(11.00 hodin)
(pokračuje Tlustý)
Jinými slovy, tento zákon trvá na stavu, ve kterém není žádná souvislost mezi vytvářením podmínek pro život a podnikání v jednotlivých krajích a jednotlivých obcích. Je to totální přerozdělovací socialistický antimotivační mechanismus, který každému starostovi a každému hejtmanovi, každému místnímu nebo krajskému zastupiteli říká: vykašli se na všechno, peníze na konci dostanou lidé podle toho, kolik jich kde žije, nezáleží vůbec na tom, jak dané zastupitelstvo se bude starat o své občany, jak bude vytvářet podmínky pro jejich život a pro jejich podnikání. Už tento důvod je dost silný pro to, aby tento návrh byl zamítnut.
Nicméně je tady důvod druhý. A tím druhým důvodem je odhalení faktu, na který jsme dlouhodobě upozorňovali, že v rámci tzv. reformy veřejné správy byly učiněny veliké sliby. Na kraje a obce byly přeneseny velké zodpovědnosti a nebylo jim k tomu dodáno to nejpotřebnější, bez čeho se ty odpovědnosti nedají naplnit. To jsou peníze.
Zastupitelstvo města Slaný, ve kterém bydlím, je nuceno v rámci realizace tzv. reformy veřejné správy si vzít úvěr na zřízení příslušných úřadů a na jejich provozování. Považuji to za důkaz absurdnosti toho všeho, co se skrývá pod slovy reforma veřejné správy. Jestliže si město musí půjčovat na to, aby vykonalo kompetence, které na ně byly přeneseny v rámci veřejné správy, a nemůže si půjčovat na svůj vlastní rozvoj, na investice, na to, co jeho občané skutečně potřebují, považuji to za skandál. Domnívám se, že tento návrh zákona je zradou na starostech bez ohledu na politickou příslušnost, je zradou na hejtmanech a zastupitelích, opět bez ohledu na politickou příslušnost, protože jím prostě posílá peněz významně méně, než kolik jim sliboval tehdy, když jim ty kompetence a zodpovědnosti byly navalovány.
Myslím, že je jasný docela jednoduchý politický záměr. To, co nedokázala vláda v rámci oné tzv. reformy veřejné správy, tzn. skutečně snížit počet úředníků a skutečně snížit náklady na výkon veřejné a státní správy v této zemi, budou teď nuceni po schválení tohoto zákona provést hejtmani a starostové prostě proto, že jim nic jiného nezbude, protože nemají dostatek peněz na to, aby ty kompetence, ty úřady, které mají vykonávat, provozovali, protože je nemají za co provozovat a protože si, tak jako město Slaný, nemohou dlouhodobě půjčovat na to, aby něco takového dělali.
A to je podle mého názoru dobrý okamžik k tomu, abych ukončil spekulace o sázce, kterou jsem tady uzavřel s ministrem Grossem v době, kdy ona tzv. reforma veřejné správy byla prosazována. Tehdy jsem tu pravil, že pokud v rámci reformy veřejné správy dojde k poklesu počtu úředníků a k poklesu nákladů na výkon této správy, rezignuji na všechny funkce. V tuto chvíli je jasné, že na žádné funkce minimálně z tohoto důvodu rezignovat nemusím. K žádnému poklesu počtu úředníků ani poklesu nákladů do tohoto okamžiku nedošlo. Možná k němu dojde v budoucnosti, ale to neprovede tato vláda, to neprovedou autoři této reformy. To budou muset provést starostové a hejtmani jako důsledek nedostatku peněz, který se projeví právě v důsledku projednávaného návrhu zákona.
Mimochodem - ta sázka byla spojena s mimořádnou okolností a zajímavým očekáváním. Já jsem tajně doufal, že jednoho dne, nejlépe 1. ledna, možná sto dní po zavedení reformy, to znamená někdy na jaře letošního roku, možná dnes vstane ministr vnitra nebo předseda vlády a řekne, jaká ta bilance pohybu počtu úředníků a nákladů na výkon správy před a po zavedení reformy vlastně je. Všimněte si, že nikdo takový nevstal a nic takového neuvedl. Místo toho jsme se v novinách nenápadně dočetli, že úředníci Ministerstva vnitra a dokonce jeden náměstek informují média o tom, že taková statistika nevznikla, nevzniká a nikdy nevznikne. S docela hloupoučkým odůvodněním: starostové a obce jsou přece nezávislé subjekty, které žádné podobné informace poskytovat nemusí, proto je neposkytují, a proto stát nikdy nesečte, kolik úředníků se vlastně kam pohnulo a jaká ta bilance počtu úředníků v této zemi před a po reformě vlastně je.
Já myslím, že toto je konec té naší sázky, protože vyhodnocovat sázku, ve které se jedna strana o něco sází a zároveň odmítá poskytnout informace, které umožňují ji vyhodnotit, je docela zvláštní situace. Nicméně v tuto chvíli je zřejmé, že k poklesu úředníků a nákladů nedošlo, a tak bych očekával, když pan ministr nezveřejní příslušné údaje, které tuto věc objasní, že alespoň vysvětlí, jak myslel svůj tehdejší výrok.
Já chci zopakovat, že poslanecký klub navrhuje zamítnutí tohoto návrhu proto, že vystavit kraje a starosty tomuto finančnímu tlaku považujeme za neférové a nekorektní. Že ovšem v budoucnosti, v průběhu příštího roku nebo dvou budou muset rozumní starostové a hejtmani zareagovat snížením počtu úředníků, je nepochybné.
Takže ostatně ono jednou k té redukci dojde, ale nebude to, vážený pane ministře, zásluha této vlády. Nebude to výsledek této reformy veřejné správy. Bude to výsledek toho, že té koze prostě nedáte nažrat!
Děkuji za pozornost. (Potlesk v části sálu.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi klubu ODS Vlastimilu Tlustému. Jako další v rozpravě vystoupí pan poslanec Radko Martínek. Připraví se pan Vlastimil Ostrý. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radko Martínek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, než vystoupil pan kolegy Tlustý, domníval jsem se, že se beseda a debata na téma zákona bude odehrávat podle toho, o čem ten zákon skutečně je. (V části, kde sedí poslanci ODS bušení do lavic, výkřiky.) Ale pan kolega Tlustý tady předvedl zase jeden ze svých demagogických kousků, kdy převedl řeč na něco úplně jiného, než co je součástí tohoto zákona. Převedl věc na reformu veřejné správy, resp. na druhou etapu, kde mimo jiné on a jemu podobní hrozili téhle zemi, že od 1. ledna nastane naprostý kolaps veřejné správy. Nic takového nenastalo a to je zřejmě důvod, proč se tyto výroky tady neustále opakují.
Pokud se týká sázky, já jsem v té chvíli seděl u tohoto stolku zpravodajů, takže jsem byl svědkem sázek mezi panem kolegou Tlustým a panem kolegou Grossem. Podle mého názoru vyprovokoval tu sázku právě pan kolega Tlustý. Já nemůžu než konstatovat, že to, co tady dneska předvedl pan kolega Tlustý, je jenom doklad toho, že se zalekl svých vlastních slov a předtím, než bude ukončena celá záležitost, tak se té sázky elegantně vzdal. Protože ví, že by v ní zřejmě příliš dobře neuspěl. Je to zcela evidentní už v této chvíli. Protože pokud se týká v této chvíli počtu úředníků, kteří jsou na jednotlivých pověřených úřadech, tak přestože počet těch úřadů je vyšší, než byl počet okresních úřadů, nedošlo tam minimálně k žádnému dramatickému zvýšení počtu úředníků, jak hovořil pan Tlustý.
(Přerušen posměšnými výkřiky a potleskem poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Klid. Klid prosím ve sněmovně. Já si myslím, že by bylo dobré, kdybychom se poslouchali až do konce. Případná jiná stanoviska můžete samozřejmě vznést v rozpravě. Vážené paní kolegyně a páni kolegové, myslím, že to patří ke kultuře projevu v této sněmovně.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radko Martínek: Děkuji, pane předsedající. Ona fakta jsou fakta. A když nemám fakta, tak činím jiné kroky. To je známé pravidlo a není to nic nového.
***