(15.10 hodin)
(pokračuje Vícha)

Při nejlepší vůli se jen stěží možno vyhnout dojmu, že novela byla připravena narychlo a jaksi částečně. Ke zmíněným nedostatkům je nutno dodat, že novela neuvádí, jaký by vrácení záloh na doplatky mělo dopad na státní rozpočet, nemluvě již o tom, že nezohledňuje všechna jí dotčená ustanovení vodního zákona.

S návrhem zkráceného projednávání vyslovily nesouhlas dva poslanecké kluby a nesouhlasné je též stanovisko vlády. Osobně rovněž doporučuji Poslanecké sněmovně uvedený návrh zákona v prvém čtení ne schválit, jak navrhují předkladatelé, ale zamítnout.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jen se pana zpravodaje ještě zeptám, protože mi unikla - a také jsem střídala předsedu Poslanecké sněmovny - námitka dvou poslaneckých klubů, z jaké informace vychází. Já tu informaci nemám, ale možná, že ji máte vy, pane zpravodaji. Informaci o tom, že dva poslanecké kluby podaly námitku. Ale zatím tu nepadla. Takže chviličku vydržíme.

Mezitím otevírám obecnou rozpravu. Nemám písemné přihlášky, ale hlásí se pan ministr Palas. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, připojuji se k negativnímu stanovisku vlády a nedoporučuji návrh pana poslance Jiřího Pospíšila a dalších přijmout k projednávání a schválení v Poslanecké sněmovně již v prvém čtení. Tedy přesněji řečeno, dávám tímto návrh na zamítnutí této předlohy. Protože se jedná o návrh na zrušení celého ustanovení § 88 zákona o vodách, tedy zrušení poplatku za odběr podzemních vod, který je příjmem z 50 % státního rozpočtu a z 50 % je příjmem Státního fondu životního prostředí. Navíc návrh obsahuje také povinnost vrácení záloh za odběr podzemních vod vybraných v roce 2002. Tyto návrhy je skutečně třeba zásadně odmítnout, a to z následujících důvodů.

Uváděným důvodem zrušení je nedostatečná právní úprava ve zmíněném ustanovení § 88 vodního zákona, kde není jednoznačně stanovena pravomoc určitého správního úřadu. Chci zdůraznit, že tento určitý nedostatek vyřeší novela zákona o vodách, kterou připravuje Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a bude předložena jako euronovela vládě do 30. dubna t. r. Tato tzv. euronovela obsahuje mimo nezbytné transpozice nových prvků legislativy Evropských společenství také odstranění několika nedostatků, mezi něž patří úprava ustanovení zmiňovaného § 88. Nicméně pro bezproblémové řešení situace přijalo Ministerstvo zemědělství ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem financí procesní opatření, která zajišťují předání podkladů místně příslušným finančním úřadům, takže vyrovnání záloh na poplatcích a jejich výběr proběhne bez negativních dopadů.

Zrušení poplatků za odběr podzemních vod je v rozporu se zásadou vyžadovanou v Evropských společenstvích, neboť uživatel platí. Tato zásada je zdůrazněna zejména v nejnovější legislativě Evropských společenství v oblasti vodního hospodářství, v tzv. rámcové směrnici vodní politiky. Poplatky za odběr podzemních vod je třeba chápat jako platby za užití přírodního zdroje. Zrušení celého ustanovení § 88 by rovněž rušilo již dlouhodobě zavedenou praxi a zastavilo stávající příjmy do Státního fondu životního prostředí a od účinnosti zákona o vodách i nově určené příjmy do státního rozpočtu.

Poplatky za odběr podzemní vody byly totiž zavedeny již více než před 30 lety, byly však vyjmuty poplatky za přípravu pitné vody. Zpoplatnění zavedl nově zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, s cílem zajistit shodu s legislativou Evropských společenství a také pro zajištění finančních zdrojů pro nezbytnou péči o vodní hospodářství a vodní bohatství. Poplatky za odběry podzemních vod pro přípravu pitné vody rovněž odstraňují nerovné podmínky využívání zdrojů vod, neboť odběry z povrchových vod byly zpoplatněny rovněž již dříve.

Ke zmírnění finančního dopadu na odběratele pro účely pitné vody bylo upraveno postupné navyšování poplatku tak, že konečné výše 2 Kč za metr kubický dosáhne v roce 2004. Zpoplatnění ostatních odběrů se nezměnilo a celková výše odběrů činí cca 700 mil. Kč. Zrušení poplatku by tedy mělo jasně nepříznivý vliv na zdroje státního rozpočtu.

A konečně v období po katastrofických povodních s následky na vodohospodářskou infrastrukturu je nutné zajišťovat v maximální míře finanční zdroje na opatření v oblasti ochrany a trvalého využití vodních zdrojů.

Domnívám se, že uvedené důvody jsou naprosto přesvědčivé k tomu, aby předložený návrh na zrušení § 88 v zákoně o vodách byl, jak jsem navrhl v úvodu, zamítnut. Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil pan poslanec Miloš Kužvart. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miloš Kužvart: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, připojuji se k oběma předřečníkům s jejich návrhem zamítnout předloženou novelu. Velmi zjednodušeně bych to popsal takto. Z důvodu, že v § 88 zákona o vodách je - a to nezapíráme - určitá procesní chyba, bylo by systémovou chybou to, na čem se usnesla minulá sněmovna po velmi dlouhé debatě, nyní zamítat celé. To znamená, že novela, která je nyní kolegy z ODS předložena, je založena pouze na vyškrtnutí § 88.

To řešení tady pochopitelně je a pevně věřím, že se nad ním shodneme. Totiž to, co zde v této novele je problematické z hlediska vracení přeplatků, že bude napraveno novelou § 88. Bylo by paradoxní, abychom to kvůli této procesní technické závadě vypouštěli celé.

Ještě bych chtěl dodat jednu věc. Z hlediska mimorozpočtových zdrojů bych chtěl zdůraznit, že zpoplatnění odběru podzemních vod je velmi výrazným zdrojem financí pro budování ekologické infrastruktury v obcích, tzn. kanalizačních systémů, čistíren odpadních vod apod. A tím, že bychom zhruba ve výši 300 až 400 mil. Kč ročně tento finanční zdroj škrtli, udělali bychom velmi zle všem těm starostům, kteří žádají z tohoto mimorozpočtového zdroje tuto podporu.

Připojuji se k návrhu na zamítnutí tohoto návrhu novely zákona o vodách již v prvém čtení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil pan poslanec Jaromír Talíř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Talíř: Vážená paní místopředsedkyně, kolegové a kolegyně, protože tady padl návrh, aby zákon byl projednán podle § 90 odst. 2, jménem poslaneckého klubu KDU-ČSL a sociální demokracie namítám proti tomuto projednávání a žádám, aby nebyl projednáván podle tohoto paragrafu.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Byla vznesena námitka proti zkrácenému čtení. Budeme tedy v tomto případě pokračovat v projednávání podle § 90 odst. 7.

Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pan poslanec Mencl. Ale pan ministr… Takže pan poslanec Mencl a poté dostane slovo ministr životního prostředí pan Ambrozek.

 

Poslanec Václav Mencl: Paní místopředsedkyně, vážená vládo, dámy a pánové, vážený kolega Pospíšil zde myslím dostatečně jasně zdůvodnil právní důvody vedoucí k tomuto návrhu. Já bych si jen dovolil podotknout, že při přijímání tohoto zákona nerealizovatelnost tohoto mechanismu, který zde byl navržen ke zrušení, byla ze strany ODS namítána a byla ze strany ODS rozporována.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP