(16.40 hodin)
(pokračuje Šimonovský)

A to je výše, která bude do určité míry srovnávat daňové zatížení.

Pokud chceme porovnávat s evropskými zeměmi, je třeba počítat všechny daně. Při tomto součtu - a je to zcela prokazatelné a Ministerstvo dopravy tyto kalkulace má - vychází, že naše postavení v evropských zemích není nikterak mimořádné. Jsme jedna z nejméně zdaněných a zpoplatněných zemí, co se týká autodopravců. Naši autodopravci mají vytvořeno dobré prostředí pro to, aby byli konkurenceschopní v celé Evropské unii.

Přesto si myslím - a to je vlastně podstata mého příspěvku - že by měla vláda, a tím mám také na mysli Ministerstvo dopravy, motivovat dopravce k tomu, aby předcházeli škodám na životním prostředí, protože zpoplatnění silniční sítě v Evropě jde směrem k tomu, aby se do něho započítávaly veškeré externí náklady, které doprava přináší společnosti, to znamená nejen dopady na ničení infrastruktury, ale také dopady na životní prostředí, na nemocnost a další sociální účinky, které automobilová doprava vyvolává. Právě to, že budeme předcházet těmto účinkům, že škody nenastanou, tudíž je nemusíme započítávat do zpoplatnění, je zásada Ministerstva financí a této vlády.

Proto jsme s dopravci jednali o míře nabídky vlády vůči českým autodopravcům, jaké programy by pro ně byly přijatelné, aby dopad na životní prostředí byl minimalizován, to znamená, abychom podporovali zavádění dalších ekologicky šetrnějších motorů EURO 3 a výše, abychom ještě zohlednili, že na náš motivační program byla nakoupena vozidla s motory EURO 2 a není asi seriózní hned program ukončit. Životnost je kolem čtyř let, než dosáhnou proběhu, který je bezproblémový. To znamená, že nabídka směrem k autodopravcům byla taková, jak jsem o ní hovořil, ale není to s cílem kompenzovat spotřební daň. Znovu říkám, že naši autodopravci - a říkám to zcela veřejně - mají vytvořenu dobrou konkurenceschopnost vůči svým konkurentům v evropských zemích právě tím, že Česká republika zdaňuje podstatně méně než okolní země a země vůbec ve srovnání.

Přesto chci, abychom ještě debatovali ve výborech, a doufám, že některý z poslanců si osvojí návrh, ke kterému jsme dospěli při jednáních s autodopravci, a to je návrh, aby ekologický program, který jsme zatím v zákonu o silniční dani měli, byl ještě prodloužen. U EURO 2 aby byl prodloužen alespoň o rok, u EURO 3 o tři roky. Myslím, že to bude dobrý program, který pomocí silniční daně umožní chránit naše životní prostředí. Tam dopady do fondu dopravní infrastruktury, které budou oproti letošnímu roku asi o 300 milionů vyšší, jsou dobrou investicí do předcházení škodlivým účinkům. Myslím, že pokud se zákon dostane do dalšího čtení - a já v to doufám - dokážeme se jistě v hospodářském výboru dohodnout, kdo si osvojí návrh, se kterým přijde Ministerstvo dopravy společně s Ministerstvem financí, a prodloužíme ekologické programy na podporu nákupu nových vozidel, které budou šetrné k životnímu prostředí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru Milanu Šimonovskému. Do obecné rozpravy se znovu hlásí pan poslanec Vladimír Doležal a potom pan poslanec Kapoun. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji, pane předsedající. Dovolte, abych zareagoval na své dva předřečníky. Začnu nejdříve kolegou Kapounem. Velmi rád bych mu vysvětlil, že zájmem státu je, aby dopravci využívali modernější, kvalitnější, bezpečnější, hezčí a rychlejší vozidla. To znamená, že je chce stimulovat k tomu, aby je nakupovali. Když je nakupují, mají určitá vydání. Já je mohu stimulovat jedině tím, že jim ulevím na daních. A to je smyslem. Samozřejmě ta novější a lepší auta méně zatěžují jak životní prostředí, tak komunikace, které se pak nemusí tolik opravovat. Domnívám se tedy, že z jeho pohledu jde opravdu pouze o drobné nepochopení.

K panu ministrovi bych chtěl říci, že nevyliji dítě i s vodou. Pokud nezkrátíme lhůtu a nedojde ke změně, která byla dohodnuta s dopravci, nic se nezmění, protože můžeme zákon klidně zamítnout, vláda přijde s novým a lepším, protože stejně v tom navrženém, který teď je, a v tom, co platí, všechny úlevy ke konci roku končí. Ty, které navrhujete v novém, začínají až k 1. 5. 2004. Takže je to úplně jedno. Takže se domnívám, že to buď stihneme na této schůzi, nebo ať vláda zákon přepracuje, přinese ho tak, jak se dohodla s dopravci - lepší, šetrný k životnímu prostředí atd.

Souhlasím s panem ministrem v tom, co řekl o životním prostředí, o podpoře dopravců, ale nesouhlasím s tím, že je špatně návrh zamítnout. Je to úplně jedno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vladimíru Doležalovi. Slovo má poslanec Miroslav Kapoun, připraví se pan poslanec Petr Braný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miroslav Kapoun: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, se vším, co zde řekl pan poslanec Doležal, samozřejmě souhlasím a vítám to - kromě toho rychlejší, protože rychlejší už nemohou být, protože mají omezenou rychlost ze zákona.

Jenom tedy že jsme si určitým způsobem nerozuměli. Samozřejmě jsem pro to, a vůbec nemluvím o daňovém zatížení, ale vůbec se mi nelíbí a říkám to naprosto otevřeně, že pan ministr dopravy - možná, že je to tím, že jsou oba z lidové strany - neříká, že ekologickou daň by nemělo řešit Ministerstvo dopravy, ale Ministerstvo životního prostředí. To je můj problém. Jestliže se to dá řešit tak, že nízkopodlažní vozidla nakupujeme a příspěvek na ně dává Ministerstvo práce a sociálních věcí, proč by na taková ekologická vozidla nemohlo dávat příspěvek třeba ministerstvo pana Ambrozka? Vidím, že tady se nebráníme. Někde přesouváme něco, co tam nepatří. Do dopravy nepatří životní prostředí. Já bych chtěl, aby ministr Ambrozek byl takto vstřícný k Ministerstvu dopravy např. při prosazování některých liniových staveb. Byl bych docela rád, kdyby to tak bylo.

To je naše vysvětlení, co mi vadí.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Miroslavu Kapounovi. Slovo má pan poslanec Petr Braný. Nemám další přihlášku do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Braný: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, děkuji kolegovi Kapounovi, že v podstatě první část nemusím opakovat. To jsem chtěl říci též a reagovat na diskusi, která zde proběhla.

Též jsem si plně vědom, že silniční daň je pouhým doplňkem, určitým prvkem naší daňové soustavy, který nezachrání situaci, ale chtěl bych reagovat spíše ve svém krátkém vystoupení na pana ministra Šimonovského, který řekl, že není jen silniční daň, která zatěžuje ty, kteří využívají vozidla k podnikání, ale je zde i dálniční poplatek. Jestli jsem mu dobře rozuměl, říkal, že asi 750 km spadá do tohoto režimu, a proto když budeme počítat kilometry a výtěžnost z tohoto poplatku, zdaleka nejsme v Evropě nad průměrem. Což je pravda.

Ale například já jsem z Jihočeského kraje, kde nemáme ani kilometr dálnic podle vidění pana ministra, ale vím, že řada těch, kteří jsou účastníky silničního provozu, platí tento poplatek. Dálniční poplatek od roku 1999 činil 1,95 miliardy, potom to kleslo. V roce 2002 byl výběr dálničního poplatku 1,9 miliardy. Vidíte, že to není podmíněno tím, jak nám narůstá počet kilometrů v dálniční síti, ale je to ovlivněno úplně jinými faktory.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP