5. 2 Platební bilance
V 1. pololetí 1995 se vliv pasiva obchodní bilance
v souhrnné platební bilanci
ČNB promítl do deficitu běžného
účtu, který dosáhl podle předběžných
údajů ČNB 0,7 mld. USD. Deficit obchodní
bilance ke konci 1. pololetí činil 1,8 mld USD.
Přebytky bilance služeb (ve výši 0,8 mld.
USD) a bilance jednostranných převodů (0,3
mld. USD) nedokázal vyrovnat schodek obchodní
bilance.
Pokračoval příliv
zahraničního kapitálu, který ČNB
předběžně vyčíslila na
3,1 mld. USD. To se promítlo v dalším růstu
devizových rezerv. Rezervy v celém bankovním
sektoru se v 1. pololetí zvýšily o 2,9 mld.
USD (z 8,3 na 11,8 mld. USD). Devizové rezervy ČNB
ve stejném období vzrostly o 3,0 mld. USD, z toho
ve 2. čtvrtletí o 1,0 mld. USD, a dosáhly
podle předběžných údajů
ke konci období 9,2 mld. USD. Rozdíl mezi bilancí
běžného účtu, kapitálového
účtu a změnou
devizových rezerv představují převážně
kurzové dopady poklesu USD v ocenění devizových
rezerv ČNB.
Rostoucí přebytek
kapitálového účtu souvisí i
s růstem hrubé zadluženosti České
republiky, která ke konci 1. pololetí podle předběžných
údajů činila 13,7 mld. USD (vzrostla proti
konci roku 1994 o 3,0 mld. USD). Kurz české koruny
vůči koši USD a DEM je stabilní již
více než 56 měsíců.
Graf 8
Predikce do konce roku
Vládní odhad schodku obchodní bilance ke
konci roku 1995 je okolo 3,0 mld.
USD (tj. cca 80 mld. Kč) a bude pouze zčásti
kryt přebytkem v bilanci služeb (okolo 1,1 mld. USD).
Výsledná bilance běžného účtu
tak bude schodková ve výši cca 1,9 mld. USD
(tj. cca 52 mld. Kč). Vzhledem k tomu, že příliv
zahraničního kapitálu dosud
převyšoval velikost schodku běžného
účtu, neočekává se významná
změna ve výši devizových rezerv ČNB
a jejich stav se ke konci roku odhaduje okolo 10,2 mld. USD (růst
pasiva běžného účtu bude ve zbytku
roku přibližně na úrovni přílivu
kapitálu).
5. 3 Clearingový
účet se SR
Od července 1994 v následujících
měsíčních obdobích Česká
republika vždy ke konci měsíce překračovala
hranici mezního úvěru v clearingovém
zúčtování se Slovenskem, kterou platební
dohoda mezi oběma zeměmi z února 1993 stanovila
na 130 mil. ECU. Překračování této
hranice se od počátku roku 1995 dále prohlubovalo
a to až do května 1995, kdy měsíční
překročení dosáhlo 200,3 mil. ECU.
V následujícím měsíci se překročení
mezního úvěru snížilo na 61,9
mil. ECU. Projevila se tak zřejmě květnová
čtyřprocentní revalvace slovenské
koruny vůči clearingovému ECU.
V 1. pololetí 1995 (tj.
do 30. června 1995) Česká republika uhradila
Slovensku 19,7 mld. Kč (574,4 mil. clearingových
ECU). V této částce je zahrnuta platba za
překročení mezního úvěru
v prosinci 1994, uhrazená 3. ledna 1995, naopak není
v ní zahrnuto překročení mezního
úvěru v červnu 1995, které byla uhrazeno
3. července 1995. Stav na clearingovém účtu
ke konci měsíčních období je
zobrazen na následujícím grafu.
Graf 9
Vzájemný obchod
v 1. pololetí 1995 byl i nadále ovlivňován
po převážnou část období
podhodnocením kurzu slovenské koruny vůči
clearingovému ECU i mimocelními překážkami
obchodu ze strany Slovenska. Celkové saldo zahraničního
obchodu se Slovenskem za 1. pololetí 1995 bylo kladné
a činilo 0,8 mld. Kč, oproti 4,4 mld. Kč
ve stejném období roku 1994. Vývoz na Slovensko
dosáhl v objemu 35,2 mld. Kč a zvýšil
se meziročně v běžných cenách
pouze o 5,7%, zatímco dovoz ze Slovenska činil 34,4
mld. Kč a zvýšil se v porovnání
se stejným obdobím minulého roku o 19,3%.
Predikce do konce roku
Vliv revalvace slovenské
koruny v květnu a září 1995 se projeví
i ve zbývajícím období platnosti vypovězené
platební dohody. Pravděpodobnost překračování
hranice mezního úvěru ze strany ČR
se bude měsíčně ve zbývajícím
období snižovat. Úhrady do konce platnosti
platební dohody (bez vypořádání
mezního úvěru) se odhadují na 110
až 150 mil. clearingových ECU včetně
úhrady překročení mezního úvěru
za červen 1995.
6. Domácnosti
Peněžní příjmy
domácností dosáhly podle předběžných
odhadů v 1. pololetí 1995 nominálně
442 mld. Kč, což představuje proti srovnatelnému
období roku 1994 nárůst o 18,0%, tj. o 7,6%
reálně. Tempa růstu jednotlivých příjmových
položek se vzhledem k předchozímu vývoji
sblížila a relativně stabilizovala.
Téměř polovinu
z celkového objemu příjmů (47%) představovaly
příjmy z mezd. Určité zrychlení
růstu objemu mezd se v průběhu pololetí
projevovalo jak v hodnotách nominálních (nárůst
o 18,2%), tak reálných (o 7,7%). Průměrná
nominální mzda ve "velkých podnicích"
vzrostla oproti prvnímu pololetí roku 1994 podle
předběžných odhadů o 17,2%. Celkově
lze konstatovat, že docházelo k dalšímu
prohlubování mzdové diferenciace v zásadě
ve všech dostupných sledovaných základních
průřezech. Rychlejším nárůstem
mezd v podnikatelském sektoru byla opět oslabena
relativní mzdová pozice rozpočtové
sféry.
Nižší dynamiku
přírůstku než příjmy vykazovaly
dle předběžných odhadů peněžní
výdaje domácností. V nominální
hodnotě překročily v úhrnu 408 mld.
Kč, což představuje meziroční
nárůst o 17,4% nominálně a 7,0% reálně.
Ve 2. čtvrtletí došlo ke zpomalení tempa
přírůstku spotřeby domácností
- výdaje za zboží a služby tak celkově
za 1. pololetí stouply oproti srovnatelnému období
roku 1994 o 14,4% nominálně,
tj. o 4,3% reálně. Nejvyšší přírůstek
(o 35% nominálně) vykazovaly "ostatní
výdaje" (růst výdajů na neživotní
a životní pojištění).
Vývoj stavu finančních
aktiv a pasiv domácností (nárůst o
26,2%) byl charakterizován přírůstky
korunových vkladů a hotovostí při
poklesu stavu držby cenných papírů a
devizových vkladů. Celková míra úspor
(podíl přírůstku korunových
a devizových úspor, hotovostí a kapitálových
investic na disponibilních příjmech) úhrnně
za 1. pololetí 1995 činila 8,7% (srovnatelně
ve stejném období m. r. 9,8%).
Predikce do konce roku
Vzhledem ke zrušení
mzdové regulace a odsouhlasenému zvyšování
platů v některých odvětvích
ve 2. pololetí vláda očekává
růst mezd až na úroveň kolem 19%. Důsledkem
této velmi sledované skutečnosti i připraveným
úpravám sociálních příjmů
bude další růst celkových příjmů
obyvatelstva. V rámci růstu příjmů
nelze vyloučit ani vliv doznívajícího
odprodávání akcií z kupónové
privatizace. Vyšší příjmy z mezd
se odrazí v inkasu daní a pojistného. Vláda
neočekává posílení sklonu ke
spořivosti, přírůstek celkových
příjmů obyvatelstva se projeví vyšší
spotřebou.
7. Měnová
politika
V 1. pololetí roku 1995
došlo k dalšímu snížení tempa
růstu peněžní zásoby (peněžní
agregát M 2). Dále se urychlil přírůstek
čistých zahraničních aktiv bankovního
sektoru. Přírůstek domácích
úvěrů se proti stejnému období
roku 1994 poněkud snížil.
Česká národní
banka zpřísnila svoji protiinflační
stabilizační měnovou politiku. S cílem
omezit značný příliv krátkodobého
zahraničního kapitálu nakupuje od konce dubna
devizy od komerčních bank za střední
kurz snížený o 0,25%, a při prodeji
používá naopak kurz o 0,25% vyšší.
Dále přistoupila ve 2. polovině června
ke zvýšení diskontní sazby (z 8,5 na
9,5%) a lombardní sazby (z 11,5 na
12,5%), ke stanovení nové úrovně povinných
minimálních rezerv udržovaných komerčními
bankami u ČNB (sjednocení 3% sazby z termínovaných
vkladů a 12% sazby z vkladů na viděnou na
8,5%) a k limitování otevřených devizových
pozic komerčních bank vůči zahraničí
(krátkodobé závazky bank vůči
zahraničním subjektům nesmějí
převýšit krátkodobé pohledávky
o více než 30%, maximálně však
o 500 mil. Kč).
Tato opatření představují
výrazné posílení restriktivního
charakteru měnové politiky a ve 2. polovině
roku 1995 budou mít za následek jak snížení
likvidity peněžního trhu (předpokládá
se, že úprava sazeb povinných minimálních
rezerv stáhne z oběhu cca 13 mld. Kč), tak
zvýšení úrokových sazeb z úvěrů.
To zároveň ovlivní kritéria efektivnosti
nových investic pořizovaných
z úvěru. Vývoj pasiva obchodní bilance
je z hlediska měnové situace pozitivním faktorem.
Měnové agregáty
Peněžní zásoba
M 2 [Měnový
přehled ČNB (stálý kurz k USD), s
vazbou na státní finanční aktíva
a pasíva] ke konci 1. pololetí 1995 dosáhla
901,5 mld. Kč a vzrostla
proti stejnému období minulého roku o 17,1%
s výrazným snížením červnové
dynamiky. Vývoj byl v rozhodující míře
určen pokračujícím intenzívním
přílivem zahraničního kapitálu
a domácí emisí úvěrů
podnikům.
Tabulka 7
Zdroje růstu peněžní
zásoby (změna
v příslušném období) mld. Kč
Čistá zahraniční aktiva | |||
Čistý úvěr vládnímu sektoru [čistý úvěr vládě a čistý úvěr FNM, bez clearingu se SR] | |||
Úvěry (podniky + domácnosti) [včetně úvěrů v cizí měně] | |||
Ostatní čisté položky | |||
Změna M 2 celkem |
Vzhledem k růstu čistých
zahraničních aktiv bankovní soustavy, které
v období leden až červen 1995 vzrostly proti
konci roku 1994 o 53,4 mld. Kč (tj. o 31,6%), byla i nadále
dynamika peněžní zásoby výrazně
vyšší než dynamika domácích
úvěrů.
Růst peněžní
zásoby byl zpomalován pokračujícím
výrazným zlepšováním pozice vládního
sektoru a vývojem ostatních čistých
položek (tj. především posilováním
vlastního kapitálu komerčních bank
a jejich rezervních fondů).
Graf 10
Peněžní agregát
M 1, vyjadřující objem transakčních
peněz (tj. souhrn oběživa a vysoce likvidních
vkladů na viděnou) v meziročním srovnání
vzrostl o 24,9 mld. Kč, tj. o 6,7%. Toto zvýšení
nastalo ve 2. pololetí 1994 a v roce 1995 prakticky stagnuje.
Objem oběživa koncem června 1995 vzrostl proti
stejnému období minulého roku o 19,3 mld.
Kč, tj. o 26,4%. Zatímco v 1. čtvrtletí
1995 přírůstek oběživa téměř
stagnoval, ve 2. čtvrtletí
1995 činil 8,1 mld. Kč. Vklady na požádání
ke konci 1. pololetí vzrostly meziročně pouze
o 5,6 mld. Kč (tj. o 1,9%). Přitom došlo k
výraznému poklesu podnikových depozit o 11,4
mld. Kč (tj. o 5,6%), což souvisí i s preferencí
umístění
do termínovaných depozit.
Pro korunové termínované
vklady byl příznačný dynamický
vývoj. Meziročně se ke konci 1. pololetí
1995 zvýšily o 101,4 mld. Kč (tj. o 30,0%),
z toho 46% tvořil přírůstek vkladů
obyvatelstva a téměř 43% přírůstek
vkladů podniků. Výrazně se rovněž
zvýšily vklady pojišťoven, a to o 11,2 mld.
Kč, tj. o 31,5%.
Vklady v cizích měnách
meziročně vzrostly na konci 1. pololetí 1995
pouze o 5,6 mld. Kč (tj. o 9,7%). Pokračovala tak
tendence jejích nižšího tempa růstu
oproti korunovým vkladům.
Predikce do konce roku
Růst peněžního
agregátu M 2 může dosáhnout meziročního
tempa až 20%, a to i přes vliv měnových
opatření ČNB z června 1995 a rostoucí
deficit obchodní bilance.
Úvěry
Domácí úvěry
se ke konci června 1995 meziročně zvýšily
o 83,2 mld. Kč (tj. o 10,6%) a dosáhly výše
867,3 mld. Kč. Meziroční dynamika jejich
růstu byla nižší než dynamika peněžní
zásoby, a to vzhledem ke sterilizační měnové
politice ČNB, přebytkovému vývoji
státního rozpočtu v 1. pololetí 1995
(+10,4 mld. Kč), výraznému
snížení čistého úvěru
vládě (o 18,9 mld. Kč; bez změny pozice
FNM, zdravotních pojišťoven a vlivu clearingu)
a pokračujícímu zlepšování
pozice FNM (o 5,3 mld. Kč) vůči bankovnímu
sektoru.
Váhově nejvýznamnější
složka celkových aktiv bankovní soustavy -
korunové úvěry podnikům se v průběhu
1. pololetí 1995 zvýšily o 34,3 mld. Kč
a dosáhly ke konci června 760,7 mld. Kč.
Přírůstek se koncentroval do 2. čtvrtletí
(29,1 mld. Kč). Z pohledu pololetních intervalů
pokračovala tendence snižování jejich
nárůstu (v
1. pololetí 1994 činil přírůstek
korunových úvěrů podnikům 58,3
mld. Kč, ve 2. pololetí 49,5 mld. Kč). Celkový
objem korunových úvěrů poskytnutých
podnikové sféře se tak koncem června
meziročně zvýšilo o 12,4%, tedy výrazně
pomaleji než M 2.
V červnu se znatelně
snížil objem úvěrů poskytnutých
obyvatelstvu, a to z 44,8 mld. Kč v květnu na 35,0
mld. Kč v červnu. Jednalo se o splacení úvěrů
poskytnutých v rámci první vlny kupónové
privatizace, které byly jištěny zástavou
cenných papírů.
Predikce do konce roku
Růst domácích
úvěrů se bude pohybovat okolo 12,5%. Celkový
objem domácích úvěrů dosáhne
výše cca 950 mld. Kč.
Úrokové sazby
Vývoj úrokových
sazeb na mezibankovním trhu, vyjádřený
tříměsíční sazbou PRIBOR,
měl v průběhu 1. pololetí 1995 klesající,
resp. stagnující tendenci (z 12,65% v prosinci 1994
na 10,38% v březnu 1995 a 10,36% v květnu 1995).
V červnu, v reakci na vyhlášená protiinflační
opatření ČNB, tata tříměsíční
sazba mírně stoupla na úroveň 10,77%.
Proti červnu 1994 však celkově zrostla
o 3,79 procentních bodů.
Průměrná
úroková sazba z celkových vkladů v
uplynulých 12 měsících v podstatě
stagnovala a nepatrně oscilovala okolo 7%. V červnu
1995 se projevil mírný nárůst této
sazby na 7,02%, a to zejména jako důsledek horší
dostupnosti krátkodobých peněz.
Graf 11
Obdobný průběh
měl i vývoj průměrné úrokové
sazby u celkových úvěrů, která
v období leden až červen v zásadě
stagnovala na úrovni okolo 12,75%. Úprava povinných
minimálních rezerv obchodních bank a růst
úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit
se v červnu do úrokových sazeb z celkových
úvěrů ještě nepromítly.
U nově čerpaných úvěrů
se tendence poklesu úrokových sazeb, která
se projevovala ve 2. čtvrtletí 1995, zastavila a
v červnu poměrně razantně vzrostla
proti předchozímu měsíci celkem o
0,40 procentního bodu na 13,10%, a to zejména u
úvěrů krátkodobých (+ 0,49
bodu na 12,89%).
Státní dluhopisy
(s dobou splatnosti 5 let) měly v červnu 1995 průměrný
výnos do doby splatnosti 8,72%, byl tedy pod mírou
inflace.
Predikce do konce roku
Ve vývoji úrokových
sazeb vláda očekává mírný
pokles u vkladů, a to v průměru za rok na
cca 6,8% a u úvěrů naopak nárůst
v průměru za rok na cca 13,0%.
8. Kapitálový trh
Příznivé
makroekonomické výsledky vývoje české
ekonomiky jako celku a zlepšující se situace
podnikové sféry zatím nenašly adekvátní
odraz ve vývoji na kapitálovém trhu. Jde
o trh, jehož základní atributy se formují
a tomu odpovídá i vývoj cen a obchodů.
Graf 12
Oficiální burzovní
index PX 50 poklesl v období leden až srpen 1995 z
úrovně 557,2 bodu na konci prosince 1994 na 426,2
bodu na konci srpna 1995, tj. o 23,5%. Vývoj indexu PK
30 (RM - Systém) byl obdobný.
Pokles kurzů se ve 2. čtvrtletí
postupně zastavil, část akcií zřejmě
dosáhla cenového dna a začíná
být zajímavá i z pohledu dividendového
výnosu.
Na Burze cenných papírů
Praha prochází automatizovaným obchodním
systémem cca 14% celkových obchodů uzavřených
na tomto trhu. Podíl automatizovaných obchodů
v součtu s RM - Systémem tvoří na
všech obchodech okolo 6,7%.
V období leden až
srpen 1995 činil celkový objem obchodů na
českém kapitálovém trhu 218,1 mld.
Kč (36,1 mld. Kč ve stejném období
m. r.). V březnu a v následujících
měsících se projevilo uvedení akcií
z druhé vlny kupónové privatizace
na trh.
Tabulka 8
md Kč |
1/95 | 2/95 | 3/95 | 4/95 | 5/95 | 6/95 | 7/95 | 8/95 | |
Objem obchodů celkem | 14,2 | 13,0 | 37,3 | 20,8 | 26,0 | 37,1 | 36,2 | 33.4 |
z toho: - BCPP | 6,6 | 4,9 | 13,4 | 9,2 | 14,5 | 15,9 | 10.6 | 14,4 |
- RM - Systém | 0,2 | 0,2 | 0,9 | 0,9 | 0,6 | 0,7 | 0,4 | 0.8 |
- přímé obchody [evidované v SCP] | 7,4 | 7,9 | 23,0 | 10,7 | 10,9 | 20,5 | 25,2 | 18.6 |
Pramen: BCPP, RM-S, SCP
Kapitálový trh se
dotýká stále většího objemu
finančních prostředků. Část
prostředků získaná prodejem akcií
drobnými investory však odtéká do spotřeby
domácností. Růst objemu obchodů po
skončení kupónové privatizace již
vyjadřuje přerozdělování majetkových
zájmů a získávání kontrolních
balíků.
Celkový objem obchodů
na obou organizovaných trzích (tj. BCPP a RM - Systém)
v období leden až srpen 1995 činil 94,0 mld.
Kč. Na počátku roku se projevoval určitý
pokles objemu realizovaných obchodů, po uvedení
akcií z druhé vlny kupónové privatizace
došlo k jejich výraznému zvýšení.
Burza cenných papírů zorganizovala obchody
v hodnotě 89,3 mld.
Kč, z toho za 12,3 mld. Kč na automatizovaném
trhu (jeho podíl na burzovních operacích
se v posledních měsících snižoval)
a za 77,0 mld. Kč v rámci přímých
obchodů. V RM - Systému byly obchodovány
cenné papíry za 4,7 mld. Kč.
