(10.20 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ačkoli jsem už dvakrát ohlašovala, že vystupující je posledním vystupujícím v podrobné rozpravě, přesto se ještě přihlásil pan poslanec Michal Doktor. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za slovo. Já se budu snažit být stručný, abych nezdržoval sněmovnu déle, než je nezbytně nutné.

Dovoluji si navrhnout legislativní úpravu, resp. novelu ustanovení § 25 odst. 1 písm. t) zákona 586/1992 Sb., s tím, že limitní částka 200 Kč uvedená v zákoně bude navýšena na částku 2000.

Dovolte mi krátké zdůvodnění. Stanovená limitní částka je dle mého názoru zastaralá a nebyla od vzniku tohoto zákona nijak upravována, což je například pro obor třídimenzionální reklamy včetně zadavatelů jiných druhů reklam značně diskriminující. Jedná se o částku, která je limitní z pohledu poskytnutých daní ve vazbě na zákon o dani z přidané hodnoty, a dovoluji si navrhnout zvýšení této částky na uvedenou sumu.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Táži se, zda se někdo další hlásí z místa do podrobné rozpravy. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Táži se pana ministra a pana zpravodaje, zda chtějí využít svého práva závěrečného slova. Nechtějí. Žádný návrh hlasování nepadl, končím druhé čtení tohoto návrhu zákona.

 

Nyní budeme pokračovat projednáváním bodu

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 123/2000 Sb.,
o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů,
a zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 127/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně zdravotnictví paní Marie Součková. Prosím, paní ministryně, ujměte se slova.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Marie Součková: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Dovolte mi, abych přednesla své úvodní slovo k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích a o změně některých souvisejících zákonů. Jedná se o první novelu tohoto zákona, který nabyl účinnosti dne 1. 7. 2000, s tím, že v zákoně jsou vyjádřeny zásadní požadavky na zacházení se zdravotnickými prostředky, na jejich bezpečnost a účinnost.

Jde především o nahrazení dosavadních státních garancí bezpečnosti, účinnosti a vhodnosti zdravotnických prostředků garancemi výrobců, případně jejich zplnomocněných zástupců odpovědných za uvedení těchto prostředků na trh v České republice. Institut schvalování těchto prostředků státními orgány byl nahrazen institutem posuzování shody.

Upravovaná problematika má svůj specifický charakter včetně použitých odborných a technických termínů, přibližujících se obratům používaným v právních předpisech Evropských společenství. Některé výrazy umožňují poměrně úzkému okruhu adresátů, kterému je obsah návrhu určen, větší volnost, než je obvyklé, a tak je tomu zejména i ve směrnicích Evropských společenství, které musíme promítnout do českého právního řádu.

Obsah návrhu zákona je plně kompatibilní s právem Evropských společenství v rozsahu ustanovení uvedených v příloze daného zákona. Část ustanovení předkládaného návrhu zákona nemá v Evropských společenstvích ekvivalent, avšak obsah těchto ustanovení není v rozporu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, ani s ústavním pořádkem České republiky a ani nepředstavuje překážky v mezinárodním obchodu. Předkládaný návrh zákona jako celek plynule navazuje na stávající právní úpravu, která byla projednána a odsouhlasena Evropskou komisí.

Předpokládá se, že nová právní úprava bude mít dopad na rozpočtovou kapitolu Ministerstva zdravotnictví č. 335 v letech 2003 až 2007, a to pro zajištění kontinuálního monitorování bezpečnostních zdravotnických prostředků s nejvyšší mírou možného rizika podle příslušných právních předpisů a jejich obměny ve spojení s § 52 odst. 2 až 6, které byly uvedeny do provozu před rokem 1998. Uvedený postup je v souladu s implementačním plánem směrnice Rady č. 97/43 EURATOM o ochraně zdraví jednotlivců před riziky ionizujícího záření v souvislosti s lékařským ozářením.

Pokud jde o dopad návrhu zákona do hospodaření poskytovatelů zdravotní péče, pak uvádím, že nová právní úprava § 52 umožní poskytovatelům zdravotní péče v případě zdravotnických prostředků využívajících zdroje ionizujícího záření používat tyto prostředky, pokud ve stanovené lhůtě zajistí zjištění stavu předmětných zdravotnických prostředků a doloží, že jejich úroveň bezpečnosti a účinnosti vyhovuje technickým předpisům, podle nichž byly vyrobeny, a doloží i splnění požadavků radiační ochrany v souladu se zákonem č.18/1992 Sb., tzv. atomový zákon.

Pro úplnost uvádím, že Ministerstvo zdravotnictví zahájilo přípravu programu financování obměny nebo pořízení zdravotnických prostředků využívajících zdroje ionizujícího záření již v roce 2001. Celkem dosud byly Ministerstvu zdravotnictví zaslány požadavky v této věci od 120 poskytovatelů zdravotní péče působících v rámci různých zřizovatelů - u Ministerstva zdravotnictví, u Ministerstva obrany, okresní, obvodní úřady, tehdejší obecní nebo městské úřady, jiná právnická osoba, či fyzická. Každoročně dochází k jejich postupné realizaci. Na rok 2003 je v podprogramu podpora snížení zátěže obyvatelstva ionizujícím řízením schválena částka 160 mil. Kč. Na stanovené období do roku 2007 včetně jsou v návaznosti na stanovený limit prostředků na kapitolu Ministerstva zdravotnictví plánovány další částky.

V prvním čtení byl návrh přijat 108 hlasy ze 127 přítomných poslanců, nikdo nebyl proti. V průběhu projednávání návrhu zákona ve výboru pro sociální politiku a zdravotnictví bylo vzneseno 17 pozměňovacích návrhů. Ministerstvo zdravotnictví se všemi pozměňovacími návrhy souhlasí.

Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, realizace předkládané novely bezesporu prohloubí bezpečnost pacientů a zaměstnanců zdravotnických zařízení tak, jak je to též požadováno ke dni našeho vstupu do Evropské unie, a proto na závěr mého úvodního slova k tomuto zákonu si vás dovoluji poprosit o schválení předkládané novely. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, paní ministryně. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 127/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan poslanec Miloš Patera. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Patera: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a vážení kolegové. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví projednal zákon č. 123 o zdravotnických prostředcích na svém zasedání 29. ledna 2003 a doporučuje sněmovně schválit jej tak, jak jste dostali v písemné podobě pod označením sněmovního tisku 127/1. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Táži se vás, zda se někdo hlásí z místa. Nehlásí. Obecnou rozpravu končím.

Předpokládám, že paní ministryně ani pan zpravodaj nebudou chtít využít svého práva závěrečných slov, a proto zahajuji rozpravu podrobnou, do které se přihlásil pan poslanec Vladimír Říha, kterému uděluji slovo.

 

Poslanec Vladimír Říha: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové. Od počátku účinnosti zákona 123 jsem měl možnost sledovat jeho praktickou aplikaci z úrovně poskytovatele. Proto na základě této zkušenosti mohu s uspokojením konstatovat, že předkládaná novela odstraňuje řadu nedostatků předchozího zákona, nicméně si dovolím předložit několik drobných doplňujících a pozměňovacích návrhů.

První návrh se týká § 22 odst. 2, kde navrhuji, aby na konci byla tečka nahrazena čárkou a text pokračoval slovy: "jakož i u nových zaměstnanců, kteří jsou určeni k jejich používání či obsluze."

U téhož paragrafu navrhuji nahrazení odst. 5 tímto novým textem:

***




Přihlásit/registrovat se do ISP