Ministr zahraničních věcí Jozef Zieleniec
zaslal odpověď na interpelaci poslance Zdeňka
Trojana dopisem ze dne 27. června 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
zahraničních věcí Jozefa Zieleniece
na interpelaci poslance Zdeňka Trojana. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
|
V Praze dne 27. června 1994 |
Č.j.: 95.329/94-OES-2 |
Vážený pane poslanče,
k obsahu Vaší interpelace a otázkám
uvedeným v jejím závěru bych Vám
chtěl sdělit následující skutečnosti.
Ministerstvo zahraničních věcí ve
spolupráci se všemi zainteresovanými ministerstvy
a ČNB v Evropské dohodě (ve stálé
meziresortní skupině pro provádění
Evropské dohody - poradní orgán MZV) připravilo
již v loňském roce v souladu s usnesením
vlády č. 522/93 Společný postup prováděni
Evropské dohody (ED) a další kroky vůči
Evropské unii (EU).
Na základě tohoto postupu byly stanoveny kompetence
jednotlivých ústředních orgánů
vlády a ČNB v ED, analyzována práva
a závazky vyplývající pro ČR
z této dohody i časový režim uplatňovaný
jednotlivými částmi ED. V současné
době jsou dokončovány práce spojené
s návrhem opatření potřebných
k zajištění vstupu dohody v platnost i dalších
záměrů vůči EU, které
budou konkretizovat obsah i dynamiku přidružení
ve všech částech dotčených ED.
V souvislosti s náročnosti otázek členství
ČR v EU byly již zahájeny analýzy důsledků
tohoto členství i připravenosti ČR
na členství v EU v duchu kritérií
kodaňského summitu.
Pokud se týká konkrétního obsahu Vaší
interpelace.
V oblasti volného pohybu kapitálu vyplývá
pro ČR (čl. 61) závazek umožnit od vstupu
dohody v platnost volný pohyb kapitál u spojený
s přímými investicemi, avšak v souladu
s článkem 45, který upravuje možnosti
podnikání v ČR. Již stávající
devizový režim neklade překážky
přílivu všech druhů zahraničního
kapitál u do ČR. Z ED pro ČR nevyplývají
v této oblasti žádné nové závazky,
které by již nebyly upravovány stávajícím
devizovým zákonem.
Pokud se týká pohybu přímých
zahraničních investic českých subjektů
ve státech EU, předpokládá se jeho
liberalizace v souladu s postupem zavádění
plné směnitelnosti české koruny č
i případným dočasným legislativním
opatřením, aby byl závazek při vstupu
dohody v platnost plněn. Pro občany EU (samostatně
podnikající fyzické osoby) má ČR
možnost uvolnit volný pohyb investic až ke konci
pátého roku od vstupu dohody v platnost.
Jak jsem již uvedl výše, s volným pohybem
kapitálu úzce souvisí čl. 45 týkající
se možného nabýváni nemovitostí.
ČR i EU v této části při vstupu
ED v platnost poskytnou fyzickým a právnickým
osobám druhé strany, které budou podnikat
na jejím území, stejné zacházení
a výhody, jaké poskytují svým občanům
a firmám.
Z těchto obecných pravidel však existují
dva druhy výjimek. Vzájemné výjimky
pro EU i ČR:
- úprava se nevztahuje např. na oblast:
- koupě a prodej přírodního bohatství
- koupě a prodej zemědělské půdy
a lesů
Výjimky pouze na straně ČR:
- ačkoliv obecně ČR musí poskytnout
společnostem EU národní zacházení
od vstupu dohody v platnost na samostatná výdělečně
činné osoby z EU se tato povinnost vztahuje až
od počátku šestého roku platnosti dohody
- do konce přechodného období (10 let) nemusí
ČR poskytnout národní zacházení
fyzickým osobám a společnostem z EU podnikajících,
např. v oblastech:
- zbrojařský průmysl
- ocelářský průmysl
- nabývání majetku v rámci privatizace
- vlastnictví, užívání, prodej a pronajímání nemovitostí
- obchodování a zprostředkovatelské
služby v oblasti nemovitostí a přírodních
zdrojů
Rada přidružení (orgán, který
bude zřízen pro dohled nad prováděním
ED) bude pravidelně posuzovat možnost urychlení
procesu poskytování národního zacházení
v souladu s postupem uvolňováni pohybu kapitálu
a prohlubováním integrace ČR se zeměmi
EU.
Pokud se týká otázky k článku
51, dává ED ČR práva v průběhu
prvních šesti let po jejím vstupu v platnost
zavádět opatření, která nebudou
v souladu s národním zacházením ve
vyjmenovaných případech. Samozřejmě
ČR, tak jako je tomu již nyní v případech
týkajících se uplatňování
Prozatímní dohody (např. čl. 22, 24,
27) bude v souladu s potřebami ČR tato práva
uplatňovat.
Váš dotaz mne překvapuje v souvislosti s tím,
že Evropská dohoda byla již projednávána
a schválena ve federálním parlamentu a následně
po uzavření Evropské dohody pro českou
republiku, také s dostatečným předstihem
pro seznámeni s jejím obsahem, byla odsouhlasena
Poslaneckou sněmovnou ČR. Kvalitativní rozdíl
mezi podmínkami a postavením členského
státu v EU (Vámi uváděné Dánsko,
Řecko, Portugalsko), podmínkami smlouvy o přístupu
k EU (Rakousko) a mezi prostorem vymezeným podmínkami
asociačního stadia, o kterém pojednává
naše Evropská dohoda, je zřetelný.
MZV velice pečlivě ve spolupráci se všemi
odpovědnými orgány v ED připravuje
věcné, legislativní i institucionální
kroky ČR pro zajištění jak asociačního
stadia, tak připravenosti ČR na její členství
v EU. ČR také iniciovala vytvoření
řady společných orgánů s EU
(podvýborů) a využívá dalších
institucionálních struktur, které přispívají
k řešeni problémových situací
i k hlubšímu vzájemnému poznávání.
Také na půdě parlamentu je možné
společnou platformu pro jednáni s poslanci Evropského
parlamentu vytvořit.
Je samozřejmé, že hlavním kritériem
tohoto postupu jsou zájmy a potřeby ČR i
jejích obyvatel. Vstupem ED v platnost nebudou tyto zájmy
ohroženy.
Úkolem zahraniční politiky ČR bude
i v budoucnu při přípravě členství
ČR v EU pečlivě zvažovat přínosy
i důsledky tohoto členství. MZV uvítá
v těchto souvislostech veškeré podnětné
náměty.
S pozdravem
Vážený pan
Zdeněk Trojan
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky