Kapitola: 335
Tabulka č. 1 |
Ministerstvo zdravotnictví
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmů fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMů | 42 965 | 42 965 | 100 724 | 163 812 | 162,63 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 42 965 | 42 965 | 100 724 | 163 812 | 162,63 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 42 965 | 42 965 | 100 724 | 163 812 | 162,63 | |
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 2 419 000 | 2 419 000 | 3 670 262 | 3 700 879 | 100,83 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 3 525 431 | 3 525 431 | 2 827 202 | 2 775 845 | 98,18 | |
v tom: zdravotnictví | 3 525 431 | 3 525 431 | 2 827 202 | 2 775 845 | 98,18 | |
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | ||||||
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 133 433 | 133 433 | 124 337 | 118 330 | 95,17 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 133 433 | 133 433 | 124 337 | 118 330 | 95,17 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | ||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 6 077 864 | 6 077 864 | 6 621 801 | 6 595 054 | 99,60 |
Kapitola: 335 - Ministerstvo zdravotnictví ČR
v tis. Kč | ||||||
Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
Investiční dotace podnikům | ||||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 1,855,515 | 1,855,515 | 1,030,565 | 1,006,232 | 97.64 | |
z toho: | ||||||
- mzdové prostředky | 488,906 | 488,906 | 372,196 | 305,894 | 82.19 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředky na státní polit. zaměstnanosti | ||||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | ||||||
podpora v nezaměstnanosti | ||||||
aktivní politika zaměstnanosti | ||||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 180,000 | 180,000 | 227,603 | 274,058 | 120.41 | |
z toho: | ||||||
- systémové dotace | 150,000 | 150,000 | 194,850 | 159,942 | 82.08 | |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | ||||||
příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 1,803,349 | 1,803,349 | 1,920,914 | 1,887,943 | 98.28 | |
v tom: příspěvky na činnost PO | 1,573,650 | 1,573,650 | 1,697,350 | 1,666,019 | 98.15 | |
dotace občanským sdružením | 212,644 | 212,644 | 175,443 | 113,834 | 99.08 | |
ostatní příspěvky | 17,055 | 17,055 | 48,181 | 48,090 | 99.81 | |
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | 2,141,500 | 2,141,500 | 2,519,004 | 2,563,165 | 99.39 | |
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | 97,500 | 97,540 | 863,659 | 863,656 | 100.00 | |
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 42,965 | 42,965 | 100,724 | 163,812 | 162.63 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | ||||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 280 | 280 | 277 | 261 | 96.39 | |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | ||||||
celkem | 29,295 | 29,295 | 34,170 | 30,114 | 104.00 | |
z toho: | ||||||
- ostatní osobní náklady | 463 | 463 | 463 | 537 | 115.98 |
Vysoké překročení příjmů
RO ministerstva zdravotnictví ČR za rok 1993 o 63
098 tis. Kč v roce 1993 bylo motivováno snahou rozpočtových
organizací rozpočtové příjmy
maximalizovat, neboť při překročení
příjmů jim bylo umožněno tyto
příjmy účelně využít
ke krytí potřebných výdajů
ve zdravotnictví. Jedná se především
o příjmy přímo řízených
rozpočtových organizací resortu, zejména
hygienických stanic.
Rozpočtová opatření této kapitoly
v roce 1993 byla především směrována:
- k převodu provozních prostředků
do investic ke krytí celoplošných zdravotnických
programů resortu (např. prevence HlV/AlDS, kardioprogram,
transplantační program, dialýza, život
zachraňující technika apod.),
- k profinancování nové dělby práce
zdravotnických činností, hrazených
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR
a zřizovateli,
- k možnosti použití překročených
příjmů na nutné výdaje podle
návrhu MZ ČR,
- k poukazu 65% výnosu televizní soutěže
a loterie TUTOVKA na prioritní účely ve zdravotnictví
(podle výběru provedeného MZ ČR),
- k posílení naléhavých potřeb
investic, zejména zdravotnické techniky z iniciace
Parlamentu České republiky.
