(10.50 hodin)
(pokračuje Recman)
Uskutečnila se k 1. lednu letošního roku.
Druhou rovinou, o které chci hovořit a do které zejména zapadá tento návrh zákona, je nastoupená reforma veřejných financí. Jsem si vědom toho, že zatím tato reforma je pouze známá nebo vydiskutovaná na úrovni koaličních partnerů, na úrovni koaliční vlády. Informace, které jsem jako občan získal - drtivou většinu těchto informací k reformě veřejných financí jsem si získal ze sdělovacích prostředků, a pokud se týkaly některých oficiálních informací, tak prostřednictvím internetových stránek vlády, zejména Ministerstva financí.
Jsem přesvědčen o tom, a v tom se shoduji se zpravodajem a s předkladatelem, že zákon o rozpočtovém určení daní zaujímá významné místo v reformě veřejných financí zejména v tomto období, kdy se vláda chystá rozpracovat a předložit Poslanecké sněmovně návrh státního rozpočtu na příští rok, tzn. na rok 2004.
Jsem si vědom toho, že financování krajů je určitým specifikem, že kraje se na daňových příjmech podílejí až od roku 2002, kdy nabyla účinnosti novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Každý kraj se na těchto sdílených daních podílí určitým procentem. A je zcela logické, že kraje postupem doby žádají v souvislosti s převáděnými kompetencemi větší podíl z tohoto krajíce daní, to znamená, aby více finančních prostředků bylo přesunuto na kraje a méně finančních prostředků zůstalo v centru. Jsem si vědom i toho, že rok 2003 byl určitým přechodným obdobím v tomto směru, byl atypickým obdobím, kdy bylo krajům sdělováno, že v roce 2003 se nebude zvyšovat jejich podíl na sdílených daních a finanční prostředky na převedené kompetence budou dorovnány formou dotací ze státního rozpočtu.
Souhlasím i s další částí důvodové zprávy, kde se například hovoří o tom, že aktivity obcí by měly být zabezpečeny vlastními zdroji, že by mělo dojít k určitému souznění mezi obcemi a kraji na sdílených daňových příjmech. Je zde velký rozdíl a mohu říci, že samozřejmě výdaje krajů jsou kryty daňovými příjmy pouze ve výši asi 20 %, naproti tomu u obcí jsou výdaje kryty daňovými příjmy až 50 procenty. V tomto směru podporuji cíl, který je v této novele, to znamená, "cílem návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní je snížení dotací ze státního rozpočtu a finančně zabezpečit výdaje v působnosti krajů zejména z daňových příjmů formou navýšení procenta určeného krajům na sdílených daních".
Předkladatel zde hovořil o tom, že takovýmto způsobem by mělo od 1. ledna příštího roku přitéci zastupitelům krajů až 27,7 miliardy korun, což představuje zvýšení současného podílu krajů na sdílených daních z 3,1 na 10,32 %. Tím by se podíl na výdajové části krajů zvýšil ze současných 20 % na 40 %. Domnívám se, že tento trend je trendem správným, je to trend, který je i v souladu s volebním programem Komunistické strany Čech a Moravy na volební období 2002 až 2004.
Chci jen připomenout, že při projednávání tohoto zákona, tzn. zákona o rozpočtovém určení daní, jsme v minulosti přišli s vlastním pozměňovacím návrhem, který byl přijat, a proto poslanci za komunistickou stranu podpořili zákon o rozpočtovém určení daní. Na druhé straně jsme nepodpořili druhou etapu reformy územní veřejné správy. Tato reforma souvisela právě se zrušením okresních úřadů k 1. 1. 2003 a některými dalšími kroky. To se domníváme, že tento krok byl chybný.
Samozřejmě jsem si vědom toho, že se shodneme asi všichni, že trend, který je, tzn. přesun kompetencí z centra na kraje a přesun finančních prostředků, je správný. Na druhé straně chci potvrdit, že Komunistická strana Čech a Moravy považuje v tomto návrhu zákona některé věci za sporné a minimálně diskutabilní. Především je to otázka navržené výše finančních převodů ze státního rozpočtu a fondu na kraje, tzn. vzpomínaných 27,7 miliardy korun a podíl na sdílených daních na 10,32 %. A řekl bych i časový harmonogram postupného přechodu na kraj, jestli to bude skutečně k 1. lednu, nebo nějakému termínu pozdějšímu.
Chci říci, že jsem si vědom, že je potřeba tyto problémy prodiskutovat, že je třeba prodiskutovat je zejména na půdě Poslanecké sněmovny. Na druhé straně vnímám a jsem si vědom tlaku hejtmanů jednotlivých krajů, jsem si vědom tlaku Asociace hejtmanů i krajských zastupitelů, včetně zastupitelů zvolených za Komunistickou stranu Čech a Moravy, na to, abychom v té podobě, jak je návrh zákona předložen vládou, abychom jej zamítli. Rozhodujícím důvodem, kterým oni operují a který uvádějí, je to, že částka takovýmto způsobem převáděná a výše podílu na sdílených daních je naprosto nedostatečná, že finančně nevykryje náklady, které s převodem těchto kompetencí krajům vznikly. Požadavky asociace jsou na 2,5 až trojnásobek převáděné částky.
Sám patřím mezi ty poslance, který využil možnosti hejtmanů a některých zastupitelů kraje a setkal jsem se s hejtmanem Moravskoslezského kraje, kde jsme byli informováni o této situaci, byl nám předán materiál, včetně oficiálního stanoviska Asociace hejtmanů.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, na závěr svého vystoupení bych chtěl říci, že jsem přesvědčen o tom, že trend nastoupený vládou, tzn. přesun kompetencí včetně finančních prostředků, je správný. Rovněž podporuji trend, aby se o této problematice otevřeně a věcně diskutovalo v Poslanecké sněmovně, a to jak v průběhu prvního čtení na této schůzi, tak především ve výborech Poslanecké sněmovny. Vnímám i to, že se to netýká jenom Ministerstva financí jako gesčního ministerstva, které předložilo tuto novelu, ale i dalších ministerstev a výborů, neboť součástí novely zákona o rozpočtovém určení daní je i změna dalších deseti zákonů.
Proto chci říci, že nebudu bránit propuštění tohoto tisku do druhého čtení, s tím, že definitivní stanovisko zaujmu a doporučím poslaneckému klubu až po projednání a po proběhlé diskusi v prvním čtení a zejména v jednotlivých výborech Poslanecké sněmovny. Neznamená to, že podepisujeme bianco šek, že to znamená automatickou podporu tohoto návrhu zákona ve druhém a ve třetím čtení. Nikoli. Říkám to tady otevřeně - vše bude záležet na informacích a přístupu vlády a Ministerstva financí a na tom, jestli budou přijaty některé pozměňovací návrhy ve výborech, popř. ve druhém čtení.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní se s přednostním právem hlásí předseda poslaneckého klubu ODS Vlastimil Tlustý, kterému dávám slovo. Dalšími přihlášenými jsou Radko Martínek a Vlastimil Ostrý.
Prosím, pane poslanče Tlustý.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi jménem poslaneckého klubu ODS navrhnout zamítnutí tohoto návrhu zákona o tzv. rozpočtovém určení daní a dovolte mi přednést důvody, které nás k tomuto návrhu vedou.
Za prvé je to rozpor mezi nadpisem a obsahem tohoto návrhu, protože pod slovy "rozpočtové určení daní" by normální člověk očekával informace o tom, výnosy které daně vzniklé ve kterém místě získá která obec, případně který kraj. O nic takového v tomto návrhu nejde. Tento návrh říká, že všechny daně centrálně vybere stát, dá je na jednu hromadu a bez ohledu na to, kdo je zaplatil, kdo je vytvořil, v jakém místě byly vybrány, je posléze přepočítá podle velmi jednoduchých aritmetických výpočtů - podle počtu obyvatel jednotlivých obcí a jednotlivých krajů.
***