Kapitola čís. 312 - Ministerstvo financ České republiky

Schválený rozpočet kapitoly ministerstva financí na rok 1993 zahrnoval příjmy a výdaje rozpočtových organizací - ministerstva financí (jako ústřední`ho orgánu), územních finančních orgánů (jednotlivých finančních ředitelství), Generálního ředitelství cel a Správy pro věci majetkové, jež byla v závěru roku přejmenována na Majetkový úřad).

Ukazatele schváleného rozpočtu výdajů, rozepsané pro kapitolu ministerstva financí ČR dle zákona č. 10/93 o státním rozpočtu ČR na rok 1993, byly upraveny o prostředky převedené z rozpočtu kapitoly Všeobecná pokladní správa na výdaje pro Kancelář zastupitelských sborů (bývalou Kancelář Federálního shromáždění) ve výši 80 mil. Kč (z toho 64 mil. Kč bylo určeno na neinvestiční výdaje a 16 mil. Kč na investiční výdaje).

Další úpravy rozpočtu byly realizovány na základě přijatých usnesení vlády ČR a dále pak adekvátně k plnění příjmů a nutnosti řešení rozpočtově nezajištěných výdajů.

Schválený rozpočet příjmů byl upraven v návaznosti na plnění příjmů z loterií, příjmů z činnosti celní správy a v souvislosti s převodem prostředků z fondů odměn finančních ředitelství. Relativně vysoké překročení upraveného rozpočtu po změnách (o cca 112 mil. Kč) je dosaženo plněním příjmů ministerstva financí, které byly překročeny o 33 mil. Kč (na této částce se podílí zejména překročení příjmů z loterií částkou 20,7 mil. Kč a dále příjmy za Cenový věstník a za Finanční zpravodaj). O 66 mil. Kč byl překročen upravený rozpočet příjmů Generálního ředitelství cel, kde rozhodující položku příjmů tvoří příjmy z kontroly povolení k mezinárodní přepravě osob a zboží v silniční dopravě, příjmy z realizace zadrženého zboží a příjmy z pokut v přestupkovém řízení.

Rozpočet neinvestičních výdajů kapitoly MF ČR byl v průběhu roku posílen na základě usnesení vlády ČR č. 273/1993 o 133 mil. Kč pro automatizovaný daňový informační systém (ADIS) a automatizovaný rozpočtový informační systém (ARIS), ve smyslu usnesení vlády ČR č. 346/1993 o 559,1 mil. Kč (zabezpečení československé hranice celní správou, realizace nové daňové soustavy územními finančními orgány a celní správou, zřízení institutu celního vyšetřování, budování nových celních přechodů atd.) a v souvislosti se schválením zvýšené průměrné mzdy pro Generální ředitelství cel o 61 mil. Kč. Další zvýšení rozpočtu neinvestičních výdajů ve výši 90 mil. Kč bylo vyvoláno potřebou úhrady neplacených tiskopisů (daňová problematika), zvýšení o 50 mil. Kč bylo určeno na zajištění úhrady mimosoudních rehabilitací. V souvislosti s převodem prostředků z fondů odměn finančních ředitelství byl rozpočet neinvestičních výdajů zvýšen o částku 76 mil. Kč, v návaznosti na usnesení vlády ČR č. 653/1993 o částku 10,9 mil. Kč a dle usnesení vlády ČR č.458/93 o částku 1,8 mil. Kč. Vzhledem k pomalejšímu náboru pracovních sil v celní správě a menšímu počtu zprovozněných objektů na hranici se Slovenskou republikou, než bylo předpokládáno, byly prostředky přidělené na základě usnesení vlády ČR č. 346/1993 rozpočtovým opatřením sníženy o částku 80,2 mil. Kč.

Upravený rozpočet neinvestičních výdajů po změnách na rok 1993 pro kapitolu ministerstva financí ČR byl čerpán na 95%. Nevyčerpáno zůstalo 211,5 mil. Kč. Na této částce se podílí úspora mzdových prostředků ve výši 51 mil. Kč, která představuje v převážné míře povinné vázání platových tarif°u za neobsazená funkční místa. Čerpání ostatních věcných výdajů bylo oproti upravenému rozpočtu nižší o 160,5 mil. Kč. Nižší čerpání ve srovnání s upraveným rozpočtem po změnách o částku 109,2 mil. Kč bylo u Generálního ředitelství cel (jedná se o úsporu materiálových výdajů - nepodařilo se v plném rozsahu zrealizovat připravované přestrojení příslušníků celní správy, k nízkému čerpání přispělo i nízké vyúčtování plateb za elektrickou energii, určitá úspora byla dosažena ve výdajích za služby), ministerstvo financí nevyčerpalo prostředky na věcné výdaje ve výši 35,2 mil. Kč (rovněž úspora materiálových výdajů a výdajů za služby nevýrobní povahy), územní finanční orgány ve výši 3,6 mil. Kč a Kancelář zastupitelských sborů ve výši 12,3 mil. Kč (z toho 4,8 mil. Kč bylo rozhodnutím MF vázáno).

Limit počtu zaměstnanců stanovený v rámci regulace zaměstnanosti pro ministerstvo financí ČR jako ústřední orgán nebyl naplněn v přepočteném stavu o 44 osob, čímž bylo v celoročním průměru dosaženo počtu 776 pracovníků. Důvody nenaplnění přepočteného stavu zaměstnanců byly jednak zvýšená fluktuace zaměstnanců převážně v 1. pololetí 1993 a jednak výběr potřebných vysoce kvalifikovaných odborníků pro činnosti, které byly v minulých letech řešeny ve federálních orgánech. Tyto pracovníky se podařilo zabezpečit v průběhu 2. pololetí, o čemž svědčí skutečný fyzický stav 31. 12. 1993 (822 osob). Rovněž limit - celkový objem mzdových prostředků stanovený pro ministerstvo - nebyl překročen. Z limitu ostatní osobní náklady zůstalo nedočerpáno 267 tis. Kč.

Schválený rozpočet investičních výdajů byl od počátku roku upraven téměř na dvojnásobnou výši. Jednalo se o posílení celkového objemu systémových dotací ve výši 1 040 mil. Kč, z toho o 180,3 mil. Kč byla zvýšena systémová dotace určená na pořízení nových objektů a jejich stavební úpravy pro územní finanční orgány (čerpání dotace na 98%), o 439,9 mil. Kč byla zvýšena syst. dotace na pořízení informačních a výpočetních systémů UFO vč. ADIS a ARIS (čerpání dotace na 99%), o 226,9 mil. Kč byla upravena systémová dotace na výstavbu objektů celních úřadů (toto zvýšení bylo částečně řešeno přesunem z jiných syst. dotací, celkové čerpání bylo na 84%). V průběhu roku byly zavedeny nové systémové dotace na rozvoj výpočetní a informační techniky vč. ARIS pro celní správu (78 mil. Kč - čerpáno na 100%), na výstavbu celních přechodů na hranici ČR - SR (144 mil. Kč - čerpání na 95%) a na vybavení Správy pro věci majetkové (0,5 mil. Kč). V rámci výše uvedeného zvýšení celkového objemu systémových dotací pro kapitolu MF ČR je zahrnuto zvýšení o 210 mil. Kč provedené ve smyslu usnesení vlády ČR č. 273/1993 (ADIS, ARIS) a zvýšení ve výši 655,9 mil. Kč na základě usnesení vlády ČR č. 346/199 3.

V rámci rozpočtu kapitoly MF ČR na rok 1993 byla schválena neinvestiční dotace podnikům ve výši 4 mld. Kč pro účely dotací na tepelnou energii poskytovanou příslušnými finančními úřady podle "Opatření MF ČR pro vlastníky (správce) vytápěných domovních objektů" (čj. 11/61 183/92).

Na základě předpokládané potřeby finančních prostředků na tuto dotaci vláda ČR schválila zvýšení rozpočtované částky o 1.2 mld. Kč, tj. na 5.2 mld. Kč. Skutečné čerpání k 31. 12. 1993 činilo 5,6 mld Kč. V průběhu 1. čtvrtletí 1994 probíhá vyúčtování poskytnutých dotací, na základě kterého ve smyslu "Opatření č. 2 pro vlastníky vytápěných domovních objektů" (čj. 112/59 730/93) budou případné přeplatky vráceny ve prospěch státního rozpočtu na rok 1994.


313

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

Kapitola: 313

BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
 Tabulka č. 1

Ministerstvo práce a sociálních věcí

v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 000 0 
v tom:    
daň z přidané hodnoty      
spotřební daně    
daně z příjmů      
- daň z příjmů právnických osob      
- daň z příjmu fyzických osob      
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí      
silniční daň    
clo     
ostatní daňové příjmy      
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 97 078 17397 078 173 97 078 173105 603 321 108,78
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 75 19775 19773 242 594 820812,13
v tom:    
odvody České národní banky      
přijaté úroky    
příjmy z vládních úvěrů      
příjmy RO a odvody PO75 197 75 19773 242 594 820812,13
ostatní příjmy    
PŘÍJMY KAPITOLY97 153 370 97 153 37097 151 415 106 198 141109,31
A. TRANSFERY PODNIKům0 000  
v tom: investiční    
neinvestiční    
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím 596 000596 000646 000 647 766100,27
c. transfery pro obyvatelstvo118 650 000 118 650 000118 350 000 116 080 92898,08
v tom: státní vyrovnávací příspěvek 11 960 00011 960 000 13 150 00013 078 646 99,46
řešení nezaměstnanosti 5 500 0005 500 0003 003 157 2 174 87772,42
ostatní dávky sociálního zabezpečení 101 190 000101 190 000 102 196 843100 827 405 98,66
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva 465 900465 900544 166 528 66297,15
v tom: zdravotnictví    
školství      
kultura    
ostatní465 900 465 900544 166 528 66297,15
e. veřejná spotřeba státu 1 617 7451 617 7452 424 600 2 354 33497,10
v tom: obrana    
bezpečnost    
ostatní1 617 745 1 617 7452 424 000 2 354 33497,10
f. vládní úvěry      
g. dluhová služba    
z toho: dluhy bývalé federace      
h. dotace místním rozpočtům      
výdaje kapitoly121 329 645 121 329 645121 964 766 119 611 69098,07



Kapitola: 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1993
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
Neinvestiční dotace podnikům      
Investiční dotace podnikům      
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 120,521,212120,521,212 121,016,509118,672,872 98.06
z toho:    
- mzdové prostředky952,743 952,743956,699 947,59099.05
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti 118,650,000118,650,000 118,350,040116,080,928 98.08
v tom: dávky sociálního zabezpečení 113,150,000113,150,000 115,346,843113,906,051 98.75
podpora v nezaměstnanosti3,850,000 3,850,0002,000,000 1,416,66970.83
aktivní politika zaměstnanosti 1,650,0001,650,000 1,003,151758,208 75.58
Investiční výdaje rozpočtových      
organizací celkem596,000 596,000645,812 647,578100.21
z toho:    
- systémové dotace526,000 526,000516,000 577,963100.34
- individuální dotace na vybrané investiční akce      
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem 212,433212,433302,257 291,05296.29
v tom: příspěvky na činnost PO   9,331 8,81494.46
dotace občanským sdružením 100,000100,000154,703 148,70796.12
ostatní příspěvky 112,433112,433138,223 133,53196.61
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím      
Systémové dotace příspěvkovým organizacím   188 188100.00
Příjmy rozpočtových organizací celkem 97,153,37097,153,370 91,151,415106,198,141 109.31
Odvody příspěvkových organizací celkem      
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu 460460462 44395.89
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu      
celkem51,82951,829 53,50153,051 99.16
z toho:    
- ostatní osobní náklady 1,4871,4871,487 1,25584.40



Kapitola čís. 313 - Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky

Příjmy kapitoly dosáhly v roce 1993 výše 106 198 141 tis. Kč. rozpočet po změnách, který činil 97 151 415 tis. Kč, byl splněn na 109,3%. Překročení rozpočtu o 9 046 726 tis. Kč vyplynulo z pozitivního vývoje příjmů z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, které byly hlavní příjmovou položkou rozpočtu kapitoly 313. Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti vybírané od zaměstnavatelů, zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných podle zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, v platném znění, dosáhlo částky 105 573 964 tis. Kč (bez přirážky k pojistnému).