Nižší čerpání neinvestičních
výdajů RO bylo ovlivněno zejména tím,
že některé prostředky, převážně
na řešení výzkumných projektů,
byly přiděleny až koncem roku 1993 a nebylo
jich možno plně využít.
Na základě usnesení vlády č.
663/1992 o státním rozpočtu na rok 1993 bylo
u rozpočtových organizací přistoupeno
k vázání příslušných
částek za neobsazená funkční
a pracovní místa v celkové výši
4 494 tis. Kč. Z tohoto vázání bylo
použito na krytí zvýšených platových
tarifů od 1. 12. 1993 v souladu s usnesením vlády
ČR č. 653/ 1993 785 tis. Kč. Mzdové
prostředky rozpočtových organizací
byly dále zvýšeny o 1 821 tis. Kč jako
částečné krytí dopadu zvýšených
platových tarifů. Dílčí přečerpání
ostatních osobních nákladů souvisí
s výměnou ministrů v průběhu
roku 1993.
Příspěvek na provoz PO a podobným
organizacím byl prakticky vyčerpán. Vysoké
čerpání vlastního příspěvku
na činnost PO zahrnuje zejména příspěvky
na provoz středních zdravotnických škol,
na činnost středisek územní záchranné
služby a příspěvky zdravotnickým
organizacím na vybrané činnosti, které
nejsou hrazeny zdravotními pojišťovnami a prostředky
na granty. Ostatní příspěvky byly
vynaloženy pouze na provoz církevních a soukromých
zdravotnických škol.
Překročení investičních výdajů
RO je plně kryto použitím mimorozpočtových
prostředků k nákupu investic, tj. prostředků
z placených služeb hygienickými stanicemi a
Stáním zdravotním ústavem. Na vysokém
čerpání investic PO se především
podílí dotace na Motol (637 mil.Kč), FN Ostrava
Poruba (430 mil.Kč), Masarykova nemocnice Ústí
nad Labem (202,5 mil.Kč) a FN Plzeň-Lochotín
(214, mil. Kč).
Kapitola: 336
Tabulka č. 1 |
Ministerstva spravedlnosti
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmů fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMů | 99 328 | 99 328 | 99 328 | 250 657 | 252,35 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 99 328 | 99 328 | 99 328 | 250 657 | 252,35 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 99 328 | 99 328 | 99 328 | 250 657 | 252,35 | |
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 684 052 | 684 052 | 741 652 | 770 032 | 103,83 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 130 000 | 123 910 | 95,32 | |
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | 130 000 | 123 910 | 95,32 | |||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 3 732 | 3 732 | 6 464 | 5 686 | 87,96 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 3 732 | 3 732 | 6 464 | 5 686 | 87,96 | |
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 3 548 675 | 3 548 675 | 3 915 031 | 3 787 903 | 96,75 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | 1 951 113 | 1 951 113 | 1 821 113 | 1 817 535 | 99,80 | |
ostatní | 1 597 562 | 1 597 562 | 2 093 918 | 1 970 368 | 94,10 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | ||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 4 236 459 | 4 236 459 | 4 793 147 | 4 687 531 | 97,80 |
Kapitola: 336 - Ministerstvo spravedlnosti ČR
v tis. Kč | ||||||
Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
Investiční dotace podnikům | ||||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 3,537,273 | 3,531,273 | 3,995,500 | 3,861,494 | 96.65 | |
z toho: | ||||||
- mzdové prostředky | 1,653,693 | 1,653,693 | 1,656,034 | 1,591,494 | 96.10 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | 0 | 0 | 130,040 | 123,910 | 95.32 | |
v tom: dávky sociálního zabezpečení | 0 | 0 | 130,000 | 123,910 | 95.32 | |
podpora v nezaměstnanosti | 0 | 0 | 0 | 0 | .00 | |
aktivní politika zaměstnanosti | 0 | 0 | 0 | 0 | .00 | |
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 684,052 | 684,052 | 741,652 | 770,032 | 103.83 | |
z toho: | ||||||
- systémové dotace | 511,152 | 511,152 | 569,252 | 566,116 | 99.55 | |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | 132,400 | 132,400 | 140,000 | 139,999 | 100.00 | |
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 15,134 | 15,134 | 55,995 | 56,005 | 100.02 | |
v tom: příspěvky na činnost PO | 15,134 | 15,134 | 55,899 | 55,905 | 100.01 | |
dotace občanským sdružením | 0 | 0 | 4 | 0 | .00 | |
ostatní příspěvky | 0 | 4 | 96 | 100 | 104.17 | |
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | 0 | 0 | 4 | 0 | .00 | |
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | 0 | 0 | 0 | 0 | .00 | |
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 99,328 | 99,328 | 99,328 | 250,657 | 252.35 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | 0 | 4 | 0 | 4 | .00 | |
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 228 | 228 | 228 | 211 | 92.54 | |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | ||||||
celkem | 22,732 | 22,732 | 23,836 | 23,525 | 98.10 | |
z toho: | ||||||
- ostatní osobní náklady | 540 | 540 | 1,160 | 1,078 | 92.93 |
Schválený rozpočet byl v průběhu
roku upraven rozpočtovými opatřeními
tak, aby byla zajištěna činnost soudů
všech stupňů, bezporuchově probíhala
výplata odškodnění v hotovosti soudně
rehabilitovaným osobám a byl zabezpečen chod
29 ústavů pro výkon vazby a výkon
trestu odnětí svobody.
Stanovený rozpočet příjmů byl
splněn částkou 250 675 tis. Kč, tj.
na 252,4%. Hlavním důvodem vysokého procenta
plnění byly příjmy z titulu sociálního
pojištění příslušníků
Vězeňské služby.
Příjmy z činnosti rozpočtových
organizací u soudů byly splněny na 132,2%.
Bylo jich dosaženo náhradami nákladů
trestního řízení, přičemž
tyto příjmy jsou přímo závislé
na četnosti projednávaných trestních
věcí před soudy všech stupňů
a jednotlivé organizace nemohou jejich výši
ovlivnit především proto, že jsou těžko
vymahatelné.
Příjmy u Vězeňské služby,
které tvoří rozhodující část
příjmů kapitoly, byly splněny na 304,3%.
Jedním z důvodů odchylného vývoje
příjmů proti schválenému rozpočtu
byly změny ve způsobu účtování
náhrad nákladů výkonu trestu od odsouzených,
které negativně ovlivnily plnění příjmů.
Vězeňská služba použila v průběhu
roku příjmy z náhrad nákladů
výkonu trestu na kompenzaci výdaji za potraviny.
Postup nebyl v souladu s vyhláškou č. 205/1991
Sb., o hospodaření s rozpočtovými
prostředky státního rozpočtu ČR
a o finančním hospodaření rozpočtových
a příspěvkových organizací,
a proto byl zrušen. Na druhé straně pozitivně
působilo účtování příjmů
ze sociálního pojištění příslušníků
Vězeňské služby. Z titulu sociálního
pojištění příslušníků
Vězeňské služby bylo dosaženo příjmů
v objemu 145 635 tis. Kč, který nebyl s ohledem
na přijetí zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní zaměstnanost,
do návrhu státního rozpočtu na rok
1993 zahrnut.
Nízký počet rozpočtových opatření
provedených v průběhu roku v neinvestičních
výdajích svědčí o tom, že
rozpočet pro soudy i vězeňství byl
sestaven a schválen v reálné výši
odpovídající nezbytným potřebám
resortu.
U soudů byl zvýšen rozpočet především
na výplatu odškodnění v hotovosti soudně
rehabilitovaným osobám. Ve státním
rozpočtu, obdobně jako v minulých letech,
byla vytvořena rezerva na soudní rehabilitace ve
výši 500 000 tis. Kč.
V průběhu roku bylo podle zákona č.
119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, odškodněno
32 040 osob, kterým byla v hotovosti vyplacena částka
397 733 tis. Kč.
Mzdové prostředky plně pokrývaly mzdové
nároky soudců a justičních čekatelů
na základě zákona č. 391/1991 Sb.,
ve mění zákona č. 7/1993 Sb., a mzdové
nároky zaměstnanců odměňovaných
podle zákona č. 143/ 1992 Sb., nařízení
vlády č. 253/ 1992 Sb. a nařízení
vlády č. 288/1993 Sb. Z důvodu nenaplněných
počtů soudců a tomu odpovídajícího
počtu odborně administrativního aparátu
byla část nečerpaných mzdových
prostředků rozpočtovým opatřením
částečně využita k zajištění
věcných výdajů u soudů a částečně
k posílení mzdových prostředků
Vězeňské služby. Celkově byl
závazný ukazatel mzdových prostředků
resortu plněn na 96,1%.
Dávky sociálního zabezpečení
byly čerpány na 95,5% a představovaly zejména
nemocenské dávky a důchody všech druhů
příslušníků vězeňské
a justiční stráže.
Účelným přeskupením rozpočtových
prostředků u Vězeňské služby
ve prospěch jednotlivých ústavů byla
zajištěna správa rozsáhlého majetkového
fondu. Pokračující reorganizace generálního
ředitelství umožnila snížit jeho
výdaje a o tyto prostředky posílit rozpočty
ústavů.
Ve financování příspěvkových
organizací Vězeňské služby došlo
ke změnám (zavedení odpisů hmotného
investičního majetku, nerealizování
rekreace pro zahraniční turisty a úhradou
pojistného na zdravotní a sociální
pojištění), které si vyžádaly
úpravu stanoveného příspěvku
na provoz. Vyšší čerpání
příspěvku bylo pokryto úsporou neinvestičních
výdajů rozpočtových organizací
a nevyžádalo si dodatečné prostředky
ze státního rozpočtu. Generální
ředitelství však dostatečným
způsobem nezajistilo povinnost dodržet upravený
závazný ukazatel, čímž došlo
k jeho překročení o 106 tis. Kč, a
to rozpočtovou nekázní věznice Oráčov
(použitím 100 tis. Kč) při poskytnutí
příspěvku na hospodářskou činnost
a chybným účtováním sociálních
dávek zotavovnami Šlovice a Praha (v částce
6 tis. Kč).
Investiční výdaje resortu oproti roku 1992
byly podstatně vyšší, a to o 51,9% s prioritním
zabezpečením potřeb vězeňství.
Přesto bylo nutné v průběhu roku zrušit
20% vázání těchto rozpočtových
výdajů.
Rozpočtová opatření souvisela u soudů
zejména s rozšiřující se působností
soudů, s řešením jejich dislokačních
problémů a nákupem výpočetní
techniky. Ve vězeňství byla zajištěna
realizace staveb za účelem zvýšení
a udržení ubytovacích kapacit, včetně
rekonstrukcí energetických zařízení
věznic.
Závazný ukazatel investičních výdajů
resortu byl plněn na 103,8%. Byl překročen
z titulu sdružení prostředků s jinými
investory u objektů společně užívaných
a poskytnutím daru od Fondu národního majetku
k pořízení výpočetní
techniky.
Kapitola: 344
BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
Tabulka č. 1 |
Úřad průmyslového vlastnictví
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmů fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMů | 0 | 24 000 | 42 000 | 42 594 | 101,41 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 0 | 24 000 | 42 000 | 42 594 | 101,41 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 0 | 24 000 | 42 000 | 42 594 | 101,41 | |
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 0 | 10 000 | 33 000 | 32 996 | 99,99 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | ||||||
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 0 | 73 015 | 68 277 | 66 999 | 98,13 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 0 | 73 015 | 68 277 | 66 999 | 98,13 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | ||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 0 | 83 015 | 101 277 | 99 995 | 98,73 |
Kapitola: 344
Úřad průmyslového vlastnictví
v tis. Kč | ||||||
Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
Investiční dotace podnikům | ||||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 0 | 73,015 | 68,217 | 66,999 | 98.13 | |
z toho: | ||||||
- mzdové prostředky | 0 | 29,188 | 30,050 | 29,359 | 97.70 | |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | ||||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | ||||||
podpora v nezaměstnanosti | ||||||
aktivní politika zaměstnanosti | ||||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 0 | 14,000 | 33,000 | 32,996 | 99.99 | |
z toho: | ||||||
- systémové dotace | 0 | 8,000 | 31,212 | 31,212 | 104.00 | |
- individuální dotace na vybrané investiční akce | ||||||
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | ||||||
v tom: příspěvky na činnost PO | ||||||
dotace občanským sdružením | ||||||
ostatní příspěvky | ||||||
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | ||||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | ||||||
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 0 | 24,000 | 42,000 | 42,594 | 101.41 | |
Odvody příspěvkových organizací celkem | ||||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 280 | 280 | 280 | 274 | 97.86 | |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | 29,788 | 29,788 | 30,050 | 29,359 | 97.70 | |
celkem | ||||||
z toho: | ||||||
- ostatní osobní náklady | 647 | 647 | 647 | 247 | 38.18 |
Úřad průmyslového vlastnictví
byl zřízen k 1. 1. 1993 z bývalé kapitoly
Federální úřad pro vynálezy.
Rozpočet pro rok 1993 byl proto uvolněn z prostředků
kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Jako ústřední orgán státní
správy České republiky rozhoduje o poskytování
ochrany na předměty průmyslového vlastnictví
v souladu s mezinárodními závazky a podle
daných kompetencí provádí především
řízení o přihláškách
vynálezů, užitných a průmyslových
vzorů, ochranných známek a označení
původu výrobků včetně legislativní
činnosti.
V souvislosti s vytvořením Úřadu průmyslového
vlastnictví České republiky bylo nutné
řešit otázku jeho umístění.
Proto byl zpracován investiční záměr
na rekonstrukci areálu v Praze 6 - Bubenči. K zabezpečení
I. etapy této investiční akce bylo se souhlasem
ministerstva financí využito předpokládaných
jednorázových mimořádných příjmů
ve výši 25 mil. Kč. Očekávané
příjmy nebyly dosaženy (celkem o 7 mil. Kč),
a proto dalším rozpočtovým opatřením
byl koncem roku upraven rozpočet příjmů
a investičních a neinvestičních výdajů
resortu.
Rozpočet příjmů byl rozpočtovými
opatřeními ministerstva financí zvýšen
celkem o 18 mil. Kč (tj. o 75%) - mimořádné
příjmy za jednorázový přepis
ochranných známek na Českou republiku v roce
1993 v důsledku rozdělení ČSFR. Upravené
příjmy kapitoly byly splněny na 101,4%. Rozhodující
část tvoří příjmy od
Světové organizace duševního vlastnictví
v Ženevě za zápisy ochranných známek
v mezinárodním rejstříku.
Neinvestiční výdaje byly čerpány
částkou 66 999 tis. Kč, tj. 98,1% upraveného
rozpočtu po změnách. Koncem roku bylo rozpočtovým
opatřením vázáno 5 mil. Kč,
z titulu nesplnění předpokládaných
mimořádných příjmů,
na jejichž základě byly předchozími
rozpočtovými opatřeními zvýšeny
prostředky na investice účelově určené
na rekonstrukci areálu, jak je již výše
uvedeno.
Mzdové prostředky byly posíleny o 262 tis.
Kč k částečnému krytí
finančního dopadu zvýšených mzdových
tarifů k 1. 12. 1993. V nižším čerpání
je promítnuto povinné vázání
za neobsazená místa a dále nečerpání
ostatních osobních nákladů určených
k zabezpečení prací spojených s dělením
majetku federace. Tyto úkoly byly provedeny pracovníky
resortu, čímž došlo k úspoře.
Investiční výdaje byly rozpočtovým
opatřením ministerstva financí na základě
dosažených mimořádných příjmů
zvýšeny celkem o 23 mil. Kč. Současně
s tím byla provedena změna účelu původně
schválené systémové dotace určené
na nákup pozemků ve výši 5 mil. Kč.
Systémové dotace ve výši 31 212 tis.
Kč byly určeny jednak na plynofikaci kotelny v částce
3 212 tis. Kč a jednak na rekonstrukci areálu Úřadu
v Praze 6 ve výši 28 000 tis. Kč. Upravený
rozpočet po změnách byl plně vyčerpán.
Kapitola: 345
BILANCE KAPITOLY ZA ROK 1993
Tabulka č. 1 |
Český statistický úřad
v tis. Kč | ||||||
A. DAŇOVÉ PŘÍJMY | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: | ||||||
daň z přidané hodnoty | ||||||
spotřební daně | ||||||
daně z příjmů | ||||||
- daň z příjmů právnických osob | ||||||
- daň z příjmů fyzických osob | ||||||
daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí | ||||||
silniční daň | ||||||
clo | ||||||
ostatní daňové příjmy | ||||||
B. POJISTNÉ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ | 0 | 0 | ||||
C. NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 4 400 | 4 400 | 18 486 | 23 284 | 125,95 | |
v tom: | ||||||
odvody České národní banky | ||||||
přijaté úroky | ||||||
příjmy z vládních úvěrů | ||||||
příjmy RO a odvody PO | 4 400 | 4 400 | 18 486 | 23 284 | 125,95 | |
ostatní příjmy | ||||||
PŘÍJMY KAPITOLY | 4 400 | 4 400 | 18 486 | 23 284 | 125,95 | |
A. TRANSFERY PODNIKŮM | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: investiční | ||||||
neinvestiční | ||||||
B. INVESTICE ROZPOČTOVÝCH ORGANIZACÍ A INVESTIČNÍ DOTACE PŘÍSPĚVKOVÝM ORGANIZACÍM | 18 000 | 18 000 | 116 100 | 116 099 | 100,00 | |
C. TRANSFERY PRO OBYVATELSTVO | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
v tom: státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
řešení nezaměstnanosti | ||||||
ostatní dávky sociálního zabezpečení | ||||||
D. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA OBYVATELSTVA | 2 156 | 2 156 | 1 926 | 1 903 | 98,81 | |
v tom: zdravotnictví | ||||||
školství | ||||||
kultura | ||||||
ostatní | 2 156 | 2 156 | 1 926 | 1 903 | 98,81 | |
E. VEŘEJNÁ SPOTŘEBA STÁTU | 334 006 | 334 006 | 351 594 | 349 226 | 99,33 | |
v tom: obrana | ||||||
bezpečnost | ||||||
ostatní | 334 006 | 334 006 | 351 594 | 349 226 | 99,33 | |
F. VLÁDNÍ ÚVĚRY | ||||||
G. DLUHOVÁ SLUŽBA | ||||||
z toho: dluhy bývalé federace | ||||||
H. DOTACE MÍSTNÍM ROZPOČTŮM | ||||||
VÝDAJE KAPITOLY | 354 152 | 354 162 | 469 620 | 467 228 | 99,49 |
Kapitola: 345 - český statistický úřad
v tis. Kč | |||||
Neinvestiční dotace podnikům | |||||
Investiční dotace podnikům | |||||
Neinvestiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 336,162 | 336,162 | 353,485 | 351,097 | 99.32 |
z toho: | |||||
- mzdové prostředky | 189,675 | 189,675 | 189,905 | 188,039 | 99.02 |
- dávky sociálního zabezpečení vč. prostředků na státní polit. zaměstnanosti | |||||
v tom: dávky sociálního zabezpečení | |||||
podpora v nezaměstnanosti | |||||
aktivní politika zaměstnanosti | |||||
Investiční výdaje rozpočtových organizací celkem | 18,040 | 18,400 | 116,100 | 116,099 | 100.00 |
z toho: | |||||
- systémové dotace | 141,700 | 101,699 | 140.00 | ||
- individuální dotace na vybrané investiční akce | |||||
Příspěvky na provoz PO a pod. organizacím celkem | 35 | 32 | 91.43 | ||
v tom: příspěvky na činnost PO | |||||
dotace občanským sdružením | |||||
ostatní příspěvky | 35 | 32 | 91.43 | ||
Individuální dotace na vybrané investiční akce příspěvkovým organizacím | |||||
Systémové dotace příspěvkovým organizacím | |||||
Příjmy rozpočtových organizací celkem | 4,400 | 4,400 | 18,486 | 23,284 | 125.95 |
Odvody příspěvkových organizací celkem | |||||
Limit počtu pracovníků ústředního orgánu | 452 | 452 | 478 | 471 | 98.54 |
Limit objemu mzdových prostředků pro regulaci počtu pracovníků aparátu ústředního orgánu | |||||
celkem | 46,876 | 46,876 | 49,937 | 48,894 | 97.91 |
z toho: | |||||
- ostatní osobní náklady | 745 | 745 | 710 | 614 | 79.74 |
Z prostředků státního rozpočtu
určených pro kapitolu Českého statistického
úřadu byly financovány výdaje vlastního
úřadu, krajských a okresních statistických
správ a Institutu pro výzkum veřejného
mínění.
Rok 1993 byl charakterizován dostupným procesem
transformace české statistiky. Činnost úřadu
se výrazně rozšířila o statistické
aktivity k mezinárodním vládním organizacím.
Úřad dále převzal plnou odpovědnost
za tvorbu metodologie statistických zjišťování
a za kompletní prezentaci výsledků zjišťování
a analýz sociálně ekonomických jevů
a procesů. Příjmy dosáhly výše
23 284 tis. Kč, tj. 125,9% ve vztahu k rozpočtu
po všech provedených změnách. Příjmy
byly v průběhu roku upravovány souvztažně
s neinvestičními výdaji. Hlavními
zdroji překročených příjmů
byly úhrady za poskytování identifikačních
čísel organizacím, výpisy dat z registru
organizací, prodej statistických publikací,
poskytování dat Informačním servisem
a zvýšený zájem o koupi publikací,
v nichž byly prezentovány výsledky sčítání
lidu, domů a bytů. Ve vztahu ke skutečnosti
roku 1992 došlo k nárůstu o 48%.
Neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací byly čerpány do výše
351 097 tis. Kč, tj. na 99,3% ve vztahu k rozpočtu
po provedených změnách. Podstatnou část
úspory neinvestičních výdajů
představují nevyčerpané mzdové
prostředky ve výši 1 866 tis. Kč z titulu
neobsazených míst a vyšší nemocnosti.
K posílení rozpočtu v průběhu
roku došlo zejména v důsledku uvolnění
účelových prostředků a na základě
souvztažného zvýšení příjmů
a výdajů. Ve srovnání se skutečností
roku 1992 došlo k nárůstu o 64%.
Ostatní příspěvky byly čerpány
částkou 32 tis. Kč (91,4%) na úhradu
členství v Mezinárodním statistickém
institutu.
Investiční výdaje byly čerpány
do výše 116 099 tis. Kč, tj. na 100% ve vztahu
k rozpočtu po provedených změnách.
V průběhu roku došlo k posílení
rozpočtu o systémové dotace ve výši
101 700 tis. Kč, určené na zabezpečení
Registru ekonomických subjektů a na dokončení
investičních akcí při tvorbě
statistického registru jednotek zjišťování.
Oproti roku 1992 došlo k nárůstu o 95%.