Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Dlouhý
zaslal odpověď na interpelaci poslance Václava
Exnera dopisem ze dne 24. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého na
interpelaci poslance Václava Exnera. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze, dne 24. června 1994 |
Č.j. 15121/91/2010/1000 |
Vážený pane předsedo,
dne 2. června t. r. na 19. schůzi Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR vznesl ke mně poslanec
Václav Exner interpelaci, jejímž obsahem byly
dotazy týkající se úrovně prodeje,
poskytování služeb a novely zákona č.
634/1992 Sb.
V příloze Vám zasílám moji
odpověď na tuto interpelaci.
S přátelským pozdravem
Vážený pan
PHDr. Milan Uhde
předseda sněmovny
Poslanecká sněmovna
Parlamentu ČR
Sněmovní 4
118 26 Praha 1
V odpovědi na interpelaci pana poslance Exnera ve věci
úrovně prodeje a poskytovaných služeb
a zákona o ochraně spotřebitele bych chtěl
uvést některé skutečnosti. Pokud jde
o tvrzení o narůstající intenzitě
nedostatků a šizení zákazníků,
nejsou údaje pana poslance Exnera zcela přesné.
Tak např. cenový odbor Ministerstva financí
nejen že nemá žádné údaje,
potvrzující jeho názor, že se nedodržují
cenové předpisy, ale naopak na základě
rozboru odvolání ve správním řízení
dochází k názoru, že se situace v této
oblasti zlepšuje. Pouhým vizuálním porovnáním
např. značení zboží cenami, a
to je významný prvek ochrany spotřebitele,
lze zjistit, že se situace sice pozvolně a přece
jen zlepšuje. Tato skutečnost je ovlivňována
i publicitou výsledků z kontrol prováděných
ČOI.
Vyskytují se nedostatky, někdy i hrubé; není
však pravdou, že jejich počet vzrůstá.
Pravdou je, že i drobné a formální závady
jsou široce publikovány a diskutovány ve sdělovacích
prostředcích a že se publicity dostává
i pouhým podezřením, tak jako tomu bylo např.
v případě kaše Balů, zatímco
za vlády komunistické strany se utajovaly i tak
závažné skutečnosti, jako byla rozsáhlá
kontaminace potravin polychlorovanými bifenyly nebo kadmiem
nebo odstrašující hygienický stav většiny
jatek i jiných potravinářských výroben.
Je pravdou, že ve velmi malých místech dosud
ještě může na přechodnou dobu dojít
ke zneužití relativního monopolu nesvědomitým
prodejcem; je však v moci samotných občanů,
aby si zjednali nápravu, třebas otevřením
další improvizované prodejny, sjednáním
dohody s pojízdnou prodejnou a pod. Zpravidla stačí
pouhé zahájení aktivit, které k něčemu
podobnému směřují, aby si "monopolista"
uvědomil, že jeho monopol je zcela relativní
a začal se chovat tržně.
Konečně mohu konstatovat, že v únoru
tohoto roku při schůzce zástupců všech
českých nezávislých spotřebitelských
organizací konstatovali zástupci těchto organizací,
že vzdor nemožnosti uplatňovat zákon č.
634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele je ochrana
spotřebitele v České republice zajištěna
dostatečně.
Počet spotřebitelských stížností
ovšem podle údajů České obchodní
inspekce vzrostl z 2585 za 1. pololetí 1993 na 4000 za
1. pololetí 1994. Je to tím, že český
spotřebitel nabývá sebevědomí
a učí se jednat jako svobodný účastník
svobodného trhu. Pro porovnání: denverská
pobočka americké Federal Trade Comission, odpovídající
za 7 milionů občanů, přijímá
ročně kolem 50 tisíc spotřebitelských
stížností, asi 5 nebo 6 tisíc jich skutečně
řeší a zbývající nepovažuje
za tak důležité, aby se jimi zabývala.
Americký občan se přitom může
obracet také na instituce jednotlivých států
nebo podnikatelské organizace, které v USA mají
v ochraně spotřebitele významnou úlohu.
Po padesáti letech, kdy prakticky trh neexistoval a naopak
se periodicky neustále vyskytovaly nedostatkové
druhy zboží, považuji vzrůstající
aktivitu spotřebitele za nesporný úspěch.
Proto se nedomnívám, že by se dalo očekávat
snížení počtu stížností
v dohledné době. Na první otázku pana
poslance, tedy jakým způsobem bude v krátké
době dosaženo obratu v nepříznivém
vývoji ochrany spotřebitele, tedy odpovídám,
že základní předpoklady byly vytvořeny
změnou ekonomického systému po r. 1989. Vláda
a především parlament svými zákony
vytváří předpoklady k fungování
trhu. Subjektem trhu jsou však nejen "obchodníci"
v tom dobrém slova smyslu, ale i ti, kteří
jsou předmětem oprávněného
zájmu kontrolních orgánů. Ministerští
úředníci totiž nemohou ochraňovat
spotřebitele při každém jeho nákupu.
Pokud jde o samotný zákon č. 634/1992 Sb.,
o ochraně spotřebitele, rád bych poslaneckou
sněmovnu informoval o tom, že nedávná
konference Mezinárodní organizace spotřebitelských
svazů (International Organization of Consumers Unions,
IOCU) v Londýně konstatovala, že uplatňování
zákonů tohoto typu naráží na
potíže jak v zemích postsocialistických,
např. v Estonsku nebo v Maďarsku, tak v zemích
s tradicí liberálního obchodu včetně
Velké Británie. Pracovníci legislativního
oddělení Úřadu pro ochranu spotřebitele
ES (Consumer Protection Service, CPS) nám při diskusi
o tomto zákoně a jeho připravované
novele sdělili, že podobné rámcové
zákony sice byly v některých členských
státech ES přijaty, že však neřeší
úplně žádný z významných
problémů a že takové zákony nejsou
předmětem zájmu ES. Představa levicových
poslanců, kteří v bývalém Federálním
shromáždění tento zákon prosadili,
že tak mohou zajistit komplexní ochranu spotřebitelů,
byla tedy podle mezinárodních zkušeností
s podobnými legislativními předpisy nereálná.
Na novele nebo doplnění zákona, který
byl přijat v závěru roku 1992, tedy v době,
kdy paní ing. Štěpová již nebyla
ministryní české vlády, samozřejmě
nemohli vládní úředníci pracovat
již od počátku roku 1992, ať už to
tvrdí kdokoliv a kdekoliv. Pravdou je, že na něm
začali pracovat počátkem března 1993,
a že tato práce narážela na dva závažné
problémy.
Prvním z nich jsou ustanovení zákona, pokoušející
se vyřešit administrativně otázky, které
může uspokojivě řešit pouze trh.
Jako příklad bych uvedl problém vratných
láhví: tam, kde je tento problém řešen
tržně, tedy u firemních vratných skleněných
obalů nebo vratných PET láhví, nejsou
potíže žádné. U typizovaných
láhví ovšem začínají stížnosti
vždycky, když dojde k sezónnímu poklesu
odbytu nápojů a jednotlivé tržní
subjekty se pokoušejí - s využitím ustanovení
zákona - svalit vzniklé skladovací a finanční
problémy na někoho jiného. Ustanovení
zákona tady znemožňují uzavření
smluv a brání skutečnému řešení
této otázky. Podobných problematických
ustanovení je v uvedeném zákoně několik.
Druhým zásadním problémem je problém
kompetenční. Z totalitních dob přetrvává
vzájemné překrývání
pravomocí a odpovědností jednotlivých
inspekčních a dozorových orgánů,
což vedlo k tomu, že při prvním pracovním
jednání o návrhu doplňujícího
zákona se o výkonné kompetence podle §
22 a následujících oprávněně
hlásilo na základě svých zřizovacích
zákonů více jak deset institucí. Teprve
dlouhým jednáním se jejich počet podařilo
snížit na sedm. I to je příliš
mnoho, ale k dalšímu omezení jejich počtu
by bylo třeba novelizovat další zákony
a zásadně změnit celou koncepci činnosti
dozorových organizací.
Návrh novely zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele je připraven, během třetího
čtvrtletí tohoto roku projde připomínkovým
řízením a bude předložen vládě
a Legislativní radě. Podle návrhu by měl
být účinný od 1. 1. 1995. Tím
bude odstraněn jeden legislativní problém,
rozhodně však neočekáváme, že
tím dojde k zásadnímu zlepšení
ochrany spotřebitele. K tomu vede cesta jinudy, přes
úplnou kompatibilitu s ustanoveními směrnic
ES, a to se samozřejmě nedá vyřešit
jediným zákonem.