(16.50 hodin)
(pokračuje Braný)
Takže já bych se jako za Jihočechy jenom těšil na to, až budeme mít možnost využívat dálniční poplatek i na území Jihočeského kraje. Doufám, že to bude v brzkých letech. Silniční daň, ta v podstatě má stejnou úroveň, od roku 1999 je to 7 miliard 180 milionů a za rok 2002 je to 7 miliard 410 milionů.
Takže souhrn je významný z hlediska příjmu, ale není to příjem, jak už zde bylo řečeno, státního rozpočtu, ale jde to do fondu dopravní infrastruktury. V podstatě nebude-li zásadních pozměňovacích návrhů, což ale nemůžu vyloučit, tak to, co je teď navrženo, se nedotkne nějakým způsobem ani rozpočtu obcí a měst, což je pro mě směrodatné. Proto též navrhuji, aby byla zkrácena lhůta a zákon puštěn do dalšího čtení. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě bych požádal pana kolegu Braného, jestli by nezopakoval zpravodaji svůj procedurální návrh. Požádám zároveň sněmovnu o klid, protože potom pan zpravodaj neslyší zcela návrhy.
Konstatuji, že nemám žádnou další přihlášku do obecné rozpravy. Pokud nemá nikdo zájem vystoupit v obecné rozpravě, obecnou rozpravu končím.
Ptám se pana ministra, a pana zpravodaje, jestli mají zájem vystoupit se závěrečným slovem. Pan ministra nemá, pan zpravodaj ano. Prosím, pane zpravodaji - závěrečné slovo zpravodaje pana kolegy Vlčka. Prosím.
Poslanec Miloslav Vlček: Pane předsedající, tak já bych shrnul zase rozpravu, kde vystoupili čtyři poslanci. Pan poslanec Doležal navrhl zkrácení doby k projednání na pět dní. Pokud toto zkrácení neprojde, tak zamítnutí této novely. Kolega Braný se připojil ke zkrácení doby projednávání na pět dní.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, čili slyšeli jste procedurální návrhy zopakované v obecné rozpravě, tak jak je předložil pan zpravodaj. Protože jde o podmiňující návrh, podle jednacího řádu nejdříve budeme hlasovat o zkrácení lhůty k projednání o 55 dnů na 5 dnů. Pokusím se přivolat ostatní poslance z předsálí. Odhlásím vás a požádám vás o novou registraci.
Jako první procedurální návrh budeme hlasovat o zkrácení lhůty k projednání na pět dnů. Znamená to podle rozvrhu, který jsme v úterý odsouhlasili, že jsme schopni do konce probíhající schůze zvládnout i projednání ve výborech a zařadit druhé a třetí čtení návrhu zákona o změně zákona o dani silniční.
Věřím, že všichni, kteří mají zájem hlasovat o tomto návrhu, jsou přítomni.
(Stanovisko navrhovatele i zpravodaje je souhlasné.)
Zahájil jsme hlasování pořadové číslo 733 a ptám se, kdo je pro zkrácení lhůty k projednání o 55 dnů na 5 dnů. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 733 z přítomných 152 pro hlasovalo 146, proti jeden. Návrh byl přijat.
Tím není možné hlasovat o návrhu na zamítnutí zákona v prvém čtení. Budeme se tedy zabývat návrhy na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Nevidím nikoho, kdo by se hlásil. Přistoupíme k hlasování.
Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 734 a ptám se, kdo je pro přikázání výboru rozpočtovému. Kdo je proti? Děkuji vám.
V hlasování pořadové číslo 734 z přítomných 151 poslance hlasovalo pro 147, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Lhůta k projednání byla zkrácena na pět dnů. Tím končím bod číslo 63. Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru financí Bohuslavu Sobotkovi, děkuji panu zpravodaji Miloslavu Vlčkovi a končím bod číslo 63.
Pokračovat budeme bodem
64.
Vládní návrh zákona o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů
/sněmovní tisk 428/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross. Prosím pana ministra, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, předkládám -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane místopředsedo, já vás ještě přeruším. Vím, že ten předchozí bod byl náročný, protože rozpočtový výbor pravděpodobně bude svolávat své jednání. Ale přesto žádám všechny kolegy o klid. Paní poslankyni Jitku Gruntovou žádám, aby zaujala místo u stolku zpravodajů. Ty, kteří nemají zájem sledovat zákon o archivnictví, prosím, aby přesunuli své rozhovory mimo jednací síň.
Prosím, pokračujte.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Děkuji vám, pane místopředsedo, nicméně jde o materii, u které bude možná trochu delší rozprava, a není to zrovna příliš záživné asi pro většinu sněmovny, tak se obávám, že ta atmosféra se takto klidná neudrží, ale přesto děkuji za snahu.
Návrh zákona předkládám z pověření vlády. Potřeba nové právní úpravy celé této oblasti vyplývá z toho, že v současné době platí zákon, který vstoupil v účinnost v roce 1974, což znamená, že už z tohoto samotného data připravení a schválení tohoto zákona je logické, že příliš nemůže odpovídat potřebám dnešní praxe. Návrh (zákon) samozřejmě prošel několikerými novelami, nicméně jeho konstrukce neodpovídá tomu, jaké právní postavení dnes jednotlivé subjekty působící v oblasti archivnictví zastávají. Je třeba právní úpravu archivnictví uvést do souladu se současnými ústavními principy a samozřejmě i s ostatními částmi našeho právní řádu a harmonizovat ji se zásadami práva Evropských společenství.
Návrh zákona vychází z obecně uznávané zásady, že archiválie jsou součástí národního kulturního dědictví bez ohledu -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás ještě jednou přeruším. Žádám pana ministra životního prostředí, pana místopředsedu Kasala, žádám pana předsedu KSČM Grebeníčka, žádám další kolegy, aby se skutečně uklidnili, a pokud chtějí něco projednat, projednali to mimo jednací sál. Jsem přesvědčen - a mám tady přihlášky do rozpravy - že to není tak jednoduchá materie, abychom to nevnímali úplně zcela přesně. Myslím, že je potřeba, aby sněmovna jednala v klidu. Děkuji vám.
Prosím, pane místopředsedo, můžete pokračovat.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Děkuji. Znovu tedy opakuji, že návrh této nové úpravy, která má nahradit úpravu z roku 1974, vychází z obecně uznávané zásady, že archiválie jsou součástí národního kulturního dědictví bez ohledu na jejich původ a vlastnictví, a že je proto ve veřejném zájmu všechny archiválie chránit a uchovávat pro budoucí generace. Přitom ochrana archiválií je a bude úkolem státu.
Zásadní rozdíly nové právní úpravy a stávající pojetí archivnictví bych asi uvedl v následujících bodech. Za prvé jde o to, že výkon státní správy je koncipován odlišně včetně jasného vymezení správních úřadů na úseku archivnictví a výkonu spisové služby. Těmito správními úřady jsou zejména Národní archiv, státní oblastní archivy, Ministerstvo vnitra a dále ostatní ministerstva a další ústřední správní úřady, Česká národní banka, Národní bezpečnostní úřad a zpravodajské služby, pokud si zřídily specializované nebo bezpečnostní archivy.
***