Zásada č. 144
Přechod státního
zaměstnance, který je neschopen k výkonu
státní služby z důvodu nemoci nebo úrazu
do invalidity nebo částečné invalidity
se řídí zvláštním zákonem.
Pro účely tohoto zákona se doba neschopnosti
k výkonu státní služby z důvodu
nemoci nebo úrazu klade na roveň době pracovní
neschopnosti, případně době pobírání
nemocenského.
Odůvodnění:
Úprava přechodu
z pracovní neschopnosti do invalidity nebo částečné
invalidity je obsažena v zákoně ČNR
č. 582/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Státní zaměstnanci
nemají být účastni nemocenského
pojištění a nemá jim náležet
nemocenské. Aby se na státní zaměstnance
tato právní úprava vztahovala, navrhuje se
na tento zákon v navrhovaném zákoně
odkázat s tím, že při přípravě
osnovy paragrafovaného)
znění budou v něm provedeny příslušné
změny.
Zásada č. 145
Státní zaměstnanci
jsou účastni důchodového zabezpečení
podle právních předpisů důchodového
zabezpečení.
Státní zaměstnanci
jsou poplatníky pojistného na důchodové
zabezpečení podle zvláštního
zákona.
Zásada č. 146
Státním zaměstnancům
státní služby stálé náleží
přídavek za státní službu k důchodu.
Přídavek za státní
službu k důchodu poskytuje stát k důchodu
a) starobnímu,
b) invalidnímu,
c) částečnému
invalidnímu,
z důchodového zabezpečení
poskytovanému bývalým státní
zaměstnancům,
d) vdovskému a vdoveckému,
e) sirotčímu
z důchodového zabezpečení
poskytovanému pozůstalým bývalých
státních zaměstnanců.
Výše přídavku
za státní službu k důchodu k důchod
starobnímu, invalidnímu a částečnému
invalidnímu se stanoví v závislosti na počtu
let státní služby stálé a na
vši výpočtového základu. Pro
určení výpočtového základu
se používá indexovaný roční
plat.
Indexovaným ročním
platem se rozumí roční plat dosažený
státním zaměstnancem státní
služby stálé vynásobený koeficientem
nárůstu platů státních zaměstnanců
přepočteným na jednoho státního
zaměstnance za dobu mezi kalendářním
rokem, za který byl roční plat zjištěn,
a kalendářním rokem, který předchází
roku, do něhož spadá den, od něhož
se důchod přiznává. Výpočtovým
základem se rozumí 1/60 úhrnu indexovaných
ročních platů z posledních 5 kalendářních
let státní služby stálé, které
předcházejí roku odchodu
do důchodu.
Výše přídavku
za státní službu k důchodu starobnímu
a invalidnímu činí za každý rok
státní služby stálé výpočtového
základu a k důchodu částečnému
invalidnímu 0,5 % výpočtového základu.
Výše přídavku za státní
službu k důchodu k důchodu vdovskému
a vdoveckému činí 60 %, k důchod sirotčímu
jednostranně osiřelého dítěte
30 % a oboustranné osiřelého dítěte
50 % výše přídavku za státní
službu k důchodu, který náležel
nebo by náležel státnímu zaměstnanci
státní služby stálé.
Přídavek za státní
službu k důchodu se vyplácí s důchodem
z důchodového zabezpečení a nepodléhá
krácení pro souběh s jiným důchodem
nebo příjmem z výdělečné
činnosti.
O přídavku za státní
službu k důchodu a jeho valorizaci rozhoduje služební
úřad.
Odůvodnění
k zásadám č. 145 a 146:
Navrhuje se, aby podle zásady
č. 145 odst. 1 platila obecná právní
úprava i pokud jde o důchodové poměry
státních zaměstnanců, na které
se bude vztahovat navrhovaný zákon. Příslušnými
právními předpisy v současné
době jsou zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů, vyhláška federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 149/1988 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení, ve znění
pozdějších předpisů a zákon
ČNR č. 582/1991 Sb., ve znění pozdějších
předpisů. Z tohoto důvodu musí být
i státní zaměstnanci poplatníky pojistného
na důchodové zabezpečení podle zákona
ČNR č. 589/1992 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.
Státně zaměstnanecký
poměr státních zaměstnanců
bude podle navrhovaného zákona zakládán
ke státu. Na státní zaměstnance budou
kladeny vysoké nároky a jejich činnost bude
pod kontrolou veřejnosti. Je proto důvodné
zvýšené povinnosti státních zaměstnanců
a nároky na ně kladené v důchodové
oblasti kompenzovat i v případě stáří,
invalidity nebo úmrtí.
Náročnost výkonu
státní služby se navrhuje kompenzovat státním
zaměstnancům přídavkem za státní
službu k důchodu. Tento přídavek by
byl vyplácen spolu s důchodem, na který by
státnímu zaměstnanci vznikl nárok
podle obecných předpisů. Navržená
konstrukce přídavku za státní službu
k důchodu je jednoduchá. S ohledem na dlouhodobý
charakter navrhovaného plnění, se navrhuje
jako základ pro jeho výpočet příjem
za pětileté období předcházející
odchodu ze státní služby tak, aby plnění
odpovídalo úrovni platu
za delší období. Aby však základ
pro výpočet nezaostal za vývojem platů,
je nezbytné jednotlivé roční platy
standardním způsobem indexovat.
Navrhuje se, aby se přídavek
za státní službu k důchodu týkal,
s ohledem na její dominantní postavení, jen
státní služby stálé.
Navrhovaným řešením
nebude narušen jednotný systém důchodového
zabezpečení, nebudou vznikat problémy s přestupy
a nároky z více systémů důchodového
zabezpečení a státní zaměstnanci
budou zvýhodněni za odsloužená léta
státní služby, aniž by vznikly negativní
dopady na finanční prostředky na výplatu
důchodů.
Zásada č. 147
Přídavek za státní
službu k důchodu se každoročně
zvýší koeficientem nárůstu platů
státních zaměstnanců v předchozím
kalendářním roce přepočteným
na jednoho zaměstnance.
Odůvodnění:
K zachování diferenciace
dosažené při přiznání
přídavku za státní službu k důchodu
a k zachování relací ke státním
zaměstnancům ve státní službě
činné, se navrhuje pravidelně každoročně
přídavek za státní službu k důchodu
valorizovat.
Zásada č. 148
Státní zaměstnanci
státní služby stálé nejsou poplatníky
příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti.
Odůvodnění:
Hradit příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti státním
zaměstnancem státní služby stálé
se nenavrhuje, protože státně zaměstnanecký
poměr v tomto druhu státní služby je
chrněn tzv. definitivou. Případné
skončení státně zaměstnaneckého
poměru ve státní službě stálé
může nastat jen ze subjektivních
důvodů na straně státního zaměstnance.
Dojde-li k úsporným opatřením ve státní
službě stálé, byl by státní
zaměstnanec zařazen mimo státní službu
činnou. Pokud se státní zaměstnanec
státní služby stálé rozhodne
sám skončit státně zaměstnanecký
poměr, půjde i v tomto případě
o důvod subjektivní.
Zásada č. 149
Služební úřad
je povinen státním zaměstnancům zajišťovat
takové podmínky pro výkon státní
služby, aby mohli řádně plnit své
služební úkoly bez ohrožení zdraví
a majetku. Zjistí-li závady, je služební
úřad povinen učinit opatření
k jejich odstranění.
Zásada č. 150
Státní zaměstnanec
je povinen počínat si tak, aby nedocházelo
ke škodám na zdraví a majetku ani k bezdůvodnému
obohacení. Hrozí-li škoda, je povinen na ni
upozornit služební úřad. Je-li k odvracení
škody hrozící státnímu majetku
třeba neodkladně zákroku, je povinen zakročit.
Tuto povinnost nemá, brání-li mu v tom důležité
okolnosti, nebo jestliže
by tím vystavil vážnému ohrožení
sebe nebo ostatní státní zaměstnance,
případně osoby sobě blízké.
Zjistí-li, že nemá vytvořeny podmínky
nezbytné pro řádný výkon státní
služby, je povinen oznámit závadu služebnímu
úřadu.
Odůvodnění
k zásadám č. 149 a 150:
Právní úprava
náhrady škody, tak, jak je navrhována v části
osmé, vychází z právní úpravy
náhrady škody podle § 170 až 187 a §
204 až 205c zákoníku práce a §
37 a 38 nařízení vlády ČSSR
č. 223/1988 Sb., kterým se provádí
zákoník práce.
Zásady č. 149 a
150 mají význam pro prevenci vzniku škod. Z
pojmů "zajišťovat" a "počínat
si" vyplývá, že se má jednat o
povinnost, která platí soustavně. Chráněn
je, jak státní zaměstnanec, tak služební
úřad, který ve státně zaměstnaneckém
poměru vystupuje jménem
státu, který je zaměstnavatelem státního
zaměstnance, ale i kdokoli jiný.
Služební úřad
má povinnost vytvářet podmínky pro
výkon státní služby tak, aby nedocházelo
ke vzniku škod a činit opatření k odstranění
zjištěných závad. Vedle obecné
povinnosti počínat si tak, aby nedocházelo
ke škodám, se navrhuje upravit i povinnost státního
zaměstnance upozornit služební úřad
na hrozící škodu a v případě
nutnosti neodkladného zákroku, zakročit s
uvedenými výjimkami.
Zásada č. 151
Státní zaměstnanec
odpovídá za škodu, kterou způsobil zaviněným
porušením povinností při plnění
služebních úkolů nebo v přímé
souvislosti s ním. Služební úřad
je povinen prokázat zavinění státního
zaměstnance s výjimkou zvláštní
odpovědnosti.
Odůvodnění:
Právními předpoklady
odpovědnosti za škodu státního zaměstnance
podle návrhu jsou:
a) vznik škody,
b) porušení právní
povinnosti při plnění služebních
úkolů nebo přímá souvislost
s ním,
c) příčinná
souvislost mezi porušením právní
povinnosti vzniklou škodou,
d) zavinění, které
má za povinnost prokázat - s výjimkou zásady
č. 155 - služební úřad.
Odpovědnost státního
zaměstnance za škodu se navrhuje založit na subjektivním
principu, vždy má jít o odpovědnost
za zavinění (úmyslné nebo nedbalostní).
Zásada č. 152
Státní zaměstnanec,
který je stižen duševní poruchou, odpovídá
za škodu jím způsobenou jen je-li schopen ovládnout
své jednání a posoudit jeho následky.
Státní zaměstnanec který se uvede
vlastní vinou do takového stavu, že není
schopen ovládnout své jednání nebo
posoudit jeho následky, odpovídá za škodu
v tomto stavu způsobenou.
Zásada č. 153
Státní zaměstnanec
odpovídá za škodu, kterou způsobil úmyslným
jednáním proti dobrým mravům.
Zásada č. 154
Státní zaměstnanec
neodpovídá za škodu, kterou způsobil
při odvracení škody hrozící státnímu
majetku nebo nebezpečí přímo hrozícího
životu nebo zdraví, jestliže tento stav sám
úmyslně nevyvolal a počínal si přitom
způsobem přiměřený okolnostem.
Odůvodnění
k zásadám č. 152 až 154:
Navrhuje se vyloučit odpovědnost
státního zaměstnance, který způsobil
škodu v důsledku duševní poruchy a nebyl
tak schopen ovládnout své jednání
a posoudit jeho následky. V případě
úmyslného nebo nedbalostního uvedení
se do takového stavu, se navrhuje, aby odpovídal
za vzniklou škodu.
Rovněž se navrhuje
upravit odpovědnost za škodu způsobenou úmyslným
jednáním proti dobrým mravům. Jestliže
však státní zaměstnanec způsobil
škodu při odvracení škody hrozící
služebnímu úřadu nebo nebezpečí
přímo hrozícího životu nebo zdraví,
navrhuje se stanovit, aby za uvedených podmínek
za vzniklou škodu neodpovídal.
Zásada č. 155
Vykonává-li státní
zaměstnanec státní službu, s jejímž
výkonem je podle vnitřního služebního
předpisu spojena odpovědnost
a) za svěřené
hotovosti, ceniny, nebo jiné hodnoty, které je povinen
vyúčtovat, nebo
b) za předměty potřebné
k výkonu státní služby, osobní
ochranné pracovní prostředky a jiné
podobné předměty,
odpovídá za vzniklý schodek podle písmene
a) nebo ztrátu předmětů podle písmene
b).
Státní zaměstnanec,
který má odpovědnost podle předchozího
odstavce, se této odpovědnosti zcela nebo zčásti
zprostí, jestliže prokáže, že schodek
nebo ztráta vznikly zcela nebo zčásti bez
jeho zavinění.
Dojde-li k dočasnému
přidělení státního zaměstnance
nebo k jeho trvalému přeložení, nebo
v případě, že služební úřad
v době do 1 měsíce od obdržení
písemného upozornění státního
zaměstnance neodstraní závady v podmínkách
výkonu státní služby, které brání
řádnému
hospodaření se svěřenými hodnotami
nebo ochraně předmětů, může
státní zaměstnanec na základě
písemného oznámení doručeného
služebnímu úřadu zvláštní
odpovědnost vyloučit.
Zvláštní odpovědnost
státního zaměstnance zaniká dnem skončení
státní služby nebo dnem kdy bylo doručeno
vyloučení této odpovědnosti.
Odůvodnění:
Podobně jako v pracovněprávních
vztazích je na místě i ve státní
službě uvažovat se zvláštní
odpovědností státního zaměstnance.
Důvodem takového návrhu je skutečnost,
že státní zaměstnanci budou zacházet
s majetkem a hodnotami, který bude náležet
státu. Je proto třeba vytvořit v právní
úpravě odpovídající předpoklady.
Státní zaměstnanec je povinen svědomitě
ochraňovat majetek, který mu byl svěřen.
Na rozdíl od pracovněprávních
předpisů, kde se zvláštní: odpovědnost
zakládá dvoustranným právním
úkonem, se navrhuje aby zvláštní odpovědnost
vyplývala z vnitřního služebního
předpisu. Vnitřní služební předpisy
mají blíže vymezit podmínky výkonu
státní služby státních zaměstnanců
v příslušném služebním
úřadu.
Zásada č. 156
Státní zaměstnanec,
který odpovídá za škodu, je povinen
nahradit skutečnou škodu, a to v penězích,
pokud škodu neodčiní uvedením v předešlý
stav.
Výše náhrady
škody způsobené z nedbalosti nesmí u
jednotlivého státního zaměstnance
přesáhnout částku rovnající
se 6 násobku jeho služebního platu před
porušení povinnosti, kterou způsobil škodu.
Byla-li škoda způsobena
úmyslně, může být požadována
i náhrada ušlého zisku.
Byla-li škoda způsobena
také služebním úřadem, je státní
zaměstnanec povinen hradit poměrnou část
škody podle svého zavinění.
Odpovídá-li za škodu
několik státních zaměstnanců
každý z nich povinen hradit poměrnou část
škody pod 1 mít svého zavinění.
Při určení
výše škody na věci se vychází
z ceny této věci v době poškození
nebo ztráty.
Při zvláštní
odpovědnosti podle zásady č. 155 je státní
zaměstnanec povinen schodek nebo ztrátu nahradit
v plné výši.
Zásada č. 157
Výši požadované
náhrady škody určuje služební úřad;
způsobil-li škodu vedoucí služebního
úřadu sám nebo společně s podřízeným
státním zaměstnancem, určí
výši této náhrady nadřízený
služební úřad. Nemá-li služební
úřad nadřízený služební
úřad, určí výši náhrady
škody Úřad pro legislativu
a veřejnou správu.
Zásada č. 158
Jestliže státní
zaměstnanec uhradil alespoň 2 třetiny určené
náhrady škody, a vykazuje-li ve státní
službě mimořádné výsledky,
může služební úřad upustit
od vymáhání zbylé částky
náhrady škody. To neplatí v případě
škody, kterou státní zaměstnanec způsobil
úmyslně, v opilosti nebo zneužitím jiných
omamných prostředků a v případech
zvláštní odpovědnosti.
Odůvodnění
k zásadám č. 156 až 158:
Navrhovaná právní
úprava vychází z obecné pracovněprávní
úpravy podle zákoníku práce. Navrhuje
se, aby v případě škody způsobené
z nedbalosti byla státním zaměstnancem hrazena
jen skutečná škoda s tím, že v
těchto případech nesmí výše
náhrady škody přesáhnout částku
rovnající se 6 násobku služebního
platu státního zaměstnance, který
mu náležel před porušením právní
povinnosti. Oproti dosavadnímu ustanovení §
179 odst. 2 zákoníku práce se navrhuje limit
náhrady u škody způsobené z nedbalosti
zvýšit o 100 % z důvodu zvýšení
míry odpovědnosti státního zaměstnance.
V případě
úmyslného způsobení škody se
navrhuje, aby vedle skutečné škody byla stanovena
povinnost hradit i náhradu jiné škody, tedy
toho, co se poškozenému mohlo dostat, nebýt
vzniku škody.
Zaviní-li škodu několik
státních zaměstnanců, navrhuje se
uplatnit princip dělené odpovědnosti, to
je odpovědnost podle míry zaviněni. Princip
solidární odpovědnosti není - podobně
jako v pracovněprávní úpravě
podle zákoníku práce - přijatelný
ani pro účely navrhovaného zákona.
Povinnost služebního
úřadu vymáhat na státním zaměstnanci
náhradu škody, za kterou mu odpovídá,
určení výše náhrady škody
a prominutí úhrady zbytku náhrady škody
se navrhuje upravit podobně jako je tomu v zákoníku
práce.
Zásada č. 159
Služební úřad
odpovídá státnímu zaměstnanci
za škodu. která mu vznikla při plnění
služebních úkolů nebo v pří
souvislosti s ním porušením právních
povinností nebo úmyslným jednáním
proti dobrým mravům.
Služební úřad
odpovídá státnímu zaměstnanci
též za škodu kterou mu způsobili porušením
právních povinností v rámci plnění
úkolů služebního úřadu
státní zaměstnanci jednající
za služební úřad.
Služební úřad
neodpovídá státnímu zaměstnanci
za škodu na dopravním prostředku, kterého
použil při plnění služebních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním bez jeho souhlasu.
Odůvodnění:
Obecnou odpovědnost služebního
úřadu za škodu, za niž odpovídá
státnímu zaměstnanci služební
úřad, se navrhuje koncipovat tak, jako je tomu podle
§ 187 zákoníku práce, to je na objektivním
principu. Služební úřad bude tedy státním
zaměstnanci odpovídat i za takové porušení
svých povinností, k nimž došlo bez subjektivního
zavinění jiných státních zaměstnanců.
Zásada č. 160
Služební úřad
odpovídá za škodu na věcech, které
státní zaměstnanec odložil ve služebním
úřadu při plnění služebních
úkolů nebo v přímé souvislosti
s ním na místě k tomu určenému
a není-li takové místo určeno, pak
na místě, kde se obvykl odkládají.
Za věci, které se do zaměstnání
obvykle nenosí, odpovídá služební
úřad jen pokud je převzal do zvláštní
úschovy.
Za věci, které do
státní služby obvykle státní
zaměstnanci nenosí, například větší
částky peněz, klenoty, jiné cennosti,
a které nepřevzal služební úřad
do zvláštní úschovy, odpovídá
služební úřad jen do částky
2 000 Kč. Zjistí-li se však, že škoda
na těchto věcech byla způsobena jiným
státním zaměstnancem, nebo.převzal-li
služební úřad tyto věci do zvláštní
úschovy, hradí služební úřad
škodu bez omezení.
Právní nárok na náhradu
škody podle předchozích odstavců zanikne,
jestliže státní zaměstnanec o škodě
neuvědomil služební úřad bez
zbytečného odkladu, nejpozději ve lhůtě
15 dnů ode dne, kdy se o škodě dověděl.
Zásada č. 161
Státní zaměstnanec,
který při odvracení škody hrozící
státnímu majetku utrpěl věcnou škodu,
má právní nárok na její náhradu
a na náhradu účelně vynaložených
nákladů, jestliže nebezpečí sám
úmyslně nevyvolal a počínal si přitom
způsobem přiměřeným okolnostem;
tento nárok má
i státní zaměstnanec, který odvracel
nebezpečí hrozící životu nebo
zdraví, jestliže by za škodu odpovídal
služební úřad. Utrpěl-li škodu
na zdraví, posuzuje se jako služební úraz.
Zásada č. 162
Služební úřad
odpovídá za škodu vzniklou státnímu
zaměstnanci služebním úrazem nebo nemocí
z povolání za podmínek stanovených
zvláštním zákonem.
Odůvodnění
k zásadám č. 160 až 162:
Navrhovaná právní
úprava odpovědnosti za škodu na odložených
věcech a odpovědnosti při odvracení
škody je v podstatě recipována z § 204
a 205 zákoníku práce.
Pokud jde o odpovědnost
za služební úraz nebo nemoc z povolání
navrhuje se odkázat na právní úpravu,
kterou provede zvláštní zákon. Není
dán důvod k tomu, aby právní práva
odpovědnosti za škodu na zdraví byla pro státní
zaměstnance koncipována odlišně, než
tomu bude v obecné právní úpravě.
Vychází se z předpokladu, že tento zákon
bude v době nabytí účinnosti služebního
zákona v platnosti. Přijetí tohoto zákona
též akcentuje v čl. 17
Generální dohoda České republiky na
rok 1993.
Odpovědnost služebního
úřadu podle zákona o povinné úrazovém
pojištění by se přirozeně vztahovala
jen na ty případy odpovědnosti za škodu
na zdraví, k nimž dojde po účinnosti
navrhovaného zákona. Náhrady škod, které
přísluší dosavadním smluvním
pracovníkům, jež by se stali státními
zaměstnanci podle navrhovaného zákona, by
se řídily dosavadními právními
předpisy.
Zásada č. 163
Služební úřad,
který odpovídá za škodu, je povine nahradit
státnímu zaměstnanci skutečnou škodu,
a to v penězích, pokud škodu neodčiní
uvedením v předešlý stav.
Byla-li škoda způsobena
úmyslně, může státní zaměstnanec
požadovat i náhradu ušlého zisku.
Prokáže-li služební
úřad, že škodu zavinil také poškozený
státní zaměstnanec, jeho odpovědnost
se poměrně omezí.
Při určení
výše škody na věci se vychází
z ceny v dob poškození nebo ztráty.
Služební úřad,
který nahradil poškozenému škodu má
právní nárok na náhradu vůči
tomu, kdo poškozenému za takovou škodu odpovídá
podle občanského zákoníku, a to v
rozsah odpovídajícím míře této
odpovědnosti vůči poškozenému.
Zásada č. 164
Plněním služebních
úkolů je výkon služebních povinností
vyplývajících ze státně zaměstnaneckého
poměru, jiná činnost vykonávaná
na příkaz služebního úřadu
a činnost, která je předmětem služební
cesty.
V přímé souvislosti
s plněním služebních úkolů
jsou úkony potřebné k výkonu státní
služby a úkony během této služby
obvyklé nebo nutné před počátkem
výkonu státní služby nebo po jeho skončení.
Úkony podle předchozí věty však
nejsou cesta do státní služby a zpět,
stravování, ošetření, případně
vyšetření ve zdravotnickém zařízení,
ani cesta k nim a zpět, pokud není konána
v objektu služebního
úřadu. Vyšetření ve zdravotnickém
zařízení prováděné na
příkaz služebního úřadu
nebo ošetření při první pomoci
a cesta k nim a zpět jsou úkony v přímé
souvislosti s plněním služebních úkolů.
Jako služební úraz
se posuzuje též úraz, který státní
zaměstnanec utrpěl pro plnění služebních
úkolů.
Cestou do státní
služby a zpět se rozumí cesta z místa
bydliště státního zaměstnance
(ubytování) do místa vstupu do objektu služebního
úřadu, případně organizační
jednotky služebního úřadu nebo na jiné
místo určené k plnění služebních
úkolů a zpět.
Cesta z obce bydliště
státního zaměstnance do místa výkonu
státní služby nebo do místa ubytování
v jiné obci, která je cílem služební
cesty, pokud není současně obcí jeho
místa výkonu státní služby, a
zpět, se posuzuje jako nutný úkon před
počátkem výkonu státní služby
nebo po jejím skončení.
Odůvodnění
k zásadám č. 163 a 164:
Právní úpravu
obsaženou v zásadě č. 163 se navrhuje
recipovat v podstatě z ustanovení § 205a, 205b
a 205c zákoníku práce.
Právní úprava navrhovaná
v zásadě č. 164 vychází z §
a 38 nařízení vlády ČSSR č.
223/1988 Sb.
Zásada č. 165
Veškeré písemnosti
týkající se státně zaměstnaneckého
poměru státního zaměstnance se zakládají
do jeho osobního spisu. Osobní spis státního
zaměstnance vede osobní úřad.
Státní zaměstnanec
má právo, aby mu byly poskytnuty; stejnopisy písemností,
které jsou v jeho osobním spisu uloženy; rovněž
má právní nárok pořídit
si z písemností uložených v jeho osobním
spisu výpisy.
Odůvodnění:
Státní zaměstnanec
má vykonávat podle navrhovaného zákona
státní službu ve státně zaměstnaneckém
poměru. Na záležitosti státně
zaměstnaneckého poměru se má vztahovat
řízení podle navrhovaného zákona.
Z důvodu zabezpečení potřebné
průkaznosti v něm bude dominovat písemná
forma. Příslušné písemnosti musí
být soustředěny. Navrhuje se, aby k tomuto
soustředění sloužil osobní spis
a navrhuje se, aby ho vedl ve služebním úřadu
osobní úřad. Na rozdíl od právní
úpravy podle pracovněprávních
předpisů se navrhuje, aby povinnou existenci osobního
spisu státního zaměstnance založil zákon.
Zásada č. 166
Služební hodnocení
státního zaměstnance se provede po uplynutí
kalendářního roku.
Služební hodnocení
státního zaměstnance zahrnuje hodnocení:
a) provádění
státní služby z hlediska správnosti,
rychlost samostatnosti a iniciativy,
b) jak státní zaměstnanec
dodržuje služební disciplínu,
c) znalostí právních
předpisů vztahujících se k výkonu
státní služby,
d) znalostí vnitřních
služebních předpisů,
e) výsledky prohlubování kvalifikace.
Služební hodnocení
se týká všech státních zaměstnanců,
na které se vztahuje tento zákon; provádí
je služební úřad. Služební
hodnocení vedoucího služebního úřadu
provádí nadřízený služební
úřad; nemá-li služební úřad
nadřízený služební úřad,
provádí služební hodnocení Úřad
pro legislativu a veřejnou správu.
Odůvodnění:
Ve státní službě
podle navrhovaného zákona má mít rozhodující
význam zejména zachování věrnosti
státu, řádné plnění
úkolů a povinností vyplývajících
ze státní služby a dodržování
služební disciplíny státním zaměstnancem.
Je proto třeba pravidelně hodnotit, jak státní
zaměstnanec plní úkoly podle navrhovaného
zákona a vnitřních služebních
předpisů.
Výsledky služebního
hodnocení budou mít pro státního zaměstnance
podstatný význam, např. pro platový
postup; proto má služební hodnocení
podléhat řízení podle navrhovaného
zákona.
Služební hodnocení
má provádět služební úřad;
vnitřní služební předpis stanoví,
který představený služební hodnocení
státního zaměstnance provede. Vedoucího
služebního úřadu, na kterého
se bude navrhovaný zákon vztahovat, bude hodnotit
nadřízený služební úřad;
vedoucího služebního úřadu, který
žádný nadřízený služební
úřad nemá, by měl
hodnotit Úřad pro legislativu a veřejnou
správu.
Služební hodnocení
státních zaměstnanců se má
vztahovat na všechny státní zaměstnance
a na všechny druhy státní služby, tzn.
i na představené v politických funkcích.