Schválený rozpočet neinvestičních výdajů RO kapitoly na rok 1993 ve výši 120 521 212 tis. Kč byl v průběhu roku upraven rozpočtovými opatřeními (posílení věcných výdajů, které nebyly dostatečně rozpočtově zajištěny) na částku 121 016 509 tis. Kč. Skutečné výdaje dosáhly výše 118 672 872 tis. Kč, což představuje plnění rozpočtu na 98,1%.

Nejvýznamnější podíl na neinvestičních výdajích rozpočtových organizací (97,8%) představují výdaje na dávky sociálního zabezpečení (včetně výdajů na státní politiku zaměstnanosti). V roce 1993 bylo vydáno na tyto účely I 16 080 928 tis. Kč, rozpočet po změnách byl splněn na 98,1%.

Na dávky sociálního zabezpečení bylo vynaloženo 113 906 051 tis. Kč, tj. 98,8% rozpočtu po změnách. Rozpočet dávek sociálního zabezpečení byl posílen v závěru roku o prostředky ve výši 2 196 843 tis. Kč na částku 115 346 843 tis, Kč přesunem z prostředků určených na politiku zaměstnanosti, což umožnil příznivý vývoj nezaměstnanosti. Zvýšení rozpočtu bylo určeno na opatření v oblasti důchodového a nemocenského zabezpečení, která nebyla rozpočtově pokryta (především druhé zvýšení důchodů v listopadu roku 1993).

Objemově nejvýznamnější položku dávek sociálního zabezpečení představovaly výdaje na dávky důchodového zabezpečení, které dosáhly výše 73 637 655 tis. Kč. V těchto výdajích, které ve srovnání s rokem 1992 vzrostly o 9 938,5 mil. Kč (o 15,6%), se projevilo zvýšení důchodů v březnu a v listopadu, zvýšení důchodu jako jediného zdroje příjmu a změny ve způsobu provádění výplat do ústavů sociální péče.

Na dávkách nemocenského pojištění bylo vyplaceno 22 111 931 tis. Kč (o 9,8% více než v roce 1992). Ve výši výdajů na tuto skupinu dávek sociálního zabezpečení se promítly úpravy předpisů pro poskytování těchto dávek (nový způsob výpočtu nemocenského, změna poskytování přídavků na děti podle věku dítěte, zvýšení podpory při narození dítěte) a nepříznivý vývoj pracovní neschopnosti. Státní vyrovnávací příspěvek byl vyplacen ve výši 13 078 646 tis. Kč (včetně jednorázového přídavku na dítě).

Na politiku zaměstnanosti bylo vynaloženo celkem 2 174 877 tis.Kč. Na pasivní politiku zaměstnanosti (především podpory v nezaměstnanosti) bylo v roce 1993 vydáno 1 416 669 tis. Kč, což představuje 70,8% rozpočtu po změnách. Rozpočet na aktivní politiku zaměstnanosti byl čerpán na 75,6% při skutečných výdajích ve výši 758 208 tis. Kč. Nižší čerpání rozpočtu bylo ovlivněno příznivým vývojem nezaměstnanosti.

Rozpočet mzdových prostředků ve výši 952 743 tis. Kč byl v průběhu roku zvýšen na 956 699 tis. Kč v souvislosti s uvolněním prostředků z rezerv státního rozpočtu, určených k částečnému krytí finančního dopadu zvýšení platových tarifů. Rozpočet po změnách byl čerpán částkou 947 590 tis. Kč, tj. na 99,0%.

Schválený rozpočet investičních výdajů RO na rok 1994 v částce 596 000 tis. Kč byl zvýšen na 645 812 tis. Kč. Celkem bylo vydáno v roce 1993 na investiční výstavbu 647 578 tis. Kč (včetně 2 303 tis. Kč z mimorozpočtových zdrojů). Po odečtení částek mimorozpočtových zdrojů činily investiční výdaje RO 645 275 tis. Kč, tj. 99,9% rozpočtu po změnách. Investiční výdaje byly vynaloženy na stavební a strojní investice, pořízení výpočetní techniky pro Českou správu sociálního zabezpečení, úřady práce, přímo řízené ústavy sociální péče a vlastní ministerstvo.

Zvýšení schváleného rozpočtu během roku 1993 na příspěvky na provoz příspěvkovým a podobným organizacím na 302 257 tis. Kč vyplynulo především z delimitace agendy poskytování dotací občanským sdružením zdravotně postižených občanů z ministerstva zdravotnictví. Kromě toho byl rozpočet posílen o prostředky uvolněné z kapitoly Všeobecná pokladní správa ve výši 25 790 tis. Kč, určené na dotace charitativním organizacím poskytujícím sociální služby. Rozpočet po změnách byl čerpán na 96,3%. Dotace občanským sdružením v celkové výši 148 707 tis. Kč byla poskytnuta 77 subjektům. Ostatní příspěvky v objemu 133 531 tis. Kč obsahují především dotaci pro charitativní organizace a na provoz domovů důchodců České katolické charity.


314

Ministerstvo vnitra ČR

Kapitola: 314

BILANCE KAPITOLY ROK 1993
 Tabulka č. 1

Ministerstvo vnitra

v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 000 0 
v tom:    
daň z přidané hodnoty      
spotřební daně    
daně z příjmů      
- daň z příjmů právnických osob      
- daň z příjmu fyzických osob      
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí      
silniční daň    
clo     
ostatní daňové příjmy      
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 0 208 628 1 861 383892,20
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 207 383207 383290 014 323 246111,46
v tom:    
odvody České národní banky      
přijaté úroky    
příjmy z vládních úvěrů      
příjmy RO a odvody PO207 383 207 383290 014 323 246111,46
ostatní příjmy    
PŘÍJMY KAPITOLY207 383 207 383498 642 2 184 629438,12
A. TRANSFERY PODNIKům0 000  
v tom: investiční    
neinvestiční    
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím 1 033 8001 033 800963 670 965 832100,22
c. transfery pro obyvatelstvo0 000  
v tom: státní vyrovnávací příspěvek      
řešení nezaměstnanosti      
ostatní dávky sociálního zabezpečení      
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva 141 115141 115169 752 169 12399,63
v tom: zdravotnictví    
školství      
kultura    
ostatní141 115 141 115169 752 169 12399,63
e. veřejná spotřeba státu 14 212 88014 212 880 15 377 79015 366 749 99,93
v tom: obrana    
bezpečnost12 763 669 12 763 66913 911 253 13 911 28899,95
ostatní1 449 211 1 449 2111 466 537 1 462 46199,72
f. vládní úvěry      
g. dluhová služba    
z toho: dluhy bývalé federace      
h. dotace místním rozpočtům      
výdaje kapitoly15 387 795 15 387 79516 511 212 16 501 70499,94



Kapitola: 314 - Ministerstvo vnitra ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1993
v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
Neinvestiční dotace podnikům      
Investiční dotace podnikům      
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 13,097,26013,097,260 14,218,72011,213,118 99.96
z toho:    
- mzdové prostředky79,944 79,94488,392 83,35094.30
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti      
v tom: dávky sociálního zabezpečení      
podpora v nezaměstnanosti    
aktivní politika zaměstnanosti      
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem 948,800948,800891,170 893,335100.24
z toho:    
- systémová dotace556,600 556,600583,870 587,585100.64
- individuální dotace na vybrané investiční akce 284,040280,404222,400 222,440140.00
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem 1,256,7351,256,1351,328,822 1,322,75499.54
v tom: příspěvky na činnost PO 1,217,7351,217,7351,282,222 1,276,15499.53
dotace občanským sdružením 39,00039,00439,000 39,000100.00
ostatní příspěvky   7,600 7,600100.00
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím      
Systémové dotace příspěvkovým organizacím 85,00085,00012,500 72,497100.40
Příjmy rozpočtových organizací celkem 207,383207,383498,642 2,184,629438.12
Odvody příspěvkových organizací celkem      
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu 235235265 24492.48
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníka aparátu ústředního orgánu      
celkem25,21625,216 30,53429,512 96.65
z toho:    
- ostatní osobní náklady 585585885 80090.40



Kapitola čís. 314 - Ministerstvo vnitra České republiky

V rámci rozpočtu kapitoly ministerstva vnitra na rok 1993 hospodařily s prostředky státního rozpočtu tři subjekty: bezpečnostní úsek MV, civilně-správní úsek MV a Hlavní správa Sboru požární ochrany MV, která finančně zabezpečovala příspěvkové organizace Požární ochrany v jednotlivých okresech ČR.

Ministerstvo vnitra řídí celkem dvanáct rozpočtových organizací a dvě příspěvkové organizace: nemocnice MV a Lázeňské léčebné ústavy MV. Příspěvkovým organizacím Sboru požární ochrany, jejichž zřizovatelem jsou okresní úřady, byl poukázán příspěvek na jejich činnost prostřednictvím rozpočtu ministerstva vnitra.

Hospodaření s rozpočtovými prostředky bylo v průběhu roku plynulé jak v oblasti investičních, tak i neinvestičních výdajů. Příjmová stránka rozpočtu byla rovnoměrně přeplňována vzhledem k tomu, že ve schváleném rozpočtu nebyl rozpočtován objem pojistného na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti za policisty bezpečnostního úseku.

Příjmy kapitoly plněny v celkovém objemu 2 184 629 tis. Kč, t.j. 438,12% upraveného rozpočtu po všech změnách. Překročení činilo 1 665 987 tis. Kč.

Na plnění příjmů kapitoly MV se podílel bezpečnostní úsek částkou 2 161 181 tis. Kč, t.j. 452,48% upraveného rozpočtu, civilně-správní úsek částkou 18 466 tis. Kč, t.j. 90,01% upraveného rozpočtu a Hlavní správa Sboru požární ochrany částkou 4 982 tis. Kč, t. j. 996,40% upraveného rozpočtu.

Celkové výdaje kapitoly byly čerpány v objemu 16 501 704 tis. Kč, t.j. 99,94% upraveného rozpočtu po všech změnách. Nedočerpání činilo 9.508 tis. Kč a je vykázáno v seskupení položek 52 - Opravy a údržba, 54 - Služby a výdaje nevýrobní povahy, 55 - Cestovné, 56 - Mzdové prostředky a 59 - Příspěvky příspěvkovým organizacím na provoz (bezpečnostní úsek).

Z celkových výdajů byly čerpány investiční prostředky částkou 893 335 tis. Kč, t.j. 100,24%, neinvestiční prostředky částkou 14 213 118 tis. Kč, t.j. 99,96% a příspěvky příspěvkovým organizacím na provoz a investice částkou 1 395 251 tis. Kč, t.j. 99,57%. Mírné přečerpání investičních výdajů bylo kompenzováno nedočerpáním rozpočtových prostředků v oblasti neinvestičních výdajů.

Na celkových výdajích se podílel bezpečnostní úsek částkou 14 476 851, t.j. 99,97% upraveného rozpočtu, v tom investiční výdaje 568.066 tis. Kč, t.j. 100,38%, neinvestiční výdaje 13 850 003 tis. Kč, t.j. 99,99% a příspěvky příspěvkovým organizacím 58 782 tis. Kč, t.j. 90,64%.

Civilně-správní úsek se podílel na celkových výdajích částkou 530 407 tis. Kč, t.j. 99,28% upraveného rozpočtu, v tom investiční výdaje 224 070 tis. Kč, t.j. 100,00%, neinvestiční výdaje 298 737 tis. Kč, t.j. 98,73% a příspěvky příspěvkovým organizacím 7 600 tis. Kč, t.j. 100,00% (jednalo se o příspěvek mimoresortní PO).

Podíl Hlavní správy Sboru požární ochrany na celkových výdajích činil celkem 1 494 446 tis. Kč, t.j. 99,94% upraveného rozpočtu, v tom investiční výdaje 101 199 tis. Kč, t.j. 100,00%, neinvestiční výdaje 64 378 tis. Kč, t.j. 98,67% a příspěvky příspěvkovým organizacím 1 328 869 tis. Kč, t.j. 100,00%.

Překročením rozpočtu příjmů, zejména z titulu odvodu pojistného na příjmový účet MV, o 1 665 987 tis. Kč a nevyčerpáním výdajové části rozpočtu o 9 508 tis. Kč byl zlepšen vztah salda rozpočtu kapitoly ministerstva vnitra ke státnímu rozpočtu České republiky o 1 675 495 tis. Kč.

I přes tento příznivý výsledek hospodaření ministerstva vnitra s prostředky státního rozpočtu České republiky považujeme za nezbytné poukázat na nedodržení usnesení vlády ČR č. 663/1992 podle něhož byl resort povinen vázat částku 61 305 tis. Kč, odpovídající výši platových tarif°u za neobsazená pracovní a funkční místa. Vedení ministerstva vnitra rozhodlo použít uvedenou částku zejména ke zlepšení personální situace na platy policistů v přímém výkonu bezpečnostní služby a k úhradě souvisejících odvodů zdravotního a sociálního pojištění a o tomto kroku informovalo písemně ministra financí.

Ve druhém případě byla podle usnesení vlády ČR č. 653/1993 vyčleněna z rezerv státního rozpočtu účelová částka 35 552 tis. Kč pro bezpečnostní úsek MV na částečnou úhradu dopadu zvýšení platových tarifů od 1. 12. 1993 a k vyrovnání výdělkové úrovně organizací, ve kterých se platové tarify zatím nemění. Z uvedeného objemu bylo na částečné krytí dopadu zvýšených platových tarifů použito pouze 5 819 tis. Kč a zbývající částka ve výši 29 733 tis. Kč, která měla být použita k vyrovnání výdělkové úrovně policistů, byla použita na krytí nových úkolů - nákupy centrálně plánovaných materiálů, které nebyly v průběhu rozpočtového roku pokryty ze státního rozpočtu.


315

Ministerstvo životního prostředí ČR

Kapitola: 315

BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
 Tabulka č. 1

Ministerstvo životního prostředí

v tis. Kč
Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
 
 
1
2
3
4
5
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY 000 0 
v tom:     
daň z přidané hodnoty      
spotřební daně     
daně z příjmů      
- daň z příjmů právnických osob      
- daň z příjmu fyzických osob      
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí      
silniční daň     
clo     
ostatní daňové příjmy      
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ 0  0  
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY 5 6485 64811 150 18 570166,55
v tom:     
odvody České národní banky      
přijaté úroky     
příjmy z vládních úvěrů      
příjmy RO a odvody PO5 648 5 64811 15018 570 166,55
ostatní příjmy     
PŘÍJMY KAPITOLY5 648 5 64811 15018 570 166,55
A. TRANSFERY PODNIKům0 000  
v tom: investiční     
neinvestiční     
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH organizací a investiční dotace příspěvkovým organizacím 77 04977 049150284 159033105,82
c. transfery pro obyvatelstvo0 000  
v tom: státní vyrovnávací příspěvek      
řešení nezaměstnanosti      
ostatní dávky sociálního zabezpečení      
D. veřejná spotřeba obyvaTelstva 208 267208 267315 119 315 825100,22
v tom: zdravotnictví     
školství      
kultura    
ostatní208 267 208 267315 119315 825 100,22
e. veřejná spotřeba státu 635 408635 408930 534 925 77799,49
v tom: obrana    
bezpečnost    
ostatní635 408 635 408930 534925 777 99,49
f. vládní úvěry      
g. dluhová služba     
z toho: dluhy bývalé federace      
h. dotace místním rozpočtům      
výdaje kapitoly920 724 920 7241 395 9371 400 635 100,34



Kapitola: 315 - Ministerstvo životního prostředí ČR

ROZPOČET KAPITOLY - ZÁVAZNÉ UKAZATELE ZA ROK 1993
 v tis. Kč

Ukazatel
Státní rozpočet
Skutečnost
% plnění 4:3
 
schválený
upravený
po změnách
  
 
1
2
3
4
5
Neinvestiční dotace podnikům      
Investiční dotace podnikům      
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem 406,051406,051379,922 375,90998.94
z toho:     
- mzdové prostředky157,868 157,868139,623140,355 100.52
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti      
v tom: dávky sociálního zabezpečení      
podpora v nezaměstnanosti     
aktivní politika zaměstnanosti      
Investiční výdajů rozpočtových organizací celkem 39,04939,04941,915 52,102124.30
z toho:     
- systémové dotace16,000 16,00024,55226,782 109.08
- individuální dotace na vybrané investiční akce      
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem 431,624437,624865,731 865,693100.00
v tom: příspěvky na činnost PO 426,819426,819725,067 124,81799.97
dotace občanským sdružením 14,80510,80510,805 10,19899.94
ostatní příspěvky   129,859 130,078100.17
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím      
Systémové dotace příspěvkovým organizacím 38,00038,000108,369 106,93198.67
Příjmy rozpočtových organizací celkem 5,6485,64811,150 18,570166.55
Odvody příspěvkových organizací celkem      
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu 460460469 44494.67
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu      
celkem48,24748,247 51,26350,22291.97
z toho:     
- ostatní osobní náklady 1,2111,2111,912 1,67887.76



