4. Plnění výdajů
rozpočtových kapitol
Přehled čerpání
výdajů jednotlivých kapitol k 30. 6. 1994
je uveden v tabulkové části, tabulka č.
č.
Celkem byly neinvestiční
výdaje rozpočtových a příspěvkových
organizací k 30. červnu plněny na 47,4 %.
Po vyloučení výdajů na sociální
zabezpečení činí toto plnění
46,5 %. Mezi jednotlivými kapitolami státního
rozpočtu však existují zračné
rozdíly, přičemž obecně je čerpání
těchto výdajů zatím mimořádně
nízké.
Z celkového počtu
32 kapitol převažující část
čerpá své výdaje pod alikvotou 6 měsíců;
téměř polovina kapitol dokonce nedosahuje
ani 40% celoročního rozpočtu.
Nad úrovní 50 %
a zároveň nad průměrným plněním
(47,4 %) jsou pouze tři kapitoly (MPSV, MH a ČÚBP),
další čtyři kapitoly (MŠMT, MZe,
MD a MZV) vykazují čerpání blížící
se polovině celoročního upraveného
rozpočtu. I u těchto kapitol je však plnění
výdajů vlastních rozpočtových
organizací většinou velmi nízké.
V kapitole ministerstva práce
a sociálních věcí,
kde bylo vykázáno čerpání neinvestičních
výdajů celkem na 50,5 %, představují
celých 93 % těchto výdajů transfery
pro obyvatelstvo, plněné ke konci I. pololetí
na 48,2 %.
Zbývající
výdaje, které předstihují alikvotu
šesti měsíců. byly ovlivněny
především výplatou zálohy na
důchody na měsíc červenec. V plnění
se odrazily i vyšší výdaje na technické
zabezpečení (software) výplaty příspěvku
na nájemné podle zákona č. 3 19/93
Sb.
U kapitoly ministerstva hospodářství
se vyšší čerpání neinvestičních
výdajů (celkem 51,5 %) týká především
příspěvkových organizací, jimž
byly poskytnuty příspěvky ve výši
odpovídající již 7,9 % upraveného
rozpočtu. Převážná část
těchto výdajů byla vyčerpána
organizacemi středních odborných učilišť,
z ostatních dotací a příspěvku
došlo k nejvyššímu čerpání
soukromými církevními SOU.
Čerpání výdajů
vlastních rozpočtových organizací
dosáhlo pouze 31,7 % a vcelku (za neinvestiční
výdaje ROPO celkem) tak byla dodržena regulace stanovená
pro I. pololetí.
Obdobná situace byla i u kapitoly ministerstva
školství, mládeže a tělovýchovy,
kde při celkovém čerpání neinvestičních
výdajů na 46,8 % dosáhlo čerpání
příspěvků příspěvkovým
organizacím již 55,1 % (jedná se o poskytnutí
prostředků na činnost středních
odborných učilišť zřizovaných
MŠMT a na sportovní reprezentaci).
Ve výdajích rozpočtových
organizací, čerpaných pouze na 42,9 %, ukazuje
vývoj čerpání mzdových prostředků,
že v nich zřejmě nejsou zahrnuty mzdy učitelů
za červenec a srpen, které jsou jim vypláceny
zálohově před letními prázdninami.
Rovněž v kapitole
ministerstva zemědělství při
celkovém čerpání neinvestičních
výdajů na 45,1 % bylo výrazně vyšší
čerpání příspěvku poskytovaných
příspěvkovým organizacím, které
dosáhlo 49,1 % a bylo ovlivněno především
financováním učňovského školství;
výdaje rozpočtových organizací byly
čerpány pouze na 42,2 %.
Výrazný podíl
výdajů příspěvkových
organizací se týká i kapitol ministerstva
dopravy. Zatímco celkové
čerpání neinvestičních výdajů
této kapitoly bylo vykázáno ve výši
46,5 %, bylo na činnost příspěvkových
organizací vynaloženo již 52,8 % celoročního
objemu. Toto vysoké čerpání bylo ovlivněno
potřebami údržby silniční sítě
po zimním období 1993/1994 a navíc potřebami
odstraňování povodňových škod.
Plnění výdajů rozpočtových
organizací činilo pouze 28,7 %.
Vyšší plnění
neinvestičních výdajů v kapitole ministerstva
zahraničních věcí (46,9 %) je
důsledkem vyššího čerpání
příspěvků mezinárodním
organizacím, které je třeba platit v termínech
podle smluv.
Údaj o čerpání
neinvestičních výdajů v kapitole Český
úřad bezpečnosti práce na 100
% souvisí se zrušením činnosti tohoto
orgánu podle zákona č. 47194 Sb. a převedením
jeho působnosti do kapitoly MPSV s účinností
od 1. dubna letošního roku. Uvedený údaj
udává čerpání výdajů
této kapitoly podle upraveného rozpočtu k
31.3. 1994.
Nízké čerpání
neinvestičních výdajů zaznamenaly
i kapitoly ministerstva obrany (41,8 %) a ministerstva vnitra
(43,4 %), tedy kapitoly, které podle schváleného
rozpočtu čerpají celou 1/6 těchto
výdajů stanovených rozpočtem pro souhrn
rozpočtových kapitol. Plnění převyšující
úroveň poloviny roku vykázaly pouze výdaje
na sociální zabezpečení u kapitoly
MO, což je odrazem zvýšeného odchodu vojáků
z povolání mimo činnou službu v souvislosti
se snižováním počtů v AČR.
5. Čerpání
rezervy státního rozpočtu
Ve státním rozpočtu
na rok 1994 jsou zahrnuty rezervy v celkové částce
9 342 mil. Kč. Jedná se zejména o vládní
rozpočtovou rezervu, dále jsou obsaženy rezervy
na řešení sociálních problémů,
na financování projektů vědy, výzkumu
a technologií, na zdravotnictví, na soudní
a mimosoudní rehabilitace, na platové úpravy
v rozpočtové sféře, na realizaci
záruk, na životní prostředí a
další. Tyto rezervy byly za I. pololetí čerpány
ve výši 2 923 mil. Kč, tj. na 31,3 %.
Z vládní rozpočtové
rezervy ve výši 3 400 mil. Kč bylo uvolněno
1 336,8 mil. Kč, především na
- zahraniční a rozhlasové vysílání (usn. vlády č. 12/94) | 51,6 mil. Kč |
- Kancelář zastupitelských sborů (usn. vlády č. 738/93, 162/94) | 22,0 mil. Kč |
- tisk národnostních menšin (usn. vlády č. 8/94) | 19,9 mil. Kč |
- posílení finančních zdrojů pro urychlení útlumu vybraných důlních činností a.s. OKD Ostrava (usn. vlády č. 70/94) | 500,0 mil. Kč |
- řízení dalších hraničních a celních přechodů (usn. vl. č. 725, 726/93) | 87,2 mil Kč |
- veřejné vodní dopravní cesty (usn. vlády č. 78/94) | 124,7 mil. Kč |
- finanční vypořádání r. 1993 (usn. vlády č. 293/94) | 355,4 mil. Kč |
- zvýšení kapitálové účasti v ČMZRB (usn. vlády č. 244/94) | 136,7 mil. Kč |
- záloha na odkoupení parkovišť v blízkosti hranič. přechodů státem | 30,0 mil. Kč |
III. Hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí za I. pololetí 1994
Rozpočtový rok 1994
představuje další etapu transformace územních
rozpočtů, jejímž cílem je vytvoření
efektivně fungujícího systému financování
veřejných statků na lokální
úrovni, tedy na úrovni okresů a obcí.
Filosofie tvorby místních
rozpočtů v roce 1994 se proti roku 1993 příliš
nemění a sleduje především dosažení
stability a jejich finanční soběstačnosti,
posílení motivační funkce místních
rozpočtů, která by územní orgány
podněcovala k vyšší odpovědnosti
při vlastním finančním hospodaření.
Hospodaření okresních
úřadů a obcí skončilo k 30.
6. přebytkem příjmů nad výdaji
v celkové výši 15,6 mld Kč. Uvedený
přebytek hospodaření byl ovlivněn
zapojením vlastních fondů ve výši
3,6 mld Kč a použitím půjček,
úvěrů a komunálních obligací
(saldo) ve výši 7,9 mld Kč. Na celkovém
přebytku hospodaření se podílejí
obce částkou 11,5 mld Kč a vlastní
okresní úřady částkou 4,1 mld
Kč.
Bez zapojení mimorozpočtových
zdrojů celkem dosáhl přebytek běžného
hospodaření územních rozpočtů
výše 4,1 mld Kč. Tento přebytek je ovlivněn
příznivým plněním daňových,
ale i nedaňových příjmů.
Stav účelových
fondů dosáhl k 30. 6. 1994 výše 10,4
mld Kč a v průběhu 2. čtvrtletí
vzrosti o 3,2 mld Kč proti 1. čtvrtletí.
Obce ke stejnému datu vykazují stav účelových
fondů celkem 8,9 mld Kč, vlastní okresní
úřady částku 1,5 mld Kč. Je
to především z důvodu ukončení
finančního vypořádání
za rok 1993 a vrácení finančních prostředků
účelovým fondům, které obce
a okresní úřady zapojily v 1. čtvrtletí
do běžného hospodaření z titulu
nízkých příjmů.
Srovnání výše
disponibilních zdrojů s I. pololetím 1993
je zřejmé z následující tabulky:
Přebytek běžného hospodaření | ||
Účelové fondy | ||
Zapojení mimorozpočtových zdrojů | ||
Disponibilní zdroje celkem |
Disponibilní zdroje dosáhly
za sledované období výše cca 26,0 mld
Kč, obce se na nich podílejí 78,5 %.
Proti stejnému období
roku 1993 se celkové disponibilní zdroje výrazně
zvýšily, a to o 9,5 mld Kč, tj. o 57,2 %. Tento
přírůstek je ovlivněn především
emisemi komunálních obligací. V průběhu
I. pololetí emitoval komunální obligace Magistrátní
úřad hl. m. Prahy v objemu 250 ti. USD, město
Liberec v objemu 100 mil. Kč a město Smržovka
v objemu 115 mil. Kč, takže celkové přijaté
výnosy komunálních
obligací činí 7,6 mld Kč. Obligace
budou použity do investiční oblasti, především
na rozvoj dopravní infrastruktury, na řešení
oblasti školství a na rekonstrukce památkových
objektů.
Příjmy
rozpočtů okresních úřadů
a obcí byly v I. pololetí letošního
roku plněny takto:
v tis. Kč
I. Příjmy -daňové a nedaňově | 23 301 326,7 | 52 000 000,0 | 52 000 800,0 | 31 650 092,0 | 60,9 | 135,8 |
Daňové příjmy | 14 954 988,9 | 40 000 000,0 | 40 000 000,0 | 22 165 947,0 | 55,4 | 148,2 |
z toho: daň z příjmů fyz. osob | 10 136 715,8 | 36 100 000,0 | 36 100 000,0 | 20 043 654,0 | 55,5 | 197,7 |
v tom: ze závislé činnosti | 27 100 000,0 | 27 100 000,0 | 14 021 104,6 | 51,7 | ||
z podnikání | 9 000 000,0 | 9 000 000,0 | 6 022 549,4 | 66,9 | ||
Daň z nemovitosti | 582 536,1 | 2 900 000,0 | 2 900 000,0 | 836 997,5 | 28,9 | 143,7 |
Nedaňové příjmy | 8 346 337,8 | I 2 000 000,0 | 12 000 800,0 | 9 484 145,0 | 79,0 | 113,6 |
z toho: místní poplatky | 764 915,5 | 1 400 000,0 | 1 400 000,0 | 796 744,4 | 56,9 | 104,2 |
II. Kapitálové příjmy | 2 742 860,9 | 2 373 820,4 | 86,5 | |||
III. Transfery ze státního rozpočtu | 14 800 860,1 | 15 328 700,0 | 21 457 215,2 | 14 122 815,5 | 65,8 | 95,4 |
z toho: dotace ze státního rozpočtu | 10 522 486,7 | 15 328 700,0 | 15 323 810,0 | 8 668 350,0 | 56,6 | 82,4 |
IV.Transfery ze stát. fondů a ostat. mimorozp. zdrojů ústř. orgánů | 455 396,0 | 808 601,5 | 177,6 | |||
V. Dary a sdružené prostředky | -163 821,1 | 73 532,6 | 123,7 | |||
VI.Ostatní odvody a převody prostř. | -50 941,3 | -363 322,5 | ||||
Celkem příjmy | 41 713 333,5 | 67 328 700,0 | 73 458 015,2 | 49 165 239,5 | 66,9 | 117,9 |
Hodnocení plnění
příjmů a výdajů k 30. 6. 1994
je prováděno ke schválenému rozpočtu,
upravenému o poskytnuté účelové
prostředky ze státního rozpočtu a
dvě rozpočtová opatření, která
ve svém důsledku znamenala snížení
dotace ze státního rozpočtu o 4,9 mil. Kč.
Jednalo se o delimitaci školní jídelny z rozpočtu
MŠMT ČR na MU Frýdek-Místek a zdravotnického
zařízení okresu Příbram, které
bude financováno VZP.
Celkové příjmy
územních rozpočtů dosáhly ke
konci 1. pololetí výše 49,2 mld Kč,
což představuje plnění na 66,9 % ročního
rozpočtovaného objemu. Proti roku 1993 vzrostly
o 7,5 mld Kč, a to především u daňových
příjmů.
Příznivě
se vyvíjí daň z příjmů
fyzických osob, především daň
z podnikání. Výnos této daně
činí 6,0 mld Kč tj. 66,9 % ročního
rozpočtovaného objemu; výnos daně
ze závislé činnosti dosáhl 51,7 %
tj. 14 mld Kč. V porovnání se stejným
obdobím roku 1993 je celkový výnos daně
z příjmu k 30. červnu 1994 téměř
dvojnásobný.
Výnos daně z nemovitostí
byl nízký především z důvodu
termínu pro přiznání daně a
pomalého převodu daně z finančních
úřadů do obecních pokladen. K 30.
6. 1994 výnos daně činil 1,6 mld Kč
a převedeno bylo 0,8 mld Kč. Ve stejném období
roku 1993 činila daň z nemovitostí
0,6 mld Kč. Rychlejší
plnění této daňové položky
lze očekávat až ve třetím čtvrtletí,
a to z důvodu záloh ze strany provozovatelů
zemědělské výroby a chovu ryb, jejichž
vyúčtování bude realizováno
koncem roku.
K 30. červnu dosáhly
správní poplatky výše 0,9 mld Kč,
tj. 95,1 % upraveného rozpočtu. Tento nárůst
je zdůvodněn především vyššími
objemy správních poplatků za povolení
k provozování hracích automatů.
Z nedaňových příjmů
je nejrychleji naplňován rozpočet u příjmů
rozpočtových a odvodů příspěvkových
organizací, které dosáhly výše
6,4 mld Kč. Příjmy RO, které jsou
rozpočtovány, jsou plněny již na 93,2
% a proti roku 1993 vzrostly o cca 1,2 mld Kč. Tento výsledek
je ovlivněn zejména vyššími příjmy
z pronájmů, nově zavedenými poplatky
ve školství a vyššími
příjmy v bytovém hospodářství.
Místní poplatky se vyvíjejí rovnoměrně
a jejich plnění v podstatě odpovídá
polovině roku.
Na přijatých úrocích
inkasovaly obce k 30. červnu 0,2 mld Kč, což
ve srovnání s předchozím rokem znamená
zvýšení o 0,15 mld Kč. Do příjmů
této položky se zahrnují nejen příjmy
získané z úroků na běžných
vkladových účtech obcí u příslušného
peněžního ústavu, ale patří
sem také výnosy z úroků získaných
tím, že obec vloží své prostředky
do péče některého peněžního
ústavu ve formě certifikátů.
Znamená to, že obce které mají přechodně
dostatek finančních prostředků se
již začínají pozvolna orientovat na
finančním trhu.
