupně k projednání služebních
provinění a přestupků státních
zaměstnanců zařazených ve služebních
úřadech s územní působností,
působí při příslušném
okresním úřadu. K projednání
služebních provinění a přestupků
státních
zaměstnanců finančních ředitelství
je příslušná disciplinární
komise I. stupně při okresním úřadu,
v jehož územním obvodu má finanční
ředitelství sídlo.
Služební provinění
a přestupky státních zaměstnanců
okresních a krajských soudů a Vězeňské
služby projedná disciplinární komise
I. stupně, která se zřizuje u krajského
soudu. Služební provinění a přestupky
státních zaměstnanců ostatních
soudů projedná disciplinární komise
I. stupně, která se zřizuje u ministerstva
spravedlnosti.
Disciplinární komise
I. stupně se zřizují též ve služebních
úřadech, které jsou ministerstvy nebo jinými
ústředními orgány státní
správy, k projednání služebních
provinění a přestupků státních
zaměstnanců těchto služebních
úřadů. Disciplinární komise
I. stupně pro projednání
služebních provinění a přestupků,
státních zaměstnanců ve služebních
úřadech, které nejsou ministerstvy nebo jinými
ústředními orgány státní
správy se zřizují u Úřadu pro
legislativu a veřejnou správu; tyto komise projednají
rovněž služební provinění
a přestupky státních zaměstnanců
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu.
Disciplinární komise
I. stupně se zřizují v potřebném
počtu.
Disciplinární komise
II. stupně se zřizují jako odvolací
orgány podle oborů státní služby
u nadřízeného služebního úřadu,
který je ministerstvem nebo jiným ústředním
orgánem státní správy. U služebních
úřadů, které nepodléhají
ministerstvu nebo jinému ústřednímu
orgánu státní správy se disciplinární
komise II. stupně zřizují u Úřadu
pro legislativu a veřejnou správu. Disciplinární
komise II. stupně pro státní zaměstnance
okresních úřadů se zřizují
u ministerstva vnitra.
Disciplinární komise
II. stupně se zřizuji jako odvolací orgány
též ve služebních úřadech,
které jsou ministerstvy nebo jinými ústředními
orgány státní správy k projednání
služebních provinění a přestupků
státních zaměstnanců těchto
služebních úřadů. Disciplinární
komise II. stupně jako odvolací orgány pro
projednání služebních provinění
a přestupků státních zaměstnanců
služebních úřadů, které
nejsou ministerstvy nebo
jinými ústředními orgány státní
správy se zřizují u Úřadu pro
legislativu a veřejnou správu; tyto komise projednají
rovněž služební provinění
a přestupky státních zaměstnanců
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu.
Disciplinární komise
II. stupně se zřizují v potřebném
počtu.
Disciplinární komise
II. stupně podle odstavce 7 musí být jinak
personálně obsazena, než disciplinární
komise I. stupně podle odstavce 4.
Zásada č. 57
Disciplinární komisi
zřizuje vedoucí služebního úřadu
ze státních zaměstnanců státní
služby stálé; tato komise musí mít
3 členy, nejméně 1 z nich musí být
z téhož oboru státní služby jako
státní zaměstnanec, jehož služební
provinění se projednává. Všichni
členové disciplinární komise musí
mít právnické vysokoškolské
vzdělání. Disciplinární komisi
předsedá nejvýše služebně
postavený státní zaměstnanec. Je-li
v disciplinární komisi víc stejně
služebně postavených státních
zaměstnanců, určí se předseda
komise losem.
Členové disciplinární
komise se při svém rozhodováni v této
komisi neřídí příkazy představených.
Disciplinární komise
je schopna se usnášet, je-li přítomen
plný počet členů, a to většinou
všech hlasů. Člen disciplinární
komise se nesmí zdržet hlasování.
Disciplinární komise se nejprve usnáší
o tom, zda státní
zaměstnanec spáchal služební provinění
nebo závažné služební provinění
anebo přestupek a posléze o tom, jaké disciplinární
opatření se mu uloží.
Jestliže byl státní
zaměstnanec uznán; že spáchal přestupek,
disciplinární komise uloží státnímu
zaměstnanci povinnost nahradit škodu, jestliže
poškozený nárok na náhradu škody
včas uplatnil a škoda a její výše
byly spolehlivě zjištěny. Jinak odkáže
poškozeného s jeho nárokem na občanskoprávní
řízení.
Zásada č. 58
Disciplinární řízení
se zahajuje na návrh vedoucího služebního
úřadu a v případě porušení
služební disciplíny nebo přestupku vedoucím
služebního úřadu, pokud se na něj
tento zákon vztahuje, na návrh vedoucího
nadřízeného služebního úřadu.
Nemá-li služební úřad
nadřízený služební úřad,
podává návrh na zahájení disciplinárního
řízení Úřad pro legislativu
a veřejnou správu (dále jen "navrhovatel").
Navrhovatel nebo jím pověřený představený
anebo jeho zástupce vystupuje v řízení
před disciplinární komisí nebo před
soudem.
Zásada č. 59
Návrh na zahájení
disciplinárního řízení musí
být podán u příslušné
disciplinární komise do 2 měsíců,
ode dne, kdy se navrhovatel dověděl o disciplinárním
provinění nebo o přestupku, jestliže
nedošlo k zániku disciplinární odpovědnosti
podle zásady č. 55.
Návrh na uložení
disciplinárního opatření podle zásady
č. 54 odst. 5 musí být podán do 2
měsíců od právní moci odsuzujícího
rozsudku.
Zásada č. 60
Po uplynutí 1 roku od právní
moci rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření se státní zaměstnanec
posuzuje, jako by nebyl pro služební provinění
nebo přestupek postižen. Jestliže výkon
disciplinárního opatření neskončil
do doby uvedené v předchozí větě,
disciplinární opatření se zahlazuje
vykonáním disciplinárního opatření
nebo právní mocí rozhodnutí o upuštění
od výkonu zbytku zákazu činnosti.
Pravomocné rozhodnutí
o uložení disciplinárního opatření
se vyřadí z osobního spisu státního
zaměstnance, jakmile se státní zaměstnanec
posuzuje, jako by nebyl pro disciplinární provinění
nebo přestupek postižen.
Odůvodnění
k zásadám č. 53 až 60:
Státní služba
podle navrhovaného zákona má být vybudována
na přísném a přesném dodržování
služební disciplíny. Tyto postuláty
jsou vyjádřeny v povinnostech státního
zaměstnance a v zásadě č. 48. Je proto
třeba, aby navrhovaný zákon rovněž
upravoval problematiku porušení služební
disciplíny, a to jak z hlediska projednávání,
tak i disciplinárních opatření.
Navrhovaná právní
úprava disciplinární odpovědnosti
navrhuje vzít za základ právní úpravu
kárné odpovědnosti soudců podle zákona
č. 412/1991 Sb., o kárné odpovědnosti
soudců, ve zněni zákona ČNR č.
22/1993 Sb.
Disciplinární odpovědnost
státních zaměstnanců m zahrnovat,
jak odpovědnost za služební provinění,
tak i odpovědnost za přestupky podlé zákona
o přestupcích (zákon ČNR č.
200/1990 Sb., ve znění pozdějších
předpisů - úplné znění
č. 124/1993 Sb.), případně podle zvláštních
zákonu které přestupky upravují,
jakož i za správní delikty podle zvláštních
zákonů, pokud za ně odpovídají
fyzické osoby.
Porušení služební
disciplíny je rozděleno na
- služební provinění
a
- závažná služební
provinění.
Intenzitě služebního
provinění odpovídají disciplinární
opatření, která se navrhuje upravit v zásadě
č. 54. Zásada. 54 odst. 7 pamatuje na případy,
kdy se státní zaměstnanec dopustí
drobných nedostatků ve státní službě,
přestupku nebo jiného správního deliktu
a bodle povahy věci bude možně záležitost
vyřídit jen
vytknutím státnímu zaměstnanci.
Zánik disciplinární
odpovědnosti se navrhuje upravit přesněji,
než tomu je podle § 4 zákona o kárné
odpovědnosti soudců.
Orgány disciplinárního
řízení podle navrhovaného zákona
mají být disciplinární komise. Řízení
v prvním stupni mají zabezpečovat disciplinární
komise I. stupně. Tyto komise je třeba koncipovat
podle toho, kterých státních zaměstnanců
budou disciplinární provinění projednávat.
Navrhuje se v případě disciplinárních
komisí I. stupně přiblížit disciplinární
řízení co
nejblíže místu, kde k porušení
služební discipliny došlo. Další
úprava navrhuje řešení situace, která
disciplinární komise I. stupně bude příslušná
k projednání služebního provinění
státních zaměstnanců služebních
úřadů, které jsou ministerstvy nebo
jinými ústředními orgány státní
správy, jakož i v případech, kdy služební
úřad nemá žádný nadřízený
orgán, např. v případě Úřadu
vlády nebo Kanceláře prezidenta republiky.
Podle navrhovaného znění
zásady č. 57 budou moci v disciplinární
komisi působit jen státní zaměstnanci
státní služby stálé, obdobně
jako v kvalifikační komisi. Činnost státního
zaměstnance v disciplinární komisi je, v
případě, že mu to bude uloženo,
povinností vyplývající ze státní
služby.
Disciplinární řízení
má být zahajováno na návrh vedoucího
služebního úřadu.
Pokud jde o navrhované
složení disciplinární komise je třeba
trvat na navrhovaném požadavku, aby disciplinární
řízení prováděli disciplinární
komise složené z právníků. Tento
požadavek platí rovněž pro státního
zaměstnance, který bude do disciplinární
komise navržen odborovým orgánem. Disciplinární
řízení podle navrhovaného zákona
nelze ztotožňovat s kárný, řízením
podle § 77 až 81 zákoníku práce,
které platilo do 31. ledna 1991. Disciplinární
komise podle navrhovaného zákon
nemá poradní funkci, ale jde o orgán s rozhodovací
pravomocí. Výsledky disciplinárního
řízení před disciplinární
komisí budou mít pro státního zaměstnance
závažné důsledky. Nelze tedy vycházet
z laického složení disciplinární
komise, kde by bylo nejprve třeba
ozřejmit, co je smyslem disciplinárního řízení,
co je to zavinění, odpovědnost, příčinná
souvislost a posléze sankce.
Na disciplinární
řízení se bude vztahovat řízení
upravené navrhovaným zákonem.
Pro státní zaměstnance
v celních orgánech se navrhuje, aby disciplinárním
opatřením bylo též snížení
hodnosti o 1 stupeň.
Zásada č. 61
Služební úvazek
státního zaměstnance činí 40
hodin v týdnu.
Vláda může
nařízením zkrátit týdenní
služební úvazek, a to bez snížení
služebního platu.
Služební úřad
může povolit státnímu zaměstnanci
kratší týdenní služební
úvazek, jestliže to umožňuje systemizace.
Při kratším týdenním služebním
úvazku náleží státnímu
zaměstnanci služební plat odpovídající
kratšímu týdennímu služebnímu
úvazku.
Zásada č. 62
Týdenní služební
úvazek rozvrhuje služební úřad.
O rovnoměrné rozvržení
týdenního služebního úvazku jde,
vykonává-li státní zaměstnanec
státní službu pravidelně ve stanovených
dnech v týdnu tak, že jeho služební úvazek
je splněn v tomto týdnu a nepřetržitý
odpočinek v týdnu připadne na sobotu a neděli
(rovnoměrné rozvržení).
O nerovnoměrné rozvržení
týdenního služebního úvazku jde,
je-li z naléhavých služebních důvodů
státní služba rozvržena tak, aby ve stanoveném
období, ne však delším než je období
kalendářního rok, nepřesahoval v průměru
týdenní služební úvazek (nerovnoměrné
rozvržení). Bližší podmínky
nerovnoměrného rozvržení stanoví
vnitřní služební
předpis.
Zásada č. 63
Začátek a konec
denní služební doby stanoví služební
úřad; u státních zaměstnanců
vykonávajících státní službu
při rovnoměrném rozvržení mezi
7. až 18. hodinu. Úřad pro legislativu a veřejnou
správu může vyhláškou stanovit
jednotné začátek a konec denní služební
doby.
Zásada č. 64
Délka denní služební
doby včetně státní služby přesčas
nesmí při rovnoměrném rozvržení
přesáhnout 12 hodin a při nerovnoměrném
rozvržení 16 hodin.

