III. SOUHRNNÁ CHARAKTERISTIKA
NÁVRHU VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ V
ROCE 1996
Návrh veřejných
rozpočtů na rok 1996 vychází z cílů
finanční a rozpočtové politiky na
rok 1996, z analýzy dosavadního plnění
příjmů a výdajů v roce 1995
a z predikce ekonomického vývoje v příštím
roce. Počítá zároveň s vlivem
schválených legislativních úprav,
zejména v oblasti daní, sociálního
zabezpečení a rozpočtového určení
příjmů. Bere v úvahu ve formě
rezerv i vlivy některých připravovaných
změn (např. zvýšení životního
minima a minimální mzdy, valorizace důchodů
aj.).
TABULKA č. 6
UKAZATEL v mld. Kč a index v % | Skutečnost 1994 | Očekávaná skut. 1995 | Návrh SR 1996 | Index oč. 1995/94 | Index 96/oč. sk. 95 |
1 | 2 | 3 | 5 | 4 | |
Příjmy státního rozpočtu celkem | 390,5 | 444,2 | 497,8 | 113,8 | 112,0 |
Příjmy místních rozpočtů celkem | 81,7 | 94,6 | 101,9 | 115,8 | 107,8 |
Příjmy veřejných rozpočtů celkem | 472,2 | 538,8 | 599,5 | 114,1 | 111,3 |
Výdaje státního rozpočtu celkem | 350,8 | 407,5 | 445,8 | 116,2 | 109,4 |
Výdaje místních rozpočtů celkem | 112,1 | 122,0 | 153,7 | 108,8 | 126,0 |
Výdaje veřejných rozpočtů celkem | 462,9 | 529,5 | 599,5 | 114,4 | 113,2 |
Rozdíl příjmů a výdajů veř. rozpočtů | 9,3 | 9,3 | 0,0 | x | x |
tom: státní rozpočet | 10,4 | 9,3 | 0,0 | x | x |
místní rozpočty | -1,1 | 0,0 | x | x | |
Dotace okresním úřadům a obcím | 29,3 | 27,4 | 51,8 | 93,5 | 188,7 |
Státní dluh koncem roku | 157,3 | 155,7 | 155,7 | 99,0 | 100 |
Hrubý domácí produkt (HDP) | 1037,5 | 1198,0 | 1386,0 | 115,5 | 115,7 |
Podíl výdajů veř. rozpočtů na HDP | 44,6 | 44,2 | 43,3 | ||
Podíl státního dluhu na HDP | 15,2 | 13,0 | 11,2 |
Základní charakteristiky
veřejných rozpočtů lze shrnout takto:
- souhrn veřejných
rozpočtů je navržen jako vyrovnaný v
objemu 599,5 mld. Kč, když
oproti očekávané skutečnosti roku
1995 (která je přebytková ve výši
9, 3 mld. Kč) rostou příjmy o 60,7 mld. Kč,
tj. o 11,3% a výdaje o 70,0 mld. Kč, tj. o 13,2%,
- navržené objemy
znamenají další pokles podílu veřejných
rozpočtů na HDP. Zatímco
v roce 1995 se očekává dosažení
podílu státního a místních
rozpočtů na HDP ve výši 44,2%, návrh
rozpočtu roku 1996 snižuje tento podíl na 43,3%,
tj. o 0,9 bodu. Vývoj podílu veřejných
rozpočtů na HDP ukazuje graf č. 2:
GRAF č. 2
- souběžně
s poklesem podílu na HDP se meziročně snižuje
i daňová kvóta z 26,9% na 26,1%, tj. o 0,8
bodu. Postupné
snižování daňového zatížení
je účinnou a díky své plošnosti
a neutralitě zcela objektivní cestou podpory podnikatelského
sektoru, který by měl v roce 1996 zdrojově
těžit především ze schválených
změn v oblasti přímého zdanění,
- v rámci struktury veřejných
rozpočtů dochází ke
zvýšení podílu výdajů
místních rozpočtů (tj. rozpočtů
obcí a okresních úřadů) v
porovnání se schváleným rozpočtem
roku 1995 z 0,8% na 25,6% (při eliminaci výdajů
na dávky státní sociální podpory
s územních rozpočtů na celkových
výdajích zvyšuje na 21,2%),
- celkové příjmy
místních rozpočtů se proti schválenému
rozpočtu roku 1995 zvyšují o téměř
51,7% (bez vlivu dotací na dávky státní
sociální podpory o 30,2%), když podstatným
faktorem tohoto zvýšení je nárůst
daňových příjmů o 39,1%,
- státní dluh
by měl být stabilizován zhruba na hodnotě
156 mld. Kč. V
průběhu roku 1996 by měly být revolvovány
splátky jistiny v objemu 40 mld. Kč a převedeny
do formy obchodovatelných cenných papírů.
Ve struktuře se zvýší podíl domácího
zadlužení oproti zahraničnímu o cca
8 procentních bodů (absolutně o 12,1 mld.
Kč), což je další významný
krok ke sterilizaci domácí poptávky a tedy
krok protiinflační.
IV. NÁVRH STÁTNÍHO
ROZPOČTU NA ROK 1996
IV. A. SOUHRNNÝ PŘEHLED
TABULKA č. 7
UKAZATEL v mld. Kč a index v % | Skutečnost 1994 | Očekávaná skut. 1995 | Návrh SR 1996 | Index 96/oč. sk.95 |
1 | 2 | 3 | 4 | |
Příjmy: | ||||
- daňové příjmy | 233,8 | 254,9 | 289,4 | 113,5 |
- sociální pojištění | 130,0 | 156,1 | 178,9 | 114,6 |
- nedaňové příjmy | 26,7 | 33,2 | 29,4 | 88,4 |
Příjmy celkem | 390,5 | 444,2 | 497,6 | 112,0 |
Výdaje: | ||||
- Dotace podnikatelským subjektům | 27,5 | 28,9 | 28,5 | 93,5 |
- Transfery domácnostem | 137,0 | 159,2 | 159,0 | 99,8 |
- Veř. spotřeba obyv. a státu vč. transferů do zahraničí | 145,8 | 162,3 | 186,8 | 115,1 |
- Dluhová služba a vládní úvěry | 7,2 | 12,5 | 17,6 | 141,6 |
- Dotace okresním úřadům a obcím | 29,3 | 27,4 | 51,8 | 188,7 |
- Výdaje na investice | 33,3 | 44,5 | 53,9 | 121,2 |
Výdaje celkem | 380,1 | 434,9 | 497 6 | 114,4 |
Rozdíl příjmů a výdajů | 10,4 | 9,3 | 0,0 | x |
Proporce hlavních příjmových
a výdajových skupin je zřejmá z grafů
č. 3 a 4:
GRAF č. 3
IV. B. PŘÍJMY
STÁTNÍHO ROZPOČTU
Novely daňových
zákonů přijaté parlamentem v červnu
1995, jejichž účinnost se vesměs vztahuje
k začátku roku 1996, znamenaly nejradikálnější
úpravy po přijetí daňové reformy.
Jejich důsledkem je výrazné snížení
daňového zatížení podnikatelských
subjektů i domácností. Kvantitativně
znamenají tyto změny více než 20 mld.
Kč snížení zdrojů pro spotřebu
veřejných rozpočtů a identické
zvýšení disponibilních zdrojů
podniků a obyvatelstva.
Mezi nejdůležitější
daňové změny patří zejména:
: v oblasti daně z příjmů
právnických osob:
- snížení sazby
ze 41% na 39%, tj. o 2 procentní body,
- systém umožňující
odepisování nedobytných pohledávek,
- zvýšení hranice vstupní ceny hmotného
majetku z 10 000 Kč na 20 000 Kč,
: v oblasti daně z příjmů
fyzických osob:
- snížení maximální
sazby daně ze 43% na 40%, tj. o 3 procentní body,
- zvýšení základní
odpočitatelné položky daně z příjmů
fyzických osob z 24 000 Kč na 26 400 Kč,
- prodloužení všech
pásem o 24 000 Kč,
: v oblasti DPH:
- plátce je oprávněn
uplatnit po registraci nárok na odpočet zaplacené
či zaúčtované daně nejen u
nakoupeného majetku a nakoupených zásob,
ale i u vloženého hmotného a nehmotného
majetku,
- převedení některých
výrobků ze základní do snížené
sazby,
: v oblasti spotřebních
daní:
- zvýšení sazeb
u cigaret a zahrnutí daně do cen tabákových
nálepek,
- zavedení refundačního
systému placení daně z hlediska lehkých
topných olejů a z polotovarů pro výrobu
bionafty spojené se zvýšením příslušné
daňové sazby, resp. nově zavedeným
zdaněním,
- snížení daně
z révových vín a zvýšení
daně u vín dosycovaných oxidem uhličitým.
Vedle změn v oblasti daní
bude příznivým faktorem především
pro příjmy domácností i snížení
sazby pojistného na sociální zabezpečení
placeného zaměstnancem o 1 bod (v tom 0,75 bodu
zaměstnanci a 0,25 bodu zaměstnavatelé).
Příjmy státního
rozpočtu v objemu
497,6 mld. Kč jsou rozpočtovány vyšší
o 12,0% v porovnání s očekávanou skutečností
roku 1995. Jejich struktura je patrná z tabulky č.
8:
TABULKA č. 8
v mld. Kč | Skutečnost rok 1994 | Očekávaná skut. 1995 | Návrh stát. rozp. 1996 | Index 1996/95 |
DAŇOVÉ PŘÍJMY | 230,1 | 254,9 | 281,4 | 113,5 |
Daň z přidané hodnoty | 85,9 | 94,0 | 109,1 | 116,0 |
Spotřební daně | 46,4 | 53,0 | 62,7 | 118,3 |
Daň z příjmů právnických osob | 64,4 | 68,5 | 54,2 | 79,2 |
Daň z příjmů fyzických osob | 5,8 | 7,2 | 28,5 | 35,8 |
Clo | 17,4 | 17,0 | 19,0 | 111,8 |
Silniční daň | 4,1 | 4,2 | 4,2 | 100,0 |
Majetkové daně *) | 2,1 | 3,0 | 3,3 | 110,0 |
Popl. za užívání dálnic a sinic | - | 1,1 | 1,1 | 105,8 |
Ostatní daně a poplatky **) | 7,8 | 6,9 | 7,3 | 114,6 |
SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ ***) | 130,0 | 156,1 | 178,9 | 88,4 |
NEDAŇOVÉ PŘÍJMY | 30,4 | 33,2 | 29,4 | 172,3 |
Příjmy kapitol | 6,8 | 3,4 | 5,8 | x |
Odvody ČNB | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 86,2 |
Přijaté úroky | 3,5 | 4,4 | 3,8 | 133,5 |
Příjmy z vládních úvěrů | 9,4 | 8,7 | 11,6 | 46,7 |
Ostatní nedaňové příjmy ****) | 6,0 | 16,7 | 7,8 | 46,7 |
PŘÍJMY CELKEM | 390,5 | 444,2 | 497,6 | 112,0 |
*) zahrnuje daně dědickou,
darovací a z převodu nemovitostí
**) správní a soudní
poplatky, doplatky daní "staré daňové
soustavy"
***) z toho příjmy
účtů důchodového pojištění
v roce 1996 činí 136,8 mld. Kč
****) vratky dotací a návratných
finančních výpomocí, pokuty, příjmy
z účtů malé privatizace na program
rekonstrukce školských zařízení,
drobné a nahodilé příjmy, v roce 1994
také poplatky
Daň z přidané
hodnoty je objemově
nejvyšší položkou daňových
příjmů. Je rozpočtována ve
výši 109,1 mld. Kč, což představuje
116,0% očekávané skutečnosti roku
1995. Predikce vychází z očekávání
růstu konečné spotřeby domácností
a vlády v příštím roce. Je rovněž
postavena na předpokladu, že bude dále pokračovat
současný pozitivní trend v upřednostňování
spotřeby výše zdaněného zboží
a služeb, že se zvýší daňová
kázeň plátců daně a dále
zefektivní správa daně finančními
úřady a celními orgány. Projektovaný
výnos daně rovněž zahrnuje cca 1 mld.
Kč jako přímý důsledek legislativní
úpravy spotřebních daní. Na výrazném
meziročním růstu inkasa daně se projeví
i zvýšení disponibilních příjmů
domácností, a to i v důsledku snížení
přímého daňového zatížení,
spojené s určitým
nárůstem poptávky pon zboží dlouhodobější
spotřeby zatíženém daní základní
22%-ní sazbou.
Výraznější
růst (118,3% resp. 9,7 mld. Kč) proti roku 1995
se očekává také u spotřebních
daní, jejichž rozpočet na rok 1996 činí
62,7 mld. Kč. Výnos bude ovlivněn především
novými zákonnými úpravami u tabákových
výrobků s fiskálním efektem odhadovaným
na více než 5 mld. Kč. Tato daň je vyměřována
podle spotřeby naturálních jednotek vybraných
komodit, takže není ovlivněna pohybem cen.
Určitý přirozený růst
výnosu daně (o 3%, cca 1,6 mld.) koreluje s předpokládaným
hospodářským růstem, se kterým
je spojena i vyšší spotřeba pohonných
hmot, které jsou z fiskálního hlediska nejdůležitější
zdaňovanou komoditou - daň z uhlovodíkových
paliv a maziv představuje více
než 60% celkového výnosu spotřebních
daní. Nezanedbatelným předpokladem naplnění
této položky je efektivnější práce
finančních a celních orgánů.
Položka státního
rozpočtu daň z příjmů právnických
osob představuje 80% celostátního výnosu
této daně, který je v návaznosti na
očekávaný vývoj v roce 1995 odhadován
na 67,8 mld. Kč. Změnou rozpočtových
pravidel plyne 20% výnosu do rozpočtů obcí.
Vývoj daňového výnosu sledující
s ročním zpožděním nominální
růst hrubého domácího produktu (115%
v období 1995/1994)
je zásadním způsobem ovlivněn novelami
zákona o daních z příjmů a
zákona o rezervách k zjištění
základu daně, jejichž úhrnný
efekt je odhadován nejméně na minus 11 mld.
Kč (rozhodující vliv se předpokládá
u odpisu nedobytných pohledávek s odhadovaným
dopadem minus 9 - 10 mld.
Kč). Legislativní změna sazby daně
(z 41% na 39%) se projeví rozloženě v horizontu
dvou let (1996 - 1997), když doplatky daně za rok
1995 budou vybírány ještě podle vyšší
sazby. Ve výnosu se projeví i to, jak budou poplatníci
podle nových podmínek
upravovat své běžné zálohy.
Daň z příjmů
fyzických osob, která
plyne do státního rozpočtu, zahrnuje vedle
zdanění příjmů z kapitálových
výnosů (srážková daň)
ve výši 8,5 mld. Kč (nárůst oprati
roku 1995 o 1,3 mld. Kč vychází z více
než 20%ního předpokládaného růstu
vkladů při poklesu průměrné
úrokové míry o 0,3%) i část
daně z příjmů ze závislé
činnosti v objemu 20 mld. Kč (dosud byla celá
příjmem místních rozpočtů).
Podobně jako u daně z příjmů
právnických osob bude výnos této daně
ovlivněn přijatými
zákonnými úpravami, které zvýší
disponibilní příjmy domácností.
Návrh, pokud jde o daň z příjmů
ze závislé činnosti, vychází
zejména z předpokládaného tempa růstu
mezd o 18% a zohledňuje progresivitu daně.
Příjmy z cla
jsou odhadovány v objemu 19,0
mld. Kč. Rozpočet vychází z předpokládaného
nárůstu importu (na zhruba 570 mld. Kč) při
zachování současného podílu
Slovenské republiky na celkovém dovozu a z liberalizace
zahraničního obchodu v tom směru, že
se průměrná sazba cla bude pohybovat okolo
3,9%.
U dalších daňových
příjmů (tj.
silniční daň, tzv. dálniční
poplatek, majetkové daně, ostatní daně
a poplatky) se nepočítá se zásadními
trendovými změnami.
V návrhu rozpočtu
je věnována značná pozornost otázce
správy příjmů z daní a cel.
Kvalitní systém
správy státních příjmů
je podmínkou zabezpečení zdrojů státního
rozpočtu, posílení daňové disciplíny
a omezení daňových úniků a
jeho financování je proto investicí s mnohonásobnou
návratnost. Z těchto předpokladů vychází
i návrh rozpočtu příjmů.
K zajištění
kvalitního chodu státní správy daní
a cel je koncipována i výdajová strana rozpočtu.
Počítá s posílením výdajů
na oblast daňové a celní správy, především
pak dostatečné informační propojení
daňových a celních úřadů,
které je nezbytné zejména pro správu
DPH.
Počítá se
i s personálním posílením finančních
a celních orgánů. Pro rok 1996 se navrhuje
zvýšit počiny pracovníků finančních
úřadů o 1172 osob a pracovníků
celních úřadů o 600 osob.
Pojistné sociálního
zabezpečení je svým objemem 178,9
mld. Kč nejvyšším
příjmovým titulem státního
rozpočtu. Jeho rozpočet vycházel z očekávaného
tempa růstu mezd a trendů ve výběru
v letošním roce. Významným vlivem je
snížení sazby pojistného o 1 procentní
bod, které sníží výnosy rozpočtu
o cca 5 mld. Kč. Od roku 1996
budou mít příjmy z pojistného důchodového
pojištění (tj. zhruba 76,5% pojistného)
spolu s výdaji na důchodové zabezpečení
určitou autonomii v rámci státního
rozpočtu.
Nedaňové příjmy
jsou rozpočtovány
v objemu 29,4 mld. Kč, tj. o 11,6% nižším,
než je očekávaná skutečnost roku
1995. Tento fakt je ovlivněn především
započtením převodů z bilančního
účtu přebytku roku 1994 (a částečně
i 1993) na účty státního rozpočtu
v souladu s usnesením parlamentu ve výši 6,7
mld. Kč. Dalším vlivem je meziročně
nižší rozpočet
kreditních úroků.
Nejvyšším titulem
nedaňových příjmů jsou příjmy
z vládních úvěrů v objemu
11,6 mld. Kč. Rozpočet se opírá o
dohodnuté splátkové kalendáře
a reálně ohodnocené deblokační
záměry (ty jsou vyšší než
v roce 1995). Největší podíl na těchto
příjmech představují splátky
plynárenských vybraných integračních
akci (VIA) a platby úroků a splátek z civilních
vládních úvěrů a dalších
pohledávek vůči Ruské federaci.
Oproti očekávané
skutečnosti roku 1995 se počítá s
0,3 mld. Kč odvodu České národní
banky.
Nižší příjmy
se očekávají u kreditních úroků,
a to zejména v důsledku snížení
stavu netermínovaných vkladů v systému
státních finančních aktiv po vypovězení
clearingového účtování v rámci
platební dohody se Slovenskem.
Ostatní nedaňové
příjmy
v objemu 7,8 mld. Kč by měly být tvořeny
zejména výnosy pokut (jiných než v souvislosti
s výběrem daní a pojistného), splátek
návratných finančních výpomocí,
převody z účtu malé privatizace na
řešení investičních akcí
ve školství, vratek dotací k cenám tepla
a dalších příjmů.
IV. C. VÝDAJE STÁTNÍHO
ROZPOČTU
1. Souhrnná charakteristika
výdajů státního rozpočtu
Celkové výdaje
státního rozpočtu jsou navrženy ve výši
497,6 mld. Kč, což je o 14,4% více, než
je očekávaná skutečnost roku 1995.
Základní principy,
které Ministerstvo financí sledovalo při
sestavení výdajového rozpočtu, lze
shrnout takto:
- vyjít z principu snížení
celkového podílu veřejných výdajů
na hrubém domácím produktu a dodržet
zásadu rozpočtové vyrovnanosti,
- zabezpečit veškeré
mandatorní výdaje státu, předavším
v oblasti sociálního zabezpečení.
Návrh rozpočtu bere v úvahu schválené
změny v sociálním zabezpečení
a počítá s případnými
úpravami důchodů, životního minima
a minimální mzdy v roce 1996.
- pokračovat ve snižování
dotací podnikatelskému sektoru. Tyto
dotace se oproti roku 1995 snižují o 1,5% nominálně,
- zvýšit tlak na
efektivnost ve veřejném sektoru.
Při limitovaném
objemu zdrojů, rostoucím podílu mandatornírch
výdajů ve stálém rozpočtu (především
sociální dávky, podpora penzijního
připojištění, stavebního spoření,
majetková újma bank), omezeném prostotu v
dříve tradičních úsporných
položkách (dotace podnikům) a záměru
zvyšovat podít investic ve výdajích
státního rozpočtu jsou neinvestiční
výdaje na veřejnou spotřebu v podstatě
hlavním zdrojem možných úspor. Hospodárný
přístup k výdajům rozpočtu
musí být trvalým principem.
Porada ministrů projednala
materiál doporučující některá
racionalizační opatření ve veřejném
sektoru, která byla zahrnuta do návrhu rozpočtu.
Komentář k těmto opatřením
je rozveden v další části textu.
- zabezpečit nárůst
reálných mezd v rozpočtových a příspěvkových
organizacích (dále jen RO PO), při tom přihlédnout
k tomu, aby se tempo růstu průměrného
platu ve veřejném sektoru výrazně
nezpomalovalo oproti sektoru komerčnímu. Podle
návrhu by se měla průměrná
mzda v rozpočtové a příspěvkové
sféře zvýšit o 15,6%,
- výrazně posílit
investiční část výdajů
státního rozpočtu, a to zejména prostředky
poskytované do dopravní infrastruktury. Celkový
investiční rozpočet se navrhuje posílit
proti roku 1995 o 21,2%, z toho výdaje na investiční
akce Ministerstva dopravy o 31,5%,
- podpořit výrazněji
výdaje na bezpečnost, školství, vědu
a výzkum, dále zabezpečit finančně
nové formy podpory bytové výstavby. Návrh
rozpočtu počítá i s pokrytím
dalších priorit na úseku zemědělství,
justice, zdravotnictví a kultury.
Přehled celkového
rozpočtu výdajů podává tabulka
č. 9:
TABULKA Č. 9
v mld. Kč | Skutečnost roku 1994 | Očekávaná skut. 1995 | Státní rozp. 1996 | Index 1996/95 (%) |
Běžné výdaje celkem | 339,5 | 381,9 | 440,3 115,3 | |
Neinv. dotace podnikatel. subjektům | 27,5 | 28,9 | 28,5 | **) 98,5 |
Transfery domácnostem *) | 137,0 | 159,2 | 159,0 | 99,8 |
- z toho výdaje důchodového pojištění | 88,2 | 111,9 | 131,7 | 117,7 |
Veřejná spotřeba obyvatelstva a státu | 144, 9 | 160,9 | 185,3 | 115,2 |
Dluhová služba | 0,0 | 4,0 | 14,2 | 352,4 |
Transfery do zahraničí | 0,8 | 1,4 | 1,5 | 106,1 |
Dotace místním rozpočtům ****) | 29,3 | 27,4 | 51,8 188,7 | |
Kapitálové výdaje celkem | 33,3 | 44,5 | 53,9 | 121,2 |
Investiční dotace podnik. subjektům | 3,7 | 5,0 | 5,6 | 113,3 |
Investiční výdaje RO a příspěvky PO | 29,6 | 39,5 | 48,3 | 122,1 |
Vládní úvěry | 7,2 | 8,5 | 3,5 | ***) 40,7 |
VÝDAJE CELKEM | 380,1 | 434,9 | 497,6 | 114,4 |
*) Transfery domácnostem
včetně dávek státní soc. podpory,
které
jsou součástí dotací místním rozp. | 137,0 | 160,5 | 185,8 | 15,8 |
**) Srovnatelně index (vč.
příspěvku na dopravu žáků,
který je součásti dávek státní
sociální podpory ve výši 0,82 mld. Kč
a bez výdajů na práce ve veřejném
zájmu ve výši 0,35 mld. Kč) 100,1%
***) Viz část 8
- vládní úvěry
****) bez dávek státní sociální podpory: | 29,3 | 26,1 | 25,0 | 95,8 |
Největšími
položkami výdajů jsou transfery obyvatelstvu
a výdaje na veřejnou spotřebu obyvatelstva
a státu, které dohromady představují
zhruba 69,2% výdajů (po započtení
dávek státní sociální podpory
dokonce 74,6% objemu výdajů státního
rozpočtu).
2. Neinvestiční
dotace podnikatelským subjektům
Návrh státního
rozpočtu pro rok 1996 počítá pro tuto
oblast s částkou 28,5 mld. Kč, což je
proti roku 1995 o 0,4 mld. Kč méně. Uvedené
srovnání bere v úvahu zvýšení
dotací úpravou státního rozpočtu
na rok 1995 Českým drahám o 148 mil. Kč,
dotací na teplo o 2,0 mld. Kč, pro Státní
fond tržní regulace o 350 mil. Kč, agrokomplexu
o 143 mil Kč, lesnímu hospodářství
o 136 mil. Kč, vodnímu hospodářství
o 1 mil. Kč a pokles částky na realizaci
státních záruk o 300 mil. Kč. Dále
je uvedený rozdíl způsoben zrušením
dotací pro autobusovou dopravu a od 1. 1. 1996 rozpočtováním
příspěvků na dopravu žáků
v rámci dávek státní sociální
podpory. (Dotace na slevy v autobusové dopravě v
roce 1995 činí
2 mil. Kč, příspěvky na dopravu žáků
pro rok 1996 se uvažují ve výši 820 mil.
Kč.) Přehled navrhovaných dotací a
jejich srovnání s očekávanou skutečností
roku 1995 uvádí následující
tabulka:
TABULKA Č. 10
(v mld. Kč) | Skutečnost 1994 | Oček. skut. 1995 | Státní rozpočet 1996 | Index % 1996/95 |
Dotace na dopravu. | 7,17 | 6,66 | 5,39 | 80,9 |
: osobní železniční doprava | 55,77 | 5,25 | 5,15 | 98,1 |
: kombinovaná doprava | 0,05 | 0,08 | 150,0 | |
: slevy v autobusové dopravě | 1,24 | 1,20 | *) 0,00 | - |
: úrok ČSA | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 100,0 |
Útlum dolů | 4,82 | 4,78 | 5,40 | 113,0 |
Podpora zemědělství, les. a vod. hosp. | 4,94 | 5,88 | 7,00 | 119,0 |
: lesní hospodářství | 0,27 | 0,64 | 0,95 | **) 149,4 |
: vodní hospodářství neinvestiční | 0,05 | 0,30 | 0,40 | 132,9 |
Regulace zemědělského trhu | 0,50 | 0,85 | 1,25 | 147,1 |
Dotace k cenám tepla | 6,59 | 7,00 | 6,30 | 90,0 |
Dotace pro ČMZRB | 1,20 | 1,50 | 1,10 | 73,3 |
Dotace pro EGAP a ČEB | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 100,0 |
Realizace záruk | 0,35 | 0,70 | 0,30 | 42,9 |
Úsporná energetická opatření | 0,40 | 0,20 | 0,20 | 100,0 |
Dotace podn. zaměst. zdravotně postižené občany | 043 | 0,28 | 0,28 | 100,0 |
Rezerva na ztráty z vývozu másla | 020 | x | ||
Ostatní neinvestiční dotace | 0,08 | 0,10 | 0,08 | 80,0 |
Celkem | 27,48 | 28,95 | 28,50 | 98,5 |
*) v roce 1996 zahrnut v dávkách
státu sociální podpory příspěvek
na dopravu žáků ve výši 820 mil.
Kč
**) v roce 1996 včetně
výdajů na práce ve veřejném
zájmu ve výši 350 mil. Kč, které
byly v roce 1995 v ROPO
V rámci bloku dotací na dopravu směřují
prostředky státního rozpočtu zejména
na železnice. Pro osobní železniční
dopravu se navrhuje snížení dotace oproti roku
1995 o 0,1 mld. Kč, tj. na 5,15 mld. Kč. Důvody
pro zachování této dotace vyplývají
ze značné ztrátovosti osobní železniční
dopravy, neboť očekávaný poměr
tržeb vůči nákladům u osobní
železniční dopravy v roce 1995 představuje
pouze jednu čtvrtinu. Zlepšení tohoto
vztahu je negativně ovlivněno možnostmi růstu
cen přepravného osobní dopravy a tím
tržeb. Je proto zřejmé, že cesty pro snižováni
dotace, která navíc neporývá celou
ztrátu osobní dopravy, jsou ve snižování
jejich nákladů racionalizací provozu.
Dotace kombinované železniční
přepravy kamiónů se navrhuje v částce
75 mil. Kč.
U Ministerstva průmyslu
a obchodu se navrhuje
pro rok 1996 zvýšení dotací oproti roku
1995 o 619 mil. Kč, tj. celkem na 5,6 mld. Kč. Důvodem
je zejména nárůst dotace na útlum
hornictví na objem
5,4 mld. Kč k zajištění jeho plynulého
pokračování. Část této
dotace je používána na opatření
v sociální oblasti plynoucí z prováděného
útlumu. Dotace na podporu úsporných energetických
programů České energetické agentury
pro rok 1996 ve výši 200 mil. Kč umožňuje
pokračovat v činnostech, které zajišťovala
Energetická agentura ČR, tj. provádět
úhradu části úroků z půjček
poskytnutých na zateplování, poskytovat finanční
výpomoci na zřizování alternativních
zdrojů energie a dotace na demonstrační projekty.
K fungování nově zřízené
ČEA je třeba podotknout, že budou hledány
nové směry využití státních
prostředků např. v podpoře rozběhu
investic do úspor energie v nejširším
smyslu a v ohledu na poslední zjištění
o urychlování spotřeby elektrické
energie.
Dotace pro resort zemědělství
dosahují nejvyšší progrese
v rámci jednotlivých kapitol. Proti roku 1995 je
posílen Podpůrný
garanční rolnický a lesnický fond,
prostřednictvím
kterého jsou hrazeny bankovní úroky z půjček
a jsou poskytovány bankovní záruky. Dotace
do PGRLF by v roce 1996 měla dosáhnout 2,4 mld.
Kč a její výše je zdůvodňována
zejména potřebou finančního krytí
smluvních závazků nejen v rozpočtovém
roce, ale po celou dobu splatnosti půjčky. Dotace
do agrokomplexu poskytované
přímo zemědělcům rostou na
3,3 mld. Kč, tj. proti schválenému rozpočtu
roku 1995 upravenému o nevyčerpanou dotaci z roku
1994 (+143 mil. Kč) o 0,5 mld. Kč. Nárůst
dotace pro lesní hospodářství na
950 mil. Kč, tj. o 450 mil. Kč proti schválenému
rozpočtu roku 1995 (a o 314 mil. Kč proti upravenému
rozpočtu roku 1995, který byl zvýšen
o 136 mil. Kč nevyčerpaných dotací
z roku 1994), plyne především z toho, že
od roku 1996 se do dotací podnikatelského sektoru
zahrnují práce ve veřejném zájmu,
hrazené ze státního rozpočtu ve výši
350 mil. Kč. Tato položka byla dříve
jako práce celospolečenského významu
rozpočtována v rámci výdajů
rozpočtových a příspěvkových
organizací.
Dotace na teplo se oproti
upravenému rozpočtu roku 1995 v roce 1996 navrhuje
snížit o 0,7 mld. Kč, s ohledem na zvyšování
maximální ceny tepelné energie pro domácnost
k počátku topné sezóny o 7% na částku
6,3 mld. Kč.
Prostředky pro Státní
fond tržní regulace se navrhují ve výši
1 250 mil. Kč. Jejich použití bude sloužit
v zásadě pouze pro krytí ztráty související
s vývozem másla. Dále pak vláda v
případě nezbytné potřeby může
rozhodnout o použití rezervy do výše 200
mil. Kč vytvořené pro stejný účel
v kapitole VPS.
Dotace pro podporu podnikání
prostřednictvím ČMZRB činí
1100 mil. Kč. Pro další období je však
nezbytná důsledná analýza činnosti
ČMZRB a tohoto systému státní podpory,
která by měla naznačit směry zefektivnění
takto vynakládaných prostředků státního
rozpočtu.
3. Transfery obyvatelstvu [zahrnují
dávky sociálního zabezpečení
(včetně prostředků pro financování
programu státní podpory a prostředky vynakládané
na politiku zaměstnanosti]
Celkový objem výdajů
na transfery je rozpočtován na 185,9 mld. Kč
(bez dávek státní sociální
podpory je to 159,1 mld. Kč), což je 37,4% z celkových
výdajů státního rozpočtu. Proti
očekávaným výsledkům roku 1995
se zvyšuje o 15,8%.
Přehled rozdělení
rozpočtu transferů podává následující
tabulka č. 11:
TABULKA Č. 11
(v mld. Kč) | Skut. 1994 | Oč. skut. 1995 | Rozpočet 1996 | Index 1996/95 |
Důchody | 88,2 | 111,9 | 131,7 | 117,7 |
Dávky nemoc. pojištění | 29,3 | 32,0 | 20,5 | **) 64,0 |
Ostatní dávky | 6,3 | 6,8 | 3,6 | 52,5 |
St. vyrovnávací příspěvek | 10,6 | 5,9 | 0,5 | 8,5 |
Zaměstnanost | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 105,9 |
Dávky st. sociální podpory *) | - | 1,3 | 26,8 | ***) 2059,2 |
TRANSFERY CELKEM | 137,0 | 160,5 | 185,8 | 115,7 |
*) transferovány ze státního
rozpočtu okresním úřadům, které
je vyplácejí
**) Ovlivněno novou zákonnou
úpravou dávek státní sociální
podpory
***) systém dávek
státní sociální podpory se uplatní
v plné míře až v roce 1996. V letošním
roce budou podle nového systému vypláceny
pouze některé dávky od 1. října
1995
Meziroční srovnání
výše vyplácených dávek podle
jednotlivých titulů je značně ovlivněno
přijatými zákonnými úpravami.
Pro rok 1996 jde zejména o:
- dopady zákona č.
155/1995 Sb., o důchodovém pojištění,
- vliv zákona č.
117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
podle kterého budou dávky státní sociální
podpory vypláceny adresně prostřednictvím
specializovaných pracovišť okresních úřadů
a magistrátů.
Výdaje na politiku zaměstnanosti
jsou rozpočtovány v objemu 2,7 mld. Kč. Návrh
koresponduje s předpokládanou mírou nezaměstnanosti
v roce 1996 a rozpočtem opatření aktivní
politiky zaměstnanosti.
Částka 500 mil.
Kč státního vyrovnávacího
příspěvku by měla krát
přechodové lednové výplaty této
dávky před "rozjezdem" plateb nové
dávky - sociálního příplatku.
Ten bude vyplácen poprvé v únoru za předchozí
měsíc.
Dávky nemocenského
pojištění jsou
rozpočtovány v objemu 20,5 mld. Kč a jsou
oproti předpokladu roku 1995 vyšší na
srovnatelný soubor dávek o 7,9%. Vzhledem ke "stropům"
stanoveným pro denní objem těchto dávek
je závislost na vývoji mezd v ekonomice pomalejší.
Návrh počítá s nezvyšováním
úrovně nemocnosti a pracovní neschopnosti
a naopak se opírá o předpoklad zabrzdění
současné nežádoucí akcelerace.
Tzv. ostatní dávky
zahrnují po zákonných úpravách
již jen dávky vyplácené při odchodu
ze služby příslušníkům ozbrojených
složek ministerstev obrany a vnitra, rezervu kapitoly VPS
na vlivy očekávané úpravy životního
minima (1,1 mld. Kč) a výdaje na přídavky
na děti podle staré právní
úpravy (lednová výplata za prosinec 1995).
Největší položku
transferů obyvatelstvu představují dávky
důchodového pojištění v objemu
131,7 mld. Kč. Důchody představují
současně i nejdynamičtější
položku transferů, když proti roku 1995 roste
jejich objem o 17,7%. Návrh pokrývá celoroční
vliv valorizace důchodů k 1. červenci 1995
a rovněž počítá s valorizováním
důchodů v objemu cca 13 mld. Kč.
Příjmy z pojistného
na důchodové pojištění budou
vedeny na samostatných účtech státního
rozpočtu. Na konci rozpočtového roku budou
porovnány s výdaji na důchody s připočtením
poměrné části nákladů
na správu důchodového pojištění.
Rozdíl bude převeden na zvláštní
účet státních finančních
aktiv. Podle předběžných kalkulací
skončí výsledný rozdíl s mírným
přebytkem.
Dávky státní sociální podpory
jsou rozpočtovány
v objemu 26,8 mld. Kč. Prostředky budou postupně
čerpány z účtů státního
rozpočtu, které budou v dispozici okresních
úřadů, pověřených výkonem
státní správy dávek sociálního
zabezpečení.
V rámci systému
správy sociálního zabezpečení
se uvažuje s významným
posílením výdajů na informační
systém MPSV (objem cca 662 mil. Kč). Vyplývá
z nutnosti zdokonalení informačního systému
především v oblasti důchodů,
a to včetně modernizace způsobu archivování
dokumentů, obnovy opotřebované výpočetní
techniky a náhrady zastaralého informačního
systému u úřadů práce. Další
složkou investičních výdajů kapitoly
MFSV jsou výdaje na dobudování informačního
systému státní sociální podpory
(248 mil. Kč), který bude sloužit
pracovištím okresních úřadů
vyplácejícím tyto dávky.
4. Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu
Výdaje na veřejnou
spotřebu obyvatelstva a státu představují
objem 185,3 mld. Kč a jsou o 15,2% vyšší
než v roce 1995. Zahrnují neinvestiční
výdaje rozpočtových, příspěvky
příspěvkových organizací a
ostatní dotace a příspěvky v rámci
kapitol státního rozpočtu (včetně
rezerv kapitoly VPS), vyjma výdajů charakteru transferů
obyvatelstvu, úroků a transferů do zahraničí.
Rozpočet na rok 1996
byl zpracován diferencovaně ve vztahu k mzdovým
výdajům a s nimi souvisejícím pojistným
sociálního a zdravotního pojištění
a ostatním neinvestičním výdajům.
V návrhu rozpočtu jsou promítnuta i opatření
plynoucí z potřeby racionalizace výdajů
na státní správu.
K otázce racionalizace
výdajů na státní správu
V návrhu státního
rozpočtu na rok 1996 jsou zahrnuta opatření
směřující ke snížení
výdajů v oblasti rozpočtových a příspěvkových
organizací. Opatření vycházející
z potřeby permanentního tlaku na racionální
alokaci a účelné a hospodárné
využívání rozpočtových
prostředků a majetku státu. Vláda
usiluje o to, aby v tomto směru byly prohloubeny a zdokonalovány
pracovní postupy spojené s celým rozpočtovým
procesem.
Opatření pro
rok 1996 se soustřeďují do těchto oblastí:
1. Snížení
počtu pracovníků v ústředních
orgánech státní správy, v jim podřízených
rozpočtových a příspěvkových
organizacích a v okresních úřadech.
Při snížení
počtu pracovníků se vycházelo z těchto
principů:
- východiskem jsou počty
pracovníků schválené pro rok
1985.
- tyto počty se snižují
pro každou rozpočtovou kapitolu, a to
- u ústředních
orgánů o 3%
- u podřízených
rozpočtových a příspěvkových
organizací o 2%
- u okresních úřadů
o 5%.
Tyto principy byly uplatněny
i v těch případech, kdy u některých
ústředních orgánů a jim podřízených
organizací byly po prověření uznány
důvody pro zvýšení počtu pracovníků
(z ústředních orgánů jde o
Ministerstvo práce a sociálních věcí,
Ministerstvo financí, Ministerstvo pro hospodářskou
soutěž, Český statistický
úřad, Ústavní soud a Státní
úřad pro jadernou bezpečnost).
Souhrnné údaje ukazuje tato tabulka:
TABULKA Č. 12
Počet pracovníků |
RO a PO celkem | 537879 | 545660 | 543385 | -2275 |
z toho: | ||||
- úst. orgány stát. správy | 8663 *) | 13766 **) | +1131 | |
- úst. orgány srovnatelně | 13362 ***) | 14897 | -465 | |
Okresní úřady | 15694 | 14909 | -785 |
*) Údaj je nesrovnatelný
s rokem 1995, neboť v něm nejsou zahrnuty počty
pracovníků Ministerstva obrany a Ministerstva vnitra.
**) V údaji jsou zahrnuty
počty pracovníků Ministerstva obrany a Ministerstva
vnitra, i když ve schváleném státním
rozpočtu nebyly v případě Ministerstva
obrany stanoveny jako závazný ukazatel s v případě
Ministerstva vnitra byl stanoven jako závazný ukazatel
pouze počet pracovníků civilně-správního
úseku Ministerstva vnitra.
***) V údaji je zahrnut
vliv zákona o státní statistické službě,
na jehož základě byli zahrnuti pracovníci
regionálních útvarů Českého
statistického úřadu do Českého
statistického úřadu (1 596 pracovníků
- tento počet byl pro rok 1996 snížen o 2%).
Ve srovnatelném vyjádření
dochází ke snížení počtu
pracovníků u ústředních orgánů
o 465 pracovníků, což činí 3%.
V tomto údaji je kompenzovaně vyjádřeno
snížení počtu pracovníků
o 701 a zvýšení počtu pracovníků
o 236.
2. Snížení
výdajů na provoz osobních automobilů
V této oblasti byl uplatněn
následující přístup:
- snížit v ústředních
orgánech počet osobních automobilů
na stav, který by odpovídal poměru 80 pracovníků
na 1 automobil. Do tohoto poměru nebudou zahrnuty automobily,
které jsou k dispozici ministrům, vedoucím
ostatních ústředních orgánů,
jejich náměstkům, resp. místopředsedům.
Toto opatření se nevztahuje na Parlament,
Úřad vlády,
Ústavní soud a Nejvyšší kontrolní
úřad. Dále byla uplatněna zásada,
že na jedno regionální pracoviště
příslušných ústředních
orgánů připadá 1 osobní automobil
(počet osobních automobilů propočtený
podle uvedených zásad připadajících
na příslušné
ústřední orgány, je uveden v příloze
č. 1 k návrhu usnesení vlády),
- snížit u podřízených
rozpočtových a příspěvkových
organizací náklady na provoz osobních automobilů
ve srovnání s rokem 1995 o 5%.
Navržené opatření
vychází z těchto údajů a ze
zjištění, že ve stupni vybavenosti pracovníků
osobními automobily jsou mezi resorty neodůvodněné
rozdíly:
Počet osobních automobilů v RO a PO celkem (předpoklad k 31. 12. 1995) | 9 075 |
z toho: | |
- počet automobilů v ústředních orgánech (souhrn za všechny rozpočtové kapitoly) | 1 340 |
- počet automobilů (bez Parlamentu, Úřadu vlády, Ústavního soudu a Nejvyššího kontrolního úřadu) | 1 193 |
Počet osobních automobilů ústředních orgánů propočtený podle uvedených zásad | 449 |
Rozdíl (snížení) | 744 |
Obdobná opatření
k regulaci počtu osobních automobilů budou
přijata i ve vztahu k okresním úřadům.
3. Zvýšení
rozpočtových příjmů prodejem
nadbytečných a nepotřebných zásob
hmotných a mobilizačních rezerv.
4. Zvýšení
rozpočtových příjmů prodejem
neupotřebitelného majetku, zejména
nemovitostí.
5. Uplatnění
zásady, že vázání mzdových
prostředků v rozpočtech kapitol z titulu
nenaplnění stavu pracovníků bude uplatněno
i na pojistné.
Propočtený, resp.
odhadovaný efekt navržených opatření
v souhrnu představuje částku 2,1 mld. Kč.
Mzdoví rozpočet
zabezpečuje nárůst průměrné
mzdy ve veřejném sektoru o 15,6% proti očekávané
skutečnosti roku 1995, tj. reálně o cca 6
- 7% když průměrná mzda v rozpočtové
sféře by měla vzrůst o 16,2% a v příspěvkové
sféře o 14,7%. V tomto zvýšení
je promítnut celoroční vliv zvýšení
mzdových tarifů od 1. srpna 1995 a zvýšení
13. a 14. platu z 50% na 100%.
V rámci diferencovaného
zvýšení průměrných mezd
bylo preferováno odvětví školství
(nárůst 17,9%, z toho pedagogičtí
pracovníci 20%).
Meziroční vývoj
mzdových prostředků a průměrných
mezd dokládá tabulka č. 13:
TABULKA Č. 13
Rozpočtové organizace | 39,677 | 9810 | 46,022 | 11402 | 116,0 | 116,2 |
Příspěvkové organizace | 21,754 | 8211 | 24,922 | 9421 | 115,5 | 114,7 |
RO a PO celkem | 51251 | 9184 | 70,943 | 10618 | 115,8 | 115,6 |
Rozdíly v indexu nárůstu
průměrného platu u rozpočtových
organizací a příspěvkových
organizací jsou dány především
odlišnou strukturou a výší tarifní
a nadtarifní složky platů.
Rozpočet věcných
výdajů [tj.
neinvestiční výdaje kapitol (bez VPS) po
odpočtu mezd a pojistného RO a části
příspěvků PO odpovídajícího
míře mezd a pojistného v jejich nákladech
a po odpočtu dotací občanským sdružením
a ostatních příspěvků] kapitol
je vyšší v průměru o cca 12,9%
oproti předpokladům skutečnosti roku 1995.
Významnou měrou jsou posíleny především
prostředky na vědeckou činnost. Dotace občanským
sdružením jsou proti roku 1995 nižší
o 1,8%. Ostatní dotace a příspěvky
jsou z důvodu zvýšení mezd u regionálního
školství vyšší o 16,9% oproti roku
1995.