Z pohledu struktury obchodovaných
cenných papírů převažují
na Burze cenných papírů obchody s akciemi
(50,8 mld. Kč) nad obchody s dluhopisy (38,5 mld. Kč).
Základní rozdělení na likvidní
a nelikvidní akcie již trh v zásadě
provedl a lze tedy předpokládat, že trh sám
bude eliminovat rozsah
obchodovaných titulů cenných papírů.
Zájem se soustřeďoval na kótované
tituly, kde objem obchodů dosáhl 32,4 mld. Kč,
zatímco na nekótovaném trhu to bylo jen 18,4
mld. Kč.
Značná část
obchodů s cennými papíry se odehrává
mimo organizované trhy ve formě tzv. úplatných
převodů na přepážkách
Střediska cenných papírů. Jejich objem
dosáhl za období leden až srpen 1995 výše
124,1 mld. Kč. Vzhledem k celkovým objemům
obchodů na Burze cenných papírů Praha
a v RM - Systému tak bylo na neorganizovaných
trzích realizováno 56,9% hodnotového objemu
všech registrovaných obchodů s cennými
papíry.
9. Veřejné
rozpočty
Soustava veřejných
rozpočtů (státní rozpočet a
souhrn místních rozpočtů) působila
v 1. pololetí 1995 jako výrazně stabilizující
prvek ekonomiky. Přebytkové rozpočtové
hospodaření bylo významné pro měnový
vývoj (zpomalení vývoje peněžních
makroagregátů) a oslabovalo inflační
vliv rostoucí domácí poptávky.
Růst výdajů
(111,2%) i růst příjmů (114,4%) byl
nižší než růst hrubého domácího
produktu v běžných cenách (116,3% podle
předběžného údaje ČSÚ).
Pro zajištění
srovnatelnosti jsou údaje v tabulce očištěny
o použité mimorozpočtové zdroje (saldo
převodů u vlastních fondů, saldo úvěrů,
půjček a komunálních obligací)
a o vliv zahrnutí salda z clearingového zúčtování
se SR v roce 1994. V dalším textu vycházíme
z takto očištěných údajů.
Tabulka 9
Veřejné rozpočty
(upravené) mld
Kč
1. pol. 1994 | 1. pol. 1995 | Index v % | |
Příjmy | 221,8 | 253,8 | 114,4 |
Výdaje | 215,5 | 239,7 | 111,2 |
Přebytek | 6,3 | 14,1 | x |
Na přebytku hospodaření
veřejných rozpočtů v 1. pololetí
1995 se podílel státní rozpočet přebytkem
10;4 mld. Kč, místní rozpočty 3,7
mld. Kč. Výsledné saldo vzniklo především
důsledkem vyšší dynamiky rozpočtových
příjmů.
Podíl výdajů
veřejných rozpočtů na HDP za 1. pololetí
1995 (HDP předběžný údaj ČSU)
se snížil na 41,3% (v 1. pololetí 1994 činil
43,2%) při metodické srovnatelnosti - očištění
výdajů státního rozpočtu za
1. pololetí 1994 o vliv clearingu se SR ve výši
7,5 mld. Kč (neočišťujeme o vliv úroků
a kurzovních rozdílů
z clearingu). Znamená to další pokles míry
přerozdělování finančních
prostředků státem.
Z tabulky 10 je zřejmý
nadproporcionální růst daňových
příjmů místních rozpočtů
(se zahrnutím poplatků) ve vztahu k nominálnímu
indexu HDP, přičemž růst daňových
příjmů celkem je mírně podproporcionální.
Odráží se zde ekonomický růst
a cenový vývoj, a to i přes snížení
sazeb daní, sezónní efekty a faktory administrativního
charakteru (meziroční změny záloh
daní, daňové dopočty při daňovém
přiznání za
předchozí rok aj.).
Tabulka 10
Daňové příjmy veřejných rozpočtů | v mld. Kč |
1. pol. 1994 | 1. pol. 1995 | Index v % | |
Státní rozpočet | 114,5 | 128,3 | 112,0 |
Místní rozpočty | 23,0 | 29,4 | 128,1 |
Veřejné rozpočty | 137,5 | 157,7 | 114,7 |
Pramen: MF ČR
I. Systémové
změny v ekonomice ČR v roce 1996
Zásadní systémové
změny spolu s příslušnou makroekonomickou
politikou vyústily ve stabilizovanou situaci české
ekonomiky se zrychlujícím se hospodářským
růstem, dnes už nejen ve službách, ale
i v průmyslu, nejen ve spotřebě, ale i v
investicích. Inflace je pod kontrolou, míra nezaměstnanosti
je nízká a rezervy konvertibilních měn
relativně vysoké.
Další systémové
změny musí být především
zaměřeny na nabídkovou stranu ekonomiky s
cílem podpořit započatý růst
při současném snížení
míry inflace. Půjde o zlepšení fungování
trhů výrobních faktorů a dosažení
jejich vyšší efektivnosti, o zdokonalení
soutěžního prostředí v ekonomice,
o zlepšení činnosti řídících
struktur zprivatizovaných
podniků, o další opodstatněnou a přiměřenou
liberalizaci regulovaných cen, jakož i o odstranění
dosud nadměrné či neopodstatněné
regulace apod. Významnými kroky, zdokonalujícími
fungování ekonomiky v nejbližším
období bude dovršení privatizace
urychleným odprodejem vlastnických podílů
v některých podnicích, které dosud
drží FNM a dovršení procesu konvertibility
měny.
Vláda se nebude pouštět
do významnější mikroekonomické
intervencionistické politiky. Naopak takové zásahy
musí být méně časté,
než dříve. Stále totiž platí,
že nejvýznamnější podporou soukromého
podnikání je stabilní právní
a ekonomické prostředí a snižující
se daňové zatížení při
vyrovnaném rozpočtu.
1. Deregulace a fungování státní
správy
V existujícím právním
rámci tržní ekonomiky je nutné pokračovat
v opravách některých prvků nadměrné
sociální a ekonomické regulace, které
jsou v něm obsaženy. Jde např. o novelu živnostenského
zákona, stavebního zákona a některých
sociálních zákonů a také zákonů
z oblasti ekologické a zákonů o komorách.
Zdokonalování činností
státní správy i samosprávy ve smyslu
jednotné vůle při interpretaci a lepším
prosazování existujících zákonů
do reálného života je úkolem permanentním.
Tam, kde je nutná regulace
z ekonomických důvodů (přirozené
monopoly) či ze sociálních důvodů
(bezpečnost práce apod.), jde o její přiměřený
rozsah a předvídatelnost, které umožňují
podnikatelům i spotřebitelům lépe
kalkulovat jejich záměry v delším horizontu.
Efekty těchto úprav
se projeví urychlením rozhodování
a v konečném důsledku ve větší
pružnosti fungování trhů i ve vyšší
ekonomické aktivitě a relativně nižších
cenách zboží a služeb, z čehož
budou nejvíce těžit spotřebitelé.
2. Trh práce a mzdy
Analýzy naznačují,
že minulá "měkká" forma mzdové
regulace přispěla k udržení inflačních
tlaků pod kontrolou. Tato regulace byla vždy chápána
jako střednědobé doprovodné opatření.
Je však patrné, že i tato forma regulace měla
v některých případech za následek
určité strukturální distorze v ekonomice.
Vláda, vědoma si určitých
negativních vedlejších efektů regulace
(včetně expektačních efektů),
které začaly postupně převažovat,
v polovině roku mzdovou regulaci zrušila (to bylo
podmíněno i vysokou dosaženou úrovní
privatizace ekonomiky).
Zrušení mzdové
regulace přispěje k vyšší diferenciaci
příjmů, povede k efektivnější
alokaci pracovní síly a postupně může
přispět ke zmírnění napětí
na trhu práce, na kterém dnes spíše
existuje převaha poptávky nad nabídkou kromě
některých lokalit) s negativním vlivem na
pracovní disciplínu. Efekty
samotného zrušení mzdové regulace patrně
nebudou dostačující, stejně jako připravované
"přitvrzení" zákona o bankrotech.
V důsledku urychlení
ekonomického růstu se situace na trhu práce
stává úzkým místem ekonomiky,
vede k tlakům na nadměrný růst mezd
a plodí inflační tendence. Zmírnit
tento tlak mohou nedávno přijatá opatření
v rámci politiky bydlení, respektive dovoz pracovní
síly ze zahraničí.
3. Kapitálový trh a jeho regulace
Český kapitálový
trh má za sebou dosud velmi krátkou historii. Jeho
prudký start umožnila především
kupónová privatizace a vtiskla mu jisté zvláštnosti,
vyplývající především
ze zvolené cesty privatizace. Zkušenosti ukazují,
že nezbytný legislativní rámec umožňuje
jeho vývoj správným směrem, a že
v této fázi jeho vývoje jde o
dílčí vylepšení regulačního
rámce s cílem rozšířit pravomoci
státního dozoru a informační povinnosti
subjektů kapitálového trhu (např.
investičních společností a fondů).
Regulační zásahy musí tedy přihlížet
k tomu, že kapitálový trh je velmi "mladý"
a vyžaduje pro svůj
přirozený vývoj jistý prostor a čas.
Zlepšení fungování kapitálového
trhu by mělo vést k přesunům v alokaci
volných peněžních zdrojů ve prospěch
kapitálového trhu a k jeho většímu
využívání při financování
investičních aktivit firem.
4. Bankovní sektor
a úvěrový trh
Služby českých
bankovních domů v některých případech
stále neodpovídají požadovaným
cenám a očekávání podnikatelů
i občanů. České bankovní domy
si musí zvyknout na ostrou soutěž na domácím
trhu o dobré klienty. Pod konkurenčním tlakem
by mohlo také dojít k žádoucím
fúzím menších bank. Ke zvýšení
míry konkurence na úvěrovém trhu přispěje
i činnost soukromých penzijních fondů
a nově nabízené produkty na tomto trhu, zejména
hypotekární úvěry a produkty České
exportní banky a EGAPu.
Zároveň je třeba se zmínit o rychlém
přílivu peněz ze zahraničí,
který však není třeba dramatizovat a
nadměrně regulovat.
5. Trh s půdou
V průběhu procesu
privatizace byla zemědělská půda z
privatizačních projektů vyjímána
(1. vlna), nebo do privatizačních projektů
nebyla vůbec zahrnována (2. vlna). Důvodem
této skutečnosti byl především
probíhající restituční proces
a složitosti procesu identifikace státní zemědělské
půdy, použitelné pro privatizaci.
Nyní však proces privatizace
v zemědělství končí, státní
zemědělský majetek přechází
do vlastnictví privátních osob a je proto
potřebné řešit vlastnické vztahy
ke státní zemědělské půdě.
Předmětem prodeje
bude zemědělská půda ve správě
PF ČR, která může být prodávána
ve smyslu současných předpisů (bez
bývalé církevní půdy a půdy,
na kterou je uplatněn přímý restituční
nárok). Zemědělská půda bude
přednostně prodávána nabyvatelům
z privatizačních projektů, kteří
ji mají nájmu, a to v určitém pořadí
podle konkrétní situace.
Prodej státní půdy
povede k větší nabídce pozemků
(mj. i pro bytovou výstavbu) a zvýší
efektivnost jejího využití.
6. Cenová politika
Tendence k deregulaci cen v průběhu
let 1991 - 1994 je zřetelná a dokazuje, že
vláda pokládá regulaci v celé řadě
případů za přechodnou záležitost
transformačního období. Proti roku 1991,
kdy podíl cenově regulovaného zboží
představoval asi 15% našeho hrubého domácího
produktu, klesla tato hodnota k dnešnímu datu na asi
5%.
Specifická je situace v
oblasti veřejných utilit ("síťových
odvětví"), kdy regulace cen výrobků
a služeb často vyvolává problém
dotování. Značný objem dotací
si vyžadují především některá
odvětví "veřejného zájmu",
jako je např. městská hromadná doprava
(dotovaná z rozpočtů obcí), osobní
železniční doprava, tepelné hospodářství
apod. Další
deregulaci cen v této oblasti lze spatřovat zejména
ve dvou směrech: v přechodném období,
dokud odvětví veřejného zájmu
nebudou privatizována, postupně zvyšovat regulované
ceny a využívat i další nástroje
(křížové financování).
Perspektivně, s postupným
dokončováním privatizace a liberalizace těchto
odvětví pak deregulovat ceny plně, s uplatňováním
již standardní, na adresných sociálních
transferech založené sociální politiky.
Proces těchto změn je třeba provádět
citlivě tak, aby "nepřiživoval" inflaci
a s ohledem na jeho sociální aspekty.
7. Zemědělství
Zemědělství
prošlo v posledních letech zásadním
a někdy i bolestným přizpůsobovacím
procesem, aniž bychom si zavedli nadměrné ochranářství
a dirigistické instituty. Tento proces však byl naprosto
nutný. V polovině roku 1995 lze již konstatovat,
že i zemědělství dosáhlo jisté
stabilizace transformačních efektů.
Ke konci roku 1994 hospodařily
na 97% z celkové výměry zemědělského
půdního fondu privátní podnikatelské
subjekty (soukromníci, transformovaná družstva
atd.). Zbývající 3% obhospodařovaly
zbytkové školní statky, školní
a vojenské statky a další subjekty. V souladu
s dlouhodobými vývojovými tendencemi se oproti
roku 1993 v roce 1994 dále snížil podíl
zemědělství na HDP (z 5% na 4,5%). Podíl
zemědělských
pracovních sil na celkové zaměstnanosti poklesl
z 6,4%, odhadovaných v roce 1994 na 5,1%.
Zemědělská
politika tak nepotřebuje žádné zásadní
nové instrumentárium. Jde o to, dobře uplatňovat
to, co existuje, především fungování
Podpůrného garančního rolnického
a lesnického fondu, Fondu tržní regulace apod.
Existují názory,
že v návaznosti na naše členství
v EU je nezbytné připravit u nás systém
nástrojů pro zásahy vlády do zemědělství,
který je slučitelný se systémem řešení
zemědělských otázek v EU. Toto je
argumentace na podporu větší míry intervence,
než máme doposud. Jde však o to, že nadměrně
regulované zemědělství je největším
problémem EU, nesmírně nákladné
pro rozpočet EU. Tento systém se sama EU v současné
době pokouší reformovat. Vzhledem k tomu
by bylo nelogické přibližovat se k jejich systému.
Naopak je žádoucí i nadále usilovat
o zlepšení přístupu našich zemědělských
výrobků na zahraniční trhy, a to jak
na trhy EU, tak i v rámci CEFTA.
8. Rozšíření
konvertibility koruny
Střednědobým
cílem hospodářské a měnové
politiky vlády a ČNB je plná vnější
směnitelnost české měny.
Vytváření
předpokladů pro směnitelnou měnu je
nutně kontinuální proces, jehož výrazem
jsou jednotlivé kroky k liberalizaci a deregulaci devizového
režimu. Současně však existují
určité předěly, kdy je nutno učinit
strategické rozhodnutí a institucionálně
zakotvit přechod z jedné vývojové
fáze do druhé.
Nový devizový zákon
přináší zavedení plné
vnější směnitelnosti české
koruny pro operace běžného účtu
platební bilance podle čl. VIII. dohody o MMF. Dále
se jedná o další uvolnění některých
kapitálových operací, jako je přímé
investování a nabývání nemovitostí
v zahraničí tuzemci - jak pro právnické,
tak pro fyzické osoby.
Zvýšení míry
konvertibility měny povede k větší pružnosti
ekonomiky a k efektivnější alokaci zdrojů.
9. Exportní politika
a její změny
V r. 1994 došlo ke zpomalení
růstu českého vývozu (který
mimořádně rostl v předcházejících
letech) a prudce se zvýšilo tempo růstu dovozu.
Objevil se tak výrazný deficit obchodní bilance;
tuto skutečnost však není třeba dramatizovat.
Deficit obchodu odpovídá rozvojové fázi
české ekonomiky (to potvrzuje zkušenost jiných
zemí) a je "ufinancovatelný" přebytkem
obchodu se službami a dovozem kapitálu. I z tohoto
důvodu by bylo chybné
pokoušet se o mikroekonomické intervence na podporu
exportu a už vůbec nemá smysl zavádět
opatření regulující dovoz (dovozní
přirážka apod.). Naopak, je třeba zdokonalovat
fungování již vybudované finanční
infrastruktury na podporu exportu, tj. zlepšit činnost
české exportní banky tak, aby úvěrové
podmínky pro naše vývozce byly pokud možno
srovnatelné s podmínkami jejich konkurentů
na zahraničních trzích.
K podpoře exportu, a to
zejména do EU, přispějí i změny
naší technické legislativy, odstraňující
či snižující tzv. netarifní překážky
obchodu pro naše vývozce do EU, případně
do zemí CEFTA (otázky certifikace výrobků
apod.). Platí také, že českou diplomatickou
službu je nutné neustále více zaměřovat
na žádoucí informační a institucionální
podporu pro české exportéry.
10. Regionální politika
Přes relativně vysokou
míru hospodářské a sociální
homogenity na území České republiky
vyvstávají s postupující restrukturalizací
i výraznější regionální
či spíše mikroregionální disproporce
trvalejšího charakteru. Zkušenost však ukazuje,
že vláda má dostatek institucí i nástrojů
k pružným, koordinovaným a přiměřených
zásahům při řešení takovýchto
regionálních disproporcí.
Stávající
systém, resp. instrumentárium regionální
hospodářské politiky, je založeno -
odhlédneme-li od přerozdělování
prostředků prostřednictvím státního
rozpočtu z daňově výnosnějších,
tj. ekonomicky silnějších regionů do
ekonomicky slabších oblastí - na regionálně
diferencované finanční podpoře především
malého a středního podnikání
a větší podpoře
výstavby infrastruktury ve strukturálně postižených
regionech apod.
Smyslem těchto opatření
nemůže být a nebude konzervování
neefektivních regionálních struktur, nýbrž
naopak usnadnění vzniku nových životaschopných
podnikatelských aktivit a tím i urychlení
restrukturalizace v regionu.
Základem regionální
revitalizace však musí být aktivita konkrétních
osob v daném místě či oblasti založených
na místních zdrojích. Případné
rozpočtové prostředky určené
pro strukturálně více postižené
regiony mohou hrát úlohu katalyzátoru.
11. Podpora malého
a středního podnikání
U malého a středního
podnikání je státní podpora již
systémově a institucionálně vcelku
vyřešena. Jde o to, aby tento systém byl pružný
a rychle odpovídal na potřeby podnikatelů.
Např. je žádoucí rozšířit
financování startu rozvoje malých a středních
podniků za pomoci rizikového kapitálu. Pro
podnikatele obecně, ale pro menší a začínající
zvláště, je velmi podstatné vstřícné
fungování živnostenských, berních,
celních, katastrálních a jiných úřadů,
u kterých zjišťujeme nedostatky vyvolávající
u podnikatelů dodatečné náklady a
oprávněné pocity nespravedlivého zacházení.
12 Velké podniky a pomoc státu
Co se týče větších
podniků, končí pro ně éra pomoci
prostřednictvím státního rozpočtu
či FNM. Rozsah adresných mikroekonomických
zásahů bude nepochybně zužován
a pozornost bude věnována spíše jen
výjimečně v případě
nových nadměrných regionálně
koncentrovaných účinků souvisejících
s jedním či dvěma velkými podniky
v dané oblasti.
Na druhé straně
je nutné vyžadovat efektivní výkon vlastnických
práv v akciových podnicích, v nichž
je FNM prozatímně významným akcionářem.
Klíčem k vyšší
prosperitě všech občanů, která
je konečným testem úspěšnosti
transformace, je rostoucí výkonnost ekonomiky. Ta
nepochybně závisí na stabilních a
předvídatelných hospodářsko
politických i právních podmínkách,
na rámci, který pro činnosti firem vytvoří
vláda svou politikou. Hlavní příspěvek
k růstu výkonnosti ekonomiky v privatizované
ekonomice musíme však už dnes očekávat
od podnikového sektoru,
od nově vzniklých i restrukturalizovaných
firem a podniků.