2.5. Další běžné výdaje
státního rozpočtu
a) Výdaje na druhovou službu
Rozsah výdajů České republiky na dluhovou
službu státního dluhu se v roce 1993 proti
minulým letům podstatně rozšířil,
což souvisí s převzetím dvou třetin
vnitřních a zahraničních závazků
bývalé čs. federace, jakož i zahraničních
závazků státní povahy od ČSOB
(zejména z titulu zadluženosti CDZ). Ve schváleném
státním rozpočtu na rok 1993 bylo na dluhovou
službu určeno 13,5 mld Kč, z toho 9,5 mld Kč
tvořila rezerva na obsluhu převzatého federálního
dluhu. Kromě toho zákonem o státním
rozpočtu bylo stanoveno, že úhrada splátek
jistiny a úroků převzaté zadluženosti
z titulu CDZ v předpokládané výši
6,5 mld Kč bude kryta z prostředků Fondu
národního majetku.
Vzhledem k tomu, že v době sestavení státního
rozpočtu ještě nebyly plně uzavřeny
problémy s dělením pohledávek a závazků
bývalé federace, byl v červnu usnesením
vlády ČR č. 346/93 zvýšen objem
prostředků určených ve státním
rozpočtu na zabezpečení dluhové služby
o 2,1 mld Kč. Zvýšení se týkalo
splátek jistiny a úroků z převzatých
závazků vůči Investiční
bance za úvěr na KTUK Dolinská a splátek
úroků z úvěru od ČSOB přijatého
v souvislosti s převzetím zahraničních
pohledávek a závazků. Po této úpravě
bylo ve výdajích kapitoly Všeobecná
pokladní správa určeno na dluhovou službu
státního dluhu 15,6 mld Kč. Skutečně
vynaložené rozpočtové výdaje
na dluhovou službu dosáhly 14,3 mld Kč, což
představuje 4% z celkových výdajů
státního rozpočtu za rok 1993.
Plnění základních složek rozpočtových
výdajů určených v roce 1993 na dluhovou
službu státního dluhu bylo následující:
v mil. Kč | ||||
Splátky úroků ze závazků vůči ČNB | 7114.0 | 6434.4 | 90.4 | |
Splátky závazků vůči IB za úvěr na KTUK Dolinská | *) 1 257.0 | 1370.6 | 109.0 | |
Splátky úroků ze závazků vůči ČSOB | *) 804.0 | 856.8 | 106.6 | |
Splátky úroků a poplatků z emisí státních pokladničních poukázek | 1909.0 | 1627.0 | 85.2 | |
Splátky státních dluhopisů na KBV | 1300.0 | 1365.0 | 105.0 | |
Splátky státních dluhopisů za rehabilitace | 960.0 | 1007.4 | 104.9 | |
Výdaje spojené se zahr. půjčkami státu k podpoře platební bilance SAL. půjčky od ES a od G-24) | 2235.0 | 1680.3 | 75.2 | |
Rozpočtové výdaje na dluhovou službu státního dluhu celkem | 15579.0 | 14341.5 | 92.1 |
*) Úprava podle usnesení vlády č.
346/93
Dosažená úspora rozpočtových
výdajů na státní dluh v celkové
výši 1,2 mld Kč se týkala úhrady
úroků z přímých závazků
státu vůči ČNB (jistina se po vyhovění
žádosti MF o odklad splátek nesplácela),
úroků z realizovaných emisí státních
pokladničních poukázek (přičemž
v rámci této výdajové položky
byly v částce 629,2 mil. Kč pokryty i úroky
za SPP emitované v roce 1992) a úrokových
nákladů z přijatých zahraničních
půjček k podpoře platební bilance.
U ostatních položek došlo k mírnému
překročení rozpočtových výdajů
na státní dluh celkem o cca 0,3 mld Kč.
Nižší čerpání rozpočtových
prostředků na úhradu debetních úroků
z přímých závazků státu
vůči ČNB bylo ovlivněno tím,
že část těchto závazků
kryjících rozpočtové schodky z minulých
let byla v průběhu roku 1993 přeměněna
na státní dluhopisy. Hlavním důvodem
však bylo červnové snížení
diskontní sazby o 1,5%, čímž došlo
návazně též ke snížení
úrokových sazeb jak ze závazků z převzetí
vládních úvěrů, z devalvací
a revalvací u bank (ze 14% na 12,5% p.a.), tak i ze závazků
na krytí schodků státních rozpočtů
za léta 1991 a 1992 (z 11,5% na 10% p.a.). Vliv snížení
diskontní sazby znamenal pro státní rozpočet
úsporu ve formě snížené úhrady
debetních úroků o cca 400 mil. Kč.
Úspory v čerpání rozpočtových
prostředků na úhradu úroků
z emisí SPP jsou do určité míry důsledkem
toho, že téměř po celý rok 1993
nebylo nutné emitovat SPP na krytí běžných
rozpočtových schodků, revolvingové
emise SPP narůstaly postupně a teprve od července
se ustálily na úrovni 17 mld Kč. Hlavním
důvodem dosažených úspor však byl
pokles průměrných úrokových
výnosů dosažených na jednotlivých
aukcích SPP (z úrovně 14% p.a. až na
úroveň 6% p.a. i méně), k němuž
přispělo i zrušení zdanění
úrokových výnosů ze státních
dluhopisů od 1. 8. 1993.
Úrokové výnosy klesaly v roce 1993 i u střednědobých
státních dluhopisů, kde proti schválenému
rozpočtu nedošlo k úsporám rozpočtových
výdajů na dluhovou službu. Důvody k
překročení těchto výdajů
byly tedy jiné. U státních dluhopisů
na KBV to byl např. provedený zpětný
odkup od dvou slovenských bank ve výši 65 mil.
Kč, s čímž se ve schváleném
rozpočtu nepočítalo. Obdobně se při
schvalování a úpravě státní`ho
rozpočtu též nepočítalo, že
u rehabilitačních dluhopisů budou v roce
1993 spláceny tři kupony místo jednoho, resp.
dvou.
Rozpočtové výdaje spojené se zahraničními
půjčkami státu k podpoře platební
bilance se v roce 1993 týkaly hlavně úhrad
splátek úroků (v menší míře
i různých poplatků za čerpání,
odměn dovozcům, auditorům apod.). Také
zde byl důvodem úspor těchto výdajů
všeobecný pokles úrokových sazeb na
zahraničních devizových trzích, na
nichž jsou konkrétní sazby jednotlivých
těchto vládou přijatých půjček
smluvně vázány. Dosažená průměrná
úroková sazba u všech těchto ze zahraničí
přijatých vládních úvěrů
se v roce 1993 snížila z 8,86% p.a. v 1. čtvrtletí
na 6,62% p.a. ve 4. čtvrtletí, z toho u půjčky
od Evropských společenství z 1 1,29% p.a.
v 1. čtvrtletí na 7% p.a. ve 4. čtvrtletí.
Obdobné jsou též příčiny
úspor prostředků získaných
od Fondu národního majetku na úhradu splátek
zadluženosti z titulu CDZ komentované na jiném
místě této zprávy. Úhrnem bylo
v roce 1993 vydáno na dluhovou službu státního
dluhu 19,8 mld Kč (ze státního rozpočtu,
z FNM i z účtů státních finančních
aktiv), což představuje 89,1% předpokládaných
a vládou i Parlamentem ČR schválených
výdajů.
b) Financování vládních úvěrů
Dopad z financování vládních úvěrů
poskytnutých do zahraničí na rozpočtové
výdaje lze charakterizovat těmito údaji:
v mil. Kč |
Výdaje související s plynár. VIA | 4 802 | 3 413 | -1 389 | 71.1 |
v tom: - čerpání vládního úvěru | 2 057 | 700 | -1 357 | 34.0 |
- čerpání státní půjčky | 2 745 | 2 713 | - 32 | 98.8 |
Čerpání vládních úvěrů bez plynárenských VIA | 1 160 | 554 | - 606 | 47.8 |
Disážia a vícenáklady deblokací | 1 134 | 809 | - 325 | 71.3 |
Výdaje na správu a vedení vládních úvěrů | 201 | 272 | 71 | 135.3 |
Výdaje na vládní úvěry celkem | 7 297 | 5 048 | -2 249 | 69.2 |
Na celkové dosažené úspoře ve
výdajích na vládní úvěry
ve výši 2,2 mld Kč se v roce 1993 i nejvíce
podílelo nižší čerpání
vládního úvěru na plynárenské
VIA. Nedočerpání tohoto vládního
úvěru je důsledkem dosud definitivně
nedořešeného nástupnictví k příslušné
mezivládní dohodě po zániku SSSR.
Z tohoto důvodu nejsou do naší vládní
pohledávky dočasně zahrnovány stavby
dokončované po 1. 1. 1992 na území
Ukrajiny a Kazachstánu. Problematika se intenzivně
projednává a předpokládá se
její uspokojivé komplexní dořešení
v průběhu I. pololetí 1994.
Nízké čerpání ostatních
vládních úvěrů bylo ovlivněno
nečerpáním vládních úvěrů
ve speciální oblasti, kde byly rozpočtovány
výdaje ve výši 733 mil. Kč. Příčinou
byl pozdní podpis dohod o převodu vládních
pohledávek na nástupnické státy vzniklé
rozdělením bývalé ČSFR. Zájemce
o vývoz na speciální vládní
úvěr (Aero Vodochody) dostal souhlas s vývozem
až na 4. čtvrtletí 1993, takže čerpání
úvěru se již nepodařilo uskutečnit.
Naproti tomu u civilních vládních úvěrů
(bez plynárenských VIA) byl roční
limit čerpání překročen o 127,6
mil. Kč, což se převážně
týkalo vývozu do Alžírska. Nutnost řešit
finanční problémy u dodavatele krupičných
mlýnů do Alžírska (tj. slovenského
podniku Technopol a jeho českých subdodavatelů)
vedla k dohodě s ministerstvem financí SR, kterou
bylo povoleno 100%ní financování těchto
dodávek ze státních rozpočtů.
Zvýšení limitu čerpání
vládních úvěrů znamenalo dopad
do rozpočtu ČR 109,1 mil. Kč, ale bylo kryto
úsporami v čerpání vládních
úvěrů v jiných oblastech. Uvedený
postup nebyl v souladu s usnesením vlády ČSFR
č. 192/91, podle kterého byla stanovena účast
státu na financování vládních
úvěrů podílem 65% a účast
vlastních zdrojů podniků 35%. Při
vysoké ztrátovosti zúčastněných
podniků na kontraktu existovalo riziko jeho nesplnění
a tím i ztráta nároku na splacení
poskytnutého vládního úvěru
(pohledávka za Alžírem činila v květnu
1993 29,1 mil. USD), což bylo důvodem pro uvedený
postup.
Úspory v úhradách disážií
z deblokací se v roce 1993 týkaly pouze speciálních
vládních úvěrů, kde se kromě
deblokace pohledávek v Alžírsku nepodařilo
provést žádnou další deblokaci.
U civilních vládních úvěrů
byly rozpočtované výdaje na úhradu
disážia překročeny o 385,4 mil. Kč
a poměr disážia k nominální hodnotě
deblokovaných pohledávek se zhoršil (činil
64% namísto předpokládaných 43%).
V korunových vícenákladech z deblokací
vládních úvěrů (40 mil. Kč)
se realizovala refundace úroků Čs. námořní
plavbě, které byl Investiční bankou
poskytnut úvěr na nákup námořních
lodí v rámci akce Daewoo.
Ve výdajích na správu a vedení účtů
vládních úvěrů jsou zahrnuty
rozpočtové úhrady ve výši 2%
z čerpání a 5% z dosaženého čistého
inkasa splátek vládních úvěrů,
které jsou podle příslušných
dohod čtvrtletně poukazovány jednak Československé
obchodní bance za správu a vedení účtů
civilních vládních úvěrů,
jednak příslušnému útvaru ČNB
za správu a vedení účtů speciálních
vládních úvěrů.
c) Dotace finančním institucím
Obdobně jako v předchozích letech se i v
roce 1993 prováděla úhrada majetkové
újmy peněžních ústavů
(Česká spořitelna, a.s., Investiční
banka, a.s.), která těmto institucím vzniká
v důsledku nižších úrokových
sazeb u některých společensky prerefovaných
druhů poskytovaných úvěrů.
Částka 2 mld Kč schválená zákonem
o státním rozpočtu k úhradě
majetkové újmy v roce 1993 ze zdrojů FNM
nepostačovala, a proto bylo usnesením vlády
č. 714 z 15. prosince 1993 schváleno zvýšení
výdajů ze státního rozpočtu
na tyto účely ve výši 1,5 mld Kč.
Rozložení úhrady majetkové újmy
mezi jednotlivé peněžní ústavy
a použití těchto prostředků udává
následující přehled:
v mil. Kč |
Spořitelna, a.s. | |
v tom: - bytová výstavba | |
- půjčky mladým manželům | |
Investiční banka, a. s. | |
z toho: - bytová výstavba | |
- JE Dukovan | |
Celkem |
Prostředky poskytnuté peněžním
ústavům formou majetkové újmy byly
použity zejména k vyrovnání úrokových
dopadů u úvěrů na bytovou výstavbu
(74,4%) a u půjček mladým manželům
(22,6%). Dále byly poskytnuty na zvýhodněné
úvěry pro JE Dukovany.
Nepoužité prostředky poskytnuté ze státního
rozpočtu budou zúčtovány v roce 1994.
d) Dotace Státnímu fondu tržní regulace
v zemědělství
Pro Státní fond tržní regulace (SFTR)
byla ve státním rozpočtu na rok 1993 zabezpečena
dotace ve výši 3 mld Kč. Aktivity fondu měly
být zaměřeny v roce 1993 do regulace trhu
mléka a mlékárenských výrobků,
jatečných býků, jatečných
jalovic, hovězího masa a potravinářské
pšenice. V průběhu roku byla rozšířena
regulace trhu na jatečná prasata a byl podpořen
vývoz cukru, konzumních brambor a bramborového
škrobu.
Ministerstvo financí v průběhu roku 1993
postupně poukázalo na účet SFTR prostředky
na regulaci trhu ve výši 1 568 mil. Kč. Prostředky
byly uvolňovány v závislosti na potřebě,
jak vyplynula z prováděných operací
a z vývoje ostatních příjmů
fondu. Dalších 7 mil. Kč bylo ze státního
rozpočtu vyčleněno na činnost správního
aparátu SFTR. Zbývajících (v roce
1993 nevyčerpaných) 1 425 mil. Kč bylo ponecháno
pro hospodaření fondu v roce 1994 na zvláštním
účtu ministerstva financí.
e) Clearingové účtování
se Slovenskou republikou
Mechanismus clearingového zúčtování
platebních vztahů mezi ČR a SR vycházející
z platební smlouvy mezi oběma státy, schválené
parlamenty obou zemí, se odrážel ve výsledcích
státních rozpočtů tak, že v případě
ČR byla výsledná pohledávka, tj. clearingové
saldo za tzv. starý a nový blok financována
z výdajů státního rozpočtu
ČR (naopak ve státním rozpočtu SR
představovalo toto saldo zlepšující
vliv).
Celkový rozpočtem neuvažovaný dopad
na hospodaření státního rozpočtu
představoval 4,610 mld Kč, z čehož čistá
věřitelská pozice vůči Slovensku
činila ke konci roku 4,234 mld Kč a zbývajících
376 mil. Kč představoval dopad zúčtovaných
úroků a kurzových rozdílů ze
změn kurzu Kč vůči zúčtovacímu
ECU.
V průběhu roku bylo platební vypořádání
vzájemných pohledávek a závazků
vzniklých před měnovou odlukou a vedených
v rámci starého bloku realizováno převody
na nový blok při. použití kurzu zúčtovacího
XCS vůči ECU k 5. 2. 1993, tj. 34,499 Kč
za 1 ECU. Celkem došlo k šesti vyrovnáním
sald a pokaždé se jednalo o převedení
salda kreditního, a to ve výši:
k 15. 5. | 1 346,4 mil. Kč | k 31. 10. | 1 078,0 mil. Kč |
k 15. 8. | 4 860,9 mil. Kč | k 30. 11. | 1 541,7 mil. Kč |
k 30. 9. | 1 142,0 mil. Kč | k 31. 12. | 1 613,8 mil. Kč |
U nového bloku bylo dohodnuto vzájemné poskytnutí
mezního úvěru ve výši 130 mil.
ECU s tím, že platební vypořádání
se provádí pouze při překročení
tohoto mezního úvěru. Tato situace nastala
v roce 1993 na obou stranách pouze jednou. Překročení
ze strany České republiky koncem července
a na počátku srpna ve výši 25,7 mil.
ECU, tj. 886,7 mil. Kč, bylo v rámci vyrovnání
sald k 15. 8. kompenzováno aktivním saldem starého
bloku. Slovenská strana překročila poskytnutý
mezní úvěr v závěru roku o
38,9 mil. ECU. Úhrada byla provedena ve volných
měnách ve výši 43,5 mil. USD, jejíž
korunová protihodnota (1 267,6 mil. Kč) byla zaúčtována
jako snížení rozpočtových výdajů.
Vývoj v průběhu roku nebyl přímočarý.
Vlivem celkové dlužnické pozice České
republiky byl zpočátku dopad do rozpočtu
příznivý (převládaly rozpočtové
příjmy). Tato situace byla odrazem vývoje
v novém bloku, kde převaha závazků
nad pohledávkami převyšovala objem kreditních
sald starého bloku. Tato dlužnická pozice českého
státu v zásadě přetrvávala
až do poloviny měsíce srpna, kdy dopad salda
z clearingového zúčtování přešel
do věřitelské pozice, tzn. že nastala
převaha pohledávek nad závazky. Obrat byl
způsoben vývojem platebního zúčtování
na novém bloku, které postupně vykazovalo
menší objem debetních plateb než činily
kreditní platby starého bloku a posléze přešel
tento blok od 1. října zcela do kreditního
salda. Přijatá opatření k omezení
českého vývozu (provedená 3%ní
revalvace Kč vůči ECU a následně
provedená 5%ní devalvace Sk vůči ECU)
se ukázala jako nedostačující. Vývoj
rozpočtových dopadů clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
v průběhu roku 1993 ukazuje následující
tabulka:
v mil Kč |
k 31. 5. 1993 | 628.5 | 628.5 | -537.7 | 1 166.2 | x | x |
k 30. 6. 1993 | 16.4 | 16.4 | -2 049.9 | 2 066.3 | x | x |
k 31. 7. 1993 | 2 389.7 | 2 392.8 | -2 830.2 | 5 223.0 | - 8.1 | 5.0 |
k 31. 8. 1993 | -404.6 | -387.0 | - 405.0 | 18.0 | - 10.4 | -7.2 |
k 30. 9. 1993 | -747.2 | -643.3 | -1 140.1 | 496.8 | - 19.6 | -84.3 |
k 31. 10. 1993 | -1 873.5 | -1 771.0 | -1 078.0 | - 693.0 | -18.0 | -84.5 |
k 31. 11. 1993 | -3 783.1 | -3 660.1 | -1 541.7 | -2 118.4 | -11.0 | -112.0 |
k 31. 12. 1993 | -5 877.4 | -5 735.8 | -1 613.8 | -4 122.0 | 13.4 | -155.0 |
k 31. 12. 1993 vč. dodatků | 4 609.8 | -4 234.2 | - | -4 234.2 | - 2.3 | -373.3 |
- převaha rozpočtových výdajů
f) Dotace občanským sdružením a výdaje
na humanitární pomoc
Dotace občanským sdružením byly rozpočtem
na rok 1 93 schváleny ve výši 962 mil. Kč,
v průběhu roku byl tento objem zvýšen
na 1,3 mld Kč. Zvýšení bylo zabezpečeno
z prostředků kapitoly VPS nebo jednotlivých
kapitol. Čerpání dotací občanskými
sdruženími ukazuje následující
přehled:
v tis. Kč |
Mi. hospodářství | 1 489 | 2 298 | 2 298 | 100.0 |
Min. práce a soc.věcí | 100 000 | 154 703 | 148 707 | 96.1 |
Min. vnitra | 39 000 | 39 000 | 39 000 | 100 |
Min. život. prostředí | 10 805 | 10 805 | 10 798 | 99.9 |
Min. průmyslu a obchodu | - | 5 091 | 5 091 | 100.0 |
Min. dopravy | - | 4 332 | 4 332 | 100.0 |
Min. zemědělství | 35 000 | 33 333 | 33 280 | 99.8 |
Min. školství, mládeže a tělovýchovy | 511 532 | 769 043 | 751 816 | 97.7 |
Min. kultury | 52 000 | 67 778 | 64 189 | 94.7 |
Min. zdravotnictví | 212 644 | 175 443 | 173 834 | 99.1 |
Akademie věd ČR | - | 4 310 | 4 310 | 100.0 |
Celkem | 962 470 | 1 266 136 | 1 237 655 | 97.8 |
Nejvíce prostředků bylo poskytnuto občanským
sdružením resortu ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, které
byly poskytnuty pro oblast dětí a mládeže
na základě rozhodnutí vlády. Pro rok
1993 vyhlásilo MŠMT konkurz na projekty zaměřené
na řešení aktualizovaných Programů
podpory a ochrany mládeže. Dotace hyly poskytovány
rovněž v oblasti tělovýchovy a sportovní
reprezentace. Byly ze 60% určeny na zabezpečení
tělovýchovných zařízení,
z 25% na realizaci sportovní činnosti a zbývajících
15% bylo určeno na činnost realizovanou pro členskou
základnu a nejširší veřejnost.
Resort zdravotnictví čerpal na dotacích občanským
sdružením cca 174 mil. Kč, z toho největší
část připadá na Český
červený kříž (téměř
50 mil. Kč), Českou lékařskou společnost,
Svaz tělesně postižených, dále
na Společnost nevidomých a slabozrakých,
Českou unii nevidomých a slabozrakých apod.
Prostřednictvím kapitoly MPSV byly poskytnuty dotace
77 občanským sdružením v celkové
výši 149 mil. Kč. Z toho nejvíce (110
mil. Kč) občanským sdružením
zdravotně postižených občanů.
Dotace byly poskytovány především na
sociální služby, vč. pečovatelské
služby pro handicapované skupiny občanů
(zdravotně postižení dospělí
i děti, osamělí, staří občané,
bezdomovci atd.), na resocializační služby
napomáhající integraci do společnosti,
na služby osobních asistentů osamělým
těžce zdravotně postiženým lidem,
na provoz SOS dětských vesniček.
Příspěvky na činnost občanských
sdružení ministerstva kultury ve výši
64 mil. Kč byly poskytnuty především
na projekty v oblasti národnostních menšin,
kulturní aktivity zdravotně postižených
občanů, profesionálního i neprofesionálního
umění apod.
Prostředky některých občanských
sdružení byly dále použity také
na humanitární účely.
Nepoužité prostředky budou vráceny do
státního rozpočtu v roce 1994.
Na humanitární pomoc bylo v roce 1993 z kapitoly
Všeobecná pokladní správa poskytnuto
celkem 121,8 mil. Kč. Prostředky státního
rozpočtu tak přispěly především
- k zabezpečení činnosti humanitárních
organizací 75,8 mil. Kč
- k přesídlení a pomoci osobám z černobylské
oblasti 40,0 mil. Kč - k podpoře materiální
pomoci Bosně a Hercegovině 6,0 mil. Kč.
Mimoto poskytly příspěvky na humanitární
pomoc rovněž některé ústřední
orgány a organizace. Využití těchto
prostředků se soustředilo např. na
pomoc pro přesídlence a děti z Černobylu,
na zdravotní péči pro repatriované
volyňské Čechy, na pomoc Ukrajincům,
na pomoc České katolické Charitě,
církevním a soukromým školám
apod.
3. Kapitálové výdaje státního
rozpočtu
Státní rozpočet v roce 1993 v oblasti investiční
výstavby sledoval jako základní priority
řešení problémů ekologie, dopravní
infrastruktury a zdravotnictví. V rozpočtu byly
též oproti minulým letům preferovány
investiční výdaje v odvětvích
školství, sociální péče
a některých oblastech spojených s výkonem
státní správy (resorty spravedlnosti a vnitra).
Jedním z hlavních kriterií uplatněných
při alokaci investičních výdajů
bylo urychlené dokončování rozestavěných
staveb.
Objem kapitálových výdajů veřejných
rozpočtů činil v roce 1993 celkem 57,9 mld
Kč, což představovalo 13,8% jejich celkových
výdajů. Ve srovnání s rokem 1992,
kdy tento podíl činil 17,8%, došlo tedy k relativnímu
poklesu, který byl ovlivněn tím, že
v roce 1992 byly k financování bytové výstavby
u místních rozpočtů použity státní
obligace (8,7 mld Kč), což se v roce 1993 neopakovalo.
| ||||||
v mld Kč | ||||||
Státní rozpočet celkem | 29.05 | 30.55 | *) 25.80 | 26.32 | 102.0 | 0.52 |
- kapitálové výdaje RO, PO | 23.55 | 25.05 | *) 20.61 | 21.15 | 102.6 | 0.54 |
- investiční dotace podnikům | 5.50 | 5.50 | 5.19 | 5.17 | 99.6 | -0.02 |
Rozpočty okresů a obcí celkem | 7.30 | 7.30 | 14.19 | 31.62 | 222.8 | 17.43 |
Veřejné rozpočty úhrnem | 36.35 | 37.85 | 39.99 | .57.94 | 144.9 | 17.95 |
*) pokles ve srovnání s upraveným rozpočtem
vyplývá z uvolnění účelových
prostředků na investice z kapitoly VPS do místních
rozpočtů
Ve srovnání s rozpočtem po všech změnách
byly kapitálové výdaje veřejných
rozpočtů překročeny o 17,9 mld Kč,
z toho u místních rozpočtů o 17,4
mld Kč, což bylo umožněno jejich vyššími
příjmy.
Ve sféře ústředně řízených
rozpočtových a příspěvkových
organizací byly z věcného hlediska pokryty
rozhodující záměry zapracované
do státního rozpočtu na rok 1993. Překročení
investičních výdajů je způsobeno
zapojením mimorozpočtových zdrojů
a ne faktickým překročením limitních
výdajů státního rozpočtu (např.
ve zdravotnictví byly zahrnuty příjmy z placených
služeb, fondy a dary; ve školství příjmy
z VHČ a nevyčerpané prostředky z roku
1992; v oblasti životního prostředí
prostředky fondu životního prostředí;
ve zdravotnictví prostředky z TUTOVKY; v kultuře
prostředky z MATESU).
V zájmu zachování souladu mezi tvorbou zdrojů
a jejich čerpáním v průběhu
roku bylo přistoupeno k regulaci fortnou 20%ního
vázání výdajů na investice
v jednotlivých rozpočtových kapitolách.
Objem takto vázaných prostředků činil
2,2 mld Kč, které byly v průběhu II.
pololetí v návaznosti na pozitivní vývoj
příjmů uvolňovány na konkrétní
investiční akce. V souvislosti s uvolněním
regulace nebylo resorty dočerpáno 91,3 mil.Kč.
Při podpoře investiční výstavby
podnikové sféry ze státního rozpočtu
byly výdaje orientovány na zabezpečení
významných již v minulých letech rozestavěných
ekologických a vodohospodářských staveb
a dále na pokrytí nezbytných nákladů
spojených s rekonstrukcí a obnovou železničních
dopravních cest. Celkový rozsah investičních
výdajů vynaložených na tyto akce dosáhl
v roce 1993 objemu cca 5,2 mld Kč. Celý objem investičních
výdajů byl účelově vázán
na konkrétní stavby, jejichž financování
bylo realizováno v režimu individuálních
dotací (návratných bezúročných
půjček). Nedočerpání investičních
výdajů bylo vykázáno na stavbách
v působnosti resortu zemědělství a
průmyslu a obchodu. Důvodem byly vesměs problémy
v přípravě staveb.
Investiční výdaje čerpané z
kapitoly Všeobecná pokladní správa představovaly
zejména systémové dotace na ekologická
opatření v severočeském a severomoravském
regionu, dále a ekonomickou újmu, protiradonová
opatření a vodohospodářské
akce. Touto formou bylo poskytnuto cca 2,3 mld Kč. Významnou
položku (cca 0,7 mld Kč) čerpanou na realizaci
akcí individuálně dotovaných tvořily
zdroje vázané na urychlení výstavby
a pokrytí cenových dopadů.
Výdaje státního rozpočtu na bytovou
výstavbu a do oblasti bydlení činily celkem
1 949 mil. Kč. Z toho bylo poskytnuto
- na KBV 1 541 mil. Kč (zdroje zajištěné
ve státním rozpočtu ve výši 1
mld Kč byly v průběhu roku posíleny
na 1,5 mld Kč, převážně z vratek
finančních zdrojů v oblasti bydlení;
prostředky byly použity na dokončení
objektů nezbytné základní technické
vybavenosti a na částečné řešení
nejnaléhavějších problémů
zejména při výstavbě objektů
základních škol a domů pro důchodce.
Kromě toho byla ze státního rozpočtu
provedena splátka státních dluhopisů
na KBV z předchozích let ve výši 1,4
mld Kč), - na individuální bytovou výstavbu
235 mil. Kč,
- na družstevní bytovou výstavbu 38 mil. Kč
(doplatky k poskytnutým zálohám na příspěvky
na DBV),
- na dotace Lidovým bytovým družstvům
40 mil. Kč,
- na vady v panelové výstavbě a na plynofikaci
(pro SČMBD) 95 mil. Kč.
Uplatněný systém účelového
čerpání investičních výdajů
především prostřednictvím individuálních,
ale i systémových dotací zavedl do procesu
investování ze státního rozpočtu
přísnou účelovost vynakládaných
finančních zdrojů. Svědčí
o tom skutečnost, že prostředky poskytované
na stavby formou individuálních dotací dosáhly
v roce 1993 výše 11,1 mld Kč, což představovalo
42,2% z celkových výdajů vynaložených
na investice ze státního rozpočtu. Tento
přístup se osvědčil jednak jako významný
prostředek regulování úrovně
rozestavěnosti, resp. rozsahu vázání
finančních prostředků v nedokončené
výstavbě a dále přispěl ke
zprůhlednění a zefektivnění
toků finančních prostředků
do prioritních investičních aktivit.
4. Zajišťování likvidity státního
rozpočtu
Zákon o České národní bance
neumožňuje krytí schodků státního
rozpočtu přímým úvěrem.
Krátkodobé schodky vyplývající
z dočasného nesouladu příjmů
a výdajů státního rozpočtu
v rámci jeho běžného hospodaření
byly proto v roce 1993 kryty dluhopisy s krátkou dobou
splatnosti, tj. státními pokladničními
poukázkami (SPP).
Tyto dluhopisy byly emitovány ve vyšším
objemu než byl nejvyšší předpokládaný
schodek státního rozpočtu, přičemž
nejvyšší zadlužení běžného
hospodaření je podle rozpočtových
pravidel limitováno částkou 16 mld Kč
nákupní ceny.
Potřeba krytí schodku emisemi SPP je zřejmá
z vývoje salda běžného hospodaření
státního rozpočtu v roce 1993:
Potřeba emise SPP se ukázala především
na počátku roku. Zejména v lednu se projevil
výpadek příjmů v souvislosti s pomalejším
náběhem nové daňové soustavy,
takže původně provedená emise SPP nepostačovala
ke krytí počátečního schodku
státního rozpočtu a bylo třeba objem
emisí zvýšit. Ke krytí schodku státního
rozpočtu na počátku roku byly realizovány
tyto emise státních pokladničních
poukázek:
S únorovou stabilizací hospodaření
souvisí přechod ke kreditním zůstatkům
hospodaření státního rozpočtu
(od 11. února) a následné ukončení
emisí.
Pokles salda hospodaření státního
rozpočtu na konci roku je každoročním
sezónním jevem a souvisí se zrychlenou realizací
rozpočtových výdajů ke konci roku.
Krytí debetních zůstatků státního
rozpočtu na konci roku 1993 bylo realizováno obchodováním
s pokladničními poukázkami z vlastního
portfolia ministerstva financí. Pokladniční
poukázky byly umisťovány na finančním
trhu pouze po dobu trvání schodku státního
rozpočtu, čímž byly minimalizovány
úrokové náklady na jeho krytí.
IV. HOSPODAŘENÍ STÁTNÍCH FONDŮ
Státní fond tržní regulace v zemědělství
Zdroji hospodaření státní`ho fondu
v roce 1993 byla vedle tržeb z prodeje zásob SFTR
z roku 1992 a z tržeb z prodeje výrobků intervenčně
nakoupených v roce 1993 také dotace ze státního
rozpočtu. Celková výše rozpočtované
dotace činila 3 000 mil. Kč, z toho pro zabezpečení
regulace trhu bylo určeno 2 99 3 mil. Kč a na činnost
správního aparátu Státního
fondu tržní regulace 7 mil. Kč. Ministerstvo
financí v průběhu roku 1993 postupně
uvolnilo prostředky na regulaci trhu ve výši
1 568 mil Kč. Prostředky byly uvolňovány
v závislosti na potřebě, jak vyplynula z
prováděných operací a z vývoje
ostatních příjmů fondu. Zbývajících
1 425 mil. Kč bylo ponecháno pro fond na účtu
zvláštních účelových prostředků
ve státních finančních aktivech, který
spravuje ministerstvo financí.
Spolu s příjmy ze zůstatku z roku 1992 a
dalšími příjmy disponoval fond s celkovými
prostředky ve výši 3 617 mil. Kč.
Státní fond tržní regulace v zemědělství
vynaložil v roce 1993 na regulaci trhu vybraných zemědělských
a potravinářských výrobků celkem
2 917 mil. Kč. Do regulace trhu pro rok 1993 byly zařazeny
mléko a mlékárenské výrobky,
jateční býci, jatečné jalovice,
hovězí maso a potravinářská
pšenice. V průběhu roku byla rozšířena
regulace trhu na jatečná prasata a byl podpořen
vývoz cukru, konzumních brambor a bramborového
škrobu.
Vedle nákladů spojených se subvencovanými
vývozy a intervenčními nákupy jednotlivých
zemědělských a potravinářských
komodit uhradil Státní fond tržní regulace
nesplacený úvěr za zrušený Federální
fond tržní regulace z roku 1992 ve výši
242 mil. Kč.
Na správní výdaje výkonného
aparátu bylo v roce 1993 vyčerpáno celkem
6 mil. Kč.
Celkový zůstatek fondu k 31. 12. 1993 dosáhl
694 mil. Kč.
Účetní uzávěrka Státního
fondu tržní regulace byla ověřena auditorem
a její výsledky byly doporučeny ke schválení.
Státní fond životního prostředí
Státní fond životního prostředí
je jedním z nástrojů státní
ekologické politiky. Byl zřízen zákonem
ČNR č. 388/1991 Sb. Správcem fondu je ministerstvo
životního prostředí a jeho činnost
je zajišťována prostřednictvím
kanceláře Fondu, kde bylo k 31. 12. 1993 zaměstnáno
34 pracovníků.
Příjmy fondu byly tvořeny poplatky za vypouštění
škodlivých látek do ovzduší, úplatami
za vypouštění odpadních vod, poplatky
za ukládání odpadů, odvody za odnětí
zemědělské půdy a úplatami
za odběry podzemní vody. Oproti schválenému
rozpočtu na rok 1993 byly příjmy nižší
o 674,3 mil. Kč a dosáhly výše 2 635,7
mil Kč. Nižší tvorbu zdrojů způsobily
zejména nižší poplatky za ukládání
odpadů, které zdaleka nedosáhly předpokládané
výše.
Ze Státního fondu životního prostředí
jsou poskytovány podpory na akce zlepšující
stav životního prostředí. Z celkových
výdajů ve výši 2 894,9 mil. Kč
byly poskytnuty podpory v oblasti ochrany vod ve výši
1 672,4 mil. Kč, na ochranu ovzduší 936,7 mil.
Kč, na ochranu půdy 45,3 mil. Kč a do oblasti
nakládání s odpady 214,2 mil. Kč.
Zůstatek fondu k 31. 12. 1993 činí 798,3
mil. Kč. Promítají se zde zejména
nerealizované výdaje z důvodu časového
posunu mez rozhodnutím o poskytnutí podpor a uzavřením
smluv.
I když není zákonem ČNR č. 388/1991
Sb. stanoveno provádění auditu účetní
uzávěrky fondu, budou výsledky hospodaření
roku 1993 auditorsky ověřeny do konce 2. čtvrtletí
1994.
Účast Státního fondu životního
prostředí na realizaci ekologických staveb
lze vyjádřit v ukazatelích odstranění
znečištění, jež by jinak nepříznivě
ovlivňovalo životní prostředí.
Celkový přínos staveb ukončených
v roce 1993 představuje snížení znečištění
v oblasti vodních toků ve výši 2 598
tun/rok vyjádřených biochemickou spotřebou
kyslíku za 5 let, to je 2,3% z celkového znečištění
v rámci ČR. Celkový přínos
staveb na snížení znečištění
ovzduší podporovaných Fondem, které
byly ukončeny v roce 1993, představuje snížení
o 2 198 tun/rok tuhých emisí, tj. 0,44% z celkového
znečištění v rámci celé
ČR.
Státní fond pro zúrodnění
půdy
Státní fond pro zúrodnění půdy
byl ustanoven zákonem ČNR č.77/ 1969 Sb.,
ve znění zákona ČNR č.175/
1982 Sb. jako nástroj k zachování a udržení
úrodnosti zemědělské půdy (včetně
technických zařízení - zejména
systému závlah).
Příjmy fondu ve výši 25,7 mil. Kč
byly tvořeny jednak poplatky za odvodnění
půd, dále ostatními příjmy
(příjmy ze splácení půjček,
vratkami nepřiznaných dotaci a příjmů
za odběr vody) aj. Významným zdrojem byl
zůstatek fondu z roku 1992 ve výši 51,9 mil.
Kč.
Výdaje fondu představují částku
ve výši 62,.5 mil. Kč a týkají
se z větší části výdajů
na investice (především na rozestavěné
akce) - cca 38% výdajů, na neinvestiční
výdaje (např. provoz nádrží a
základních toků, provoz čerpacích
odvodňovacích stanic, odškodnění
havarijních případů na základních
tocích) - cca 39%.
Účetní zůstatek fondu k 31. 12. 1993
činí 15,0 mil. Kč.
Ověření účetní závěrky
auditorem není zákonným opatřením
stanoveno a proto nebylo prováděno.
Státní fond kultury
Státní fond kultury České republiky
byl zřízen zákonem č. 239/1992 Sb.
s účinností od 1. 7. 1992. Koncem roku 1992
byl ČNR schválen statut fondu, byl proveden zápis
do obchodního rejstříku a u České
národní banky byl zřízen běžný
účet. Usnesením Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky č. 293 ze dne
9. prosince 1993 byla zvolena devítičlenná
Rada Státního fondu kultury ČR.
V průběhu roku 1993 pokračovalo Ministerstvo
kultury ČR jako správce tohoto fondu v konstrukci
ekonomických nástrojů, které by zajistily
dostatečné a pravidelné příjmy
a tím plnění poslání fondu.
Probíhaly práce na realizaci projektu on-line loterie
na podporu Státního fondu kultury. Povolení
k provozování loterie ARTLOTO bylo fondu uděleno
Ministerstvem financí ČR dne 25. 5. 1993. Za účelem
finančního zajištění loterie
byl získán od Komerční banky a.s.
střednědobý úvěr. Smlouva byla
uzavřena na 350 mil. Kč, s možností
čerpání do výše hmotné
záruky, které je fond schopen, t.j. do 280 mil.
Kč. Potřebné prostředky z úvěru
Komerční banky jsou převáděny
na běžný účet fondu u České
národní banky. Během roku 1993 bylo vyčerpáno
z úvěru 107 mil. Kč. Po získání
finančních prostředků byli zajištěni
provozovatelé loterie a byly uzavřeny smlouvy s
dodavateli vybavení a služeb.
Tento úvěr nelze považovat za vlastní
zdroj příslušející fondu a je
nutné ho považovat za ostatní příjem.
Jedinými vlasními příjmy fondu se
staly v roce 1993 úroky (329 tis.Kč) připsané
na účet Fondu u ČNB z prostředků,
které byly na tento účet přistaveny
z úvěru Komerční banky.
Z čerpaného úvěru byl zakoupen objekt
pro výpočetní centrálu a administrativu
on-line loterie, pořízena výpočetní
a kancelářská technika, na základě
příslušných obstaravatelských
smluv byla dána záloha na výdaje zprostředkovatelské
firmy.
Konečný zůstatek na běžném
účtu fondu u ČNB činil k 31. 12. 1993
3 074 tis. Kč.
Ověření účetní závěrky
provedl v souladu s auditorskými směrnicemi, vydanými
Komorou auditorů ČR ing. Pavel Novotný. Sestavení
účetní závěrky i vedení
účetnictví bylo shledáno v pořádku.
Státní fond na podporu a rozvoj české
kinematografie
Státní fond ČR na podporu a rozvoj české
kinematografie byl zřízen zákonem č.241/1992
Sb. s účinností od 1.7.1992. Koncem roku
1992 byl ČNR schválen jeho statut. Zápis
do obchodního rejstříku byl proveden 15.
9. 1993. Účet č.29720-001 /0710 u ČNB
byt zřízen v listopadu 1993, prakticky fungovat
začal však až od ledna 1994. Veškeré
prostředky proudící fondu (příplatek
1,- Kč ke vstupnému podle § 8 citovaného
zákona) byly v roce 1993 shromažďovány
na účtu Ministerstva kultury ČR č.
26016-2424-001 /0710 bývalé grantové komise,
na kterém se nacházel zbytek nevyčerpané
dotace ze státního rozpočtu na podporu tvorby
českých filmů a nekomerčních
aktivit ve výši 1 396 tis. Kč. Veškeré
prostředky zmíněného účtu,
tedy včetně zbytku dotace, byly převedeny
na nově zřízený účet
fondu. Usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky ze dne 9. července 1993 byla
zvolena rada Státního fondu ČR na podporu
a rozvoj české kinematografie.
Nejvydatnějším zdrojem fondu se v průběhu
roku 1993 projevil opět příplatek 1,- Kč
ke vstupnému do kin podle § 8 zákona č.
241/91 Sb. Ostatními příjmy se staly zůstatek
dotace ve výši 1 396 tis. Kč (dotace ze státního
rozpočtu poskytnutá v roce 1991 Ministerstvu kultury
ČR na podporu tvorby českých filmů
a nekomerčních aktivit), který Ministerstvo
kultury ČR v závěru roku 1993 převedlo
na fond a splátka půjčky poskytnutá
v minulém účetním období Filmovému
průmyslu ve výši 1 000 tis. Kč. Celkově
fond za rok 1993 vytvořil zdroje ve výši 23
234 tis. Kč.
Získané zdroje fondu byly v roce 1993 použity
ve výši 17 753 tis. Kč na dotování
výroby českého kinematografického
díla a na návratnou finanční výpomoc
na film Šakalí léta ve výši 2 000
tis. Kč.
Skutečně dosažené zdroje fondu jeví
značné rozdíly ve srovnání
s rozpočtem stanoveným na rok 1993. Důvodem
rozdílnosti se stal v prvé řadě při
sestavování rozpočtu nedostatek zkušeností
s chodem fondu a za druhé ve skutečnosti neodvedení
příspěvku 1,- Kč ke vstupnému
od některých pořadatelů ve výši
cca 15 mil. Kč.
Ověření účetní závěrky
v souladu s auditorskými směrnicemi vydanými
Komorou auditorů ČR provedl Ing. Pavel Hovorka.
Sestavení účetní závěrky
shledal auditor v pořádku, upozornil však na
skutečnost, že správce fondu nezajistil vedení
vlastního účetnictví fondu s potřebnou
vypovídací schopností, včetně
samostatně vedeného účtu u peněžního
ústavu a poukázal dále na neplnění
povinnosti včasného vyúčtování
částek složených žadateli o poskytnuti
prostředků fondu.
a) Zpráva o kontrolní činnosti ministerstva
financí a územních finančních
orgánů za rok 1993
b) Zpráva o účinnosti práce celních
orgánů v roce 1993
c) Zpráva o opatřeních v oblasti cen v roce
1993
a) ZPRÁVA O KONTROLNÍ ČINNOSTI MINISTERSTVA
FINANCÍ A ÚZEMNÍCH FINANČNÍCH
ORGÁNÙ ZA ROK 1993
Kontrolní orgány ministerstva financí se
v roce 1993 zaměřily na provádění
daňových revizí u velkých plátců
daně, na finanční revize a na finanční,
cenovou a devizovou kontrolu.
Podle dosažených výsledků bylo provedeno
celkem
- 58 finančních kontrol v rozpočtových
a příspěvkových organizacích,
při kterých bylo zjištěno neoprávněné
použití nebo zadržení prostředků
státního rozpočtu včetně penále
v celkové výši cca 215 mil. Kč,
- 263 finančních revizí u podnikatelských
subjektů. Snížení zisku, resp. zvýšení
vykázané ztráty bylo zjištěno
v celkové částce téměř
4,5 mld. Kč, neoprávněné použití
prostředků státního rozpočtu
v podnikatelské sféře bylo prokázáno
ve výši cca 153 mil. Kč,
- 614 cenových kontrol. Za porušení příslušných
ustanovení zákona o cenách a předpisů
souvisejících byly uloženy pokuty ve výši
asi 512 mil. Kč.
Při některých významných akcích,
zabezpečovaných ve spolupráci s odděleními
finančních revizí finančních
ředitelství např. ve Vítkovicích,
Chemopetrolu Litvínov, Škodě Plzeň a.s.,
bylo zjištěno řádově miliardové
ovlivnění daňového základu.
Při finančních revizích bylo zjišťováno
neoprávněné krácení příjmů,
zvyšování nákladů, jakož
i neoprávněné použití prostředků
státního rozpočtu.
Další závažné nedostatky, které
vedly k návrhům na uplatnění sankcí,
byly prokázány v oblasti účetnictví
(např. nevedení účetnictví,
neprovádění inventarizací, nedoložení
zápisů účetními doklady). Vzhledem
k velkému nárůstu počtu podniků
s majetkovou účastí zahraničních
osob byl zjišťován i transfer zisku do zahraničí.
V rámci cenových kontrol byla nejvýznamnější
kontrolní akcí plošně prováděná
kontrola věcně regulovaných cen tepelné
energie u výrobců a distributorů. Dále
byla provedena cenová kontrola maximálních
cen léků pro konečného spotřebitele
s uložením pokut ve výši 9 mil. Kč.
Z hlediska společenského významu byla důležitá
kontrola v masokombinátech v souvislosti s nárůstem
cen masa a masných výrobků, jakož i
cenová kontrola ve Škodě Mladá Boleslav
a.s. vykonán z důvodu dvojího zvýšení
cen v průběhu uplynulého roku.
V případě podezření z trestné
činnosti jsou podávány podněty orgánům
činným v trestním řízení.
Některá zjištění jsou využívána
pro potřeby Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Činnost územních finančních
orgánů v roce 1993 významně ovlivnila
nová daňová soustava s účinností
od 1. ledna. Nové daně a pokračující
vzestup ekonomických aktivit obyvatelstva přinesly
téměř 2 112 násobné zvýšení
počtu daňových subjektů (vzrostl z
cca 2 mil. na více než 5,1 mil.). Vysoká koncentrace
poplatníků v některých lokalitách
si vyžádala zřízení pěti
nových finančních úřadů,
čímž se zvýšil jejich počet
na 223.
Vzestup kontrolní činnosti finančních
úřadů v posledních třech letech
dokumentuje tento přehled:(v tis. Kč)
I částky 3,6 mld Kč v roce 1993 představují
doměrky 2.6 mld Kč a penále cca 1 mld Kč.
Mimoto byly poměřeny další doměrky
a penále z provedených revizí v celkové
částce 812 mil. Kč.
Nižší počet kontrol v uplynulém
roce a v důsledku toho i pokles doměrků ve
srovnání s rokem 1992 byl způsoben tím,
že se značně snížil pracovní
fond, který bylo možno využít pro provádění
kontrolní činnosti. Pracovníci finančních
úřadů byli mimořádně
zatíženi administrativními úkony vyvolanými
realizací nové daňové soustavy (např.
registrace daňových subjektů, zejména
daně z přidané hodnoty, vč. vydávání
osvědčení o registraci), zpracováním
obrovského množství podaných daňových
přiznání (u daně z nemovitosti podáno
2,5 mil.) a dále praktickým zvládáním
nových daňových zákonů a zákona
o správě daní a poplatků.
Přestože počet daňových kontrol
u poplatníků byl nižší. odhalily
finanční úřady při kontrolách
řadu nedostatků, které ovlivnily negativně
placení daní.
Značné doměrky byly předepsány
u odvodu ze zisku, daně z obratu a důchodové
daně, tj. u daní platných do konce roku 1992,
na něž byla v uplynulém roce kontrolní
činnost zaměřena. Nové daně
se kontrolovaly především při zániku
daňového subjektu, likvidaci a ukončení
činnosti. Běžně byly prováděny
u daně z přidané hodnoty, kde zdaňovacím
obdobím je měsíc.
Finanční úřady zjistily především
nedostatky v daňových přiznáních,
neoprávněné zvyšování
nákladů, zatajování příjmů,
nesprávnosti v časovém rozlišení
nákladů a výnosů, nesprávnosti
při odepisování hmotného investičního
majetku, nákupy a prodeje zboží bez daně
z obratu. Zároveň byly zjišťovány
nedostatky ve vedení účetnictví a
nedostatky v průkaznosti účetních
dokladů.
Velmi nebezpečným jevem je zadržení
(neodvedení) odběrateli vyfakturované, popř.
poplatníkovi sražené daně. Řada
subjektů neplní své daňové
povinnosti v důsledku platební neschopnosti, vlivem
výrobních a odbytových potíží,
vlivem chybného propočtu výše daňové
povinnosti, eventuálně nedostatečnou kázní
v plnění daňových povinností.
Některé osoby provozují činnosti,
které jsou v rozporu s obecně závaznými
právními předpisy nebo se pohybují
na hranici zákona (např. veksl, skořápky,
prostituce), a dosahují při nich značných
příjmů. Tyto příjmy nepřiznávají
ke zdanění a územní finanční
orgány jim je prokazují obtížně.
Existuje tak fakticky celá skupina obyvatelstva, která
dosahuje značných nezdaněných příjmů.
Zatím se nepodařilo najít účinné
nástroje, pomocí nichž by bylo možno příjmy
této skupiny obyvatel zdanit. To negativně ovlivňuje
právní vědomí ostatních poplatníků.
Značná část uvedených nedostatků
byla oznámena orgánům činným
v trestním řízení pro podezření
z trestného činu.
Stále intenzivněji se rozvíjela spolupráce
zejména s celními orgány. Z podnětu
ministerstva financí byly prováděny společné
cílené kontroly tam, kde byly předpokládány
největší daňové úniky
(rozkrytí původu zboží u cigaret a lihovin,
daňové úniky na burzách a tržištích
a na zelené hranici). Ministerstvo financí a územní
finanční orgány organizují a vyžadují
součinnost i ostatních orgánů státní
správy, zejména policie, celní správy,
obecních úřadů, obchodních
inspekcí a živnostenských úřadů
při předcházení daňovým
únikům. Ve spolupráci s těmito orgány
státní správy byly zajišťovány
společné akce zaměřené na odhalování
a postihování protiprávního jednání
obyvatelstva (např. stánkařů, prodavačů
v tržnicích a na burzách).
Poznatky ze zavádění nové daňové
soustavy
Zavedení nové daňové soustavy se přes
počáteční potíže podařilo
zvládnout, a to jak na územních finančních
orgánech, tak v podnikatelské sféře.
Problémy se soustředily především
do těchto oblastí:
- pozdní publikace daňových zákonů
a dalších předpisů a jejich průběžný
vývoj a upřesňování. Postrádána
jsou úplná znění jednotlivých
zákonů ve Sbírce zákonů. Přes
několik novel jsou daňové zákony neprovázané
a dávají možnost realizovat nezdaněné
příjmy,
- nedostatečná informovanost veřejnosti o
novelách v celostátních sdělovacích
prostředcích,
- pozdní vydávání tiskopisů,
- v důsledku daňových novel byly nezbytné
změny již zpracovaných programů výpočetní
techniky, pro některé daně programy nebyly.
Údaje o platbách a předpisech byly v průběhu
roku zpracovávány se zpožděním
několika měsíců, došlo ke komplikacím
při vymáhání daní, při
vracení nadměrných odpočtů
na DPH a převodech prostředků do rozpočtu
obcí,
- nevhodné stanovení zálohové povinnosti
podle skutečnosti minulého období se odrazilo
v množství žádostí o stanovení
záloh jiným způsobem,
- neúměrně narostl počet plateb v
hotovosti. Jsou placeny statisícové částky,
vznikají problémy s vybavením pokladen a
odvozem peněz do banky,
- firmy se zahraniční majetkovou účastí
se často u finančních úřadů
neregistrují nebo neoznamují svůj zánik,
daň neodvedou a opustí území republiky
(Vietnamci, Číňané, Jugoslávci).
Firma bývá přihlášena na neexistující
adrese, případně několik firem uvádí
shodnou adresu a na výzvy finančních úřadů
nereagují,
- výrazně vzrostla správní činnost
na úkor kontrolní a vyhledávací činnosti.
b) ZPRÁVA O ÚČINNOSTI PRÁCE
CELNÍCH ORGÁNŮ V ROCE 1993
I. Základní údaje o výsledcích
činnosti celní správy v roce 1993
V souvislosti se zánikem ČSFR, vznikem samostatné
České republiky a v návaznosti na nový
celní zákon č.13/1993 Sb. řešily
celní orgány ČR v roce 1993 řadu nových
úkolů, které výrazně ovlivnily
účinnost celní kontroly.
Pohraniční a vnitrozemské celní úřady
zabezpečovaly nové úkoly a změny v
provádění celního dohledu a organizaci
výkonu služby v podmínkách výrazně
zvýšeného pracovního zatížení.
Mimořádný vliv na plnění jednotlivých
úkolů měl vznik státní a celní
hranice se Slovenskou republikou. To se odrazilo nejen v činnosti
těch OCÚ, které rozvinutí činnosti
celních orgánů na tomto úseku státních
hranic zabezpečovaly, ale i v činnosti dalších
OCÚ a CÚ. které pomáhaly personálně
řešit složitou situaci při provádění
celního dohledu a výkonu služby na nově
vytvářených útvarech. Vznik nové
celní hranice, s ohledem na objem výměny
zboží mezi ČR a SR, se výrazně
projevil na pracovním zatížení zejména
vnitrozemských celních úřadů
v celé ČR.
II. Porušování celních předpisů
Při provádění celního dohledu
celní úřady v roce 1993 zjistily 31 374 celních
přestupků. Je to o cca 10,5% více než
v roce 1992, kdy bylo zjištěno 29 845 celních
přestupků.
Celková hodnota zboží, které bylo předmětem
celních přestupků činila 658,2 mil.
Kč. Ve srovnání s rokem 1992 se hodnota zboží
zvýšila téměř o 97% (v roce 1992
činila cca 334,5 mil. Kč).
Právnické osoby se dopustily 3 545 celních
deliktů v celkové hodnotě 1 037 mil. Kč,
za které byly uloženy pokuty v celkové výši
11,4 mil. Kč.
Dále bylo zjištěno celkem 4 981 devizových
přestupků (o 51% méně než v r.
1992) v celkové hodnotě 21,3 mil. Kč (o 51%
méně než v r.1992). Pokuty za celní
a devizové přestupky činily celkem 17,6 mil.
Kč.
Celní stanice při provádění
celního dohledu v celním pohraničním
pásmu přenesly činnost s cílem dosažení
větší účinnosti při odhalování
porušování celních předpisů
z těsné blízkosti státní hranice
více do vnitrozemí a od.halily zboží,
které uniklo celnímu dohledu v hodnotě téměř
160 mil. Kč (zejména cigarety, alkohol, elektronika,
textil, zboží starožitného charakteru,
osobní automobily). Za porušení celních
předpisů byly uloženy pokuty v hodnotě
4,4 mil. Kč.
III. Celní, daňové a ostatní příjmy
celní správy
Celkové příjmy z činnosti celní
správy, vybrané v roce 1993 činily 93 064
717 tis. Kč, z toho:
- příjmy rozpočtové organizace 252
118 tisíc Kč
z toho: - pokuty v přestupkovém řízení od obyvatelstva 17 562 tisíc Kč
- pokuty od právnických osob za celní delikty
11 377 tisíc Kč
- daň z přidané hodnoty 69 665 231 tisíc
Kč
- silniční daň 71 474 tisíc Kč
- spotřební daň 6 686 420 tisíc Kč
- clo 15 122 322 tisíc Kč
- dovozní přirážka (vyměřena
v předcházejícím období a vybraná
v r. 1993) 1 267 152 tisíc Kč
- vyrovnávací dávky při dovozu (85
596 tisíc Kč).
Nedoplatky pohledávek vyměřeného cla
v roce 1993 činily celkově 763 516 tis. Kč.
V průběhu roku 1993 byly celní orgány
nuceny též provádět nezbytné
kroky směřující k vymáhání
neuhrazených pohledávek, uplatnit celní zástavní
právo, případně i prodat zajištěné
zboží na úhradu cla a daní:
- výzva k úhradě dlužného cla
a daní byla uplatněna celkem v 47 338 případech
v celkové hodnotě zboží 3 191 228 tis.
Kč. Úspěšnost představuje celkem
1 786 877 tis. Kč, tj. 55,99%;
- přikázání pohledávky peněžnímu
ústavu bylo uplatněno v 8 375 případech,
hodnota zboží celkem 501 900 tis. Kč, úspěšnost
celkem 246 228 tis. Kč, tj. 49,07%;
- výkon rozhodnutí správní cestou
byl uplatněn v 183 případech v celkové
hodnotě zboží 12 247 tis. Kč. Úspěšnost
v těchto případech činila celkem 107
tis. Kč, tj. 0,87%;
- výkon rozhodnutí správní cestou
byl uplatněn celkově v 899 případech,
v celkové hodnotě zboží 154 433 tis.
Kč. Úspěšnost při výkonu
rozhodnutí správní cestou byla celkem 70
824 tis. Kč, tj. 45,86%;
- celní zástavní právo bylo uplatněno
v r. 1993 celkem ve 144 případech v celkové
hodnotě zboží 61 869 tis. Kč. Úspěšnost
v případech uplatnění celního
zástavního práva činila celkem 35
364 tis. Kč, tj. 57,15%.
- prodej zboží na úhradu celního dluhu
byl uplatněn v 6 případech v hodnotě
zboží 197 tis. Kč.