(15.50 hodin)
(pokračuje Gross)
K samotné úpravě správního řízení lze uvést následující věci. Tento návrh, tento nový kodex má nahradit stávající zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení. K tomu je zapotřebí říci, že stávající platný správní řád je norma, která podle právních odborníků byla na dobu svého vzniku poměrně dobrou normou, normou, která byla dosti moderní, a proto mohla přežít až do současné doby. Mimochodem, až do roku 2000 přežil správní řád z roku 1967 bez přímé novely, což je jakási dobrá vizitka pro autory tehdejšího správního řádu. Nicméně přesto jsme v jiné době, jsme o více než třicet let dál. Vývoj společnosti po roce 1989 doznal dramatických změn a je zapotřebí na to reagovat i v úpravě správního procesu.
V současné době jsou samozřejmě daleko rozmanitější vztahy, které vznikají mezi jednotlivými subjekty. To si vyžádalo po roce 1990 existenci řady zvláštních úprav správního řízení, je řada speciálních norem, které upravují různé části správního řízení. Problém těchto zvláštních úprav je to, že často nepostihují všechny otázky správního řízení. Vzhledem k tomu, že se poměrně často v rámci těchto speciálních úprav vylučuje buďto celý správní řád, nebo jen částečně, dochází k určitým mezerám, které v průběhu správního řízení jsou vyplňovány praxí, která přece jenom přináší někdy poměrně velké problémy.
Dalším problémem je, že tím, že existuje poměrně velký počet správních řízení, resp. těch zvláštních úprav správního řízení, dochází mnohdy k odlišným úpravám věcí, které by mohly být upraveny podobným nebo úplně stejným způsobem. To znamená, že tady se dostáváme do problémů určité nepřehlednosti správního řízení. Právní řád má být pro občany přehledný a správní řízení by mělo být takové, že i občanům bez právnického vzdělání umožní se v něm orientovat, ale dnešní situace je poměrně složitá.
Já vím, že teď bude námitka po tom, co jsem řekl, která je také na místě, že předložený kodex vůbec není jednoduchý a vůbec nebude jednoduché pro občany se v něm orientovat, protože je to nesmírně složitá, komplexní úprava. Důvod, proč je předložen nový správní řád, je vcelku jednoduchý. Důvod, proč je takto složitě upraveno správní řízení, vychází z toho, že v právním státě může být konáno pouze na základě zákona. Praxe před rokem 1989, resp. před rokem 1990 mnohdy umožňovala vyplnění této mezery nástroji, které stojí mimo právní prostředí. V té době existovala jednotná soustava výkonu státní správy, kde bylo možno různými metodikami vyplňovat tento prostor, což v současné době způsobuje poměrně vážné problémy, určité nejistoty a mnohdy i řízení, která jsou potom vedena proti státu.
Co se týká návrhu jako takového, reaguje na zásadní změny v uspořádání orgánů veřejné správy, nově upravuje působnost správního řádu. Je dána nově jeho systematičnost. Zavádí do správního řízení některé nové instituty, zpřesňuje současnou právní úpravu tam, kde její nedostatečnost umožňovala nejednoznačný výklad. Návrh je zpracován tak, aby dle něj bylo možno také aplikovat normy evropského práva, které vyžadují moderní a přesnou úpravu.
Teď mi dovolte, abych díky tomu, že jsme se dohodli na sloučení rozpravy k tomuto bodu a k následujícímu bodu, řekl přece jenom několik poznámek, proč jsme nešli cestou novely stávajícího správního řádu a proč si myslíme, že je vhodnější a lepší jít cestou nového kodexu.
Jsme přesvědčeni o tom, že snaha o reformu stávající právní úpravy formou novelizace správního řádu, jakou je mimochodem i poslanecký návrh, který budeme za chvíli projednávat a poté bude projednáván společně v orgánech Poslanecké sněmovny, nemůže být z dlouhodobějšího hlediska skutečným řešením, neboť je snahou novelizovat procesní normu, která byla vytvořena pro potřeby státní správy, která byla vázána jinými ústavními principy, resp. nebyla vázána ústavními principy právního státu, to je zákonností výkonů veřejné správy, umožňovala, jak už jsem o tom hovořil, některé neformální přístupy vůči nižším článkům jednotné soustavy státní správy, a nereflektuje to, že dnes je veřejná správa vykonávána převážně na státu nezávislými samosprávnými celky, které mohou vykonávat správní řízení pouze způsoby, které stanoví zákon. Proto si myslíme, že cesta novelizace, pokud se sněmovna rozhodne udělat ten krok a přijmout tento kodex, je cesta nesprávná.
Návrh, tak jak je předložen, stojí na správných principech. On chápe veřejnou správu jako službu veřejnosti, zvyšuje nároky na správní úřady a na konkrétní úřední osoby. V zájmu posílení právní jistoty jsou stanoveny některé principy, posiluje práva fyzických a právnických osob. Kvalitní dokumentace průběhu správního řízení, kterou by měl tento návrh správního řádu také zajistit, je důležitá zase proto, aby mohly správně fungovat správní soudy, resp. soustava správního soudnictví. Takže si myslíme, že cesta, kterou jsme se vydali, je cesta správná, která je v souladu s ústavní zásadou zákonnosti, tak jak je v článku 2 odst. 3 ústavy zakotvena. To je, že státní moc slouží všem občanům a nelze ji uplatňovat, jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Zásadní změna správního řádu navazuje na celkovou reformu veřejné správy a je potřebná též z hlediska kvalitního fungování správního soudnictví. Jak už jsem řekl, je to kodexová úprava, která bude vyžadovat poměrně delší dobu na to, aby jednotlivé úřední osoby i orgány státní správy a samosprávy byly schopny se jí přizpůsobit. To je důvod, proč v rámci návrhu navrhujeme také poměrně velkou legisvakanci, protože si uvědomujeme nutnost věnovat co možná největší pozornost "osvětové činnosti", školení a vytvoření určitých podkladů pro desetitisíce úředníků, kteří budou v různých druzích správního řízení podle této nové normy postupovat. Samozřejmě pokud bude schválena.
Na základě tohoto a řady dalších argumentů, které, předpokládám, budou spíše předmětem debaty podrobné nebo předmětem debat v ústavně právním výboru, případně v jiných výborech, pokud si vyžádají projednávání tohoto návrhu správního řádu, mi dovolte, abych vás v této chvíli požádal o to, abyste přistupovali k této normě shovívavě, přestože vím, že ta debata nebude jednoduchá.
***