(16.50 hodin)
(pokračuje Teplík)
A proto na závěr své zpravodajské zprávy předesílám, že vystoupím v rozpravě s návrhem na prodloužení lhůty na projednávání. V tuto chvíli z mé strany vše, děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci a zpravodaji Tomáši Teplíkovi. Otevírám obecnou rozpravu. Mám v tuto chvíli jednu přihlášku a pan zpravodaj signalizoval, že chce vystoupit v rozpravě také, takže bude druhý. Pak vystoupí pan ministr. V tuto chvíli bych poprosil pana poslance Ladislava Urbana, aby se ujal slova. Pan ministr Rusnok nechtěl využít svého práva přednosti.
Poslanec Ladislav Urban: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, velice hodnotím tu skutečnost, která vedla předkladatele novely k tomu, aby se otevřel trh s elektrickou energií. Dostal jsem asi jako většina z vás i dopis Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, kde nás žádají o podporu této novely. Píší, že značně sníží náklady našich firem.
Mám ale trochu odlišné stanovisko. I když tato novela sleduje urychlení trhu s elektrickou energií, může přinést velice mnoho komplikací. Myslím si, že správné by bylo, aby došlo k otevření trhu elektřiny společně s trhem plynu, jak tady už bylo několikrát zdůrazněno, a to i jak uvádí i vláda ve svém stanovisku. Za druhé pro realizaci trhu s elektřinou je nutné nastavení infrastruktury. Klíčové je zajištění náhradních měřených údajů pro vyhodnocování chování účastníků trhu v těch případech, kdy odběrové místo konečného zákazníka není vybaveno tzv. průběhovým měřením s denním přenosem naměřených dat. Tato problematika je sice v praxi intenzivně řešena, s cílem připravenosti však pro praktické užití od 1. ledna 2005.
Pokud by byla přijata novela zákona 458/2000 v navrhovaném znění, přineslo by to podle mě v podstatě neřešitelné problémy v infrastruktuře trhu s elektrickou energií. Proto navrhuji zamítnutí tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Ladislavu Urbanovi. O slovo se přihlásil jako další do rozpravy pan Tomáš Teplík, připraví se pan ministr Jiří Rusnok.
Poslanec Tomáš Teplík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Souhlasím s tím, že zde mohou vzniknout určité sporné otázky, o kterých mluvil i můj předřečník. Já jsem nakonec na ně ve své zpravodajské zprávě upozorňoval. Jestli si správně pamatuji, upozorňoval na ně ve svém vystoupení i pan předkladatel. Myslím si, že prostor pro odstranění těchto pochybností je právě při podrobném projednávání této předlohy, a proto si dovoluji navrhnout prodloužení lhůty na projednávání této předlohy o 40 dnů.
Místopředseda PSP Jan Kasal: K tomu, pane poslanče, potřebujete souhlas navrhovatele, připomínám. Pan navrhovatel souhlasí. Jsme opět o kousek dál.
Nyní bude hovořit pan ministr Rusnok.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří Rusnok: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci, jak již uvedl ve svém úvodním vystoupení pan předkladatel, vláda zaujala k tomuto návrhu negativní stanovisko s tím, že upozornila na některé problémy, které tady zazněly i v předcházejících vystoupeních. Nicméně myslím, že bude-li návrh pojímán a zpracováván v Poslanecké sněmovně s určitým konsensuálním přístupem, tak jako zdá se být dosud, tak myslím, že se zde skutečně otevírá prostor pro to, abychom v té prodloužené lhůtě, kterou navrhl pan zpravodaj, dokázali předloženou novelu upravit do tvaru, ve kterém budou převládat pozitivní změny, které jak praxe, mám na mysli praxi podnikatelskou, tak praxe regulační nutně potřebují. Proto jsem připraven podpořit propuštění návrhu do druhého čtení za podmínky, že bude prodloužena ona lhůta k projednávání, a za podmínky, že budeme společně, to znamená spolu s odpovědným ministerstvem, to je s Ministerstvem průmyslu a obchodu, připravovat určité změny, které nezbytně jsou potřeba ještě k doplnění v této předloze proto, aby celá věc mohla zdárně fungovat i v případě urychlení otevřeného trhu s elektrickou energií.
Domnívám se, že změny, které je potřeba ve druhém čtení navrhnout a schválit, by měly spočívat zhruba ve třech oblastech. Dosavadní praxe s uplatňováním energetického zákona ukázala, že v některých oblastech "použití" tohoto zákona existují mezery, které brání hladkému působení férových pravidel a tržního mechanismu v oblasti výroby, distribuce a prodeje elektrické energie, ale i jiných médií energetických. Je potřeba některé z nejkřiklavějších problémů stávající legislativy odstranit, a to poměrně rychle, protože samozřejmě každé prodlení v tomto směru znamená ekonomické ztráty. Jsem připraven připravit takovéto změny pro projednávání ve druhém čtení a věřím, že spolu s předkladateli se budeme schopni na jejich znění dohodnout.
Pan navrhovatel již hovořil o chystaných změnách v evropské legislativě. My velice pečlivě monitorujeme tyto změny. Je skutečností, že v nejbližších měsících by měly být přijaty novely dvou základních směrnic, které se týkají jak elektrické energie, tak plynu, a měli bychom být schopni je posléze implementovat do našeho právního řádu. Jsem připraven i v této novele případně zvážit implementaci některých změn, které lze s vysokou pravděpodobností očekávat v připravených směrnicích, ale spíše bych se klonil k postupu, který bude skutečně pracovat s již platnou legislativou EU, a proto si myslím, že po této krátké a stručné novele bude muset stejně ještě následovat zásadnější novela energetického zákona z vládní dílny, řekněme s odstupem půl, tři čtvrtě roku po této novele.
Pokud jde o samotné otevírání trhu s elektrickou energií, tak už můj předřečník naznačil určité technické a ekonomické problémy, které s tím souvisejí. Nerad bych je skutečně podcenil, protože celá ta záležitost je komplikovaná. Půjde o to, že změna statutu ze zákazníka chráněného na zákazníka oprávněného bude také znamenat změnu struktury ceny, která bude účtována těmto zákazníkům. Bude to změna poměrně zásadní. To vyžaduje skutečně jiné systémy měření a sledování spotřeby a hlavně určité komplikované způsoby přeúčtování mezi jednotlivými dodavateli a to všechno vyžaduje přípravu jak technickou, tak ekonomickou. Především distribuční společnosti se budou muset připravit ve svých zákaznických systémech na tuto změnu. Budeme-li mít - a myslím, že ten prodloužený čas k projednávání nám k tomu dává šanci - poměrně velkou jistotu, že tato část energetického řetězce je schopna tyto změny zvládnout, pak nemám problém s urychlením liberalizace, s urychlením otevření trhu.
***