III. VÝDAJE VEŘEJNÝCH ROZPOČTÙ
1. Hlavní tendence ve vývoji výdajů
veřejných rozpočtů
Výdaje veřejných rozpočtů,
tj. státního rozpočtu a rozpočtů
okresních úřadů a obcí, se
v roce 1993 vyvíjely takto:
Veřejné rozpočty | ||||||||
v mld Kč | ||||||||
A. Výdaje státního rozpočtu celkem | 253.08 | 342.20 | 351.40 | 354.04 | 356.92 | 100.8 | 2.88 | 141.0 |
I. Běžné výdaje | 197.88 | 296.15 | 303.85 | 300.91 | 303.57 | 100.9 | 2.66 | 153. |
v tom: | ||||||||
- Neinv. dotace podnikům | 10.64 | 25.68 | 28.63 | 28.19 | 28.57 | 101.3 | 0.38 | 268.5 |
- Transfery pro obyv. | 89.78 | 119.65 | 119.65 | 119.49 | 118.06 | 98.8 | -1.43 | 131.5 |
v tom: | ||||||||
- stát. vyrovnávací přísp. | - | 12.30 | 11.96 | 13.15 | 13.29 | 101.1 | 0.14 | x |
- řešení nezaměstnanosti | - | 6.50 | 6.50 | 4.00 | 2.18 | 54.5 | -1.82 | x |
- dávky soc. zabezpečení | 89.78 | 100.85 | 101.19 | 102.34 | 102.59 | 100.2 | 0.25 | 114.3 |
- Veřejná spotřeba obyv. | 66.53 | 57.46 | 61.07 | 61.74 | 62.41 | 101.1 | 0.67 | 93.8 |
v tom: | ||||||||
- zdravotnictví | 34.51 | 19.07 | 19.53 | 18.83 | 18.77 | 99.7 | -0.06 | 54.4 |
- školství | 25.32 | 34.83 | 36.60 | 37.58 | 37.41 | 99.5 | -0.17 | 147.7 |
- kultura | 1.41 | 1.94 | 2.03 | 2.12 | 2.04 | 96.2 | -0.08 | 144.7 |
- ostatní | 5.29 | 1.62 | 2.91 | 3.21 | 4.19 | 130.5 | 0.98 | 79.2 |
- Veřejná spotřeba státu | 30.30 | 72.56 | 71.60 | 68.59 | 75.14 | 109.5 | 6.55 | 248.0 |
v tom: | ||||||||
- obrana | - | 21.55 | 21.55 | 21.99 | 20.66 | 94.0 | -1.33 | x |
- bezpečnost | 8.26 | 15.89 | 15.82 | 16.82 | 16.76 | 99.6 | -0.06 | 202.9 |
- ostatní | 22.04 | 35.12 | 34.23 | 29.78 | *) 37.72 | 126.7 | 7.94 | 171.1 |
- Vládní úvěry | 7.30 | 7.30 | 7.30 | 5.05 | 69.2 | -2.25 | x | |
- Dluhová služba | 0.63 | 13.50 | 15.60 | 15.60 | 14.34 | 91.9 | -1.26 | 2276.2 |
II. Kapitálové výdaje | 21.51 | 29.05 | 30.55 | 25.80 | 26.32 | 102.0 | 0.52 | 122.4 |
v tom: | ||||||||
- Invest. dotace podnikům | 4.61 | 5.50 | 5.50 | 5.19 | 5.17 | 99.6 | -0.02 | 112.1 |
- Investice RO, invest. přísp. PO | 16.90 | 23.55 | 25.05 | 20.61 | 21.15 | 102.6 | 0.54 | 125.1 |
III. Dotace místním rozpočtům | 33.69 | 17.00 | 17.00 | 27.33 | 27.03 | 98.9 | -0.30 | 80.2 |
B. Výdaje místních rozpočtů celkem | 6.77 | 58.00 | 58.00 | 68.33 | 90.19 | 132.0 | 21.86 | 117.5 |
I. Běžné výdaje místních rozpočtů | 46.55 | 50.70 | 50.70 | 54.14 | 58.57 | 108.2 | 4.43 | 125.8 |
z toho: | ||||||||
- Neinv. dotace podnikům | 6.24 | 6.50 | 6.50 | 6.50 | 5.87 | 90.3 | -0.63 | 94.1 |
- Neinvestiční výd. RO, neinv. přísp. PO | 40.31 | 44.20 | 44.20 | 47.64 | 52.70 | 110.6 | 5.06 | 130.7 |
II. Kapitálové výdaje | 30.22 | 7.30 | 7.30 | 14.19 | 31.62 | 222.8 | 17.43 | 104.6 |
C. Výdaje veřejných rozpočtů úhrnem | 296.16 | 383.20 | 392.40 | 395.04 | 420.08 | 106.3 | 25.04 | 141.8 |
*) v tom: clearing se Slovenskem 4,6 mld Kč
Ve zvýšení výdajů veřejných
rozpočtů ve srovnání s rokem 1992
se odrazilo převzetí financování celé
řady oblastí rozpočtového hospodaření,
které byly v dřívějších
letech zabezpečovány z prostředků
federálního rozpočtu a jejichž část
na sebe po rozdělení federace převzal státní
rozpočet České republiky.
Z těchto důvodů vzrostly výdaje státního
rozpočtu České republiky v roce 1993 proti
předchozímu roku o více než 100 mld
Kč, z toho v převažující míře
v oblasti běžných (neinvestičních)
výdajů. Růst výdajů, ovlivněných
přechodem na samostatné hospodaření
státního rozpočtu České republiky,
se týká především těchto
oblastí rozpočtového hospodaření:
- transfery pro obyvatelstvo vzrostly v porovnání
s rokem 1992 o cca 28 mld Kč zejména v důsledku
převzetí působnosti býv. federace
při vyplácení státního vyrovnávacího
příspěvku a při zabezpečování
výdajů spojených s řešením
problémů zaměstnanosti. Celkově bylo
na tyto dva, pro státní rozpočet České
republiky nové účely, vynaloženo 15,5
mld Kč. Vlastní dávky sociálního
zabezpečení byly proti roku 1992 vyšší
téměř o 13 mld Kč,
- výdaje na veřejnou spotřebu státu
byly vyšší o cca 45 mld Kč a v jejich
nárůstu se odrazilo především
převzetí výdajů na obranu a bezpečnost
financovaných dříve z federálního
rozpočtu, jakož i převzetí financování
dalších dříve federálních
kapitol.
Nově zabezpečoval rozpočet České
republiky v roce 199 3 rovněž výdaje spojené
s
- financováním vládních úvěrů
a i převážnou část
- výdajů na dluhovou službu. Úroveň
výdajů vynaložených v těchto
dvou oblastech byla proti předchozímu roku vyšší
téměř o 19 mld Kč.
V menší míře vzrostly i transfery do
podnikové sféry, stejně jako kapitálové
výdaje státního rozpočtu.
Naproti tomu výdaje na společenskou spotřebu
obyvatelstva proti předchozímu roku klesly zhruba
o 4 mld Kč. Tato skutečnost vyplývá
ze změny systému financování zdravotní
péče v roce 1993, spočívající
v jejím převedení na pojistný systém
financování prostřednictvím Všeobecné
zdravotní pojišťovny a dalších 17
zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven
a jejich vyčlenění z oblasti zdravotnictví.
Státní rozpočet na rok 1993 předpokládal
celkový objem výdajů na ekologii ve výši
8,38 mld Kč, ve skutečnosti bylo vynaloženo
8,31 mld Kč. Ve srovnání s rokem 1992, kdy
tyto výdaje činily 9,S mld Kč, jde o pokles
o 1,2 mld Kč, což bylo ovlivněno i postupujícím
privatizačním procesem.
Záměr zvýšení soběstačnosti
hospodaření místních rozpočtů
a omezení jejich závislosti na ústředním
rozpočtu se odrazil rovněž v poklesu dotací
poskytovaných do rozpočtů okresních
úřadů a obcí, na něž proti
roku 1992 byla vynaložena částka o 6,7 mld
Kč nižší.
Podíl jednotlivých druhů rozpočtových
výdajů vynaložených v roce 1993 ze státního
rozpočtu je zřejmý z následujících
znázornění.
Výše uvedené skutečnosti ztěžují
objektivní srovnání vývoje jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů i
jejich celkového objemu s rokem 1992. Hodnocení
prováděné v dalších částech
zprávy se proto zaměřuje především
na posouzení dosažené úrovně
výdajů vynaložených v roce 1993 v porovnání
s údaji rozpočtu.
Usnesením vlády č. 346/93 byly výdaje
státního rozpočtu, schválené
zákonem č. 10/93 Sb., zvýšeny celkem
o 9,2 mld Kč. Tuto úpravu, stejně jako další
zvýšení výdajů v celkové
částce 2,6 mld Kč umožnil příznivý
vývoj příjmů státního
rozpočtu v průběhu roku.
Takto upravený rozpočet výdajů ve
výši 354,04 mld Kč byl skutečným
čerpáním na 356,92 mld Kč splněn
na 100,8%. Překročení výdajů
činilo celkem 2,9 mld Kč a bylo ovlivněno
především clearingovým zúčtováním
se Slovenskou republikou, s nímž rozpočet na
rok 1993 nepočítal.
Na rozdíl od státní`ho rozpočtu byly
předpokládané výdaje vysoko překročeny
ve sféře místních rozpočtů.
Celkové čerpání jejich výdajů
bylo ve skutečnosti o 55% vyšší než
předpokládal původní rozpočet
okresních úřadů a obcí, ve
vztahu k rozpočtu po všech změnách bylo
toto čerpání vyšší o 32%.
Vysoké překročení se soustředilo
především do oblasti investičních
výdajů a bylo umožněno vysokým
překročením jejich příjmů
nad úroveň zahrnutou v rozpočtu.
2. Běžné výdaje veřejných
rozpočtů
2.1. Transfery pro obyvatelstvo
Transfery pro obyvatelstvo zahrnovaly jednak vlastní dávky
sociálního zabezpečení, jednak výdaje
spojené s vyplácením státního
vyrovnávacího příspěvku a výdaje
na státní politiku zaměstnanosti. Rozhodující
část těchto výdajů zabezpečovalo
ministerstvo práce a sociálních věcí
v rámci výdajů na sociální
zabezpečení. Podíl této skupiny na
celkových výdajích státního
rozpočtu dosáhl 33,1%.
Čerpání uvedených výdajů
ukazuje následující tabulka:
| |||||||
v mld Kč | |||||||
Transfery pro obyvatelstvo celkem (I.+II.) | 94.15 | 126.66 | 126.50 | 125.09 | 98.9 | -1.41 | 132.9 |
I. Státní rozpočet | 88.66 | 119.65 | 119.49 | 118.06 | 98.8 | -1.43 | 133.2 |
- státní vyrovnávací příspěvek | - | 12.30 | 13.15 | 13.29 | 101.1 | 0.14 | - |
- státní politika zaměstnanosti | - | 6.50 | 4.00 | 2.18 | 54.5 | -1.82 | - |
- dávky sociálního zabezpečení | 88.66 | 100.85 | 102.34 | *)102.59 | 100.2 | 0.25 | 115.7 |
II. Rozpočty okresů a obcí | 5.49 | 7.01 | 7.01 | 7.03 | 100.3 | 0.02 | 128.1 |
*) včetně výdajů kapitol ministerstva
obrany, ministerstva dopravy a ministerstva spravedlnosti
Celkově byla tato skupina výdajů státního
rozpočtu splněna na 98,8%. Z toho státní
vyrovnávací příspěvek a vlastní
dávky sociálního zabezpečení
se vyvíjely v zásadě v souladu s rozpočtem.
Z celkového státního vyrovnávacího
příspěvku ve výši 13,3 mld Kč
bylo cca 6,1 mld Kč vyplaceno důchodcům.
Naproti tomu prostředky na státní politiku
zaměstnanosti, kde se projevil příznivější
vývoj zaměstnanosti, než se očekávalo,
vykázaly čerpáni pouze na 1/3 původně
uvažované částky. Proti schválenému
rozpočtu zůstaly nevyčerpány 4,3 mld
Kč a úspora byla použita především
na posílení výdajů na dávky
sociálního zabezpečení.
Výdaje na vlastní dávky sociálního
zabezpečení vyplácené orgány
MPSV a jejich srovnání s rokem 1992 jsou uvedeny
v tabulce (bez výdajů na státní vyrovnávací
příspěvek):
v mld Kč |
Dávky sociálního zabezpečení | 88,66 | 100,83 | 12,17 | 113,7 |
z toho: | ||||
- důchody | 63,70 | 73,64 | 9,94 | 115,6 |
- nemocenské | 8,14 | 9,66 | 1,52 | 118,7 |
- přídavky na děti | 9,50 | 9,61 | 0,11 | 101,2 |
- rodičovský příspěvek | 3,82 | 4,43 | 0,61 | 116,1 |
- peněžitá pomoc v mateřství | 1,44 | 1,62 | 0,18 | 112,6 |
Výše dávek byla ovlivněna, kromě
faktorů vyplývajících z demografické
struktury obyvatelstva (počet obyvatel pobírajících
důchody, počet narozených dětí),
zákonnými úpravami dávek sociálního
zabezpečení. V průběhu roku došlo
k následujícím úpravám dávek,
které měly zmírnit vliv rostoucích
životních nákladů, případně
navazovaly na další zákonné úpravy
(zvýšení životního minima podle
nařízení vlády č. 81/1993 Sb.):
- zvýšení důchodů od 1. března
1993 zákonem ČNR č. 547/1992 Sb. Důchody
přiznané před 1. lednem 1993 byly zvýšeny
o 10%, důchody přiznané v roce 1993 o 22%.
Zvýšeno bylo rovněž maximum pro úhrn
důchodů z 3 800 Kč na 4 200 Kč,
- zákonem č. 84/1993 Sb. byla upravena hranice důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmu
od 1. 3. 1993 na 1 840 Kč pro jednotlivce a 3 060 Kč
pro dvojici,
- druhé zvýšení důchodů
od 1. listopadu 1993 (zákon č. 251/1993 Sb.) pevnými
částkami, maximálně o 300 Kč
u plných důchodů. Byly dále zvýšeny
nejvyšší výměry důchodů
o 300 Kč měsíčně a souběžně
zvýšeny důchody, které jsou jediným
zdrojem příjmu - pro jednotlivce na 1 940 Kč
měsíčně, pro dvojici na 3 220 Kč
měsíčně,
- zvýšení podpory při narození
dítěte na 4 000 Kč a rodičovského
příspěvku na 1360 Kč měsíčně
od 1. května 1993 (nařízení vlády
č. 154/1993 Sb.),
- přídavky na děti byly od listopadu vypláceny
diferencovaně podle věku dítěte v
částkách od 340 Kč (dítě
do 6 let) do 490 Kč (dítě od 15 let), nikoliv
progresivně podle počtu dětí v rodině.
Úprava byla provedena zákonem č. 266/1993
Sb.,
- podle zákona č. 197/1993 Sb. byl dětem
z příjmově slabých rodin vyplacen
v srpnu přídavek podle věku dítěte.
Tato opatření ovlivnila vývoj objemově
nejvýznamnějších dávek sociálního
zabezpečení, který lze charakterizovat takto:
1. Výdaje na důchody ve srovnání s
rokem 1992 vzrostly o 9,9 mld Kč, tj. o 15,6%. Zvýšení
výdajů bylo ovlivněno především
růstem počtu vyplácených důchodů,
dvojím zvýšením důchodů
a zvýšením nízkých důchodů,
které jsou jediným zdrojem příjmu
důchodce. Zvýšení důchodů
v březnu si vyžádalo měsíční
náklady cca 520 mil. Kč, upraveno bylo 2 424 tis.
důchodů. Měsíční náklady
na druhé zvýšení důchodů
v listopadu představovaly cca 726 mil. Kč, zvýšeno
bylo 2 428 tis. důchodů. Průměrná
výše vypláceného starobního důchodu
(bez státního vyrovnávacího příspěvku)
k 31. 12. 1993 byla 2 806 Kč, ve srovnání
s rokem 1992 se zvýšila o 544 Kč.
2. Na nemocenské bylo vyplaceno proti roku 1992 o 1,5 mld
Kč více. Výdaje byly ovlivněny novým
způsobem výpočtu dávky a poskytování
nemocenského (z hrubých příjmů
a za kalendářní dny) podle zákona
ČNR č. 37/1992 Sb.
3. Přídavky na děti vzrostly proti minulému
roku o 113 mil. Kč a byly ovlivněny úpravou
přídavků na děti uskutečněnou
v listopadu. Počty dětí, na které
se přídavky na děti vyplácely, nelze
porovnat s rokem 1992, jelikož v roce 1993 nebylo provedeno
každoroční statistické šetření
o příjemcích přídavků
na děti a počtu dětí.
4. Na rodičovský příspěvek
bylo vyplaceno o 614 mil. Kč více než v roce
1992. Růst vyplývá ze zvýšení
počtu vyplácených příspěvků
a zejména ze zvýšení příspěvku
podle nařízení vlády č. 154/1993
Sb.
5. Ve výdajích na peněžitou pomoc
v mateřství (vyšší o 182 mil.
Kč) se projevuje především zvyšující
se průměrná mzda žen odcházejících
na mateřskou dovolenou.
Součástí výdajů na dávky
sociálního zabezpečení byly výdaje
na státní vyrovnávací příspěvek,
které dosáhly výše 13,3 mld Kč
(včetně jednorázového přídavku
na děti vyplaceného v srpnu 1993 ve výši
1 mld Kč).
Na politiku zaměstnanosti byla ve schváleném
rozpočtu MPSV vyčleněna částka
5,50 mld Kč, z toho na pasivní politiku zaměstnanosti
3,85 mld Kč a na aktivní politiku zaměstnanosti
1,65 mld Kč. Kromě toho byla v kapitole Všeobecná
pokladní správa připravena rezerva 1 mld
Kč na řešení výkyvů v
zaměstnanosti. Příznivý vývoj
nezaměstnanosti umožnil, aby o nečerpané
prostředky byl koncem roku posílen rozpočet
na dávky sociálního zabezpečení
a ostatní výdaje kapitoly. Na politiku zaměstnanosti
bylo celkem vynaloženo 2,18 mld Kč, tj. o 970 mil.
Kč méně než v roce 1992.
v mil. Kč | ||||
Výdaje na politiku zaměstnanosti celkem | 3145 | 2175 | 69.2 | |
v tom: | ||||
- aktivní politika zaměstnanosti | 1722 | 758 | 44.0 | |
z toho: | ||||
veřejně prospěšné práce | 223 | 160 | 71.7 | |
společensky účelná pracovní místa | 969 | 218 | 22.5 | |
Podíl v % na celkových výdajích | 54.8 | 34.8 | ||
- pasivní politika zaměstnanosti | 1423 | 1417 | 99.6 | |
Podíl v % na celkových daních | 45.2 | 65.1 |
Z celkových výdajů bylo využito na pasivní
politiku zaměstnanosti částky 1,4 mld Kč
a celkově bylo vyplaceno o 6,7 mil. Kč méně
než v roce 1992. Pokles podpor vyplácených
v nezaměstnanosti je do značné míry
důsledkem zpřísnění podmínek
výplaty podpory, ke kterému došlo změnami
předpisů o zaměstnanosti sice již v
roce 1992, ale plně se projevilo až v roce 1993. Ve
4. čtvrtletí roku 1993 činila průměrná
výše podpory 1654 Kč.
Na aktivní politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo
758 mil. Kč, což je cca 35% celkových výdajů.
Ve srovnání s rokem 1992 poklesly tyto výdaje
o cca 963 mil. Kč, především v důsledku
sníženého zájmu zaměstnavatelů
o vytváření společensky účelných
pracovních míst.
V rámci systému sociálního zabezpečení
je část činností na tomto úseku
zabezpečována také prostřednictvím
územních orgánů.
Jedná se převážně o
- zabezpečení ústavní sociální
péče, tzn. klasické domovy důchodců,
včetně ústavů pro zdravotně
a mentálně postižené dospělé
i děti,
- zabezpečení pečovatelské služby
pro občany,
- poskytování dávek sociální
péče sociálně potřebným,
ale i zdravotně postiženým občanům.
Celkově bylo v roce 1993 na tyto účely na
úrovni územních orgánů vynaloženo
cca 7 mld Kč, z toho cca 60% připadlo na sociální
služby.
2.2. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
Do této skupiny patří výdaje na odvětví
poskytující služby obyvatelstvu, a to jak na
úrovni ústředně řízené
sféry, tak na úrovní místní.
Rozhodujícími odvětvími jsou především
zdravotnictví, školství a kultura. Výdaje
na tyto služby jsou zahrnuty v rozpočtové skupině
4.
Dále je uveden přehled o vývoji výdajů
na společenskou spotřebu obyvatelstva celkem a podle
jednotlivých základních odvětví.
| |||||||
v mld Kč | |||||||
Neinvestiční výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva celkem | . | 57.46 | 61.74 | 62.41 | 101.1 | 0.67 | - |
v tom: | |||||||
- zdravotnictví | 34.50 | 19.07 | 18.83 | 18.77 | 99.7 | -0.06 | 54.4 |
- školství | 25.32 | 34.83 | 37.58 | 37.41 | 99.5 | -0.17 | 147.7 |
- kultura | 1.41 | 1.94 | 2.12 | 2.04 | 96.2 | -0.08 | 144.7 |
- ostatní | 1.62 | 3.21 | 4.19 | 130.5 | 0.98 | - |
POZNÁMKA: srovnatelnost údajů s rokem 1992
ztěžuje přechod na pojistný systém
financování zdravotnictví; mimo to v roce
1992 nebyla výdajová skupina "veřejná
spotřeba obyvatelstva" sledována a ostatní
výdaje této skupiny byly uvedeny v položce
"ostatní neinvestiční výdaje
RO, PO"
U odvětví školství a kultury je zřetelný
nárůst výdajů proti předchozímu
roku, což svědčí o pozornosti, která
je této oblasti věnována.
Rozpis státního rozpočtu na rok 1993 pro
jednotlivé ústřední orgány
neobsahoval závazné členění
výdajů podle rozpočtových skupin.
Proto mohou být ukazatele rozpočtu uváděné
při následujícím hodnocení
vývoje jednotlivých odvětví odlišné
od celkových údajů schválených
zákonem č. 10/1993 Sb.
Zdravotnictví
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví
hrazené z veřejných rozpočtů
se v roce 1993 vyvíjely takto:
| ||||||
v mld Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na zdravotnictví celkem | 36.80 | 21.68 | 21.99 | 101.4 | 0.31 | 59.8 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 34.50 | 18.83 | 18.77 | 99.7 | -0.06 | 54.4 |
z toho: dotace VZP | . | 16.00 | 16.00 | 100.0 | 0.00 | x |
- rozpočet okresů a obcí | 2.30 | 2.85 | 3.22 | 113.0 | 0.37 | 140.0 |
Z celkových výdajů ve výši 22
mld Kč představuje 16 mld Kč příspěvek
státního rozpočtu Všeobecné zdravotní
pojišťovně a dalším zaměstnaneckým
zdravotním pojišťovnám na úhradu
pojistného za občany, za něž pojistné
hradí stát.
Vlastní výdaje, zahrnuté v kapitolách
zdravotnictví veřejných rozpočtů,
dosáhly v roce 1993 6,0 mld Kč, což je o 30,8
mld Kč méně než v roce 1992.
Tento značný pokles je způsoben změnou
ve financování zdravotní péče
prostřednictvím Všeobecné zdravotní
pojišťovny a dalších zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven. Zatímco v roce
1992 byla VZP výjimečně napojena na rozpočet
kapitoly Ministerstva zdravotnictví ČR, v roce 1993
bylo již ve smyslu zákona č. 550/91 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění,
zákona č. 551/1991 Sb., o Všeobecné
zdravotní pojišťovně ČR a zákona
č. 280/92 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách
(tzv. zaměstnanecké zdravotní pojišťovny)
jejich financování vyčleněno z oblasti
zdravotnictví a je zabezpečováno formou výběru
pojistného od pojištěnců (vč.
úhrady pojistného za skupiny obyvatelstva, kterým
pojištění hradí stát).
Pojistné plány Všeobecné zdravotní
pojišťovny a ostatních zaměstnaneckých
zdravotních pojišťoven byly v roce 1993 splněny
takto:
v mil. Kč |
Příjmy z pojistného celkem (po přerozdělení mezi pojišťovnami) | 55 595 | 59 108 | 106.3 |
v tom: | |||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 49 060 | 52 870 | 107.8 |
- zaměstn. zdravotní pojišťovny | 6 535 | 6 238 | 95.5 |
Výdaje na zdrav.péči celkem | 50 447 | 52 290 | 103.7 |
v tom: | |||
- Všeobecná zdravotní pojišťovna | 45 316 | 48 270 | 106.5 |
- zaměstn. zdravotní pojišťovny | 5 131 | 4 020 | 78.3 |
Finanční prostředky ze státního
rozpočtu, které jsou převáděny
na zvláštní účet, jehož
správcem je Všeobecná zdravotní pojišťovna,
jsou zde přerozdělovány podle zákonem
stanoveného klíče. Po provedeném přerozdělení
mezi VZP a zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami
zůstal celý příspěvek ze státního
rozpočtu u Všeobecné zdravotní pojišťovny,
která navíc získala v roce 1993 v důsledku
přerozdělení od ostatních pojišťoven
částku ve výši 1,4 mld Kč.
Na vlastním pojistném (před přerozdělením)
bylo vybráno 43,1 mld Kč, z toho Všeobecnou
zdravotní pojišťovnou 35,4 mld Kč a zaměstnaneckými
zdravotními pojišťovnami 7.7 mld Kč.
Neinvestiční výdaje na zdravotnické
organizace ústředně řízené
byly čerpány ve výši 2,8 mld Kč,
tj. na 98,2% rozpočtu po změnách (metodicky
nelze srovnat s rokem 1992). Prostřednictvím kapitoly
zdravotnictví byly financovány pouze příspěvky
zdravotnickým organizacím na činnosti, které
nehradí zdravotní pojišťovny. Šlo
zejména o příspěvky na provoz středním
zdravotnickým školám, léčebnám
dlouhodobě nemocných, prostředky na granty,
prevenci AIDS, monitoring zdravotního stavu obyvatelstva,
činnost středisek Uzemní záchranné
služby, apod. Dále byly poskytnuty prostředky
na projekty občanských sdružení zdravotně
postižených občanů, na činnost
soukromých a církevních zdravotnických
škol, příspěvek České
katolické charitě a pod.
V průběhu roku 1993 došlo k některým
významným organizačním změnám:
bylo provedeno sloučení některých
zdravotnických středních odborných
učilišť se středními zdravotnickými
školami, od 1. 10.1993 přešla do majetku církve
Fakultní nemocnice pod Petřínem v Praze.
K 31. 12.1993 má ministerstvo zdravotnictví 16 rozpočtových
organizací, 66 zdravotnických příspěvkových
organizací a 71 středních zdravotnických
škol.
Na základě usnesení vlády č.
663/1992 o státním rozpočtu na rok 1993 došlo
u rozpočtových organizací ministerstva zdravotnictví
k vázání příslušných
částek za neobsazená funkční
a pracovní místa v celkové výši
4,5 mil. Kč. Z tohoto vázání byla
použita na krytí zvýšených platových
tarifů částka 785 tis. Kč.
Na zdravotnictví v působnosti okresních úřadů
a obcí se výdaje proti roku 1992 zvýšily
o 919 mil. Kč, což bylo způsobeno především
zařazením financování některých
nových činností z prostředků
zřizovatelů a převodem specifických
položek z ústředně řízeného
zdravotnictví do působnosti územních
orgánů.
Školství
Neinvestiční výdaje do odvětví
školství dosáhly v roce 1993 celkem 46 mld
Kč a byly proti roku 1992 vyšší o 12,6
mld Kč, tj. 37,7%.
| ||||||
v mld Kč | ||||||
Neinv. výdaje na školství celkem | 33.41 | 45.98 | 45.99 | 100.0 | 0.01 | 137.7 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 25.32 | 37.58 | 37.41 | 99.5 | -0.17 | 147.7 |
- rozpočet okresů a obcí | 8.09 | 8.40 | 8.58 | 102.1 | 0.18 | 106.1 |
Během roku 1993 byla v kapitole ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, která
obhospodařuje celkem 23 tisíc škol a školských
zařízení, provedena celá řada
rozpočtových opatření. Převážně
se týkala přesunů neinvestičních
a investičních výdajů mezi rozpočtovými
a příspěvkovými organizacemi navzájem.
Nejdůležitějšími rozpočtovými
opatřeními bylo posílení rozpočtu
kapitoly MŠMT celkem o 1,8 mld Kč na základě
rozhodnutí vlády, posílení mzdových
prostředků podle usn. vlády č. 653/93
v celkové výši 117 mil. Kč a dále
příděly prostředků na rozvoj
vědy a technologie, na projekty Grantové agentury
a v souvislosti s transformací Akademie věd na vysoké
školy.
V rozpočtu kapitoly bylo vázáno v neinvestičních
výdajích 25,4 mil.Kč za nesplněné
odvody příspěvkových organizací,
které byly rozpočtovým opatřením
ministerstva financí převedeny do příjmů
rozpočtových organizací a dalších
43,3 mil. Kč v neinvestičních výdajích
vysokých škol za nesplněné příjmy
těch vysokých škol, které k 1. 1. 1993
přešly na příspěvkovou formu
hospodaření. Do čerpání rozpočtu
neinvestičních výdajů byly zahrnuty
i uspořené prostředky ve výši
377 mil. Kč převedené z roku 1992. Tento
postup vyplýval z ustanovení § 22 zákona
č. 10/93 o státním rozpočtu na rok
1993.
Čerpání příspěvku příspěvkovým
organizacím na provoz za rok 1993 ve srovnání
s rokem 1992 vzrostlo více než trojnásobně.
Tento vývoj dokladuje skutečnost výrazného
přechodu škol a školských organizací
z rozpočtové na příspěvkovou
formu hospodaření. Od 1. 1. 1993 hospodaří
jako příspěvkové organizace 4 vysoké
školy, všechny školní zemědělské
a lesní podniky vysokých škol, školní
hospodářství středních škol,
výzkumné ústavy, učební střediska
a některé školy a školská zařízení,
zřizovaná MSMT a školskými úřady
podle zákona č. 564/90 Sb., o státní
správě a samosprávě ve školství.
V rámci tzv. ostatních příspěvků
byly poskytovány dotace soukromým a církevním
školám i refundace prostředků středním
odborným učilištím. Soukromým
školám byla v roce 1993 poskytnuta celková
dotace na neinvestiční výdaje ve výši
637 mil. Kč. Počet soukromých, především
středních škol se stále zvyšuje.
Církevním školám, jejichž zřizovateli
jsou církve nebo náboženské společnosti,
byl poskytnut příspěvek v celkové
výši 130,7 mil. Kč. Tento typ škol dosahuje
nejmenšího podílu na celkovém objemu
příspěvku.
Na činnost rozpočtových a příspěvkových
organizací řízených územními
orgány bylo vynaloženo 8,6 mld Kč. Tyto prostředky
sloužily zejména k financování běžného
provozu školských zařízení. Některé
obce dále využily možnosti dané novelou
školského zákona č. 190/93 Sb., která
umožňuje obcím vybírat příspěvky
od rodičů na částečnou úhradu
neinvestičních nákladů mateřských
škol, školních družin a školních
klubů. Vynaložené prostředky v této
oblasti byly o 6,1% vyšší než v roce 1992.
Kultura
Vývoj neinvestičních výdajů
veřejných rozpočtů do odvětví
kultury je uveden v následující tabulce:
v mld Kč | ||||||
Neinv. výdaje na kulturu celkem | 4.32 | 6.02 | 5.45 | 90.5 | -0.57 | 126.2 |
v tom: | ||||||
- státní rozpočet | 1.41 | 2.12 | 2.04 | 96.2 | -0.08 | 144.7 |
- rozpočty okresů a obcí | 2.84 | 3.90 | 3.41 | 87.4 | -0.49 | 120.1 |
Celkem bylo v roce 1993 vynaloženo z veřejných
rozpočtů na zabezpečení činnosti
rozpočtových a příspěvkových
organizací v oblasti kultury o 1,2 mld Kč, tj. o
28,2% více než v předchozím roce.
Prostředky státního rozpočtu byly
vedle zabezpečení činnosti přímo
řízených organizací a vlastního
aparátu ministerstva použity na podporu kulturních
aktivit občanských sdružení i činnosti
církví a náboženských společností.
Dále pak na opravy, údržbu a rekonstrukce významných
kulturních památek v majetku státu, v majetku
církví i fyzických osob a na další
kulturní akce. Rozpočet kapitoly obsahoval rovněž
prostředky na havarijní opravy památkových
objektů, které byly čerpány ve výši
téměř 50 mil. Kč.
Mimoto ve skutečných neinvestičních
výdajích rozpočtových organizací
jsou zahrnuty prostředky získané z televizního
sázení MATES ve výši 15,9 mil.Kč
(neobsažené v rozpočtu příjmů
a výdajů na rok 1993), které byly ministerstvem
kultury rozděleny a vynaloženy rovněž
na opravy kulturních památek.
V průběhu roku byl rozpočet kapitoly ministerstva
kultury posílen z účelové rezervy
státního rozpočtu o 80 mil. Kč na
Program regenerace městských památkových
rezervací a městských památkových
zón. Dále došlo ke zvýšení
prostředků o 13,3 mil. Kč, které byly
určeny na tisk pro národnostní a etnické
menšiny a o 3 mil. Kč na platovou úpravu související
se zvýšením mzdových tarifu. Kromě
toho ministerstvo financí povolilo další čerpání
výdajů do výše cca 3 mil. Kč
dosažených příjmů.
Dosažené výsledky nelze porovnávat ve
struktuře rozpočtových a příspěvkových
organizací s předcházejícím
rokem vzhledem k tomu, že v roce 1993 došlo ke změně
hospodářsko-právní formy státních
knihoven, které přešly ze sféry rozpočtové
do sféry příspěvkové. Jedinou
rozpočtovou organizací zůstalo Ministerstvo
kultury ČR. Došlo i k řadě dalších
organizačních změn.
V působnosti okresních a obecních úřadů
vzrostly neinvestiční výdaje na kulturu o
20,1% a byly využity především na církevní
kulturní památky, na památkovou péči,
divadla a klubová zařízení a na nakladatelskou
a vydavatelskou činnost.
2.3. Výdaje na veřejnou spotřebu státu
Výdaje na veřejnou spotřebu státu
zahrnují výdaje vynakládané do ostatních
odvětví, zejména do hospodářství,
rozvoje vědy a techniky, dále výdaje na obranu
a bezpečnost a na státní správu. Podíl
těchto výdajů představoval v roce
1993 cca 1/4 celkových neinvestičních výdajů
státního rozpočtu.
Z nich podstatnou část představují
výdaje na obranu a bezpečnost. Ty se v roce
1993 vyvíjely takto:
| |||||||
v mld Kč | |||||||
Neinvestiční výdaje na obranu a bezpečnost celkem | . | 37.44 | 38.81 | 39.05 | 100.6 | 0.24 | x |
v tom: | |||||||
- obrana | - | 21.55 | 21.99 | 22.29 | 101.4 | 0.30 | - |
- bezpečnost *) | 6.88 | 15.89 | 16.82 | 16.70 | 99.6 | -0.06 | 243.6 |
*) zahrnuje neinvestiční výdaje kapitoly
ministerstva vnitra, BIS, ministerstva dopravy (železniční
policie) a ministerstva spravedlnosti (vězeňská
služba)
Neinvestiční výdaje ministerstva obrany,
stanovené částkou 21,55 mld Kč, byly
zvýšeny v průběhu roku realizovanými
rozpočtovými opatřeními o 442 mil.
Kč. Převážná část
tohoto zvýšení se týkala zajištění
nezbytných výplat důchodových dávek
vyplácených vojákům z povolání
Vojenským úřadem sociálního
zabezpečení, o 36 mil. Kč byl rozpočet
zvýšen k částečnému vyrovnání
výdělkové úrovně v resortu
v souvislosti se zvýšením stupnic platových
tarifu zaměstnanců v rozpočtové sféře
s účinností od 1. 12. 1993. Dále bylo
povoleno překročení výdajů
o částku 144 mil. Kč přijatou od zdravotních
pojišťoven k řešení akutních
potřeb vojenského zdravotnictví.
Neinvestiční výdaje byly celkem čerpány
částkou 22,29 mld Kč, což představuje
101,4% takto upraveného limitu. Překročení
výdajů o 0,3 mld Kč bylo kryto výrazným
zlepšením salda kapitoly MO k rozpočtu zejména
v důsledku neplánovaných příjmů
z pojistného na sociální zabezpečení.
Celkové saldo příjmů a výdajů
(vč. investičních) bylo ve skutečnosti
o 1,6 mld Kč lepší než uvažoval rozpočet.
Z celkových neinvestičních výdajů
největší část tvořily
výdaje materiálové a výdaje na opravy
techniky a údržbu základních fondů.
Mzdové prostředky byly čerpány ve
výši 6,6 mld Kč a jejich objem odpovídá
zvýšenému limitu zajišťujícímu
zvýšení platových tarifů obdobně
jako u rozpočtových a příspěvkových
organizací v ostatních resortech. Ministerstvem
financí byl povolen přesun z ostatních neinvestičních
do mzdových prostředků ve výši
16,5 mil. Kč.
