Jestliže opatrovník,
ustanovený soudem podle § 78 odst. 1 zákona
o rodině, o dítě osobně pečuje,
náleží opatrovníkovi a dítěti
nároky podle zásad č. 26 až 29.
Odůvodnění:
Podle § 78 odst. 1 zákona
o rodině soud ustanoví dítěti opatrovníka,
pokud rodiče nemohou svá práva a povinnosti
vykonávat, např. pokud zemřeli, byli zbaveni
rodičovských práv nebo nemají způsobilost
k právním úkonům v plném rozsahu.
V případě,
že takový opatrovník o dítě osobně
pečuje, náleží mu i dítěti
nároky podle zásad upravujících dávky
pěstounské péče s výjimkou
příspěvku při převzetí
dítěte a příspěvku na zakoupení
motorového vozidla.
(1) Příspěvkem
na dopravu se stát podílí na krytí
nákladů spojených s dojížděním
nezaopatřeného dítěte do školy
(učení) na základním a středním
stupni vzdělávání mimo místa
trvalého bydliště dítěte.
(2) Na tento příspěvek
má nárok nezaopatřené dítě,
které mimo místo svého trvalého bydliště
plní povinnou školní docházku nebo studuje
na středním stupni vzdělávání
a nebo se učí v učebním poměru.
(3) Nezaopatřené
dítě, které studuje na středním
stupni vzdělávání nebo je v učebním
poměru, má nárok na příspěvek
na dopravu jen jestliže jeho příjem spolu s
příjmem rodiny (zásada č. 3) nepřevyšuje
K8-násobek životního minima rodiny.
(4) Příspěvek
na dopravu nenáleží za měsíce
červenec a srpen.
(5) Školy (učiliště)
jsou povinny vydávat potvrzení o skutečnostech
rozhodných pro nárok na tento příspěvek.
Odůvodnění:
V souvislosti s předpokládaným
odbouráním státních dotací
na slevy na žákovském jízdném
se navrhuje zavést novou dávku - příspěvek
na dopravu, kterou se zmírní dopady těchto
opatření na rodiny s dětmi.
Obdobnou situaci u studentů
vysokých škol bude řešit zákon
o systému státní podpory studentů
vysokoškolského studia a školném, který
řeší komplexně hmotné zabezpečení
vysokoškoláků.
Navrhuje se, aby nárok
na příspěvek na dopravu nebyl omezen příjmem
pouze v těch případech, kdy dítě
plní zákonem stanovenou povinnost, tj. povinnou
školní docházku. Nárok ostatních
dětí bude omezen výší příjmů,
která je rozhodná i pro nárok na přídavek
na dítě, tj. 2.5 násobkem životního
minima rodiny. Navrhuje se, aby po dobu letních prázdnin
tento příspěvek nenáležel.
(1) Výše příspěvku
na dopravu nezaopatřeného dítěte,
které plní povinnou školní docházku
činí měsíčně při
denním dojíždění 30% z ceny 40
jízd obyčejného jízdného autobusu
ČSAD v daném tarifním pásmu.
(2) Maximální
tarifní pásmo pro výpočet příspěvku
na dopravu podle předchozího odstavce je 26 - 30
km.
Odůvodnění:
Při plnění
povinné školní docházky, jejímž
garantem je stát, se navrhuje přispívat na
dopravu dětí diferencovaně podle délky
dojíždění.
Navrhuje se, aby výše
tohoto příspěvku byla odvozena od ceny obyčejného
jízdného u největšího dopravce
tj.ČSAD. Vzhledem k tomu, že děti do 15 let
věku budou platit polovinu obyčejného jízdného,
příspěvek stanovený ve výši
30 z obyčejného jízdného činí
fakticky 60% z ceny placené jízdenky.
Podle tarifu předpokládaného
MD k 1. 7. 1994 by příspěvek na dopravu žáků
základní školy činil minimálně
36 Kč a maximálně 228 Kč měsíčně.
(1) Výše příspěvku
na dopravu nezaopatřeného dítěte,
které studuje na středním stupni vzdělávání
nebo je v učebním poměru, činí
měsíčně při denním dojíždění
50% z ceny 40 jízd obyčejného jízdného
autobusu ČSAD v daném tarifním pásmu.
(2) Maximální
tarifní pásmo pro výpočet příspěvku
na dopravu podle předchozího odstavce je 71 - 80
km.
Odůvodnění:
Navrhuje se výši příspěvku
na dopravu středoškoláků a učňů
diferencovat obdobně jako u dětí s povinnou
školní docházkou. Vzhledem k tomu, že
středoškoláci a učni budou platit "plné"
obyčejné jízdné, stanoví se
příspěvek ve výši 50% z obyčejného
jízdného. Omezení tarifu a tím i maximální
výše příspěvku vychází
z podkladů MD, podle něhož na delší
vzdálenost jezdí denně
minimální počty dětí.
Podle tarifu předpokládaného
MD k 1. 7. 1994 by příspěvek na dopravu středoškoláků
(učňů) činil minimálně
60 Kč a maximálně 920 Kč měsíčně.
Výše příspěvku
na dopravu nezaopatřeného dítěte při
jednotlivém dojíždění činí
měsíčně 20% z výše příspěvku
na dopravu při denním dojíždění
dítěte s tím, že maximální
tarifní pásmo se neurčuje.
Odůvodnění:
Vzhledem k tomu, že určitý
počet dětí, byt nevysoký, jak na základním,
tak na středním stupni vzdělávání
do škol i učilišť nedojíždí
denně, bydlí v internátě či
obdobném zařízení, navrhuje se stanovit
výši příspěvku na dopravu v těchto
případech ve výši jedné pětiny
příspěvku při denním dojíždění.
Může se jednat o školy, které mají
velkou spádovost a které jsou určitým
způsobem specializované,
např. školy pro smyslově postižené
děti.
(1) Jednorázovým
příspěvkem stát pomáhá
rodinám s nízkým příjmem krýt
zvýšené životní náklady
na nezaopatřené děti.
(2) Podmínky pro poskytnutí jednorázového
příspěvku a jeho výši stanoví
vláda nařízením.
Odůvodnění:
Jednorázový příspěvek
je dávka, která by měla operativně
řešit obdobné sociální situace,
které byly řešeny v srpnu 1993 (zákon
č. 197/1993 Sb.)
Rodiny s dětmi, jejichž
příjmy jsou dlouhodobě těsně
nad životním minimem, se velmi těžce vyrovnávají
s prudším růstem životních nákladů
a také se zvýšenými jednorázovými
výdaji, např. při zajištění
nákladnějšího zimního oblečení
i při vybavování dítěte do
školy, při zajištění prázdninových
pobytů. Těmto
rodinám se nemohou poskytovat dávky sociální
pomoci k řešení uvedených situací,
protože jejich příjmy jsou vyšší
než je stanovené životní minimum.
Vláda ČR se zmocňuje
k tomu, aby v případě potřeby rozhodla
svým nařízením o poskytnutí
jednorázového příspěvku s ohledem
na aktuální sociálně ekonomickou situaci
a také o tom, v jaké výši a jakému
okruhu rodin s nezaopatřenými dětmi bude
uvedený příspěvek poskytnut.
Vzhledem k tomu, že tento
příspěvek je určen ke krytí
zvýšených jednorázových životních
nákladů na nezaopatřené děti,
je třeba, aby včas pružně reagoval na
konkrétní situaci a potřeby rodin, a byl
poskytován v termínech, kdy se takové výdaje
zpravidla vyskytují (např. začátek
prázdnin, zahájení školního roku).
(1) Příspěvkem
na bydlení se stát podílí na krytí
nákladů na bydlení občanů a
rodin. Příspěvek na bydlení náleží
vlastníku nebo nájemci bytu, který v bytě
trvale bydlí, jestliže jeho příjem spolu
s příjmem osob s ním společně
posuzovaných (zásada č. 42) nedosahuje stanovený
K6-násobek jejich životního minima.
(2) Podmínkou poskytování
příspěvku na bydlení je včasná
pravidelná úhrada nákladů na bydlení.
Odůvodnění:
S ohledem na rostoucí náklady na bydlení
a rušení slev a dotací v této oblasti
se navrhuje zavést novou
dávku, která diferencovaně přispívá
občanům a rodinám na náklady spojené
s bydlením s přihlédnutím k jejich
příjmové situaci a počtu osob v domácnosti,
a to ve všech formách bydlení (státní,
družstevní, soukromé). Podle současných
úvah se předpokládá,
že konstanta K6 bude stanovena ve výši 1.25,
tzn. příspěvek na bydlení bude vyplácen
rodinám, jejichž příjem nepřesáhne
1.25-násobek jejich životního minima.
Podmínka navrhovaná
v odstavci 2 sleduje užívání příspěvku
na bydlení oprávněnými osobami na
účel, pro nějž se tento příspěvek
poskytuje, tj. k úhradě nákladů na
bydlení.
Předpokládá
se, že po určitou dobu budou vedle sebe v platnosti
příspěvek na hrubé nájemné
a příspěvek na bydlení podle tohoto
zákona, neboť každý z nich řeší
jinou situaci bydlení.
Společně posuzovanými
osobami se pro účely příspěvku
na bydlení rozumí všechny osoby, které
mají trvalý pobyt v bytě, na který
se uplatňuje nárok na příspěvek
na bydlení.
Odůvodnění:
S ohledem na charakter dávky se stanoví odlišně
okruh osob (rodina), které se posuzují společně
při zjišťování nároku a
výpočtu výše příspěvku
na bydlení.
(1) Výše příspěvku
na bydlení se rovná částce potřebné
k zajištění nezbytných nákladů
na domácnost podle zákona o životním
minimu snížené o podíl, k zajištění
nezbytných nákladů na domácnost násobená
příjmem rodiny (občana) a ve jmenovateli
hranice příjmu podle předchozí zásady
č. 41 odst. 1.
(2) Pro výpočet
příspěvku na bydlení se považuje
každý příjem rodiny (občana)
nižší než životní minimum rodiny
(občana) za rovný životnímu minimu rodiny.
(3) Každý příjem
rodiny převyšující hranici příjmu
uvedenou v zásadě č. 41 se pokládá
za rovný této hranici příjmu (K6-násobek
životního minima rodiny).
Odůvodnění:
Konstrukce příspěvku
na bydlení je obdobná jako u sociálního
příplatku. Celková výše příspěvku
na bydlení v různých domácnostech
závisí na aktuální výši
životního minima, aktuální výši
částky životního minima k zajištění
nezbytných nákladů na domácnost, na
příjmu a zvolené konstantě K6. Při
valorizaci životního minima dojde automaticky k valorizaci
příspěvku na bydlení, což však
nevylučuje, že se bude jednat o konstantě K6
tak, aby výsledný stav pro výpočet
příspěvku na bydlení odpovídal
záměrům
uplatňovaným v bytové politice a možnostem
státu v příslušném období.
Maximální příspěvek na bydlení
obdrží rodina (zásada č. 38), která
svými příjmy zabezpečí potřeby
své domácnosti na úrovni životního
minima.Všechny rodiny stejného typu s nižším
příjmem obdrží
příspěvky na bydlení ve stejné
výši, zatímco rodinám stejného
typu s vyšším příjmem se příspěvky
na bydlení snižují a přestávají
se vyplácet v okamžiku, kdy příjem rodiny
dosáhne K6 násobku životního minima
rodiny.
Rodiny stejného typu se stejným příjmem
dostanou stejně vysoký příspěvek
na bydlení bez ohledu na jejich skutečné
náklady na bydlení.
Pro výpočet příspěvku
na bydlení se použije následující
matematický vzorec:
přitom platí podmínka:
- pokud P < ŽMR, potom
P = ŽMR
- pokud P > K6 x ŽMR,
potom P = K6 x ŽMR
Legenda ke vzorci:
PB = příspěvek
na bydlení
ŽMB = částka
potřebná k zajištění nezbytných
nákladů na domácnost podle zákona
o životním minimu
P = příjem (občana,
rodiny)
ŽMR = životní
minimum občana (rodiny), tj. součet částek
potřebných k zajištění výživy
a ostatních základních osobních potřeb
občana (členů rodiny) a částky
potřebné k zajištění nezbytných
nákladů na domácnost podle zákona
o životním minimu
K6 = konstanta, kterou se násobí
životní minimum rodiny. výsledkem je výše
příjmu rodiny, při níž se přestává
vyplácet příspěvek na bydlení.
Pro nárok a výši
příspěvku na bydlení se za příjem
považuje i přídavek na dítě,
rodičovský příspěvek a zaopatřovací
příspěvek. Příjem se zjišťuje
a příspěvek na bydlení se vyúčtovává
obdobně jako u sociálního příplatku.
Odůvodnění:
Zatímco okruh příjmů
rozhodných pro výpočet příspěvku
na bydlení je shodný jako u sociálního
příplatku, okruh společně posuzovaných
osob (rodiny) se liší (zásada č. 42).
Obdobně jako u sociálního
příplatku se navrhuje, aby rozhodným pro
nárok a výši příspěvku
na bydlení byl příjem za předcházející
kalendářní čtvrtletí, což
umožní pružnější reakci této
dávky na změnu příjmové a sociální
situace rodiny.
Příspěvek
na bydlení se poskytuje zálohově a stejně
jako sociální příplatek se vyúčtuje
za kalendářní rok.
(1) Příspěvkem
na pohřeb sát přispívá na náklady
související s vypravením pohřbu.
(2) Příspěvek
na pohřeb náleží občanu (fyzické
osobě) nebo právnické osobě, která
vypravila pohřeb.
(3) Tento příspěvek
náleží občanu, jehož příjem
spolu s příjmem rodiny (zásada č.
3) nepřesahuje stanovený K7-násobek jejich
životního minima, toto ustanovení neplatí
v případech, kdy příspěvek
na pohřeb náleží právnické
osobě.
Odůvodnění:
Vzhledem k tomu, že pohřebné
přestane být dávkou nemocenského pojištění,
navrhuje se, aby stát přispěl na úhradu
nákladů souvisejících s vypravením
pohřbu jednorázovou státní dávkou
nejen fyzickým osobám ale i právnickým
osobám (např. domov důchodců, obec
apod.), které pohřeb vypravily.
Podle současných
úvah se předpokládá, že konstanta
K7 bude stanovena tak, aby byla tato dávka poskytována
při příjmu do výše 2,5 násobku
životního minima.
Příspěvek
na pohřeb činí 3 000 Kč.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby příspěvek
na pohřeb byl jako dosud stanoven pevnou částkou,
jejíž výše se sjednocuje.
Vláda ČR se zmocňuje
měnit hodnoty konstant svým nařízením.
Odůvodnění:
Důvodem pro volbu tohoto
postupu je umožnit vládě ČR měnit
aktuálně hodnotu příslušných
konstant určujících výši dávek
a okruh příjemců v závislosti na změnách
sociálně ekonomické situace rodin, ekonomických
možnostech státu a sociálním konsenzu
o míře solidarity. Předpokládá
se, že současně s paragrafovaným zněním
návrhu zákona bude předložena podrobná
analýza, na jejímž základě budou
stanoveny vstupní hodnoty jednotlivých konstant
a tedy i výše jednotlivých dávek.
(1) O dávkách státní
sociální podpory budou rozhodovat a poskytovat je
okresní úřady.
(2) V řízení
o dávkách státní sociální
podpory se postupuje podle správního řádu
s výjimkami uvedenými v zákoně.
(3) Dávky státní
sociální podpory se hradí ze státního
rozpočtu.
Odůvodnění:
Organizační zabezpečení
výplat dávek státní sociální
podpory závisí na územně správním
uspořádání ČR a způsobech
organizace a financování dalších oblastí
sociální politiky (důchodové zabezpečení,
nemocenské pojištění, zdravotní
pojištění a politika zaměstnanosti).
Vyplácení dávek státní sociální
podpory podle zákonných nároků, tzn.
individuální vyhodnocení příjmů
občana a rodiny i dalších stanovených
podmínek, v každém případě
vyžaduje existenci pracovišť, která budou
vybavena kvalifikovanými pracovníky
a výpočetní technikou a budou vzájemně
propojena.
Navrhuje se, aby o dávkách
státní sociální podpory rozhodovaly
a poskytovaly je okresní úřady, které
pro výkon této agendy budou personálně
a technicky posíleny. V zájmu maximálního
přiblížení výplat k občanům
a s ohledem na nezbytnost oddělení výkonu
státní správy od výkonu místní
samosprávy se předpokládá, že
okresní úřady si ve spádových
obcích zřídí svoje pracoviště.
Předpokládá se, že takto konstituované
orgány budou při rozhodování a poskytování
příspěvků
na hmotné zabezpečení studentů vysokoškolského
studia spolupracovat s příslušnými orgány
MŠMT.
Okresní úřady
budou při řízení o dávkách
postupovat podle správního řádu s
výjimkami, které zrychlí a zefektivní
toho řízení.
(1) Osoba, která uplatňuje
nárok na dávku státní sociální
podpory, je povinna prokázat skutečnosti, kterých
je třeba k jejímu přiznání.
(2) Příjemce
dávky státní sociální podpory
je povinen oznámit plátci této dávky
do 8 dnů změny ve skutečnostech, které
jsou rozhodné pro její poskytování.
(3) Jestliže příjemce
zavinil, že dávka státní sociální
podpory byla vyplacena neprávem nebo v nesprávné
výši, je povinen dávku nebo její část
vrátit.
Odůvodnění:
Navrhuje se stanovit žadateli
o dávku povinnost prokázat skutečnosti rozhodné
pro nárok na dávku a její výši
a příjemci oznámit ve stanoveném termínu
všechny rozhodné změny. Dále je příjemci
dávky stanovena povinnost vrátit příspěvek
nebo jeho část v případě, že
dávka byla vyplacena nesprávně nebo v nesprávné
výši jeho zaviněním.
Tento zákon nabývá
účinnosti 1. 1. 1995.
Odůvodnění:
Navrhuje se, aby zákon
o státní sociální podpoře vstoupil
v platnost 1. 1. 1995. Předpokládá se, že
v tomto termínu vstoupí v platnost i zákon
o sociální pomoci.
Role státu v sociální
politice se zásadně mění. Jde o fundamentální
změnu přístupu, jejímž obsahem
je především odchod od státního
paternalismu k participaci. Nová koncepce předpokládá,
že stát vytvoří podmínky k tomu,
aby co nejširší okruh sociálních
potřeb občanů a rodin mohl být zabezpečen
vlastními silami především pracovním
příjmem a z něho konstituovaným pojištěním.
Stát svou pomocí
bude zasahovat pouze tam, kde ze subjektivních nebo objektivních
důvodů nestačí občan nebo rodina
zabezpečit své potřeby vlastními silami
na společensky přijatelné úrovni a
tam, kde má stát zájem člověka
a rodinu stimulovat, podpořit, popř. chránit.
Celý systém státní sociální
podpory se proto musí transformovat tak, aby vyhovoval
podmínkám tržní
ekonomiky. Životní úroveň občanů
a rodin musí vycházet především
z pracovních příjmů, sociální
redistribuce nesmí deformovat, ale pouze účelně
korigovat sociální stratifikaci tak, aby motivovala
ke zvyšování příjmů a
aby se snížila závislost občanů
a rodin na sociálních příjmech. Sociální
příjmy nesmí působit demotivačně
a nivelizačně. Proto musí být nový
systém státní sociální podpory
adresný, tj. musí vycházet z konkrétní
sociální události a situace a být
proto hospodárný a účelný.
Sociální zabezpečení
je souhrnné označení pro všechny sociální
instituty poskytující občanům resp.
rodinám pomoc k uspokojení jejich sociálních,
společensky uznaných potřeb, a to za situace,
kdy tyto své potřeby nejsou schopni uspokojovat
vlastními silami z důvodu, který
je celospolečensky akceptován (nemoc, stáří,
invalidita, péče o děti apod.).
Sociální zabezpečení
bude dále zahrnovat tři základní typy
sociálních systémů:
1. Sociální pojištění,
jehož prostřednictvím občané
nebo skupiny občanů odkládají část
své spotřeby pro případ budoucí
nejisté sociální události. Tato skutečnost
je výrazem sociální odpovědnosti občanů
k sobě a své rodině a projevem zajištění
potřeb občanů ve všech případech,
kdy se jedná o sociální událost spojenou
se ztrátou příjmu z výdělečné
činnosti v případech mateřství,
ošetřování člena rodiny, nemoci,
invalidity, stáří a ztráty živitele.
Cílem takového pojištění je v
těchto situacích udržet přiměřeně
dosažený životní standard jednotlivých
pojištěnců a jejich rodin. Plnění,
které z pojištění
vyplývá, naplňuje princip sociální
spravedlnosti, poněvadž je závislé na
výši vloženého pojistného a příp.
době, po níž je pojistné placeno. Úroveň
zabezpečení bude možno navíc individuálně
zvýšit dobrovolným připojištěním.
2. Státní sociální podpora, jejíž
prostřednictvím jsou občané státem
zabezpečeni pro případ státem uznané
sociální události. Státní sociální
podpora se tak stává výrazem sociálního
přerozdělení mezi nepotřebnými
a potřebnými a projevem státem organizované
solidarity. Dávky vyplývající
z tohoto systému pomáhají
rodině krýt zejména zvýšené
náklady vyvolané přítomností
takových osob, které dosud nejsou výdělečně
činné a řešit různé sociální
situace, na něž rodina vlastními silami a vlastními
prostředky nestačí.
3. Sociální pomoc, která je
občanům v nouzi poskytována státem
a sociálními subjekty v obcích k uspokojování
jejich potřeb v rozsahu, který považují
za nezbytný nebo přiměřený.
Sociální pomoc je výrazem sociální
funkce státu a naplňuje princip garance pomoci k
zajištění základních životních
podmínek. Stát garantuje rodině pomoc v případě
absolutního nedostatku možnosti zabezpečit
si základní životní potřeby vlastními
silami.
Nejvýznamnějším
adresátem státní sociální podpory
je rodina. Rodina je z hlediska sociální politiky
základní jednotkou státu a naplňují
se v ní nejzákladnější vztahy
solidarity a vzájemné sociální pomoci.
Na celou oblast sociálního zabezpečení
je prakticky třeba nahlížet prizmatem rodiny,
protože každý člověk prochází
rodinou a v jednotlivých etapách života v ní
zastává různé
role. Rodina jako základní forma lidského
soužití má mnoho podob, předmětem
části zákona je rodina tvořená
nezaopatřenými dětmi, jejich rodiči,
popřípadě občany, kteří
převzali nezaopatřené dítě
do péče nahrazující péči
rodičů.
Prosperující rodina
a plnění jejich biologických, výchovných,
ekonomických, socializačních a dalších
funkcí, je základním předpokladem
prosperity státu a zárukou jeho rozvoje. Proto stát
vytváří mechanismy, které tuto prosperitu
podporují a chrání. Stát má
obecně zájem
podporovat rodiny s dětmi zejména proto, že
se rodičovstvím nezastupitelně spolupodílejí
na zachování kontinuity národa a státu.
Rodina je zejména z biologických
důvodů zakládána v období,
které je současně startem celé životní
a pracovní kariéry rodičů. Vysoké
náklady na založení rodiny, pořízení
a vybavení bytu, nemohou být v naprosté většině
případů kryty ani úsporami ani vlastním
příjmem, a to tím spíše, že
tento příjem je omezen společensky žádoucí
péčí o děti. Ovlivnit tuto skutečnost
výrazným časovým
odkladem do vyššího věku rodičů
je nemožné. Proto je třeba, aby stát
rodinám s dětmi zejména na jejich startu
pomáhal.
Dalším důvodem
v určitých fázích jejího životního
cyklu je skutečnost, že v průběhu jejího
života se dlouhodobě projevuje situace, kdy v rodině
jsou osoby (děti) bez vlastního příjmu.
Životní úroveň rodin s dětmi,
resp. osob v nich žijících, je z tohoto důvodu
nižší než životní úroveň
osob, které nevyživují děti (při
stejných pracovních zásluhách živitelů
rodin), přestože právě rodiče
jako občané
jednají z hlediska státu žádoucím
způsobem, neboť vychovávají děti
a pečují o ně.
Výše uvedené
teze odůvodňují nutnost určité
redistribuce prostředků ve prospěch rodin
s dětmi. Tato redistribuce je jednou z nejvýznamnějších
součástí celkových redistribučních
procesů, jimiž se realizuje sociální
politika státu. Její celková úroveň
i kriteria musí zohledňovat jak sociální
zájmy rodiny, tak současně i potřebu
zachovat, resp. nenarušovat takovou příjmovou
diferenciaci, která je nezbytná pro motivaci
k vyššímu výkonu a sociálnímu
vzestupu. Úroveň takovéto redistribuce musí
spolupůsobit ke zmírňování
takových přehnaných rozdílů
v příjmech, které by vedly k dezintegraci
společnosti, k sociální závisti a
ke zvyšování napětí mezi jednotlivými
sociálními vrstvami.
Státní sociální podpora se ve stanovených
případech týká i občanů,
kteří nežijí v rodině a takovou
podporu vzhledem ke své sociální situaci
potřebují.
1. Současný stav
Dosavadní soustava společenské
pomoci rodinám s dětmi je tvořena prvky přímé
i nepřímé finanční pomoci (dávky,
slevy), službami a pomocí naturální.
Dávky sociální pomoci rodinám s dětmi
doplňují nebo nahrazují příjem
rodin, popř. řeší specifické
sociální situace.
Současný systém
přímé finanční pomoci rodin
se skládá v zásadě z komplexu dávek,
který lze rozdělit na několik částí:
a) skupina významných
dávek posilujících příjmy rodin
s dětmi po celou dobu jejich péče o nezaopatřené
děti, tj. přídavky na děti, výchovné
k důchodům a státní vyrovnávací
příspěvek,
b) specifické dávky
poskytované za stanovených podmínek - podpora
při narození dítěte, rodičovský
příspěvek, zaopatřovací příspěvek,
dávky pěstounské péče; do této
skupiny patří i pohřebné,
c) dávky poskytované
v případě, kdy rodina svými příjmy
klesne pod hranici životního minima (tj. příspěvek
na výživu dítěte a dávka sociální
péče rodinám s nezaopatřenými
dětmi a těhotným ženám), tyto
dávky jsou dnes vypláceny ze systému sociální
pomoci,
d) stipendia a státní
příspěvek k novomanželským půjčkám.
Stávající
systém těchto dávek se tvořil postupně,
je značně roztříštěný,
a to jak co do pojetí jednotlivých dávek
a podmínek pro jejich přiznání, tak
i co do legislativního řešení. Většina
peněžitých dávek je dosud pojata jako
dávky nemocenského pojištění,
jsou stanoveny nebo limitovány absolutními částkami
a tudíž při změně cenových
a příjmových relací ve společnosti
dochází ke ztrátě reálného
obsahu poskytovaných prostředků. Pokud se
týká specifických dávek, jejich systém
a pojetí v zásadě vyhovují,
nejsou v rozporu s principy nového systému a budou-li
průběžně podle potřeby věcně
korigovány a valorizovány, mohou se stát
součástí nového systému. Jejich
okruh však bude třeba zjevně rozšířit
o další dávky, které budou řešit
nově vznikající specifické
sociální situace.
Nejvýznamnější
dávkou stávajícího systému
jsou přídavky na děti a výchovné
k důchodům. Jejich dosavadní výše
byla do listopadu 1993 diferencována podle počtu
dětí v rodině, nezohledňovala racionální
ani skutečnou úroveň nákladů
na děti, věk dětí ani příjmovou
situaci rodin. Úroveň přídavků
na děti se vytvořila historicky postupným
mechanickým zvyšováním částek
bez jakéhokoliv vztahu k jiným ekonomickým
veličinám. Zásadní systémová
změna přídavků na děti od 1.
11. 1993 představuje jeden
z nejvýznamnějších kroků přibližování
této dávky do podoby navrhované tímto
zákonem.
Skupinu dávek nepřímé
finanční pomoci státu rodinám s dětmi
tvoří různé dotace ze státního
rozpočtu, které nejsou rodinám poskytovány
přímo, ale zprostředkovaně, jako např.
dotace na pobyt a stravování dětí
v jeslích, mateřských školách
a domovech mládeže, příspěvek
státu na školní stravování, na
stravování v menzách, ubytování
ve vysokoškolských kolejích, bezplatné
poskytování školních učebnic
a pomůcek apod. Tato skupina
nepřímých dávek se však postupně
omezuje a finanční zátěž je bez
náhrady přenášena na rodiče nezaopatřených
dětí.
2. Věcné údaje
V České republice
se v současné době ročně rodí
v průměru 125 tisíc dětí. Ze
šetření o příjemcích přídavků
na děti a výchovného k důchodům
vyplývá, že dnes zhruba ve 1 470 tis. rodin
žije 2 510 tis. dětí (bez dětí
zaměstnanců ozbrojených složek a bez
dětí, jejichž rodiče nemají nárok
na přídavky na děti, neboť nejsou nemocensky
pojištěni). Celkový počet nezaopatřených
dětí lze
odhadovat na cca 2 629 tis. Vývoj struktury rodin podle
počtu dětí vykazuje trvalý pokles
podílu rodin s více dětmi. Rodiny se 4 dětmi
se podílí na celkovém počtu rodin
s dětmi jen 1.23% a podíl rodin s 5 a více
dětmi je dokonce jen 0.31%. Naopak se zvyšuje
podíl rodin s jedním dítětem, kterých
je v současné době zhruba 44.1%. Rodin se
dvěma dětmi je přibližně 45.4%
a rodin se třemi dětmi cca 8.95%.
Trvale se zvyšuje počet
neúplných domácností. Ve více
než 170 tisících neúplných domácností
žije v současné době zhruba 260 tis.
dětí, což je téměř 10%
z celkového počtu nezaopatřených dětí.
Na dávky přímé
finanční pomoci rodinám s dětmi bylo
vynaloženo v roce 1992 ze státního rozpočtu
ČR téměř 22 mld Kčs. Podstatnou
část této finanční pomoci státu
tvoří přídavky na děti a výchovné
k důchodům, státní vyrovnávací
příspěvek a rodičovský příspěvek.
Přídavky na děti
a výchovné k důchodům jsou vypláceny
v průměrné měsíční
výši 414 Kčs na 1 nezaopatřené
dítě, státní vyrovnávací
příspěvek je vyplácen na každé
dítě ve výši 220 Kčs měsíčně,
přičemž od 1. 4. t. r. je jeho poskytování
podmíněno příjmovou situací
rodiny.
Přídavky na děti
se vyplácí na cca 2 413 tis. dětí
v naprosté většině zaměstnavateli
rodičů, resp. okresními správami sociálního
zabezpečení. Vedle toho vyplácí Česká
správa sociálního zabezpečení
výchovné k důchodům na dalších
zhruba 97 tis. dětí. Na jeden okres připadalo
v minulých letech průměrně 80 plátců
- zaměstnavatelů. Kontrola výplaty těchto
dávek byla prováděna v tříleté
periodě a zajišťovalo ji
cca 700 pracovníků. V současné době
v důsledku privatizace připadá na 1 okres
v průměru již zhruba 270 plátců.
Přitom dnes soukromým podnikatelům a pracovníkům
malých závodů vyplácejí přídavky
na děti okresní správy sociálního
zabezpečení. Každá sebemenší
změna podmínek výplaty představuje
vysoký objem zpravidla neautomatizované práce.
Komplikace jsou i v legislativní oblasti. Přídavky
na děti jsou dávka nemocenského zabezpečení,
státní vyrovnávací příspěvek
je dávka státní. Okruhy dětí
s nárokem na tyto
dávky nejsou přitom identické.
Na dávky nepřímé
finanční pomoci rodinám s dětmi, tj.
na naturální formy a slevy pro rodiny s dětmi
vč. slev na dani ze mzdy bylo v minulých letech
vynakládáno cca 12 mld Kč (z toho sleva na
dani ze mzdy činila cca 6 mld Kč). V současné
době není možné náklady na tuto
skupinu nepřímých dávek přesně
vyčíslit. Lze odhadnout, že zavedení
odpočitatelné roční částky
ve výši 9 000 Kč na 1 dítě od
celkového ročního příjmu rodičů
znamenalo v r. 1993 zvýšení daňového
zatížení rodin s
dětmi proti r. 1992 o cca 3 mld Kč.
3. Úroveň a struktura
příjmů domácností
Podle statistiky rodinných
účtů činila výše průměrného
čistého měsíčního příjmu
za 1. čtvrtletí 1993:
| - v zaměstnaneckých domácnostech | ||
| - na domácnost | 9 289 Kč, | |
| - na osobu | 3 225 Kč, | |
| v tom: | ||
| - v domácnostech s dětmi: | ||
| - na domácnost | 9 996 Kč, | |
| - na osobu | 2 739 Kč, | |
| - v bezdětných domácnostech: | ||
| - na domácnost | 8 225 Kč, | |
| - na osobu | 4 673 Kč, | |
| - v domácnostech nepracujících důchodců: | ||
| - na domácnost | 3 680 Kč, | |
| - na osobu | 2 648 Kč. |
V bezdětných domácnostech
při průměrném počtu členů
1.76 jsou příjmy na domácnost jen o 18% nižší
než v domácnostech s dětmi s průměrným
počtem členů 3.65. Naopak průměrný
příjem na osobu je v bezdětných domácnostech
o 71% vyšší než v rodinách s dětmi.
Podíl sociálních příjmů
na celkových čistých příjmech
u rodin s dětmi postupně klesá a v 1. čtvrtletí
1993 činil 15.4% z toho podíl přídavků
na děti 5.3%.
V domácnostech důchodců
bez ekonomicky aktivních členů při
průměrném počtu osob na domácnost
1.39 byly příjmy na domácnost 2.5 krát
nižší než v průměrné
zaměstnanecké domácnosti s počtem
osob 2.88. Příjem na osobu dosáhl 82% úrovně
příjmů průměrné zaměstnanecké
domácnosti na osobu. Podíl sociálních
příjmů v domácnostech nepracujících
důchodců činil 95.4%.

