II. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu za leden až březen
1994
1. Celkové výsledky
hospodaření státního rozpočtu
Státní rozpočet
České republiky na rok 1994 schválil Parlament
ČR zákonem č. 331/1993 Sb. jako vyrovnaný
v úhrnném objemu 381,8 mld Kč. Oproti skutečnosti
dosažené v roce 1993 je stanovený objem příjmů
v roce 1994 vyšší o 23,8 mld Kč. tj. o
6,6 % a objem výdajů o 24,9 mld Kč, tj. o
7,0 ,%.
Hospodaření státního
rozpočtu v I. čtvrtletí 1994 lze hodnotit
vcelku jako uspokojivé. K 31. 3. 1994 vykazuje státní
rozpočet přebytek ve výši 4,9 mld Kč
(v březnu 1993 činil přebytek 10,4 mld Kč).
Přebytek rozpočtu v letošním roce však
nelze přeceňovat, neboť je zlepšení
aktivním saldem clearingových plateb mezi Českou
a Slovenskou republikou ve výši 2,16 mld Kč.
Bez této položky by přebytek rozpočtu
činil 2,7 mld Kč.
[vliv clearingu je zahrnut ve výdajích státního
rozpočtu, aktivní saldo představuje snížení
výdajů]
Souhrnné výsledky
hospodaření státního rozpočtu
ukatuje následující tabulka:
v mld Kč |
Příjmy | |||||
Výdaje | |||||
Saldo příjmů a výdajů |
Dosažený přebytek
je ovlivněn zejména relativně nízkým
plněním výdajů (sezonní vliv
především u kapitálových výdajů,
příznivý dopad clearingového účtování).
Inkaso příjmů se v měsíci březnu
zlepšilo vlivem nárůstu daní z příjmů
a mělo vliv na zvýšení přebytku
státního rozpočtu. Čerpání
rozpočtových výdajů státního
rozpočtu je zhruba na stejné úrovni jako
ve srovnatelném období minulého roku.
Průběh plnění
rozpočtových příjmů a výdajů
v I. čtvrtletí 1994:
Leden | 31,7 | 8,3 | 28,8 | 7,5 | +2,9 |
Únor | 2,4 | 5,9 | 23,0 | 6,2 | -1,2 |
Březen | 35,2 | 9,2 | 32,0 | 8,4 | +3,2 |
Leden až březen | 89,3 | 23,4 | 84,4 | 22,1 | +4,9 |
Výrazný propad příjmů
v únoru byl způsoben především
vývojem příjmů daně z přidané
hodnoty vlivem vysokých odpočtů daně,
které prakticky odčerpaly celý přírůstek
výnosu daně z přidané hodnoty v tomto
měsíci. (Podrobnější analýza
v další části zprávy).
Rozhodující příjmy
má podle schváleného rozpočtu na rok
1994 získat státní rozpočet z daňových
příjmů. Jejich předpokládaná
výše 237,3 mld Kč tvoří 62,1
% celkových příjmů. Za 1. čtvrtletí
činilo inkaso těchto příjmů
54,4 mld Kč, tj. 61 % dosažených celkových
příjmů. Tento vývoj souvisí
se sezónním výkyvem především
u nepřímých daní, a to jak daně
z přidané hodnoty, tak i spotřebních
daní. Naopak přímé daně, zejména
daň z příjmů právnických
osob (27 %) a daň z příjmů fyzických
osob plynoucí do státního rozpočtu
(58,9 %) předstihují alikvotní podíl
z ročního úkolu.
Nedaňové příjmy
(plnění na 22,7 %) zaostaly za celkovým plněním
příjmů, zejména vlivem neplnění
odvodů ČNB a kreditních úroků,
jejichž rozhodující část byla
zúčtována až v měsíci
dubnu.
Čerpání výdajů
státního rozpočtu odpovídá
obvyklému vývoji v 1. čtvrtletí. Podíl
čerpání z ročního úkolu
(22,1 %) je zhruba stejný jako v minulém roce (22,2
%). Nejdynamičtější složkou výdajů
jsou neinvestiční výdaje rozpočtových
organizací ve školství a zdravotnictví
a neinvestiční příspěvky příspěvkovým
organizacím. Vzhledem k situaci ve státním
rozpočtu byly navíc oproti alikvotnímu podílu
I. čtvrtletí poskytnuty prostředky místním
rozpočtům ve výši cca 3 mld Kč.
Kapitálové (investiční)
výdaje jsou v 1. čtvrtletí tradičně
čerpány hluboko pod alikvotou 1/4 celoročně
uvažovaných výdajů (14,8 %).
2. Příjmy státního
rozpočtu
Předpokládané
příjmy státního rozpočtu na
rok 1994 jsou plněny takto:
v mld Kč |
A. Daňové příjmy | |||||
B. Pojistné soc. zabezpečení | |||||
C. Nedaňové příjmy | |||||
Příjmy celkem |
Stabilní položkou
příjmů státního rozpočtu
jsou odvody pojistného na sociální zabezpečení,
které za 1. čtvrtletí 1994 představují
splnění ročního úkolu na 24,5
%.
V rámci daňových
příjmů, plněných zatím
na 22,9 %, splňují čtvrtletní alikvotu
pouze daně z příjmů právnických
i fyzických osob. Nepřímé daně
- daň z přidané hodnoty a spotřební
daně - zaostávají pravděpodobně
vlivem nižší poptávky než se předpokládalo.
A. Daňové příjmy
Dynamika daňových
příjmů v 1. čtvrtletí 1994
je nižší proti stejnému období
minulého roku, neboť se zde projevuje zejména
jednorázový vliv příjmů z roku
1992 inkasovaných na počátku roku 1993. Rozhodujícími
daňovými položkami jsou zejména daň
z příjmů právnických osob,
DPH a spotřební daně. V rámci stanoveného
rozpočtu daňových příjmů
na rok 1994 připadá na nepřímé
daně 64,7 %, ve skutečnosti za 1. čtvrtletí
bylo dosaženo 53,0 %, což je ovlivněno vysokým
objemem odpočtů DPH v měsíci únoru.
Struktura daňových
příjmů a jejich plnění za období
leden až březen 1994:
v mld Kč |
Daňové příjmy celkem | |||||
v tom: | |||||
- nepřímé daně | |||||
v tom: DPH | |||||
SD | |||||
clo | |||||
- přímé daně | |||||
v tom: | |||||
- daň z příjmů právnických osob | |||||
- daň z příjmů fyzických osob | |||||
- ostatní daně | |||||
z toho: daně z min. let - |
A/1. Nepřímé
daně
a) Daň z přidané
hodnoty
leden | ||
únor | ||
březen | ||
Celkem |
Předpokládaný
celoroční výnos DPH za rok 1994 podle rozpočtu
činí 94,6 mld Kč, za 1. čtvrtletí
1994 bylo vybráno pouze 17 % předpokládaného
výnosu. Nízké plnění bylo ovlivněno
prakticky nulovým saldem v měsíci únoru,
kdy vracení nadměrných odpočtů
[vratky prováděné v případech,
kdy v průběhu zdaňovacího období
daň z přijatých zdanitelných plnění
převyšuje daň z poskytnutých plnění]
převýšilo daňovou povinnost plátců.
Tato skutečnost je dána zejména cyklem vracení
nadměrných odpočtů, tj. v únoru
byly vraceny nadměrné odpočty daně
vykázané v prosinci, resp. ve 4. čtvrtletí
1993. Výše nadměrných odpočtů
byla dána zejména pořizováním
zásob a investic v závěru roku. Daň
z výstupu vykázaná v tomto měsíci
byla ovlivněna nižšími obraty za měsíc
leden, byl sezónní pokles po vánocích.
Vyšší výnos v lednu byl ovlivněn
nákupy v závěru
roku a tím, že daň v lednu odváděli
i čtvrtletní plátci.
V březnu bylo v porovnání
s předchozím měsícem na dani z přidané
hodnoty dosaženo inkasa, jehož výše odpovídá
průměrnému předpokládanému
měsíčnímu výnosu. Výpadek
daně z měsíce února (cca 7 mld Kč)
by měl být částečně
kompenzován v dalších měsících,
ale přesto je třeba podle vývoje příjmů
DPH počítat i s rizikem, že nebude dosaženo
předpokládaného ročního výnosu
podle schváleného rozpočtu.
b) Spotřební
daně
leden | ||
únor | ||
březen | ||
Celkem |
Předpokládaný
roční výnos za rok 1994 podle rozpočtu
činí 42,1 mld Kč. Za 1. čtvrtletí
1994 bylo vybráno 20,7 % předpokládaného
výnosu. Výnos spotřebních daní
má sezónní charakter. V 1. čtvrtletí
je obvyklá nižší spotřeba pohonných
hmot, u nichž je výnos spotřební daně
nejvýznamnější.
Nižší výnos
spotřebních daní v I. čtvrtletí
by měl být kompenzován v dalším
období roku 1994 jednak vyšší spotřebou
výrobků podléhajících spotřební
dani (zejména uhlovodíkových paliv a maziv)
a dále upevněním daňové disciplíny
a účinnějším omezováním
daňových úniků na základě
již schválených nebo připravovaných
legislativních opatření, např. označováním
cigaret nálepkami a označováním minerálních
olejů. Tato opatření
by měla přispět k tomu, že předpokládaný
výnos spotřební daně bude dosažen.
c) Clo
Odvody ze cla jsou plněny
rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu.
K 31.3. bylo získáno na clu 4 mld Kč, což
odpovídá téměř 1/4 ročního
rozpočtu.
A/2. Přímé
daně
a) Daň z příjmů
právnických osob
Na dani z příjmů
právnických osob bylo k 31. březnu vyinkasováno
19,7 mld Kč, tj. 27 % celoročního úkolu.
V měsíci březnu činilo inkaso daně
10,2 mld Kč, což představovalo téměř
14 % ročního rozpočtu. Tento mimořádný
přírůstek daně je ovlivněn
zejména platebním kalendářem záloh
a vypořádáním daně za zdaňovací
období roku 1993 - v základním termínu
k 31. 3. podalo daňové přiznání
cca 70 % poplatníků, ostatní poplatníci
využívají služeb daňových
poradců a podají přiznání
k 30. 6. 1994.
b) Daň z příjmů
fyzických osob
Daň z příjmů
fyzických osob za 1. čtvrtletí je plněna
již na více než 50 % ročního úkolu.
K 31.3. bylo odvedeno 2,7 mld Kč - tj. téměř
59 %. Hlavním zdrojem inkasa této daně je
totiž 15 % z připsaných úroků
z vkladů fyzických osob v bankovní soustavě
za rok 1993, které se většinou projevily v
příjmech státního rozpočtu
v 1. čtvrtletí 1994. Jde o sezonní vliv,
vyplývající ze způsobu účtování
úroků Českou spořitelnou, a.s. Projevilo
se zde rovněž vypořádání
daně za zdaňovací
období roku 1993.
B. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy
zahrnují zejména splátky vládních
úvěrů, kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, administrativní poplatky, pokuty a penále
aj. Z rozpočtované celkové částky
nedaňových příjmů bylo k 31.
březnu inkasováno 5,5 mld Kč, tj. 22,7 %.
B/1. Vládní úvěry
Plnění rozpočtových
příjmů ze splátek vládních
úvěrů lze celkově charakterizovat
jako velmi nepříznivé - plnění
činilo 12,4 %. Týká se to zejména
splátek civilních úvěrů bez
VIA a úvěrů speciálních. U
příjmů ze splátek vládních
úvěrů a státní půjčky
na plynárenské VIA lze vzhledem ke skluzům
zúčtování a k předpokládané
úhradě ze Slovenska očekávat zlepšení
ve 2. čtvrtletí.
Relativně příznivé
bylo v 1. čtvrtletí 1994 pouze plnění
příjmů z deblokací pohledávek
v nesměnitelných měnách, převzatých
od ČSOB (jednalo se zejména o pohledávky
v Indii a Turecku).
B/2. Kreditní úroky
Ve schváleném rozpočtu
na letošní rok jsou příjmy z kreditních
úroků stanoveny částkou 3 800 mil.
Kč, za 1. čtvrtletí byly vyúčtovány
úroky z prostředků státu u ČNB
v celkové výši 1 009 mil. Kč. Z této
částky bylo k 31. březnu v příjmech
státního rozpočtu vykázáno
pouze 88 mil. Kč (úroky z přebytků
běžného hospodaření státního
rozpočtu a z prostředků
na účtech finančních úřadů).
Úroky z účtů státních
finančních aktiv ve výši 713 mil. Kč
(po odečtení daně z příjmů),
zaúčtované na operativním účtu
MF, byly do příjmů státního
rozpočtu převedeny začátkem dubna.
B/3. Příjmy rozpočtových
a odvody příspěvkových organizací
Plnění příjmů
rozpočtových organizací předstihuje
alikvotu 1/4 ročního rozpočtu, zejména
v důsledku vyššího inkasa příjmů
v resortech školství a zdravotnictví a dále
pak kapitol ministerstva vnitra a obrany, kde jsou obsaženy
i příspěvky na sociální pojištění.
3. Výdaje státního
rozpočtu
Výdaje zahrnuté
ve státním rozpočtu byly vcelku splněny
na 22,1 %, v porovnání s 1. čtvrtletím
roku 1993 byly vyšší o 11 %.
Čerpání jednotlivých
druhů výdajů za první tři měsíce
roku bylo následující:
v mld Kč |
Výdaje celkem | ||||||
A Běžné výdaje | ||||||
1. Transfery pro obyvatelstvo | ||||||
v tom: -nezaměstnanost | ||||||
- státní vyrovnávací příspěvek | ||||||
- dávky sociálního zabezpečení | ||||||
2. Neinvestiční dotace podnikům | ||||||
z toho: dotace za teplo | ||||||
3. Příspěvky příspěvkovým organizacím | ||||||
4. Příspěvek VZP | ||||||
5.Neinvestiční výdaje rozp.organizací | ||||||
6. Vládní úvěry | ||||||
B Kapitálové výdaje | ||||||
1. Investiční dotace podnikům | ||||||
2. Investiční výdaje rozp. a přísp. organizací | ||||||
C Dotace místním rozpočtům |
x/ V tom clearing se
Slovenskem -2,16 mld Kč
Rozpočtová opatření
provedená v průběhu 1. čtvrtletí
v souhrnu znamenala zvýšení rozpočtových
výdajů oproti schválenému rozpočtu
o 113,5 mil. Kč. V oblasti běžných výdajů
se týkala především posílení
výdajů příspěvkových
organizací na zabezpečení činnosti
resortního učňovského školství
po převodu jeho financování z resortu školství
- z částky 6 mld Kč, zahrnuté pro
tyto účely v kapitole Všeobecná pokladní
správa, bylo v průběhu 1. čtvrtletí
převedeno 4,8 mld Kč do kapitoly ministerstva hospodářství,
900 mil. Kč do kapitoly ministerstva zemědělství
a 300 mil. Kč bylo použito pro střední
odborná učiliště řízená
ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
V investičních výdajích
byla provedená rozpočtová opatření
vyvolána privatizací v zemědělství
- dotace původně stanovené pro podniky, začleněné
v resortu ministerstva zemědělství, budou
po privatizaci těchto podniků poskytovány
přímo ze státního rozpočtu
(z kapitoly VPS).
Výdaje státního
rozpočtu v 1. čtvrtletí byly příznivě
ovlivněny clearingovým zúčtováním
se Slovenskou republikou. Po úhradě překročení
mezního úvěru na konci roku 1993 v důsledku
vývoje v novém bloku poklesla dlužnická
pozice Slovenska vůči ČR a na konci března
dosáhla zhruba poloviční úrovně.
V korunové protihodnotě představuje snížení
celkové dlužnické pozice Slovenska 2,16 mld
Kč. Proti předchozím měsícům
tak došlo k optickému
snižování výdajů a ke zlepšování
dosažených rozpočtových výsledků.
Po vyloučení tohoto vlivu jsou vlastní výdaje
státního rozpočtu ke konci března
o 2,16 mld vyšší.
Čerpání jednotlivých
druhů rozpočtových výdajů je
zatím značně nerovnoměrné.
Na úrovni jedné čtvrtiny roku jsou čerpány
pouze údaje na sociální zabečení
a státní vyrovnávací příspěvek,
zatímco na státní politiku zaměstnanosti
bylo do konce března vyčerpáno 639 mil. Kč,
což představuje necelých 12 % rozpočtu.
Vývoj ostatních položek
je diferencovaný.
V rámci neinvestičních
dotací poskytovaných
podnikům jsou - stejně jako v loňském
roce - poměrně vysoko plněny dotace na teplo,
čerpané ke konci března již na 43,5
%. Dotace vlastníkům vytápěných
domovních objektů byla ve státním
rozpočtu na rok 1994 schválena ve výši
5,47 mld Kč. Podle dosavadního čerpání
se zdá, že stanovená celoroční
částka zřejmě nebude stačit
a že v této položce dojde k překročení
rozpočtu. Ostatní neinvestiční dotace
jsou zatím plněny velmi nízko (cca na 16,5
%), což je vyvoláno
jednak sezonním vývojem čerpání
na začátku roku, jednak se zde zřejmě
projevuje postupující privatizace podniků.
Rovněž čerpání
neinvestičních výdajů rozpočtové
sféry je zatím nízké. Vlastní
výdaje rozpočtových organizací byly
za první tři měsíce letošního
roku vyčerpány (po vyloučení vlivu
clearingu se Slovenskem) pouze z 18,1 %, i když je třeba
vidět, že čerpání těchto
výdajů se soustřeďuje zpravidla až
do 3. a zejména 4. čtvrtletí. Přesto
je patrné, že požadavky některých
resortů na zvýšení
rozpočtu výdajů jsou zatím neopodstatněné
a v každém případě předčasné.
Čerpání příspěvků
na činnost příspěvkových organizací,
po posílení jejich rozpočtu o výdaje
na učňovské školství, v podstatě
odpovídá normálnímu průběhu.
(Přehled čerpání výdajů
jednotlivých kapitol ke konci března 1994 je uveden
v příloze zprávy.)
Naproti tomu nad alikvotou tří
měsíců je čerpání především
některých neinvestičních výdajů
zahrnutých v kapitole Všeobecná pokladní
správa.
Jde především
o příspěvek Všeobecné zdravotní
pojišťovně (a tou přerozdělovaný
i ostatním zaměstnaneckým zdravotním
pojišťovnám). Rozpočet na letošní
rok uvažuje s celkovou výší příspěvku
12,9 mld Kč, z níž bylo do konce března
vyplaceno již 4,2 mld Kč, tj. 32,8 %. V celkovém
čerpání je však zahrnuto i doúčtování
za rok 1993 ve výši 885 mil. Kč; po odečtení
této částky činí vlastní
příspěvek na rok 1994 pouze 3,3 mld Kč,
což představuje čerpání na 25,9
%.
Rovněž místním
rozpočtům poskytl státní rozpočet
do konce března již 6,8 mld Kč, tj. 44,6 %
částky uvažované na celý rok.
S ohledem na potřeby místních orgánů
tak byly do této sféry hospodaření
poskytnuty v předstihu 3 mld Kč.
Výdaje spojené s financováním vládních
úvěrů
čerpáním na 29,9 % celkově překročily
příslušnou alikvotu schváleného
rozpočtu. Bylo to ovlivněno zejména vysokým
čerpáním výdajů na nárůst
pohledávek v nesměnitelných měnách;
profinancování těchto pohledávek se
týkalo zejména rozpracovaných investičních
akcí v Iránu (elektrárna Iranshar, cementárna
Elam).
Relativně vysoké
bylo též čerpání vládních
úvěrů a státní půjčky
na plynárenské integrační akce (VIA),
ovlivněné dokončováním jednotlivých
staveb v Kazašské republice; čerpání
bylo realizováno v souladu s uzavřenými smlouvami.
Čerpání civilních
vládních úvěrů bez VIA dosáhlo
20,2 % rozpočtu a týkalo se hlavně Alžírska,
Egypta a Kuby. Nízké plnění ostatních
výdajů na vládní úvěry
je ovlivněno skluzy ve vyúčtování
(úhrada výdajů na správu a vedení
účtů vládních úvěrů
ve výši 45,1 mil. Kč za 1. čtvrtletí
byla provedena až v dubnu).
V investičních
výdajích,
u nichž nebyla uplatněna regulace, se projevuje tradiční
sezonní vliv, kdy nejvyšší čerpání
nastává až v následujících
obdobích. Dosavadní plnění představuje
proti alikvotě úsporu cca 3,7 mld Kč, čerpání
(14,8 %) je však letos vyšší než v
loňském roce, kdy bylo za první tři
měsíce vyčerpáno pouze 10,4 % rozpočtované
částky. Absolutně tyto výdaje vzrostly
o 2,3 mld Kč.
Vývoj clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou
vedl v průběhu 1. čtvrtletí - bez
dopadu na státní rozpočet - ke třem
vypořádáním salda inkas a plateb vedených
ve starém bloku. Jednalo se vždy o převedení
kreditního salda, a to
k 31. 1. | ve výši | 914,0 mil. Kč |
k 28.2. | ve výši | 1 011,2 mil. Kč |
k 31. 3. | ve výši | 2 059,4 mil. Kč. |
K překročení
mezního úvěru došlo v uvedeném
období pouze jednou, a to slovenskou stranou k 31. 1. Překročení
ve výši více než 46 mil. ECU bylo dále
zvýšeno převodem kreditního salda starého
bloku na nový. Úhrada byla provedena ve volných
měnách a její korunová protihodnota
ve výši 1 504 mil.
Kč znamenala snížení rozpočtových
výdajů.
4. Čerpání
rezerv státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1994 jsou zahrnuty rezervy v celkové částce
9 342,2 mil. Kč. Jedná se zejména o vládní
rozpočtovou rezervu, dále jsou obsaženy rezervy
na řešení sociálních problémů,
na financování projektů vědy, výzkumu
a technologií, na zdravotnictví, na soudní
a mimosoudní rehabilitace, na platové úpravy
v rozpočtové sféře, na realizaci záruk,
na životní prostředí a další.
Tyto rezervy byly k 3 1. březnu čerpány
ve výši 1 022,2 mil. Kč, tj. na 10,9 %.
Z vládní rozpočtové
rezervy ve výši 3 400 mil. Kč bylo uvolněno
654,3 mil. Kč, především na
- zahraniční a rozhlasové vysílání (usn.vlády č. 12/94) | 51,6 mil. Kč |
- Kancelář zastupitelských sborů (usn. vlády č. 738/93) | 11,0 mil. Kč |
- tisk národnostních menšin (usn. vlády č. 8/94) | 19,9 mil. Kč |
- posílení finančních zdrojů pro urychlení útlumu vybraných důlních činností a.s. OKD Ostrava (usn. vlády č. 70/94) | 500,0 mil. Kč |
- MV - zřízení dalších hraničních a celních přechodů (usn.vl. č.725,726/93) | 69,7 mil. Kč |
5. Shrnutí
Podle dosavadních výsledků
se hospodaření státního rozpočtu
v prvních měsících letošního
roku vyvíjí relativně uspokojivě.
Dosažený rozpočtový přebytek
za 1. čtvrtletí a do konce dubna však nelze
přeceňovat především s ohledem
na relativně nižší dynamiku rozpočtových
příjmů a na vliv clearingového zúčtování
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou.
Vláda proto bude vývoj
státního rozpočtu nadále pozorně
sledovat a bude obezřetně přistupovat k případným
dalším požadavkům. Pokud by to situace
ve státním rozpočtu v dalších
měsících vyžadovala, je vláda
odhodlána v zájmu udržení vyrovnanosti
státního rozpočtu přistoupit k provedení
nezbytných opatření na straně výdajů,
např. formou jejich regulace
pro zbytek roku, v krajním případě
i k nezbytným škrtům.
III. Výsledky hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí k 31. 3. 1994
Podle předběžných
výsledků skončilo hospodaření
okresních úřadů a obcí k 31.
3. 1994 přebytkem příjmů nad výdaji
ve výši 7,4 mld Kč. Uvedený přebytek
hospodaření byl ovlivněn zapojením
mimorozpočtových zdrojů [fondy rezerv
a rozvoje, účelové fondy] ve výši
6,6 mld Kč a použitím úvěrů,
půjček a komunálních obligací
(saldo) ve výši 0,2 mld Kč. Po očištění
o tyto vlivy dosáhl přebytek běžného
hospodaření územních rozpočtů
výše 0,6 mld Kč.
Stav účelových
fondů dosáhl ke stejnému dni výše
7,2 mld Kč. Tyto finanční prostředky
nemohou obce a okresní úřady zatím
čerpat, protože dosud není provedeno finanční
vypořádání a v některých
případech nejsou schválené závěrečné
účty obcí za rok 1993.
Vývoj stavů fondů
rezerv a rozvoje a účelových fondů
v průběhu roku 1993 a v 1. čtvrtletí
1994 je uveden v následující tabulce:
v mil. Kč |
k 1.1.1993 | |||
k 31.12.1993 | |||
k 1.1.1994 | |||
k 31.3.1994 |
Na celkovém přebytku
hospodaření za 1.čtvrtletí se podílejí
obce částkou 5,7 mld Kč, stav jejich účelových
fondů činil 4,9 mld Kč. Vlastní okresní
úřady vykazují přebytek 1,7 mld Kč,
na účelových fondech byly uloženy prostředky
ve výši 2,3 mld Kč.
Hodnocení rozpočtového
hospodaření ke konci 1. čtvrtletí
1994 je prováděno ve vztahu k rozpočtu upravenému
o poskytnuté účelové prostředky
ze státního rozpočtu. V průběhu
1. čtvrtletí I 994 nebylo realizováno žádné
rozpočtové opatření.
Příjmy rozpočtů
okresních úřadů a obcí byly
v 1. čtvrtletí letošního roku plněny
takto:
v tis.Kč |
I. Příjmy - daňové a nedaňové | 52.000.000,0 | 52.000.000,0 | 13.169.634,6 | 25,3 |
Daňové příjmy | 40.000.000,0 | 40.000.000,0 | 8.651.351,5 | 21,6 |
z toho: | ||||
Daň z příjmů fyzických osob | 36.100.000,0 | 36.100.000,0 | 7.740.598,2 | 21,4 |
v tom: | ||||
ze závislé činnosti | 27.100.000,0 | 27.100.000,0 | 6.827.081,5 | 25,2 |
z podnikání | 9.000.000,0 | 9.000.000,0 | 913.516,7 | 10,2 |
Daň z nemovitostí | 2.900.000,0 | 2.900.000,0 | 311.326,7 | 10,7 |
Nedaňové příjmy | 12.000.000,0 | 12.000.000,0 | 4.518.283,1 | 37,7 |
z toho: Místní poplatky | 1.400.000,0 | 1.400.000,0 | 422.801,2 | 30,2 |
II. Kapitálové příjmy | 1.316.673,6 | |||
III. Transfery ze státního rozpočtu | 15.328.700,0 | 16.653.980,5 | 4.778.373,1 | 28,7 |
z toho: dotace ze státního rozpočtu | 15.328.700,0 | 15.328.700,0 | 3.862.599,6 | 25,2 |
IV. Transfery ze stát.fondů a ostatních mimorozpočtových zdrojů ústř. orgánů | 327.481,9 | |||
V. Dary a sdružené prostředky | 207.869,6 | |||
VI. Ostatní odvody a převody prostředků | -52.330,7 | |||
Celkem příjmy | 67.328.700,0 | 68.653.980,5 | 19.747.702,1 | 28,8 |
Celkové příjmy
územních rozpočtů dosáhly ke
konci března 19,7 mld Kč, což představuje
plnění na 28,8 % ročního rozpočtového
objemu.
Z daňových příjmů
se příznivě vyvíjí daň
z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti, plněná na 25,2 %. Nižší
plnění daně z podnikání je
ovlivněno pomalým převodem inkasa této
daně z finančních úřadů
do rozpočtů obcí - termín daňových
přiznání je stanoven na 31. března
a teprve po tomto datu bude dorovnáno inkaso daně
na obce. Dalším důvodem je nižší
počet plátců
daně z podnikání, protože se transformují
v pro ně výhodnější společnosti
s ručením omezeným. Poměrně
nízké plnění daně z nemovitostí
(teprve 10,7 %) je dáno termínem splatnosti k 31.
květnu.
U nedaňových příjmů
dosahují nejvyšší plnění
příjmy z činnosti rozpočtových
a příspěvkových organizací,
které vykazují plnění již téměř
45 %. Patrně je tento výsledek ovlivněn vyššími
příjmy z pronájmů, pomalejší
privatizací zařízení lékárenské
služby a tím, že veškeré příjmy
bývalých hospodářských organizací
bytového hospodářství,
které jsou nyní spravovány různými
organizacemi, v některých případech
i soukromými, plynou do obecních pokladen.
Z rozpočtované částky
dotací ze státního rozpočtu ve výši
15,3 mld Kč byla v I. čtvrtletí uvolněna
částka 3,9 mld Kč, tj. 25,2 %. Navíc
byla dne 31. března uvolněna záloha na 2.
čtvrtletí 1994 v objemu 3 mld Kč, která
se v účetnictví územních orgánů
projeví v příjmech až v měsíci
dubnu.
Kromě této dotace
byly uvolněny obcím a okresním úřadům
účelové prostředky ze státního
rozpočtu ve výši 0,4 mld Kč na financování
pozemkových úprav, radonového programu, na
ekologická opatření okresům v severních
Čechách a okresu Sokolov podle usnesení vlády
č. 315/92, a pod. Dalším zdrojem příjmů
některých obcí byla účelová
dotace na investiční výstavbu, na tzv. jmenovité
stavby, ve výši 0,5 mld Kč, poskytovaná
přímo ze státního rozpočtu
formou čerpacích účtů u České
spořitelny.
Čerpání výdajů
ukazuje následující přehled:
v tis. Kč |
Ukazatel | ||||
I. Neinvestiční výdaje | 14.394.420,5 | |||
z toho: Veřejná spotřeba (RO) | 8.973.652,5 | |||
Dotace a ostatní běžné transfery | 2.242.450,6 | |||
Příspěvky přísp. organizacím | 2.851.580,7 | |||
Přísp.a dary ost.organizacím | 315.134,1 | |||
Poskytnuté SP na provoz | 11.602,6 | |||
II. Kapitálové výdaje | 4.717.640,8 | |||
Celkem výdaje | 67.328.700,0 | 68.653.980,5 | 19.112.061,3 | 27,8 |
Celkové výdaje byly
čerpány ve výši 19,1 mld Kč,
tj. na 27,8 %. Z této částky tvoří
neinvestiční výdaje 14,4 mld Kč a
kapitálové výdaje 4,7 mld Kč. Na neinvestičních
výdajích se nejvíce podílí
kapitola doprava (městská hromadná doprava,
zejména v Praze), školství, vnitřní
správa, sociální zabezpečení
a místní hospodářství.
Ve srovnání s rokem
1993 při zachování věcné srovnatelnosti
jsou celkové příjmy v roce 1994 vyšší
cca o 2,1 mld Kč, celkové výdaje vzrostly
o 4,6 mld Kč. Vykázaný přebytek hospodaření
za 1. čtvrtletí je v obou letech téměř
shodný, přebytek běžného hospodaření
(očištěný o převody prostředků
a přijaté
úvěry a příjmy z komunálních
dluhopisů) byl však v roce 1993 vyšší
o 2,5 mld Kč; stav účelových fondů
byl v roce 1994 o 1 mld Kč vyšší (v roce
1993 činil 6,2 mld Kč, v roce 1994 dosáhl
7,2 mld Kč).
IV. Výsledky hospodařeni
státního rozpočtu ke konci dubna 1994
Podle údajů o pokladním
plnění státního rozpočtu ke
konci dubna vykázalo hospodaření státního
rozpočtu přebytek 4,2 mld Kč.
Přehled o plnění
státního rozpočtu za první čtyři
měsíce roku podává následující
tabulka:
v mld Kč |
Příjmy | |||
Výdaje | |||
Saldo |
I když vykázaný
přebytek rozpočtového hospodaření
ke konci dubna byl pouze o 0,7 mld Kč nižší
než přebytek dosažený za 1. čtvrtletí,
faktické výsledky hospodaření státního
rozpočtu České republiky jsou vlivem snížení
aktivního clearingového salda se Slovenskem,které
se projevuje jako faktor zlepšující jeho výsledek,
horší o 2, 3 mld Kč.
Saldo stát. rozpočtu (vykázané) | |||
Vliv clearingu | |||
Reálné saldo stát. rozpočtu |
Vzhledem k tomu, že vliv
clearingu se ve státním rozpočtu projevuje
jako položka snižující jeho výdaje,
činí po vyloučení tohoto vlivu faktické
čerpání rozpočtových výdajů
118,6 mld Kč. Představuje to 31,1 % celoročně
schválených rozpočtových výdajů.
Jinak výsledky rozpočtového
hospodaření ke konci dubna potvrzují tendence
uvedené v hodnocení za 1. čtvrtletí
t.r.
V příjmech
se i nadále projevuje nižší plnění
daně z přidané hodnoty z února t.r.,
kdy byl zaznamenán prakticky nulový přírůstek
způsobený vysokými odpočty této
daně. I když v následujících
měsících březnu a zejména dubnu
byl přírůstek DPH ji v podstatě vyrovnaný
(dosáhl 8,0 mld Kč a 8,9 mld Kč), nestačí
to zatím k náhradě uvedeného výpadku.
Vlivem zvýšené poptávky (začátek
motoristické sezony), lze v dubnu pozorovat rovněž
jisté oživení inkasa spotřebních
daní, jejichž výnos v tomto měsíci
činil 8,1 % z ročního úkolu.
Naproti tomu daň z příjmů
právnických osob, jejíž dosavadní
plnění bylo příznivé (za první
tři měsíce roku na 27 o), zaznamenala v dubnu
výrazné zpomalení inkasa vlivem vratek přeplatků
daně za I. čtvrtletí. Za celý měsíc
duben bylo na této dani vybráno pouze cca 0,7 mld
Kč a plnění vzrostlo
pouze o 1 procentní bod. V důsledku časového
posunu při stanovené splatnosti této daně
se však hlavní objem daně z příjmů
právnických osob za měsíc duben projevil
v příjmech státního rozpočtu
až v prvních dnech měsíce května.
Ve výdajích
se - kromě již zmíněného dopadu
clearingového zúčtování se
Slovenskem - potvrdilo zejména vysoké čerpání
dotací na teplo (již přes 55 %) a zrychlení
čerpání prostředků příspěvkovými
organizacemi. Z prostředků poskytovaných
přímo ze státního rozpočtu
pak bylo poskytnuto Všeobecné
zdravotní pojišťovně již 41,6 % celoročně
rozpočtované částky a místním
rozpočtům téměř 50 % schválené
dotace; na tyto dva účel tak bylo ze státního
rozpočtu poskytnuto v předstihu již 2,8 mld
Kč.