SPORT

zdravotní pojišťovna

ZDRAVOTNĚ POJISTNÝ PLÁN

Zdravotní pojišťovny SPORT pro rok 1996

1. ÚVOD

2. PLÁN POJIŠTĚNCŮ

3. PLÁN PŘÍJMŮ

3. 1. POJISTNÉ OD ZAMĚSTNAVATELŮ

3. 2. POJISTNÉ OD STÁTU

3. 3. POJISTNÉ OD OSVČ

3. 4. OSTATNÍ PŘÍJMY

4. PLÁN VÝDAJŮ

4. 1. VÝDAJE NA ZDRAVOTNÍ PÉČI

4. 1. 1. Dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce ZP Sport

4. 1. 2. Výdaje ze základního fondu zdravotního pojištění

4. 1. 3. Faktory ovlivňující výdaje na zdravotní péči plně nebo částečně hrazenou

4. 1. 4. Preventivní programy

4. 2. REZERVNÍ FOND

4. 3. PLÁN VÝDAJŮ NA VLASTNÍ ČINNOST POJIŠŤOVNY

5. RIZIKA ZDRAVOTNĚ POJISTNÉHO PLÁNU

5. 1. RIZIKA V OBLASTI ČERPÁNÍ VÝDAJŮ ZÁKLADNÍHO FONDU ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ

5. 2. RIZIKA V OBLASTI VÝBĚRU POJISTNÉHO

6. ZÁVĚR

7. PŘÍLOHY

7. 1. PŘÍLOHA KE ZDRAVOTNĚ POJISTNÉMU PLÁNU ZP SPORT NA ROK 1996 PRO MZ ČR NA ZÁKLADĚ DOPISU POJ 1890/4 ZE DNE 23. 6. 1995

7. 1. 1. Ambulantní péče

7. 1. 2. Výdaje na druhy zdravotní péče

7. 1. 3. Vybrané výdaje na ústavní péči (v tis. Kč)

7. 1. 4. Výdaje na věkové skupiny pojištěnců (v tis. Kč)

7.1. 5. Počet uzavřených smluv s poskytovateli zdravotní péče

7. 2. PŘÍLOHA KE ZDRAVOTNĚ POJISTNÉMU PLÁNU ZP SPORT NA ROK 1996 PRO MF ČR NA ZÁKLADĚ DOPISU POJ 1890/4 ZE DNE 23. 6. 1995

7. 3. PŘÍLOHA KE ZDRAVOTNĚ POJISTNÉMU PLÁNU ZP SPORT NA ROK 1996 PRO MZ ČR NA ZÁKLADĚ DOPISU KM 46848, POJ 2489/5 ZE DNE 11. 9. 1995

7. 3. 1. Pojišťovnou uznané nevyrovnané závazky vůči smluvním partnerům v letech 1993, 1994 a 1995 a způsob jejich uhrazení

7. 3. 2. Struktura a počet smluvních zdravotnických zařízení v jednotlivých okresech

7. 3. 3. Počty pojištěnců a jejich struktura v jednotlivých okresech

7. 3. 4. Průměrné, minimální a maximální náklady na jedno smluvní zařízení ve struktuře ad 7. 3. 2.

7. 3. 5. Platební podmínky (úhrada zdravotní péče podle typových smluv pro jednotlivé druhy zdravotnických zařízení)

7. 3. 6. Sídlo a expozitury (pobočky, jednatelství) pojišťovny

1. Úvod

Zdravotní pojišťovna Sport byla zřízena MPSV ČR dne 1. 12. 1994 a zapsána do obchodního rejstříku dne 29. 12. 1994

na základě žádosti občanských sdružení ve sportu a obchodních společností:

- Asociace školních sportovních klubů České republiky

- Asociace tělovýchovných jednot a sportovních klubů České republiky

- Český svaz tělesné výchovy

- Orel

- Česká asociace Sport pro všechny

- Ústřední automotoklub a. s.

- Business Centre SAZKA a. s.

- Adamovské strojírny a. s.

- ČKD Blansko a. s.

- FEZKO Strakonice a. s.

- Oblastní správa pošt Ústí nad Labem

- První novinová společnost a. s.

- Roučka Slatina a. s.

- Vlněna Brno a. s.

Filosofie a hlavní cíle činnosti ZP Sport

Podnikatelský záměr projektu ZP Sport svou filosofií podporuje realizaci a zvýraznění zdravého způsobu života. Perspektivně se bude orientovat významnou měrou rekreativní formou sportující část členských základen občanských sdružení ve sportu a tělovýchově a na širší veřejnost s aktivním přístupem ke svému zdraví a kondici.

Hlavními cíli ZP Sport, jak vyplývají ze schváleného Statutu Zdravotní pojišťovny Sport, a které tento zdravotně pojistný plán plně respektuje, jsou:

- zajištění včasných úhrad zdravotní péče v rozsahu daném platnou legislativou

- zajištění dostatečné sítě smluvních poskytovatelů zdravotnických služeb

- podpora rozvoje sportovních a tělovýchovných aktivit upevňujících úroveň aktivního zdraví a kondice a motivujících k odpovědnému přístupu pojištěnců ke svému zdraví

- podpoření praktickými kroky rozvoje tělovýchovného lékařství jako samostatného lékařského oboru a v rozsahu umožněném rámcem zdrojů napomáhat investicemi do moderního technického vybavení zkvalitnění poskytované zdravotní preventivní péče

- realizovat ve spolupráci s nadací SRDCE PROTI INFARKTU kardiovaskulární program a postupně rozšiřovat další preventivní programy, které napomáhají včasnému diagnostikování zdravotního stavu pojištěnců, sledování a ovlivňování zdravotního stavu populace jako celku

- jako nedílnou součást všech preventivních programů akcentovat a zpracovat konkrétní analýzu ekonomického přínosu realizace každého tohoto konkrétního programu do hospodaření ZP Sport a publikovat získané poznatky o dynamice vývoje a úrovni snížení nákladů na zdravotní péči v důsledku jejich realizace tak, aby bylo možno tato zjištění využívat celoplošně

- spolupracovat s Nadaci KLÍČEK, která se zabývá humanizací dětských nemocnic, podporou naplňování základních lidských práv u hospitalizovaných dětí a jejich rodin.

Hlavní respektované vlivy

Při zpracování zdravotně pojistného plánu byly respektovány vlivy, které systém zdravotního pojištění jako celek bezprostředně ovlivňují. Zvláště pak:

- vývoj počtu a struktury pojištěnců ZP Sport

- vývoj počtu a členění zdravotnických zařízení

- podíl jednotlivých typů zdravotnických zařízení ve vztahu k čerpání celkového objemu finančních prostředků určených na úhradu zdravotnických služeb

- vývoj inflace a cenových nárůstů v ekonomice, který se promítá jak do příjmové tak do výdajové části ZPP

- vývojové trendy v oblasti mezd a platů, příjmů od OSVČ a OBZP

- očekávané výsledky jednání o integracích

- problematický postup některých zdravotních pojišťoven při reklamní kampani a náboru pojištěnců při nerespektování zákonem daných termínů pro přeregistraci

Zákon 60/95 Sb. ukládá zdravotním pojišťovnám dosáhnout k 1. 5. 1996 počtu nejméně 50 tisíc pojištěnců, což byl na první pohled pro zdravotní pojišťovnu, která zahájila svou činnost až v průběhu roku 1995, v době prohlubující se krize celého zdravotnického systému, úkol zdánlivě téměř nerealizovatelný. Přesto se podařilo cestou integrace tento problém překonat. Tak mohlo být řešení připomínek, vyplývajících z podkladů zpracovaných MZ ČR k původně projednávané verzi zdravotně - pojistného plánu ZP Sport, do přepracovaného a aktualizovaného zdravotně - pojistného plánu ZP Sport uspokojivě zahrnuto.

První připomínka se týkala údajné nereálnosti nárůstu počtu pojištěnců ZP Sport. Ta byla zcela překonána realizací převodu pojistného kmene čtyř jiných zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

K 1. 10. 1995 měla ZP SPORT skutečně jen 775 pojištěnců. Tato situace nastala v důsledku rozhodnutí SR ZP Sport pozastavit aktivní nábor pojištěnců v situaci, kdy celý systém zdravotního pojištění byl veřejností hodnocen jako nestabilní. Protože se ale ZP SPORT v žádném případě nemá v úmyslu zařadit mezi ty zdravotní pojišťovny, jejichž existence by byla z důvodu nedostatečného počtu pojištěnců ohrožena, rozhodla SR ZP SPORT ve vhodném období zahájit integrační proces s jinými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami.

Tímto jednak bylo přispěno k realizaci vládní politiky směřující ke snížení celkového počtu zdravotních pojišťoven a současně nabídnut model, pomocí kterého je v širším měřítku možno postupně likvidovat závazky integrovaných pojišťoven, vzniklé v důsledku nedokonalosti rodícího se systému.

Na základě rozhodnuti dotčených správních rad o likvidaci došlo prozatím k převodu pojištěnců do ZP Sport z těchto zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven:

k 1. 12. 1995 ze IMPULS MSZP

k 1. 12. 1995 ze PROSTĚJOVSKÁ ZP

k 1. 1. 1996 ze ZZP RADIX

k 1. 2. 1996 ze ZEPO ZP

Zároveň byly Zdravotní pojišťovnou Sport převzaty závazky a pohledávky výše uvedených ZP a jejich majetek, a to na základě uzavřených smluv ve smyslu § 476 a následujících Obchodního zákoníku.

Pokud dojde k jednoznačnému rozhodnutí správní rady ZP SALVUS, může dojít k obdobnému postupu i v tomto případě.

Ve druhé připomínce se jednalo o napadení celkové výše režijních nákladů a investic jako nepřiměřené. I tato připomínka, která vznikla bez našeho zapříčinění v důsledku postupně pozměňované metodiky, byla ihned po oznámení nových metodických přístupů odstraněna.

V případě ZP SPORT bychom rádi upozornili ještě na několik argumentů podporujících přijetí předkládaného zdravotně - pojistného plánu.

1. Svým zdrženlivým chováním ve slibech pojištěncům i velmi úspornou formou náboru jsme se vyhnuli finančním obtížím v době, kdy celý systém byl z ekonomického hlediska nestabilní, ale hlavně nezralý pro zahájení vážně míněných, dlouhodobě připravovaných programových systémových kroků, jejichž realizace bude vyžadovat sestavení relativně rozsáhlého, specificky laděného pojištěneckého kmene.

2. Orientace na prevenci, tedy dlouhodobý, koncepční přístup ZP SPORT. Jsme si přitom vědomi, že vzhledem k ekonomické realitě nasazení prevence jako základního nástroje ke snížení výdajů v oblasti léčebně - preventivní péče nelze za daného stavu uplatnit v celé populaci naráz. Na druhou stranu právě ve snižování léčebných nákladů zlepšováním biologického stavu populace, v našem případě té její části, která k tomuto trendu sama již inklinuje, vidíme perspektivu řešení ekonomické problematiky resortu. Proto budeme cíleně oslovovat zejména ty občany, kteří se nejen o svůj zdravotní stav a kondici zajímají, ale sami žijí aktivním, moderním životním stylem.

2. Plán pojištěnců

Rozvoj pojištěneckého kmene je ze strany ZP Sport projektován ve 4 specifických fázích:

1. Převod pojištěnců v důsledku integračního procesu s jinými zanikajícími ZP.

Převod pojištěnců od jiných ZP a jejich následné udržení v kapacitě minimálně odpovídající 50.000 pojištěnců byl základním předpokladem faktického rozvoje ZP Sport a to jak z hlediska naplnění legislativních parametrů, tak i aspektu potřeby prověřit nejširšího spektrum schopností správní rady a managementu.

Z hlediska dalšího vývoje pojištěneckého kmene znamená skutečnost, že ZP Sport uspěla v procesu integrace, podstatný argument. Jde totiž o nespornou deklaraci vysoké funkceschopnosti a flexibility, což má mimořádný význam ve vztahu k nastupující fázi náboru pojištěnců z řad členů sportovních sdružení.

Překonání bariéry 50.000 pojištěnců totiž působilo jako psychologický blok přístupu velké skupiny těchto občanů k jinak, z hlediska jejich hodnotové orientace, mimořádně zajímavému projektu.

Ekonomicky znamená převzetí průměrných pojištěneckých kmenů zanikajících ZP pro ZP Sport sice určitou zátěž, avšak na druhou stranu umožňuje realizovat ověření efektu realizace kardiovaskulárního programu na obecné populaci.

2. Nábor pojištěnců z prostředí sportovních a tělovýchovných občanských sdružení.

V oblasti tělovýchovy a sportu působí celkem 8 zastřešujících sdružení s celostátní působností, přičemž např. ČSTV jako největší z těchto sdružení provozuje regionální centra ve všech bývalých krajských městech a rovněž tak v každém okrese. Z celkového počtu cca 400 velkých TJ s více než 1.000 členy jich působí v každém okrese 3 až 15, většinou ve vlastních prostorách. Celorepublikové zázemí má rovněž ÚAMK a. s. Uvedená sdružení mají přibližně 1,6 mil. členů, z nichž přibližně dvě třetiny jsou orientovány na rekreativní formy sportu pro zdraví a kondici.

Právě převážně tento segment členských základen je chápán jako potenciální zdroj pojištěnců ZP Sport.

3. Nábor specifické skupiny pojištěnců.

Ve spolupráci se subjekty kontrolovanými SP Group jako strategického finančního a podnikatelského partnera ZP Sport, zejména s komerčními pojišťovnami a Podnikatelským penzijním fondem, který je největším fondem důchodového připojištění v ČR s cca 300.000 klienty.

Při tom vycházíme z úvahy, potvrzené marketingovým šetřením, že skupině občanů, kteří myslí na svou budoucnost v oblasti zabezpečení ve stáří není lhostejný ani jejich zdravotní stav a jeho vývoj.

4. Otevřený nábor v souvislosti s aktivizací části populace, oslovované postupně programovou orientací ZP Sport.

Jakkoliv se zdá, že skutečně otevřený nábor pojištěnců, jak byl realizován nedávno kampaněmi některých ZP je velmi vzdálenou perspektivou pro naši ZP Sport, je nutno konstatovat, že tato praxe již byla úspěšně založena, avšak nikoliv na principech "lákání reklamou", ale s použitím věcných argumentů. Výsledkem je nepochybný trend, průkazný při pohledu na vlastní (původní) kmen pojištěnců ZP Sport. Úbytek našich pojištěnců získaných otevřeným náborem je prakticky nulový, naopak tendence vykazuje trvalý nárůst takto získaných pojištěnců.

Je možno konstatovat, že skutečně otevřený nábor pojištěnců v době, kdy vládnou média a v nich komerční reklama, nelze realizovat efektivně jinou cestou. Propojením ZP Sport s věkovými kategoriemi dětí a mládeže, organizovanými v Asociaci školních sportovních klubů ČR, která soustřeďuje svou péči především na "sportovně nenadanou" a tedy dominující část populace, je ale možno oslovit velmi efektivně prostřednictvím škol rozsáhlý segment populace. Právě ten, kde lze oprávněně očekávat největší efekt z důsledného a včasného uplatnění programové orientace ZP Sport na prevenci.

K dokreslení šíře zázemí potencionálních pojištěnců je tedy vhodné ještě dodat, že jenom žáků základních a středních škol je v celé ČR více než 2 miliony. Vyjdeme-li z výše uvedeného potenciálního ideálního přirozeného zázemí v rozsahu několika milionů osob lze konstatovat, že reálný počet pojištěnců (sportovně orientovaných) by se mohl již v roce 1996 pohybovat v průměru 81 tisíc pojištěnců a k 31. 12. 1996 by měl dosáhnout cílového stavu 120 tisíc pojištěnců.

Tabulka aktualizovaného zdravotně - pojistného plánu roku 1996 však uvádí průměrný počet pojištěnců ve výši 140 tis. a cílový stav 200 tis. pojištěnců. Z tohoto jednoznačně vyplývá skutečnost, že ZP Sport se stává více otevřenou zdravotní pojišťovnou. Jako již bylo zmíněno, změna skladby pojištěnců (rozšíření do mimosportovní sféry) navazuje na integrační procesy s jinými zaměstnaneckými zdravotními pojišťovnami (IMPULS MSZP, Prostějovská ZP a ZZP Radix a ZEPO ZP).

ZP Sport v závislosti na výše uvedených předpokladech a faktech je již od svého vzniku pojišťovnou s reálnou celorepublikovou působností.

Vývoj počtu pojištěnců ZP SPORT v roce 1996

 Průměrný počet za rok Plán k 31. 12. 1996
Zaměstnanci56.000 80.000
Státem hrazení celkem74.200 106.000
   z toho - do 60 let50,400 72 000
      - nad 60 let 23,80034,000
OSVČ7,00010,000
OBZP2,8004,000
Celkem pojištěnců 140,000200,000


3. Plán příjmů

Ve smyslu § 12 zákona č.280/92 Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách ve znění platných předpisů příjmy ZP Sport zahrnují platby pojistného:

- od pojištěnců

- od zaměstnavatelů

- od státu

Mezi ostatní příjmy, se kterými zdravotně pojistný plán kalkuluje, patří:

- dary a jiné příjmy z pronájmů a zprostředkovatelské činnosti

- vlastní zdroje vytvořené používáním fondů

- příjmy plynoucí z majetkových sankcí (pokuty, penále, regresní náhrady)

- příjmy od zaměstnavatelů, u nichž charakter vykonávané práce vyžaduje zvýšenou péči o zaměstnance

3. 1. Pojistné od zaměstnavatelů

Při stanovení výše příjmů z výběru pojistného bylo kalkulováno s průměrnou měsíční mzdou ve výši 7.800,- Kč.

3. 2. Pojistné od státu

Systém přerozdělování pojistného ve smyslu § 20 a § 21 zákona č.592/92 Sb. o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění znamená ve svém důsledku snížení teoretických příjmů na pojištěnce, za které je plátcem pojistného stát, o 36.246 tis. Kč.

Teoreticky propočet příjmů:

Podle počtu pojištěnců, za které je plátcem pojistného stát - (74.200) x 220 Kč x 12 měsíců - by ZP Sport dosáhla výše příjmů 195,888 tis. Kč, skutečnost je však vlivem přerozdělovacího systému jiná, vzhledem k předpokládané struktuře pojištěnců je ZP SPORT značně znevýhodněna a to vzhledem k tomu, že skutečné čerpání pojištěnců hrazených státem je výrazně vyšší, nežli jsou státem poskytované příspěvky.

Propočet příjmů na pojištěnce státem hrazené ovlivňují:

- struktura pojištěnců ZP Sport, za které je plátcem pojistného stát, k celkovému počtu pojištěnců státem hrazených v celé ČR

- minimální mzda ve výši 2 500,- Kč

- předpokládaná výše výběru pojistného v kategoriích zaměstnanec, OSVČ a OBZP

Zkušenosti z uplatňování přerozdělování neodpovídají současným trendům vývoje tohoto systému: při stanovení výše příjmů bylo uvažováno s rovnoměrností ve výběru pojistného, i když některé zdravotní pojišťovny v tomto směru signalizují objektivně nepříznivý vývoj. Na základě těchto kalkulací představuje plán příjmu z přerozdělení částku ve výši 159.642 tis. Kč.

Ztráta z přerozdělení ve výši cca 40 milionů korun je paradoxní, přihlédneme-li k věkovému rozložení integračním procesem získaného aktuálního pojistného kmene ZP Sport, který je charakteristický poměrně vysokým podílem pojištěnců hrazených státem.

Přes tyto nepříznivé faktory, které jsou dány zejména chybnou metodikou přerozdělování, je z dalšího textu a tabulkové části zřejmé, že v celkové bilanci ZPP ZP Sport lze díky efektivním formám finančního řízení a kontroly dosáhnout i za těchto okolností vyrovnaný, respektive kladný výsledek.

3. 3. Pojistné od OSVČ

Plán příjmů u OSVČ a OBZP počítá s částkou 337,- Kč měsíčně, které jsou tyto osoby povinny ze zákona hradit (při výpočtu bylo kalkulováno s minimální mzdou ve výši 2 500,- Kč).

3. 4.Ostatní příjmy

úroky z bankovních účtů 1.500 tis. Kč
penále a pokuty1.500 tis. Kč
příjmy z řízení o náhradu škod 1.000 tis. Kč
příjmy z podnikatelských aktivit 1.000 tis. Kč
dary5.000 tis. Kč


Výše plánovaných úroků z bankovních účtů je sice negativně ovlivněna počátečními minimálními zůstatky finančních prostředků na účtech ZP Sport, avšak v důsledku spolupráce se strategickým finančním partnerem lze očekávat vysoce efektivní využití finančních zdrojů, zejména aplikací řady progresivních nástrojů finanční politiky v oblasti krátkodobých finančních operací. Ty se projeví závěrem roku 1996 a v plné míře v roce 1997.

Výše plánovaných příjmů z pokut a penále je ovlivněna změnou legislativy v průběhu roku 1995, kdy došlo ke snížení procenta penále z 0,3% na 0,1% dlužného pojistného za každý den prodlení.

Plánovaná výše příjmů z podnikatelských aktivit zahrnuje zisk ze zprostředkovatelské činnosti ZP Sport pro komerční pojišťovnu na pojištění úhrad zdravotní péče v zahraničí, případně ze zprostředkovatelské činnosti z dalších aktivit a spoluprací, jako např. v oblasti penzijního připojištění.

 Plán 1996 (v tis. Kč) Průměr na 1 poj. Kč/rok Průměr na 1 poj. Kč/měsíc
Pojistné celkem906.948 6.478540
z toho - zaměstnanci707,616 12.6361.053
   - státem hrazení - očekávaný reálný příjem 159.6422.151179
   - OSVČ28.350 4.050337
   - OBZP11.340 4.050337
Ostatní příjmy celkem (úroky z bank. účtů, penále) 10.00071,426
Příjmy celkem915.948 6.550546


4. Plán výdajů

4. 1. Výdaje na zdravotní péči

4. 1. 1. Dostupnost zdravotní péče pro pojištěnce ZP Sport

ZP Sport je zdravotní pojišťovnou s celorepublikovou působností. Z tohoto faktu jednoznačně vyplývá, že síť zajištění dostupnosti zdravotní péče musí být budována koncepčně a velmi zodpovědně. Je nutno smluvně zajistit přednostně obory léčebně - preventivní péče, odborné ambulantní péče a hospitalizační péče tak, aby byla zajištěna dostupnost zdravotnických služeb pro všechny pojištěnce ZP Sport.

Při budování sítě smluvních zdravotnických zařízení bude vedení ZP Sport spolupracovat se zástupci České lékařské komory, České stomatologické komory, České lékárenské komory a v jednotlivých regionech pak také s příslušnými okresními zdravotními rady.

4. 1. 2. Výdaje ze základního fondu zdravotního pojištění

ZP Sport ve svém zdravotně pojistném plánu pro rok 1995 předpokládá celkové výdaje na zdravotní péči plně nebo částečně hrazenou ze základního fondu zdravotního pojištění ve výši 843.552 tis. Kč, tj. 93,01% z vybraného pojistného po přerozdělení.

Kalkulace vychází z dostupných zveřejněných statistických údajů jiných zdravotních pojišťoven, předpokládaného vývoje cen léčiv a PZT, systému bodového hodnocení, chování zdravotnických zařízení a dalších faktorů, které výdajovou stránku ovlivňují.

Výdaje na zdravotní péči obsahují splátky závazků převzatých v rámci integrací s IMPULS MSZP, Prostějovská ZP, ZZP Radix a ZEPO ZP, jejichž závazky vůči zdravotnickým zařízením se přibližují částce 100 mil. Kč.

Je zpracováván splátkový kalendář tak, aby do tří let byly uhrazeny veškeré závazky vůči smluvním partnerům a při tom byly dodrženy smluvní lhůty splatnosti za zdravotnické výkony vykázané v roce 1996 a respektována maximální výše vlastních nákladů ZP Sport 7% při aktivním zapojení všech zúčastněných subjektů, podílejících se na jejich vzniku, na průběhu konsolidace.

Metodika vyrovnání závazků převzatých za integrované ZP je vzhledem k tomu, že jde o specifický proces, kterým se ZP Sport zvláštním způsobem prezentuje, zpracována v samostatné příloze tohoto ZPP.

ZP SPORT vyvíjí snahu o získáni dalších cizích zdrojů (kromě stávajícího písemného příslibu finanční skupiny SP Group a. s.) tak, aby navrhovaný splátkový kalendář byl reálně plněn.

4. 1. 3.Faktory ovlivňující výdaje na zdravotní péči plně nebo částečně hrazenou

Výdaje na zdravotní péči plně nebo částečně hrazenou ve všech zdravotních pojišťovnách narůstají mnohdy neúměrně.

Privatizace zdravotnictví s sebou přinesla i značný početní nárůst zdravotnických zařízení a ordinací odborných lékařů vykazujících nové objemy bodových výkonů a častou preskripcí drahých dovozových i tuzemských léků, četnější indikací lázeňské léčby a to z důvodu udržení si stávající klientely a získávání klientely nové.

Nelze opomenout ani skutečnost, že do praxe jsou uváděny nové, nákladné léčebné a vyšetřovací metody, používány častěji jednorázové nástroje a předepisovány dovozové léčebné přípravky.

4. 1. 4. Mnoho očekáváme od nového Seznamu zdravotnických výkonů, Seznamu léčiv a pomůcek zdravotnické techniky, které již budou mít jednoznačný výklad, jasný jak pro poskytovatele zdravotnických služeb, tak pro zdravotní pojišťovny a povedou tak k potřebné regulaci ve financování zdravotnictví jako celku. Při zásadních změnách těchto Seznamů je však nezbytnou podmínkou i včasnost jejich předání zdravotním pojišťovnám před účinností tak, aby mohla být včas realizována opatření pro jejich uplatnění.

4. 1. 5.preventivní programy

Ve zdravotně pojistném plánu jsou výraznou složkou zdravotní politiky ZP Sport preventivní programy. Jejich výsledkem bude v následujících letech prodloužení aktivního období života, snížená nemocnost a tedy i statisticky významné snížení nákladů vynakládaných na zdravotní péči. Správně orientovaná a organizovaná primární prevence sníží počet klientů, kteří potřebují nákladnou zdravotní péči.

ZP Sport tyto preventivní programy jako např.:

- kardiovaskulární

- komplexní zdravotní péče o sportovce

- onkologický

- stomatologický a další

nechápe paušálně, ale vychází ze zásady, že lidé se od sebe liší fyziologicky, biochemicky i psychicky. To je důvodem k cíleným sice, avšak ekonomicky efektivně prováděným vyšetřením, odpovídajícím přiměřeně potřebě přesného, individuálního stanovení potřebných léčebně-preventivních opatření, která jsou mnohem úspěšnější, podaří-li se při ochraně zdraví navodit vlastní aktivitu občana.

Integrací s dalšími zdravotními pojišťovnami došlo k výraznému, i když přechodnému, odchýlení se ZP SPORT od základní orientace na nábor pojištěnců ve sportovním prostředí, který měl vytvořit převážně mladou a relativně zdravou klientelu. Zdravotně - společenské zaměření činnosti ZPS se mělo soustředit na dlouhodobé udržení příznivého zdravotního stavu klientely důsledným uplatňováním všech známých metod prevence. Integrace navodila zcela novou situaci, která vyžaduje specifické řešení:

Naplnění potřebného počtu pojištěnců integrací vytvořilo věkovou strukturu klientely, která s sebou přináší pro ZP SPORT stejná rizika, jakým byly vystaveny ostatní zdravotní pojišťovny a která vedla u mnohých z nich k neschopnosti platit včas pohledávky poskytovatelů zdravotní péče, proto v rámci preventivních programů bylo třeba modifikovat priority v zahájení jejich realizace. Typickým příkladem je kardiovaskulární program, který se ukazuje právě vzhledem k tomuto posunu ve skladbě pojištěneckého kmene významnější prioritou, nežli se jevilo při práci na původních koncepcích zdravotní politiky.

Odborná skupina ZP SPORT totiž vyspecifikovala, že hlavní podíl na nárůstu spotřeby zdravotní péče po 40. roce věku, mají kardiovaskulární onemocnění (dále jen KVO). Jde o částku 5 - 8 tis. Kč ročně na pojištěnce. Tyto průměrné náklady stoupají od 40. roku a dolní hranice uvedeného finančního rozmezí až do 80. roku věku pojištěnců, kdy se pohybují u jeho horní hranice. Jde o položku, dosti dobře ovlivnitelnou aktivní zdravotnickou činností.

ZPS má možnost využít know how nadace "Srdce proti infarktu" ke screeningu a náležitému ošetření té části svého pojištěneckého kmene, která je ohrožená postižením KVO. Medicínské poznatky o příčinách KVO se v posledních letech prohloubily takovou měrou, že dovolují uvažovat o tak výrazném sníženi incidence těchto chorob, že se jejich snížený výskyt projeví jako hlavní zdroj možných finančních úspor v oblasti zdravotního pojištění a péče o zdraví vůbec.

Počty pojištěnců, ohrožených postižením KVO, podle krajů a druhu KV rizika:

KrajRiziko dle věku (do 64 let) Genetické riziko ve skupině 19 - 40 let Ohrožení starší (nad 64 let) CELKEM
Praha2 747243 2 1995 189
Středočeský1 029 828241 935
Jihočeský1 728 1571 3783 263
Západočeský103 98832196
Severočeský1 717 1491 3833 249
Východočeský11 344 9878 9021281
Jihomoravský831 5104 65810 999
Severomoravský8 918 7807 12416 822
      
CELKEM34.349 3.00627.348 75.403

Tabulkový přehled ukazuje vysloveně nepříznivou věkovou strukturu pojištěnců, ve které je zastoupena 13,6% věková skupina starších 64 let. V tabulkou definovaných rizikových pojištěncích představuje tato počtem významná věková skupina více než 36%. S touto věkovou skupinou se až dosud v představách o možném provedení KV prevence nepočítalo. V daném složení klientely to však bude nezbytné.

Praktické využívání poznatků vyplývajících z tohoto programu je jedním ze stěžejních záměrů ZP Sport. Jsme přesvědčeni, že plně naplňuje motto ZP Sport - je lepší nemocem předcházet, nežli je léčit.

Na preventivní programy budou vyčleněny finanční prostředky získané z jiných zdrojů, nežli je výběr pojistného a to přinejmenším v objemu, jak je uvedeno v tabulkových přílohách.

4. 2. Rezervní fond

Rezervní fond podle zákona č. 280/92 Sb. o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů a ve smyslu vyjádření MF ČR čj. 143/43 a 348/195 ze dne 30. 8. 1995, což jsou 3% průměrných ročních výdajů základního zdravotního fondu zdravotního pojištění, je ZP Sport povinna vytvořit až k 29. 12. 1997.

 Plán 1996 (v tis. Kč) Průměr na 1 poj. Kč/rok Průměr na 1 poj. Kč/měsíc
Zdravotní péče celkem 853.5526.096,80 508,07
z toho - zdravotní péče plně nebo částečně hrazená 843.5526.025,37502.11
   - rozšířená zdravotní péče 10.00071.436
Rezervní fond0 0,000,00


4. 3. Plán výdajů na vlastní činnost pojišťovny

Plán výdajů na vlastní činnost pojišťovny vychází z platné metodiky, tzn. kalkulace provozních výdajů maximálně do výše 7% z celkových příjmů po přerozdělení, včetně investic.

V souladu s touto metodikou bylo stanoveno procento provozních nákladů včetně investic ve výši 6.99%.

Plán osobních nákladů (mzdy, OON a základní sociální náklady) vychází ze skutečnosti v roce 199 a je propočten na průměrnou mzdu ve výši 10.200 Kč.

 Plán 1996 (v tis. Kč) Procento z příjmů Průměr na 1 poj. za rok (Kč)
Vlastní činnost pojišťovny celkem 63.3956,99 452.83
     
Fond provozní režie celkem 63.396.9942.83
z toho - osobní náklady (mzdy, OON, zák. soc. dávky) 32.2873.56230,00
   - odpisy4.020 0.3019.20
   - provozní náklady 26.2713.0196,9
Ostatní fondy provozní režie celkem 8160,095.83
z toho - fond rozvoje ZZP45 0,063.2
   - fond rezerv provozní režie 00,000,00
   - sociální fond 00,000,00
   - stimulační fond 3620,042,59



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP