Zásada č. 104
Služební úřad
vytváří státním zaměstnancům
podmínky pro řádný, hospodárný
a bezpečný výkon státní služby;
zabezpečuje zejména
a) texty právních
předpisů, texty vnitřních služebních
předpisů a informace potřebné k řádnému
výkonu státní služby,
b) zřizování,
udržování a zlepšování zařízení
nezbytných pro řádný výkon
státní služby,
c) péči o vzhled
a úpravu míst, kde se vykonává státní
služba,
d) vytváření
podmínek pro uspokojování kulturních,
rekreačních a tělovýchovných
potřeb a zájmů státních zaměstnanců,
e) vytváření
podmínek pro stravování při výkonu
státní služby.
Ministerstvo financí stanoví
vyhláškou částku, kterou přispívá
služební úřad státnímu
zaměstnanci na stravování při výkonu
státní služby; tento příspěvek
nepodléhá dani z příjmu a je splatný
spolu s platem.
Státní zaměstnanec
má na příspěvek podle předchozího
odstavce nárok.
Služební úřad
státnímu zaměstnanci
a) vyplácí příspěvek
na ošacení a na stravování,
b) poskytuje stejnokroj státnímu
zaměstnanci v celních orgánech,
c) poskytuje pracovní oděv;
pracovní oděv se poskytuje pouze v případech,
kdy při výkonu státní služby
dochází k nadměrnému zašpinění
nebo poškození stanoveného ošacení.
Odůvodnění
k zásadám č. 103 a 104:
Státnímu zaměstnanci
se navrhuje uložit jako povinnost vyplývající
ze státní služby, že musí být
při výkonu státní služby stanoveným
způsobem slušně ošacen a dbát na
náležitou úpravu svého zevnějšku.
Na tuto zásadu navazuje
zásada č. 103. V zákoně se navrhuje
vymezit, co se pro účely služebního
zákona má považovat za stanovené ošacení.
Zákonem se navrhuje založit právní nárok
státního zaměstnance na finanční
příspěvek na slušné ošacení.
Tento příspěvek nebude platem ani nebude
podléhat dani z příjmu. Novelu zákona
o dani z příjmu se navrhuje provést jako
přímou cit. zákona. Bližší
podmínky kladené
na slušné ošacení má stanovit prováděcí
předpis. Vzhledem k tomu, že výše finančního
příspěvku na slušné ošacení
bude podléhat cenovým vlivům, navrhuje se
upravit jeho výši rovněž v prováděcím
předpisu.
Rovněž se navrhuje
pamatovat na případy, kdy by si státní
zaměstnanec mohl zašpinit nebo poškodit při
výkonu státní služby ošacení,
které je povinen nosit. V takových případech
mu služební úřad poskytne bezplatně
pracovní oděv.
Potřebnou specifičnost
státních zaměstnanců v celních
orgánech a státních zaměstnanců
na úseku požární ochrany se navrhuje
zohlednit v zásadě č. 103 odst. 4. Tito státní
zaměstnanci mají mít právní
nárok na služební stejnokroj. Zvláštním
zákonem, na který navrhovaný zákon
odkazuje, je ustanovení § 21 celního zákona
a § 63 zákona o požární
ochraně.
Podobně jako je tomu v
pracovněprávních předpisech se navrhuje
v zásadě č. 104 stanovit demonstrativní
úpravou povinnosti služebního úřadu
pro vytváření podmínek pro řádný
výkon státní služby státními
zaměstnanci.
Na rozdíl od § 140 odst.
1 zákoníku práce nemá být zabezpečování
stravování povinné. Návrh vychází
z předpokladu, že stravování je osobní
záležitostí jednotlivce, a proto má
patřit k povinnostem služebního úřadu
jen vytváření podmínek pro stravování
při výkonu státní služby. Právní
úprava závodního stravování
je obsažena v nařízení vlády
ČSSR č. 137/1989 Sb., o závodním stravování,
které je prováděcím předpisem
k zákoníku práce. Podle § 10 cit. nařízení
se poskytuje strávníkům z fondu kulturních
a sociálních potřeb (vyhláška
FMF, MFCM ČR a MFCM
SR č. 210/1989 Sb., o fondu kulturních a sociálních
potřeb) příspěvek až do výše
- poloviny pořizovací
ceny surovin, jde-li o jídlo podávané průběhu
ranní nebo odpolední směny,
- pořizovací ceny
surovin snížené o 0,60 Kč, jde-li o
jídla podávaná v průběhu noční
směny. Zřízení fondu kulturní
c a sociálních potřeb a postup podle vyhlášky
č. 210/1989 Sb. upravuje též vyhláška
MF ČR č. 205/1991 Sb., o hospodaření
s rozpočtovými prostředky státního
rozpočtu České republiky a o finančním
hospodaření rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Podle navrhovaného zákona
má státním zaměstnancům náležet
příspěvek na stravováníve výši
stanovené prováděcím předpisem.
Navrhované řešení se navrhuje proto,
aby nebylo postavení státních zaměstnanců
oproti ostatním zaměstnancům zhoršeno.
Novelu zákona o daních z příjmů
se navrhuje provést přímou novelou tohoto
zákona.
Zásada č. 105
Státně zaměstnaneckým
titulem ve státní službě přípravné
na státně zaměstnaneckých místech,
kde se vyžaduje úplné střední
vzdělání ukončené maturitou
nebo vysokoškolské vzdělání,
je označení "státní zaměstnanec
- čekatel".
Zásada č. 106
Státní zaměstnanec
s úplným středním vzděláním
ukončeným maturitou ve státní službě
stálé a státní službě
dočasné podle zásady č. 16 odst. 1
bude jmenován do státní služby a podle
zásady č. 112 zařazen do některé
platové třídy, s níž je spojen
příslušný státně zaměstnanecký
titul:
| Platová třída | Státně zaměstnanecky titul |
| a) 1. | referent, |
| b) 2. | odborný referent, |
| c) 3. | vedoucí referent, |
| d) 4. | vrchní referent. |
Zásada č. 107
Státní zaměstnanec
s vysokoškolským vzděláním ve
státní službě stálé a
státní službě dočasné
podle zásady č. 16 odst. 1 bude jmenován
do státní služby a podle zásady č.
112 zařazen do některé platové třídy,
s níž je spojen příslušný
státně zaměstnanecký titul:
| Platová třída | Státně zaměstnanecky titul |
| a) 5. | rada, |
| b) 6. | odborný rada, |
| c) 7. | vrchní rada, |
| d) 8. | ministerský (státní, vládní, okresní) rada, |
| e) 9. | vrchní ministerský (státní, vládní, okresní) rada. |
Vysokoškolským vzděláním
pro účely jmenování do státní
služby stálé a zařazení do platové
třídy 5 až 9 se rozumí ukončení
vysokoškolského vzdělání vykonáním
státní zkoušky včetně případné
obhajoby diplomové práce. Vysokoškolským
vzděláním pro účely jmenování
do státní služby stálé a zařazení
do platové třídy 5 se rozumí i absolvování
obsahově ucelené části vysokoškolského
studia, jehož ukončení je osvědčeno
vysvědčením, případně
přiznáním titulu
"bakalář".
Zásada č. 108
Státní zaměstnanec
ve státní službě stálé
ve služebním úřadu s územní
působností a služebním úřadu,
který není ústředním orgánem
může být jmenován do funkce představeného
jako
a) vedoucí oddělení,
b) vedoucí odboru (referátu),
c) zástupce vedoucího
služebního úřadu,
d) vedoucí služebního
úřadu (přednosta), jestliže jde o představeného
podle zásady č. 16 odst. 2.
Zásada č. 109
Státní zaměstnanec
státní služby stálé ve služebním
úřadu, kterým je ministerstvo,jiný
ústřední orgán státní
správy, Kancelář prezidenta republiky, Úřad
vlády a Úřad pro legislativu a veřejnou
správu může být jmenován do funkce
představeného jako
a) vedoucí oddělení,
b) ředitel odboru,
c) ředitel sekce (zástupce
vedoucího služebního úřadu).
Představený podle
zásady č. 16 odst. 2 může být
jmenován do funkce představeného podle písmene
c) nebo do funkce vedoucího služebního úřadu.
Zásada č. 110
Státním zaměstnancům
v celních orgánech náleží hodnosti
stanovené zvláštním zákonem.
Státně zaměstnanecké
tituly představených v celních orgánech
stanoví zvláštní zákon.
Odůvodnění
k zásadám č. 105 až 110:
Základním právem
státního zaměstnance je práva na plat
podle navrhovaného zákona a právních
předpisů vydaných k provedení. Státní
zaměstnanec má mít též právo
na užívání státně zaměstnaneckého
titulu, a to i v případě, kdy je zařazen
mimo státní službu činnou nebo v době
pobírání důchodu ze sociálního
zabezpečení; představený má
právo užívat při výkonu státní
služby též státně zaměstnanecký
titul představeného.
Jmenování do státní
služby, zařazení do příslušné
platové třídy a vznik práva na státně
zaměstnanecký titul, který bude státní
zaměstnanec užívat, spolu úzce souvisí.
Navrhuje se stanovit státně zaměstnanecké
tituly tak, aby vyjadřovaly specifičnost státní
služby v příslušném služebním
úřadu, a
aby se odlišovaly též podle dosaženého
kvalifikačního předpokladu, který
je podmínkou pro přijetí do státní
služby.
Zároveň se navrhuje,
aby byly zvlášť označeny státní
zaměstnanci, kteří budou vykonávat
funkce představených. I v tomto případě
se navrhuje vzít zřetel na skutečnost, o
jaký služební úřad půjde.
U představených je třeba pamatovat také
na navrhované řešení zásady č.
4 a vztahu k vedoucímu služebního úřadu
a zásadě č. 16, pokud jde o dvojí
polohu státní služby dočasné.
Státní zaměstnanci
v celních orgánech mají nárok na hodnosti
podle § 16 celního zákona. Navrhuje se také,
aby strukturu a označení představených
stanovil zvláštní zákon, kterým
je § 14 odst. 2 celního zákona.
Zásada č. 111
Plat státního zaměstnance
státní služby stálé tvoří:
a) služební plat podle
platového tarifu; služební plat může
být zvýšen o osobní příplatek;
představeným náleží funkční
příplatek,
b) další plat,
c) zvláštní
příplatky,
d) plat na odchodnou.
Odůvodnění:
Navrhovaná zásada
má vyjádřit předpokládanou
strukturu platu státního zaměstnance. Právní
úpravu jednotlivých složek, které budou
plat tvořit, řeší další
zásady.
Zásada č. 112
Státní zaměstnanec
se zařadí do platové třídy
podle míry složitosti a odpovědnosti nejnáročnější
činnosti, kterou má v oboru státní
služby vykonávat.
Při zařazení
státního zaměstnance podle předchozího
odstavce se postupuje podle katalogu platových tříd
a činností (dále jen "katalog").
Státně zaměstnanecká místa
a činnosti se v katalogu člení podle kvalifikačních
předpokladů, vyjádřených stupněm
školního vzdělání do 9. platových
tříd podle míry složitosti, náročnosti
a odpovědnosti činností
v oboru státní služby.
Kvalifikační předpoklad
(stupeň školního vzdělání
je neprominutelný, není-li dále stanoveno
jinak.
Vláda stanoví nařízením
katalog, zároveň v něm může stanovit
též směr školního vzdělání.
Vnitřní služební předpis stanoví
směr školního vzdělání,
nestanoví-li tak vláda.
Vláda nařízením
stanoví stupnici platových tarifů služebního
platu ve služebních úřadech tak, aby
platový tarif v 1. platové třídě
stupnice pro služební úřady, kterými
jsou ministerstva a jiné ústřední
orgány státní správy, Kancelář
prezidenta republiky, Úřad vlády a Úřad
pro legislativu a veřejnou správu, činil
nejméně dvojnásobek minimální
mzdy, a nejméně 1,8 násobek minimální
mzdy ve stupnici pro vlastní služební úřady.
Minimální platové tarify v ostatních
platových třídách se stanoví
tak, aby rozdíly v jejich úrovni činily nejméně
15 %.
Odůvodnění:
Podle čl. 28 Listiny základních
práv a svobod mají zaměstnanci právo
na spravedlivou odměnu za práci. Podrobnosti má
stanovit zákon. Toto ustanovení se vztahuje i na
státní zaměstnance podle navrhovaného
zákona. Je proto třeba upravit platové poměry
státních zaměstnanců, na které
se bude vztahovat navrhovaný zákon, a to tímto
zákonem a na základě jeho zmocnění
také prováděcím předpisem,
jímž má být nařízení
vlády. Ustanovení
čl. 28 Listiny základních práv a svobod
bylo již při schvalování zákona
č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a v některých
dalších organizacích a orgánech vyloženo
tak, že není v rozporu s ústavními předpisy,
jestliže prostý zákon umožní, aby
prováděcí předpis stanovil některé
platové poměry. Navrhuje se proto uplatnit stejný
postup i v případě navrhovaného zákona.
Navrhuje se vyjádřit
princip stanovení minimálních platových
tarifů pro jednotlivé platové třídy
s tím, že konkrétní číselné
údaje budou do osnovy navrhovaného zákona
(paragrafovaného znění) uvedeny ve výši
aktuální v době předpokládané
účinnosti zákona. Touto výší
minimálních tarifů bude vláda vázána
při stanovení platového systému.
Postup při zařazování
státních zaměstnanců do platových
tříd je založen na principech shodných
s dosavadní právní úpravou, obsaženou
v zákoně č. 143/1992 Sb., ve znění
pozdějších předpisů a nařízení
vlády ČR č.253/1992 Sb., o platových
poměrech zaměstnanců orgánů
státní správy,
některých dalších orgánů
a obcí, ve znění nařízení
vlády ČR č. 43/1993 Sb.
Významným rozdílem
od dosavadní úpravy má být, že
kvalifikační předpoklad, vyjádřený
stupněm školního vzdělání
není prominutelný. Nicméně vzhledem
k tomu, že jsou ve státních orgánech,
na které se má vztahovat navrhovaný zákon
zaměstnány též fyzické osoby,
které kvalifikační předpoklad nesplňují,
je třeba na tyto případy pamatovat výjimkou
v přechodných ustanoveních zákona,
jestliže bude dosavadní smluvní zaměstnanec,
i když nesplňuje kvalifikační
předpoklad, do státní služby podle navrhované
zákona jmenován.
Zásada č. 113
Osobní příplatek
slouží k ocenění osobních schopností,
výkonnosti a spolehlivosti státního zaměstnance
při výkonu státní služby.
Služební plat státního
zaměstnance podle zásady č. 12 může
být zvýšen o osobní příplatek,
který může činit až 60 % platového
tarifu nejvyššího platového stupně
platové třídy, do níž je státní
zaměstnanec zařazen.
Osobní příplatek
přizná a jeho výši stanoví služební
úřad po uplynutí příslušného
kalendářního roku na základě
výsledku služebního hodnocení.
Vláda může
nařízením stanovit bližší
podmínky zvýšení služebního
platu o osobní příplatek ve výši
60 % platového tarifu nejvyššího platového
stupně platové třídy, do níž
je státní zaměstnanec zařazen.
Odůvodnění:
Institut osobního příplatku
se navrhuje do služebního zákona recipovat
z dosavadní právní úpravy srov. §
7 nařízení vlády ČR č.
253/1992 Sb.). Důvod zavedení této platové
složky je dostatečně zřejmý z
odstavce 1, a proto není třeba dalšího
objasnění.
Na osobní příplatek
nemá být právní nárok. Jestliže
bude služebním hodnocením zjištěno,
že státní zaměstnanec nepodává
ve státní službě takový výkon,
aby si osobní příplatek zasloužil, může
mu být tento příplatek odebrán nebo
jeho výše snížena. Na změny týkající
se osobního příplatku se bude vztahovat řízení
podle navrhovaného zákona.
Odebrání nebo snížení
výše osobního příplatku nemá
být považováno za disciplinární
opatření. Podle zásady č. 54 odst.
1 má být disciplinárním opatřením
dotýkajícím se platu jen snížení
služebního platu až o 15 % až na dobu nejvíce
6 měsíců a pozastavení platového
postupu až na dobu nejvíce 3 roků.
Zásada č. 114
Představený se zařadí
do platové třídy, do níž jsou
podle katalogu zařazeny nejnáročnější
činnosti jemu podřízených státních
zaměstnanců.
Jestliže představený
vykonává činnosti, které jsou zařazeny
do vyšší platové třídy,
než je tomu podle předchozího odstavce, zařadí
se do tomu odpovídající platové třídy.
Odůvodnění:
Protože z charakteru státní
služby představených vyplývá
jejich povinnost řídit a kontrolovat výkon
státní služby v jimi řízených
organizačních jednotkách služebních
úřadů (služebních úřadech),
navrhuje se zařadit je do platové třídy,
která odpovídá nejnáročnějším
činnostem, a to bez ohledu na to, zda uvedené činnosti
souběžně vykonávají i další
státní zaměstnanci v představeným
řízené organizační jednotce
(služebním úřadu). Jestliže představený
vykonává náročnější
činnosti, než
jaké vykonávají jemu podřízení
státní zaměstnanci, navrhuje se zařadit
ho do vyšší platové třídy.
Zásada č. 115
Funkční příplatek
slouží k ocenění náročnosti
řídící činnosti představeného.
Funkční příplatek
určí služební úřad pevnou
měsíční částkou podle
odstavce 3.
Vláda nařízením
stanoví výši funkčního příplatku
ve služebních úřadech, které
jsou ústředními orgány a ve služebních
úřadech s územní působností,
které nejsou ústředními orgány,
diferencovaně podle stupně řízní
a pravomoci.
Odůvodnění:
Funkčním příplatkem
se navrhuje ocenit náročnost řídící
práce představeného, který je rovněž
povinen kontrolovat výkon státní služby
jemu podřízenými státními zaměstnanci.
Podle zásady č. 111 písm. a) je funkční
příplatek součástí služebního
platu a představený na něj má m.t
právní nárok, který vznikne dnem,
kdy byl představený jmenován do funkce představeného.
Stanovení konkrétní
výše funkčního příplatku
se navrhuje ponechat prováděcímu předpisu
zejména z důvodu zachování účelné
struktury platu představeného v případě
změny úrovně platových tarifů.
Z důvodu vyloučení
subjektivních vlivů se navrhuje stanovit funkční
příplatek; na rozdíl od dosavadní
právní úpravy příplatků
za vedení, pevnou částkou.
Zásada č. 116
Vláda nařízením
zvýší stupnici platových tarifů
od počátku kalendářního roku
podle předpokládaného růstu spotřebitelských
cen a růstu mezd v podnikatelské sféře
v tomto roce.
Vláda nařízením
zvýší stupnici platových tarifů
i v průběhu kalendářního roku,
jestliže přesáhne skutečný růst
spotřebitelských cen nebo průměrné
mzdy v podnikatelské sféře o více
než 10 procentních bodů předpokládaný
růst, podle něhož byla zvýšena
stupnice platových tarifů.
Odůvodnění:
Platové poměry státních
zaměstnanců podle navrhovaného zákona,
budou hrazeny ze státního rozpočtu České
republiky. Obdobně jako je tomu již podle zákona
č. 143/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a nařízení vlády
ČR č. 253/1992 Sb., ve znění nařízení
vlády ČR č. 43/1992 Sb. nebude
přicházet v úvahu kolektivní vyjednávání
o platech.
Vzhledem k tomu, že se státním
zaměstnancům navrhuje zakázat právo
na stávku, je na místě v navrhovaném
zákoně upravit mechanismus zvýšení
stupnice platových tarifů, i když je zřejmé,
že úprava platových poměrů státních
zaměstnanců nebude moci soupeřit s podnikatelskou
sférou.
Navrhuje se, aby ke zvýšení
stupnice platových tarifů byla navrhovaným
zákonem zmocněna vláda, která by tak
učinila právním předpisem.
Zvýšení se
navrhuje koncipovat tak, že podle odstavce 1 se vychází
z předpokladu růstu spotřebitelských
cen a růstu mezd v podnikatelské sféře.
Odstavec 2 má mít
doplňkovou povahu a měl by korigovat situaci, která
by vznikla proti zvýšení provedenému
podle odstavce 1.
Zásada č. 117:
Státnímu zaměstnanci
náleží v každém pololetí
kalendářního roku další plat,
který se rovná jeho poslednímu služebnímu
platu. Nárok na další plat vzniká po
4 měsících skutečného výkonu
státní služby v jednotlivých pololetích
kalendářního roku.
Další plat za první
pololetí kalendářního roku je splatný
spolu se služebním platem za měsíc červen
a za druhé pololetí spolu se služebním
platem za měsíc listopad. Vznikne-li nárok
na další plat až v prosinci, je splatný
spolu se služebním platem ze tento měsíc.
Za skutečný výkon
státní služby pro účely dalšího
platu podle odstavce 1 se považuje též doba
a) dovolené,
b) placeného nárokového volna,
c) prohlubování kvalifikace,
d) přestávek ke
kojení,
e) nepřítomnosti
státního zaměstnance ve státní
službě z důvodu služebního úrazu,
za který služební úřad odpovídá
nebo nemoci z povolání,
f) krátkodobého
uvolnění pro výkon funkce v odborovém
orgánu. Jiné doby, než jsou uvedeny v tomto
odstavci se nepovažují za skutečný výkon
státní služby pro účely přiznání
dalšího platu.
Další plat nenáleží
státnímu zaměstnanci, kterému byl
v příslušném pololetí pravomocně
uloženo disciplinární opatření
a) snížení
služebního platu,
b) pozastavení platového postupu,
c) propuštění
ze státní služby stálé,
d) odvolání z funkce představeného.
Další plat nenáleží
též státnímu zaměstnanci - čekateli,
jestliže Úspěšně nevykonal kvalifikační
zkoušku.
Odůvodnění:
Zvýšené nároky
kladené na státní službu vykonávanou
státními zaměstnanci podle navrhovaného
zákona, se navrhuje kompenzovat zavedením institutu
dalšího platu a jeho přiznání
vázat na skutečný výkon státní
služby s výjimkami uvedenými v odstavci 3.
Skutečný výkon státní služby
je speciálním ustanovením a nelze jej spojovat
se zásadou upravující doby, které
se považují za výkon
státní služby.
Zásada č. 118
Státnímu zaměstnanci
státní služby stálé, který
zastupuje představeného v plném rozsahu po
doba delší než 4 týdny, náleží
od prvního dne zastupování příplatek
ve výši funkčního příplatku
představeného.
Zastupuje-li představený
vyššího představeného za podmínek
podle předchozího odstavce, náleží
mu od prvního dne zastupování příplatek
za zastupování ve výši funkčního
příplatku vyššího představeného;
dosavadní příplatek za vedení mu po
dobu zastupování nepřísluší.
Zásada č. 119
Státnímu zaměstnanci
náleží za hodinu státní služby
konané v noci příplatek ve výši
20 % služebního platu připadající
na hodinu státní služby v kalendářním
měsíci, v němž státní
službu v noci koná.
Zásada č. 120
Státnímu zaměstnanci
náleží za hodinu státní služby
konané v sobotu nebo v neděli příplatek
ve výši 25 % služebního platu připadajícího
na hodinu státní služby v kalendářním
měsíci, v němž státní
službu v sobotu neb v neděli koná.
Zásada č. 121
Státnímu zaměstnanci
náleží za hodinu státní služby
konané ve svátek příplatek ve výši
služebního plat připadajícího
na hodinu státní služby v kalendářním
měsíci, v němž státní
službu ve svátek koná.
Státnímu zaměstnanci
může být na jeho písemnou žádost
poskytnuto místo příplatku podle předchozího
odstavce náhradní volno; náhradní
volno poskytne služební úřad. Čerpání
náhradního volna za státní službu
ve svátek se služební plat nesnižuje.
Zásada č. 122
Státnímu zaměstnanci
náleží za výkon činností
a) při nichž je riziko
ohrožení života nebo zdraví,
b) s mimořádnou
neuropsychickou zátěží,
c) spojených s jinými
závažnými riziky při ochraně
zájmů státu
příplatek za podmínek
a ve výši stanovené nařízením
vlády.
Zásada č. 123
Státnímu zaměstnanci
náleží za dobu výchovy státního
zaměstnance - čekatele ve státní službě
přípravné příplatek ve výši
stanovené nařízením vlády.
Zásada č. 124
Státnímu zaměstnanci
náleží za výkon státní
služby přesčas náhradní volno.
Náhradní volno poskytne služební úřad
státnímu zaměstnanci podle provozních
možností na základě svého rozhodnutí
nebo na základě jeho písemné žádosti.
Neposkytne-li služební
úřad.státnímu zaměstnanci náhradní
volno podle předchozího odstavce do konce kalendářního
roku, v němž státní službu přesčas
vykonal, náleží mu za každých 10
hodin státní služby přesčas příplatek
ve výši 1/10 služebního platu.
Pro účely poskytnutí
náhradního volna za výkon státní
služby přesčas nebo příplatku
se v jednotlivých týdnech sčítají
jen celé půlhodiny státní služby
přesčas.
Příplatek podle
odstavce 2 je splatný spolu s platem za měsíc
leden následujícího kalendářního
roku při skončení státní služby
je příplatek splatný s posledním platem.
Čerpáním
náhradního volna za výkon státní
služby přesčas se služební plat
nesnižuje.

