§ 45

Ministerstvo zemědělství

(1) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy lesů.

(2) Ministerstvo zemědělství rozhoduje:

a) o zařazení lesů do kategorie lesů ochranných nebo lesů zvláštního určení (§ 6 odst. 2 a § 7 odst. 3),

b) o udělení nebo odejmutí licence ke zpracování plánů a osnov (§ 24 odst. 1),

c) o námitkách proti oznámení o neschválení plánu (§ 25 odst. 3),

d) o udělení nebo odejmutí licence k nakládání se semeny a sazenicemi lesních dřevin (§ 28 odst. 1),

e) o uložení opatření v případě mimořádných okolností, pokud přesahují obvod územní působnosti okresního úřadu (§ 30 odst. 2),

f) o ukládání pokut tomu, kdo nesplní povinnosti uložené rozhodnutím ústředního orgánu státní správy lesů; tyto pokuty vybírá a vymáhá.

(3) Ministerstvo zemědělství

a) řídí výkon státní správy lesů, včetně vojenských lesů,

b) vydává souhlas k nakládání se státními lesy (§ 4 odst. 2),

c) vydává souhlas k návrhům na stanovení dobývacích prostorů, jimiž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa a určují způsob jejich rekultivace (§ 12 odst. 2),

d) uděluje souhlas k vydání územního rozhodnutí, jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesů těžbou nevyhrazených nerostů, nebo jímž mají být dotčeny lesy ochranné, lesy zvláštního určení (s výjimkou vojenských lesů uvedených v § 43 odst. 2) a v rozsahu nad 5 hektarů lesy hospodářské (§ 12 odst. 2),

e) vydává souhlas k návrhům územně plánovací dokumentace pro velké územní celky, jimiž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa a k územně plánovací dokumentaci všech stupňů, pokud umisťuje rekreační a sportovní stavby na pozemky určené k plnění funkcí lesa,

f) vyjadřuje se k návrhům tras celostátních a tranzitních liniových staveb a jejich součástí,

g) vyhlašuje každoročně průměrné ceny dřeva na odvozním místě pro určení výše odvodů (příloha č. 1),

h) zadává a schvaluje oblastní plány rozvoje lesů (§ 21 odst. 1),

i) povoluje překročení výměry pro zpracování plánu (§ 22 odst. 4),

j) schvaluje zpracované plány pro lesy o výměře nad 1 000 hektarů a povoluje jejich změny (§ 25 odst. 1 a 4),

k) vyhlašuje uznané stromy a porosty lesních dřevin (§ 27 odst. 4),

1) vydává souhlas k dovozu semen a sazenic lesních dřevin (§ 27 odst. 5),

m) rozhoduje ve sporech o místní příslušnost orgánů státní správy lesů prvního stupně,

n) vykonává dozor, jak orgány státní správy, fyzické a právnické osoby dodržují ustanovení tohoto zákona, předpisů vydaných k jeho provedení a rozhodnutí vydaných na jejich základě (§ 46 odst. 1).

Oddíl druhý

Dozor v lesním hospodářství

§ 46

(1) Součástí výkonu státní správy lesů je dozor nad dodržováním tohoto zákona a právních předpisů a rozhodnutí vydaných na jeho základě. Orgány státní správy lesů současně dozírají, zda vlastníci, popřípadě nájemci lesů hospodaří podle schválených plánů nebo převzatých osnov. Ukládají opatření k odstranění zjištěných nedostatků, popřípadě i opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí. V případě hrozící škody jsou oprávněny rozhodnout o omezení nebo zastavení výroby či jiné činnosti v lese až do doby odstranění nedostatků nebo jejich příčin.

(2) Odborní zaměstnanci orgánů státní správy lesů jsou oprávněni při výkonu své funkce nosit služební stejnokroj.

(3) Ministerstvo stanoví právním předpisem podrobnosti o služebních stejnokrojích zaměstnanců orgánů státní správy lesů a o jejich označení.

Hlava IX

Sankce

Oddíl první

Přestupky

§ 47

(1) Přestupku se dopustí ten, kdo v rámci obecného užívání lesa v lese

a) ruší klid a ticho,

b) hrabe stelivo,

c) vyzvedává semenáčky a sazenice stromů a keřů lesních dřevin,

d) bez povolení sbírá semena lesních dřevin, jmelí a ochmet,

e) sbírá lesní plody způsobem poškozujícím les,

f) bez povolení poruší zákaz vjezdu a stání motorovým vozidlem,

g) vstoupí do oplocených nebo zákazem vstupu označených míst,

h) vstoupí do porostů, kde se provádí těžba, manipulace nebo doprava dříví,

i) v lese kouří,

j) jezdí mimo cesty a vyznačené trasy na kole, na koni a na saních,

k) pase nebo prohání dobytek nebo umožňuje výběh hospodářským zvířatům do lesních porostů,

1) naruší půdní kryt nebo vodní režim nepovolenou těžbou hlíny, písku nebo kamene,

m) bez povolení, popřípadě bez ohlášení provádí terénní úpravy nebo jiné stavby (například chodníky, oplocení), pokud nejde o přestupek podle zvláštních předpisů [Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů.],

n) těží nebo poškozuje stromy a keře lesních dřevin,

o) nebo do vzdálenosti do 50 metrů od okraje lesa rozdělává nebo udržuje ohně nebo odhazuje hořící nebo doutnající předměty,

p) koná bez souhlasu orgánu státní správy lesů organizované nebo hromadné sportovní akce,

r) odhazuje odpady nebo odpadky.

(2) Za přestupek podle odstavce 1, písmeno a) až k) může uložit orgán státní správy lesů pokutu až do výše 5 000,- Kč. Za přestupek podle odstavce 1, písmeno l) až r) může uložit orgán státní správy lesů pokutu až do výše 10 000,- Kč.

(3) Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, platí o přestupcích a o jejich projednávání obecné předpisy. 26)

Oddíl 2

Pokuty

§ 48

Pokuty podnikatelům

(1) Orgán státní správy lesů uloží pokutu až do výše 1 000 000,- Kč podnikateli [§ 2 odst. 2 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.], který při výkonu podnikatelské činnosti:

a) bez rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí nebo bez rozhodnutí o omezení pozemky určené k plnění funkcí lesa odnímá nebo omezuje jejich využívání pro plnění funkcí lesa,

b) neoprávněně užívá pozemky určené k plnění funkcí lesa nebo znemožňuje jejich využívání pro plnění funkcí lesa,

c) způsobí poškození lesa zejména těžbou provedenou v rozporu s tímto zákonem, nebo jinak ztíží provoz lesního hospodářství,

d) bez souhlasu vlastníka nebo nájemce lesa vyzvedává v lese semenáčky a sazenice lesních stromů a keřů,

e) neoprávněně sbírá semena a plody lesních stromů,

f) provádí činnosti v lese nepovolené nebo zakázané,

g) nevede předepsanou evidenci o původu semen a sazenic lesních dřevin,

h) zneužije údajů plánů nebo osnov, lesní hospodářské evidence nebo inventarizace lesů,

i) nesplní opatření uložená rozhodnutím orgánu státní správy lesů, vydaným podle tohoto zákona.

(2) Orgán státní správy lesů uloží pokutu až do výše 100 000,- Kč podnikateli, který při výkonu podnikatelské činnosti poruší jiné zákazy nebo nesplní jiné povinnosti stanovené tímto zákonem.

§ 49

Pokuty vlastníkům, nájemcům nebo podnájemcům lesa

(1) Orgán státní správy lesů uloží pokutu až do výše 1 000 000,- Kč vlastníku, nájemci nebo podnájemci lesa, který:

a) provádí činnosti v lese nepovolené nebo zakázané,

b) neplní opatření k ochraně lesa,

c) nezajišťuje hospodaření v lese v souladu s tímto zákonem,

d) nedodrží závazné ustanovení schváleného plánu nebo převzaté osnovy,

e) bez povolení užívá pozemky určené k plnění funkcí lesa k jiným účelům nebo znemožňuje jejich využívání pro plnění funkcí lesa,

f) nezajistí přednostní zpracování těžby nahodilé,

g) neoznámí orgánu státní správy lesů uzavření smlouvy o nájmu nebo výpůjčce lesních nebo jiných pozemků,

h) nesplní opatření uložená rozhodnutím orgánu státní správy lesů, vydaným podle tohoto zákona.

(2) Orgán státní správy lesů uloží pokutu až do výše 100 000,- Kč vlastníku, nájemci nebo podnájemci lesa, který poruší jiné zákazy nebo nesplní jiné povinnosti stanovené tímto zákonem.

§ 50

Společná ustanovení o pokutách

(1) Řízení o uložení pokuty lze zahájit jen do jednoho roku ode dne, kdy se orgán státní správy lesů dověděl o porušení povinnosti, nejdéle do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo. To neplatí, pokud stav porušení povinnosti trvá.

(2) Při stanovení výše pokuty se přihlédne k závažnosti, způsobu, době trvání a následkům protiprávního jednání. Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení nabylo právní moci.

(3) Poruší-li osoby uvedené v § 48 odst. 1 nebo v § 49 odst. 1 v době jednoho roku od nabytí právní moci rozhodnutí o uložení pokuty znovu tutéž povinnost, za jejíž porušení jí již byla uložena pokuta podle tohoto zákona, lze uložit další pokutu až do výše dvojnásobku částky stanovené tímto zákonem.

(4) Uložením pokuty není dotčena povinnost k náhradě škody, odvodům podle tohoto zákona ani povinnost odstranit protiprávní stav.

(5) Orgán, který pokutu uložil, ji také vybírá a vymáhá, přičemž postupuje podle zvláštních předpisů. [Zákon ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů.]

(6) Pokuty jsou příjmem Státního fondu životního prostředí.

Hlava X

Ustanovení společná, přechodná a závěrečná

§ 51

Ustanovení společná

(1) Práva a povinnosti vlastníka lesa podle tohoto zákona má nájemce, popřípadě podnájemce lesa, pokud smlouva mezi vlastníkem a nájemcem nebo smlouva mezi nájemcem a podnájemcem výslovně nestanoví jinak.

(2) Pokud tento zákon nestanoví jinak, postupují orgány státní správy lesů při řízení o věcech upravených tímto zákonem podle správního řádu. [Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).]

(3) Pokud může rozhodnutí orgánu státní správy lesů ovlivnit hospodaření v lesích nebo plnění funkcí lesů v územním obvodu jiného orgánu státní správy lesů, rozhodne příslušný orgán státní správy lesů po předchozím projednání s tímto orgánem.

§ 52

Ustanovení přechodná

(1) Plány schválené před účinností tohoto zákona zůstávají v platnosti pro lesy vlastníků, kteří jsou povinni podle tohoto zákona hospodařit podle plánu (§ 22 odst. 3).

(2) Plány, na nichž byly zahájeny práce před účinností tohoto zákona, se zpracovávají, projednávají a předkládají podle dosavadních předpisů; přitom se zohledňují prokazatelné majetkové poměry. Schvalovat tyto plány podle těchto předpisů lze do dvou let od účinnosti tohoto zákona.

(3) Ustanoveními odstavců 1 a 2 není dotčeno ustanovení § 25 odst. 4 tohoto zákona. Pro lesy o výměře menší než 50 hektarů ve vlastnictví fyzických osob se plány uvedené v odstavcích 1 a 2 považují za osnovy podle § 23 tohoto zákona.

(4) Vlastník lesa, pro jehož les je zpracován plán podle odstavce 2 může oznámit orgánu státní správy lesů do 60 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona, že si zajistí zpracování plánu podle tohoto zákona (§ 22).

(5) Zařazení lesů do kategorií (§ 6 a 7), provedené podle dosavadních předpisů, zůstává zachováno, s výjimkou lesů zvláštního určení, vyhlášených pouze podle § 1 odst. 2 písmeno e) vyhlášky č. 13/1978 Sb., o kategorizaci lesů, způsobech hospodaření a lesním hospodářském plánování, které se ode dne účinnosti tohoto zákona považují za lesy hospodářské (§ 8), pokud orgán státní správy lesů nerozhodne jinak.

(6) Řízení ve věcech upravených zákonem č. 61/1977 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákonem ČNR č. 96/1977 Sb. a právními předpisy vydanými k jejich provedení, zahájené před účinností tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních předpisů. O těchto věcech musí příslušné orgány státní správy lesů rozhodnout do 31. prosince 1996.

(7) Vlastníci lesů předloží orgánu státní správy lesů, v jehož obvodu se pozemek nachází, do 31. prosince 1995 seznam jiných pozemků (§ 3 odst. 1, písm. b).

(8) Pozemky lesního půdního fondu vykazované v lesních hospodářských plánech, schválených podle dosavadních právních předpisů jako bezlesí, se považují za lesní pozemky podle § 3 odst. 1, písm. a) tohoto zákona.

(9) Výběrové stromy a lesní porosty uznané pro sběr semen přede dnem účinnosti tohoto zákona, se považují za uznané ve smyslu tohoto zákona.

(10) Právnické a fyzické osoby, které se ke dni účinnosti tohoto zákona zabývají sběrem semen lesních dřevin, jejich luštěním, skladováním, produkcí sazenic lesních dřevin nebo obchodem se semeny a sazenicemi lesních dřevin jako podnikatelskou činností, musí do tří měsíců od účinnosti tohoto zákona požádat orgán státní správy lesů o udělení licence podle části šesté tohoto zákona.

(11) Jméno odborného lesního hospodáře (§ 35 odst. 3) je povinen vlastník lesa oznámit orgánu státní správy lesů do dvou měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona; pokud tak neučiní, určí odborného lesního hospodáře orgán státní správy lesů do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. Po tuto dobu bude povinnosti odborného lesního hospodáře vykonávat právnická osoba, které příslušel výkon odborné správy lesů podle dosavadních předpisů.

ČÁST DRUHÁ

Změna zákona ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona ČNR č. 34/1970 Sb., zákona ČNR č. 60/1988 Sb., zákona ČNR č. 173/1989 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 9/1990 Sb., zákona ČNR č. 126/1990 Sb., zákona ČNR č. 203/1990 Sb., zákona ČNR č. 288/1990 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 305/1990 Sb., zákona ČNR č. 575/1990 Sb., zákona ČNR č. 173/1991 Sb., zákona ČNR č. 283/1991 Sb., zákona ČNR č. 167/1992 Sb., zákona ČNR č. 239/1992 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 350/1992 Sb., zákona ČNR č. 358/1992 Sb., zákona ČNR č. 359/1992 Sb., zákona ČNR č. 474/1992 Sb., zákona č. ČNR 548/1992 Sb., vyhlášeného v úplném znění pod č. 69/1993 Sb.

§ 53

Zákon ČNR č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění zákona ČNR č. 34/1970 Sb., zákona ČNR č. 60/1988 Sb., zákona ČNR č. 173/1989 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 9/1990 Sb., zákona ČNR č. 126/1990 Sb., zákona ČNR č. 203/1990 Sb., zákona ČNR č. 288/1990 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 305/1990 Sb., zákona ČNR č. 575/1990 Sb., zákona ČNR č. 173/1991 Sb., zákona ČNR č. 283/1991 Sb., zákona ČNR č. 167/1992 Sb., zákona ČNR č. 239/1992 Sb., zákonného opatření předsednictva ČNR č. 350/1992 Sb., zákona ČNR č. 358/1992 Sb., zákona ČNR č. 359/1992 Sb., zákona ČNR č. 474/1992 Sb., zákona ČNR č. 548/1992 Sb., zákona ČNR č. 21/1993 Sb., zákona č. 166/1993 Sb., zákona č. 285/1993 Sb. a zákona č. 47/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 15 odstavec 1 zní:

"(1) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství, s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu, a pro potravinářský průmysl. Je rovněž ústředním orgánem státní správy lesů, myslivosti a rybářství, s výjimkou území národních parků.".

2. V § 16 odst. 1, písm. e) se vypouštějí slova "lesů a".

3. V § 19 odstavec 2 zní:

"(2) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro vodní hospodářství, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon státní geologické služby, pro ochranu nerostného bohatství, pro ekologický dohled nad těžbou, pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní prostředí včetně těch, které přesahují státní hranice. Dále je ústředním orgánem státní správy pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích. Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku.".

ČÁST TŘETÍ

Změna zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření ČNR č. 347/1992 Sb.

§ 54

Zákon ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonného opatření ČNR č. 347/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 4 se vypouští odstavec 4.

2. V § 5 odstavec 4 se tečka za větou první nahrazuje středníkem a připojuje se tento text:

"to neplatí pro nepůvodní druhy rostlin, pokud se hospodaří podle schváleného lesního hospodářského plánunebo vlastníkem lesa převzaté lesní inventarizační osnovy."

3. V § 59 se v odstavci 3 vypouští slova "a ochraně lesního půdního fondu".

4. V § 78 odstavec 4 se vypouštějí slova "lesního hospodářství, myslivosti".

5. V § 78 odstavec 5 se vypouštějí slova "schvalují lesní hospodářské plány pro lesy na území národních parků."

6. § 79 odstavec 3 písm. i) se doplňuje o tento text:

"a schvaluje lesní hospodářské plány pro lesy v národních parcích a jejich ochranných pásmech."

ČÁST ČTVRTÁ

Změna zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění zákona ČNR č. 146/1971 Sb., zákona ČNR č. 96/1977 Sb., zákona ČNR č. 143/1991 Sb. a zákona ČNR č. 270/1992 Sb., vyhlášeného v úplném znění pod č. 512/1992 Sb.

§ 55

Zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti, ve znění zákona ČNR č. 146/1971 Sb., zákona ČNR č. 96/1977 Sb., zákona ČNR č. 143/1991 Sb. a zákona ČNR č. 270/1992 Sb., vyhlášený v úplném znění pod č. 512/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 16 se doplňuje nový odstavec 3, který zní:

" (3) Ve smlouvě o nájmu honitby musí být stanovena přiměřená opatření k zabránění škodám zvěří a určeno, kdo ponese náklady s tím spojené.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.

2. V § 24 odstavec 2 se vypouští slova "popřípadě správa národního parku", včetně odkazu č. 6.

3. V § 29 odstavec 1 se za první větu vkládá nová věta, která zní: "Nelze-li škody působené zvěří snížit technicky přiměřenými a ekonomicky únosnými způsoby, uloží okresní úřad na návrh vlastníka honitby nebo orgánu státní správy lesů snížení stavu zvěře, popřípadě zrušení chovu toho druhu zvěře, který škody působí."

4. V § 38 odstavec 2 se slova "vykonávají správy národních parků" nahrazují slovy "vykonává ministerstvo životního prostředí".

ČÁST PÁTÁ

Změna zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona ČNR č. 337/1992 Sb., zákona ČNR č. 344/1992 Sb., zákona ČNR č. 359/1992 Sb., zákona č. 67/1993 Sb., zákona č. 290/1993 Sb. a zákona č. 134/1994 Sb.

§ 56

Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona ČNR č. 337/1992 Sb., zákona ČNR č. 344/1992 Sb., zákona ČNR č. 359/1992 Sb., zákona č. 67/1993 Sb., zákona č. 290/1993 Sb. a zákona č. 134/1994 Sb. se mění takto:

1. § 33 se vypouští.

ČÁST ŠESTÁ

§ 57

Zrušovací ustanovení

Zrušují se:

1. zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, ve znění zákona č. 229/1991 Sb.,

2. zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství, s výjimkou § 36, ve znění zákona ČNR č. 425/1990 Sb.,

3. vyhláška MLVH ČSR č. 97/1977 Sb., o odborné správě lesů, ve znění vyhl. č. 121/1992 Sb.,

4. vyhláška MLVH ČSR č. 98/1977 Sb., o lesní stráži,

5. vyhláška MLVH ČSR č. 99/1977 Sb., o postupu při ochraně lesního půdního fondu,

6. vyhláška FMTIR č. 12/1978 Sb., o ochraně lesního půdního fondu při územně plánovací činnosti,

7. vyhláška MLVH ČSR č. 13/1978 Sb. o kategorizaci lesů, způsobech hospodaření a lesním hospodářském plánování,

8. Směrnice MLVH ČSR č.j. 35050/1979 ze dne 1. června 1979 k postupu při vynětí pozemků z lesního půdního fondu pro výstavbu rekreačních chat a rekreačních objektů, registrovaná v částce 20/1979 Sb.

§ 58

Účinnost zákona

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1995, s výjimkou ustanovení § 30 odst. 8, věta druhá a § 34, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1996.

Příloha č. 1

Výpočet poplatku za odnětí lesních pozemků

I. Výpočet poplatku za dočasné odnětí

Výše ročního poplatku za 1 ha se stanoví podle vzorce

OLP = PP . CD . f (Kč ha-1)

OLP - poplatek za odnětí lesních pozemků

PP - průměrná roční potenciální produkce lesů ČR v m3 ha-1

CD - průměrná cena dřeva na odvozním místě v Kč za m3

f - faktor ekologické váhy lesa

Průměrná roční potenciální produkce lesů ČR je dlouhodobě neměnná a dosahuje výše 6,3 m3 ha-1

Průměrná cena dřeva na odvozním místě se stanoví z dosažených realizačních cen po odečtení nákladů na výrobu a přiblížení na odvozní místo. Tuto průměrnou cenu dřeva stanoví a vyhlašuje každoročně ministerstvo (§ 45 odst. 3, písm. g).

Faktor ekologické váhy lesa se odečte z tabulky. Faktory jsou sestaveny podle kategorií a subkategorií lesů.

II. Výpočet poplatku za trvalé odnětí

Poplatek za trvalé odnětí lesních pozemků (OLP ) se vypočte jako kapitálová hodnota ročního odvodu při použití úrokové míry 2%, tedy podle vzorce:

PP.CD.f

OLP = ----- (Kč ha-1)

0,02

Pokračování přílohy č. 1

Tabulka hodnot faktorů ekologické váhy lesa (f)

Kategorie lesů f
Les hospodářský

Les ochranný

a) lesy na mimořádně nepříznivých stanovištích

b) vysokohorské lesy pod horní hranicí stromové vegetace

c) lesy v klečovém lesním vegetačním stupni

Les zvláštního určení

a) lesy v pásmu ochrany vodních zdrojů I. stupně

b) lesy v ochranném pásmu zdrojů léčivých vod

c) lesy národních parků 1. zóna

2. zóna

3. zóna

d) lesy ve zvláště chráněných územích

e) lesy v systému ekologické stability území

f) lesy lázeňské

g) lesy příměstské a se zvýšenou zdravotně rekreační funkcí

h) lesy výzkumných lesnických ústavů a lesnických škol

i) lesy vyhlášené za genové základny

j) lesy v uznaných oborách a samostatných bažantnicích

Lesy mimo vyhlášené kategorie

a) lesy v pásmu ochrany vodních zdrojů

II. stupně - (vnitřní)

II. stupně - (vnější)

III. stupně

b) lesy v chráněné oblasti přirozené akumulace vod

1,4

3,0

5,0

5,0

5,0

5,0

5,0

4,0

3,0

5,0

5,0

4,0

3,0

2,0

3,5

1,5

4,0

2,0

2,0

2,0



Důvodová zpráva k návrhu zákona o lesích

Legislativním plánem vlády České republiky bylo uloženo ministerstvu životního prostředí a ministerstvu zemědělství vypracovat a předložit společně návrh zákona o lesích.

Dosavadní zákon č. 61/1977 Sb., o lesích, zákon ČNR č. 96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství a vyhlášky vydané k provedení těchto zákonů zajišťovaly hlavní cíle společnosti na úseku lesního hospodářství na úrovni tehdejšího společenského systému. Pro současnou etapu, kdy dochází k základním změnám ve společensko-ekonomickém rozvoji, zejména ke zvýraznění vlastnických práv a odpovědnosti vlastníků a tím i k zásadním změnám na úseku lesního hospodářství, jsou pro oblast lesního hospodářství charakteristické zejména tyto skutečnosti:

- zvyšuje se význam mimoprodukčních funkcí lesů

- lesní pozemky a lesní porosty se vrací jejich původním vlastníkům a dochází k privatizaci činností v lesním hospodářství

- vyžaduje se intenzivnější a efektivnější ochrana lesních pozemků

- lesní porosty jsou vážně poškozeny působením negativních civilizačních vlivů

- chybí právní úprava pro zabezpečení diferencovaného hospodaření v lesích zejména z pohledu zabezpečení mimoprodukčních funkcí lesa

- nezbytnost racionalizace a zkvalitnění výkonu státní správy s cílem zvýšení její účinnosti.

Návrh zákona o lesích vychází ze společenského poslání lesů jako jedné z nejdůležitějších složek životního prostředí a producenta reprodukovatelné dřevní hmoty. Navazuje na bohatou tradici minulého lesnického zákonodárství a využívá dostupných znalostí zákonů v oblasti lesnictví evropských států s vyspělým a srovnatelným lesním hospodářstvím. Spojuje do jediného předpisu dosavadní federální zákon č. 61/1977 Sb. a zákon ČNR č. 96/1977 Sb. V porovnání s dosavadními právními předpisy jsou některá ustanovení návrhu zákona v důsledku širšího uplatňování celospolečenských funkcí lesů i v souvislosti s nutností respektovat základní práva a svobody občanů podrobnější a adresnější.

Rozložení lesů na území České republiky v rozhodující míře kladně ovlivňuje podnebí, omezuje nepříznivé důsledky silných větrů, ovlivňuje teplotu a vodní srážky v krajině. Les zpomaluje odtok srážkových vod, shromažďuje je a v dobách nedostatku je uvolňuje. Velmi důležitá je půdoochranná funkce lesa, zejména jeho působení proti vodní a větrné erozi, nezastupitelná je zdravotně rekreační funkce lesů. Lesní porosty produkují kyslík, zachycují prach a škodliviny z ovzduší, tlumí hluk, příznivě ovlivňují zdravotní stav obyvatelstva apod. Les poskytuje mnoho možností pro aktivní zájmovou činnost občanů, např. pro turistiku, myslivost, včelařství apod.

Účelem nového zákona o lesích je mimo jiné docílení vyváženého stavu mezi oprávněnými zájmy vlastníků lesů a zájmy veřejnými.

Významné jsou lesní hospodářské plány a přiměřeně i lesní inventarizační osnovy závazně stanovující celkovou výši těžeb, která je nepřekročitelná, minimální plošný rozsah výchovných zásahů v porostech do čtyřiceti let věku a minimální podíl melioračních a zpevňujících dřevin při obnově porostu.

Omezení vlastníků lesů, vyplývající ze závazných ustanovení lesních hospodářských plánů a lesních inventarizačních osnov, jsou nezbytná v zájmu zachování lesa jako majetku nejen individuálního, ale vzhledem k jeho významu i celospolečenského. Využívání lesních hospodářských plánů vlastníky lesů jako nástroje jejich řádného hospodaření v lesích má v českých zemích, ale i jinde v Evropě, více než stoletou tradici, na níž hodlá zákon přiměřeně navázat.

Předpokládá se, že mimoprodukční funkce jsou v nezbytné míře spojeny s existencí každého zdravého a správně obhospodařovaného lesa. K zabezpečení existence lesů jsou proto v zákoně definovány zejména tyto předpoklady a požadavky:

- zachování současné výměry lesů

- trvalé uchování funkcí lesů na lesních pozemcích

- zajištění zdravotního stavu lesa prostřednictvím výchovy lesních porostů, určením minimálního podílu melioračních a zpevňujících dřevin při obnově porostů a povinnostmi vlastníka lesa při ochraně lesů

- zajištění rovnoměrného zastoupení různověkých lesních porostů stanovením minimálního věku počátku úmyslných obnovních těžeb pro hlavní hospodářské dřeviny.

Navrhovaná nová právní úprava a změny, které přinese, nebudou mít dopad na státní rozpočet republiky, kromě výdajů spojených s náklady podle § 33 odst. 3 návrhu zákona, pokud je hradí stát. To platí také o nákladech na průběžnou inventarizaci lesů a lesní inventarizační osnovy, které by neměly převýšit stávající náklady na pořizování lesních hospodářských plánů podle dosavadní právní úpravy. Pro praktické naplnění nové právní úpravy je však nezbytné určité početní posílení orgánů státní správy lesů, které bude v převážné míře řešeno přesunem z územních pracovišť obou ministerstev. Nárůst počtu pracovníků orgánů státní správy lesů zejména prvního stupně je totiž základním předpokladem pro funkčnost celého systému vzhledem k nárůstu počtu vlastníků lesů a posílení pravomoci těchto orgánů státní správy na prvním stupni.

Pokud jde o soulad s právním řádem Evropského společenství, vycházeli zpracovatelé především z obdobných právních předpisů Německa, Rakouska a Švýcarska, od kterých se návrh zákona - zejména pokud jde o rozsah práv a povinností vlastníků lesů - zásadně neodchyluje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP