(18.00 hodin)
(pokračuje Kasal)

Připomínám, že v obecné rozpravě zazněl z úst pana poslance Bartoše návrh na zamítnutí. Dámy a pánové rozhodneme v hlasování, které má pořadové číslo 27. Nejdříve vás však odhlásím a prosím o novou registraci.

 

V hlasování, které v tuto chvíli má pořadové číslo už 27 a které jsem zahájil, se ptám, kdo s návrhem na zamítnutí souhlasí. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 171 hlasujících bylo 53, proti 109, takže tento návrh nebyl přijat.

 

A já mohu otevřít rozpravu podrobnou. Mám tři přihlášky. Jako první se přihlásila paní poslankyně Milada Emmerová, potom vystoupí paní poslankyně Marková a jako třetí paní poslankyně Šojdrová.

Dámy a pánové prosím o klid. Vzhledem k času vám mohu sdělit, že velmi pravděpodobně další bod už neotevřu, ale nevím, zdali v průběhu podrobné rozpravy nezazní další procedurální návrh. Prosím ještě jednou o klid.

Tak, paní poslankyně, zkuste to.

 

Poslankyně Milada Emmerová: Vážený pane místopředsedo, vážení přítomní, dovolte mi, abych přednesla dva pozměňovací návrhy k tisku 242, a to:

V hlavě III v § 20 odst. 8 se slova " 1 až 6" nahrazují slovy " 1 až 4 a odst. 6".

Dalším pozměňovacím návrhem k tomuto tisku k dílu II v § 16 ustanovení § 16 uvést toto znění: "Zvláštní případy uznávání dokladů o odborné kvalifikaci.

Odst. 1. Je-li uchazeč držitelem jiného dokladu o formální kvalifikaci než dokladu o formální kvalifikaci podle § 4, nebo je-li uchazeč držitelem dokladu o formální kvalifikaci pro výkon regulované činnosti v oblasti uvedené v příloze č. 2 k tomuto zákonu a jeho odborná kvalifikace nebyla uznána podle § 19 odst. 1, nebo získal-li uchazeč doklad o formální kvalifikaci ve třetím státě kromě případu uvedeného v § 4 odst. 5, uznávací orgán zkoumá znalosti a dovednosti potvrzené doklady o odborné kvalifikaci uchazeče a provede jejich srovnání s obsahem vzdělání a přípravy vyžadovaným v České republice. Uznávací orgán uzná odbornou kvalifikaci uchazeče, pokud neprokáže, že mezi obsahem vzdělání a přípravy uchazeče (a?) vzdělání a přípravy vyžadovaným v České republice je podstatný rozdíl. V opačném případě nabídne uchazeči volbu mezi adaptačním obdobím a rozdílovou zkouškou.

Ustanovení § 9, § 12 až 14 se použijí obdobně.

Odst. 2. Pokud doklad o formální kvalifikaci uchazeče vydaný ve třetím státě nebyl uznán v členském státě původu, může uznávací orgán požadovat předložení dalších dokladů dokazujících obsah vzdělání a přípravy uchazeče.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Miladě Emmerové. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Marková, připraví se paní poslankyně Šojdrová.

 

Poslankyně Soňa Marková: Děkuji za slovo. Pozměňovací návrhy, které předkládám Poslanecké sněmovně, byly předloženy všem poslankyním a poslancům písemně, takže je tady nebudu číst, ale jeden z těch pozměňovacích návrhů vyplývá z toho, že jsme z programu 22. schůze Poslanecké sněmovny vypustili projednávání vládního zákona o nelékařských zdravotnických povoláních, sněmovní tisk č. 128, a proto není možné na tento zákon odkazovat v zákoně o uznávání odborné kvalifikace. Proto podávám následující pozměňovací návrh:

V příloze č. 4 se zrušuje položka pátá - sociální pracovník, a položka šestá - zdravotně-sociální pracovník.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Markové a prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Michaela Šojdrová.

 

Poslankyně Michaela Šojdrová: Děkuji za možnost přednést pozměňovací návrhy k tisku 242. Všechny tři se vztahují k části V. ke změně zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů. Všechny návrhy se týkají regulovaného povolání restaurování kulturních památek, na které se vztahují rovněž směrnice Evropského společenství.

Za prvé navrhuji v bodě 4 doplnit část navrhovaného textu za slovy "v oblasti umění se zaměřením na restaurování" slovy "nebo vysokoškolské vzdělání získané studiem v magisterském programu v příslušném uměleckém oboru, doplněné osvědčením o absolvování restaurátorského studia v rámci celoživotního vzdělávání, odkaz 11a)". Navrhuji v odkazu 11a) doplnit za § 44 až 46 slova "a § 60".

Krátce zdůvodním tento návrh, a to takto, že tímto návrhem se doplňuje vládní návrh zákona o možnost získání povolení k restaurátorské činnosti také pro absolventy magisterského studijního programu v příslušném oboru umění, kteří si doplnili restaurátorské studium na příslušné vysoké škole. Tento návrh vyplývá ze zkušenosti udělování licencí pro restaurování památek. Dochází totiž k tomu, že není možné tuto licenci udělit talentovaným akademickým umělcům jen proto, že je pro ně téměř nemožné absolvovat další pětileté denní restaurátorské studium a navíc v oblasti,v níž již prokázali talent a schopnosti. Upozorňuji, že nejde v žádném případě o změkčení podmínek domácích ani podmínek ve srovnání se zeměmi EU, ale pouze o vytvoření srovnatelných podmínek pro absolventy vysokoškolských uměleckých oborů, a prosím tedy, abyste tento návrh podpořili stejně tak, jako jej podpořili přítomní zástupci z Ministerstva kultury při projednávání na školském výboru.

Za druhé navrhuji v bodě 4 v nově navrhovaném textu vypustit slova "nebo vysokoškolské vzdělání získané studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu".

Tento druhý návrh se týká nově upravené specifikace požadavku vysokoškolského studia, a to jeho rozdělení na magisterské a bakalářské studijní programy. Navrhuji zde vypustit možnost po bakalářském studiu udělení povolení k restaurování, neboť toto studium ani po absolvování dvou let povinné odborné praxe není s náročností magisterského studia srovnatelné. Ale především mě k tomuto návrhu vede srovnání s požadavky EU. V letošním roce se konalo zasedání Asociace evropských vysokých restaurátorských škol, která přijala dokument, který bude projednán Evropským parlamentem a poté bude předložen členským zemím jako závazné doporučení pro výkon restaurátorské profese. Upozorňuji, že tento dokument doporučuje pro udělení kvalifikace v oboru restaurátorství pouze studium mistrovské na univerzitní úrovni v oboru magisterských studijních programů a pro absolventy bakalářských programů doporučuje pouze obor konzervování a přístup k restaurování pod odborným dohledem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP