8. Měnová
politika
Měnovou politiku v 1. pololetí
roku 1994 je možné charakterizovat jako stabilizační
s cílem bránit rizikům měnové
expanze.
8.1 Měnové
agregáty
Objem peněžní
zásoby (agregát M2) se v průběhu celého
1. pololetí postupně zvyšovat a koncem června
dosáhl 771,9 mld. Kč, což je o 9,9 % víc
než na konci roku 1993 a o 24,8 % více než ve
stejném období minulého roku. V souvislosti
s dynamikou růstu cen, ekonomického výkonu
a počtu transakcí (při provádění
ekonomické reformy roste
rozsah transakcí obsluhovaný penězi - např.
kapitálový trh, trh s nemovitostmi apod. - rychleji
než ekonomický výkon) lze konstatovat, že
tento vývoj je na hranici rizika budoucího inflačního
vývoje.
Nárůst peněžní
zásoby je vedle růstu domácích úvěrů,
jejichž dynamika je nižší než růst
agregátu M2, iniciován výrazným zvyšováním
čistých zahraničních aktiv bankovního
systému, které od počátku roku vzrostly
ze 75,7 mld. Kč na 127,6 mld. Kč. Hlavním
faktorem růstu čistých zahraničních
aktiv je příliv zahraničního kapitálu,
jehož intenzita dosahuje hranice absorpční
schopnosti české ekonomiky.
ČNB se v uvedeném
období snažila neutralizovat nadměrnou měnovou
expanzi. Vedle sterilizace, založené na emisi poukázek
ČNB a spojené s vysokými úrokovými
náklady, vyhlásila zvýšení sazby
povinných minimálních rezerv z primárních
vkladů u komerčních bank (u netermínovaných
vkladů z 9 % na 12 % a u termínovaných vkladů
ze 3 % na 4 %). Výsledkem uplatňování
opatrné měnové politiky
ČNB je stabilizace tempa růstu peněžní
zásoby proti stejnému období minulého
roku.
V 1. pololetí pokračoval
dynamický růst objemu oběživa mimo banky,
který je stále ještě odrazem postupného
obnovování potřeby hotovostních peněz
po měnové odluce. Objem oběživa mimo
banky dosáhl koncem června 73,0 mld. Kč a
vzrostl proti počátku roku o 22,1 % a proti stejnému
období minulého roku o 55,7 % - tento údaj
však odráží nízkou úroveň
srovnávací základny v minulém roce.
Objem vkladů na požádání
činil koncem června 301,0 mld. Kč, což
je proti počátku roku o 5,4 % více a proti
stejnému období minulého roku tento údaj
představuje růst o 22,9 %. Dynamický růst
jejich objemu v sektoru podniků (proti stejnému
období minulého roku o 29,0 %) souvisí jednak
se zvýšenou potřebou
transakčních peněz při oživení
ekonomického výkonu, jednak s potřebou likvidních
prostředků pro obsluhu rozvíjejícího
se kapitálového trhu.
V oblasti korunových termínovaných
vkladů došlo k velmi dynamickému vývoji.
Ke konci června dosáhl jejich objem 340,0 mld. Kč,
což představovalo nárůst o 12,0 % proti
počátku roku a o 26,6 % proti stejnému měsíci
minulého roku. Růst objemu termínovaných
vkladů pravděpodobně souvisí i s existencí
úrokového diferenciálu u termínovaných
depozit mezi českou ekonomikou
a okolními vyspělými ekonomikami při
expektacích stabilního devizového kurzu.
Úhrn vkladů v cizích
měnách dosáhl koncem června 57,9 mld.
Kč, což je o 8,0 % více než na počátku
roku a o 0,2 % více než na konci stejného měsíce
minulého roku. Podíl těchto vkladů
na celkové peněžní zásobě
se již od dubna 1993 (kdy činil 9,8 %) nepřetržitě
snižuje i přes liberalizační opatření
ČNB a v posledních měsících
dosahuje úrovně 7,5 %. Potvrzuje se tak, že
česká měna s vyššími nominálními
úrokovými sazbami je pro vkladatele
daleko atraktivnější než měny zahraniční
a že u vkladatelské veřejnosti absentují
devalvační expektace.
8.2 Úvěry
Ve stavu domácích
úvěrů se po lednové sezónní
stagnaci začala opět projevovat růstová
dynamika. Koncem června dosáhl jejich objem 786,9
mld. Kč, což bylo o 6,4 % více než na
počátku roku a o 17,9 % více než před
rokem. Nižší růstová dynamika domácích
úvěrů proti peněžní zásobě
byla důsledkem opatrné měnové politiky
ČNB i dobrých výsledků hospodaření
státního rozpočtu a vlády, které
se v průběhu
t. pololetí podařilo snížit své
zadlužení vůči bankovnímu sektoru
o 25,1 mld. Kč.
Roste podíl tzv. klasifikovaných
úvěrů (tj. úvěrů, u
nichž banka podle vlastního vyhodnocení předpokládá
ohrožení jejich splacení pro nesolventnost
klienta) na celkovém stavu korunových úvěrů
podnikům a domácnostem z 22,1 % na konci ledna 1994
na 24,3 % koncem května. Zčásti se stále
ještě jedná o úvěry z období
před počátkem transformačního
procesu, roste však podíl klasifikovaných nově
poskytnutých úvěrů.
V průběhu 1. pololetí
pokračovaly tendence změn ve struktuře příjemců
úvěrů ze sektorového pohledu. Největší
a dynamicky rostoucí strukturní podíl na
stavu domácích úvěrů mají
korunové úvěry soukromému sektoru
(včetně družstev a živnostníků).
Jejich objem činil koncem června 401,7 mld. Kč,
což je 51,0 % domácích úvěrů.
Tento ukazatel jednoznačně ukazuje na dominantní
roli soukromého sektoru v české ekonomice.
Významný strukturní
podíl na domácích úvěrech mají
stále ještě korunové úvěry
veřejným (státním) nefinančním
organizacím (23,4 %). Objem těchto úvěrů
se však i v absolutním vyjádření
neustále zmenšuje. Svou roli zde hraje i postupující
proces transformace vlastnických vztahů.
Objem půjček obyvatelstvu
postupně mírně klesá. Koncem června
činil 44,5 mld. Kč (tj. 5,7 % objemu domácích
úvěrů). Z toho, že objem splátek
přesahuje objem nově poskytnutých úvěrů,
lze odvozovat, že obyvatelstvo k řešení
momentálních potřeb na úkor budoucích
příjmů přistupuje uvážlivě.
Rovněž zde pravděpodobně působí
vliv očekávání poklesu úrokových
sazeb z úvěrů.
Velikost čistého
úvěru vládě se z 61,5 mld. Kč
na počátku roku díky úspěšnému
hospodaření vládního sektoru snížila
na 36,4 mld. Kč koncem června. Přitom došlo
ke zlepšení pozice centrální vlády
vůči bankovní soustavě o 14,6 mld.
Kč, místních rozpočtů o 1 1,9
mld. Kč; pozice mimorozpočtových fondů
se zhoršila o 0,9 mld. Kč. Pozice Fondu národního
majetku (která se pro tento účel uvádí
vně pozice vlády) vůči bankovnímu
sektoru se v tomto období zhoršila
o 6,2 mld. Kč.
Predikce měnových
a úvěrových agregátů
Vláda předpokládá
v roce 1994 růst peněžního agregátu
M2 v intervalu 16 - 19 % jako výsledek trvajícího
přílivu zahraničního kapitálu
a neutralizační politiky ČNB. Růst
domácích úvěrů při těchto
podmínkách a při úspěšných
výsledcích rozpočtového hospodaření
odhaduje v intervalu 9 - 12 %.
8.3 Úrokové sazby
Úrokové sazby jsou
ovlivňovány expektacemi zmínění
míry inflace. U úrokových sazeb z úvěrů
se od počátku roku 1994 projevují tendence
k poklesu, jako důsledek zostřující
se konkurence na bankovním trhu, kde se začínají
prosazovat i zahraniční peněžní
ústavy. Průměrné úrokové
sazby z úvěrů celkem se nevyvíjely
rovnoměrně. V květnu 1994 poklesly na 13,4
% p.a. proti 14,0 % p.a. v prosinci roku 1993.
Vývoj průměrných
úrokových sazeb z depozit je rovnoměrnější.
Průměrná sazba z celkových vkladů
činila v květnu 7,1 % p.a. proti 6,8 % p.a. v prosinci
1993. Tento růstový výkyv byl zřejmě
pouze dočasný, k výraznému poklesu
sazeb z depozit došlo zejména v červenci 1994
po snížení úrokových sazeb z
depozit u České spořitelny, a.s. a následně
i u dalších peněžních ústavů.
Predikce vývoje úrokových sazeb:
Ve vývoji úrokových
sazeb vláda očekává další
pokračování tendence k poklesu sazeb z úvěrů,
z depozit i úrokových sazeb na mezibankovním
trhu. Průměrná sazba z úvěrů
by se měla v roce 1994 pohybovat v intervalu 12 - 13 %
p.a., průměrná sazba z depozit v intervalu
6 - 7 % p.a.
9. Státní
rozpočet
Hospodaření státního
rozpočtu bylo v průběhu ledna až srpna
1994 trvale přebytkové (v pokladním plnění;
tj. včetně změny salda clearingových
plateb mezi ČR a SR). K 30. červnu dosáhl
přebytek 9,7 mld. Kč a byl ovlivněn předstihem
příjmů (48,9 % z ročního rozpočtu)
před výdaji (46,4 %) o 2,5 procentních
bodů. Přebytek vlastního hospodaření
státního rozpočtu (bez vlivu clearingu) dosáhl
k tomuto datu jen 2,2 mld. Kč.
Změna stavu salda na clearingovém
účtu je obsažena ve výdajích
státního rozpočtu (se znaménkem minus,
když je ČR v deficitu a plus v případě
přebytku). Vyloučením vlivu clearingu z pokladního
plnění státního rozpočtu se
v případě clearingového deficitu ČR
výdaje státního rozpočtu zvýší
a saldo státního rozpočtu se sníží.
Z následujícího grafu vývoje salda
státního rozpočtu je zřejmé,
že i po očištění
o vliv clearingového zúčtování
byl výsledek hospodaření státního
rozpočtu vesměs kladný.
Na konci srpna byl přebytek
státního rozpočtu 8,5 mld. Kč. Se
zahrnutím vlivu clearingu dosáhlo saldo 19,8 mld.
Kč (příjmy dosáhly 65,9 % z ročního
rozpočtu, výdaje 60,7 %).
Predikce státního
rozpočtu
Vláda předpokládá,
že státní rozpočet bude na konci roku
1994 vyrovnaný a event. mírně přebytkový.
II. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu za leden až červen
1994
1. Celkové výsledky
hospodaření státního rozpočtu
Státní rozpočet
České republiky na rok 1994 schválil Parlament
ČR zákonem č. 331/1993 Sb. jako vyrovnaný
v úhrnném objemu 381,8 mld Kč. Oproti skutečnosti
dosažené v roce 1993 je takto stanovený objem
příjmů v roce 1994 vyšší
o 23,8 mld Kč, tj. o 6,6 % a objem výdajů
o 24,9 mld Kč, tj. o 7,0 %.
V průběhu prvních
šesti měsíců došlo na straně
příjmů i výdajů státního
rozpočtu k některým úpravám,
které ve svém souhrnu znamenají zvýšení
příjmů a výdajů v celkovém
rozsahu 433,8 mil. Kč. Tyto zrněny jsou podrobněji
popsány v příslušných pasážích
zprávy, dále uváděné hodnocení
plnění státního rozpočtu je
prováděno ve vztahu k takto upraveným údajům.
Hospodaření státního
rozpočtu za I. pololetí 1994 lze hodnotit vcelku
jako uspokojivé. K 30.6.1994 vykázal státní
rozpočet (bez clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou) přebytek ve výši
2,2 mld Kč (v červnu 1993 činil přebytek
5,6 mld Kč). Saldo clearingových plateb mezi Českou
a Slovenskou republikou bylo aktivní a ke konci
června dosáhlo výše 7,52 mld Kč.
Při zahrnutí tohoto salda činil pokladní
přebytek rozpočtu 9,7 mld Kč. [vliv clearingu
je zahrnut ve výdajích státního rozpočtu,
aktivní saldo představuje snížení
výdajů]
Souhrnné výsledky
hospodaření státního rozpočtu
ukazuje následující tabulka:
Příjmy | ||||||
Výdaje bez clearingu | ||||||
Saldo bez clearingu | ||||||
Vliv clearingu | ||||||
Výdaje vč. clearingu | ||||||
Saldo vč. clearingu |
V přebytku za I. pololetí
se odráží dosavadní nízké
plnění výdajů, kde se projevuje sezonní
vliv především u kapitálových
výdajů, čerpaných z větší
části až ve druhé polovině roku.
Iři vyloučení vlivu clearingu tak bylo plnění
příjmů ke konci června v relativním
vyjádření o 0,6 bodu vyšší
než čerpání výdajů.
Průběh plnění
rozpočtových příjmů a výdajů
v I. pololetí 1994 (údaje bez vlivu clearingu):
| |||||
Leden | |||||
Únor | |||||
Březen | |||||
Duben | |||||
Květen | |||||
Červen | |||||
Leden až červen |
Kolísání
výše příjmů státního
rozpočtu v jednotlivých měsících
je důsledkem sezonních vlivů v inkasu objemově
nejvýznamnějších daní, zejména
daně z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob. V únoru se projevil především
vliv vysokých odpočtů u dam z přidané
hodnoty, které se vztahovaly k předchozímu
roku a které prakticky odčerpaly celý přírůstek
výnosu této daně.
Obdobně v měsíci květnu byly realizovány
vratky daně z příjmů právnických
sob ve vazbě na daňová přiznání.
Naproti tomu v červnu se ve vysokém inkasu příjmů
státního rozpočtu projevily zejména
doplatky daně z příjmů těch
právnických osob. které daňová
přiznání
podávaly v tomto měsíci. (Podrobnější
analýza jednotlivých druhů příjmů
je provedena v další části zprávy).
Podíl čerpání
výdajů státního rozpočtu (48,3
%) byl nižší než ve stejném období
v minulém roce (49,6 %) přesto, že červnu
překročily dotace poskytnuté místním
rozpočtům jejich alikvotní část.
2. Příjmy státního
rozpočtu
Předpokládané
příjmy státního rozpočtu na
rok 1994 jsou plněny takto:
Index 94/93 | |||||
A. Daňové příjmy | |||||
B. Pojistné soc. zabezpečení [zahrnuje kapitoly MPSV, BIS, MO, MV, MD a MSp] | |||||
C. Nedaňové příjmy | |||||
Příjmy celkem |
Plnění předpokládaného
objemu příjmů státního rozpočtu
na 48,9 % je ovlivněno relativně nižším
plněním daňových příjmů,
způsobeným sezonními vlivy zejména
u daně z přidané hodnoty a daně z
příjmů právnických osob. Absolutní
pokles inkasa daňových příjmů
ve srovnání se stejným obdobím minulého
roku vyplývá z doplatků odvodů a daní
(uplatňovaných v roce 1992) počátkem
roku 1993.
A. Daňové příjmy
Struktura daňových
příjmů a jejich plnění za období
leden až červen 1994:
Daňové příjmy celkem | |||||
v tom: | |||||
- nepřímé daně | |||||
v tom: DPH | |||||
spotřební daně | |||||
clo | |||||
-přímé daně | |||||
v tom: | |||||
- daň z příjmů právnických osob | |||||
- daň z příjmů fyzických osob | |||||
- ostatní daně | |||||
z toho: daně z min. let (bez daně z obratu) |
Relativně nižší
plnění nepřímých daní
ve srovnání s přímými daněmi
je ovlivněno již zmíněným vývojem
daně z přidané hodnoty.
a) Daň z přidané
hodnoty
Předpokládaný
celoroční výnos DPH za rok 1994 podle rozpočtu
činí 94,5 mld Kč, za I. pololetí 1994
bylo vybráno 39,3 mld Kč, tj. 41,6 % z této
částky.
Nízké plnění
bylo ovlivněno prakticky nulovým saldem v měsíci
únoru, kdy vracení nadměrných odpočtů
[vratky prováděné v případech,
kdy v průběhu zdaňovacího období
daň z přijatých zdanitelných plnění
převyšuje daň z poskytnutých plnění]
zkrátilo daňovou povinnost plátců.
To je dáno zejména cyklem vracení nadměrných
odpočtů, tj. v únoru byly vraceny nadměrné
odpočty daně vykázané v prosinci,
resp. ve 4. čtvrtletí 1993. Tato skutečnost
byla ovlivněna zejména pořizováním
zásob a investic v závěru roku. V březnu
bylo v porovnání s předchozím měsícem
na dani z přidané hodnoty dosaženo inkasa,
jehož výše odpovídá průměrnému
předpokládanému měsíčnímu
výnosu.
Výnos DPH je v průběhu
roku ovlivňován i sezonními vlivy s vazbou
na konečnou spotřebu zboží a služeb.
V prvních měsících roku se v nižším
výnosu odráží nižší
poptávka po spotřebním zboží
tuzemského obyvatelstva a malý turistický
ruch. V letních měsících i přes
nižší poptávku po spotřebním
zboží je výnos pozitivně ovlivňován
turistickým ruchem, protože i služby v jeho rámci
poskytované, např. ubytování a stravování,
jsou předmětem
DPH a jsou zdaňovány sazbou 23 %. Tradičně
nejvyšší poptávka po spotřebním
zboží se projevuje v posledním čtvrtletí
v předvánočním období, což
se odráží i ve vyšším výnosu
DPH v závěru kalendářního roku
a v lednu následujícího roku.
Tento vývoj se potvrdil
i v hodnoceném období: v dubnu až červnu
se situace na trhu v podstatě stabilizovala, čemuž
odpovídá i výnos DPH, který za toto
období dosáhl 24,6 % ročního úkolu.
V rámci kontrolní
činnosti správců daně bylo v 1. pololetí
letošního roku plátcům na dani doměřena
celkem 722 mil. Kč, na penále bylo předepsáno
560 mil. Kč.
Počet daňových
subjektů vzrostl od počátku roku 1994 do
konce června o cca 35 tisíc na celkových
188 tisíc především v souvislosti se
snížením registračního prahu
stanoveného novelou zákona o DPH, platnou
od r. 1994. [snížení
limitu pro povinnou registraci plátců daně
z částky 1 500 000 Kč za tři po sobě
jdoucí kalendářní měsíce,
která platila v roce 1993, na polovinu, tj. na částku
750 000 Kč]
b) Spotřební
daně
Předpokládaný
roční výnos za rok 1994 podle rozpočtu
činí 42,1 mld Kč, inkaso za 1. pololetí
činilo 20,6 mld Kč. Zatímco za 1. čtvrtletí
bylo vybráno 20,7 % předpokládaného
výnosu, ve 2. čtvrtletí to bylo již
28,3 %. Potvrdilo se tak, že výnos spotřebních
dani má sezónní
charakter; v 1. čtvrtletí je obvyklá nižší
spotřeba pohonných hmot, u nichž je výnos
spotřební daně nejvýznamnější.
Jestliže za leden až květen činilo inkaso
spotřebních daní z pohonných hmot
celkem 7,1 mld Kč, za samotný měsíc
červen to bylo 2,7
mld Kč.
Kromě toho byl výnos
spotřebních daní ve 2. čtvrtletí
ovlivněn i upevněním daňové
disciplíny a účinnějším
omezováním daňových úniků
na základě schválených legislativních
opatření, např. označováním
cigaret nálepkami a označováním minerálních
olejů. Tato opatření by měla přispět
k torru. že předpokládaný výnos
spotřební daně bude celoročně
dosažen.
Ve srovnání se stejným
obdobím loňského roku je inkaso spotřebních
daní letos o 3,8 mld Kč vyšší.
Je třeba však mít na zřeteli, že
rok 1993 byl prvním rokem nové daňové
soustavy a proto srovnání není úplně
vyhovující.
c) Clo
Odvody ze cla jsou plněny
rovnoměrně podle předpokladu rozpočtu.
K 30.červnu bylo získáno na clu téměř
8,5 mld Kč, což odpovídá 50,1 % ročního
rozpočtu.
d) Daň z příjmů
právnických osob
Na dani z příjmů
právnických osob bylo k 30. červnu vyinkasováno
33,96 mld Kč, tj. 46,6 % celoročního výnosu.
Do 1. pololetí termínově
připadlo vypořádání záloh
daně za rok 1993, které bylo prováděno
poprvé v rámci nové daňové
soustavy. Tento fakt prakticky znamenal rozkolísání
inkasa v jednotlivých měsících hodnoceného
období, především pak v dubnu, kdy finanční
úřady vracely plátcům přeplatky
na dani ve vazbě na podaná daňová
přiznání k 31.3.1994. K
tomuto datu podalo přiznání k DPPO cca 2/3
poplatníků. Dubnové inkaso tak činilo
pouze 0,7 mld Kč proti měsíčnímu
průměru 5,66 mld Kč za celé 1. pololetí.
V červnu se inkaso DPPO
výrazně zlepšilo (+ 12,44 mld Kč, tj.
17,1 % ročního úkolu) především
vlivem splátek daní plátců, kteří
předkládají daňová přiznání
k 30. červnu (ti, kteří mají daňové
poradce).
V porovnání se stejným
obdobím minulého roku byla daň z příjmů
právnických osob o 1,13 mld Kč vyšší,
na což měly pozitivní vliv především
odvody z výnosů z kapitálového majetku.
Celkový výnos na
dani v I. pololetí je nižší o posečkanou
daň, která představuje 0,3 mld Kč.
e) Daň z příjmů
fyzických osob
Na této příjmové
položce, jež se týká výhradně
té části daně z příjmů
fyzických osob, která je srážena podle
zvláštní sazby (§ 36 zákona o daních
z příjmů), bylo v hodnoceném období
vybráno celkem 3,7 mld Kč, což je 82,6 % rozpočtované
částky. Tento vysoký podíl vyplývá
z toho, že na začátku roku (v lednu) je připisován
úrok ke vkladům za předchozí rok,
který je zatěžován odvodem do státního
rozpočtu ve výší 15 %.
To je také důvod,
proč v porovnání se stejným obdobím
roku 1993 je inkaso daně v letošním roce mnohonásobně
vyšší (úroky za rok 1992 zdanění
nepodléhaly).
f) Silniční daň
V I. pololetí roku byly
splatné dvě zálohy na silniční
daň (15.2. a 15.4.). Výnos této daně
tak dosáhl 2,4 mld Kč, což představuje
87,9 % rozpočtovaného výnosu.
B. Pojistné sociálního
zabezpečení
Z příjmů
státního rozpočtu, plynoucích z pojistného
sociálního zabezpečení ve výši
61,2 mld Kč (podle účetních výkazů),
bylo 59,6 mld Kč získáno prostřednictvím
Ministerstva práce a sociálních věcí
ČR.
Z vybraného pojistného
ve výši 59 632 mil. Kč (tj. bez některých
dalších příjmů, např.
přirážky k pojistnému) představuje
- pojistné důchodového zabezpečení | 46 200 mil. Kč |
- pojistné nemocenského pojištění | 8 045 mil. Kč |
- příspěvek na státní politiku zaměstnanosti | 5 387 mil. Kč. |
Z celkové částky
bylo odvedeno za zaměstnance 56,6 mld Kč, osoby
samostatně výdělečně činné
odvedly 3 mld Kč.
V ostatních kapitolách
činilo inkaso pojistného na sociální
zabezpečení 1,5 mld Kč. Platební morálka
plátců pojistného se v letošním
roce zlepšila, měsíční plnění
zabezpečuje v I. pololetí příslušnou
alikvotu ročního úkolu.
C. Nedaňové příjmy
Nedaňové příjmy
zahrnují zejména splátky vládních
úvěrů, kreditní úroky z prostředků
státu u ČNB, příjmy rozpočtových
organizací, administrativní poplatky, pokuty a penále
aj. Z rozpočtované celkové částky
nedaňových příjmů bylo k 30.
červnu inkasováno 13,9 mld Kč, tj. 57,1 %.
C/1. Vládní
úvěry
Plnění do rozpočtu
přijatých splátek vládních
úvěry jen na 43,1 % z celoroční rozpočtované
částky nelze hodnotit příznivě.
Nízké bylo za 1. pololetí 1994 jednak plnění
příjmů souvisejících s plynárenskými
integračními akcemi (VIA), kde došlo ke skluzům
zejména v předpokládaných úhradách
ze Slovenska [jedná se o třetinový podíl
SR na financování VIA, které hradí
slovenská strana prostřednictvím státního
rozpočtu ČR], jednak plnění příjmů
ze splátek civilních vládních úvěrů
bez VIA, kde se dosud vůbec neuskutečnily předpokládané
deblokace (pro 3. čtvrtletí jsou připravený
deblokační akce v Egyptě a Tanzánii).
Uspokojivé plnění
splátek speciálních vládních
úvěrů se týká realizované
deblokace pohledávek vůči Alžírsku,
z níž bylo dosaženo 392 mil. Kč čistého
inkasa. Příznivé bylo též plnění
příjmů z deblokací od ČSOB
převzatých pohledávek v nesměnitelných
měnách, kde bylo dosaženo inkaso ve výši
742,5 mil. Kč, což znamená překročení
celoroční rozpočtované
částky (o 23,8 %). Deblokace se týkaly akcí
v Indii, Turecku a Rumunsku.
Celková úroveň
realizovaných splátek vládních a obdobných
úvěrů ve výši 3 821 mil. Kč
byla však v I. pololetí velmi nízká,
dokonce o 661 mil. Kč nižší než realizované
rozpočtové výdaje na financování
těchto úvěrů.
C/2. Kreditní úroky
Za prvních šest měsíců
roku činily kreditní úroky z prostředků
na bankovních účtech státu celkem
1 982 mil. Kč, což po odečtení daně
z příjmů za I. čtvrtletí představuje
částku 1 775 mil. Kč, odpovídající
46,7 % celoročních rozpočtovaných
příjmů z uvedeného titulu.
Poměrně nízké
plnění ovlivnily změny v úrokových
sazbách z prostředků státu, které
upravila Česká národní banka s platností
od 1.4.1994. Snížení úroků se
týkalo zejména účtů stáních
finančních aktiv, kde se u netermínovaných
vkladů sazby snížily ze 4,5 % p.a. na 3 % p.a.
a u termínovaných vkladů nad 2 roky ze 14
% p.a. na 13 % p.a. U přebytků státního
rozpočtu se začalo uplatňovat úročení
odvozené od tržních sazeb na mezibankovním
trhu ("over night").
Vliv změn v kreditním
úročení se nepříznivě
projevil v tom, že i při růstu zůstatků
na účtech státu byly celkové příjmy
z kreditních úroků ve 2. čtvrtletí
o 36 mil. Kč nižší než v 1. čtvrtletí.
C/3. Příjmy
rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací
Plnění příjmů
rozpočtových organizací dosáhlo 4,96
mld Kč a předstihuje alikvotu 1/2 ročního
rozpočtu, zejména v důsledku vyššího
inkasa příjmů v resortech školství
a zdravotnictví a nerozpočtovaných a ostatních
odvodů v kapitole Všeobecná pokladní
správa.
3. Výdaje státního
rozpočtu
Výdaje zahrnuté
ve státním rozpočtu byly - bez vlivu clearingu
- splněny celkem na 48,3 %, v porovnání s
I. pololetím roku 1993 byly vyšší o 8,8
%.
Čerpání jednotlivých
druhů výdajů za prvních šest
měsíců roku bylo následující:
Výdaje celkem (bez clearingu) | 169,66 | 381,80 | 382,23 | 184,59 | 48,3 | 108,8 |
A. Běžné výdaje | 147,31 | 330,31 | 330,02 | 156,96 | 47,6 | 106,6 |
1. Transfery pro obyvatelstvo [jsou zahrnuty výdaje kapitol MPSV, BIS, MO, MV, MD a MSp] | 55,83 | 139,62 | 139,47 | 66,83 | 47,9 | 119,7 |
v tom: - politika zaměstnanosti | 1,04 | 5,47 | 5,32 | 1,29 | 24,2 | 124,0 |
- státní vyrovnávací příspěvek | 6,15 | 10,40 | 10,40 | 5,50 | 52,9 | 89,4 |
- dávky sociálního zabezp. | 48,64 | 123,75 | 123,75 | 60,04 | 48,5 | 123,4 |
2. Neinv. dotace podnikům | 11,83 | 27,95 | 27,83 | 14,03 | 50,4 | 118,6 |
z toho. dotace za teplo | 3,60 | 5,47 | 5,47 | 3,77 | 68,9 | 104,7 |
3. Příspěvky příspěvkovým organizacím | 6,64 | 19,55 | 30,92 | 16,24 | 52,5 | 244,6 |
4. Příspěvek VZP | 9,19 | 12,90 | 12,90 | 8,64 | 67,0 | 94,0 |
5. Neinvestiční výdaje rozp.organizací | 60,87 | 122,86 | 111,47 | 46,74 | 41,9 | 76,8 |
6. Vládní úvěry | 2,95 | 7,43 | 7,43 | 4,48 | 60,3 | 151,9 |
B. Kapitálové výdaje | 11,90 | 36,16 | 36,88 | 14,96 | 40,6 | 125,7 |
1. Investiční dotace podnikům | 2,24 | 6,46 | 4,12 | 2,53 | 61,4 | 112,9 |
2. Investiční výdaje rozp. a přísp. organizací | 9,66 | 29,70 | 32,76 | 12,43 | 37,9 | 128,7 |
C. Dotace místním rozpčtům | 10,45 | 15,33 | 15,33 | 12,67 | 82,6 | 121,2 |
Clearing se SR | -0,02 | - | - | -7,52 | x | . |
Výdaje včetně clearingu | 169,64 | 381,80 | 382,23 | 177,07 | 46,3 | 104,4 |
Neinvestiční výdaje
rozpočtových organizací byly po celé
I. pololetí ovlivňovány dopady z clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou.
Saldo z tohoto zúčtování je od února
letošního roku aktivní a k 30. červnu
dosáhlo částky 7,5 mld Kč. V této
výši jsou rozpočtové výdaje,
vykazované v pokladním plnění státního
rozpočtu, nižší vykazovaný přebytek
státního rozpočtu je naopak vyšší.
Rozpočtová opatření
provedená v průběhu 1. a 2. čtvrtletí
ve svém souhrnu znamenala zvýšení rozpočtových
výdajů oproti schválenému rozpočtu
celkem o 434 mil. Kč. Toto zvýšení je
ve stejné výši kryto předpokládanou
vyšší tvorbou příjmů státního
rozpočtu.
Podle jednotlivých výdajových
položek je rozsah provedených opatření
řádově vyšší. Největší
změna je spojena se zabezpečením činností
resortního učňovského školství.
Tyto výdaje byly ve schváleném rozpočtu
zahrnuty ve výdajích rozpočtových
organizací, po převodu financování
středních odborných učilišť
z resortu školství
došlo ke zvýšení výdajů
příspěvkových organizací o
cca 11 mld Kč. Po využití částky
6 mld Kč, zahrnuté pro tyto účely
v kapitole Všeobecná pokladní správa
a převedené v průběhu 1. čtvrtletí
především do kapitoly ministerstva hospodářství
(4,8 mld Kč) a dále
do kapitoly ministerstva zemědělství a kapitoly
ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy,
došlo ve 2. čtvrtletí k dalším
přesunům výdajů ve prospěch
příspěvkových organizací. Celkově
byl k 30. červnu t.r. posílen rozpočet neinvestičních
výdajů příspěvkových
organizací zejména v kapitole ministerstva hospodářství
o 4,8 mld Kč, v kapitole ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy o 4,3 mld Kč
a v kapitole ministerstva zemědělství o cca
1 mld Kč.
V investičních výdajích
byla provedená rozpočtová opatření
vyvolána postupem privatizace v zemědělství
- dotace původně stanovené pro podniky, začleněné
v resortu ministerstva zemědělství, budou
po privatizaci těchto podniků poskytovány
přímo ze státního rozpočtu
(z kapitoly VPS). Rozsah
investičních prostředků pro příspěvkové
organizace vzrostl o 1,2 mld Kč.
Úroveň čerpání
rozpočtových výdajů ke konci června
nedosáhla výše odpovídající
polovině roku. Jejich čerpání zaostalo
za touto alikvotou celkem o 1,7 bodu, tj. absolutně o cca
6,5 mld Kč. Nízké čerpání
se přitom týká jak investičních,
tak neinvestičních výdajů; plnění
neinvestičních výdajů rozpočtových
a příspěvkových organizací
(bez výdajů na sociální zabezpečení)
odpovídá úrovni. uvažované ministerstvem
financí pro 1. pololetí
roku v zásadě ve výši 46 %.
Vývoj jednotlivých
výdajových položek je značně
diferencovaný.
V podstatě rovnoměrně
jsou od začátku roku čerpány výdaje
na sociální zabezpečení, plněné
vcelku na 7,9 %. Na této úrovni se pohybuje plnění
u dávek sociálního zabezpečení
a u státního vyrovnávacího příspěvku,
zatímco na státní politiku zaměstnanosti
bylo do konce června vyčerpáno zatím
pouze 1,3 mld Kč, což představuje 24,2 % upraveného
rozpočtu.
Z vykázaných výdajů
do této oblasti ve výši 66 830 mil. Kč
naprosto převažující část
představují výdaje uskutečněné
prostřednictvím ministerstva práce a sociálních
věcí. Z této úrovně bylo vynaloženo
celkem 65 005 mil. Kč, v nichž jsou zahrnuty:
- dávky sociálního zabezpečení (plnění na 18,9 % schváleného rozpočtu) | 58 217 mil. Kč |
- z toho: - důchody (vyplacené, tj. bez zálohy na červenec) | 40 921 mil. Kč |
- nemocenské | 6 975 mil. Kč |
- peněžitá pomoc v mateřství | 846 mil. Kč |
- přídavky na děti | 6 205 mil. Kč |
- rodičovský příspěvek | 2 512 mil. Kč |
- státní vyrovnávací příspěvek (plnění na 52,9 % schváleného rozpočtu) | 5 500 mil. Kč |
- státní politika zaměstnanosti (plnění na 24,2 % upraveného rozpočtu) | 1 288 mil. Kč |
v tom: - aktivní politika | 299 mil. Kč |
- pasivní politika | 989 mil. Kč |
Graf ukazuje strukturu dávek sociálního
zabezpečení:
Ostatními kapitolami bylo
na sociální zabezpečení vynaloženo
celkem 1,8 mld Kč, z toho 941 mil. Kč ministerstvem
obrany a 813 mil. Kč ministerstvem vnitra.
V rámci neinvestičních
dotací poskytovaných
podnikům jsou - stejně jako v loňském
roce - poměrně vysoko plněny dotace na teplo,
čerpané ke konci I. pololetí již téměř
na 70 %. Dotace vlastníkům vytápěných
domovních objektů byla ve státním
rozpočtu na rok 1994 schválena ve výši
5,47 mld Kč. Podle dosavadního čerpání
se zdá, že stanovená
celoroční částka zřejmě
nebude stačit a že v této položce dojde
k překročení rozpočtu. Opodstatněnost
zvýšení schválené částky
se v současné době prověřuje.
Ostatní neinvestiční
dotace směřují především
do odvětví dopravy, průmyslu a zemědělství
a jejich čerpání k 30. červnu představuje
45,9 % stanoveného objemu.
Nejrychlejší čerpání
vykazuje resort ministerstva dopravy (51,1 %), kde jsou dotace
určeny zejména ke krytí úbytku tržeb
ČSAD vyplývajících pro dopravce z
poskytování zlevněného jízdného
pro žáky a vybrané skupiny obyvatelstva a ke
krytí ztrát ČD z osobní železniční
dopravy. V kapitole ministerstva průmyslu a obchodu (čerpání
na 40,3 %) jsou dotace účelově využívány
především k řešení dopadů
útlumu uhelných, rudných a uranových
dolů. Nejnižší
čerpání je zatím u dotací do
agrokomplexu (27,6 %), což souvisí s pomalu probíhající
privatizací v tomto odvětví.
V rámci neinvestičních
výdajů rozpočtové sféry je
patrný především značný
nárůst výdajů příspěvkových
organizací. Po posílení jejich rozpočtu
zejména o výdaje spojené s financováním
středních odborných učilišť
byl takto upravený rozpočet ke konci I. pololetí
čerpán na 52,5 %, takže mírně
převyšuje čerpání odpovídající
normálnímu průběhu za šest měsíců.
Naproti tomu vlastní výdaje
rozpočtových organizací byly za šest
měsíců letošního roku čerpány
pauze na 41,9 %, což představuje nenaplnění
alikvoty o cca 9 mld Kč. Je však třeba vidět,
že čerpání těchto výdajů
se soustřeďuje zpravidla až do 3. a zejména
4. čtvrtletí. (Hodnocení čerpání
výdajů rozpočtových
kapitol je uvedeno v následující pasáži.)
V rámci výdajů
rozpočtových organizací je nad alikvotou
poloviny roku čerpání některých
neinvestičních výdajů zahrnutých
v kapitole Všeobecná pokladní správa.
Jde především
o příspěvek Všeobecné zdravotní
pojišťovně (který je jejím
prostřednictvím přerozdělován
i ostatním zaměstnaneckým zdravotním
pojišťovnám). Rozpočet na letošní
rok uvažuje s celkovou výší příspěvku
12,9 mld Kč. Z této částky bylo do
konce června vyplaceno již 8,6 mld Kč, tj.
67 %. V celkovém čerpání je však
zahrnuto i doúčtování za rok 1993
ve výši 885 mil. Kč; po odečtení
této částky činí vlastní
příspěvek na rak 1994 pauze 7,7 mld Kč,
což představuje čerpání na cca
60 %. Ze státního rozpočtu tak bylo poskytnuto
o 1,3 mld Kč více než
by odpovídalo normálnímu průběhu
za I. pololetí.
Rovněž místním
rozpočtům poskytl státní rozpočet
do konce června již 12,7 mld Kč, tj. 82,6 %
částky uvažované na celý rok.
S ohledem na potřeby místních orgánů
a jimi řízeného hospodářství
tak byly do této sféry hospodaření
poskytnuty v předstihu prostředky ve výši
5 mld Kč.
Výdaje spojené s financováním vládních
úvěrů
vykázaly čerpání na 60,3 % a celkově
tak překročily příslušnou alikvotu
schváleného rozpočtu i srovnatelné
údaje za stejné období loňského
roku. Bylo to ovlivněno zejména vysokým čerpáním
výdajů na nárůst od ČSOB převzatých
pohledávek v nesměnitelných měnách,
které již o více než 50 % převýšilo
celoroční rozpočtovanou částku.
Profinancování těchto pohledávek ve
výši 646 mil. Kč se týkalo zejména
rozpracovaných investičních akcí v
Iránu (elektrárna Iranshar, cementárna Elam)
a v Turecku (elektrárna SOMA).
Vyšší byly též
výdaje na financování vládních
úvěrů a státní půjčky
na plynárenské integrační akce (VIA),
což bylo ovlivněno dokončováním
jednotlivých staveb v Kazašské republice. Tyto
výdaje byly realizovány v souladu s uzavřenými
smlouvami.
Čerpání vládních
úvěrů bez VIA dosáhlo pouze 21,3 %
rozpočtované částky. Týkalo
se převážně civilních vládních
úvěrů v konvertibilních měnách,
kde dodávky se uskutečnily do Alžírska,
Egypta a Ethiopie. Plné rozpočtové krytí
vládních úvěrů v nekonvertibilních
měnách do Kuby je v souladu s usnesením vlády
ČSFR č. 757/91 a odpovídá předpokladům
schváleného ročního limitu. Relativně
nízké plnění ostatních
výdajů na vládní
úvěry je ovlivněno skluzy ve vyúčtování
úhrady poskytované ČSOB a ČNB za správu
a vedení účtů vládních
úvěrů.
V investičních
výdajích
se projevuje tradiční sezonní vliv, kdy nejvyšší
čerpání nastává až v následujících
obdobích, tj. ve 3. a zejména ve 4. čtvrtletí
roku. Tyto výdaje byly ke konci června čerpány
zatím na 40,6 %, což představuje proti alikvotě
úsporu cca 3,5 mld Kč (v této skupině
výdajů nebyla v 1. pololetí uplatněna
regulace).
Z celkové částky
vykazují rychlejší čerpání
investiční dotace poskytované hospodářským
organizacím (cca 61 o upraveného rozpočtu),
zatímco rozpočtové a příspěvkové
organizace vyčerpaly do konce I. pololetí pouze
cca 38 %.
Čerpání za
prvních šest měsíců letošního
roku bylo vyšší než v loňském
roce, kdy bylo za toto období vyčerpáno pouze
33,1 % rozpočtované částky. Absolutně
tyto výdaje vzrostly o 5,4 mld Kč.
Jak již bylo řečeno,
výsledky státního rozpočtu v I. pololetí
byly ovlivněny vývojem clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou. V průběhu tohoto období
se - na rozdíl od roku 1993 - výrazně změnil
charakter korunových dopadů z clearingového
platebního styku mezi oběma státy. Postupné
snižování věřitelské clearingové
pozice ČR, přechod do dlužnické pozice
a její další soustavné narůstání
se v dopadu na státní
rozpočet projevilo snižováním jeho výdajové
části, což výrazně ovlivnilo
celkovou přebytkovost rozpočtu:
k 31. 1. 1994 | -1 534 | -1 551 | -914 | -637 | 17 | |
k 28. 2. 1994 | 65 | 72 | -1 011 | 1 08 i | 41 | -48 |
k 31. 3. 1994 | 2 125 | 2 165 | -2 059 | 4 224 | 64 | -104 |
k 30. 4. 1994 | 3 865 | 3 842 | -504 | 4 346 | 76 | -53 |
k 31. 5. 1994 | 4 976 | 4 962 | -463 | 5 425 | 81 | -67 |
k 30. 6. 1994 | 7 518 | 7 517 | -227 | 7 744 | 81 | -80 |
*) dopad clearingu: | + snížení výdajů |
- zvýšení výdajů |
Ve starém bloku clearingového
zúčtování se celkově mírně
snížil objem kreditního salda inkas a plateb.
Rozhodující změny však probíhaly
v novém bloku, kde v průběhu 2. čtvrtletí
se věřitelská pozice ČR změnila
na dlužnickou a od poloviny května soustavně
narůstala (v červenci došlo již k překročení
mezního úvěru).
Vývoj dopadů z clearingového
zúčtování na státní
rozpočet ukazuje následující graf
(komentář k vývoji v měsíci
červenci a srpnu je uveden v části IV. zprávy):
V průběhu I. pololetí
- vždy k ultimu měsíce - bylo celkem šestkrát
provedeno vypořádání kreditního
salda starého bloku na nový blok (operace bez dopadu
na státní rozpočet):
k 31. 1. | 911,0 mil. Kč |
k 28. 2. | 1 011,2 mil. Kč |
k 31. 3. | 2 059,4 mil. Kč |
k 29. 4. | 503,9 mil. Kč |
k 31. 5. | 462,8 mil. Kč |
k 30. 6. | 227,0 mil. Kč |
K překročení
mezního úvěru v uvedeném období
došlo slovenskou stranou k 31.1., a to o 46 mil. ECU. Korunová
protihodnota následné úhrady provedené
ve volných měnách činila 1 504 mil.
Kč a byla proúčtována snížením
rozpočtových výdajů.