c) ZPRÁVA O OPATŘENÍCH V OBLASTI CEN
V ROCE 1993
Jedním z kroků ekonomické reformy byla cenová
liberalizace, realizovaná k 1. 1. 1991. K tomuto datu byly
uvolněny dříve státem řízené
ceny u téměř 85% hrubého domácího
produktu. V dalších letech pokračovala deregulační
opatření tak, že koncem roku 1993 bylo regulováno
již jen přibližně 5% hrubého domácího
produktu realizovaného zejména ve vysoce monopolizovaných
a síťově organizovaných odvětvích
(např. odvětví paliv, elektrické energie,
zdravotnictví, vnitrostátní dopravy ap.).
Česká republika se tak řadí k zemím
s vysoce liberální cenovou politikou.
Cenová regulace se uskutečňuje formou maximálních
cen stanovených ministerstvem financí, případně
u vybraných položek stanovených okresními
úřady a obcemi (např. tepelná energie,
městská a místní doprava), nebo maximálních
cen stanovených podle zvláštních předpisů
(nájemné, oceňování nemovitostí),
dále formou minimálních cen zemědělských
výrobků určených pro státní
intervenční nákupy a formou věcného
usměrňování cen (např. vodné
a stočné), u nichž se stát orientuje
na kontrolu ekonomicky oprávněných nákladů
a zisku.
Seznam zboží s regulovanými cenami je vydáván
výměrem ministerstva financí, který
se každý rok aktualizuje o změny uskutečněné
v průběhu uplynulého roku (výměry
MF ČR č. 01/93 až č. 015/93).
Zrněny regulovaných cen jsou uskutečňovány
jednorázově, s určitým zpožděním
za skutečným vývojem nákladů,
s ohledem na potřeby restrukturalizace a privatizace v
příslušném odvětví, snižování
přímých dotací, likvidaci přerozdělování
v cenách a na vyrovnání některých
přetrvávajících deformovaných
cenových relací.
V roce 1993 byla v cenové regulaci realizována
následující zásadnější
opatření:
V souladu s novou daňovou soustavou byly k 1. 1. 1993 všechny
regulované položky, s výjimkou zdravotnických
výrobků a výkonů osobní železniční
dopravy, upraveny o daň z přidané hodnoty.
Pevná paliva
K 1. 1. 1993 byly maximální ceny černého
uhlí briket a koksu dodávané obyvatelstvu
zvýšeny celkem o 15%, zatímco ceny dodávek
pro ostatní odběratele byly deregulovány.
Rovněž ke stejnému datu byly zvýšeny
maximální ceny hnědého uhlí
a lignitu dodávané obyvatelstvu celkem o 15%,
pro výrobní spotřebu o 20% a ceny dodávek
určených elektrárnám byly deregulovány.
Tepelná energie (dodávky určené
pro vytápění a přípravu teplé
vody)
Od 1. 1. 1993 byl pro regulaci cen tepelné energie zaveden
nový mechanismus, kterým státní dotace
k cenám tepelné energie získávají
vlastníci objektů, u nichž dochází
ke konečné spotřebě tepelné
energie. Do konce roku 1992 byli příjemci státních
dotací výrobci tepla. Maximální ceny
dodávek pro obyvatelstvo se zvýšily přibližně
o 12% a dodávky určené ostatním odběratelům
byly převedeny do režimu věcného usměrňování
cen.
Na základě výsledků prověrek
a doporučení porady ekonomických ministrů
byla k 1. 9. zpřesněna regulace věcného
usměrňování cen. Byly specifikovány
náklady, které nelze zahnout do cen dodávek
tepelné energie vůbec, a které pouze zčásti.
Další zpřesnění věcného
usměrňování cen, upravující
způsob promítání sankcí za
nesplnění podmínek při provádění
měřících a regulačních
zařízení, bylo realizováno k 1. 11.
Pohonné hmoty
Od 1. 4. byly ministerstvem financí stanoveny maximální
ceny automobilových benzinů prodávaných
konečnému spotřebiteli ve výši
18,50 Kč/1 litr Speciálu 91C, 19,50 Kč/1
litr Super 96 C a 18,50 Kč/1 litr Naturalu 95 D. Zablokovala
se tak snaha s.p. Benziny využít svého dominantního
postavení na trhu ke zvýšení cen benzinů
prodávaných u čerpacích stanic bez
řádného zdůvodnění.
Po vyhodnocení ekonomických podmínek spojených
s odbytem automobilových benzinů a se záměrem
přiblížit podíl odbytových přirážek
v cenách úrovni obvyklé ve vyspělých
státech, byly stanovené maximální
ceny zvýšeny k 1. 7. o 0,30 Kč/1 litr.
Dodávky vody pitné a užitkové a voda
odvedená (vodné a stočné)
S účinností od 15. 5. byl uplatněn
obecný systém věcného usměrňování
cen vodného a stočného jak pro domácnosti,
které zůstaly nižší, tak pro ostatní
odběratele.
Zdravotnické výrobky a výkony
Od 1. 1. byly zvýšeny maximální ceny
farmaceutických výrobků od výrobců
cca o 17%, protetických o 26% a brýlových
o cca 22%.
K 1. 4. byly úhrady zdravotních výkonů
vyžádaných příslušnými
orgány státní správy (prohlídky
branců, poskytování zdravotní péče
cizincům a zahraničním studentům,
zdravotní péče pro potřeby sociálního
zabezpečení, zaměstnanosti a civilní
služby) a hrazených z prostředků státního
rozpočtu zařazeny do regulace maximálními
cenami. Zvýšením maximálních
cen zdravotnických výrobků k 1. 7. v průměru
o I až 2% se reagovalo zejména na zavedení
cel při dovozu tohoto sortimentu.