Kapitola čís. 315 - Ministerstvo životního prostředí České republiky

Rozpočet příjmů a výdajů kapitoly Ministerstva životního prostředí schválený zákonem č. 10/1993 Sb., byl v průběhu roku 1993 podstatně upraven zejména v návaznosti na delimitace činností na jiné resorty, změny způsobu financování resortních organizací a uvolnění prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní správa.

Příjmy kapitoly rozpočtované jako příjmy z činností rozpočtových organizací vykazují podstatně vyšší plnění, byly ovlivněny především nahodilými příjmy z vratek dotací poskytnutých býv. FVZP na projekty v oblasti životního prostředí.

Výdaje kapitoly byly v průběhu roku 1993 zvýšeny proti schválenému rozpočtu celkem o cca 52%, přičemž skutečný celkový vztah kapitoly ke státnímu rozpočtu byl (po odečtení mimorozpočtových prostředků) dodržen.

Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací zabezpečily financování vlastního aparátu ministerstva a jeho tří podřízených RO. Vzhledem k regulačním opatřením a nepružnému postupu při uvolňování prostředků na programy péče o životní prostředí a na úkoly vědy a výzkumu jsou tyto výdaje nedočerpány o cca 4 mil. Kč.

Mzdové prostředky vázané dle usnesení vlády č. 663/92 za neobsazená pracovní místa u rozpočtových organizací a aparátu ministerstva činily 1 297 tis. Kč. U ústředního orgánu zůstaly nedočerpané mzdové prostředky za neobsazená pracovní místa ve výši 755 tis. Kč a bylo docíleno úspory ve výši 53 tis. Kč. OON nebyly v návaznosti na úsporná opatření použity ve výši 234 tis. Kč. Prostředky uvolněné na základě usnesení vlády ČR č. 458/93 na výjimečné ohodnocení zaměstnanců ústředních orgánů činily 659 tis. Kč a byly plně vyčerpány zejména na osobní příplatky, zvýšení platových tříd a na mimořádné odměny.

Investiční výdaje rozpočtových organizací byly využity jak na systémové dotace,tak na běžné investování a byly plně vyčerpány. Kromě prostředků státního rozpočtu byly do této sféry poskytnuty i další - mimorozpočtové prostředky, především ze státního fondu životního prostředí na rekonstrukci objektů České inspekce životního prostředí a měřicí, záznamovou, laboratorní a výpočetní techniku.

Příspěvek na provoz byl využit především:

- na činnost příspěvkových organizací posílením o další prostředky např. na řešení programů péče o životní prostředí (+32 mil.Kč), na vědu a výzkum prostř. Grantové agentury (+ 50 mil.Kč) a na krytí výdajů spojených s udržováním plavebních cest u organizací Povodí (+172 mil.Kč),

- na dotace občanským sdružením, kdy nebyly prostředky plně využity na financování všech programů a projektů vybraných v konkurzním řízení,

- na ostatní příspěvky, kdy prostředky byly uvolněny na sanace lokalit po býv. Sovětské armádě (126 mil. Kč) a na krytí závazků z býv. ČSFR v oblasti příspěvků mezinárodním organizacím. Zatímco příspěvky mezinárodním organizacím nebyly dočerpány o 117 tis. Kč (v návaznosti na devizový kurz v době úhrady), tak sanace lokalit byly překročeny o 336 tis. Kč, a to z toho důvodu, že dodavatelé prací nevyúčtovali včas poskytnuté zálohy.

Investiční výdaje příspěvkových organizací byly čerpány jako systémové dotace, které byly v průběhu roku 1993 zvýšeny především na technická opatření a revitalizační akce pro příspěvkové organizace Povodí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP