Odůvodnění
k zásadám č. 78 až 86:
Tak jako je nedílnou součástí
právní úpravy pracovněprávních
vztahů úprava překážek v práci,
musí být rovněž ve státní
službě věnována pozornost otázkám
služebního volna.
Překážky v
práci tak, jak je upravuje zákoník práce,
vycházejí z takového pojetí odměny
za práci, podle níž mzda (plat) náleží
jen za vykonanou práci. To pak znamená, že
v případech, kdy pracovník z nějakého
důvodu nepracuje, nemá právní nárok
na mzdu (plat). Jestliže mu má nějaké
plnění náležet, může se
tak stát jen cestou náhrady mzdy (platu) za překážku
v práci.Pracovněprávní předpisy
rovněž upravují případy, kdy
má pracovník nárok na uvolnění
z výkonu práce a kdy uvolněn být může.
Pracovněprávní pojetí překážek
v práci člení překážky
v práci na překážky na straně
pracovníka a na straně organizace. Překážky
v práci na straně pracovníka jsou pak rozlišeny
na
- překážky
z důvodu obecného zájmu,
- překážky
v souvislosti s výkonem služby v ozbrojených
silách a civilní služby,
- překážky
v souvislosti se školením a studiem při zaměstnání,
- důležité
osobní překážky v práci.
Z toho, co je uvedeno, je zřejmé,
že pracovněprávní pojetí překážek
v práci není pro obor působnosti navrhovaného
zákona přijatelné. Předně je
tomu tak proto, že plat ve státní službě
musí nutně vycházet z jiného, než
pracovněprávního pojetí, to je, že
nenáleží jen za vykonanou práci. Služební
plat bude ve státní službě náležet
již ode dne vzniku státní zaměstnaneckého
poměru, přičemž den vzniku státní
služby nemusí být se započetím
činnosti státního zaměstnance totožný.
Dalším faktorem, který mluví pro potřebu
jiného, než pracovněprávního
pojetí je to, že státní zaměstnanec
bude zaměstnancem státu, a z toho důvodu
ztrácejí některé
překážky v práci své opodstatnění.
Týká se to překážek v práci
z důvodu obecného (veřejného) zájmu
a překážek v práci na straně
zaměstnavatele.Jestliže půjde u státních
zaměstnanců o zaměstnance státu, je
jejich posláním věrně sloužit
státu a není
žádný důvod k tomu, aby se uvažovalo,
že budou státní zaměstnanci konat pro
stát jiné činnosti než je státní
služba. To také platí o nutnosti vyloučit
i překážky pro činnost v orgánech
samosprávy. Záležitost je navíc citlivá
v tom, že snadno může docházet
k tzv. neslučitelnosti funkcí, kterou - pokud to
je možné - je třeba vyloučit.
Navržená právní
úprava bere za základ řešení
kategorii služebního volna. Toto volno se člení
na
- placené nárokové volno,
- neplacené nárokové volno,
- neplacené nenárokové volno.
Neplacené nárokové
služební volno a neplacené nenárokové
služební volno může být za podmínek
uvedených v zásadě č. 82 plně
nebo částečně státnímu
zaměstnanci zaplaceno. Věcné rozlišení
mezi jednotlivými druhy služebního volna je
zřejmé a není třeba je blíže
vysvětlovat.
Podstatný význam
pro celý navrhovaný zákon má zásada
č. 84, která upravuje doby, které se považují
za výkon státní služby. Jestliže
navrhovaný zákon nestanoví na jiném
místě jinak, bude za doby uvedené v zásadě
č. 84 náležet služební plat.
Značný význam
- i když to předchází části
šesté návrhu zákona - má odkaz
v zásadě č. 82 odst. 4 na zásadu krácení
služebního platu v důsledku neplnění
týdenního služebního úvazku.
Jeví se proto
účelné podat příslušné
vysvětlení již na tomto místě.
Státní zaměstnanec
je povinen splnit týdenní služební
úvazek, což neplatí, jestliže mu bylo
uděleno služební volno nebo dovolená
(zásada č. 45 písm. x)).
Na takto vytýčenou
povinnost pak navazuje zásada č. 72 odst. 3 týkající
se krácení dovolené. Podle posledně
uvedené zásady má platit, jestliže nemá
státní zaměstnanec odslouženo 12 dnů
denní služební doby v kalendářním
roce a tyto dny jsou služebním úřadem
omluveny,krátí se mu dovolená o 1/12 jeho
celoročního nároku za každý další
neodsloužený den
denní služební doby s tím, že neodsloužené
části denní služební doby se
sčítají. Netrvá-li státně
zaměstnanecký poměr celý kalendářní
rok, počet 12 dnů denní služební
doby se poměrně sníží.
Podobné ustanovení, jako u krácení
dovolené, bude státního zaměstnance
postihovat krácením jeho služebního
platu za každou neodslouženou hodinu v případě,
že nebude mít v kalendářním roce
odslouženo více, než 12 dnů denní
služební doby. Půjde o ustanovení, které
se ze systematických důvodů navrhuje zařadit
do části šesté
zabývající se platem státních
zaměstnanců (zásada č. 131).
Prakticky to bude znamenat,
že aniž by se státnímu zaměstnanci
krátila dovolená nebo služební plat,
může v kalendářním roce vyčerpat
12 dnů denní služební doby, jestliže
budou tyto dny služebním úřadem omluveny.
Navrhuje se, aby tímto
způsobem byly částečně kompenzovány
zvýšené nároky, které mají
byt podle navrhovaného zákona kladeny na státní
zaměstnance.
V právní úpravě
obsažené v zásadách č. 85 a 86,
týkající se poskytnutí služebního
volna před nástupem služby v ozbrojených
silách nebo civilní služby, služebního
volna na cestovní dny, jakož i doby finanční
úhrady za první dva týdny služby, se
navrhuje v podstatě recipovat úpravu obsaženou
v zákoníku práce. Odchylná právní
úprava se navrhuje,
pokud jde o finanční zabezpečení státního
zaměstnance při vojenském cvičení,
s výjimkou vojenské základní (náhradní)
služby a při výkonu civilní služby
místo vojenského cvičení. Státním
zaměstnancům by měl příslušet
nekrácený služební plat. Důvod
tohoto návrhu je ten, že, má-li být
státní zaměstnanec
státně zaměstnaneckém
poměru ke státu, není žádný
důvod, aby byl tento plat krácen.
Zásada č. 87
Bezpečnost a ochrana zdraví
státních zaměstnanců při výkonu
státní služby je nedílnou součástí
jejich státně zaměstnaneckého poměru.
O bezpečnost a ochranu zdraví při výkonu
státní služby dbá služební
úřad.
Služební úřad
je povinen zejména:
a) dbát o dodržování
právních a ostatních předpisů
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
při výkonu státní služby,
b) odstraňovat závady
a nedostatky v zajišťování bezpečnosti
ať ochrany zdraví při výkonu státní
služby,
c) zjišťovat příčiny
služebních úrazů a soustavně
vytvářet podmínky pro předcházení
služebním úrazům,
d) poskytovat státním
zaměstnancům, u nichž to vyžaduje ochrana
života nebo zdraví k bezplatnému používání
osobní ochranné pracovní prostředky
a mycí, čistící a dezinfekční
prostředky; rozsah a bližší podmínky
poskytování těchto náležitostí
stanoví vnitřní služební předpis.
Služební úřad
je povinen dbát, aby zdraví státní
zaměstnanců nebylo ohrožováno kouřením
v místech, kde vykonávají státní
službu. Za tím účelem je povinen zabezpečovat
dodržování zákazu kouření
stanoveného zvláštními předpisy.
Vnitřní služební předpis stanoví
zákaz kouření v místech, kde vykonávají
státní službu též nekuřáci.
Zásada č. 88
Povinnost služebního
úřadu pečovat o bezpečnost a ochranu
zdraví při výkonu státní služby
se vztahuje na všechny fyzické osoby, které
se s jeho vědomím zdržují ve služebním
úřadu.
Zásada č. 89
Státní zaměstnanec
je povinen dbát o svou vlastní bezpečnost
a o své zdraví při výkonu státní
služby; zejména je povinen:
a) dodržovat právní
předpisy k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při výkonu státní
služby, a ostatní předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby, s nimiž byl řádně
seznámen,
b) účastnit se školení
a výcviku prováděného v zájmu
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby a podrobit se stanoveným
zkouškám a lékařským prohlídkám,
c) neprodleně oznamovat
služebnímu úřadu nedostatky a závady,
které by mohly ohrozit bezpečnost a ochranu zdraví
při výkonu státní služby,
d) nepožívat alkoholické
nápoje a nezneužívat jiné omamné
prostředky na místech, kde se vykonává
státní služba a v době výkonu
státní služby i mimo tato místa, nenastupovat
pod jejich vlivem do státní služby a dodržovat
stanovený zákaz kouření na místech,
kde se vykonává státní služba.
Státní zaměstnanec
je oprávněn odmítnout výkon státní
služby, o níž má důvodně
za to, že bezprostředně a vážně
ohrožuje jeho život a zdraví. Takové odmítnutí
výkonu státní služby nesmí být
považováno jako neplnění povinnosti
vyplývající ze státní služby.
Zásada č. 90
Státní odborný
dozor nad bezpečností a ochranou zdraví při
výkonu státní služby upravují
zvláštní zákony.
Zásada č. 91
Právní a ostatní
předpisy k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví při výkonu státní
služby jsou předpisy na ochranu života a zdraví,
předpisy hygienické a protiepidemické, dopravní
předpisy, předpisy o požární
ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami,
výbušninami, zbraněmi, radioaktivními
látkami, jedy a jinými látkami
škodlivými zdraví, pokud upravují otázky
týkající se ochrany života a zdraví.
Za předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby se považují i opatření
o bezpečnosti a ochraně při výkonu
státní služby vydaná vnitřním
služebním předpisem v dohodě s příslušným
orgánem podle zvláštních zákonů.
Příkazy k výkonu
státní služby udělené představeným,
o němž to stanoví vnitřní služební
předpis, musí zahrnovat též hledisko
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby.
Zásada č.
92
Náklady spojeně
se zajišťováním bezpečnosti a ochrany
zdraví při výkonu státní služby
podle tohoto zákona hradí služební úřad.
Odůvodnění
k zásadám č. 87 až 92:
Podle čl. 28 Listiny základních
práv a svobod mají zaměstnanci právo
na uspokojivé pracovní podmínky. Součástí
pracovních podmínek jsou též otázky
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Podrobnosti o pracovních podmínkách má
stanovit zákon. I v případě státní
služby podle navrhovaného
zákona musí být proto náležitá
pozornost věnována právní úpravě
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby.
Právní úpravu
bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
státní služby pro obor působnosti služebního
zákona se navrhuje koncipovat tak, že se vychází
z osvědčených principů bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci tak, jak jsou
upraveny v g 132 až 138 zákoníku práce
a nařízením vlády ČSSR č.
223/1989 Sb., kterým se provádí zákoník
práce, ve znění pozdějších
předpisů. Rovněž bylo přihlédnuto
k právní úpravě bezpečnosti
a ochrany zdraví při výkonu služby upravené
zákonem o služebním poměru příslušníků
Policie České republiky. Problematiky bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci se dotýkají
mezinárodní úmluvy o lidských právech
a základních
svobodách. Úmluvou Mezinárodní organizace
práce o bezpečnosti a zdraví pracovníků
a o pracovním prostředí č. 155/1981
(č. 20/1989 Sb.) je Česká republika vázána.
Navrhovaná právní úprava bezpečnosti
a ochrany zdraví při výkonu státní
služby podle služebního
zákona uvedené úmluvě vyhovuje. Tato
úmluva se vztahuje podle jejího čl. 3 písm.
a) a b) i na pracovníky, kteří jsou zaměstnáni
ve veřejné službě.
Pokud jde o zvláštní
zákony, které upravují státní
odborný dozor nad bezpečností při
výkonu státní služby, má se za
to, že se bude vycházet ze zákona č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce, ve znění
pozdějších předpisů (úplné
znění č. 396/1992 Sb.) a zákona č.
20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění
pozdějších předpisů.
Zásada č. 93
Služební úřad
vyšle státního zaměstnance na dobu nebytné
potřeby na služební cestu. Služební
úřad zároveň určí místo
nástupu a místo cíle služební
cesty, dobu trvání, způsob dopravy a ukončení
služební cesty; může určit též
další podmínky služební cesty Služební
úřad je přitom povinen přihlížet
k oprávněným zájmům státního
zaměstnance.
Státní zaměstnanec
je povinen nastoupit služební cestu, a to i ve dnech
nepřetržitého odpočinku v týdnu
nebo svátek, jestliže to je k plnění
úkolů státní služby třeba;
zvláštní podmínky pro výkon státní
služby státních zaměstnankyň
nejsou dotčeny.
Doba, která připadla
při nástupu služební cesty a při
jejím skončení na den nepřetržitého
odpočinku v týdnu, nebo na svátek, je státní
službou přesčas.
Zásada č. 94
Služební cestou se
pro účely tohoto zákona rozumí doba
od nástupu státního zaměstnance na
cestu k výkonu státní služby do jiného
místa, než je sídlo služebního
úřadu, případně jeho organizační
jednotky, kde státní zaměstnanec vykonává
státní službu, včetně doby výkonu
státní služby v místě, které
je cílem služební
cesty, do návratu státního zaměstnance
z této cesty.
Za rodinu státního
zaměstnance se pro účely náhrady výdajů
podle tohoto zákona považují, pokud mají
trvalý pobyt na území České
republiky, jeho manžel nebo druh, vlastní děti,
osvojenci, děti svěřené státnímu
zaměstnanci do pěstounské péče
nebo do výchovy, vlastní rodiče, osvojitelé,
opatrovnici, pěstouni, případně další
fyzické osoby žijící v domácnost
i se státním zaměstnancem.
Zahraniční služební
cestou se pro účely tohoto zákona rozumí
doba služební cesty podle odstavce 1 z České
republiky do zahraničí, ze zahraničí
do České republiky a doba služební cesty
v zahraničí.
Státnímu zaměstnanci
přidělenému k výkonu státní
služby v zahraničí náleží
za dny cesty do místa přidělení a
zpět a při služebních cestách
v zahraničí, náhrady výdajů
jako při služební cestě. Jestliže
se státním zaměstnancem cestuje rodinný
příslušník, lze státnímu
zaměstnanci poskytnout též náhrady výdajů,
které vznikly tomuto rodinnému příslušníku.
Jestliže doba strávená
na služební cestě jinak než plněním
služebních úkolů spadá do denní
služební doby, považuje se za výkon státní
služby.
Služební úřad
může státnímu zaměstnanci poskytnout
náhradu výdajů v souvislosti s dočasným
přidělením nebo trvalým přeložením.
Zásada č. 95
Nárok státního
zaměstnance na náhrady výdajů v souvislosti
se služební cestou a na jiná plnění
peněžité hodnoty v souvislosti se zvýšenými
náklady vznikající státnímu
zaměstnanci zařazenému k dlouhodobému
výkonu státní služby v zahraničí
se řídí zvláštním zákonem.
Odůvodnění
k zásadám č. 93 až 95:
Podobně jako je tomu v
obecné úpravě podle pracovněprávních
předpisů (srov. § 38 odst. 1 a 2 zákoníku
práce) je třeba i v navrhovaném zákoně
upravit problematiku služební cesty včetně
náhrady nákladů, které státnímu
zaměstnanci v souvislosti s vysláním na tuto
cestu vzniknou.
Státní zaměstnanec
bude povinen konat státní službu v místě
sídla služebního úřadu, případně
v organizační jednotce tohoto úřadu.
Jestliže toho bude k výkonu státní služby
třeba, bude mít služební úřad
právo vyslat státního zaměstnance
na dobu nezbytné potřeby na služební
cestu. Povinností státního zaměstnance
bude vyslání na služební cestu uposlechnout.
Naproti tomu povinností služebního úřadu
bude přihlížet k oprávněným
zájmům státního zaměstnance.
Na rozdíl od pracovněprávních předpisů
se navrhuje v zákoně výslovně upravit,
že státní zaměstnanec bude povinen nastoupit
služební cestu i ve dnech, kdy má nepřetržitý
odpočinek v týdnu nebo v
den, na který připadl svátek. Tato doba bude
považována za státní službu přesčas
(zásada č. 93 odst. 2 a 3).
Důležitým atributem
pracovní cesty je vymezení pojmu pravidelného
pracoviště (srov. § 2 odst. 3 zákona o
cestovních náhradách); s takovým pojmem
se v navrhovaném zákoně neuvažuje. Navrhuje
se proto pro tyto účely stanovit, že pro účely
služební cesty je směrodatné, že
státní zaměstnanec nemá vykonávat
státní službu v místě sídla
služebního úřadu, případně
organizační jednotce tohoto služebního
úřadu, kde
koná státní službu, ale na jiném
místě, které má být cílem
služební cesty (zásada č. 94 odst. 1).
Pokud jde o hmotné nároky
státních zaměstnanců v souvislosti
se služební cestou, návrh odkazuje na zákon
119/1992 Sb., o cestovních náhradách, a v
návaznosti na něj též na opatření
ministerstva financí a ministerstva práce a sociálních
věcí. Pokud jde o výši cestovních
náhrad není důvod upravovat odchylky od obecné
právní úpravy pro státní zaměstnance.
Předpokládá
se, že nároky zaměstnanců, kteří
jsou zaměstnáni v zahraniční službě
upraví, ještě před schválením
služebního zákona, novela zákona č.
119/1992 Sb.
Zásada č. 96
Státní zaměstnankyně
nesmí vykonávat státní službu,
která škodí jejímu zdraví a organismu
nebo ohrožuje její mateřské poslání.
Těhotná státní
zaměstnankyně nesmí vykonávat státní
službu, která podle lékařského
posudku ohrožuje její těhotenství, a
to platí obdobně o státní zaměstnankyni
(matce) do konce 9. měsíce po porodu.
Koná-li těhotná
státní zaměstnankyně státní
službu, která je těhotným státním
zaměstnankyním podle zvláštního
předpisu zakázána nebo která podle
lékařského posudku ohrožuje jež
těhotenství a mateřství, je služební
úřad povinen zařadit dočasně
do státní služby, která je pro ni vhodná;
při dočasném zařazení náleží
státní zaměstnankyni dosavadní služební
plat.
Zásada č. 97
Těhotná státní
zaměstnankyně a státní zaměstnankyně
pečující o dítě mladší
než 3 roky smí být zařazována
do státní služby v noci, do státní
služby přesčas a do služební pohotovosti
jen se svým souhlasem. Do služební pohotovosti
může být zařazována osamělá
státní zaměstnankyně, která
pečuje o dítě mladší 15 let,
jen se svým souhlasem.
Těhotná státní
zaměstnankyně a státní zaměstnankyně
pečující o dítě mladší
než 1 rok nesmí být vyslána na služební
cestu mimo obvod obce sídla služebního úřadu
nebo jeho organizační složky, kde vykonává
státní službu nebo trvalého pobytu.
Státní zaměstnankyně pečující
o dítě starší než 1 rok smí
být v době, dokud dítě nedosáhlo
věku 8 let, vyslána na takové služební
cesty jen na svou žádost; to platí
i pro osamělou státní zaměstnankyni
pečující o dítě, které
nedosáhlo věku 15 let.
Předchozí odstavce
se vztahují i na osamělé státní
zaměstnance (muže).
Osamělými se rozumějí
neprovdané, ovdovělé nebo rozvedené
ženy, svobodní, ovdovělí nebo rozvedení
muži, a ženy i muži osamělí z jiných
vážných důvodů, nežijí-li
s druhem, případně s družkou.
Odůvodnění
k zásadám č. 96 a 97:
Podle čl. 29 Listiny základních
práv a svobod mají ženy právo na zvýšenou
ochranu zdraví při práci a na zvláštní
pracovní podmínky. Ustanovení čl.
32 odst. 2 Listiny základních práv a svobod
stanoví, že ženě v těhotenství
je zaručena zvláštní péče,
ochrana v pracovních vztazích a odpovídající
pracovní podmínky. Podobně jako v právní
úpravě podle obecných pracovněprávních
předpisů je
třeba promítnout uvedené ústavní
postuláty též do navrhovaného zákona.
S přihlédnutím
k úmluvě Mezinárodní organizace práce
o rovnosti příležitostí a zacházení
s pracovníky obou pohlaví (pracovníci s povinnostmi
k rodině) č. 156/1983, i když jí Česká
republika není vázána, se navrhuje vztáhnout
příslušná oprávnění
určená státním zaměstnankyním
též na osamělé státní
zaměstnance - muže.
Úmluva Mezinárodní
organizace práce o noční práci žen
zaměstnaných v průmyslu (revidovaná
1948) č. 89/1948 (č. 17/1991 Sb.) se na právní
poměry státních zaměstnankyň
nevztahuje. Zákaz státní služby v noci,
státní služby přesčas do služební
pohotovosti není stanoven jako obecná podmínka,
nýbrž jako zvláštní podmínka
výkonu státní služby pro státní
zaměstnankyně. V tomto směru se přihlíží
k Úmluvě Mezinárodní organizace práce
o noční práci č. 171/1990, jíž
není Česká republika vázána,
ale o jejíž ratifikaci se uvažuje.
Zásada č. 98
V souvislosti s porodem a péčí
o narozené dítě náleží
státní zaměstnankyni placená mateřská
dovolená až do 3 let věku dítěte.
V prvním roce mateřské dovolené náleží
státní zaměstnankyni služební
plat a v dalších letech 50 služebního
platu.
V souvislosti s poskytnutím
služebního volna státnímu zaměstnanci
z důvodu péče o dítě do 3 let
věku náleží státnímu zaměstnanci
v prvním roce tohoto volna služební plat a
v dalších letech 50 služebního platu.
Mateřskou dovolenou státní
zaměstnankyně nastupuje zpravidla od počátku
6. týdne před očekávaným dnem
porodu, nejdříve však od počátku
8. týdne před tímto dnem.
Právo na mateřskou
dovolenou má též státní zaměstnankyně,
která převzala do své trvalé péče
nahrazující mateřskou péči
dítě, které jí bylo svěřeno
rozhodnutím příslušného orgánu
k pozdějšímu osvojení, nebo do pěstounské
péče, nebo dítě, jehož matka
zemřela.
Mateřská dovolená
podle předchozího odstavce náleží
ode dne převzetí dítěte až do
3 let věku dítěte.
Mateřská dovolená
v souvislosti s porodem musí činit nejméně
14 týdnů a nesmí skončit ani být
přerušena před uplynutím 6 týdnů
ode dne porodu.
Zásada č. 99
Jestliže bylo dítě
ze zdravotních důvodů převzato do
péče kojeneckého nebo jiného léčebného
ústavu a státní zaměstnankyně
zatím nastoupí do státní služby,
přeruší se tímto nástupem mateřská
dovolená, nejdříve však po uplynutí
6 týdnů ode dne porodu; její nevyčerpaná
část se státní zaměstnankyni
poskytne ode dne, kdy převzala dítě z ústavu
opět do své péče a přestala
z tohoto důvodu vykonávat státní službu,
ne však déle než do doby, kdy dítě
dosáhne věku 3 let.
Státní zaměstnankyně,
která se přestala starat o narozené dítě
a jejíž dítě bylo z tohoto důvodu
svěřeno do rodinné nebo ústavní
péče nahrazující péči
rodičů, jakož i státní zaměstnankyni,
jejíž dítě je v dočasné
péči kojeneckého, případně
obdobného ústavu z jiných důvodů,
nenáleží mateřská dovolená
po dobu, po kterou o dítě nepečuje.
Jestliže se dítě
narodilo mrtvé, náleží státní
zaměstnankyni mateřská dovolená po
dobu 14 týdnů.
Jestliže dítě
zemře v době, kdy je státní zaměstnankyně
na mateřské dovolené, poskytuje se jí
tato dovolená ještě po dobu 2 týdnů
ode dne úmrtí, nejdéle do dne, kdy by dítě
dosáhlo věku 1 roku.
Zásada č. 100
Státní zaměstnankyni,
která kojí své dítě, je služební
úřad povinen poskytnout vedle přestávek
při denním výkonu státní služby
zvláštní přestávky ke kojení.
Státní zaměstnankyni,
která vykonává státní službu
na plný týdenní služební úvazek
náleží na každé dítě
do konce 6 měsíce jeho věku 2 půlhodinové
přestávky a v dalších 3 měsících
1 půlhodinová přestávka za denní
služební dobu.
Vykonává-li státní
zaměstnankyně státní službu na
kratší týdenní služební
úvazek, avšak alespoň po polovinu plného
týdenního služebního úvazku,
náleží jí 1 půlhodinová
přestávka, a to na každé dítě
do konce 6 měsíce jeho věku.
Odůvodnění
k zásadám č. 98 až 100:
Podobně jako je tomu v
obecné úpravě podle pracovněprávních
předpisů je třeba i pro účely
navrhovaného zákona upravit otázky mateřské
dovolené. I tato navrhovaná právní
úprava navazuje na čl. 32 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod.
Pro právní vztahy
podle navrhovaného zákona se navrhuje zvýhodnit
státní zaměstnankyně, pokud jde o
poskytování placené mateřské
dovolené. Mateřská dovolená až
do 3 let věk dítěte se má považovat
za výkon státní služby a za dobu jejího
trvání náleží služební
plat ve stanovené výši.
Jedná se o výrazné
zvýhodnění státních zaměstnankyň
oproti obecné pracovněprávní úpravě,
která rozlišuje dobu lze, mateřské dovolené
a další mateřské dovolené, V
pracovněprávních vztazích nenáleží
za dobu mateřské dovolené pracovnici mzda
(plat). Hmotné zabezpečení je upraveno předpisy
o nemocenském pojištění. V době
mateřské dovolené náleží
podle zákona č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené,
o dávkách mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
ve znění pozdějších předpisů,
plnění nahrazující mzdu. V době
další mateřské dovolené však
takové plnění nenáleží.
Hmotné zabezpečení je řešeno
zákonem č. 382/1990 Sb., o rodičovském
příspěvku,
ve znění zákona č. 11/1992 Sb. Tento
zákon v § 4 předpokládá, že
rodičovský příspěvek se rodiči
vyplácí i v případě, kdy je
rodič výdělečně činný.
Navrhovaný zákon
však v zásadě č. 50 zakazuje státním
zaměstnanci vykonávat výdělečnou
činnost. Z tohoto
zákazu nepřichází v úvahu povolit
výjimku ani ve prospěch státních zaměstnankyň,
které jsou na mateřské dovolené. Aby
nebyli státní zaměstnankyně, které
jsou na mateřské dovolené v nevýhodnější
pozici oproti pracovnicím, které v době další
mateřské dovolené
mohou za podmínek stanovených zákone o rodičovském
příspěvku v době jeho pobírání
pracovat, navrhuje se řešení podstatným
zvýhodněním ve prospěch státních
zaměstnankyň. Navrhované řešení
je třeba považovat z kompenzační opatření.
Další změnou,
která se navrhuje, je skutečnost, že na rozdíl
od pracovněprávních předpisů,
kdy pracovnici mzda po dobu mateřské dovolené
nenáleží, nýbrž patří
jí hmotné zabezpečení podle předpisů
o nemocenském pojištění, má státní
zaměstnankyni náležet po dobu placené
mateřské
dovolené služební plat ve stanovené
výši.
V návaznosti na úmluvu
Mezinárodní organizace práce ochraně
mateřství č. 103/1952, kterou není
České republika vázána, se navrhuje
upravit povinnost poskytovat přestávky kojení.
I když je zřejmé, že jde o právní
úpravu v dnešních podmínkách
nepraktickou, je na místě recipovat do navrhovaně
zákona úpravu obsaženou v ustanovení
§ 161 zákoníku práce.
Zásada č. 101
Služební úřad
zajišťuje pravidelné prohlubování
kvalifikace státních zaměstnanců.
Státní zaměstnanec v celních orgánech
je povinen po vzniku státně zaměstnaneckého
poměru absolvovat v době státní služby
přípravné základní odbornou
průpravu. Vnitřní služební předpis
stanoví bližší podmínky a postup
při prohlubování kvalifikace, jakož
i bližší podmínky a délku odborné
průpravy státních zaměstnanců
v celních orgánech.
Výsledky prohlubování
kvalifikace státního zaměstnance jsou součástí
jeho služebního hodnocení.
Zásada č. 102
Podmínky zvyšování
kvalifikace státních zaměstnanců stanoví
zvláštní zákon.
Odůvodnění
k zásadám č. 101 a 102:
Dostatečná kvalifikace
státních zaměstnanců, která
bude odpovídat požadavkům kladeným na
řádný výkon státní služby,
patří mezi důležité podmínky.
Mezi základními právy státního
zaměstnance se navrhuje stanovit, že má právo
na prohlubování kvalifikace. Tomuto jeho základnímu
právu odpovídá jeho povinnost kvalifikaci
s i prohlubovat.
Navrhuje se proto - podobně
jako je tomu v právní úpravě podle
pracovněprávních předpisů -
stanovit v navrhovaném zákoně, že prohlubování
kvalifikace bude zajišťovat služební úřad.
Doba prohlubování kvalifikace má být
považována za výkon státní služby
a za tuto dobu bude státnímu
zaměstnanci náležet stanovený plat.
Pokud jde o formu prohlubování kvalifikace a její
periodicitu, navrhuje se, aby je stanovil vnitřní
služební předpis.
Jestliže má být
účelem prohlubování kvalifikace státního
zaměstnance udržet jeho kvalifikaci na dostatečné
úrovni, takové, aby mohl řádně
plnit úkoly státní služby, je zřejmé,
že jen prohlubování kvalifikace postačovat
nemůže. Právní úpravy států,
které mají specificky upravenou státní
službu, věnují značnou pozornost rovněž
zvyšování kvalifikace
státních zaměstnanců. Se zvyšováním
kvalifikace, které po náročných zkouškách
proběhlo úspěšně, jsou spojeny
otázky postupu ve státní službě,
včetně postupu platového. Zvláštní
nároky pak bývají kladeny na zvyšování
kvalifikace představených. Nicméně
skutečností také je, že tyto zahraniční
právní systémy při zvyšování
kvalifikace státních zaměstnanců vycházejí
z náležitého institucionálního
zabezpečení. Toto zabezpečení spočívá
v tom, že jsou vybudována zvláštní
vzdělávací zařízení
pro odbornou přípravu
státních zaměstnanců. Tato zařízení
přirozeně zabezpečují vedle zvyšování
kvalifikace i její prohlubování. Zásadní
podmínkou zdárného a efektivního fungování
těchto vzdělávacích zařízení
pro státní zaměstnance je totiž skutečnost,
že státní zaměstnanci
nejsou vzděláváni jen v obecné rovině
- jako tomu je ve školském systému - ale dostává
se jim poznatků, které jsou přínosem
pro jejich další státní službu.
Z toho, co bylo uvedeno se také podává, že
lektory v těchto vzdělávacích zařízeních
nemohou být fyzické
osoby, které sice mají vysoké teoretické
znalosti, ale s praktickým fungováním státní
služby nepřišly do styku. Měly by proto
lektory být fyzické osoby, které ve státní
služby působily a při jejím výkonu
se osvědčily. Nemělo by s v žádném
případě jednat
o státní zaměstnance, kteří
se při výkonu státní služby neosvědčili,
nicméně bylo v jejich případě
rozhodnuto, že budou jiné státní zaměstnance
vzdělávat, zkoušet je, a tím také
rozhodovat, jaký bude jejich další osud ve
státní službě.
Po reálném zhodnocení
nelichotivé východiskové situace, v níž
se v České republice služební úřady,
na které se má vztahovat navrhovaný zákon,
nacházejí, se navrhuje, aby právní
úprava zvyšování kvalifikace státních
zaměstnanců byla svěřena zvláštnímu
zákonu. Návrh tohoto
zákona by měl být zpracován až
po určité době, kdy nabude účinnosti
služební zákon s tím že nejprve
budou přijata příslušná organizační
opatření na úrovni vlády, která
vytvoří potřebnou vzdělávací
kapacitu.
Zásada č. 103
Ošacením státního
zaměstnance při výkonu státní
služby pro účely tohoto zákona se rozumí
takové ošacení, které svým jednotlivými
součástmi odpovídá společenskému
významu státu služby a navozuje důvěryhodnost
státního zaměstnance. Státní
zaměstnanci náleží v kalendářním
roce finanční příspěvek na
ošacení; tento příspěvek není
součástí platu státního zaměstnance,
nepodléhá
dani z příjmu a je splatný v prosince příslušného
roku.
Jestliže má státní
zaměstnanec vykonávat státní službu
v podmínkách, kde by mohlo být ošacení,
které je povinné používat zašpiněno
nebo poškozeno, má vedle příspěvku
ošacení nárok na bezplatné poskytnutí
pracovního oděvu.
Ministerstvo financí stanoví
vyhláškou součásti ošacení
státních zaměstnanců při výkonu
státní služby a výši finančního
příspěvku na ošacení.
Státní zaměstnanec
v celních orgánech a státní zaměstnanec
na úseku požární ochrany má nárok
na naturální služební stejnokroj. Naturální
stejnokrojové náležitosti, kterými jsou
věcná plnění potřebná
pro výkon státní služby, stanoví
zvláštní zákon.

