Zásada č. 65
Délka nepřetržitého
odpočinku v týdnu činí u a) rovnoměrného
rozvržení alespoň 32 hodin,
b) nerovnoměrného
rozvržení alespoň 24 hodin. Při kratším
týdenním služebním úvazku činí
nepřetržitý odpočinek v týdnu
18 hodin.
Zásada č. 66
Nejdéle po 5 hodinách
výkonu státní služby musí být
státnímu zaměstnanci poskytnuta přestávka
při denním výkonu této služby
v trvání nejméně 30 minut; začátek
a konec této přestávky stanoví vnitřní
služební předpis. Přestávka podle
předchozí věty se nezapočítává
do denní služební doby ani do týdenního
služebního úvazku.
Zásada č. 67
Dny služebního klidu
ve výkonu státní služby jsou dny, na
které připadá nepřetržitý
odpočinek státního zaměstnance v týdnu
a svátky stanovené zvláštními
zákony. Svátkem pro účely tohoto zákona
není neděle.
Zásada č. 68
Státní služba
konaná státním zaměstnancem na příkaz
služebního úřadu nebo se souhlasem služebního
úřadu, která je konána nad týdenní
služební úvazek vyplývající
z rozvržení denní služební doby,
je státní službou přesčas. Státním
zaměstnancům s kratším týdenním
služebním úvazkem nelze státní
službu přesčas
přikázat.
V naléhavém zájmu
státní služby může být státnímu
zaměstnanci přikázána státní
služba přesčas, která může
v kalendářním roce činit nejvýše
100 hodin. Ze zvlášť naléhavých
důvodů státní služby může
být státnímu zaměstnanci přikázána
státní služba přesčas i nad hranici
100 hodin v kalendářním roce; rozsah státní
služby přesčas nad tuto hranici může
stanovit vnitřní služební předpis,
nejvýše však do 200 hodin v kalendářním
roce.
Služební úřad
je povinen vést evidenci výkonu státní
služby přesčas u jednotlivých státních
zaměstnanců.
Zásada č. 69
V naléhavém zájmu
státní služby může služební
úřad přikázat státnímu
zaměstnanci
a) v místě sídla
služebního úřadu, případně
jeho organizační jednotky, kde vykonává
státní službu,
b) v místě jeho
trvalého nebo přechodného pobytu,
c) na jiném.určeném
místě,
služební pohotovost
nejvýše v rozsahu 10 hodin týdně a u
státních zaměstnanců v celních
orgánech a státních zaměstnanců
na úseku požární ochrany nejvýše
v rozsahu 25 hodin týdně.
Ministerstvo spravedlnosti stanoví
vyhláškou rozsah služební pohotovosti
ve státní službě ve dnech služebního
klidu ve výkonu státní služby státním
zaměstnancům soudů tak, aby mohly být
zabezpečeny povinnosti vyplývající
z trestního řádu.
Zásada č. 70
V naléhavém zájmu
státní služby může služební
úřad přikázat státní
službu v noci. Státní službou v noci se
rozumí služba konaná v době od 22. do
6. hodin.
Odůvodnění
k zásadám č. 61 až 70:
Také v navrhované právní úpravě
státní služby je třeba upravit dobu
výkonu státní služby (pracovní
dobu státních zaměstnanců). V každé
právní úpravě, která má
řešit podíl fyzických osob na závislé
činnosti pro jiného, jde vždy o velmi důležitou
úpravu, protože představuje na straně
jedné míru dispozice
zaměstnavatele vůči zaměstnanci a
na straně druhé, to je u zaměstnanců,
jde o míru právní jistoty.
Navrhovaná právní
úprava doby výkonu státní služby
se převážně inspiruje obecnou pracovněprávní
úpravou s tím, že se snaží zohlednit
specifika výkonu státní služby. I pokud
jde o zvolené pojmy navrhuje se je odlišit od pracovněprávních
předpisů, tzn. nepoužívat obecného
pojmu "pracovní doba". Problematika pracovní
doby patří mezi záležitost i, na něž
dopadají mezinárodní úmluvy o lidských
právech a základních svobodách (čl.
10 Ústavy České republiky). Žádná
úmluva Mezinárodní organizace práce,
jíž by byla Česká republika vázána,
však na podmínky výkonu státní
služby státními zaměstnanci podle navrhovaného
zákona nedopadá. Je proto k dispozici
jen obecné ústavní východisko vyplývající
z čl. 28 Listiny základních práv a
svobod, že zaměstnanci mají právo na
spravedlivou odměnu za práci a na uspokojivé
pracovní podmínky - podrobnosti má stanovit
zákon. Uvedené podrobnosti má proto upravit
navrhovaný služební
zákon.
Navrhovaná zásada
č. 61 vychází z tzv. "čistého
služebního úvazku". Přestávka
při výkonu státní služby (zásada
č. 66) se nemá započítávat
do denní služební doby ani týdenního
služebního úvazku. Služební úvazek
má představovat skutečnou dobu státní
služby. Z důvodů ekonomických s přihlédnutím
k úkolům služebních úřadů
a potřebě zvládnutí těchto
úkolů konat přesčasovou práci,
se navrhuje v zákoně stanovit stejnou výměru
služebního úvazku, která po odečtení
přestávky v práci na jídlo a oddech
(§ 89 odst. 5 zákoníku práce), odpovídá
pracovněprávním předpisům.
Navrhuje se rovněž, aby vláda byla oprávněna
právním předpisem stanovit zkrácení
týdenního služebního úvazku,
a to bez snížení služebního platu.
Je tomu tak proto, že s kolektivním vyjednáváním
se v klasické podobě v navrhovaném zákoně
nepočítá. Důvodem je to, že v
případě státní služby
se jedná o sféru, která je napojena na státní
rozpočet.
Zásada č. 61 má
rovněž umožnit za stanovených podmínek
povolit státnímu zaměstnanci kratší
služební úvazek; podobně jako v pracovněprávních
předpisech ani v tomto případě se
však nemůže jednat o právní nárok
státního zaměstnance. Podle praxe lze předpokládat,
že o kratší služební úvazek
budou žádat zejména ženy pečující
o děti. Služební plat bude v
případě kratšího úvazku
přirozeně odpovídat rozsahu tohoto zkrácení.
Zásada rovněž
podává charakteristiku rovnoměrného
a nerovnoměrného rozvržení státní
služby. Rovnoměrné rozvržení je
koncipováno tak, že týdenní služební
úvazek musí být naplněn v každém
týdnu, tzn., že státní zaměstnanec
vykoná v týdnu vždy 40 hodin. Naproti tomu
nerovnoměrné rozvržení, podobně
jako je tomu v pracovněprávních předpisech,
záleží v tom, že týdenní
služební úvazek státní zaměstnanec
naplní také, nikoli však v každém
týdnu, nýbrž
ve stanoveném propočítacím období.
Toto propočítací období nesmí
být ovšem delší než celý kalendářní
rok. Bližší podmínky nerovnoměrného
rozvržení služebního úvazku má
stanovit vnitřní služební předpis.
S nerovnoměrným rozvržením se počítá
zejména u státních
zaměstnanců v celních orgánech.
Zásada o začátku
a konci denní služební doby je formulována
jen ve vztahu k rovnoměrnému rozvržení
týdenního služebního úvazku.
Stanovené limity nebude moci služební úřad
překročit. Rovněž se navrhuje, aby prováděcí
předpis stanovil pevný začátek denní
služební doby ve všech nebo v určených
služebních úřadech, na které
se má vztahovat tento zákon. Pokud se jedná
o státní zaměstnance, kteří
budou vykonávat státní službu v nerovnoměrném
rozvržení, vychází návrh z předpokladu,
že tak stanoví osobní úřad podle
konkrétních potřeb výkonu státní
služby.
Zásada č. 64 navrhuje
vymezit délku denní služební doby včetně
státní služby přesčas stanovenou
hodnotou, která nesmí být překročena.
Na rozdíl od obecné úpravy pracovněprávní,
se nenavrhuje stanovovat týdenní limit státní
služby přesčas (srov. § 97 odst. 2 zákoníku
práce). Zároveň se navrhuje pamatovat na
specifika nerovnoměrného rozvržení týdenního
služebního úvazku.
Navrhovaná právní
úprava v zásadách č. 65 až 67
je podobná úpravě podle pracovněprávních
předpisů.
Svátky se pro účely
služebního zákona mají rozumět
svátků podle zvláštních zákonů
(zákon č. 93/1951 Sb., o státním svátku,
o dnech pracovního klidu a o památných a
významných dnech, ve znění zákona
č. 56/1975 Sb., zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 141/1988 Sb., zákona č. 167/1990 Sb.,
zákona č. 218/1991 Sb. a ústavního
zákona ČNR č. 4/1993 Sb. a zákona
ČNR č. 204/1990 Sb., o prohlášení
šestého července, dne upálení
mistra Jana Husa, za státní
svátek České republiky).
V úpravě státní
služby přesčas se navrhuje roční
limit práce ve výši 100 hodin v kalendářním
roce. Počítá se rovněž s tím,
že bude-li potřeba práce přesčas
v kalendářním roce vyšší,
než 100 hodin, bude moci být její limit zvýšen
ve vnitřním služebním předpisu
s příslušným zákonným
omezením. Takovou úpravu lze navrhnout proto, že
úmluva Mezinárodní organizace práce
omezující pracovní dobu v průmyslových
podnicích na osm hodin denně a čtyřicet
osm hodin týdně č. 1/1919 (č. 80/1922
Sb.) v případech státní služby
neplatí. Navrhovaná úprava na rozdíl
od právní úpravy zákoníku práce
předpokládá, že státní
zaměstnanec bude povinen konat na příkaz
státní službu i nad 100 hodin v kalendářním
roce. Toto řešení se jeví nezbytným
proto, aby i za výjimečných
okolností byly vytvořeny právní podmínky
pro řádné zabezpečování
úkolů státní služby.
Ani ve státní službě
nebude zřejmě možné obejít se
bez institutu služební pohotovosti. Navrhuje se proto
příslušná úprava v zásadě
č. 69.
Pro státní zaměstnance
soudů se navrhuje, aby rozsah služební pohotovosti
s ohledem na povinnost vyplývající pro soudy
z § 39, 69, 77 a 83 zákona č. 141/1961 Sb.,
o trestním řízení soudním (trestní
řád), ve znění pozdějších
předpisů (úplné znění
č. 158/1992 Sb.) stanovil
prováděcí předpis.
Zásada č. 71
Základní výměra
dovolené činí 35 kalendářních
dnů v kalendářním roce.
Státnímu zaměstnanci,
který do konce kalendářního roku dovrší
alespoň 15 let pracovního nebo služebního
anebo státně zaměstnaneckého poměru
po 18. roce věku náleží dovolená
v délce 42 kalendářních dnů
v kalendářním roce.
Státnímu zaměstnanci
náleží dovolená rovněž v
delší výměře, než je uvedena
v předchozích odstavcích, jestliže ji
vláda nařízením prodlouží.
Státnímu zaměstnanci
zařazenému k výkonu státní
služby v zahraničí, jestliže vykonává
tuto službu ve zvlášť obtížných
nebo zdraví škodlivých oblastech, alespoň
po dobu 1 roku, náleží dodatková dovolená
ve výměře 7 kalendářních
dnů v kalendářním roce. Úřad
pro legislativu a veřejnou
správu stanoví vyhláškou, které
oblasti se považují za zvlášť obtížné
nebo zdraví škodlivé.
Zásada č. 72
Za každý celý
kalendářní měsíc výkonu
státní služby přísluší
státnímu zaměstnanci nárok na 1/12
dovolené.
Za odsloužený se považuje
den, za který přísluší státnímu
zaměstnanci služební plat.
Jestliže státní
zaměstnanec neodslouží 12 dnů denní
služební doby v kalendářním roce
a tyto dny jsou služebním úřadem omluveny,
krátí se mu dovolená o 1/12 jeho celoročního
nároku za každý další neodsloužený
den denní služební doby. Neodsloužené
části denní služební doby se
sčítají. Netrvá-li státně
zaměstnanecký poměr celý kalendářní
rok, počet 12 neodsloužených dnů denní
služební doby se poměrné sníží.
Zásada č. 73
Dobu čerpání
dovolené určuje služební úřad
tak, aby
a) součástí
stanoveného počtu kalendářních
dnů dovolené, na které má státní
zaměstnanec právní nárok, byl i odpovídající
počet dnů, na které připadá
nepřetržitý odpočinek v týdnu,
b) měl státní
zaměstnanec možnost vyčerpat si dovolenou zpravidla
vcelku a do konce kalendářního roku,
c) bylo přihlédnuto
k úkolům státní služby a oprávněným
zájmům státního zaměstnance,
d) nebyla určena na den,
kdy státní zaměstnanec čerpá
náhradní volno za státní službu
ve svátek nebo náhradní volno za státní
službu přesčas.
Zásada č. 74
Poskytuje-li se dovolená
v několika částech, musí alespoň
jedna část činit nejméně 14
kalendářních dnů, pokud není
na žádost státního zaměstnance
rozhodnuto jinak. Určenou dobu čerpání
dovolené je služební úřad povinen
oznámit státnímu zaměstnanci alespoň
14 kalendářních dnů předem:
tato doba může být výjimečně
zkrácena z důvodu naléhavého zájmu
státní služby.
Služební úřad
je povinen nahradit státnímu zaměstnanci
náklady, které mu bez jeho zavinění
vznikly proto, že mu byla změněna určená
doba čerpání dovolené, nebo že
byl odvolán z dovolené.
Služební úřad
nesmí určit čerpání dovolené
na dobu, kdy státní zaměstnanec vykonává
službu v ozbrojených silách neb© civilní
službu, kdy je uznán neschopným výkonu
státní služby pro nemoc nebo úraz, na
dobu, po kterou je státní zaměstnankyně
na mateřské dovolené, na dobu nárokového
služebního volna, na dobu služebního volna
státní ho zaměstnance z důvodu péče
o dítě do 3 let věku a na dobu péče
o dlouhodobě těžce zdravotně postižené
dítě vyžadující mimořádnou
péči až do 7 let věku.
Zásada č. 75
Služební úřad
může určit státnímu zaměstnanci
čerpá í dovolené až do výše
výměry náležející za celý
kalendářní rok, jestliže lze předpokládat,
že státnímu zaměstnanci takový
právní nárok do konce kalendářního
roku vznikne.
V případě,
že si státní zaměstnanec nemohl dovolenu
vyčerpat v kalendářním roce z naléhavých
důvodů služby nebo pro služební
volno, je služební úřad povinen poskytnout
ji tak, aby skončila nejpozději do konce příštího
kalendářního roku; služební úřad
je však povinen určit státnímu zaměstnanci
čerpání alespoň 14 kalendářních
dnů dovolené v kalendářním
roce, pokud má na ně právní nárok.
Státní zaměstnanec
je povinen vrátit.služební plat nebo jeho poměrnou
část za dovolenou, na níž ztratil právní
nárok, případně, na níž
mu nárok nevznikl.
Zásada č. 76
Dovolená se přerušuje:
a) nástupem služby
v ozbrojených silách nebo civilní služby,
b) uznáním dočasné
neschopnosti k výkonu státní služby
pro nemoc nebo úraz,
c) nástupem mateřské
dovolené a poskytnutím služebního volna
státnímu zaměstnanci z důvodu péče
o dítě do 3 let věku,
d) zahájením péče
o dlouhodobě těžce zdravotně postižené
dítě vyžadující mimořádnou
péči až do 7 let jeho věku,
e) ošetřuje-li státní
zaměstnanec nemocného člena rodiny; to neplatí,
určil-li služební úřad čerpání
dovolené na dobu ošetřování nemocného
člena rodiny na žádost státního
zaměstnance,
f) odvoláním z dovolené.
Zásada č. 77
Státnímu zaměstnanci
náleží za dobu dovoleně služební
plat. Služební plat za nevyčerpanou dovolenou
se státnímu zaměstnanci poskytne jen tehdy,
jestliže nemohl dovolenou vyčerpat ani do konce příštího
kalendářního roku
a) protože mu služební
úřad neurčil dobu čerpání
dovolené,
b) pro služební volno,
c) pro skončení
státně zaměstnaneckého poměru.
Odůvodnění
k zásadám č. 71 až 77:
Právní úprava
dovolené v navrhovaném zákoně náleží
s ohledem na ustanovení čl. 28 Listiny základních
práv a svobod mezi pracovní podmínky. Tyto
pracovní podmínky nají být podle citovaného
ustanovení uspokojivé. Podrobnosti má stanovit
zákon. Za základ právní úpravy
dovolené pro účely navrhovaného zákona
byla vzata pracovněprávní úprava,
která je vyjádřena v § 100 až 110c
zákoníku práce.
Pracovněprávní úprava dovolené
je koncipována tak, že vyhovuje podmínkám
úmluvy Mezinárodní organizace práce
o každoroční placené dovolené
č. 132/1970, jíž není Česká
republika vázána.
Na rozdíl od právní
úpravy doby výkonu státní služby
se navrhuje v úpravě dovolené zvýhodnění
státních zaměstnanců. Toto zvýhodnění
vychází jednak z toho, že kolektivní
vyjednávání - protože se jedná
o rozpočtovou sféru - nebude přicházet
v úvahu a delší výměrou dovolené
mají být částečně kompenzovány
zvýšené povinnosti vyplývající
ze státní služby.
Podle zásady č.
71 - na rozdíl od pracovníků v pracovním
poměru - se navrhuje nevyžadovat od státních
zaměstnanců pro vznik nároku na dovolenou
splnění podmínky odpracování
stanoveného počtu dní. Navrhuje se stanovit,
že nárok na 1/12 dovolené náleží
za každý celý kalendářní
měsíc výkonu státní služby.
Jedna dvanáctina dovolené tedy nebude náležet
za kalendářní měsíc, jestliže
po celou dobu netrval státně zaměstnanecký
poměr, tzn., pokud státně zaměstnanecký
poměr vznikl, nikoli
na začátku kalendářního měsíce,
ale až v jeho průběhu, případně,
jestliže byl státně zaměstnanecký
poměr skončen před koncem kalendářního
měsíce.
Pro účely dovolené
se navrhuje za odsloužený považovat den, za který
státnímu zaměstnanci přísluší
služební plat. Zároveň má platit
v případech, kdy bylo poskytnuto a omluveno neplacené
služební volno, a to až do rozsahu 12 povolených
a omluvených dnů denní služební
doby v kalendářním roce, že se dovolená
nekrátí. Přesáhne-li doba nepřítomnosti
ve státní službě 12 povolených
a omluvených dnů, dojde ke krácení
dovolené o 1/12 za každý neodsloužený
den.
V případech, kdy
státně zaměstnanecký poměr
nebude trvat celý kalendářní rok,
se navrhuje z důvodu rovného postavení státních
zaměstnanců stanovit, že počet 12 dnů
denní služební doby se poměrně
sníží. Jestliže státnímu
zaměstnanci vznikne státně zaměstnanecký
poměr např. dnem 1. července příslušného
kalendářního roku, ke krácení
dovolené nedojde, pokud počet dnů nepřítomnosti
ve státní službě, za které nepřísluší
státnímu zaměstnanci
služební plat, nepřesáhne 6 dnů.
Zásada č. 71 předpokládá,
že výměra dovolené bude stanovena v
kalendářních dnech. Tím dochází
k odchýlení od obecné pracovněprávní
úpravy, která stanoví nárok na dovolenou
v kalendářních týdnech. Na výměru
dovolené v kalendářních dnech se navrhuje
přejít proto, aby nemusela být řešen
a úprava čerpání dovolené pro
státní zaměstnance při nerovnoměrném
rozvržení státní služby.Dovolená
v kalendářních dnech je stanovena např.
u příslušníků Policie České
republiky podle zákona
o služebním poměru příslušníků
Policie České re publiky. Navrhovaná úprava
by měla v praxi přivodit zjednodušení
agendy dovolené.
Aby při určení
čerpání dovolené v kalendářních
dnech nedocházelo k zvýhodňování
nebo znevýhodňování, státních
zaměstnanců, navrhuje se v zásadě
č. 73 počítat vždy s příslušným
počtem dnů nepřetržitého odpočinku
v týdnu.
Zásady č. 74 až
77 v podstatě recipují pracovněprávní
úpravu dovolené, která se osvědčila.
Zásada č. 78
Státní zaměstnanec
má právo na udělení placeného
služebního volna z těchto důvodů:
a) činnosti dárce
při odběru krve a při aferéze a činnosti
dárce dalších biologických materiálů,
b) vyšetření
nebo ošetření státního zaměstnance
ve zdravotnickém zařízení,
c) doprovod rodinného příslušníka
státního zaměstnance do zdravotnického
zařízení nebo zdravotně postiženého
dítěte do zařízení sociální
péče,
d) úmrtí rodinného
příslušníka státního zaměstnance,
e) vlastní svatby, svatby
dětí a rodičů,
f) přestěhování
státního zaměstnance v souvislosti se změnou
státní služby,
g) znemožnění
dopravy do státní služby nehromadným
dopravním prostředkem z povětrnostních
důvodů státního zaměstnance
těžce postiženého na zdraví,
h) vyhledání nového
zaměstnání v případě
skončení státní služby přípravné
a státní služby dočasné,
i) přípravy a vykonání
kvalifikační zkoušky včetně opakované
kvalifikační zkoušky.
Rodinným příslušníkem
podle předchozího odstavce písm. c) se rozumí
manžel nebo druh, vlastní děti, osvojenci,
děti svěřené státnímu
zaměstnanci do pěstounské péče
nebo do výchovy, vlastní rodiče, osvojitelé,
opatrovníci, pěstouni, případně
další fyzické osoby žijící
v domácnosti se státním zaměstnancem.
Státní zaměstnanec
má dále právo na udělení placeného
služebního volna v nezbytně nutném rozsahu
z důvodu výkonu občanských povinností;
o výkon občanských povinností jde
zejména:
a) u svědků, soudních
znalců, tlumočníků a jiných
fyzických osob předvolaných k jednání
u soudu nebo jiného státního orgánu
nebo orgánu obce,
b) při poskytnutí
první pomoci,
c) při povinných
lékařských prohlídkách,
d) při opatřeních
proti přenosným nemocem,
e) při jiných naléhavých
opatřeních zdravotní péče,
f) při izolaci.z důvodu
veterinárně ochranných opatření,
g) při poskytnutí
osobní pomoci při požární ochraně,
živelních událostech nebo jiných obdobných
mimořádných případech a případech,
kdy je fyzická osoba povinna podle právních
předpisů osobní pomoc poskytnout.
Zásada č. 79
Státní zaměstnanec
má právo na udělení neplaceného
služební volna z důvodu
a) přestěhování
a
b).nepředvídaného
přerušení provozu nebo zpoždění
hromadných dopravních prostředků.
Zásada č. 80
Vláda nařízením
stanoví bližší podmínky rozsahu
služebního volna podle zásady č. 78
odst. 1 a zásady č. 79.
Zásada č. 81
Služební úřad
může udělit státnímu zaměstnanci
na základě jeho písemné žádosti
neplacené služební volno. Denní služební
dobu zameškanou udělením tohoto volna služební
úřad omluv í. Služební volno
podle předchozí věty nesmí přesáhnout
1 rok; to neplatí v případě služebního
volna z důvodu péče o dlouhodobě těžce
zdravotně postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči až do 7 let jeho
věku. Písemnou žádost podává
státní zaměstnanec
služebnímu úřadu.
Zásada č. 82
Služební úřad
může povolit, že při udělení
neplaceného nárokového služebního
volna nebo při udělení neplaceného
nenárokového služebního volna výjimečně
náleží státnímu zaměstnanci
služební plat nebo jeho poměrná část.
Udělené neplacené
nenárokové služební volno na dobu přesahující
6 měsíců nelze v plném rozsahu proplatit.
Jestliže je státnímu
zaměstnanci uděleno nenárokové služební
volno z důvodu péče o dlouhodobě těžce
zdravotně postižené dítě vyžadující
mimořádnou péči až do 7 let jeho
věku náleží mu 30 služebního
platu.
Služební úřad
státnímu zaměstnanci na základě
jeho písemné žádosti povolí,
aby dobu uděleného, nejvíce jednoměsíčního,
neplaceného služebního volna nasloužil;
to neplatí, bylo-li neplacené nárokové
nebo neplacené nenárokové služební
volno plně nebo částečně proplaceno.
Krácení služebního platu v důsledku
neplnění týdenního služebního
úvazku není dotčeno.
Zásada č. 83
Je-li důvod pro udělení
služebního volna státnímu zaměstnanci
předem znám, je povinen včas požádat
služební úřad o udělení
služebního volna. Jinak je státní zaměstnanec
povinen uvědomit služební úřad
o důvodu služebního volna a jeho předpokládaném
trvání bez zbytečného průtahu.
Důvod nárokového
služebního volna a jeho trvání je státní
zaměstnanec povinen hodnověrně osobnímu
úřadu prokázat.
Zásada č. 84
Doby, které se považují
za výkon státní služby Za výkon
státní služby se považuje doba
a) dovolené,
b) placeného nárokového
služebního volna,
c) nenárokového
služebního volna, jestliže bylo rozhodnuto o
jeho proplacení,
d) vojenského cvičení,
výkonu civilní služby místo vojenského
cvičení,
e) prohlubování kvalifikace,
f) přestávky ke
kojení,
g) nepřítomnosti
státního zaměstnance ve státní
službě z důvodu
ga) dočasné neschopnosti
k výkonu státní služby z důvodu
nemoci nebo služebního úrazu, nebo lázeňské
péče anebo přijetí do ústavní
péče ve zdravotnickém zařízení,
gb) karantény,
gc) mateřské dovolené
do 3 let věku dítěte a poskytnuté
služební volno státnímu zaměstnanci
z důvodu péče o dítě do 3 let
věku,
gd) ošetřování
nemocného člena rodiny,
ge) péče o vlastní
nebo osvojené dítě nebo dítě
svěřené do pěstounské péče
anebo do výchovy mladší než 10 let, které
nemůže být z důležitých
důvodů v péči dětského
výchovného zařízení nebo školy,
v jejichž péči jinak je, nebo jestliže
osoba, jež jinak o dítě pečuje, onemocněla
nebo jí byla nařízena karanténa, případně
se podrobila vyšetření
nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení,
které nebylo možno zabezpečit mimo dobu výkonu
státní služby státního zaměstnance.
V případech uvedených
v předchozím odstavci písm. b), d), e) a
f) náleží státnímu zaměstnanci
služební plat.
Zásada č. 85
Státnímu zaměstnanci
povolanému ke službě v ozbrojených silách
nebo do civilní služby poskytne služební
úřad v posledním týdnu přede
dnem stanoveným k nástupu této služby
1 den služebního volna tak, aby si mohl vyřídit
své osobní a rodinné věci a včas
se dostavit na stanovené místo.
Má-li státní
zaměstnanec nastoupit službu v ozbrojených
silách nebo civilní službu v místě
tak vzdáleném od svého místa trvalého
pobytu, že cesta dopravními prostředky, kterých
je oprávněn použít, trvá více
než 6 hodin, má nárok na 1 cestovní
den, a vyžaduje-li taková cesta více než
18 hodin, na 2 cestovní dny. Státnímu zaměstnanci,který
koná službu v místě tak vzdáleném
od místa trvalého pobytu své rodiny, že
cesta z místa výkonu
služby do místa jeho trvalého pobytu trvá
více než 6 hodin, náleží další
cestovní den.
Na cestu z místa, kde byl
propuštěn ze služby v ozbrojených silách
nebo z civilní služby, do místa trvalého
pobytu, případně místa výkonu
státní služby, náleží státnímu
zaměstnanci cestovní dny za podmínek a v
rozsahu uvedeném v předchozím odstavci.
Za dobu služebního
volna a za cestovní dny poskytnuté podle předchozích
odstavců náleží státnímu
zaměstnanci služební plat.
Zásada č. 86
Státní zaměstnanec
je povinen nastoupit výkon státní služby
nejpozději třetí den po skončení
služby v ozbrojených silách nebo civilní
služby. Za dobu před nástupem do státní
služby nenáleží státnímu
zaměstnanci služební plat; do této doby
se nezahrnují případné cestovní
dny podle zásady
č. 85 odst. 2 a 3.
Státnímu zaměstnanci,
který nastupuje vojenskou základní (náhradní)
službu nebo civilní službu, poskytne služební
úřad služební plat za dobu 2 týdnů
této služby.
Státnímu zaměstnanci
při vojenském cvičení, při
výkonu civilní služby místo vojenského
cvičení, náleží po dobu této
služby služební plat.
Vykonává-li státní
zaměstnanec po skončení jednoho druhu služby
v ozbrojených silách bezprostředně
službu téhož nebo jiného druhu nebo civilní
službu, považuje se navazující služba
z hlediska právního nároku na služební
plat jako pokračování předcházející
služby; vykonává-li vojenskou základní
(náhradní) službu ve dvou nebo více
částech, náleží mu před
nastoupením druhé nebo další části
služby od služebního úřadu plat
za 1 týden ode dne
stanoveného k nastoupení druhé nebo další
části této služby.