Příjmy z prodeje
majetku obcí se pohybují zhruba na stejné
úrovni jako v loňském roce a dosáhly
výše 2,4 mld Kč. Vzhledem k tomu, že ve
většině případů byl již
prodán majetek z důvodu neefektivního využití
pro potřeby obce, lze předpokládat určitou
stagnaci u této položky a orientaci na pronájmy
majetku.
Z schváleného objemu
dotací ze státního rozpočtu ve výši
15,3 mld Kč byla v I. pololetí uvolněna částka
12,7 mld Kč. tj. 83 %. V účetnictví
územních orgánu je vykázána
pouze částka 8,7 mld Kč, neboť dotace
ve výši 4,0 mld Kč byla uvolněna až
koncem června a v účetnictví se objeví
až za měsíc červenec. Poskytnutí
většího objemu dotace v průběhu
1. pololetí bylo nezbytné z důvodu pomalejšího
převodu vybraných daní místním
rozpočtům. Byly tak zabezpečeny finanční
prostředky nezbytné pro plynulý chod obcí
a okresních úřadů.
Kromě této dotace
byly uvolněny obcím a okresním úřadům
účelové prostředky ze státního
rozpočtu ve výši 3,6 mld Kč na financování
pozemkových úprav a radonového programu,
na ekologická opatření okresům v severních
Čechách a okresu Sokolov podle usnesení vlády
č. 315/92, na opravy a modernizaci
bytového fondu a na posílení infrastruktury
v působnosti obcí.
Dalším zdrojem příjmů
některých obcí byla účelová
investiční dotace na tzv. jmenovitě stavby,
poskytnutá ve výši 1,8 mld Kč přímo
ze státního rozpočtu formou čerpacích
účtů u České spořitelny.
Dotace směřovaly na dostavbu metra a na financování
zdravotnických, školských a ekologických
staveb.
Čerpání výdajů
ukazuje následující přehled:
I. Neinvestiční výdaje | ||||||
z toho: veřejná spotřeba | ||||||
dotace a ostatní běžné transfery | ||||||
příspěvky přísp. organizacím | ||||||
přisp a dary ost. organizacím | ||||||
poskytnuté SP na provoz | ||||||
II. Kapitálové výdaje | ||||||
Celkem výdaje |
Celkové výdaje místních
rozpočtů byly čerpány ve výši
45,1 mld Kč, tj. na 61,4 %. Zhruba 2/3 uvedené výše
tvoří neinvestiční výdaje a
1/3 výdaje kapitálové. V porovnání
se stejným obdobím roku 1993 celkové výdaje
vzrostly o více než 25 %.
Na výdajích územních
rozpočtů se nejvíce podílejí
kapitoly dopravy (financování dopravní obslužnosti
území, zvýšené výdaje
na MHD), školství (vyšší provozní
výdaje mateřských a základních
škol), vnitřní správy (realizace platových
úprav zaměstnanců okresních úřadů
a jimi zřizovaných RO a PO, delimitace požární
ochrany z resortu ministerstva
vnitra, náklady spojené s výstavbou a údržbou
státních archivů a vyšším
nájemným v restituovaných objektech, v nichž
archivy sídlí), práce a sociálních
věcí (zvýšené částky
životního minima, zvyšující se
výdaje na provoz zařízení sociální
péče vč. vysokých
výdajů na léky) a kapitola místního
hospodářství (vyšší náklady
spojené s péčí, bytový fond).
Úkol postupně řešit
rozdílnou vybavenost obcí si vyžádá
delší časový horizont.
K 31. 12. 1993 činila zadluženost
obcí 2,7 mld Kč. V průběhu I. pololetí
letošního roku bylo přijato 0,9 mld Kč
nových úvěrů a emitováno za
7,6 mld Kč komunálních obligací. Zadluženost
obcí k 30. červnu 1994 (po odečtení
splátek úvěrů ve výši
0,6 mld Kč) tak dosáhla 10,6 mld Kč. Přírůstek
zadluženosti v I. pololetí
dosáhl 7,9 mld Kč a celý se projevil zvýšením
stavu na běžných účtech obcí.
O poskytnutých úvěrech
není zatím k dispozici dostatek potřebných
informací, mimo jiné také proto, že
věřiteli obcí jsou různé peněžní
ústavy a v tomto případě se jedná
o obchodní informace. Obce, které se zadlužily,
řešily svou současnou finanční
situaci tak, aby byly schopny dofinancovat dokončení
rozestavěných bytových objektu a občanské
a technické vybavenosti měst. Jedná se vesměs
o mimořádně naléhavé, pro obce
důležité
stavby jako např. čističky odpadních
vod, vodovody a kanalizace, ale i školy. Vzhledem k tomu,
že většina obcí dosáhla vyšších
přebytků běžného hospodaření,
dochází tak ke kompenzaci za republiku celkem.
IV. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu v červenci
a srpnu 1994
V červenci a srpnu pokračoval
příznivý vývoj státního
rozpočtu, projevující se v růstu jeho
přebytku. Ten dosáhl (bez clearingu) ke konci července
výše 4,6 mld Kč a ke konci srpna výše
8,5 mld Kč. Současně se dále uplatňoval
vliv clearingového zúčtování
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou, jehož
dopad se dále prohloubil:
Příjmy | |||||
Výdaje bez clearingu | |||||
Saldo bez clearingu | |||||
Vliv clearingu -. | |||||
Výdaje vč. clearingu | |||||
Saldo vč. clearingu |
V porovnání s koncem
1. pololetí vzrosti vliv clearingu se SR ze 7,5 mld Kč
až na 11,3 mld Kč k 31. srpnu (údaje navazují
na tabulku na str. 40):
k 30.6. 1994 | ||||||
k 31.7. 1994 | ||||||
k 31.8. 1994 |
*) dopad clearingu: + snížení
výdajů
Vývoj zejména na
novém bloku vzájemného zúčtování
a prohlubování dlužnické pozice České
republiky vedly k tomu, že ke konci července došlo
z české strany poprvé k překročení
mezního úvěru o 64 tis. ECU. V srpnu pak
tento trend dále pokračoval a vyústil ke
konci srpna v překročení mezního úvěru
již o 78,9 mil. ECU. V obou případech bylo
toto překročení
uhrazeno ve volných měnách.
Příjmy státního
rozpočtu byly ke konci srpna plněny na 65,8 %, tj.
v podstatě na úrovní alikvoty odpovídající
osmi měsícům. Celkové čerpání
výdajů (63,6 %) zaostává za úrovní
2/3 roku, nenaplnění výdajů v absolutním
vyjádření představuje téměř
12 mld Kč. V dosaženém přebytku se tak
odráží dosud nízké plnění
rozpočtových výdajů, kde se projevuje
sezonní vliv zejména u výdajů na investice
a zatím nízké čerpání
výdajů ze strany rozpočtových organizací.
Prostředky vyplývající
z clearingového zúčtování představují
závazek české strany vůči Slovenské
republice. který ve smyslu platební dohody mezi
oběma státy bude třeba v následujícím
období vyrovnat.
Jinak výsledky rozpočtového
hospodaření v měsících červenci
a srpnu potvrzují tendence uvedené v hodnocení
za 1. pololetí t.r.
V příjmech se i
nadále projevuje zejména rovnoměrný
odvod pojistného na sociální zabezpečení
a příjmové plnění nedaňových
příjmů. Zaostává však
plnění daňových příjmů
zejména v důsledku nižšího plnění
daně z přidané hodnoty a daně z příjmů
právnických osob.
Po vcelku pozitivním vývoji
v předchozích měsících (v červnu
přírůstek 7,5 mld Kč, v červenci
8,9 mld Kč) byl v srpnu opět nižší
měsíční přírůstek
u daně z přidané hodnoty, kdy vlivem vysokých
odpočtů (cca 6 mld Kč) byl její měsíční
výnos výrazně nižší a dosáhl
pouze 1,5 mld K. Celkem tak byla tato daň ke konci 8. měsíce
splněna zatím pouze na 56 % rozpočtem stanovené
částky.
Rovněž u daně
z příjmů právnických osob,
která je za leden až srpen plněna zatím
na 60 %, se v červenci projevil sezonní vliv provedených
vratek (cca 3,5 mld Kč), takže její měsíční
přírůstek činil jen cca 5,7 % ročního
úkolu. V srpnu se odvod daně do státního
rozpočtu stabilizoval, když bylo odvedeno 5,6 mld
Kč, tj. 7,7 % ročního
rozpočtu.
V plnění inkasa
spotřebních daní bylo možno pozorovat
v letních měsících jisté oživení
vlivem zvýšené poptávky po výrobcích
podléhajících této dani (motorové
benziny, mazadla, alkoholické nápoje). Inkaso těchto
daní dosáhlo ke konci srpna již 68 % stanoveného
objemu.
Ve výdajích
se potvrdily značné rozdíly v úrovni
čerpání jednotlivých druhů
výdajů. Jde především o neinvestiční
příspěvky příspěvkovým
organizacím, jejichž čerpání
ke konci srpna již dosáhlo původně rozpočtem
uvažované částky, tj. již cca 64
% upraveného rozpočtu, což svědčí
o rovnoměrném plnění.
V rámci neinvestičních
dotací do podnikové sféry vyhazují
i nadále vysoké čerpání dotace
na teplo, plněné již na 80,8 %. Je zřejmé,
že jejich konečná výše překročí
rozpočte stanovený objem - toto překročení
se odhaduje minimálně na 1 mld Kč.
Příznivá
situace ve státním rozpočtu umožnila,
aby z prostředků poskytovaných přímo
z kapitoly Všeobecná pokladní správa
byla místním rozpočtům převedena
schválená dotace již v plné celoroční
výši (15,3 mld Kč), což přispělo
k financování některých naléhavých
potřeb jednotlivých území. Rovněž
Všeobecné zdravotní pojišťovně
bylo ke konci 8. měsíce poskytnuto již více
než 84 % ročního příspěvku.
Na druhé straně
přetrvává po uplynutí 2/3 roku relativně
nízké čerpání výdajů
vlastních rozpočtových organizaci, které
je v průměru nižší než 60
%.
V. Vývoj státních
finančních aktiv a pasív
Vývoj státních
finančních aktiv a pasív za I. pololetí
1994 charakterizují následující údaje:
Prostředky státu na účtech u ČNB | |||
toho: účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance | |||
Vládní pohledávky vůči zahraničí | |||
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB) | |||
Pohledávky z clearingu se Slovenskem | |||
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a zemských společností | |||
Směnky tuzemských společností v držbě státu | |||
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk | |||
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu | |||
Státní finanční aktiva celkem | |||
Závazky státu u České národní banky | |||
Závazky státu u komerčních bank | |||
Vládní závazky vůči zahraničí | |||
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB) | |||
Závazky z clearingu se Slovenskem | |||
Závazky z emise státních cenných papírů | |||
Státní finanční pasíva celkem | |||
Saldo státních finančních aktiv a pasív | |||
tom: pozice vůči bankovní soustavě | |||
pozice vůči zahraničí | |||
z toho: z clearingu se Slovenskem | |||
pozice ostatní |
Poznámka: Kvantifikace
rozložení salda státních finančních
aktiv a pasiv na pozice vůči bankovní soustavě,
zahraničí a ostatní respektuje sektorové
rozdělení držby státních cenných
papírů.
Snížení věřitelské
finančně majetkové pozice České
republiky o 15 mld Kč lze pokládat za přechodné.
Ovlivnil je v rozhodující míře vývoj
pohledávek a závazků státu vůči
zahraničí včetně clearingového
zúčtování se Slovenskem. Po dvou volnoměnových
úhradách ze slovenské strany za překročení
mezního úvěru (provedených na počátku
ledna a února) se věřitelská clearingová
pozice ČR vůči Slovensku od poloviny února
1994 postupně snižovala, koncem dubna přešel
do dlužnické pozice nový blok clearingu, v
květnu pak celkové saldo clearingu. Na konci června
1994 dosahovala již clearingová
zadluženost ČR téměř 80 % úrovně
dohodnutého mezního úvěru, koncem
července byl mezní úvěr překročen
a následně muselo dojít k úhradě
ve volných měnách (z české
strany poprvé). Tato situace je odrazem vývoje hlavně
v novém bloku clearingového zúčtování.
Ve starém bloku
zůstává zachována věřitelská
pozice ČR, od 2. čtvrtletí 1994 však
již na poměrně nízké úrovni.
Snížení stavu
vládních pohledávek vůči zahraničí
i zahraničních pohledávek převzatých
do státních finančních aktiv od ČSOB
bylo ovlivněno zejména vyúčtováním
debetních rozdílů ze změn kurzů
cizích měn (hlavně USD) vůči
české koruně. V případě
vládních pohledávek činil tento kurzový
dopad cca -1,6 mld Kč, u převzatých pohledávek
od ČSOB cca 1,6 mld Kč. Operace finančně
dopadající do příjmů a výdajů
státního rozpočtu měly na změnu
stavu uvedených zahraničních pohledávek
podstatně nižší vliv.
U vládních pohledávek
vůči zahraničí převýšily
za 1. pololetí 1994 příjmy ze splátek
výdaje na čerpání nových úvěrů
o 570 mil. Kč. což je jen třetina předpokládaného
celoročního převýšení.
Čerpání nových vládních
úvěrů ve výši 886 mil. Kč
i splátky stávajících vládních
úvěrů ve výši 1 456 mil. Kč
se týkaly převážně plynárenských
VIA. Velmi nízké byly zejména splátky
jistiny a úroků civilních vládních
úvěrů v konvertibilních
měnách (jen 22 mil. Kč). Deblokace byly v
I. pololetí 1994 realizovány pouze u speciálních
vládních pohledávek vůči Alžírsku
a bylo z nich dosaženo čisté inkaso ve výši
392 mil. Kč. Podíl vládních pohledávek
po splatnosti se v uvedeném období mírně
zvýšil (ze 43,9 % na 44,1 %).
U převzatých zahraničních
pohledávek v nesměnitelných měnách
byla v I. pololetí 1994 převaha splácení
nad čerpáním též poměrně
nízká. Ze státního rozpočtu
profinancovaný nárůst těchto pohledávek
v celkové výši 646 mil. Kč se týkal
hlavně Iránu (rozpracované akce pro elektrárnu
Iranshar a cementárnu Elam) a Turecka (dobíhající
dodávky pro elektrárnu SOMA). Splácení
v celkové výši 742 mil. Kč ve prospěch
rozpočtových příjmů se týkalo
hlavně deblokačních akcí v Indii,
Turecku a Rumunsku.
Vývoj závazků
státu vůči zahraničí byl za
I. pololetí 1994 ovlivněn vyúčtováním
rozdílů ze změn kurzů v podstatně
nižším rozsahu než vývoj vládních
a ostatních zahraničních pohledávek
státu. Ke zvýšení stavu vládních
závazků z přijatých půjček
k podpoře platební bilance o 154 mil. Kč
došlo ovšem jen vlivem kurzových rozdílů,
neboť nové půjčky se v roce 1994 již
nečerpají a splácení jistiny stávajících
půjček začne až od roku 1997.
Snížení stavu
převzatých závazků státu ve
volných měnách z titulu CDZ o 1,3 mld Kč
představuje v podstatě realizované splátky
jistiny v korunové protihodnotě 1 359 mil. Kč,
zatímco realizovaná plusová rektifikace jistiny
(ve výši 141 mil. Kč znamenající
inkaso deviz, ale i navýšeni závazků
CDZ) byla téměř pokryta vyúčtovanými
ziskovými kurzovými rozdíly (103 mil. Kč
znamenající snížení závazků
CDZ).
Změny ve finančně
majetkové pozici státu vůči zahraničí
ovlivnilo v I. pololetí 1994 též navýšení
majetkové účasti České republiky
u Evropské banky pro obnovu a rozvoj. V květnu byla
realizována vládou schválená 4. splátka
podílu ČR na kapitálu EBOR ve výši
5 974 857,80 USD. Úhrada korunové protihodnoty této
splátky ve výši 174,3 mil. Kč byla provedena
ze státního rozpočtu.
Ve vztahu k tuzemsku se zvýšení
stavu prostředků na účtech státních
finančních aktiv u České národní
banky týkalo v 1. pololetí 1994 hlavně účtů
uspořádacích. Objemově největší
část příjmových a výdajových
operací probíhala na umořovacím a
dalších účtech k uspořádání
prostředků
na krytí dluhové služby státního
dluhu, majetkové újmy peněžních
ústavů a restitučních nároků
uplatňovaných prostřednictvím ministerstva
zemědělství. Šlo převážně
o převody výnosů uskutečněných
emisí státních dluhopisů (vč.
revolvingových SPP) ve výši 11,95
mld Kč a prostředků od Fondu národního
majetku na určené účely ve výši
8,95 mld Kč. Za I. čtvrtletí 1994 byly na
operativním účtě SFA vyúčtovány
kreditní úroky z termínovaných i netermínovaných
vkladů státu ve výši 92,1 mil. Kč,
které byly téměř v plné
výši následně převedeny do příjmů
státního rozpočtu.
Ve prospěch ostatních
účtů SFA byly v I. pololetí 1994 dočasně
převedeny výnosy spojené s likvidací
federálních orgánů ve výši
153 mil. Kč, od MO a jiných subjektů prostředky
na úhradu škod a obnovu objektů po sovětské
armádě ve výši 5 mil. Kč, dále
byly inkasovány splátky návratné finanční
výpomoci ve výši 14,5 mil. Kč od spol.
s r.o. Likod Boršice a prostředky z přepočtu
devizových aktiv a pasív bývalých
OZO ve výši 1 mil. Kč. V rámci výdajových
operací bylo z
účtu zvláštních účelových
prostředků uvolněno 700 mil. Kč na
dotace Fondu tržní regulace v zemědělství,
49 mil. Kč na dofinancování čistírny
odpadních vod VCHZ Synthesia Pardubice, dále byly
z účtů SFA použity prostředky
ve výši 46,5 mil. Kč k
úhradě licenčních poplatků
speciál na Slovensko, ve výši 10,8 mil. Kč
k realizaci záruky za úvěr a.s. Mitas Praha
a dalších cca 7,4 mil. Kč k odkupu nepoužitelných
zásob a základních prostředků
zbrojní výroby, na konverzi zbrojní výroby
a.s. Letov, na arbitrážní
spor s firmou Daewoo apod.
Zvýšení pohledávek
z poskytnutých státních půjček
a návratných finančních výpomocí
ze 4,6 mld Kč na 5,4 mld Kč ovlivnilo hlavně
přetvařující čerpání
půjčky na financování plynárenských
VIA (v rozsahu 2 864 mil. Kč při splátkách
1 623 mil. Kč včetně 471 mil. Kč představujících
úhradu třetinového podílu Slovenska
na dofinancování akcí). Nově byla
kromě toho poskytnuta návratná finanční
výpomoc ve výši 500 mil. Kč na opravy
a modernizaci bytového fandu obcí, 400 mil. Kč
organizaci Řízení
letového provozu (dle usn. vl. č. 46/94), 60 mil.
Kč na dostavbu areálu budov Úřadu
průmyslového vlastnictví, na pokračující
podporu firem zaměstnávajících zdravotně
postižené občany výpomoc ve výši
7,3 mil. Kč, k dostavbě prodejny v obci Zaječí
výpomoc 2,5 mil. Kč. Na základě usnesení
vlády č. 206/94 byla celá částka
půjčky ve výši 1 mld Kč uvolněná
v roce 1993 Všeobecné zdravotní pojišťovně
změněna na dotaci a v souvislosti s útlumem
a ukončením těžby na Dole Odra a.s.
OKD Ostrava prominul ministr
financí splácení příslušné
návratné finanční výpomoci
ve výši 257 mil. Kč. Splátky od dlužníků
byly u návratných finančních výpomocí
uskutečněny jen ve výši 112 mil. Kč.
Rozsah vnitřních
i zahraničních úvěrů krytých
státními zárukami ČR (vč. záruk
solidárních) se za 1. pololetí 1994 snížil
z 54,2 mld Kč na 52,5 mld Kč. Nově byla poskytnuta
jediná státní záruka ve výši
582 mil. Kč na úvěr 20 mil. USD poskytnutý
a.s. MUFIS od amerických firem na základě
garance USAID. Splátky dlužníkem realizované
ve výši 1 282
mil. Kč se týkaly vnitřních bankovních
úvěrů, zahraničních půjček
českým podnikům i závazků Slovenska
vůči ČSOB i titulu CDZ. Realizace státních
záruk ve výši 11 mil. Kč vedla jen k
menšímu zvýšení málo likvidních
pohledávek státu z realizovaných
záruk, které k 30.6. 1994 dosahují výše
téměř 2 mld Kč.
Vývoj státního
zadlužení je v 1. pololetí 1994 charakteristický
pokračující tendencí ke stabilizaci
vnitřního i zahraničního státního
dluhu, jakož i transformací stávajících
přímých závazků státu
vůči bankám do formy státních
dluhopisů vč. revolvingových emisí
státních pokladničních poukázek
(sekuritizace).
1. Závazky státu u bank | |||||
- u ČNB z převzetí vlád. úvěrů | |||||
- u ČNB z devalvací a revalvací | |||||
- u IPB za úvěr na KTUK Dolinská | |||||
2. Závazky státu z emisí stát. dluhopisů | |||||
- na komplexní bytovou výstavbu | |||||
- na schodek ČR z roku 1991 | |||||
- za rehabilitace (ČSFR) | |||||
- na střednědobé dluhopisy 1994 | |||||
- revolvingové emise SPP | |||||
- SPP na schodky běžného hospodaření | |||||
A. Vnitřní státní dluh celkem | |||||
B. Zahraniční státní dluh | |||||
z toho: závazky z clearingu se Slovenskem | |||||
Státní dluh ČR úhrnem |
x/ včetně
vyúčtovaných kurzových rozdílů
Již v 1. čtvrtletí
byly z výnosů revolvingových emisí
SPP provedeny splátky přímých závazků
státu vůči České národní
bance i vůči Investiční a poštovní
bance, a.s. Praha v rozsahu 5 mld Kč, s čímž
se v kapitole Státní dluh počítá
na celý rok 1994. Transformace provedená podle emisního
programu dohodnutého s ČNB je pro stát výhodná
úrokově, neboť dosažené úrokové
zatížení z realizovaných revolvingových
emisí SPP (v průměru 6,1 % p.a.) bylo nižší
než je současné úročení
přímých závazků státu
u ČNB (12,5 % p.a.) i u IPB (8,7 % p.a.). Reálné
úspory takto dosažené na úrokových
výdajích lze odhadovat na cca 470 mil. Kč.
Celkem se za 1. pololetí
1994 uskutečnilo 20 revolvingových emisí
SPP (jedno, či tříměsíčních)
a 2 emise SPP na krytí schodků běžného
hospodaření státního rozpočtu
s následujícími parametry:
| ||||
běžné hospodaření | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
běžné hospodaření | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving | ||||
revolving |
U střednědobých
státních dluhopisů se ve 2. čtvrtletí
1994 uskutečnila jedna emise s následujícími
parametry:
Primární prodej
této emise střednědobých státních
dluhopisů 1994 byl realizován formou americké
aukce pořádané Českou národní
bankou pro skupinu 20 přímých účastníků.
Emise byla prodána v kurzu 101,88 %, přičemž
ze 175 nabídek bylo uspokojeno 108. Výnos uvedené
emise byl použit na plátku jistiny 1. emise státních
dluhopisů na KBV realizovanou dne 23.5.1994 v částce
5,56 mld Kč. U všech druhů střednědobých
státních dluhopisů (vč. oprávněným
osobám přidělovaných dluhopisů
rehabilitačních)
probíhaly v 1. i ve 2. čtvrtletí 1994 splátky
kuponů.
I vývoje jednotlivých
složek státního dluhu je zřejmé,
že záměry vlády ve stabilizaci dosavadní
úrovně zadlužení státu jsou plněny.
Zvýšení státního dluhu za I.
pololetí 1994 se týká hlavně závazků
z clearingového zúčtování se
Slovenskem (korunově pokrytého prostředky
na příslušných účtech
státního rozpočtu), v menší míře
též vyúčtování debetních
kurzových rozdílů u ostatních zahraničních
závazků státu (hlavně závazků
z přijatých vládních úvěrů
k podpoře platební bilance).
Výdaje na dluhovou službu
státu
Výdaje na dluhovou službu
jsou od roku 1994 rozpočtovány v kapitole Státní
dluh. Zákonem č. 331/1993 Sb. byla jejich celková
výše stanovena částkou 30 073 mil. Kč,
z čehož na splátky jistiny z výnosů
emisí státních dluhopisů je určeno
16 234 mil. Kč, na splátky úroků z
prostředků Fondu národního majetku
13 739 mil. Kč a na úhradu různých
poplatků spojených s obsluhou státního
dluhu 100 mil. Kč ze státního rozpočtu.
Skutečné čerpání
prostředků na výdaje spojené s dluhovou
službou státu za I. pololetí 1994 je zřejmé
z následující tabulky:
Splátky jistiny z přímých závazků vůči ČNB | |||
Splátky úroků z přímých závazků vůči ČNB | |||
Splátky závazků vůči IPB za úvěr na KTUK Dolinská | |||
Splátky diskontu státních pokladničních poukázek | |||
Splátky státních dluhopisů na KBV | |||
Splátky státních dluhopisů za rehabilitace | |||
Splátky státních dluhopisů na schodek státního rozpočtu ČR 1991 | |||
Výdaje spojené s vedením střednědobých státních dluhopisů 1994 | |||
Výdaje spojené se zahraniční půjčkami (SAL, od ES a G24) | |||
Výdaje spojené se zahraničním zadlužením z titulu CDZ | |||
Výdaje na dluhovou službu celkem | |||
z toho: | |||
výdaje na splátky úroků | |||
výdaje na splátky jistiny (bez SPP) |
Celkové plnění
výdajů kapitoly Státní dluh je přiměřené
a zhruba odpovídá pololetnímu podílu.
K vyššímu plnění výdajů
na splátky jistiny přispěl zejména
fakt, že celoroční splátky jistiny z
přímých závazků státu
vůči České národní bance
a vůči Investiční a poštovní
bance se uskutečnily již v I. čtvrtletí,
ve 2. čtvrtletí pak předpokládaná
splátka jistiny státních dluhopisů
na KBV. Převážná část
splátek kuponů státních dluhopisů
za rehabilitace se uskuteční až koncem
října, proto je čerpání prostředků
státu na tento účel relativně nízké.