(15.30 hodin)
(pokračuje Kupčová)
Nyní budeme hlasovat o přikázání k projednání zemědělskému výboru.
Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 255 z přítomných 179 poslanců 142 hlasovalo pro, proti 23. I tento návrh byl přijat.
Nyní přistoupíme k návrhu, aby návrh projednával ústavně právní výbor.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 256 z přítomných 179 poslanců 49 hlasovalo pro, proti bylo 93. Tento návrh nebyl přijat.
Nyní přistoupíme k hlasování o posledním návrhu, a to o návrhu, aby návrh zákona projednával výbor pro evropskou integraci.
Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, prosím, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování pořadové číslo 257 z přítomných 179 poslanců 63 bylo pro, proti 88. Ani tento návrh nebyl přijat.
Konstatuji, že jsme návrh k projednání přikázali výboru hospodářskému a zemědělskému. Končím tento bod.
Dalším bodem, kterým se budeme zabývat podle schváleného pořadu jednání, je
50.
Vládní návrh zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory
a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje
/sněmovní tisk 520/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede předseda vlády pan Vladimír Špidla. Pane předsedo, prosím, ujměte se slova.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Dámy a pánové, dovolte, abych odůvodnil sněmovní tisk č. 520, to je vládní návrh zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory. Oblast veřejné podpory včetně ustanovení procesní a sankční povahy je komplexně upravena komunitárním právem a agenda týkající se veřejné podpory, která v současné době patří do kompetence úřadu, přejde z velké části přímo na komisi. Nařízení po členských státech vyžaduje pouze, aby zajistily komisi součinnost při výkonu jejích pravomocí. Vlastní úprava veřejné podpory včetně legální definice klíčových pojmů bude obsažena výhradně v právu komunitárním.
Koordinační, poradenská a kontrolní činnost úřadu. Podle navrhované právní úpravy má na území České republiky působnost správního úřadu, který by koordinoval součinnost příjemců a poskytovatelů podpory s komisí a poskytoval jí poradenské služby a poskytování veřejné podpory plošně monitoroval, jakož i vykonával dozor nad tím, jsou-li pravomocná rozhodnutí komise o veřejné podpoře plněna. Úřadem, který by měl tuto funkci vykonávat, je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, dále v textu budu uvádět jen úřad. Poradenství se má přitom týkat především aplikace komunitárního práva veřejné podpory a specifik řízení před komisí. Byly by tak zhodnoceny rozsáhlé zkušenosti, které úřad v oblasti spolupráce s komisí a její aplikační praxe v posledních letech získal.
Centrální koordinační a monitorovací orgány pro veřejnou podporu jsou zřízeny ve všech stávajících členských státech Evropské unie s výjimkou Nizozemí, kde působí pouze ve formě meziresortní pracovní skupiny, a Itálie. Jejich pravomoc a působnost se v různých členských státech liší, většina jich nicméně poskytuje poradenství a odborné konzultace v oblasti veřejné podpory, komunikuje s komisí a zajišťuje meziresortní komunikaci v oblasti veřejné podpory, přípravy stanovisek k návrhům nové komunitární legislativy a zpracovávání výročních zpráv. Aby mohl úřad své úkoly efektivně plnit, musí mu být zajištěn přístup k veškerým relevantním informacím, a navrhovaná právní úprava proto stanoví povinnosti poskytovatelů a příjemců podpory nezbytné informace úřadu podat. Pokud by poskytovatelé a příjemci podpory své povinnosti vůči úřadu řádně neplnili, může úřad rozhodnout o uložení pokuty. Stejně tak by mohl úřad rozhodnout o uložení pokuty v případě, že by se posléze zjistilo, že poskytovatelé nebo příjemci poskytli tyto informace nepravdivé nebo zkreslené.
Dámy a pánové, myslím si, že vstup do Evropské unie je naprosto jasným a strategickým krokem, a že je tudíž potřebné přizpůsobit činnost našich jednotlivých institucí. Tento zákon, jak už jsem uvedl, upravuje výkon státní správy Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže v oblasti veřejné podpory, práva a povinnosti poskytovatelů a příjemců veřejné podpory vůči úřadu, jakož i některé další vztahy s poskytováním veřejné podpory související. Tento zákon upravuje některé otázky součinnosti České republiky s komisí Evropských společenství, dále jen komise, při postupu podle bezprostředně závazného předpisu Evropských společenství, kterým se stanoví prováděcí pravidla k čl. 88 smlouvy o založení Evropského společenství, dále jen nařízení. Tento zákon se nepoužije ve vztahu k veřejné podpoře poskytované do oblasti zemědělství a rybolovu.
Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že tato předloha, která má povýtce technický charakter, je předlohou potřebnou a že je to předloha, která umožní s daleko větší efektivitou využít výhody, které plynou ze vstupu do Evropské unie.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Ladislav Býček.
Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně a páni poslanci, problematika veřejné podpory je v současné době komplexně upravena zákonem č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, který nabyl účinnosti nedávno, 1. května 2000, a byl novelizován zákonem č. 130/2002 Sb. Skutečností je, že tento stav již neodpovídá závazkům České republiky vyplývajícím z Evropské dohody, viz sdělení Ministerstva zahraničních věcí č. 7/1995 o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé.
Proto je předkládán návrh nového zákona, který reaguje na slučitelnost našeho práva s komunitárním právem, a návrh vychází ze smlouvy, to jsou články 87 - 89, a nařízení Rady ES č. 659/99 ze dne 22. března. Vzhledem k tomu, že plné slučitelnosti českého práva a komunitárního práva bude dosaženo až po vstupu do Evropské unie, je navržena účinnost tohoto zákona k tomuto termínu a současně je navrženo v tomto termínu zrušení stávajícího zákona o veřejné podpoře.
Dámy a pánové, pár slov k hlavním principům návrhu zákona. K docílení tohoto stavu je navrhováno stanovit, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude spolupracovat s poskytovateli v souvislosti s oznámením veřejné podpory Evropské komisi, jakož i během řízení před ní, povede evidenci veřejných podpor poskytovaných v České republice a bude o nich předkládat Evropské komisi výroční zprávu a bude vykonávat kontrolu nad plněním svých dosavadních rozhodnutí.
***