Na dávkách důchodového a sociálního
zabezpečení bylo vyplaceno 1,6 mld Kč, z
čehož podstatnou část tvoří
dávky důchodového zabezpečení
důchodců vyplácené Vojenským
úřadem sociálního zabezpečení
(1,3 mld Kč).
I přes překročení závazného
limitu výdajů lze hospodaření s rozpočtovými
prostředky hodnotit pozitivně. Základní
úkoly vyplývající z funkce Armády
ČR byly rozpočtově zabezpečeny.
Neinvestiční výdaje kapitoly ministerstva
vnitra na rok 1993 v rozpočtové skupině 5
byly stanoveny částkou 12,76 mld Kč. Po rozpočtových
opatřeních činil upravený rozpočet
13,91 mld Kč, celoroční čerpání
dosáhlo částky 13,90 mld Kč, což
je 99,9% upraveného rozpočtu.
V rámci úprav rozpočtu uskutečněných
v průběhu roku byl zvýšen objem neinvestičních
výdajů zejména z důvodů zabezpečení
hranice se Slovenskou republikou, voleb do zastupitelských
úřadů, dále na výstavbu informačních
systémů, leteckou záchrannou službu,
na krytí cla a DPH za dodávku vrtulníků,
výjimečné mzdové ohodnocení
pracovníků a částečné
krytí zvýšených platových tarifu.
Valorizace důchodů byla v rozpočtu ministerstva
vnitra zohledněna povolením překročit
výdaje na dávky sociálního zabezpečení
ve výši skutečně dosažených
vyšších příjmů v částce
cca 209 mil. Kč. Dopad zvýšení přídavků
na děti pokryl resort v rámci svého rozpočtu
na úkor věcných výdajů.
V kapitole Bezpečnostní informační
služby byly stanoveny neinvestiční výdaje
ve výši 402 mil. Kč, vč. provedených
rozpočtových opatření činil
upravený rozpočet 429 mil. Kč. Skutečné
čerpání k 31. 12.1993 představuje
částku 382 mil.Kč a bylo tak splněno
na 89% upraveného rozpočtu.
Provedenými rozpočtovými opatřeními
došlo v průběhu roku ke zvýšení
neinvestičních výdajů ve vazbě
na skutečně dosažené vyšší
příjmy s cílem posílit věcné
výdaje. Dále byly ze státního rozpočtu
poskytnuty prostředky na částečnou
úhradu zvýšených platových tarif°u
a vyrovnání výdělkové úrovně
policistů.
Neinvestiční výdaje na vězeňskou
službu dosáhly objemu 1,89 mld Kč a v porovnání
s předchozím rokem vzrostly cca o 0,52 mld Kč.
Těžiště věcných výdajů
ve vězeňství představují především
prostředky na zabezpečení chodu ústavů
pro výkon vazby a výkon trestu odnětí
svobody (zabezpečení střežení,
ubytování a stravování), a to při
rostoucích počtech vězňů. Zvýšené
výdaje souvisely zejména s čerpáním
výdajů na zdravotní a sociální
pojištění příslušníků
vězeňské služby a justiční
stráže i občanských zaměstnanců.
Přidělené finanční prostředky
umožnily přistoupit i k realizaci úkolů
vyplývajících ze zákona č.
555/1992 Sb., o Vězeňské službě
a justiční stráži ČR, zejména
k postupnému zřizování justiční
stráže za účelem zajištění
pořádku a bezpečnosti v soudních budovách
a v jiných místech soudů.
Z ostatních výdajů této skupiny mají
větší význam dále výdaje
na soudy a prokuraturu. Tyto výdaje (bez výdajů
na státní správu) dosáhly objemu 1,94
mld Kč. V porovnání s rokem 1992 byly vyšší
0,79 mld Kč.
| ||||||
v mld Kč | ||||||
Neinvestiční výdaje na soudy a prokuraturu celkem | 1.15 | 1.96 | 1.94 | 99.0 | -0.02 | 168.7 |
v tom: | ||||||
- mzdové prostředky | 0.71 | 1.01 | 0.98 | 97.0 | -0.03 | 138.0 |
- věcné výdaje | 0.44 | 0.95 | 0.96 | 101.1 | 0.01 | 218.2 |
Objem výdajů zahrnutý ve schváleném
rozpočtu na rok 1993 byl v průběhu roku posílen
finančními prostředky, které zajistily
potřeby spojené s realizací zákona
o soudních rehabilitacích o částku
0,47 mld Kč.
Věcné výdaje u soudů a prokuratur
zahrnují především prostředky
nutné k zajištění provozních
podmínek soudů a prokuratur všech stupňů.
Další část věcných výdajů
tvoří výdaje na sociální a
zdravotní pojištění, výdaje na
znalečné a tlumočné, odměny
advokátům v trestním rehabilitačním
řízení podle zákona č.l 19/1990
Sb., o soudní rehabilitaci, odměny advokátům
ex offo a odměny notářům - soudním
komisařům.
Odškodnění osob podle zákona o soudní
rehabilitaci bylo prováděno kombinovaně -
ze státního rozpočtu formou hotovostní
a dále formou dluhopisů. Odškodnění
v hotovosti činilo v kapitole ministerstva spravedlnosti
0,40 mld Kč. Bylo vyplaceno 32 tisícům osob,
státní dluhopisy byly přiděleny v
hodnotě 0,58 mld Kč.
Zákonem č. 283/ 1993 Sb., o státním
zastupitelství, ze dne 9. listopadu 1993 byla zřízena
soustava státních zastupitelství s účinností
od 1. ledna 1994. Hmotný majetek a majetková, jakož
i jiná práva a závazky přecházejí
ke dni účinnosti zákona z prokuratury na
ministerstvo spravedlnosti.
Financování rozvoje vědy a techniky
Základní principy financování této
činnosti, a to formou institucionální a účelovou,
stanovil zákon č. 300/92 Sb., o státní
podpoře vědecké činnosti a vývoje
technologií.
Institucionální financování rozpočtových
a příspěvkových organizací,
zabývajících se vědeckou činností
a vývojem technologií, se provádělo
z rozpočtových kapitol příslušných
ústředních orgánů (zřizovatelů).
Účelové financování projektů
vědy a technologií mělo probíhat přes
ustavenou Grantovou agenturu. Vzhledem k tomu, že její
činnost byla zahájena až ve II. pololetí
1993, musely být prostředky vyčleněné
na podporu konkrétních projektů zcela provizorně
rozpočtovány v kapitole Všeobecná pokladní
správa.
V důsledku toho vstoupila do procesu alokace účelových
finančních prostředků na konkrétní
projekty Rada vlády pro vědeckou činnost
a vývoje technologií, která ve čtyřech
etapách zpracovala pro vládu ČR návrhy
na uvolnění těchto prostředků,
z nichž poslední byl zpracován v říjnu
1993 (usnesení vlády ČR č. 136/93,
256/93, 407/94 a 563/93).
Ve státním rozpočtu na rok 1993 byly v kapitole
VPS zajištěny účelové finanční
prostředky na projekty vědy a techniky ve výši
1 089 mil. Kč a 100 mil. Kč na projekty životního
prostředí. Skutečné čerpání
finančních prostředků na vědu
a techniku činilo 1 059 mil. Kč (z toho pro rozpočtové
a příspěvkové organizace 758 mil.
Kč a pro ostatní organizace 301 mil. Kč);
u projektů na životní prostředí
bylo vyčerpání 90 mil. Kč (z toho
pro rozpočtové a příspěvkové
organizace 58 mil. Kč a pro ostatní organizace 32
mil. Kč). Důvodem nižšího využití
prostředků je převážně
nižší objem věcného plnění.
Kromě uvedených finančních prostředků
přerozdělilo ministerstvo financí, na základě
doporučení Rady vlády ČR, finanční
prostředky na rozpracované úkoly v bývalých
federálních organizacích ve výši
163 mil. Kč, původně zahrnuté v kapitole
ministerstva hospodářství a Státního
úřadu pro jadernou bezpečnost.
V roce 1994 bude uvolňování finančních
prostředků pro vědeckou činnost a
vývoje technologií probíhat v souladu se
zákonem č. 300/92, a to přes Grantovou agenturu
a ústřední orgány a podle navržených
"Zásad vlády ČR pro oblast výzkumu
a vývoje".
Vývoj čerpání mzdových prostředků
v rozpočtové sféře
Způsob usměrňování čerpání
mzdových prostředků rozpočtových
organizací v roce 1993 lze charakterizovat takto:
- pro ústřední orgány státní
správy byl jednoznačně a jednotnými
principy usměrňován mzdový vývoj
závaznými limity regulace zaměstnanosti -
tj. počty pracovníků a objemem mzdových
prostředků, schválenými usnesením
vlády č. 663/1992, o státním rozpočtu
ČR na rok 1993,
- u podřízených orgánů a organizací
státní správy ústředně
řízených byl ze strany resortů sledován
počet pracovníků a stanoven závazný
objem mzdových prostředků,
- ve zbývajících rozpočtových
organizacích byly vytvořeny předpoklady ke
splnění úkolu nepřekročit mzdy
v rámci závazného ukazatele státního
rozpočtu. Úroveň průměrných
platů v roce 1993 usměrňovalo rozhodnutí
ministerstva práce a sociálních věcí.
kterým byl stanoven podíl mimotarifních složek,
tj. osobních příplatků a odměn
na 15% s výjimkou zdravotnictví, kde byla úroveň
těchto složek platu stanovena ve výši
30%.
Ve schváleném rozpočtu na rok 1993 byl stanoven
celkový závazný objem mzdových prostředků
ve výši 25 045 mil. Kč. Tento objem zahrnoval
i částku 227,5 mil. Kč v kapitole Všeobecná
pokladní správa, která obsahovala údaje
za bývalé federální kapitoly (Kancelář
prezidenta, Ústavní soud, Úřad pro
normalizaci a měření, Úřad
pro vynálezy, Správa hmotných rezerv, Komise
pro atomovou energii).
Mzdové prostředky po všech změnách
včetně dodatečného promítnutí
ministerstva obrany dosáhly rozpočtované
výše 30 488 mil. Kč, vyčerpáno
bylo 29 986 mil. Kč, tj. 98,4%. (Ve schváleném
i upraveném rozpočtu, ani ve skutečnosti
nejsou zahrnuty mzdové prostředky za Bezpečnostní
informační službu a za část ministerstva
vnitra, týkající se policie, které
v roce 1993 byly zahrnuty v neinvestičních výdajích
a nebyly samostatně vykazovány.)
Údaje za rok 1993 nelze zejména za oblast státní
správy srovnávat s rokem 1992. Vývoj v roce
1993 byl následující:
V ústředních orgánech státní
správy došlo v hodnoceném roce jednak k úpravám
závazných limitů v důsledku plnění
úkolů vyplývajících ze zrušení
federálních orgánů, jednak ke zvýšení
mzdových prostředků z titulu výjimečného
ohodnocení vybraných zaměstnanců a
na částečné krytí úpravy
platových tarif°u k 1. prosinci 1993. Došlo dále
k řadě změn v soustavě ústředních
orgánů státní správy (zřízení
ministerstva dopravy, zrušení ministerstva státní
kontroly a bývalého Nejvyššího
kontrolního úřadu a zřízení
nového Nejvyššího kontrolního úřadu,
atd.).
Limit počtu pracovníků po všech změnách
ve výši 8 912 osob byl naplněn počtem
8 244 osob. Nenaplněno zůstalo 668 pracovních
míst. V návaznosti na to bylo vykázáno
nečerpání mzdových prostředků
o cca 52 mil. Kč, což představuje 5% závazného
objemu.
Schválený závazný limit objemu mzdových
prostředků v roce 1993 byl zvýšen v
souladu s usnesením vlády č. 458/1993 k výjimečnému
ohodnocení některých zaměstnanců
ústředních orgánů, v jejichž
čele je člen vlády a Českého
statistického úřadu, o celkovou částku
13,6 mil. Kč. Tyto prostředky byly vyčerpány
z poloviny na osobní příplatky a z poloviny
na výplaty odměn. Další zvýšení
ve výši 7,1 mil. Kč bylo určeno na částečné
krytí zvýšených platových tarifu,
zpět do státního rozpočtu bylo vráceno
nepoužitých 240 tis. Kč. Některým
ústředním orgánům nepostačovalo
zvýšení na plné krytí vyšších
platových tarifu a v souladu s usnesením vlády
č. 653/93 použily části vázaných
prostředků za neobsazená místa ve
výši 1,4 mil. Kč.
Vývoj platových poměrů v roce 1993
dokumentuje vykazovaná úroveň průměrných
platů: oproti systemizovanému platu po změnách
ve výši 9 242 Kč dosahuje skutečnost
výše 9 512 Kč měsíčně,
tj. překročení o 2,9%. Průměrný
plat odborných a administrativních zaměstnanců
dosáhl skutečné výše 9 888 Kč.
V podřízených orgánech a organizacích
státní správy byl podstatně rozšířen
rozsah působnosti, a tím i potřeba počtu
pracovníků a mzdových prostředků.
Bylo tomu tak
- jednak u stávajících orgánů
(finančních úřadů, úřadů
práce, orgánů sociálního zabezpečení
a katastrálních úřadů),
- jednak u orgánů převedených z federace
(České telekomunikační správy,
celní správy a účelových organizací
Státní správy hmotných rezerv).
Naopak, ale v daleko menší míře, se
omezují počty pracovníků a objemy
mzdových prostředků u školských
úřadů a veterinární správy.
Z pohledu ministerstva financí nebyly orientační
počty pracovníků naplněny o 1 492
osob. Mzdové prostředky zůstaly z důvodu
neobsazených míst nečerpány o cca
305 mil. Kč, což představuje 7% z rozpočtovaného
objemu.
I v této oblasti došlo v průběhu roku
1993 k posílení mzdových prostředků
z titulu částečné úhrady zvýšených
platových tarifu. Skutečný průměrný
plat ve výši 7 987 Kč překračuje
rozpis o 2,5%.
Ostatní rozpočtové organizace zahrnují
především organizace ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, Akademie věd,
ministerstva práce a sociálních věcí
a ministerstva dopravy. Patří sem i organizace justice
a bývalé prokuratury, kde došlo (zejména
v justici) k výraznému nárůstu počtu
pracovníků a mzdových prostředků.
Vzhledem k připravované transformaci bývalé
prokuratury bylo z titulu neobsazených míst vázáno
27, 5 mil. Kč mzdových prostředků.
V závazných objemech mzdových prostředků
těchto rozpočtových organizací představoval
meziroční nárůst mezd 9%. V některých
organizacích však uplatnění stupnice
platových tarifu platné od 1. 1. 1993 znamenalo
zvýšení tarifních platů o 15-17%
(např. v resortu školství). Podle podkladů
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
dosahuje skutečný průměrný
plat za přímo řízené rozpočtové
organizace a regionální školství výše
5 541 Kč měsíčně, v tom za
vysoké školy a ostatní rozpočtové
organizace výše 7 000 Kč měsíčně.
V těchto celkových údajích nebyla
odděleně specifikována platová úroveň
učitelů.
2.4. Neinvestiční dotace podnikům
Státní rozpočet poskytl v roce 1993 formou
neinvestičních transferů do podnikové
sféry celkem 28,6 mld Kč. Původně
schválená výše dotací 25,7 mld
Kč byla v průběhu roku postupně zvýšena
na 28,2 mld Kč, zejména pro potřeby dopravy
a k zabezpečení prostředků na tepelnou
energii.
Poskytování dotací se soustředilo
především do resortů ministerstva průmyslu
a obchodu, ministerstva zemědělství a ministerstva
dopravy.
Přehled čerpání neinvestičních
dotací je uveden v následující tabulce.
v mil Kč | ||||||
Dotace celkem | 25 683 | 28 633 | 28 186 | 28 573 | 101.4 | 387 |
v tom | ||||||
Ministerstvo dopravy | 6 460 | 7 710 | 7 931 | 7 931 | 100.0 | 0 |
Ministerstvo průmyslu a obchodu | 3 913 | 3 913 | 4 362 | 4 308 | 98.8 | -54 |
Ministerstvo zemědělství | 6 210 | 6 210 | 5 793 | 5 804 | 100.2 | 11 |
Dotace na teplo | 4 000 | 5 200 | 5 200 | 5 631 | 108.3 | 431 |
Dotace z kapitoly VPS | 5 100 | 5 600 | 4 900 | 4 899 | 100.0 | -1 |
V resortu ministerstva průmyslu a obchodu směřovaly
dotace zejména do odvětví paliv a energetiky
ve smyslu usnesení vlády České republiky
k útlumu těchto odvětví, konkrétně
uranových, uhelných a rudných dolů.
Byly poskytovány na povinné sociálně
zdravotní dávky pracovníkům uzavíraných
provozů, na zahlazení následků důlní
činnosti a na technickou likvidaci dolů. V zájmu
podpory programu úspory paliv a energie byla ve stáním
rozpočtu dále vyčleněna částka
400 mil. Kč na zateplování budov.
Na uvedené účely bylo vynaloženo:
v mld Kč | |||
Dotace na: | |||
- útlum uhlí | 2.80 | 2.79 | |
- útlum rud | 0.21 | 0.21 | |
- útlum uranu | 0.95 | 0.95 | |
Dotace na zateplování budov | 0.40 | 0.36 | |
CELKEM | 4.36 | 4.31 |
Skutečně přiznaná výše
jednotlivých dotaci je předmětem finančního
vypořádání resortu se státním
rozpočtem za rok 1993.
Ministerstvo zemědělství postupovalo
při rozdělování dotací v roce
1993 podle Zásad poskytování dotací
a návratných finančních výpomocí,
vydaných ministerstvem financí.
Celkem bylo do tohoto odvětví poskytnuto 5.8 mld
Kč, z toho formou návratných finančních
výpomocí 4,1 mld Kč a formou přímých
dotací 1.7 mld Kč.
Téměř dvě třetiny těchto
prostředků, tj. 3,8 mld Kč bylo určeno
na podporu zemědělské prvovýroby a
služeb pro zemědělskou prvovýrobu.
Dále se program poskytování dotací
zaměřil zejména na:
- podporu technického využívání
obnovitelných zdrojů v zemědělství,
lesním a vodním hospodářství,
- řešení důsledků imisí
na hospodaření v lesích a na podporu podnikatelské
činnosti v lesním hospodářství,
- udržování a zlepšování
genetického potenciálu hospodářských
zvířat, osiv a sádí a na podporu ozdravování
zvířat, polních a speciálních
plodin.
Částka 196 mil. Kč byla uvolněna na
realizaci opatření ke zlepšení kvality
pitné vody a řešení havarijních
situací v zásobování pitnou vodou,
na podporu podnikatelských aktivit v potravinářství
146 mil. Kč.
Zemědělská výroba, lesní a
vodní hospodářství byly podporovány
též nepřímou cestou, zejména
prostřednictvím poradenství, řešením
vybraných výzkumných úkolů,
ap. Rovněž tyto aktivity byly hrazeny ze státních
prostředků.
V resortu ministerstva dopravy byly uvažované dotace
účelově určeny pro potřeby
železniční dopravy, autobusové dopravy
a letecké dopravy.
Neinvestiční dotace pro České dráhy,
schválená ve výši 4,8 mld Kč
a zvýšená usnesením vlády č.
346/93 na 6,1 mld Kč, byla určena na kompenzaci
ztrát z provozu osobní dopravy a byla tedy vyjádřením
veřejného zájmu na zajištění
určitého rozsahu provozu. Zvýšením
dotace v průběhu roku bylo uznáno zvýšení
nákladů nezbytné pro zabezpečení
provozuschopnosti osobní dopravy.
Pro pravidelnou autobusovou dopravu byla původní
dotace ve výši 1,5 mld Kč, určená
na kompenzaci ztrát z titulu poskytování
obecně stanovených slev (zejména žákovské
jízdné), provozování MHD, jakož
i regulované nižší cenové úrovně
do 31. 8. 1993, v průběhu roku zvýšena
o 220 mil. Kč na zabezpečení plošné
obsluhy území a na vykrytí ztrát z
provozu MHD. Dotace je rozdělována ministerstvem
dopravy podle přijatých resortních pravidel.
Pro ČSA byla vyčleněna dotace na základě
usnesení vlády ČR č. 279/92 a byla
určena na pravidelné splátky úroků
z úvěru na leasing letadel Boeing (do roku 1996).
Její čerpání v roce 1993 v souladu
se schválenou částkou činilo 160 mil.
Kč.
V rámci rozpočtu kapitoly ministerstva financí
byla schválena neinvestiční dotace ve výši
4 mld Kč, určená jako dotace na tepelnou
energii poskytovaná finančními úřady
podle "Opatření MF ČR" vlastníkům
(správcům) vytápěných domovních
objektů. Na základě předpokládané
vyšší potřeby finančních
prostředků schválila vláda ČR
zvýšení rozpočtované částky
o 1,2 mld Kč, skutečné čerpání
k 31. 12. 1993 činilo 5,6 mld Kč.
K 1. 1. 1993 došlo k zásadní změně
systému dotování tepelné energie,
kdy se zrušily dotace výrobcům tepelné
energie a byl stanoven nový způsob regulace cen
tepla a teplé užitkové vody a v návaznosti
na to i systém poskytování dotací
vlastníkům (správcům) vytápěných
domovních objektů. Zabezpečení tohoto
systému je administrativně značně
náročné, jelikož v roce 1993 byly dotace
poskytovány 7 500 subjektům.
Mimoto bylo do podnikatelské sféry poskytnuto 4,9
mld Kč přímo z kapitoly Všeobecná
pokladní správa. Z uvedené částky
největší objem tvořila dotace do Státního
fondu tržní regulace v zemědělství,
čerpaná ve výši 3 mld Kč - využití
této částky je komentováno v samostatné
části této kapitoly.
Na podporu exportu byla a.s. EGAP (Exportní garanční
pojišťovací společnost) poskytnuta dotace
ve výši 1 mld Kč, určená především
k posílení pojistných fondů této
organizace.
Rezerva určená na realizaci záruk 600 mil.
Kč byla v plné výši vyčerpána
k úhradě záruk za úvěry poskytnuté
podnikům Zetor Brno, Mesit Uherské Hradiště
a Konax Jihlava. (Část 4. splátky záruky
za podnik Zetor Brno ve výši 176 mil. Kč byla
uhrazena nad rámec rozpočtu na rok 1993.) Celkový
objem realizovaných záruk v roce 1993 tak činil
776 mil. Kč a je evidován jako pohledávka
státu ve státních finančních
aktivech.
Dále poskytl státní rozpočet 300 mil.
Kč jako dotaci výrobním organizacím,
které zaměstnávají více než
60% zdravotně postižených občanů.