Zásada č. 125
Státnímu zaměstnanci
náleží za podmínek a ve výši
stanovené nařízením vlády příplatek
na úhradu zvýšených životních
nákladů, jestliže vykonává státní
službu ve služebním úřadu, jehož
sídlo nebo sídlo jeho organizační
jednotky je ve vymezené oblasti, kde úroveň
životních nákladů je vyšší
než obecná úroveň, vláda nařízením
rovněž vymezí oblasti, kde je úroveň
životních nákladů vyšší,
než je obecná úroveň.
Odůvodnění
k zásadám č. 118 až 125:
Zvláštní druhy
příplatků jsou podle zásady č.
111 součástí platu státního
zaměstnance. Po splnění stanovených
podmínek vznikne státnímu zaměstnanci
na zvláštní příplatek právní
nárok. Vzhledem k tomu, že státním zaměstnancem
je rovněž představený, bude po splnění
stanovených podmínek náležet zvláštní
příplatek i jemu.
Charakter jednotlivých
druhů zvláštních příplatků
je dostatečně zřejmý, a proto není
třeba bližší objasnění.
Pokud jde o zvláštní příplatek
na zvýšené životní náklady,
navrhuje se jako kompenzační opatření
pro státní zaměstnance. Důvodem je
skutečnost, že státní služba podle
navrhovaného zákona bude vykonávána
ve státně zaměstnaneckém poměru
ke státu v místě sídla služebního
úřadu nebo jeho organizační jednotky.
Toto sídlo bude povinen
státní zaměstnanec respektovat a konat v
něm státní službu. Je proto odůvodněné,
aby mu byly z tohoto. důvodu kompenzovány zvýšené
životní náklady.
U zvláštních
příplatků, kterými jsou
- rizikový příplatek,
- příplatek za výchovu
státního zaměstnance - čekatele,
- příplatek na zvýšené
životní náklady
se navrhuje, aby je co do výše,
případně podmínek, jakož i z
důvodu snadnějšího dosažení
potřebných změn, stanovila vláda právním
předpisem.
Zásada č. 126
Státnímu zaměstnanci
státní služby stálé, který
má odslouženo nejméně 10 let státní
služby, jemuž je přiznán starobní
nebo invalidní důchod, náleží
při prvním odchodu do důchodu plat na odchodnou
ve výši 5 násobku jeho platu podle zásady
č. 111 písm. a) a c).:
Plat na odchodnou nenáleží,
jestliže státní služba skončila
před vznikem nároku na starobní nebo invalidní
důchod.
Odůvodnění:
Plat na odchodnou se navrhuje
stanovit jako nárokovou složku platu státního
zaměstnance k ocenění dlouhodobého
výkonu státní služby. Nosným
druhem státní služby podle navrhovaného
zákona má být státní služba
stálá. Nepřichází proto v úvahu
obdobně zvýhodňovat státní
službu dočasnou. Dosavadní právní
úprava (§ 10 písm. b) nařízení
vlády ČR č. 253/1992 Sb.) umožňuje
poskytovat zaměstnancům státních orgánů
nenárokovou odměnu při prvním skončení
pracovního poměru po přiznání
invalidního důchodu po nabytí nároku
na starobní důchod. I v tomto případě
se navrhuje plat na odchodnou z kompenzační opatření
ve prospěch státních zaměstnanců.
Zásada č. 127
Je-li státnímu zaměstnanci
přikázána služební pohotovost
ve státní službě, náleží
mu za každou hodinu služební pohotovosti příplatek
ve výši
a) 50 % služebního
platu připadajícího na hodinu státní
služby v kalendářním měsíci,
v němž je služební pohotovost konána,
a jde-li o den služebního klidu ve výkonu státní
služby, ve výši služebního platu
připadajícího na hodinu státní
služby v tomto kalendářním měsíci,
je-li služební pohotovost konána v místě
sídla služebního
úřadu, případně jeho organizační
jednotky, kde státní zaměstnanec vykonává
státní službu,
b) 20 % služebního
platu připadajícího na hodinu státní
služby v kalendářním měsíci,
v němž je služební pohotovost konána,
a jde-li o den služebního klidu ve výkonu státní
služby, ve výši 30 % služebního platu
připadajícího na hodinu státní
služby v tomto kalendářním měsíci,
je-li služební pohotovost konána v místě
trvalého nebo přechodného pobytu státního
zaměstnance.
Výkon státní
služby v době služební pohotovosti je
státní službou přesčas; příplatek
za služební pohotovost v takovém případě
nenáleží.
Odůvodnění:
Podobně jako je tomu v
§ 19 zákona č. 143/1992 Sb. se navrhuje upravit
ve služebním zákoně příplatek
za služební pohotovost ve státní službě.
Výše příplatku
je rozlišena podle toho, zda je služební pohotovost
konána v místě sídla služebního
úřadu nebo v místě trvalého
nebo přechodného pobytu státního zaměstnance,
a zda připadá na normální den výkonu
státní služby anebo na den služebního
klidu ve výkonu
státní služby.
Zásada č. 128
Na platové poměry
státních zaměstnanců - čekatelů
se vztahují zásady upravující zvýšení
stupnice platových tarifů, další plat,
příplatek za státní službu v
noci, příplatek za státní službu
v sobotu a neděli, příplatek za státní
službu ve svátek, rizikový příplatek,
náhradní volno za státní službu
přesčas nebo příplatek
za státní službu přesčas, příplatek
na zvýšené životní náklady
a příplatek za služební pohotovost ve
státní službě.
Vláda nařízením
stanoví výši služebního platu státního
zaměstnance - čekatele podle stanoveného
kvalifikačního předpokladu až do složení
kvalifikační zkoušky tak, aby činil
v 1. roce státní služby přípravné
75 %, ve 2. roce státní služby přípravné
80 % a ve 3. roce státní služby přípravné
90 % platového tarifu pro nejnižší platovou
třídu, pro níž je tento kvalifikační
předpoklad stanoven.
Zásada č. 129
Na platové poměry
státních zaměstnanců státní
služby dočasné se vztahují zásady
upravující služební plat, osobní
příplatek, platové zařazení
představeného podle zásady č. 16 odst.
2, funkční příplatek, zvýšení
stupnice platových tarifů, další plat,
příplatek za zastupování, příplatek
za státní službu v noci, příplatek
za státní službu v sobotu a neděli,
příplatek za státní službu ve
svátek, rizikový příplatek, náhradní
volno za státní službu přesčas
nebo příplatek za státní službu
přesčas, příplatek
na zvýšené životní náklady
a příplatek za služební pohotovost státních
zaměstnanců stání služby stálé.
Zásada č. 130
Státní zaměstnanec
- čekatel se zařadí do platové třídy
po úspěšném vykonání kvalifikační
zkoušky.
Odůvodnění
k zásadám č. 128 a 130:
Platové poměry podle
navrhovaného zákona jsou koncipovány a státní
službu stálou, která je nosným druhem
státní služby. Návrh se musí
vyrovnat také s tím, jaké budou platové
poměry státních zaměstnanců
- čekatelů a platové poměry státních
zaměstnanců ve státní službě
dočasné.
Podle povahy věci se navrhuje
vyloučit ty platové sloky, které nemohou
přicházet v úvahu.
V zásadě č.
128 je ze zvláštních příplatků
vyloučen příplatek za zastupování
a příplatek za výchovu státního
zaměstnance - čekatele a v zásadě
č. 129 příplatek za výchovu státního
zaměstnance - čekatele.
Obdobně jako pro státní
zaměstnance státní služby stálé
se navrhuje, aby výši služebního platu
státního zaměstnance - čekatele, a
to se zřetelem na kvalifikační předpoklad
stanovila vláda právním předpisem.
Zásada č. 131
Jestliže státní
zaměstnanec neodslouží více, než
12 dnů denní služební doby v kalendářním
roce a tyto dny jsou služebním úřadem
omluveny, krátí se mu služební plat
za každou neodslouženou hodinu. Neodsloužené
kratší části denní služební
doby, než 1 hodina, se sčítají. Netrvá-li
statně zaměstnanecký poměr celý
kalendářní rok, počet 12 dnů
denní služební doby se poměrně
sníží.
Odůvodnění:
Odůvodnění
je uvedeno u zásad č. 78 až 86.
Zásada č. 132
Plat je splatný pozadu
za měsíční období, a to nejpozději
v následujícím kalendářním
měsíci.
Na písemnou žádost
státního zaměstnance musí mu být
plat splatný během dovolené vyplacen před
nastoupením dovolené; totéž platí
při nástupu vojenského cvičení.
Při skončení
státní služby vyplatí služební
úřad státnímu zaměstnanci na
jeho písemnou žádost plat splatný za
měsíční období v den skončení
státní služby, jestliže to umožňuje
technika výpočtu platů, jinak mu poskytne
přiměřenou zálohu.
Zásada č. 133
Plat se vyplácí státnímu
zaměstnanci v penězích. Plat lze vyplácet
v jiné než měně České
republiky, jen pokud to umožňuje tento zákon.
Plat se vyplácí
v denní služební době a v místě
sídla služebního úřadu, případně
jeho organizační jednotky, kde státní
zaměstnanec vykonává státní
službu. Nemůže-li se státní zaměstnanec
dostavit k výplatě z vážných
důvodů, případně vykonává-li
státní službu na vzdáleném místě,
zašle mu služební úřad plat v den
stanovený pro jeho výplatu, případně
nejpozději v nejbližší den výkonu
státní služby na
svůj náklad a nebezpečí, pokud státní
zaměstnanec písemně nepožádá
služební úřad, aby mu byl plat vyplacen
jiný den.
Pří měsíčním
vyúčtování platu je služební
úřad povine vydat státnímu zaměstnanci
písemný doklad obsahující údaje
o jednotlivých složkách platu a o provedených
srážkách. Na žádost státního
zaměstnance předloží mu služební
úřad k nahlédnutí doklady, na jejichž
základě byl plat vypočten.
Státní zaměstnanec
může k přijetí platu písemně
zmocnit jinou osobu. Manželu lze plat vyplatit jen na základě
písemného zmocnění. Bez písemného
zmocnění lze vyplatit plat jiné osobě
než státnímu zaměstnanci, jen pokud
to stanoví zvláštní zákon.
Na písemnou žádost
státního zaměstnance je služební
úřad povinen při výplatě platu,
po provedení případných srážek
z platu podle zvláštních předpisů,
poukázat částku určeno: státním
zaměstnancem na jeho účet u peněžního
ústavu.
Zásada č. 134
Srážky z platu lze
provést jen na základě dohody o srážkách
z platu. Jinak může služební úřad
srazit z platu jen
a) zálohu na daň
z příjmů fyzických osob,
b) zálohu na plat, kterou
je státní zaměstnanec povinen vrátit
proto, že nebyly splněny podmínky pro přiznání
tohoto platu
c) částky postižené
výkonem rozhodnutí nařízeným
soudem, orgánem státní správy nebo
orgánem zmocněným k tomu zákonem,
d) částky propadající
státu v důsledku peněžitého trestu
(pokuty), jakož i náhrady uložené státnímu
zaměstnanci vykonatelným rozhodnutím příslušných
orgánů,
e) přeplatky na dávkách
nemocenského pojištění, pokud je státní
zaměstnanec povinen je vrátit na základě
vykonatelného rozhodnutí podle právních
předpisů o nemocenském pojištění,
f) neprávem přijaté
částky dávek sociálního zabezpečení,
pokud je státní zaměstnanec povinen je vrátit
na základě vykonatelného rozhodnutí
podle právních předpisů o sociálním
zabezpečení,
g) částky rodičovského
příspěvku, které je státní
zaměstnanec povinen vrátit na základě
vykonatelného rozhodnutí podle zákona o rodičovském
příspěvku,
h) nevyúčtované
zálohy cestovních náhrad podle zvláštního
předpisu,
ch) plat za dovolenou, na niž
státní zaměstnanec ztratil nárok,
případně na niž mu nárok nevznikl,
i) neprávem přijaté
hmotné zabezpečení uchazečů
o zaměstnání nebo jeho zvýšení
anebo zálohově poskytnuté hmotné zabezpečení,
pokud je státní zaměstnanec povinen jej vrátit
na základě vykonatelného rozhodnutí
podle zákona o zaměstnanosti,
j) pojistné na důchodové
zabezpečení; u státních zaměstnanců
státní služby přípravné
a státní služby dočasné též
příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti.
Zásada č. 135
Státním zaměstnancům,
kteří vykonávají státní
službu v cizině, lze na jejich písemnou žádost
poskytovat plat nebo jeho část v jiné než
měně České republiky. Způsob
poskytování platu státním zaměstnancům
podle předchozí věty v jiné než
měně České republiky stanoví
vláda nařízením.
Ustanovení předchozího
odstavce neplatí pro státní zaměstnance,
kteří vykonávají státní
službu v cizině jen příležitostně.
Zásada č. 136
Zásady č. 132 až
134 se vztahují obdobně na příplatek
za služební pohotovost ve státní službě.
Zásada č. 137
Vedoucí služebního
úřadu v
a) jiném ústředním
orgánu státní správy, v jehož
čele není člen vlády,
b) Úřadu vlády
a vedoucí Kanceláře
prezidenta republiky, který je vedoucím služebního
úřadu
mají právo na bezplatné
používání služebního vozidla
s přiděleným řidičem i bez
něho k výkonu funkce nebo v souvislosti ním
a k umožnění styku s rodinou a na bezplatné
zřízení a používání
jedné účastnické telefonní
stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti
v době výkonu státní služby i
mimo ni.
Ředitel sekce (zástupce
vedoucího služebního úřadu) v
a) ministerstvu,
b) jiném ústředním
orgánu státní správy, v jehož
čele není člen vlády,
c) Úřadu pro legislativu
a veřejnou správu,
mají právo na bezplatné
používání služebního vozidla
přiděleným řidičem i bez něho
k výkonu funkce nebo v souvislosti ním a k umožnění
styku s rodinou a na bezplatné zřízení
a používání jedné účastnické
telefonní stanice k zajištění okamžité
dosažitelnosti v době výkonu státní
služby i mimo ni.
Odůvodnění
k zásadám č. 132 až 137:
Podobně jako je tomu v
ustanoveních § 16 až 18, 21 a 22 zákona
č. 143/1992 Sb. je třeba i v navrhovaném
zákoně upravit společná ustanovení
o platových poměrech státních zaměstnanců
a příplatku za služební pohotovost ve
státní službě. Navrhovaná právní
úprava je v podstatě recipována z uvedeného
zákona.
Do doby dosažení plné
konvertibility měny České republiky s měnami
ostatních států, se navrhuje v zájmu
ocenění zastupování státních
zájmů České republiky (zásada
č. 135), možnost přepočtu určité
části platu přes spotřební
koš. Takto postupovat se navrhuje jen pro státní
zaměstnance, kteří z této části
platu soustavně hradí životní náklady
své, případně
své rodiny, nikoli pro státní zaměstnance,
kteří hájí zájmy České
republiky v cizině pouze příležitostně,
např. státní zaměstnanci v celní
správě.
V zásadě č.
134 písm. t) a g) v obou případech jde o
plnění z doby před vznikem státně
z zaměstnaneckého poměru.
Zásada č. 138
Zdravotní péče
o státní zaměstnance se řídí
obecnými právními předpisy. Pro státní
zaměstnance v celních orgánech zabezpečuje
služební úřad zdravotnickou péči
za podmínek stanovených zvláštním
zákonem.
Státní zaměstnanci
nejsou poplatníky pojistného na zdravotní
pojištění; toto pojistné za ně
hradí stát.
Správa všeobecného
zdravotního pojištění státních
zaměstnanců se řídí obecnými
předpisy.
Odůvodnění:
Z čl. 31 Listiny základních
práv a svobod vyplývá, že každý
občan má právo na ochranu zdraví,
občané mají na základě veřejného
pojištění právo na bezplatnou zdravotní
péčí a na zdravotní pomůcky
za podmínek, které stanoví zákon.
Tato právní úprava jíž předvídá
Listina základních práv a svobod,v právním
řádu České republiky existuje.
Návrh zákona předpokládá,
že podmínky zdravotní péče o
státní zaměstnance se nebudou odlišovat
od obecné úpravy, která platí pro
občany a pracovníky v pracovněprávních
vztazích. Na uvedené právní poměry
státních zaměstnanců se má
vztahovat zákon č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů a právní předpisy
vydané k jeho provedení, zákon ČNR
č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů a právní předpisy
vydané k jeho provedení.
Navrhuje se zachovat úpravu zdravotní
péče pro státní zaměstnance
v celních orgánech. Zvláštním
zákonem, na který se odkazuje, je ustanovení
§ 20 celního zákona a vyhláška
federálního ministerstva zahraničního
obchodu č. 361/1991 Sb., o zdravotní způsobilosti
žadatelů o přijetí pro výkon
práce příslušníka celní
správy a organizaci a výkonu zdravotnických
služeb v celní správě.
Pokud jde o zdravotní pojištění
státních zaměstnanců, navrhuje se,
aby tito zaměstnanci pojistné na zdravotní
pojištění podle zákona ČNR č.
592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní
pojištění, ve znění pozdějších
předpisů neplatili, nýbrž, aby je za
ně hradil ve stanovené výši stát
ze státního rozpočtu. Navrhovaná úprava
by měla být kompenzačním opatřením
ve prospěch státních zaměstnanců,
jejichž státně zaměstnanecký
poměr bude založen ke státu. Úhrada
zdravotního pojištění za státní
zaměstnance by se mohla vztahovat na všechny druhy
státní služby.
Navrhuje se, aby zdravotní
pojištění hrazené ze státního
rozpočtu za státní zaměstnance, na
které se bude navrhovaný zákon vztahovat,
spravovala Všeobecná zdravotní pojišťovna
nebo některá pojišťovna založená
podle zákona ČNR č. 280/1992 Sb., o resortních,
oborových, podnikových a dalších zdravotních
pojišťovnách, ve znění pozdějších
předpisů.
Zásada č. 139
Státní zaměstnanci
nejsou účastni nemocenského pojištění
podle právních předpisů o nemocenském
pojištění a nemají páva na peněžité
dávky z tohoto pojištění.
Státní zaměstnanci
ani stát nejsou poplatníky pojistného na
nemocenské pojištění.
Odůvodnění:
Protože státní
služba podle navrhovaného zákona bude mít
zvláštní charakter, navrhuje se zabezpečit
státní zaměstnance po dobu přechodné
neschopnosti k výkonu státní služby
platem ve stanovené výši. Je proto na místě
vyloučit je z účasti na nemocenském
pojištění.
Budou-li státní
zaměstnanci vyloučeni z účasti na
nemocenském pojištění, není důvod,
aby byli poplatníky pojistného na nemocenské
pojištění podle zákona ČNR č.
589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, ve znění pozdějších
předpisů; tento zákon platí jen do
31.12.1993.
V souvislosti s úpravou uvedenou
v odstavci 2 bude třeba novelizovat zákon ČNR
č. 589/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů nebo zákonnou úpravu, která
tento zákon nahradí a zákon č. 54/1956
Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců,
ve znění pozdějších předpisů.
Zásada č. 140
Státním zaměstnancům,
na které se vztahuje tento zákon, případně
též jejich rodinným příslušníkům
nebo pozůstalým po nich, náleží
a) podpora při narození
dítěte,
b) přídavky na děti,
c) pohřebné,
Ve výši a za podmínek
jako pracovníkům v pracovním poměru
s výjimkou účasti na nemocenském pojištění.
Plnění podle předchozí věty
se hradí ze státního rozpočtu.
Odůvodnění:
Podle navrhovaného zákona
nemají být státní zaměstnanci
účastni nemocenského pojištění,
nemohli by mít nárok na peněžité
dávky z tohoto pojištění. Jejich postavení
by proto bylo oproti ostatním pracovníkům
zhoršeno, protože by nedostávali podporu při
narození dítěte, přídavky na
děti a pozůstalí po nich ani pohřebné.
Navrhuje se proto upravit poskytování těchto
plnění ve služebním zákoně
s tím, že jejich úhrada bude prováděna
ze státního rozpočtu.
Tato úprava by měla
zůstat v platnosti do doby nové zákonné
úpravy státní sociální pomoci.
Zásada č. 141
Státnímu zaměstnanci
v případě dočasné neschopnosti
k výkonu státní služby z důvodu
a) nemoci nebo úrazu nebo
lázeňské péče anebo přijetí
do ústavní péče ve zdravotnickém
zařízení,
b) karantény,
náleží služební
plat po dobu 1 roku, a to po dobu prvních 6 měsíců
ve výši služebního platu a po dubu dalších
6 měsíci ve výši 90 % služebního
platu. Při nové dočasné neschopnosti
k výkonu státní služby z důvodů
uvedených v písmenu a), se do doby, po kterou náleží
služební plat, započtou předchozí
doby neschopnosti k výkonu
státní služby z těchto důvodů,
jestliže spadají do doby 1 roku před vznikem
nové dočasné neschopnosti k výkonu
státní služby.
Doby uvedené v předchozím
odstavci větě druhé se však nezapočtou,
jestliže
a) mezi skončením
předchozí neschopnosti k výkonu státní
služby a vznikem nové dočasné neschopnosti
k výkonu státní služby byla státní
služba konána alespoň 6 měsíců,
b) nová dočasná
neschopnost k výkonu státní služby a
v znik nové dočasné neschopnosti k výkonu
státní služby byl způsoben služebním
úrazem, za který služební úřad
odpovídá nebo nemocí z povolání.
Státnímu zaměstnanci,
který nevykonává státní službu
z důvodu
a) ošetřování
nemocného člena rodiny,
b) péče o vlastní
nebo osvojené dítě nebo dítě
svěřené do pěstounské péče
anebo do výchovy mladší než 10 let, které
nemůže být z důležitých
důvodů v péči dětského
výchovného zařízení nebo školy,
v jejichž péči jinak je, nebo jestliže
fyzická osoba, jež jinak o dítě pečuje,
onemocněla nebo jí byla nařízena karanténa,
případně se podrobila vyšetření
ve zdravotnickém zařízení,
které nebylo možno zabezpečit mimo dobu výkonu
státní služby státního zaměstnance,
náleží po dobu
6 měsíců 50 % služebního platu.
V případech uvedených v písmenu a)
a b) se do doby, po kterou náleží 50 % služebního
platu, započtou předchozí doby, kdy státní
zaměstnanec nevykonával státní službu
z těchto důvodů, jestliže spadají
do doby 6 měsíců, než přestal
vykonávat státní službu z těchto
důvodů. Doby uvedené v předchozí
větě se však nezapočtou, jestliže
mezi skončením předchozí
v nepřítomnosti ve státní službě
a novou nepřítomnosti ve státní službě
byla státní služba konána alespoň
3 měsíce.
Členem rodiny podle předchozího
odstavce písm. a) se rozumí
a) manžel nebo druh,
b) vlastní děti,
osvojenci, děti svěřené státnímu
zaměstnanci do pěstounské péče
nebo do výchovy do skončení povinně
školní docházky,
c) osoby uvedené v písmenu
b) po skončení povinně školní
docházky do dosažení 26 let věku, pokud
se soustavně připravují předepsaným
výcvikem nebo studiem na budoucí povolání
nebo jsou pro nemoc nebo tělesnou anebo duševní
vadu trvale neschopny k práci,
d) vlastní rodiče,
osvojitelé, opatrovníci, pěstouni, případně
další fyzické osoby žijící
v domácnosti se státním zaměstnancem.
Odůvodnění:
Navrhuje se zavést institut tzv. nemocenského
roku, který byl znám za platnosti služební
pragmatiky. S přihlédnutím k právním
předpisům o nemocenském pojištění
zaměstnanců, které omezují výplatu
nemocenského na dobu 1 roku (podpůrčí
doba), se navrhuje omezit výhodu poskytování
platu ve stanovené
výši rovněž dobou 1 roku.
Vzhledem k tomu, že jde o
výrazné zvýhodnění oproti ostatním
zaměstnancům, je důvodné výši
platu při neschopnosti k výkonu státní
služby delší než 6 měsíců
omezit.
Aby se zamezilo třeba i
několikaletému poskytování služebního
platu ve stanovené výši, v případech,
kdy by byl státní zaměstnanec po uplynutí
nemocenského roku uznán schopný-m výkonu
státní služby třeba jen na jeden den,
navrhuje se provádět zápočet předchozích
dob neschopnosti k výkonu státní služby
stejným způsobem
a za stejných podmínek, jako se započítávají
předchozí doby pracovní neschopnosti do podpůrčí
doby při poskytování nemocenského
z prostředků nemocenského pojištění.
Protože státní
zaměstnanci nebudou účastni nemocenského
pojištění, navrhuje se poskytovat jim stanovenou
část služebního platu, kdy nebudou vykonávat
státní službu z důvodů, při
jejichž existenci se ostatním zaměstnancům
poskytuje tzv. podpora při ošetřování
člena rodiny z prostředků nemocenského
pojištění. Doba, po kterou státní
zaměstnancům
z těchto důvodů náleží
plat, bude sice kratší než doba jeho poskytování
v případech uvedených v odstavci 1, ale delší
než je doba poskytování,podpory při
ošetřování členi rodiny z prostředků
nemocenského pojištění.
Při rozhodování
fyzické osoby o vstupu do státní služby
se předpokládá, že navrhovaná
úprava může působit motivačně
tím, že jde o kompenzační opatření.
Vzhledem k tomu, že po dobu
přechodné neschopnost; státního zaměstnance
k výkonu státní služby z uvedených
důvodů, bude náležet státnímu
zaměstnanci služební plat ve stanovené
výši, bude se z tohoto platu i v této době
odvádět pojistné na důchodové
pojištění.
Zásada č. 142
Přezkoumání
a potvrzení přechodné neschopnosti státního
zaměstnance k výkonu státní služby
a potvrzení mateřské dovolené se řídí
zvláštním zákonem.
Zásada č. 143
Jestliže je možno na
základě vyjádření příslušného
orgán očekávat, že státní
zaměstnanec státní služby stálé
v krátké době nabude schopnosti k výkonu
této služby a jestli že do časná
neschopnost státního zaměstnance z důvodu
nemoci nebo úrazu trvá 1 rok, zařadí
služební úřad státního
zaměstnance mimo státní službu činnou
ze zdravotních důvodů. Zařazení
státního zaměstnance podle předchozí
věty může trvat nejdéle 2 roky.
V době zařazení
státního zaměstnance mimo státní
službu činnou ze zdravotních důvodů
náleží státnímu zaměstnanci
70 % jeho služebního platu.
Odůvodnění
k zásadám č. 142 a 143:
V případech stanovených
v zásadě č. 142 se navrhuj odkázat
na postup podle zvláštního zákona, kterým
je zákon ČNR č. 582/1991 Sb., o organizaci
a provádění sociálního zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů.
Právní předpisy
o nemocenském pojištění umožňuje
poskytovat nemocenské i po uplynutí jednoroční
podpůrčí doby jestliže podle posudku
posudkového orgánu sociálního zabezpečení
lze předpokládat, že zaměstnanec v krátké
době nabude pracovní schopnost.
Namísto prodloužení
nemocenského roku se navrhuje zařazení státního
zaměstnance státní služby stálé
mima státní službu činnou s platem ve
stanovené výši.