Nákladní doprava železniční
K 1. 4. byly zvýšeny maximální ceny
nákladní železniční dopravy o
cca 26%.
Vzhledem k vytvoření dostatečného
konkurenčního prostředí mezi jednotlivými
druhy nákladní dopravy, byly od 1. 9, ceny výkonů
železniční nákladní dopravy,
resp. přepravy, zcela deregulovány, což se
odrazilo ve zvýšení cen těchto výkonů
o cca 10%. Regulována zůstala cena za použití
(pronájem) dopravní cesty.
Osobní doprava
V železniční a pravidelné autobusové
dopravě byla od 1. 1. zrušena kategorie dělnického
jízdného.
K 1. 4. se zvýšila cenová úroveň
maximálních cen pravidelné autobusové
dopravy cca o 10%. K 1. 9. došlo ke zvýšení
maximálních cen obyčejného jízdného
o cca 10%, jízdného pro tělesně postižené
občany o cca 40% a žákovského jízdného
o cca 100%, rovněž o 100% byly zvýšeny
maximální ceny žákovského jízdného
železniční osobní dopravě.
K 15. 10. se snížila v autobusové i železniční
dopravě věková hranice padesátiprocentní
slevy žákovského jízdného ze
16 na 55 let.
K 23. 5. byla zrušena regulace maximálních
cen za lůžka a lehátka, regulace příplatků
vlaků s vyšší kvalitou přepravy
Inter City a úpravou podmínek v železniční
osobní dopravě se zrušily, ve prospěch
cestujících, povinně místenkové
vlaky.
Výkony spojů
S účinností od 1. 10. se zvýšily
maximální ceny telekomunikačních
výkonů v průměru o 15%, z toho
telefonního provozu o cca 25%, telegrafního
provozu o cca 104% a ceny služeb dálnopisu o cca
7%. Naopak ke snížení maximálních
cen došlo u pronájmu telekomunikačních
vedení a okruhů o cca 20%. Ke stejnému
datu se zvýšily maximální ceny radiokomunikačních
výkonů v průměru o 22,2%.
Nájemné
Vyhláškou MF ČR č. 176/1993 Sb.,
o nájemném z bytu a úhradě za plnění
poskytovaná s užíváním bytu se
k 1. 7. z regulace maximálními cenami uvolnilo nájemné
sjednávané s novými nájemci při
uzavíraní zcela nových nájemních
smluv z bytů v rodinných domech, nájemné
pro cizince a nájemné v nových bytech postavených
ze soukromých investic bez účasti veřejných
prostředků. Bylo zavedeno věcné usměrňování
nájemného z bytů, na jejichž výstavbě,
rekonstrukci nebo modernizaci, povolené po 30. 6. 1993,
se podílejí veřejné prostředky.
Voda povrchová
Ceny vody povrchové byly s účinností
od 1. 1. přeřazeny z regulace formou maximálních
cen do věcného usměrňování
cen.
Cenová regulace v působnosti okresních
úřadů
Od 1. 1. byla z cenové regulace v působnosti okresních
úřadů a obcí formou maximálních
cen vypuštěna položka vnější
úpravy měst a obcí (čištění
ulic odvoz odpadků a fekálií stanovené
okresními úřady.
Minimální ceny
V průběhu roku byly upravovány na základě
požadavků Státního fondu tržní
regulace minimální ceny jatečných
býků, prasat, jalovic, syrového kravského
mléka a konzumních brambor, které byly určeny
pro státní intervenční nákupy
v rámci regulace trhu některými produkty
rostlinné a živočišné výroby.
Příloha č. 1
Zpráva o stavu a vývoji státních
finančních aktiv a pasiv
Příloha č. 2
Závěrečné účty státních
fondů za rok 1993
Příloha č. 3
Výsledky hospodařeni rozpočtů okresních
úřadů a obci za rok 1993
Příloha 1 |
A. Základní tendence vývoje státních
finančních aktiv a pasiv
Rozsah státních finančních aktiv a
pasiv České republiky se k 1. 1. 1993 výrazně
zvýšil a rozšířil jednak o položky
převzaté od zaniklé čs. federace (na
základě zákona o dělení majetku
ČSFR č. 541/1992 Sb. a navazujících
dílčích dohod mezi vládami, resp.
ministerstvy financí ČR a SR). jednak o položky
stání povahy převzaté z bilance ČSOB
(na základě dohod schválených usnesením
vlády ČR č. 751 z 23. 12. 1992). Podrobně
byla tato transformace komentována v materiálu "Přehled
státních finančních aktiv a pasív
České republiky podle účtů
a položek k 1. 1. 1993" předloženém
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR
na základě jejího usnesení č.
129 z 9. schůze konané dne 20. 5. 1993.
Vývoj státních finančních aktiv
a pasív od 1. 1. do konce roku 1993 charakterizují
následující údaje:
v mld Kč |
Prostředky státu na účtech u České národní banky | 24,7 | 28,4 | +3,7 |
z toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 21,7 | 24,0 | +2,3 |
Vládní pohledávky vůči zahraničí | 101,7 | 106,0 | +4,3 |
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | 63,6 | 64,2 | +0,6 |
Pohledávky z clearingu se Slovenskem | - | 4,2 | +4,2 |
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností | 3,9 | 5,4 | +1,5 |
Směnky tuzemských společností v držbě státu | - | 5,5 | +5,5 |
Pohledávky z návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | 7,1 | 6,5 | -0,6 |
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | 0,1 | 0,4 | +0,3 |
Státní finanční aktiva celkem | 201,1 | 220,6 | +19,5 |
Závazky státu u České národní banky | 58,0 | 43,4 | -14,6 |
Závazky státu komerčních banky | 17,7 | 6,5 | -11,2 |
Vládní závazky vůči zahraničí | 21,7 | 24,4 | +2,7 |
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | 49,6 | 47,3 | -2,3 |
Závazky z emise státních cenných papírů | 15,8 | 37,2 | +21,4 |
Státní finanční pasíva celkem | 162,8 | 158,8 | -4,0 |
Saldo státních finančních aktiv a pasív | 38,3 | 61,8 | +23,5 |
z toho: pozice vůči bankovní soustavě | -51,0 | -21,5 | +29,5 |
pozice vůči zahraničí | 96,9 | 105,9 | +9,0 |
pozice ostatní | -7,6 | 22,6 | -15,0 |
Je zřejmé, že věřitelská
finančně majetková pozice České
republiky se za rok 1993 výrazně zvýšila.
Rozhodující vliv mělo snížení
čisté zadluženosti státu vůči
tuzemským bankám (dané saldem prostředků
na bankovních účtech a přímých
-závazků státu u bank), které bylo
z části realizováno na vrub zvýšené
emise státních cenných papírů,
z nichž podstatnou část (podle odhadu MF více
než 90%) drží ve svém portfoliu banky.
Na straně státních finančních
aktiv vykázaly největší vzrůst
relativně málo likvidní a bonitní
pohledávky státu vůči zahraničí
i některých tuzemským subjektům. Zvýšení
stavu vládních pohledávek vůči
zahraničí, které tvoří cca
50% z celkového stavu státních finančních
aktiv, bylo ovlivněno zejména vyúčtováním
připsaných úroků a rozdílů
ze změn kursů (celkem o 8.1 mld Kč). Převýšení
splátek vládních úvěrů
nad jejich čerpáním (celkem o 3,8 mld Kč)
se týkalo zejména plynárenských integračních
akcí, vázly však splátky vládních
úvěrů v konvertibilních měnách
a nebylo dosaženo předpokládaného objemu
čistého inkasa z deblokací (plnění
jen na 86.7%).
Proti předpokladům se též zvýšil
stav převzatých pohledávek od ČSOB
v nesměnitelných měnách, což
mělo negativní dopad na státní rozpočet
ve výši 643 mil. Kč. Nárůst pohledávek
z clearingového platebního styku se Slovenskem,
zavedeného pro měnové odluce. vedl na konci
roku 1993 k překročení dohodnutého
mezního úvěru (o 38.9 mil. ECU) a k následné
úhradě ze slovenské strany, která
jednorázově snížila českou věřitelskou
pozici vůči Slovensku z 5,5 mld Kč na 4,2
mld Kč.
Navýšení majetkových účastí
státu u mezinárodních bank v celkové
částce 583 mil. Kč se týkalo vládou
schválených splátek podílu ČR
na kapitálu EBOR. IBRD, IFC a IDA. Nejvýznamnější
změnou ve struktuře majetkových účastí
státu u tuzemských společností bylo
navýšení akciového kapitálu ČSOB
v celkové výši 4 044 mil. Kč (s podílem
MF ČR ve výši 1 mld Kč), k němuž
došlo v rámci II. fáze transformace ČSOB
na základě usnesení vlády ČR
č. 689/93.
Problematika dlužných odvodů ziskového
salda rozdílů z přepočtu devizových
aktiv a pasiv bývalých OZO podle zákona FS
č. 499/90 Sb. byla v případě a.s.
Škodaexport řešena vystavením směnek
na částku 5 453,7 mil. Kč. Směnky
v držbě MF ČR jsou však splatné
až k 31. 12. 2003 a bez předchozího souhlasu
Škodaexportu nepřevoditelné na jiného
majitele. V krátkodobé perspektivě za nedobytné
je možno považovat též pohledávky
státu z realizovaných záruk, které
v roce 1993 vzrostly z 1,1 mld Kč na 1,9 mld. Kč.
Zvýšení prostředků státních
finančních aktiv na účtech u České
národní banky o 3,7 mld Kč se z více
než 62% týkalo účelových prostředků
z půjček vlády na podporu platební
bilance, které jsou na příslušných
účtech vázány s určením
k použití na splátky jistiny vládních
zahraničních závazků od roku 1997.
Zbývající nárůst prostředků
na účtech SFA o 1,4 mld Kč byl ovlivněn
různými příjmovými a výdajovými
operacemi, z nichž převážná část
probíhala na účtech k uspořádání
kreditních úroků z prostředků
státu a výdajů na dluhovou službu státního
dluhu.
Na straně státních finančních
pasiv se projevily důsledky nastoupené vládní
politiky stabilizace střednědobého a dlouhodobého
státního dluhu, které bylo při mírném
růstu zahraničního zadlužení
(o 0,7 mld Kč) dosaženo snížením
vnitřního zadlužení o stejnou částku.
Růstem emisí státních dluhopisů
(vč. revolvingu státních pokladničních
poukázek) se podařilo snížit přímé
závazky státu vůči tuzemským
bankám o více než 25 mld Kč a dosáhnout
tak i úspor v úhradách debetních úroků.
Příznivý vývoj rozpočtového
hospodaření vedl k tomu, že po převážnou
část roku nebylo potřeba emitovat SPP na
krytí rozpočtových schodků.
B. Podrobná charakteristika vývoje státních
finančních aktiv a pasiv
Na straně státních finančních
aktiv je podrobnější hodnocení vývoje
v roce 1993 zaměřeno na následující
úseky:
- operace na účtech státních finančních
aktiv u ČNB - státní finanční
aktiva vůči zahraničí
- majetkové účasti státu u tuzemských
společností a směnky tuzemských společností
v držbě státu
- návratné finanční výpomoci
a státní záruky za bankovní úvěry.
Na straně státních finančních
pasív je zhodnocen vývoj státní
zadluženosti s členěním na:
- vnitřní státní dluh
- zahraniční státní dluh.
1. Operace na účtech státních
finančních aktiv
Vývoj státních finančních aktiv
ve formě depozit uložených v současné
době pouze na účtech u České
národní banky charakterizuje následující
tabulka:
1. Účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | 21 659 | 2 327 | 0 | 0 | 23 986 |
v tom: zápůjčky SAL | 6 213 | 2 327 | - | - | 8 540 |
z půjčky od ES | 8 920 | - | - | - | 8 920 |
z půjček od G-24 | 6 526 | - | - | - | 6 526 |
2. Prostředky na uspořádacích účtech SFA | 1 066 | 24 686 | -23 783 | -152 | 1 817 |
v tom: operativní účet | 152 | 3 491 | -3 491 | -152 | 0 |
umořovací účet | - | 13 480 | -11 837 | -1 001 | 642 |
účet pro úhrady majetkové újmy a splátek CDZ | - | 7 448 | -6 410 | - | 1 038 |
ostatní uspořádací účty | 914 | 267 | -2 045 | 1 001 | 137 |
3. Bankovní účty charakteru rezerv a ostatní | 2 019 | 2 036 | -1 631 | 152 | 2 576 |
v tom: státní finanční rezervy | 601 | - | - | - | 601 |
rezerva na rizika z poskytnutých VÚ | 854 | - | -854 | - | 0 |
zvláštní účelové prostředky | 93 | 1 849 | -671 | 268 | 1 539 |
ostatní účty | 471 | 187 | -106 | -116 | 436 |
Prostředky SFA na účtech u ČNB celkem | 24 744 | 29 049 | -25 414 | 0 | 28 379 |
Objemově největší část
operací probíhala na účtech k uspořádání
kreditních úroků z prostředků
státu a výdajů na dluhovou službu státního
dluhu. Na umořovací účet zřízený
v únoru 1993 k uspořádání rozpočtových
výdajů na dluhovou službu bylo v průběhu
roku převedeno z kapitoly Všeobecná pokladní
správa 13,1 mld Kč, což pokrylo rozhodující
část potřeb dluhové služby. Část
těchto potřeb v rozsahu 1,2 mld Kč byla na
počátku roku profinancována bezprostředně
z kapitoly VPS.
Výsledný zůstatek umořovacího
účtu ve výši 642 mil. Kč převáděných
do roku 1994 představuje výnosy nad pari, z narostlých
úroků apod., které byly inkasovány
z uskutečněných emisí státních
dluhopisů na komplexní bytovou výstavbu a
na schodek rozpočtu ČR z roku 1991. Kromě
toho z částky 200 mil. Kč vyčleněné
v roce 1992 k úhradám odměn za služby
při umisťování státních
dluhopisů na rozpočtový schodek roku 1991
bylo v roce 1993 vyčerpány jen 46,5 mil. Kč
a zbytek ve výši 153,5 mil. Kč byl vypořádán
s výdajovým účtem kapitoly VPS.
Obdobným mechanismem jako rozpočtové úhrady
dluhové služby probíhaly i úhrady z
prostředků Fondu národního majetku.
Na účet pro úhrady majetkové újmy
peněžních ústavů a splátek
státní zadluženosti z titulu CDZ byly v průběhu
roku převedeny prostředky v celkové výši
7,4 mld Kč, z nichž bylo použito 6,4 mld Kč.
Úspory ve výši 1 038 mil. Kč bylo dosaženy
na úhradách zadluženosti CDZ (komentováno
v jiné části této právy).
Na operativním účtě byly v roce 1993
vyúčtovány kreditní úroky z
prostředků státních finančních
aktiv u ČNB v celkové částce 3,5 mld
Kč, které ve stejné částce
byly převedeny do příjmů státního
rozpočtu.
Kromě operací na výše uvedených
účtech byly za rok 1993 ve prospěch účtů
státních finančních aktiv u ČNB
inkasovány zejména korunové prostředky
získané z prodeje deviz při čerpání
zahraniční půjčky SAL ve výši
2,3 mld Kč, vratky nepoužitých prostředků
na krytí rozdílů v ocenění
OPT Tuzex ve výši 273 mil. Kč, vratky prostředků
z emisí státních dluhopisů na KBV
nepoužitých na financování a výnosy
z prodeje komerčních objektů KBV ve výši
161 mil. Kč, odvody kursových zisků z přepočtu
DAP bývalých OZO ve výši 115 mil. Kč,
prostředky ze zrušených depozitních
účtů mimo SFA ve výši 90 mil.
Kč a některé další drobné
příjmy v celkové částce nepřesahující
86 mil. Kč.
Dočasně byla na účet zvláštních
účelových prostředků SFA převedena
ze státního rozpočtu část prostředků
na dotace do Fondu tržní regulace v zemědělství
ve výši 1 425 mil. Kč. Tato operace byla vyvolána
podstatně nižší potřebou tohoto
státního fondu na financování v roce
1993. Prostředky budou postupně uvolňovány
podle potřeb. Obdobně bylo na uvedený účet
dočasně převedeno 49 mil. Kč určených
k dofinancování čistírny odpadních
vod VCHZ Synthesia Pardubice.
Na vrub účtů státních finančních
aktiv u ČNB se kromě operací na účtech
k uspořádání výdajů
na dluhovou službu a příjmů z kreditního
zúročení prostředků státu
uskutečnily zejména následující
výdajové operace:
v mil. Kč |
- úhrada účasti MF ČR na navýšení akciového kapitálu ČSOB | 1 000 |
- úhrada potřeb komplexní bytové výstavby využitím vratek nepoužitých prostředků z výnosů emisí státních dluhopisů na KBV | 480 |
- úhrada splátek podílu ČR na kapitálu EBOR, IBRD, IFC a IDA | 319 |
- úhrada zabezpečení nákladních registrů a informačních systémů rozpočtu, daňové a celní správy | 200 |
- realizace státní záruky za úvěr a.s. Mitas | 48 |
- úhrady na podporu konverze zbrojní výroby (vč.odkupu nepoužitelných zásob a základních prostředků) | 34 |
- ostatní úhrady (za škody sovětských vojsk, z vypořádání majetku býv. ÚV NF, z neoprávněně obdržených splátek úvěru Irák, na odměny dovozcům a auditorům při čerpání půjčky SAL aj.) | 30 |
Celkem | 2 111 |
2. Státní finanční aktiva vůči
zahraničí
Ve struktuře položek státních finančních
aktiv České republiky připadá od roku
1993 největší podíl (cca 50%) na vládní
pohledávky vůči zahraničí.
Zvýšení stavu vládních pohledávek
o 4,3 mld Kč bylo v roce 1993 ovlivněno zejména
vyúčtováním připsaných
úroků a rozdílů ze změn kurzů.
Operace finančně dopadající do příjmů
a výdajů státního rozpočtu
měly na vývoj stavu vládních pohledávek
vliv opačný, splátky vládních
úvěrů převýšily jejich
čerpání o 3,8 mld Kč.
v mil. Kč |
+ zvýšení stavu - snížení stavu | ||||
Stav k 1. 1. 1993 | 101 666 | 52 295 | 17 205 | 32 166 |
Čerpání vládních úvěrů financované ze státního rozpočtu | +1 255 | +736 | +519 | - |
Vyúčtování připsaných úroků | +4 401 | +3 070 | +410 | +921 |
Splátky vládních úvěrů ve prospěch příjmů státního rozpočtu | -5 066 | -3 111 | -1 189 | -766 |
v tom: splátky jistiny | -3 148 | -3 078 | -12 | -58 |
splátky úroků | -104 | -33 | -38 | -33 |
splátky v rámci deblokací | -1 814 | - | -1 139 | -675 |
Vyúčtované kursové rozdíly z vládních úvěrů a jiné | +-3 704 | +1 539 | +961 | + 1 204 |
z toho: účtované kursové rozdíl | +3 721 | +1 536 | +982 | +1 203 |
Stav k 31. 12. 1993 | 105 960 | 54 529 | 17 906 | 33 525 |
Uskutečněné splátky u civilních
vládních pohledávek v nekonvertibilních
měnách se týkaly zejména vládního
úvěru na plynárenské VIA (2,6 mld.
Kč) a vládního úvěru poskytnutého
Vietnamu (0,4 mld. Kč). Čerpání vládních
úměrů v nekonvertibilních měnách
se týkalo též zejména plynárenských
VIA (0,7 mld. Kč). V konvertibilních měnách
se čerpání uskutečnilo pouze u civilních
vládních úvěrů, kde došlo
k překročení celoročního limitu
(o 21,6%), které se převážně
týkalo akcí v Alžírsku. Splátky
jistiny a úroků z vládních úvěrů
v konvertibilních měnách byly v roce 1993
minimální.
Deblokacemi vládních pohledávek vůči
Egyptu, Alžírsku, Sýrii, Mozambiku a Tanzánii
se místo předpokládaných 1 206 mil.
Kč podařilo dosáhnout jen 1 045 mil. Kč
čistého inkasa. U civilních vládních
pohledávek bylo předpokládaného objemu
čistého inkasa (456 mil. Kč) téměř
dosaženo (bylo inkasováno 409,7 mil. Kč), ale
s vynaložením větších nákladů,
než se počítalo. Poměr disážia
k nominální hodnotě deblokovaných
civilních vládních pohledávek činil
64% namísto předpokládaných 43%. O
zhoršující se bonitě vládních
pohledávek vůči zahraničí svědčí.
že podíl pohledávek po splatnosti vzrostl za
rok (993 z 39,2% na 43,9%, z toho u speciálních
vládních pohledávek z 83,6% na 86,6%.
Zvýšení stavu zahraničních pohledávek
převzatých do státních finančních
aktiv od ČSOB bylo v roce 1993 ovlivněno zvýšeným
nárůstem pohledávek v nesměnitelných
měnách financovaným ze státního
rozpočtu oproti snížení těchto
pohledávek splátkami ve prospěch rozpočtových
příjmů. Rozdíl představuje
negativní dopad ve výši 643 mil. Kč,
s nímž se ve schváleném státním
rozpočtu nepočítalo.
v mil. Kč |
+ zvýšení stavu - snížení stavu | |||
Stav k 1. 1. 1993 | 63 626 | 61 033 | 2 593 |
Nárůst pohledávek financovaný ze státního rozpočtu | +2 898 | +2 898 | - |
Snížení pohledávek ve prospěch příjmů státního rozpočtu | -2 265 | -2 242 | -23x) |
Vyúčtované kursové rozdíly, připsané úroky aj. | -6 | -189 | +183 |
Stav k 31. 12. 1993 | 64 253 | 61 500 | 2 753 |
x) z toho: 10 mil. Kč představuje krácení
potřeby úhrady splátek zadluženosti
CDZ z prostředků FNM
Státem profinancovaný nárůst převzatých
pohledávek v NSM se v roce 1993 týkal hlavně
iránského clearingu (převaha vývozu
v důsledku realizace dodávek investičních
celků sjednaných v předchozích letech).
Vietnamu (souvislost s inkasem splátek VÚ) a Ruské
federace (vliv proplácení akreditivů z roku
1991). U indického clearingu byla převaha vývozu
nad dovozem zastavena k 1. 6. 1993, kdy byla provedena zhruba
7%ní revalvace české koruny vůči
indické rupii. Deblokační akce převzatých
pohledávek v NSM se uskutečnily zejména v
relacích vůči Indii, Bulharsku, Maďarsku,
Rumunsku a Slovinsku.
Nárůst pohledávek z clearingového
platebního styku se Slovenskem začal od srpna 1993
a týkal se z počátku jen aktiva v zúčtovacích
XCS (tzv. starý blok). Od 1. října přešel
do aktiva i okruh vzájemných pohledávek a
závazků vedených v zúčtovacích
ECU (tzv. nový blok). K vyrovnání aktivních
sald starého bloku převodem na nový blok
došlo v průběhu roku 1993 celkem 6 krát.
Po vyrovnání na konci roku byl na novém bloku
překročen mezitím úvěr o 38,9
mil. ECU, což slovenská strana důsledně
uhradila ve volných měnách. Korunová
protihodnota této slovenské úhrady byla v
ČR zaúčtována v dodatcích roku
1993 a vedla ke snížení české
věřitelské pozice vůči Slovensku
z 5,5 mld Kč na 4,2 mld Kč.
Majetkové účasti státu u mezinárodních
bank
v mil. Kč |
| ||||
Účast u Mezinárodní banky hospodářské spolupráce | 600,4 | - | -22,9 | 577,5 |
Účast u Mezinárodní investiční banky | 726,2 | 27,8 | 698,4 | |
Účast u Evropské banky pro obnovu a rozvoj | 345,3 | +173,3 | -2,8 | 515,8 |
Účast u institucí Světové banky | 1 619,2 | +409.3 | +21,9 | 2 050,4 |
v tom: korunová část | 1 046.5 | 264,0 | - | 1 310.5 |
devizová část | 572,7 | +145,3 | +21,9 | 739,9 |
Účast ČR u mezinárodních bank celkem | 3 291,1 | +582,6 | -31,6 | 3 842,1 |
V průběhu roku 1993 došlo k navýšení
majetkové účasti českého státu
u mezinárodních bank celkem ve čtyřech
případech:
- Dne 27. 5. 1993 byla provedena 3. splátka podílu
ČR na kapitálu EBOR ve výši cca 6 mil.
USD korunově profinancovaná z prostředků
státních finančních aktiv u ČNB
(173,3 mil. Kč).
- Dne 30. 7. 1993 byla provedena 2. splátka kapitálového
podílu České republiky v IFC ve výši
775 tis. USD, která byla korunově profinancována
též z prostředků státních
finančních aktiv u ČNB (23,3 mil. Kč).
- Dne 30. 9. 1993 byl v souladu s usnesením vlády
ČR č. 490/93 zvýšen upsaný kapitál
České republiky v IBRD. Úhrada korunové
části české majetkové účasti
byla provedena směnkou znějící na
částku cca 264 mil. Kč. Z.výšení
devizové části o cca 1 mil. USD bylo korunově
profinancováno z prostředků státních
finančních aktiv u ČNB (29,1 mil. Kč).
- Dne 30. 11. 1993 byla realizována první ze tií
splátek příspěvku ČR k 10.
doplnění zdrojů IDA schváleného
usnesením vlády ČR č. 56/93. Splátka
ve výši 3 102 078,59 USD odpovídající
ekvivalentu 2 233 334,- SDR byla korunově profinancována
rovněž z prostředků státních
finančních aktiv u ČNB (93 mil. Kč).
3. Majetkové účasti státu u
tuzemských společností a směnky tuzemských
společností v držbě státu
Změny ve struktuře majetkových účastí
státu (ČR) u tuzemských společností
za rok 1993 jsou zřejmé z následujícího
přehledu:
Stav v mil. Kč |
Majetkové účasti České republiky | ||
- u Československé obchodní banky, a.s. | - | 1 000,10 |
- u Exportní garanční a pojišťovací společnosti, a.s. | 420,00 | 420,00 |
- u Českomoravské záruční a rozvojové banky, a.s. | 100,00 | 100,00 |
- u Agrobanky, a.s. | 53,00 | 57,24 |
- u Poštovní banky, a.s. | 20,00 | 20,00 |
- u Silniční investorské, a.s. | 0,90 | 0,90 |
- u České inkasní, s.r.o. | - | 0,10 |
Tuzemské majetkové účasti ČR celkem | 593,90 | 1 598,34 |
Nejvýznamnější změnou bylo navýšení
základního jmění (akciového
kapitálu) ČSOB, k němuž došlo na
základě usnesení vlády ČR č.
689 z 1. 12. 1993, kterým byl schválen projekt II.
fáze transformace Československé obchodní
banky, a.s. směřující k vytvoření
finančně soběstačné, nezávislé
a ziskové banky, schopné podporovat zejména
zahraniční obchod. Podle uvedeného projektu
došlo v zájmu dosažení potřebné
kapitálové přiměřenosti k celkovému
navýšení akciového kapitálu ČSOB
o 4 044 mil. Kč, na němž se kromě ministerstva
financí ČR podíleli po 1 mld Kč i
další státní akcionáři
České republiky (FNM a ČNB) a částkou
1 055 mil. Kč státní akcionáři
Slovenské republiky (NBS). Z procedurálních
důvodů (potřeba účasti a hlasování
na mimořádné valné hromadě
akcionářů ČSOB) odkoupilo MF ČR
ještě před vlasrnírn navýšením
kapitálu akcie ČSOB od ČNB. Všechny
úhrady provedlo MF ČR z účtů
státních finančních aktiv.
Kromě navýšení akciového kapitálu
předpokládá projekt II. fáze transformace
ČSOB též využití části
rezerv a zisku ČSOB na oprávky k vlastním
nekvalitním aktivům a převedení vybraných
nekvalitních aktiv úvěrového a záručního
portfolia ČSOB do zvlášť k tomu účelu
vytvořených inkasních jednotek v České
republice a ve Slovenské republice. Do základního
jmění nově založené České
inkasní, s.r.o. jako společnosti plně vlastněné
státem, jejímž předmětem činnosti
je odkup a deblokace pohledávek převedených
na ní od ČSOB, bylo koncem roku 1993 vloženo
z účtu státních finančních
aktiv 100 tis. Kč
Ostatní změny, k nimž došlo v roce 1993
ve struktuře majetkových účastí
státu u tuzemských společností, jsou
již méně významné. Byla jednak
zvýšena majetková účast ministerstva
zemědělství u Agrobanky, a.s. Praha o 4 240
tis. Kč bezplatným přídělem
akcií III. emise stávajícím akcionářům
a kromě toho byla delimitací převedena majetková
účast ministerstva hospodářství
u Silniční investorské, a.s. Praha ve výši
900 tis. Kč na ministerstvo dopravy.
Problematika dlužných odvodů ziskového
salda rozdílů z přepočtu devizových
aktiv a pasív bývalých OZO podle zákona
FS č. 499/90 Sb., byla v případě a.s.
Škodaexport řešena na jeho žádost
v září 1993 dohodou s MF ČR, v níž
je stanoveno, že konečné vypořádání
dlužné částky 5 453,7 mil. Kč
bude provedeno k 31. 12. 2003. Do té doby jsou pohledávky
státu za uvedenou společnost kryty Il směnkami
nepřevoditelnými na nového majitele bez předchozího
souhlasu Škodaexportu. Počítá se s pravidelným
ročním předkládáním
analýzy finanční situace společnosti,
na jejímž základě budou odpovídajícím
způsobem upravovány hodnoty jejích závazků
vůči státu, vystavovány nové
směnky náhradou za původní, přičemž
může být přistoupeno i k úhradě
části závazků před termínem.
4. Návratné finanční výpomoci
a státní záruky za bankovní úvěry
Přehled o vývoji pohledávek z návratných
finančních výpomocí v roce 1993 ukazuje
následující tabulka:
v mil. Kč |
Návratné finanční výpomoci poskytnuté ČR | |||||
- z rezerv a úspor státního rozpočtu | 1 354 | 256 | 91 | 53 | 1 466 |
- v rámci mimořádných výdajů státního rozpočtu | 512 | - | 4 | - | 508 |
- z účtů státních finančních aktiv | 625 | - | 11 | - | 614 |
- na plynárenské VIA | 2 527 | 2 712 | 3 960 | - | 1 279 |
- Státní tiskárně cenin | 412 | - | - | - | 412 |
- ostatním organizacím | 442 | - | - | 182 | 260 |
- soukromému sektoru na úsporu tepla | 74 | - | 30 | - | 44 |
Celkem | 946 | 2 968 | 4 096 | 235 | 4 583 |
Rozsahem čerpání a splácení
zaujímá výjimečné postavení
v tomto bloku státních finančních
aktiv státní půjčka na financování
plynárenských VIA. Její čerpání
kryté ze státního rozpočtu je závislé
na průběhu dokončení výstavby
těchto akcí. na nichž se spolu s Českou
republikou smluvně podílí i Slovenská
republika. Celkový rozsah splátek ve prospěch
rozpočtových příjmů České
republiky zahrnuje proto v roce 1993 nejen úhradu z realizovaných
dodávek zemního plynu ve výši 2 840
mil. Kč. ale též úhradu třetinového
podílu Slovenska na financování VIA ve výši
1 120 mil Kč.
Nově poskytnuté návratné finanční
výpomoci z rezerv a úspor státního
rozpočtu směřovaly v roce 1993 hlavně
na podporu rozvoje vědy a technologie (160 mil. Kč)
a podporu ekologických opatření (36 mil.
Kč). Formou návratných finančních
výpomoci pokračovala též humanitární
pomoc přesídlencům z oblastí postižených
jadernou havárií v Černobylu (4 mil. Kč)
a podpora organizacím. které zaměstnávají
zdravotně postižené (11 mil. Kč). Sdružení
zdravotně postižených kromě toho smluvně
uznalo svůj závazek vůči státu
z finančních výpomocí poskytnutých
v roce 1991 (24 mil. Kč).
Splátky návratných finančních
výpomocí nabíhaly na příjmový
účet státního rozpočtu, příp.
na účet státních finančních
aktiv (od SSHR) v průběhu celého roku, a
to většinou v termínech jejich splatnosti.
V některých případech přesto
došlo vinou složité finanční situace
dlužníků ke zpoždění úhrad
splátek. Nesplacena zjistila např. i po odložení
termínu splátek do konce roku 1993 úhrada
výpomocí poskytnutých na obnovu a rekonstrukci
objektů bývalých státních lázní
v celkové výši 73,6 mil. Kč.
V souvislosti s útlumem a ukončením těžby
na dolech Odra a Heřmanice a.s. OKD Ostrava a uzavřením
ztrátového provozu důlního pole XI.
překopu dolu Tuchlovice a.s. ČMD Kladno prominul
ministr financí na základě usnesení
vlády ČR č. 185193 splaceni návratných
finančních výpomocí ve výši
182 mil. Kč. Návratná finanční
výpomoc poskytnutá podniku Papírny Větřní
ve výši 50 mil. Kč byla převedena na
účelovou dotaci.
Přehled o vývoji vnitřních a zahraničních
bankovních úvěrů krytých státními
zárukami (vč. záruk solidárních)
za rok 1993 ukazuje následující tabulka:
v mil. Kč |
Vnitřní bankovní úvěry organizacím | 4 037 | 1 000 | 480 | 89 | 4 426 |
Zahraniční půjčky organizacím | 18 016 | 11 180 | 554 | 733 | 28 363 |
Závazky Slovenska ve VM z titulu CDZ převzaté od ČSOB | 20 122 | - | 1 406 | - | 19 180 |
Přímé zahraniční závazky Slovenska | 2 279 | - | 4 | - | 2 206 |
Úvěry se státní zárukou celkem | 44 454 | 12 180 | 2 444 | 822 | 54 175 |
Poznámka: Zahraniční půjčky
a závazky jsou přepočteny na Kč aktuálními
kurzy dle kurzovního lístku ČNB
Státní záruky na bankovní úvěry
jsou od roku 1993 poskytovány podle novelizovaného
zákona č. 189/93 Sb., limitujícího
rozsah záruk splátkami příslušných
úvěrů, které v jednotlivých
kalendářních letech nesmí překročit
8% předpokládaných příjmů
státního rozpočtu. V souladu s tímto
zákonem převzalo ministerstvo financí v roce
1993 záruku za státní podnik SPT Telecom
na úvěry poskytnutému konsorciem zahraničních
bank k realizaci projektu Telekomunikace I (vl. usn. č.
122/93 a č. 333/93). Jde konkrétně o úvěry
ve výši 65 mil. ECU od EIB, 67,9 mil. DM a 41,7 mil.
USD od EBOR a 80 mil. USD od IBRD. V rámci smlouvy o účasti
státního rozpočtu na podpoře zahraničního
obchodu byla kromě toho poskytnuta státní
záruka ve výši 1 mld Kč a.s. EGAP na
pojištění vývozních pohledávek
s.r.o. Chepos Brno v Iránu (vl. usn. č. 491/93).
Splatné závazky z vnitřních a zahraničních
úvěrů byly v roce 1993 schopny uhradit z
vlastních zdrojů pouze dva podniky, a to a.s. ČEZ
Praha za JE Temelín (560 mil. Kč) a Čs. aerolinie
(474 mil. Kč). Vzhledem k tíživé finanční
situaci většiny ostatních příjemců
úvěrů se státní zárukou
muselo ministerstvo financí přistoupit k realizaci
státních záruk v celkové výši
822 mil. Kč, z čehož 776 mil. Kč bylo
uhrazeno ze státního rozpočtu a 46 mil. Kč
(úroky z úvěru poskytnutého a.s. Mitas
Praha po provedení vratek) z účtu státních
finančních aktiv. U podniku Mesit Uherské
Hradiště se na základě usnesení
vlády ČR č. 356/93 Investiční
banka vzdala nerealizované části záruky
ve výši 39,8 mil. Kč. Pohledávky státu
z realizovaných záruk, které v roce 1993
vzrostly z 1 093 mil. Kč na 1 915 mil. Kč, je možno
s ohledem na trvalé ekonomické problémy dlužníků
označit v krátkodobé perspektivě za
nedobytné.
Zvláštní kategorii tvoří tzv.
solidární záruky, které Česká
republika převzala za některé závazky
Slovenska. Jedná se konkrétně o závazky
převzaté od ČSOB ve volně směnitelných
měnách z titulu CDZ a zahraniční půjčku
podniku Chemicelulóza Žilina. V případě
půjček od ES a zemí G-24 přijatých
k podpoře platební bilance Evropský parlament
v závěru roku 1993 odsouhlasil odstoupení
ES od požadavku solidární záruky a stejný
postup zvolily v návaznosti na toto rozhodnutí i
zbývající země G-24. Jednalo se o
dříve požadované solidární
záruky v úhrnné výši cca 7,3
mld Kč.