II. Makroekonomický rámec roku 1996
1. Vnitřní
a vnější faktory
Při odhadu vývoje
makroekonomického rámce vychází vláda
z toho, že vývoj bude ovlivňován následujícími
vnitřními a vnějšími faktory.
1. 1 Vnitřní
faktory
Dojde k zintenzívnění
růstových trendů v podmínkách
makroekonomické stability s mírně se snižující
inflací, nízkou úrovní nezaměstnanosti
a udržitelným vývojem platebních vztahů
k zahraničí. Makroekonomický vývoj
bude určován zejména následujícími
faktory:
- politicky stabilním prostředím
v České republice,
- vstupem české
ekonomiky do posttransformačního období charakterizovaného
rostoucím tlakem na efektivní fungování
mikroekonomických subjektů,
- přitažlivostí
české ekonomiky pro zahraniční investory
projevující se přílivem zahraničního
kapitálu,
- zaměřením
fiskální a monetární politiky na zachování
vnější i vnitřní makroekonomické
rovnováhy a eliminaci inflačních rizik,
- zdokonalováním
daňového systému i nižším
zasahováním státu do průběhu
ekonomických procesů projevujícím
se poklesem podílu výdajů veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu a poklesem daňové kvóty při
vyrovnaném státním rozpočtu i souhrnu
veřejných rozpočtů,
- trvajícím sociálním smírem
v důsledku klidné situace na trhu práce,
růstu reálných mezd i ekonomického
výkonu.
Fungování české
ekonomiky se bude přibližovat standardní tržní
ekonomice.
1. 2 Vnější
faktory
Ve světové ekonomice
se očekává zpomalování hospodářského
oživení. Po předpokládaném vzestupu
hrubého domácího produktu členských
zemí OECD o 2,7% v roce 1995 se v roce 1996 očekává
jeho růst o 2,5%, v USA o 2,4%, v Japonsku o 1,8%.
Ve Spolkové republice Německo
(západní část) se očekává
v roce 1996 přírůstek HDP o 2,6% a růst
spotřebitelských cen o 2,4%. Růst HDP v nových
spolkových zemích by se měl blížit
deseti procentům.
V Rakousku se očekává
meziroční přírůstek HDP 2,8%,
tempo růstu spotřebitelských cen by mělo
dosahovat rovněž 2,8%.
Transformující se ekonomiky se budou
rozvíjet velmi diferencovaně. Nejpříznivější
vývoj se očekává v státech
CEFTA, kde v Polsku by měl HDP vzrůst o více
než 4%.
2. Krátkodobá prognóza
Souhrnnou informaci o předpokládaném
vývoji základních indikátorů
ekonomického vývoje v letech 1995 - 1996 podává
následující tabulka (hodnoty označené
jako predikce v této i následujících
tabulkách jsou vždy středy intervalů).
Tabulka 11
Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 | ||
Hrubý domácí produkt s. c. | 99,1 | 102,6 | 104,0 | 104,8 | |
Hrubý domácí produkt b. c. | 910,6 | 1037,5 | 1198 | 1386 | |
Míra inflace (ze spotř. cen) | 20,8 | 10,0 | 9,5 | 9,3 | |
Míra nezaměstn. průměr | 3,0 | 3,3 | 3,1 | 3,7 | |
Běžný účet plat. bilance [Jedná se o souhrnnou platební bilanci (tj. v konvertibilních i nekonvertibilních měnách vč. Slovenska).] | 115 | -50 | -1871 | -2125 |
2. 1 Ekonomický výkon
Graf 13
Vývoj HDP ve stálých
cenách podle jednotlivých složek užití
naznačuje tabulka:
Tabulka 12
Stálé ceny m. r. = 100 | Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 |
Hrubý domácí produkt | 99,1 | 102,6 | 104,0 | 104,8 |
Spotřeba domácností | 102,9 | 105,3 | 105,0 | 104,6 |
Spotřeba vlády | 99,9 | 97,7 | 97,6 | 98,5 |
Tvorba fixního kapitálu | 92,3 | 117,3 | 109,3 | 108,3 |
Objemy hrubého domácího
produktu a jednotlivých složek užití v
běžných cenách jsou znázorněny
v tabulce:
Tabulka 13
Běžné ceny mld. Kč | Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 |
Hrubý domácí produkt | 910,6 | 1037,5 | 1198 | 1386 |
Spotřeba domácností | 512,6 | 597,8 | 689 | 788 |
Spotřeba vlády | 213,8 | 231,1 | 248 | 269 |
Tvorba hrubého kapitálu | 167,5 | 213,0 | 318 | 400 |
- fixní kapitál | 241,9 | 311,4 | 367 | 425 |
- změna zásob a rezerv | -74,4 | -98,4 | -49 | -25 |
Saldo zahraničního obchodu | 16,7 | -4,4 | -57 | -70 |
- vývoz zboží a sužeb | 513,0 | 544 2 | 601 | 667 |
- dovoz zboží a služeb | 496,3 | 548,6 | 658 | 737 |
Při predikcí
vývoje HDP vláda vychází z těchto
předpokladů:
Vzestup ekonomiky se bude urychlovat.
Příliv zahraničního
kapitálu a zlepšování důchodové
situace nefinančních organizací společně
s potřebou zdokonalování výrobních
technologií povedou k rozsáhlým investicím
především do fixního kapitálu.
Vysoký reálný
růst mezd i celkových příjmů
domácností se projeví v dynamice růstu
spotřeby domácností.
Reálná spotřeba
vlády bude klesat v souvislosti s politikou omezování
státních zásahů do ekonomiky.
Ekonomický růst
povede ke zpomalení poklesu změny stavu zásob
a rezerv v běžných cenách jako výsledek
dvou protisměrných procesů. Jednak bude provázen
růstem efektivních zásob (spolu s tvorbou
fixního kapitálu), jednak postupným odezníváním
likvidace těch zásob, které se ukázaly
při transformaci ekonomiky nepotřebnými.
Důsledkem ekonomického
oživení bude vysoká dynamika dovozu zboží
a služeb. Obnovení dynamiky vývozu zboží
a služeb bude postupné v návaznosti na zvyšování
ekonomické efektivnosti a konkurenceschopnosti mikroekonomických
subjektů po dokončení transformačního
procesu. Opačně bude působit postupná
ztráta komparativních výhod a zhodnocování
reálného kurzu měny. Výsledkem těchto
procesů bude deficit obchodní bilance.
Z hlediska typu ekonomických
aktivit bude nejvyšší dynamika v oblasti tržních
služeb. Přidaná hodnota ve stálých
cenách trvale poroste v průmyslu i stavebnictví,
k její stagnaci, respektive mírnému poklesu
dojde v oblasti netržních služeb a v zemědělství.
2. 2 Cenový vývoj
Tabulka 14
Meziroční růst v % | Skutečnost 1994 *) | Predikce 1995 | Predikce 1996 |
Míra inflace (ze spotřebit. cen) | 10,0 | 9,5 | 9,3 |
Růst spotř. cen v průběhu roku | 9,7 | 9,3 | 9,0 |
- z toho změny regulovaných cen a daňových sazeb | 1,8 | 1,8 | 1,9 |
Deflátor HDP | 11,0 | 11,0 | 10,4 |
*) Indexy spotřebitelských
cen jsou váženy na novém spotřebním
koši od roku 1994.
Při predikci cenového
vývoje vláda vychází z těchto
předpokladů:
Cenový růst se bude
postupně zpomalovat jako důsledek protiinflační
měnové a fiskální politiky.
Postupné vyrovnávání
cenových hladin mezi vnitřní ekonomikou a
zahraničím při současném rozšiřování
obchodní výměny bude snižovat tlak na
růst cen.
Cenový růst bude
mírně podporován ekonomickým oživením
i nákladovým tlakem mezd. Proinflačně
bude působit rovněž příliv zahraničního
kapitálu, a to i přes sterilizační
opatření ČNB.
2. 3 Zaměstnanost
a nezaměstnanost
Tabulka 15
Charakteristiky trhu práce v tis. osob | Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 |
Pracovníci v civ. sektoru (průměr) 1) | 4848 | 4899 | 4920 | 4940 |
Makroekon. produktivita práce 2) | 100,7 | 101,6 | 103,2 | 103,8 |
Počet nezaměstnaných průměr | 157,3 | 171,3 | 162 | 190 |
Počet nezaměstnaných (konec r.) | 185,2 | 165,5 | 180 | 210 |
Počet nezam. s příspěvkem (kon. r.) | 93,4 | 78,3 | 90 | 105 |
Míra nezaměstnanosti v % (prům.) | 2,99 | 3,28 | 3.1 | 3,7 |
Míra nezaměstnanosti v % (kon. r.) | 3,52 | 3,19 | 3,5 | 4,0 |
1) Pracovníci
v civilním sektoru národního hospodářství
včetně pracovníků ve vedlejším
pracovním poměru.
2) Hrubý domácí produkt ve
stálých cenách připadající
na 1 pracovníka v civilním sektoru národního
hospodářství; index m. r. = 100.
Graf 14
Při predikci vývoje
zaměstnanosti vychází vláda z těchto
předpokladů:
Ve sledovaném období
souběžně mírně poroste zaměstnanost
i nezaměstnanost.
Zdroje pracovní síly
se budou rozšiřovat, projeví se mírný
nárůst počtu obyvatel v produktivním
věku jako pokračování tendencí
minulých let. Stejným směrem bude působit
i úbytek počtu žen na mateřské
dovolené při existujícím vývoji
porodnosti.
S růstem ekonomického
výkonu bude i při nárůstu produktivity
práce a parciální likvidaci přezaměstnanosti
docházet k mírnému přírůstku
poptávky po pracovní síle.
Růst průměrných
reálných mezd zastaví pokles ekonomické
aktivity obyvatelstva.
Nárůst nezaměstnanosti
bude pouze mírný vlivem ekonomického růstu
a zvýšené poptávky po pracovní
síle. Tento jev bude důsledkem strukturního
nebo regionálního nesouladu mezi nabídkou
a poptávkou po pracovní síle.
Projeví se určité
vlivy z titulu bankrotů či zefektivňování
ekonomických aktivit ve velkých podnicích.
Vzhledem k absorbční schopnosti ekonomiky, a zejména
soukromého sektoru, však bude mít dopad těchto
procesů pouze krátkodobý charakter.
Podíl nezaměstnaných
pobírajících příspěvek
v nezaměstnanosti bude stabilní, mírně
pod 50%.
Důsledky mezinárodního
pohybu pracovní síly budou makroekonomicky nevýznamné.
2. 4 Vztahy k zahraničí
Graf 15
Tabulka 16
Jednotka | Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 | |
Vývoj podle cel. stat. | m. r. = 100 | 109,6 | 106,6 | 106,7 | 109,5 |
Dovoz podle cel. stat. | m. r. = 100 | 99,1 | 115,0 | 120,1 | 110,0 |
Saldo obch. bilance | mld. Kč | 10,1 | -20,6 | -80 | -90 |
Obchodní bilance 1) | mil. USD | - 312 | -889 | -3135 | -3470 |
Bilance služeb 1) | mil. USD | 1011 | 733 | 1064 | 1125 |
Běžný účet pl. bilance 1) | mil. USD | 115 | -50 | -1871 | -2125 |
Kapitálový účet pl. bil. 1) | mil. USD | 3025 | 3371 | 5700 | 3100 |
Změna deviz. rezerv | mil. USD | 3029 | 2372 | 3975 | 975 |
Deviz. rezervy (konec r.) | mld. USD | 6,2 | 8,9 | 12,9 | 13,9 |
- z toho ČNB | mld. USD | 3,9 | 6,2 | 10,2 | 11,2 |
1) Souhrnná
platební bilance (souhrn platebních bilancí
v konvertibilních, nekonvertibilních měnách
a se Slovenskem)
Při predikci vývoje
vztahů k zahraničí vláda vychází
z těchto předpokladů:
Oživení ekonomiky
a poptávky po investicích společně
se změnou vlastnické struktury v ekonomice s sebou
přináší zrychlený růst
dovozu, který je navíc podporován i postupným
reálným zhodnocováním české
koruny. Důsledkem je nárůst deficitu obchodní
bilance.
Růst vývozu bude
záviset na postupu tržní restrukturalizace
mikrosféry.
I přes mírný
nárůst přebytku v oblasti služeb bude
běžný účet platební bilance
deficitní.
Česká republika
zůstane i nadále zajímavou oblastí
pro zahraniční investory (úrokový
diferenciál mezi českými a zahraničními
úrokovými sazbami, příznivé
ratingové hodnocení). Zavedení volné
směnitelnosti koruny umožní snadnější
odliv kapitálu.
I v podmínkách volné
směnitelnosti se předpokládá v zásadě
stabilizovaný kurz vůči měnovému
koši.
2. 5 Mzdy a sektor domácností
Tabulka 17
Indexy m. r = 100 | Skutečnost 1993 1) | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 |
Příjmy z mezd nominální (mld. Kč) | 319,7 | 380,4 | 453,0 | 534,0 |
Příjmy z mezd nominální | 126,6 | 119,0 | 119,0 | 118,0 |
Příjmy z mezd reálné | 104,8 | 108,2 | 108,7 | 108,0 |
Peněžní příjmy celkem nominální | 127,6 | 119,4 | 119,4 | 118,0 |
Peněžní příjmy celkem reálné | 105,6 | 108,5 | 109,0 | 108,0 |
Makroekon. prům. mzda 2) nomin. | 128,7 | 117,8 | 118,5 | 117,5 |
Makroekon. prům. mzda 2) reálná | 106,5 | 107,1 | 108,2 | 107,5 |
Jednotkové mzdové náklady 3) | 127,8 | 116,0 | 114,4 | 112,6 |
Celková peněžní míra úspor v % | 11,2 | 11,0 | 10,0 | 9,5 |
1) Vzhledem k metodické
úpravě ve sledování peněžních
příjmů a výdajů obyvatelstva
v ČNB nejsou indexy za rok 1993 zcela srovnatelné
s indexy za následující roky.
2) Podíl příjmů
domácností z mezd a průměrného
počtu pracovníků v civilním sektoru
národního hospodářství.
3) Jednotkové
mzdové náklady vyjadřují objem mezd
vyplacený na jednotku produkce (HDP ve stálých
cenách).
Peněžní příjmy
domácností celkem, příjmy z mezd a
celková peněžní míra úspor
jsou převzaty z Bilance peněžních příjmů
a výdajů domácností, kterou sestavuje
ČNB.
Reálné indikátory jsou definovány
mírou inflace.
Při predikci vývoje
v sektoru domácností vychází vláda
z těchto předpokladů:
V ekonomice dochází k dynamickému nominálnímu
í reálnému růstu mezd. Dynamika růstu
mezd bude podporována zrychlením ekonomického
růstu a produktivity práce, zlepšující
se důchodovou situací podniků, nízkou
mírou nezaměstnanosti i mzdovými tlaky některých
profesních organizací.
Sociální příjmy
obyvatelstva budou reálně růst, ale pomaleji
než příjmy z mezd. Projeví se náběh
nejdůležitějších opatření
reformy systému sociálního zabezpečení
v roce 1996.
V dynamice vývoje ostatních
peněžních příjmů domácností
růst podnikatelských odměn nebude kompenzovat
pokles příjmů z prodeje cenných papírů
z kupónové privatizace a nemovitého restituovaného
majetku. Dynamika tohoto agregátu se bude snižovat
a přiblíží se tempu růstu mezd.
Projeví se mírný pokles úsporného
chování domácností z pohledu "klasického"
peněžního pojetí
vzhledem k nízkým čistým reálným
výnosům z peněžních aktiv domácností.
Míra úspor domácností v širším
pojetí bude stagnovat. Směrem na její zvyšovaní
bude působit nabídka širokého spektra
investičních možností mimo bankovní
vklady - investice do bytové
výstavby, nákup cenných papírů,
využívání možností životního
a důchodového pojištění na komerční
bázi, penzijní připojištění
apod. v souvislosti se zlepšující se ekonomickou
situací domácností při rostoucí
diferenciaci příjmů. Opačně
bude naopak působit
doznívající prodej akcií z kupónové
privatizace a rozbíhající se systém
hypotečního financování bytové
výstavby.
2.6 Peněžní
a úvěrové agregáty
Graf 16
Tabulka 18
Skutečnost 1993 | Skutečnost 1994 | Predikce 1995 | Predikce 1996 | ||
Peněžní zásoba M 2 (k. r.) | 702,5 | 859,4 | 1005 | 1163 | |
Peněžní zásoba M 2 (k. r.) | 119,7 | 122,3 | 117,0 | 115,7 | |
Domácí úvěry (kon. r.) | 739,5 | 847,3 | 953 | 1076 | |
Domácí úvěry (kon. r.) | 116,6 | 114,6 | 112,4 | 112,9 | |
Rychlost obratu M 2 1) | 1,46 | 1,35 | 1,32 | 1,31 | |
Úrok. sazby z depozit 2) | 7,02 | 7 06 | 6,8 | 6,5 | |
Úrokové sazby z úvěrů 2) | 14,08 | 13,11 | 13,0 | 12,3 | |
Úrokové z úvěrů 3) | -5,56 | 2,83 | 3,2 | 2,7 |
1) Rychlost obratu
M 2 je podíl HDP na průměrné velikosti
peněžní zásoby M 2 v průběhu
roku. Udává počet obratů peněžní
jednotky, pokud by tato obsluhovala pouze hrubý domácí
produkt. (Ve skutečnosti peněžní zásoba
obsluhuje i transakce produkt - např. transfery, mezispotřeba,
kapitálový trh, trh s nemovitostmi apod.)
2) Nominální úrokové sazby
v % p. a.
3) Reálné
úrokové sazby deflovány indexem spotřebitelských
cen.
V predikci vývoje peněžních
a úvěrových agregátů vychází
vláda z těchto předpokladů:
Ve vývoji peněžního
agregátu M 2 se projeví protiinflační
opatření ČNB z června 1995. Trvající
příliv zahraničního kapitálu
bude ČNB sterilizovat pomocí standardních
nástrojů měnové politiky s cílem
omezit měnová rizika vyplývající
z rychlého růstu peněžní zásoby
M 2.
Rozpočtová politika
a obsluha státních finančních aktiv
a pasív nepovede ke zvýšení zadluženosti
vlády vůči bankovní soustavě.
V souvislosti se standardizací
ekonomiky bude docházet ke zpomalení poklesu rychlosti
obratu peněžní zásoby M 2.
Konkurenční prostředí,
zejména ze strany zahraničních komerčních
bank, bude působit na snižování nominálních
úrokových sazeb. Stejným směrem bude
působit i pokles inflace.
I. Finanční a
rozpočtová politika v roce 1996
II. Očekávané
výsledky veřejných rozpočtů
v roce 1995
III. Souhrnná charakteristika
návrhu veřejných rozpočtů v
roce 1996
IV. Návrh státního
rozpočtu na rok 1996
IV. A. Souhrnný přehled
IV. B. Příjmy
státního rozpočtu
IV. C. Výdaje státního rozpočtu
1. Souhrnná charakteristika výdajů státního rozpočtu
2. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům
3. Transfery obyvatelstva
4. Výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva a státu
5. Dluhová služba
6. Transfery do zahraničí
7. Kapitálové výdaje
8. Vládní úvěry
9. Státní záruky
za úvěry
V. Rozpočty státních
fondů
I. FINANČNÍ
A ROZPOČTOVÁ POLITIKA V ROCE 1996
Finanční a rozpočtová
politika pro rok 1996 vychází z hodnocení
letošního ekonomického a rozpočtového
vývoje a jeho predikce pro rok příští.
Jejím základním rámcem je střednědobá
vládní rozpočtová strategie opírající
se o tyto hlavní principy:
- podpora makroekonomické stability,
- podpora transformace české
ekonomiky a omezování úlohy státu
v ekonomice,
- racionální
hospodaření státu s vlastními zdroji
a nezadlužování dalších generací,
- stabilizace státního dluhu,
Konkretizace cílů
rozpočtové politiky v roce 1996:
1. Snížení
podílu výdajů veřejných rozpočtů
(tj. státního rozpočtu a rozpočtů
obcí a okresních úřadů) na
HDP o cca 1 procentní bod.
2. Podpora ekonomického
růstu. V roce
1996 dojde k dalšímu snížení daňové
kvóty (podílu daňových příjmů
veřejných rozpočtů na HDP) v rozsahu
cca 0,8 bodu. Toto snížení představuje
významný nárůst disponibilních
zdrojů podniků a domácností.
Druhým faktorem bude výrazný
nárůst kapitálových výdajů
(o 21,2%), především pro oblast rozvoje infrastruktury,
zejména pak dálniční, silniční
a železniční sítě přinášející
multiplikační efekty podnikatelskému sektoru.
3. Vyrovnanost státního
rozpočtu. Vyrovnaný
státní rozpočet je významným
nástrojem celkové ekonomické stability. Požadavek
na vyrovnanost je ještě více zesílen
v období masivního přílivu zahraničního
kapitálu.
Politika zdravých veřejných
financí výrazné zvyšuje naši kredibilitu
na světových finančních trzích
(viz naše poslední ratingová ohodnocení
renomovanými agenturami) a působí ve prospěch
rozvoje podnikání. Zlepšuje i naše pozice
pro vstup do světových a evropských hospodářských
integračních struktur.
4. Zvýšení
tlaku na efektivní alokaci a vynakládáni
rozpočtových prostředků. Tento
tlak směrovat především na celou oblast
státní správy (zejména počty
pracovníků), hospodaření se státním
majetkem (zejména správa a využití nemovitostí,
motorových vozidel) a restrukturalizace některých
státem zajišťovaných činností.
5. Podpora vybraných
priorit. Vláda chce výdajově podpořit
infrastrukturní investice, školství, vědu
a výzkum, bezpečnost a nové formy podpory
bytové výstavby.
Rozpočtová politika
musí pro rok 1996 respektovat:
- změnu rozpočtového
určení daní z příjmů
přijatou Parlamentem na konci června 1995.
Tato úprava vymezila nově strukturu příjmů
státního rozpočtu a místních
rozpočtů, když posílila princip jejich
"společného tepu" (viz další
text),
- zřízení
relativně samostatných účtů
důchodového pojištění v rámci
státního rozpočtu, kdy výdaje státního
rozpočtu nebudou hrazeny z přebytků účtů
důchodového pojištění,
- skutečnost, že v
roce 1996 nebudou použity k financování
některých potřeb prostředky
Fondu národního majetku,
jak je tomu letos (10,7 mld. Kč na dluhovou službu)
a jak tomu bylo v předchozích dvou letech.
II. OČEKÁVANÉ
VÝSLEDKY VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ
V ROCE 1955
Vývoj veřejných
rozpočtů v prvním pololetí
roku 1995 lze hodnotit jako pozitivní.
Celkové příjmy dosáhly úrovně
253,8 mld. Kč, celkové výdaje 239,7 mld.
Kč, přebytek k témuž datu činil
14,1 mld. Kč. Tyto výsledky dokumentuje i následující
tabulka č. 1:
TABULKA č. 1:
v mld. Kč | 1. pol. 1994 | Schvál. veř. rozp. 1995 | 1. pol. 1995 (skut.) | Index v % 1995/94 | % plnění rozp. 95 |
Příjmy veř. rozpočtů | 221,8 | 489,5 | 253,8 | 114,4 | 51,8 |
Výdaje veř. rozpočtů | 215,5 | 489,5 | 239,7 | 111,2 | 49,0 |
Saldo | 6,3 | 0,0 | 14,1 | x | x |
pozn. údaje jsou očištěny
o použití mimorozpočtových zdrojů
(převody z vlastních fondů obcí, čerpání
a splátky dluhu) a o vliv zahrnutí salda z clearingového
zúčtování se Slovenskem v roce 1994.
Průběh veřejných
rozpočtů v prvním pololetí je charakteristický
rychlejším plněním příjmové
strany a obvyklým sezónním pomalejším
čerpáním rozpočtových výdajů.
Státní rozpočet
dosáhl ke konci
června objemu příjmů 211,1 rnld. Kč
a objemu výdajů 200,7 mld. Kč. Přebytek
tedy činil 10,4 mld. Kč. Ke konci srpna činil
stav příjmů státního rozpočtu
278,2 mld. Kč, stav výdajů 266,9 mld. Kč
a výsledné saldo 11,3 mld. Kč. Základní
strukturu plnění rozpočtu za osm měsíců
v jeho základních ukazatelích podává
tabulka:
TABULKA č. 2
v mld. Kč | I. - VIII. 1994 | Rozpočet 1995 | I. - VIII. 1995 | Index v % 1995/94 | % plnění rozp. 1995 |
PŘÍJMY CELKEM | 251,5 | 411,7 | 278,2 | 110,6 | 67,6 |
- daňové příjmy | 149,1 | 242,0 | 164,8 | 110,5 | 68,1 |
- pojistné SZ | 82,6 | 147,1 | 94,9 | 114,9 | 64,5 |
- nedaňové příjmy | 19,8 | 22,6 | 18,6 | 93,9 | 82,3 |
VÝDAJE CELKEM | 243,0 | 411,7 | 266,9 | 109,8 | 64,8 |
- běžné výdaje | 217,0 | 363,6 | 237,3 | 109,4 | 65,3 |
- kapitálové výdaje | 21,3 | 39,7 | 25,2 | 118,3 | 63,5 |
- vládní úvěry | 4,7 | 8,5 | 4,4 | 93,6 | 51,8 |
SALDO | 8,5 | 0,0 | 11,3 | 132,9 | x |
pozn.: údaje za rok 1994
jsou bez vlivu clearingového zúčtování
se Slovenskem, v údajích za plnění
za osm měsíců roku 1994 a 1995 je pojistné
SZ vybíraní resorty MO, MV a MSpr zahrnuto do nedaňových
příjmů
Vývoj příjmů,
výdajů a salda státního rozpočtu
v jednotlivých měsících ilustruje
následující graf:
GRAF č. 1
Vývoj příjmů
státního rozpočtu v letošním
roce, Parlamentem schválené použití
rozpočtového přebytku z roků 1994
a 1993 a potřeba reagovat na některé nezbytné
potřeby na výdajové straně vedly vládu
k úpravě státního rozpočtu
na rok 1995, která byla schválena na zasedáních
ve dnech 16. srpna a 6. září t. r. K tomuto
kroku je vláda zmocněna §
13 zákona č. 576/1990 Sb., rozpočtových
pravidel republiky, ve znění pozdějších
úprav.
Hlavní důvody
úpravy rozpočtu jsou následující:
1. Usnesením č.
681/1995 k vládnímu návrhu státního
závěrečného účtu ČR
za rok 1994 vyslovil Parlament souhlas s použitím
přebytku státního rozpočtu za rok
1994 ve výši 10 449 mil. Kč a s použitím
nevyčerpaných prostředků z přebytku
státního rozpočtu za rok 1993 ve výši
454 mil. Kč.
Realizace tohoto usnesení
má vliv na objem příjmů a údajů
schválného státního rozpočtu
na rok 1995, které se z tohoto titulu zvyšují
o 6 706 mil. Kč. Jde tedy o nespornou úpravu rozpočtových
hodnot schválených zákonem č. 268/1995
Sb., o státním rozpočtu na rok 1995, která
nenarušuje úhrnnou vyrovnanost rozpočtu.
Zbývající
část do celkové výše použití
přebytků rozpočtů představují
přímé platby z něho (např.
splátka státního dluhu, vratka pojistného
apod.), které nezvyšují příjmy
ani výdaje rozpočtu na rok 1995.
Po vyloučeni vlivu "oboustranného"
zvýšení příjmů a výdajů
rozpočtu vlivem započtení použití
přebytku a některých dalších
"průběžných" položek
se očekávají příjmy rozpočtu
vyšší o 24,3 mld. Kč a výdaje o
15 mld. Kč.
2. Druhým důvodem
úpravy je rychlejší dynamika rozpočtových
příjmů v letošním roce ve
srovnání s dynamikou uvažovanou ve schváleném
státním rozpočtu. K 31. 8. t. r. činilo
inkaso příjmů 278,2 mld. Kč, tj. 67,6%
celoročně rozpočtovaných příjmů,
přičemž ve srovná se stejným
obdobím roku 1994 jde o částku o 10,6% vyšší
(schválený rozpočet počítal
s přírůstkem 7,8%).
Tento vývoj je odrazem
(při vědomí různé pružnosti
jednotlivých druhů příjmů ve
vztahu k vývoji HDP):
a) vyšší dynamiky HDP
v letošním roce ve srovnání s predikovanou
dynamikou v době sestavení návrhu státního
rozpočtu na rok 1995, a to jak vlivem rychlejšího
růstu spotřeby domácností, tak tvorby
fixního kapitálu,
b) vyšší
dynamiky příjmů z mezd.
Proti původnímu předpokladu růstu
příjmů z mezd v roce 1995 o 12,8% se nyní
odhaduje růst těchto příjmů
o 19,0%. V návaznosti na tento vývoj roste rychleji
i pojistné na sociální zabezpečení,
c) relativně vyšším
inkasem rozpočtových příjmů
ve 4. čtvrtletí roku 1994 - tedy po termínu
předložení rozpočtu Parlamentu - které
se pro malou znalost sezónnosti jejich vývoje v
podmínkách nových daní nepodařilo
přesně odhadnout. Navíc se v roce 1995 projevuje
- především ve vývoji daně z
přidané hodnoty a spotřebních daní
- vysoká dynamika dovozu.
3. Je nutné zajistit finančně
nezbytné potřeby na výdajové straně
státního rozpočtu. Při zvýšení
rozpočtových výdajů byl uplatněn
tento přístup:
- v prvé řadě
zabezpečit především ta opatření,
která vyplývají ze schválených
zákonů a nařízení vlády
(jde především o rozpočtové
dopady ze zvýšení důchodů od
1. 7. t. r., ze zvýšení tarifních platů
v rozpočtových a příspěvkových
organizacích od 1. 8. t. r., ze zvýšení
prostředků na příslušné
dávky státní sociální podpory
od 1. 10. t. r., ze zvýšení dosud rozpočtovaných
prostředků na úhradu státního
příspěvku na penzijní připojištění),
- zajistit zvýšení
rozpočtových výdajů na ty položky,
kde dosavadní
vývoj zřetelně ukazuje na jejich překročení
(dotace na teplo, majetková újma peněžních
ústavů, kde se potřeba prostředků
zvyšuje i vlivem úpravy diskontní sazby),
- ve třetím pořadí
posoudit další potřeby na zvýšení
výdajů.
Strukturu změny výdajů
z hlediska jejich "předurčenosti" právními
normami dokládá tento přehled:
TABULKA č. 3
Výdaje zvýšené jako důsledek nových zákonů | 4,3 mld. Kč |
Výdaje, jejichž plné pokrytí plyne z platných zákonů | 5,7 mld. Kč |
Výdaje ke krytí usnesení vlády | 3,9 mld. Kč |
Rezerva | 1,1 mld. Kč |
Celkem | 15,0 mld.Kč |
Z hlediska výdajových
druhů je základní struktura úpravy
následující:
TABULKA č. 4
Transfery domácnostem | 4,1 mld. Kč |
Úprava platů ve veřejném sektoru | 3,7 mld. Kč |
Investiční akce | 2,2 mld. Kč |
Půjčka nemocnicím | 0,6 mld. Kč |
Ostatní | 3,3 mld. Kč |
Rezerva | 1,1 mld. Kč |
Celkem | 15,0 mld. Kč |
Výklad doplněný
podrobnými tabulkami je součástí Zprávy
o plnění státního rozpočtu
v prvním pololetí roku 1995, který je předkládán
Parlamentu k informaci.
Příjmy státního
rozpočtu by měly být po úpravě
v souhrnu vyšší o 32,5 mld. Kč, výdaje
o 23,2 mld. Kč. Upravený rozpočet v nominálním
vyjádření je tak přebytkový
v objemu 9,3 mld. Kč. Z pohledu celkových příjmů
a výdajů realizovaných v roce 1995 (kde se
použiti přebytků roku 1994
a 1993 - vyjma 1,6 mld. Kč použité na amortizaci
státního dluhu - projeví jen jako zvýšení
rozpočtových výdajů) se očekává
vyrovnané rozpočtové hospodaření.
Očekávané
výsledky státního rozpočtu v roce
1995 obsahuje tabulka č. 5:
TABULKA č. 5
Příjmy: | ||||||
- daňově příjmy | 227,5 | 233,8 | 242,0 | 254,9 | 102,8 | 109,0 |
- sociální pojištění | 109,0 | 130,0 | 147,1 | 156,1 | 119,3 | 120,1 |
- nedaňové příjmy | 21,5 | 26,7 | 22,6 | 33,2 | 124,2 | 124,3 |
Příjmy celkem | 358,0 | 390,5 | 411,7 | 444,2 | 109,1 | 113,8 |
Výdaje: | ||||||
- Dotace podnikatelským subjektům | 28,6 | 27,5 | 26,5 | 28,9 | 98,2 | 105,1 |
- Transfery domácnostem | 118,1 | 137,0 | 153,1 | 159,3 | 116,0 | 118,2 |
- Veř. spotřeba obyv. a státu vč. transferů do zahraničí | 133,4 | 145,8 | 155,9 | 162,3 | 109,3 | 111,3 |
- Dluhová služba a vládní úvěry | *) 23,5 | 7,2 | 12,7 | 12,5 | 30,6 | 173,6 |
- Dotace okresním úřadům a obcím | 27,0 | 29,3 | 23,8 | 27,4 | 108,5 | 93,5 |
- Výdaje na investice | 26,3 | 33,3 | 39,7 | 44,5 | 126,6 | 133,5 |
Výdaje celkem | 356,9 | 380,1 | 411,7 | 434,9 | 106,5 | 1114,4 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 1,1 | 10,4 | 0,0 | 9,3 | x | x |
*) včetně clearingu
se Slovenskem ve výši 4,2 mld. Kč
V tabulkových přílohách
i textech se za očekávanou skutečnost roku
1995 považuje schválený rozpočet roku
1995 korigovaný o vlivy vládní úpravy
státního rozpočtu.
U místních rozpočtů
se předpokládá zhruba v rovnané
hospodaření. Příjmy
i výdaje místních rozpočtů
by měly dosáhnout objemu 122,0 mld. Kč, což
je o 20% více než předpokládal rozpočet.
Hlavní příčinou lepší
zdrojové pozice místních rozpočtů
je vývoj daňových příjmů
(zejména daně z příjmů fyzických
osob), kde se předpokládá překročení
rozpočtu o více než 15 mld. Kč. Tento
vývoj je zapříčiněn - stejně
jako u pojistného sociálního zabezpečení
- rychlejším než předpokládaným
tempem růstu příjmů obyvatelstva.
V případě daně z příjmů
je navíc posílen progresivitou stupnice daňové
sazby.
Za veřejné rozpočty
jako celek se tedy předpokládá v roce 1995
přebytkové hospodaření v objemu 9
- 10 mld. Kč.