Schválený rozpočet kapitoly ministerstva
financí na rok 1993 zahrnoval příjmy a výdaje
rozpočtových organizací - ministerstva financí
(jako ústřední`ho orgánu), územních
finančních orgánů (jednotlivých
finančních ředitelství), Generálního
ředitelství cel a Správy pro věci
majetkové, jež byla v závěru roku přejmenována
na Majetkový úřad).
Ukazatele schváleného rozpočtu výdajů,
rozepsané pro kapitolu ministerstva financí ČR
dle zákona č. 10/93 o státním rozpočtu
ČR na rok 1993, byly upraveny o prostředky převedené
z rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní
správa na výdaje pro Kancelář zastupitelských
sborů (bývalou Kancelář Federálního
shromáždění) ve výši 80
mil. Kč (z toho 64 mil. Kč bylo určeno na
neinvestiční výdaje a 16 mil. Kč na
investiční výdaje).
Další úpravy rozpočtu byly realizovány
na základě přijatých usnesení
vlády ČR a dále pak adekvátně
k plnění příjmů a nutnosti
řešení rozpočtově nezajištěných
výdajů.
Schválený rozpočet příjmů
byl upraven v návaznosti na plnění příjmů
z loterií, příjmů z činnosti
celní správy a v souvislosti s převodem prostředků
z fondů odměn finančních ředitelství.
Relativně vysoké překročení
upraveného rozpočtu po změnách (o
cca 112 mil. Kč) je dosaženo plněním
příjmů ministerstva financí, které
byly překročeny o 33 mil. Kč (na této
částce se podílí zejména překročení
příjmů z loterií částkou
20,7 mil. Kč a dále příjmy za Cenový
věstník a za Finanční zpravodaj).
O 66 mil. Kč byl překročen upravený
rozpočet příjmů Generálního
ředitelství cel, kde rozhodující položku
příjmů tvoří příjmy
z kontroly povolení k mezinárodní přepravě
osob a zboží v silniční dopravě,
příjmy z realizace zadrženého zboží
a příjmy z pokut v přestupkovém řízení.
Rozpočet neinvestičních výdajů
kapitoly MF ČR byl v průběhu roku posílen
na základě usnesení vlády ČR
č. 273/1993 o 133 mil. Kč pro automatizovaný
daňový informační systém (ADIS)
a automatizovaný rozpočtový informační
systém (ARIS), ve smyslu usnesení vlády ČR
č. 346/1993 o 559,1 mil. Kč (zabezpečení
československé hranice celní správou,
realizace nové daňové soustavy územními
finančními orgány a celní správou,
zřízení institutu celního vyšetřování,
budování nových celních přechodů
atd.) a v souvislosti se schválením zvýšené
průměrné mzdy pro Generální
ředitelství cel o 61 mil. Kč. Další
zvýšení rozpočtu neinvestičních
výdajů ve výši 90 mil. Kč bylo
vyvoláno potřebou úhrady neplacených
tiskopisů (daňová problematika), zvýšení
o 50 mil. Kč bylo určeno na zajištění
úhrady mimosoudních rehabilitací. V souvislosti
s převodem prostředků z fondů odměn
finančních ředitelství byl rozpočet
neinvestičních výdajů zvýšen
o částku 76 mil. Kč, v návaznosti
na usnesení vlády ČR č. 653/1993 o
částku 10,9 mil. Kč a dle usnesení
vlády ČR č.458/93 o částku
1,8 mil. Kč. Vzhledem k pomalejšímu náboru
pracovních sil v celní správě a menšímu
počtu zprovozněných objektů na hranici
se Slovenskou republikou, než bylo předpokládáno,
byly prostředky přidělené na základě
usnesení vlády ČR č. 346/1993 rozpočtovým
opatřením sníženy o částku
80,2 mil. Kč.
Upravený rozpočet neinvestičních výdajů
po změnách na rok 1993 pro kapitolu ministerstva
financí ČR byl čerpán na 95%. Nevyčerpáno
zůstalo 211,5 mil. Kč. Na této částce
se podílí úspora mzdových prostředků
ve výši 51 mil. Kč, která představuje
v převážné míře povinné
vázání platových tarif°u za neobsazená
funkční místa. Čerpání
ostatních věcných výdajů bylo
oproti upravenému rozpočtu nižší
o 160,5 mil. Kč. Nižší čerpání
ve srovnání s upraveným rozpočtem
po změnách o částku 109,2 mil. Kč
bylo u Generálního ředitelství cel
(jedná se o úsporu materiálových výdajů
- nepodařilo se v plném rozsahu zrealizovat připravované
přestrojení příslušníků
celní správy, k nízkému čerpání
přispělo i nízké vyúčtování
plateb za elektrickou energii, určitá úspora
byla dosažena ve výdajích za služby),
ministerstvo financí nevyčerpalo prostředky
na věcné výdaje ve výši 35,2
mil. Kč (rovněž úspora materiálových
výdajů a výdajů za služby nevýrobní
povahy), územní finanční orgány
ve výši 3,6 mil. Kč a Kancelář
zastupitelských sborů ve výši 12,3 mil.
Kč (z toho 4,8 mil. Kč bylo rozhodnutím MF
vázáno).
Limit počtu zaměstnanců stanovený
v rámci regulace zaměstnanosti pro ministerstvo
financí ČR jako ústřední orgán
nebyl naplněn v přepočteném stavu
o 44 osob, čímž bylo v celoročním
průměru dosaženo počtu 776 pracovníků.
Důvody nenaplnění přepočteného
stavu zaměstnanců byly jednak zvýšená
fluktuace zaměstnanců převážně
v 1. pololetí 1993 a jednak výběr potřebných
vysoce kvalifikovaných odborníků pro činnosti,
které byly v minulých letech řešeny
ve federálních orgánech. Tyto pracovníky
se podařilo zabezpečit v průběhu 2.
pololetí, o čemž svědčí
skutečný fyzický stav 31. 12. 1993 (822 osob).
Rovněž limit - celkový objem mzdových
prostředků stanovený pro ministerstvo - nebyl
překročen. Z limitu ostatní osobní
náklady zůstalo nedočerpáno 267 tis.
Kč.
Schválený rozpočet investičních
výdajů byl od počátku roku upraven
téměř na dvojnásobnou výši.
Jednalo se o posílení celkového objemu systémových
dotací ve výši 1 040 mil. Kč, z toho
o 180,3 mil. Kč byla zvýšena systémová
dotace určená na pořízení nových
objektů a jejich stavební úpravy pro územní
finanční orgány (čerpání
dotace na 98%), o 439,9 mil. Kč byla zvýšena
syst. dotace na pořízení informačních
a výpočetních systémů UFO vč.
ADIS a ARIS (čerpání dotace na 99%), o 226,9
mil. Kč byla upravena systémová dotace na
výstavbu objektů celních úřadů
(toto zvýšení bylo částečně
řešeno přesunem z jiných syst. dotací,
celkové čerpání bylo na 84%). V průběhu
roku byly zavedeny nové systémové dotace
na rozvoj výpočetní a informační
techniky vč. ARIS pro celní správu (78 mil.
Kč - čerpáno na 100%), na výstavbu
celních přechodů na hranici ČR - SR
(144 mil. Kč - čerpání na 95%) a na
vybavení Správy pro věci majetkové
(0,5 mil. Kč). V rámci výše uvedeného
zvýšení celkového objemu systémových
dotací pro kapitolu MF ČR je zahrnuto zvýšení
o 210 mil. Kč provedené ve smyslu usnesení
vlády ČR č. 273/1993 (ADIS, ARIS) a zvýšení
ve výši 655,9 mil. Kč na základě
usnesení vlády ČR č. 346/199 3.
V rámci rozpočtu kapitoly MF ČR na rok 1993
byla schválena neinvestiční dotace podnikům
ve výši 4 mld. Kč pro účely dotací
na tepelnou energii poskytovanou příslušnými
finančními úřady podle "Opatření
MF ČR pro vlastníky (správce) vytápěných
domovních objektů" (čj. 11/61 183/92).
Na základě předpokládané potřeby
finančních prostředků na tuto dotaci
vláda ČR schválila zvýšení
rozpočtované částky o 1.2 mld. Kč,
tj. na 5.2 mld. Kč. Skutečné čerpání
k 31. 12. 1993 činilo 5,6 mld Kč. V průběhu
1. čtvrtletí 1994 probíhá vyúčtování
poskytnutých dotací, na základě kterého
ve smyslu "Opatření č. 2 pro vlastníky
vytápěných domovních objektů"
(čj. 112/59 730/93) budou případné
přeplatky vráceny ve prospěch státního
rozpočtu na rok 1994.
Kapitola: 313
Tabulka č. 1 |
Ministerstvo práce a sociálních věcí
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmu fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 97 078 173 | 97 078 173 | 97 078 173 | 105 603 321 | 108,78 | |
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 75 197 | 75 197 | 73 242 | 594 820 | 812,13 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 75 197 | 75 197 | 73 242 | 594 820 | 812,13 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 97 153 370 | 97 153 370 | 97 151 415 | 106 198 141 | 109,31 | |
A. TRANSFERY PODNIKům | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím | 596 000 | 596 000 | 646 000 | 647 766 | 100,27 | |
c. transfery pro obyvatelstvo | 118 650 000 | 118 650 000 | 118 350 000 | 116 080 928 | 98,08 | |
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | 11 960 000 | 11 960 000 | 13 150 000 | 13 078 646 | 99,46 | |
řešení nezaměstnanosti | 5 500 000 | 5 500 000 | 3 003 157 | 2 174 877 | 72,42 | |
ostatní dávky sociálního zabezpečení | 101 190 000 | 101 190 000 | 102 196 843 | 100 827 405 | 98,66 | |
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva | 465 900 | 465 900 | 544 166 | 528 662 | 97,15 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 465 900 | 465 900 | 544 166 | 528 662 | 97,15 | |
e. veřejná spotřeba státu | 1 617 745 | 1 617 745 | 2 424 600 | 2 354 334 | 97,10 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 1 617 745 | 1 617 745 | 2 424 000 | 2 354 334 | 97,10 | |
f. vládní úvěry | ||||||
g. dluhová služba | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
h. dotace místním rozpočtům | ||||||
výdaje kapitoly | 121 329 645 | 121 329 645 | 121 964 766 | 119 611 690 | 98,07 |
Kapitola: 313 - Ministerstvo práce a sociálních
věcí ČR
v tis. Kč | ||||||
Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
Investiční dotace podnikům | ||||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 120,521,212 | 120,521,212 | 121,016,509 | 118,672,872 | 98.06 | |
z toho: | ||||||
- mzdové prostředky | 952,743 | 952,743 | 956,699 | 947,590 | 99.05 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | 118,650,000 | 118,650,000 | 118,350,040 | 116,080,928 | 98.08 | |
v tom: dávky sociálního zabezpečení | 113,150,000 | 113,150,000 | 115,346,843 | 113,906,051 | 98.75 | |
podpora v nezaměstnanosti | 3,850,000 | 3,850,000 | 2,000,000 | 1,416,669 | 70.83 | |
aktivní politika zaměstnanosti | 1,650,000 | 1,650,000 | 1,003,151 | 758,208 | 75.58 | |
Investiční výdaje rozpočtových | ||||||
organizací celkem | 596,000 | 596,000 | 645,812 | 647,578 | 100.21 | |
z toho: | ||||||
- systémové dotace | 526,000 | 526,000 | 516,000 | 577,963 | 100.34 | |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | ||||||
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 212,433 | 212,433 | 302,257 | 291,052 | 96.29 | |
v tom: příspěvky na činnost PO | 9,331 | 8,814 | 94.46 | |||
dotace občanským sdružením | 100,000 | 100,000 | 154,703 | 148,707 | 96.12 | |
ostatní příspěvky | 112,433 | 112,433 | 138,223 | 133,531 | 96.61 | |
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | ||||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | 188 | 188 | 100.00 | |||
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 97,153,370 | 97,153,370 | 91,151,415 | 106,198,141 | 109.31 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | ||||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 460 | 460 | 462 | 443 | 95.89 | |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | ||||||
celkem | 51,829 | 51,829 | 53,501 | 53,051 | 99.16 | |
z toho: | ||||||
- ostatní osobní náklady | 1,487 | 1,487 | 1,487 | 1,255 | 84.40 |
Příjmy kapitoly dosáhly v roce 1993 výše
106 198 141 tis. Kč. rozpočet po změnách,
který činil 97 151 415 tis. Kč, byl splněn
na 109,3%. Překročení rozpočtu o 9
046 726 tis. Kč vyplynulo z pozitivního vývoje
příjmů z pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, které
byly hlavní příjmovou položkou rozpočtu
kapitoly 313. Pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti vybírané od zaměstnavatelů,
zaměstnanců a osob samostatně výdělečně
činných podle zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti, v platném znění, dosáhlo
částky 105 573 964 tis. Kč (bez přirážky
k pojistnému).
Schválený rozpočet neinvestičních
výdajů RO kapitoly na rok 1993 ve výši
120 521 212 tis. Kč byl v průběhu roku upraven
rozpočtovými opatřeními (posílení
věcných výdajů, které nebyly
dostatečně rozpočtově zajištěny)
na částku 121 016 509 tis. Kč. Skutečné
výdaje dosáhly výše 118 672 872 tis.
Kč, což představuje plnění rozpočtu
na 98,1%.
Nejvýznamnější podíl na neinvestičních
výdajích rozpočtových organizací
(97,8%) představují výdaje na dávky
sociálního zabezpečení (včetně
výdajů na státní politiku zaměstnanosti).
V roce 1993 bylo vydáno na tyto účely I 16
080 928 tis. Kč, rozpočet po změnách
byl splněn na 98,1%.
Na dávky sociálního zabezpečení
bylo vynaloženo 113 906 051 tis. Kč, tj. 98,8% rozpočtu
po změnách. Rozpočet dávek sociálního
zabezpečení byl posílen v závěru
roku o prostředky ve výši 2 196 843 tis. Kč
na částku 115 346 843 tis, Kč přesunem
z prostředků určených na politiku
zaměstnanosti, což umožnil příznivý
vývoj nezaměstnanosti. Zvýšení
rozpočtu bylo určeno na opatření v
oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení,
která nebyla rozpočtově pokryta (především
druhé zvýšení důchodů
v listopadu roku 1993).
Objemově nejvýznamnější položku
dávek sociálního zabezpečení
představovaly výdaje na dávky důchodového
zabezpečení, které dosáhly výše
73 637 655 tis. Kč. V těchto výdajích,
které ve srovnání s rokem 1992 vzrostly o
9 938,5 mil. Kč (o 15,6%), se projevilo zvýšení
důchodů v březnu a v listopadu, zvýšení
důchodu jako jediného zdroje příjmu
a změny ve způsobu provádění
výplat do ústavů sociální péče.
Na dávkách nemocenského pojištění
bylo vyplaceno 22 111 931 tis. Kč (o 9,8% více než
v roce 1992). Ve výši výdajů na tuto
skupinu dávek sociálního zabezpečení
se promítly úpravy předpisů pro poskytování
těchto dávek (nový způsob výpočtu
nemocenského, změna poskytování přídavků
na děti podle věku dítěte, zvýšení
podpory při narození dítěte) a nepříznivý
vývoj pracovní neschopnosti. Státní
vyrovnávací příspěvek byl vyplacen
ve výši 13 078 646 tis. Kč (včetně
jednorázového přídavku na dítě).
Na politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo celkem 2
174 877 tis.Kč. Na pasivní politiku zaměstnanosti
(především podpory v nezaměstnanosti)
bylo v roce 1993 vydáno 1 416 669 tis. Kč, což
představuje 70,8% rozpočtu po změnách.
Rozpočet na aktivní politiku zaměstnanosti
byl čerpán na 75,6% při skutečných
výdajích ve výši 758 208 tis. Kč.
Nižší čerpání rozpočtu
bylo ovlivněno příznivým vývojem
nezaměstnanosti.
Rozpočet mzdových prostředků ve výši
952 743 tis. Kč byl v průběhu roku zvýšen
na 956 699 tis. Kč v souvislosti s uvolněním
prostředků z rezerv státního rozpočtu,
určených k částečnému
krytí finančního dopadu zvýšení
platových tarifů. Rozpočet po změnách
byl čerpán částkou 947 590 tis. Kč,
tj. na 99,0%.
Schválený rozpočet investičních
výdajů RO na rok 1994 v částce 596
000 tis. Kč byl zvýšen na 645 812 tis. Kč.
Celkem bylo vydáno v roce 1993 na investiční
výstavbu 647 578 tis. Kč (včetně 2
303 tis. Kč z mimorozpočtových zdrojů).
Po odečtení částek mimorozpočtových
zdrojů činily investiční výdaje
RO 645 275 tis. Kč, tj. 99,9% rozpočtu po změnách.
Investiční výdaje byly vynaloženy na
stavební a strojní investice, pořízení
výpočetní techniky pro Českou správu
sociálního zabezpečení, úřady
práce, přímo řízené
ústavy sociální péče a vlastní
ministerstvo.
Zvýšení schváleného rozpočtu
během roku 1993 na příspěvky na provoz
příspěvkovým a podobným organizacím
na 302 257 tis. Kč vyplynulo především
z delimitace agendy poskytování dotací občanským
sdružením zdravotně postižených
občanů z ministerstva zdravotnictví. Kromě
toho byl rozpočet posílen o prostředky uvolněné
z kapitoly Všeobecná pokladní správa
ve výši 25 790 tis. Kč, určené
na dotace charitativním organizacím poskytujícím
sociální služby. Rozpočet po změnách
byl čerpán na 96,3%. Dotace občanským
sdružením v celkové výši 148 707
tis. Kč byla poskytnuta 77 subjektům. Ostatní
příspěvky v objemu 133 531 tis. Kč
obsahují především dotaci pro charitativní
organizace a na provoz domovů důchodců České
katolické charity.
Kapitola: 314
Tabulka č. 1 |
Ministerstvo vnitra
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmu fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 208 628 | 1 861 383 | 892,20 | ||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 207 383 | 207 383 | 290 014 | 323 246 | 111,46 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 207 383 | 207 383 | 290 014 | 323 246 | 111,46 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 207 383 | 207 383 | 498 642 | 2 184 629 | 438,12 | |
A. TRANSFERY PODNIKům | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím | 1 033 800 | 1 033 800 | 963 670 | 965 832 | 100,22 | |
c. transfery pro obyvatelstvo | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva | 141 115 | 141 115 | 169 752 | 169 123 | 99,63 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 141 115 | 141 115 | 169 752 | 169 123 | 99,63 | |
e. veřejná spotřeba státu | 14 212 880 | 14 212 880 | 15 377 790 | 15 366 749 | 99,93 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | 12 763 669 | 12 763 669 | 13 911 253 | 13 911 288 | 99,95 | |
ostatní | 1 449 211 | 1 449 211 | 1 466 537 | 1 462 461 | 99,72 | |
f. vládní úvěry | ||||||
g. dluhová služba | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
h. dotace místním rozpočtům | ||||||
výdaje kapitoly | 15 387 795 | 15 387 795 | 16 511 212 | 16 501 704 | 99,94 |
Kapitola: 314 - Ministerstvo vnitra ČR
v tis. Kč | ||||||
Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
Investiční dotace podnikům | ||||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 13,097,260 | 13,097,260 | 14,218,720 | 11,213,118 | 99.96 | |
z toho: | ||||||
- mzdové prostředky | 79,944 | 79,944 | 88,392 | 83,350 | 94.30 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | ||||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | ||||||
podpora v nezaměstnanosti | ||||||
aktivní politika zaměstnanosti | ||||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 948,800 | 948,800 | 891,170 | 893,335 | 100.24 | |
z toho: | ||||||
- systémová dotace | 556,600 | 556,600 | 583,870 | 587,585 | 100.64 | |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | 284,040 | 280,404 | 222,400 | 222,440 | 140.00 | |
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 1,256,735 | 1,256,135 | 1,328,822 | 1,322,754 | 99.54 | |
v tom: příspěvky na činnost PO | 1,217,735 | 1,217,735 | 1,282,222 | 1,276,154 | 99.53 | |
dotace občanským sdružením | 39,000 | 39,004 | 39,000 | 39,000 | 100.00 | |
ostatní příspěvky | 7,600 | 7,600 | 100.00 | |||
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | ||||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | 85,000 | 85,000 | 12,500 | 72,497 | 100.40 | |
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 207,383 | 207,383 | 498,642 | 2,184,629 | 438.12 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | ||||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 235 | 235 | 265 | 244 | 92.48 | |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníka aparátu ústředního orgánu | ||||||
celkem | 25,216 | 25,216 | 30,534 | 29,512 | 96.65 | |
z toho: | ||||||
- ostatní osobní náklady | 585 | 585 | 885 | 800 | 90.40 |
V rámci rozpočtu kapitoly ministerstva vnitra na
rok 1993 hospodařily s prostředky státního
rozpočtu tři subjekty: bezpečnostní
úsek MV, civilně-správní úsek
MV a Hlavní správa Sboru požární
ochrany MV, která finančně zabezpečovala
příspěvkové organizace Požární
ochrany v jednotlivých okresech ČR.
Ministerstvo vnitra řídí celkem dvanáct
rozpočtových organizací a dvě příspěvkové
organizace: nemocnice MV a Lázeňské léčebné
ústavy MV. Příspěvkovým organizacím
Sboru požární ochrany, jejichž zřizovatelem
jsou okresní úřady, byl poukázán
příspěvek na jejich činnost prostřednictvím
rozpočtu ministerstva vnitra.
Hospodaření s rozpočtovými prostředky
bylo v průběhu roku plynulé jak v oblasti
investičních, tak i neinvestičních
výdajů. Příjmová stránka
rozpočtu byla rovnoměrně přeplňována
vzhledem k tomu, že ve schváleném rozpočtu
nebyl rozpočtován objem pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvek na
státní politiku zaměstnanosti za policisty
bezpečnostního úseku.
Příjmy kapitoly plněny v celkovém
objemu 2 184 629 tis. Kč, t.j. 438,12% upraveného
rozpočtu po všech změnách. Překročení
činilo 1 665 987 tis. Kč.
Na plnění příjmů kapitoly MV
se podílel bezpečnostní úsek částkou
2 161 181 tis. Kč, t.j. 452,48% upraveného rozpočtu,
civilně-správní úsek částkou
18 466 tis. Kč, t.j. 90,01% upraveného rozpočtu
a Hlavní správa Sboru požární
ochrany částkou 4 982 tis. Kč, t. j. 996,40%
upraveného rozpočtu.
Celkové výdaje kapitoly byly čerpány
v objemu 16 501 704 tis. Kč, t.j. 99,94% upraveného
rozpočtu po všech změnách. Nedočerpání
činilo 9.508 tis. Kč a je vykázáno
v seskupení položek 52 - Opravy a údržba,
54 - Služby a výdaje nevýrobní povahy,
55 - Cestovné, 56 - Mzdové prostředky a 59
- Příspěvky příspěvkovým
organizacím na provoz (bezpečnostní úsek).
Z celkových výdajů byly čerpány
investiční prostředky částkou
893 335 tis. Kč, t.j. 100,24%, neinvestiční
prostředky částkou 14 213 118 tis. Kč,
t.j. 99,96% a příspěvky příspěvkovým
organizacím na provoz a investice částkou
1 395 251 tis. Kč, t.j. 99,57%. Mírné přečerpání
investičních výdajů bylo kompenzováno
nedočerpáním rozpočtových prostředků
v oblasti neinvestičních výdajů.
Na celkových výdajích se podílel bezpečnostní
úsek částkou 14 476 851, t.j. 99,97% upraveného
rozpočtu, v tom investiční výdaje
568.066 tis. Kč, t.j. 100,38%, neinvestiční
výdaje 13 850 003 tis. Kč, t.j. 99,99% a příspěvky
příspěvkovým organizacím 58
782 tis. Kč, t.j. 90,64%.
Civilně-správní úsek se podílel
na celkových výdajích částkou
530 407 tis. Kč, t.j. 99,28% upraveného rozpočtu,
v tom investiční výdaje 224 070 tis. Kč,
t.j. 100,00%, neinvestiční výdaje 298 737
tis. Kč, t.j. 98,73% a příspěvky příspěvkovým
organizacím 7 600 tis. Kč, t.j. 100,00% (jednalo
se o příspěvek mimoresortní PO).
Podíl Hlavní správy Sboru požární
ochrany na celkových výdajích činil
celkem 1 494 446 tis. Kč, t.j. 99,94% upraveného
rozpočtu, v tom investiční výdaje
101 199 tis. Kč, t.j. 100,00%, neinvestiční
výdaje 64 378 tis. Kč, t.j. 98,67% a příspěvky
příspěvkovým organizacím 1
328 869 tis. Kč, t.j. 100,00%.
Překročením rozpočtu příjmů,
zejména z titulu odvodu pojistného na příjmový
účet MV, o 1 665 987 tis. Kč a nevyčerpáním
výdajové části rozpočtu o 9
508 tis. Kč byl zlepšen vztah salda rozpočtu
kapitoly ministerstva vnitra ke státnímu rozpočtu
České republiky o 1 675 495 tis. Kč.
I přes tento příznivý výsledek
hospodaření ministerstva vnitra s prostředky
státního rozpočtu České republiky
považujeme za nezbytné poukázat na nedodržení
usnesení vlády ČR č. 663/1992 podle
něhož byl resort povinen vázat částku
61 305 tis. Kč, odpovídající výši
platových tarif°u za neobsazená pracovní
a funkční místa. Vedení ministerstva
vnitra rozhodlo použít uvedenou částku
zejména ke zlepšení personální
situace na platy policistů v přímém
výkonu bezpečnostní služby a k úhradě
souvisejících odvodů zdravotního a
sociálního pojištění a o tomto
kroku informovalo písemně ministra financí.
Ve druhém případě byla podle usnesení
vlády ČR č. 653/1993 vyčleněna
z rezerv státního rozpočtu účelová
částka 35 552 tis. Kč pro bezpečnostní
úsek MV na částečnou úhradu
dopadu zvýšení platových tarifů
od 1. 12. 1993 a k vyrovnání výdělkové
úrovně organizací, ve kterých se platové
tarify zatím nemění. Z uvedeného objemu
bylo na částečné krytí dopadu
zvýšených platových tarifů použito
pouze 5 819 tis. Kč a zbývající částka
ve výši 29 733 tis. Kč, která měla
být použita k vyrovnání výdělkové
úrovně policistů, byla použita na krytí
nových úkolů - nákupy centrálně
plánovaných materiálů, které
nebyly v průběhu rozpočtového roku
pokryty ze státního rozpočtu.
Kapitola: 315
Tabulka č. 1 |
Ministerstvo životního prostředí
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmu fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | ||||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 5 648 | 5 648 | 11 150 | 18 570 | 166,55 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 5 648 | 5 648 | 11 150 | 18 570 | 166,55 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 5 648 | 5 648 | 11 150 | 18 570 | 166,55 | |
A. TRANSFERY PODNIKům | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím | 77 049 | 77 049 | 150284 | 159033 | 105,82 | |
c. transfery pro obyvatelstvo | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva | 208 267 | 208 267 | 315 119 | 315 825 | 100,22 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 208 267 | 208 267 | 315 119 | 315 825 | 100,22 | |
e. veřejná spotřeba státu | 635 408 | 635 408 | 930 534 | 925 777 | 99,49 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 635 408 | 635 408 | 930 534 | 925 777 | 99,49 | |
f. vládní úvěry | ||||||
g. dluhová služba | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
h. dotace místním rozpočtům | ||||||
výdaje kapitoly | 920 724 | 920 724 | 1 395 937 | 1 400 635 | 100,34 |
Kapitola: 315 - Ministerstvo životního prostředí
ČR
v tis. Kč |
Neinvestiční dotace podnikům | |||||
Investiční dotace podnikům | |||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 406,051 | 406,051 | 379,922 | 375,909 | 98.94 |
z toho: | |||||
- mzdové prostředky | 157,868 | 157,868 | 139,623 | 140,355 | 100.52 |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | |||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | |||||
podpora v nezaměstnanosti | |||||
aktivní politika zaměstnanosti | |||||
Investiční výdajů rozpočtových organizací celkem | 39,049 | 39,049 | 41,915 | 52,102 | 124.30 |
z toho: | |||||
- systémové dotace | 16,000 | 16,000 | 24,552 | 26,782 | 109.08 |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | |||||
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 431,624 | 437,624 | 865,731 | 865,693 | 100.00 |
v tom: příspěvky na činnost PO | 426,819 | 426,819 | 725,067 | 124,817 | 99.97 |
dotace občanským sdružením | 14,805 | 10,805 | 10,805 | 10,198 | 99.94 |
ostatní příspěvky | 129,859 | 130,078 | 100.17 | ||
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | |||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | 38,000 | 38,000 | 108,369 | 106,931 | 98.67 |
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 5,648 | 5,648 | 11,150 | 18,570 | 166.55 |
Odvody příspěvkových organizací celkem | |||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 460 | 460 | 469 | 444 | 94.67 |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | |||||
celkem | 48,247 | 48,247 | 51,263 | 50,222 | 91.97 |
z toho: | |||||
- ostatní osobní náklady | 1,211 | 1,211 | 1,912 | 1,678 | 87.76 |
Rozpočet příjmů a výdajů
kapitoly Ministerstva životního prostředí
schválený zákonem č. 10/1993 Sb.,
byl v průběhu roku 1993 podstatně upraven
zejména v návaznosti na delimitace činností
na jiné resorty, změny způsobu financování
resortních organizací a uvolnění prostředků
z kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Příjmy kapitoly rozpočtované jako
příjmy z činností rozpočtových
organizací vykazují podstatně vyšší
plnění, byly ovlivněny především
nahodilými příjmy z vratek dotací
poskytnutých býv. FVZP na projekty v oblasti životního
prostředí.
Výdaje kapitoly byly v průběhu roku 1993
zvýšeny proti schválenému rozpočtu
celkem o cca 52%, přičemž skutečný
celkový vztah kapitoly ke státnímu rozpočtu
byl (po odečtení mimorozpočtových
prostředků) dodržen.
Neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací zabezpečily financování
vlastního aparátu ministerstva a jeho tří
podřízených RO. Vzhledem k regulačním
opatřením a nepružnému postupu při
uvolňování prostředků na programy
péče o životní prostředí
a na úkoly vědy a výzkumu jsou tyto výdaje
nedočerpány o cca 4 mil. Kč.
Mzdové prostředky vázané dle usnesení
vlády č. 663/92 za neobsazená pracovní
místa u rozpočtových organizací a
aparátu ministerstva činily 1 297 tis. Kč.
U ústředního orgánu zůstaly
nedočerpané mzdové prostředky za neobsazená
pracovní místa ve výši 755 tis. Kč
a bylo docíleno úspory ve výši 53 tis.
Kč. OON nebyly v návaznosti na úsporná
opatření použity ve výši 234 tis.
Kč. Prostředky uvolněné na základě
usnesení vlády ČR č. 458/93 na výjimečné
ohodnocení zaměstnanců ústředních
orgánů činily 659 tis. Kč a byly plně
vyčerpány zejména na osobní příplatky,
zvýšení platových tříd
a na mimořádné odměny.
Investiční výdaje rozpočtových
organizací byly využity jak na systémové
dotace,tak na běžné investování
a byly plně vyčerpány. Kromě prostředků
státního rozpočtu byly do této sféry
poskytnuty i další - mimorozpočtové
prostředky, především ze státního
fondu životního prostředí na rekonstrukci
objektů České inspekce životního
prostředí a měřicí, záznamovou,
laboratorní a výpočetní techniku.
Příspěvek na provoz byl využit především:
- na činnost příspěvkových
organizací posílením o další
prostředky např. na řešení programů
péče o životní prostředí
(+32 mil.Kč), na vědu a výzkum prostř.
Grantové agentury (+ 50 mil.Kč) a na krytí
výdajů spojených s udržováním
plavebních cest u organizací Povodí (+172
mil.Kč),
- na dotace občanským sdružením, kdy
nebyly prostředky plně využity na financování
všech programů a projektů vybraných
v konkurzním řízení,
- na ostatní příspěvky, kdy prostředky
byly uvolněny na sanace lokalit po býv. Sovětské
armádě (126 mil. Kč) a na krytí závazků
z býv. ČSFR v oblasti příspěvků
mezinárodním organizacím. Zatímco
příspěvky mezinárodním organizacím
nebyly dočerpány o 117 tis. Kč (v návaznosti
na devizový kurz v době úhrady), tak sanace
lokalit byly překročeny o 336 tis. Kč, a
to z toho důvodu, že dodavatelé prací
nevyúčtovali včas poskytnuté zálohy.
Investiční výdaje příspěvkových
organizací byly čerpány jako systémové
dotace, které byly v průběhu roku 1993 zvýšeny
především na technická opatření
a revitalizační akce pro příspěvkové
organizace Povodí.