(11.50 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Sněmovna ve třetím volebním období už nezařadila tento bod na pořad svého jednání, což nezbavuje Poslaneckou sněmovnu zákonné povinnosti návrh státního závěrečného účtu projednat.

Rozpočtový výbor na své 2. schůzi dne 18. července navrhl harmonogram projednávání státního závěrečného účtu pro jednotlivé výbory a pro sněmovnu, který vám předkládá v návrhu usnesení, a žádá o jeho schválení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Žádám ho, aby sledoval spolu se mnou rozpravu, do které ale nemám žádnou písemnou přihlášku. Nevidím ani žádnou přihlášku z místa do všeobecné rozpravy, takže všeobecnou rozpravu končím.

Otevírám podrobnou rozpravu, do které také nemám žádnou písemnou přihlášku a ani žádnou přihlášku z místa nevidím, takže podrobnou rozpravu také končím.

Táži se, zda nějaké vyjádření na závěr má předseda výboru. Nemá. Děkuji.

 

Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s předloženým návrhem na usnesení, ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku v hlasování číslo 58. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Z přítomných 186 v hlasování číslo 58 pro 169 poslanců, proti nikdo, nehlasovalo 17. Návrh byl přijat. Usnesení bylo přijato.

 

Končím projednávání bodu 11. Žádám ještě pana předsedu Kalouska, aby zůstal na místě.

 

Projednáme bod

 

12.
Návrh časového harmonogramu projednávání vládního návrhu zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 2003 v Poslanecké sněmovně a jejích orgánech

 

K tomuto bodu jsme obdrželi usnesení rozpočtového výboru č. 12 z 18. července tohoto roku. Předložené usnesení uvede zpravodaj výboru a poslanec Miroslav Kalousek, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Počtvrté děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, na své 2. schůzi rozpočtový výbor navrhl harmonogram projednávání návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2003. Dovolujeme si vás požádat o schválení návrhu tohoto usnesení.

Upozorňuji pouze na bod 6 předloženého návrhu harmonogramu, kde je bohužel nezbytné z hlediska procesu projednávání v případě, že by 47. týden byl týdnem jednání sněmovny, na dva dny přerušit jednání sněmovny a ponechat lhůtu dvou dní na jednání rozpočtového výboru.

Děkuji za pozornost a prosím o schválení harmonogramu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Kalouskovi. Prosím, aby sledoval rozpravu, s tím, že konstatuji, že s touto záležitostí, na kterou upozorňoval pan kolega Kalousek, se vypořádal včera na své schůzi organizační výbor při schvalování harmonogramu.

Protože nemám žádnou písemnou přihlášku do všeobecné rozpravy, táži se, jestli se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a otevírám podrobnou rozpravu, do které také nemám žádnou písemnou přihlášku. Ani tady nevidím žádnou přihlášku z místa, a proto podrobnou rozpravu končím.

Nevidím vážný zájem kolegy Kalouska se vyjádřit na závěr k návrhu, takže můžeme přistoupit k hlasování.

 

Kdo souhlasí s předloženým návrhem na usnesení v hlasování číslo 59? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 59 ze 186 přítomných pro návrh 171, proti jeden, nehlasovalo 14 poslanců. Usnesení bylo přijato.

 

Končím projednávání bodu 12. Děkuji panu kolegovi Kalouskovi za to, že vytrval u všech bodů.

 

Zahajuji bod

 

13.
Vládní návrh, kterým se Parlamentu České republiky předkládá
Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 184 o bezpečnosti a zdraví v zemědělství
a Doporučení Mezinárodní organizace práce č. 192 o bezpečnosti a zdraví v zemědělství
přijaté na 89. zasedání Mezinárodní konference práce v roce 2001
/sněmovní tisk 1/ - prvé čtení

 

Předložený návrh uvede ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v roce 2001 proběhla v Ženevě 89. mezinárodní konference práce, na níž byla přijata Úmluva Mezinárodní organizace práce č. 184 o bezpečnosti a zdraví v zemědělství a Doporučení číslo 192 k této úmluvě. Na základě článku 19 Ústavy Mezinárodní organizace práce je vláda České republiky povinna předložit tyto instrumenty do jednoho roku od jejich přijetí Parlamentu k informaci.

Text předkládané úmluvy a doporučení jsou výrazem snah o zajištění ochrany pracovníků s ohledem na značnou rozmanitost podmínek, za nichž je zemědělská činnost ve světě vykonávána. Příprava těchto instrumentů byla vedena u vědomí toho, že zemědělství patří mezi nejvýznamnější odvětví lidské činnosti a že patří z hlediska bezpečnosti práce také k činnostem velmi rizikovým. Důraz byl kladen zejména na informovanost pracovníků o možných rizicích užívání chemikálií a zajištění odpovídajících kontrolních mechanismů.

Úprava českého právního řádu o bezpečnosti a ochraně zdraví při práce v zemědělství v zásadě pokrývá veškeré požadavky úmluvy na konkrétní práva a povinnosti zaměstnavatele i zaměstnance, mezi něž patří především obecná povinnost zajistit bezpečnost a zdraví při práci, vyhodnocování rizik a spolupráce s pracovníky při prevenci, zvláštní ustanovení o nakládání se strojním vybavením, zvířaty, chemikáliemi apod.

Česká koncepce inspekce práce je však v současnosti založena na relativní samostatnosti dvou základních složek - inspekce bezpečnosti práce a inspekce hygieny práce, přičemž tato samostatnost je potvrzena i na nejvyšší úrovni dělbou kompetence mezi dva různé ústřední orgány státní správy, a to je Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo zdravotnictví. Je pravdou, že tato nejednotnost inspekce práce není považována za vyhovující zejména ze strany zaměstnavatelů.

V rámci probíhajících legislativních prací se zvažují možná řešení, která mají za cíl posílení spolupráce jednotlivých složek inspekce s cílem zlepšit preventivní a kontrolní činnost na poli bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. K principům obsaženým v úmluvě bude v rámci tohoto procesu přihlíženo s výhledem na její možnou budoucí ratifikaci.

S ohledem na stávající podmínky však nelze určit jediný kompetentní orgán zodpovědný za provádění zmíněné politiky a vynucování vnitrostátních zákonů a předpisů o bezpečnosti a zdraví při práci v zemědělství. Neexistují zákonné mechanismy pro meziodvětvovou koordinaci mezi jednotlivými orgány inspekce práce, jak je vyžadováno článkem 4 této úmluvy.

Česká republika tedy v současnosti nesplňuje všechny požadavky úmluvy, a proto jsou tyto instrumenty Mezinárodní organizace práce předkládány vládou Parlamentu se stanoviskem za současného stavu právního řádu je neratifikovat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro první čtení paní poslankyně Milada Emmerová.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP