Příloha číslo 2:

STATUT

ČESKÉHO ROZHLASU

STATUT ČESKÉHO ROZHLASU

Tento Statut se vydává na základě zákona České národní rady č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu.

ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ

Článek 1

Název

ČESKÝ ROZHLAS

Cizojazyčné názvy:
anglicky: Czech Radio
 
německy: Tschechischer Rundfunk
 
francouzsky: Radio Tchéque
 
španělsky: Radio Checa
 
italsky: Radio Ceca
 
rusky:

Pokud bude nutno název překládat do jiné řeči, než která je uvedena výše, připojí se k překladu (do závorky) i Český název.

Pro vnitřní potřebu Českého rozhlasu se vedle plného názvu používá zkratky "ČRo".

Článek 2

Sídlo

Český rozhlas sídlí v Praze.

Článek 3

Znak

Český rozhlas používá znak. (Vzor je uveden u příloze č. 1)

Článek 4

Český rozhlas používá pro identifikaci jednotlivých stanic a regionálních studií znělky.

Článek 5

Postavení Českého rozhlasu

1. Český rozhlas byl zřízen zákonem ČNR č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu ke dni 1. ledna 1992, a to na dobu neurčitou.

2. Český rozhlas je právnickou osobou podle právního řádu České republiky; vlastními úkony nabývá práv a zavazuje se.

Český rozhlas se nezapisuje do obchodního rejstříku.

3. Stát za závazky Českého rozhlasu neodpovídá; Český rozhlas neodpovídá za závazky státu.

4. Český rozhlas se ve své činnosti řídí obecně závaznými právními předpisy, tímto Statutem, vnitřními organizačními, pracovními, ekonomickými a programovými předpisy.

5: Český rozhlas je, vzhledem ke způsobu svého zřízení, provozovatelem vysílání ze zákona.

6. Český rozhlas je, vzhledem ke svému poslání poskytovat informace (publicistické činnosti), hromadným informačním prostředkem a má postavení vydavatele.

7. Český rozhlas je, vzhledem ke svému poslání uspokojovat kulturní potřeby posluchačů, kulturním zařízením mimořádného významu.

Článek 6

Nezávislost vysílání Českého rozhlasu

1. Český rozhlas ve svém vysílání nedává přednost žádným názorům politických, náboženských ani jiných skupin.

2. Český rozhlas vysílá své programy svobodně a nezávisle. Nepřípustná je jakákoliv cenzura (předběžná, následná, vnější, vnitřní., skrytá apod.). Rovněž je nepřípustný jakýkoliv nátlak. Do vysílání a programů je možno zasahovat pouze na základě obecně závazných právních předpisů a v jejich mezích.

3. Sporné otázky řeší podle posloupnosti:

a/ generální ředitel Českého rozhlasu

b/ v případech uvedených v zákoně o Českém rozhlasu 48411991 Sb. 8, odst. e) Rada Českého rozhlasu.

c/ ústavní orgány k tomu povolané.

4. Tyto zásady platí nejen pro vysílání, ale také pro případnou vydavatelskou a nakladatelskou činnost Českého rozhlasu.

Článek 7

Majetek

Český rozhlas je vlastníkem majetku, který nabyl

a) převodem z vlastnictví České a Slovenské Federativní republiky delimitační dohodou s Československým rozhlasem ze dne 31. 3. 1992, uzavřenou na základě zákona Federálního shromáždění č. 136/1991 Sb. o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků,

b) převodem z vlastnictví České republiky na základě zákona České národní rady č. 36/1993 Sb. o některých opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního vysílání,

c) vlastní činností,

d) z ostatních zdrojů.

POSLÁNÍ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 8

1. Posláním Českého rozhlasu je:

a) poskytovat objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené informace pro svobodné vytváření názorů,

b) podporovat rozvoj demokratických vztahů ve společnosti, zejména otevřeného jednání na všech úrovních,

c) rozvíjet hodnoty občanské, jakož i kulturní identitu Českého národa a národnostních a etnických menšin v České republice,

d) přibližovat posluchačům kulturní hodnoty přesahující hranice zemí i časů,

e) zprostředkovávat informace ekologické, informace České policie,

f) sloužit vzdělávání a přispívat k zábavě a dobré pohodě posluchačů.

2. Je rovněž právem i povinností Českého rozhlasu vytvářet, udržovat a ochraňovat archivní fondy, jako součást národního kulturního bohatství.

KONTROLA VEŘEJNOSTÍ

Článek 9

1. Veřejnost (zejména vlastnici, případně uživatelé přijímačů, podléhajících přihlášení) má právo na kontrolu plnění povinností, které jsou Českému rozhlasu uloženy obecně závaznými právními předpisy a tímto Statutem.

2. Orgánem, který zabezpečuje právo veřejnosti na kontrolu, je Rada Českého rozhlasu. Informace potřebné k zabezpečení práva veřejnosti na kontrolu získává Rada Českého rozhlasu od generálního ředitele, a to prostřednictvím svého předsedy.

3. Postavení, složení a poslání Rady Českého rozhlasu určuji obecně závazné právní předpisy, především zákon ČNR č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu.

ZÁSADY ORGANIZACE

Článek 10

Orgány Českého rozhlasu,

1. Generální ředitel

2. Programový ředitel, Technický ředitel

3. Ředitelé regionálních studií

4. Šéfredaktoři

5. Vedoucí ekonomického úseku, vedoucí správního úseku, vedoucí úseku výpočetní techniky.

Článek 11

Generální ředitel

1. Generální ředitel řídí činnost celého Českého rozhlasu a je za jeho činnost odpovědný Radě Českého rozhlasu.

2. Generálního ředitele jmenuje a odvolává Rada Českého rozhlasu. Jeho funKční období činí šest let, neskončí však dříve, než je jmenován nový generální ředitel. Odvolání vstoupí v platnost jmenováním nového generálního ředitele.

Článek 12

Programový ředitel

1. Programový ředitel analyzuje.a koordinuje program stanic a regionálních studii Českého rozhlasu. Je prvním zástupcem Generálního ředitele ČRo.

2. Programového ředitele jmenuje a odvolává GŘ ČRo. Programový ředitel je podřízen GŘ ČRo.

Článek 13

Technický ředitel

1. Technický ředitel řídí činnost úseku techniky ČRo. Je druhým zástupcem GŘ ČRo.

2. Technického ředitele jmenuje a odvolává GŘ ČRo. Technický ředitel je podřízen přímo GŘ ČRo .

Článek 14

Ředitelé regionálních studií

1. Ředitelé regionálních studií jmenuje a odvolává na návrh generálního ředitele Rada Českého rozhlasu..

2. Ředitelé regionálních studií řídí činnost regionálních studií. Způsob jejich řízení a jeho rozsah určuje tento Statut a Organizační řád Českého rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.

Článek 15

Šéfredaktoři

1. Šéfredaktory jmenuje a odvolává generální ředitel.

2. Šéfredaktoři řídí činnost jednotlivých stanic Českého rozhlasu. Způsob jejich řízení a jeho rozsah určuje tento Statut a Organizační řád Českého rozhlasu. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.

Článek 16

Vedoucí ekonomického úseku, správního úseku a úseku výpočetní techniky

1. Vedoucí ekonomického úseku, správního úseku a úseku výpočetní techniky jmenuje a odvolává generální ředitel.

2. Vedoucí ekonomického úseku řídi činnost ekonomických útvarů Českého rozhlasu. Vedoucí správního úseku řídí činnost správních útvarů Českého rozhlasu. Vedoucí úseku výpočetní techniky řidí útvary výpočetní techniky Českého rozhlasu. Způsob jejich řízení a jeho rozsah určuje tento Statut a další vnitřní předpisy. Za svou činnost odpovídají generálnímu řediteli.

Článek 17

Způsoby jmenování řídících pracovníků Českého rozhlasu

Generální ředitel podává Radě Českého rozhlasu návrh na jmenování ředitelů regionálních studií (čl. 14) a jmenuje řídící pracovníky (uvedené v článku 12, 13, 15, 16) vždy v souladu s Konkursním řádem.

REGIONÁLNÍ STUDIA

Článek 18

Regionální studia jsou organizačními jednotkami Českého rozhlasu. Jejich postavení, úkoly a poslání jsou určeny zákonem ČNR č. 984/ 1991 Sb. o Českém rozhlasu a tímto Statutem.

Článek 19

Zákonem České národní rady č. 484/1991 Sb. o Českém rozhlasu byla zřízena tato regionální studia:

- studio v Plzni

- studio v Českých Budějovicích

- studio v Praze

- studio v Ústí nad Labem

- studio v Hradci Králové

- studio v Brně

- studio v Ostravě.

Článek 20

Nová regionální studia zřizuje na návrh generálního ředitele Rad Českého rozhlasu.

Článek 21

Regionální studia naplňují posláni Českého rozhlasu svým působením v daném regionu a v jeho podmínkách.

POSTAVENÍ ZAMĚSTNANCŮ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 22

Zaměstnanci Českého rozhlasu svým působením naplňuji posláni Českého rozhlasu (článek 7 Statutu) a jeho postavení (článek 5 Statutu). V jejich pracovní činnosti se nesmí projevit jejich politická příslušnost; nesmí působit ve prospěch politických stran, politických, hnuti či jiných skupin občanů.

Článek 23

Generální ředitel Českého rozhlasu, programový ředitel, technický ředitel, ředitelé regionálních studií a šéfredaktoři nesmí mít funkce v politických stranách a v politických hnutích, dále se nesmí podíl na podnikání společností, které působí v těch oblastech, kde by mohlo dojít ke střetu zájmů, zejména v oblasti hromadných sdělovací prostředků a nesmí být členy orgánů těchto společností. Stejná omezení platí pro zaměstnance, kteří jsou pověření zastupováním generálního ředitele, ředitelů regionálních studií a šéfredaktoři Organizační řád Českého rozhlasu může tato omezení rozšířit, i na další zaměstnance.

HOSPODAŘENÍ ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 24

Finanční zdroje Českého rozhlasu jsou zejména:

a) příjem z poplatků za používání rozhlasových přijímačů podléhajících přihlášení podle obecně závazných právní předpisu,

b) příjem z vlastní podnikatelské činnosti,

c) další zdroje.

Článek 25

Český rozhlas může svůj majetek za podmínek stanovených právními předpisy používat pro podnikatelskou činnost; může se svými vklady podílet na podnikání jiných osob, pokud svou účastí na tomto podnikáni může přispět k lepšímu plnění svého posláni.

Článek 26

Český rozhlas je povinen vypracovat po skončení kalendářního roku předběžné znění závěrečného účtu a návrh rozpočtu na běžný rok a předložit tyto dokumenty ke schválení Radě Českého rozhlasu. za včasné vypracování těchto návrh$ odpovídá generální ředitel.

Článek 27

Systém finančního hospodaření Českého rozhlasu, regionálních studií, stanic a jednotlivých útvarů stanoví generální ředitel. Musí přitom respektovat zásady maximální hospodárnosti a účelnosti vynakládaných finančních prostředků..

JEDNÁNÍ JMÉNEM ČESKÉHO ROZHLASU

Článek 28

Jménem Českého rozhlasu jedná ve všech věcech generální ředitel, který je jeho statutárním orgánem.

Článek 29

V době nepřítomnosti generálního ředitele jej zastupuje programový ředitel (technický ředitel). Ten jedná jménem Českého rozhlasu ve všech věcech s výjimkou zcizování nemovitého majetku jeho zatěžování a přijímání úvěru. Zástupce generálního ředitele v době jeho nepřítomnosti je po dobu svého pověření odpovědný Radě Českého rozhlasu a má právo zúčastňovat se zasedání Rady Českého rozhlasu.

Článek 30

Ředitelé regionálních studií jsou oprávněni činit jménem Českého rozhlasu právní úkony, týkající se rozhlasového studia - s výjimkou zcizení a zatížení nemovitého majetku a přijetí úvěru.

Článek 31

Český rozhlas zabezpečuje své vysílání především prostřednictvím jednotné telekomunikační sítě. V zájmu splnění svého poslání je však oprávněn využívat i telekomunikační zařízení a telekomunikační služby mimo jednotnou telekomunikační siť, případně vybudovat vlastni telekomunikační zařízení.

Článek 32

Českému rozhlasu jsou vyhrazeny přenosové cesty (část kmitočtového spektra) a síť vysílačů, umožňující pokrýt vysíláním území České republiky a příslušné regionální územní celky. Děje se tak na základě zákona a rozhodnutími ústavních a státních orgánů na návrh (žádost) generálního ředitele Českého rozhlasu a Rady Českého rozhlasu.

Článek 33

Vzhledem ke svému poslání a různorodým zájmům posluchačů vytváří Český rozhlas rozhlasové stanice, přičemž každá z těchto stanic svým vysíláním pokrývá území České republiky. Tyto stanice vytvářejí svůj program tak, aby uspokojily zájmy různých skupin posluchačů a plnily jednotlivé složky poslání Českého rozhlasu.

Článek 34

Český rozhlas je oprávněn vysílat pro území České republiky Na základě smlouvy s oprávněnou osobou může vysílat z území České republiky do zahraničí.

PROGRAMOVÉ ZÁSADY

Článek 35

Český rozhlas zajišťuje splnění svého poslání především vysíláním vlastních programů; je však oprávněn vysílat i programy získané na základě smluv od jiných rozhlasových stanic a výrobců zvukových záznamů a snímků.

Článek 36

Tvorba programů je upravena ve vnitřním organizačním předpise "Hlavní programové zásady Českého rozhlasu". V tomto předpisu jsou specifikovány programové zásady, které jsou obsaženy v obecně závazných právních předpisech upravujících rozhlasové vysílání a v tomto Statutu.

Článek 37

Za výrobu a obsah programu odpovídají generální ředitel, jím jmenovaní příslušní zástupci a šéfredaktoři jednotlivých stanic.

Článek 38

Regionální studia vycházejí při vytváření svých programů z podmínek a potřeb jednotlivých region a vysílacích stanic Českého rozhlasu. Za výrobu a obsah programů odpovídá ředitel regionálního studia.

Článek 39

Podmínky vysílání reklam a sponzorovaných programů upravuji "Hlavní programové zásady Českého rozhlasu". Reklamy nesmějí ohrožovat poslání Českého rozhlasu a sponzorované programy nesměji porušovat zásady svobody a nezávislosti vysílání.

Článek 40

Český rozhlas poskytuje vysílací čas pro informace organizacím s charitativním zaměřením, zejména pokud mají celospolečensky význam.

POVINNÝ VYSÍLACÍ ČAS

Článek 41

Český rozhlas je povinen v průběhu předvolebních kampaní poskytnout jednotlivým politickým stranám, hnutím, případně nezávislým kandidátům, kteří ve volbách kandidují, přiměřený vysílací čas. Pokud rozsah tohoto vysílacího času neurčí volební zákon či jiný obecně závazný právní předpis, určí jej na návrh generálního ředitele Rada Českého rozhlasu.

Článek 42

1. Český rozhlas je povinen v případě obecného ohrožení poskytovat státním orgánům a orgánům veřejné správy a samosprávy nezbytný vysílací čas pro informování obyvatelstva.

2. Český rozhlas poskytuje prezidentu republiky, předsedovi a členům vlády, předsedovi Parlamentu České republiky a dalším ústavním činitelům a představitelům státních orgánů vysílací čas k důležitým sdělením obyvatelstvu.

3. Český rozhlas je povinen, v souladu s platnými zákonnými předpisy, zveřejnit odůvodněné výhrady fyzické či právnické osoby ke skutečnostem, jež byly uveřejněny v rozhlasovém vysílání a jež se fyzické či právnické osoby bezprostředně týkají.

4. Český rozhlas je povinen zveřejnit rozhodnutí, jehož publikování tímto způsobem nařídil soud.

5. Další podmínky pro poskytováni vysílacího času určují Hlavní programové zásady Českého rozhlasu.

ZRUŠENÍ ČESKÉHO ROZHLASU A REGIONÁLNÍCH STUDIÍ ČRo

Článek 43

1. Český rozhlas může být zrušen pouze zákonem.

2. Pokud není přímo tímto zákonem ustanoven likvidátor, jmenuje ho Rada Českého rozhlasu.

Článek 44

1. Regionální studia uvedená v článku 18 tohoto Statutu mohou být zrušena pouze zákonem.

2. Ostatní regionální studia ruší na návrh generálního ředitele Rada Českého rozhlasu.

3. Likvidaci regionálního studia provede generální ředitel Českého rozhlasu.

ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

Článek 45

1. Tento Statut (vyjma příloh) podléhá schválení Radou Českého rozhlasu; schválení podléhají také všechny změny Statutu.

2. Statut nabývá účinnosti dnem schválení Radou Českého rozhlasu.l

V Praze dne.15.12. 1993

 
Mgr. Vlastimil JEŽEK
 
generální ředitel
 
Českého rozhlasu

Tento Statut byl schválen

Radou Českého rozhlasu dne.16.12. 1993

 
MUDr. Zdeněk Susa
 
předseda Rady
 
Českého rozhlasu

Příloha číslo 3:

Hospodaření Českého rozhlasu v roce 1993

1. část: Zpráva Českého rozhlasu k vykázanému výsledku hospodaření za rok 1993 (P 21-26)

2.část: Hlavní ukazatele činnosti a hospodaření (P 27-28)

3.část: Náklady a výnosy (P 28-31)

4.část: Pracovníci, mzdy a ostatní mzdové náklady (P32)

5.část: Auditorské posudky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP